Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma hevonen

Lähettäjä: Ura 
Päivämäärä:   11.4.21 17:08:45

Millä olette uran ja oman hevosen yhdistäneet ?

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: nojs 
Päivämäärä:   11.4.21 17:12:59

Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että voit valita kaksi seuraavista:
- vaativa työ
- perhe, jossa on pieniä lapsia
- oma hevonen
:)

En ole itse onnistunut yhdistämään kaikkia kolmea, mutta kaksi kylläkin.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.4.21 17:14:20

Jos ei hanki lapsia, niin helpottaa elämää ihan suunnattomasti. Itse en voisi kuvitellakaan omaan tilanteeseeni perhettä, enkä sellaisesta kyllä haaveilekaan.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 17:52:45

Miksi ihmeessä oman hevosen ja uran yhdistäminen ei onnistuisi? Ymmärrän toki jos on matkatyö tai pitkät vuorot niin sitten ei, mutta jos saa laskettua että hevoselle riittää päivittäin aikaa ja ylläpitotallilla ei ole pakko päivittäin edes käydä. Lapsetkaan ei ole ongelma kun niillä on usein toinenkin vanhempi, toki pikkulapset ehkä asia erikseen tai jos lapsella myös vanhempien aikaa vievä harrastus.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 17:59:10

ja vastauksena kysymykseen joustava työaika ja etätyömahdollisuus, niin helpottuu jo huomattavasti.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   11.4.21 18:15:59

Hevoset omassa pihassa, ei lapsia ja kanssaharrastava puoliso.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 18:21:29

Vaikka mulla on oma hevonen, niin en kyllä jättäisi lapsia hankkimatta hevosen takia :0 Ei lasten edelle mene yhtään mikään. Toki jos ei niitä muuten ollenkaan halua.

Sanoisin että kiirettä pitelee. Hevonen puolihoitotallissa, nyt kouluikäinen lapsi ja aika vaativa työ. Matkoja ei tosin ole, jos matkoja liittyisi vielä työntekoon niin yhdistelmä olisi ihan mahdoton. Ja yksinhuoltajana ei myöskään onnistuisi.

Hevoset voi hankkia myös lasten jälkeen. Toisinpäin ei kannata. Mitään varmuutta niiden saamiselle ei ole myöhemmin, mutta hevosia kyllä riittää 40+ tädeillekin, ja varsinkin niille kun raha-asiat alkaa olla hyvällä mallilla.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.4.21 22:29:37

Ei ne lapset kannata :D

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 22:37:04

Helposti. Minulla on työ, jossa noin puolet työstä voi tehdä haluamaansa aikaan (opettaja). Tunnit loppuvat joskus klo 16, joskus päivällä tai joskus heti ekan aamutunnin jälkeen. Välillä on tosi kiirettä ja tallille ei niillä viikoilla ehdi joka päivä, välillä taas leppoisia päiviä ja vähän töitä. Lapsia ei ole. Tallille menen aina niin, että myöhäisimpinäkin päivinä olen kotona jo kuuden aikaan. Yleensä olen käynyt tallilla jo siinä vaiheessa, kun useimmat pääsevät töistä. Paikkaan sitomattomia töitä teen joustavasti kelloon ja viikonpäivään katsomatta aina kiiretilanteen mukaan.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 22:41:26

On ura ja kaksi kisahevosta, ei lapsia eikä tule

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   13.4.21 00:22:38

Mulla on vaativa työ, olen 9 veen yksinhuoltaja, on nuori hevonen ja koira. Onnistuu! Vapaa-aikaa ei tosin ole ... Pitää osata suunnitella ja ne rutiinit helpottavat. Mulla tosin mun vanhemmat on tarvittaessa lapsen kanssa aina silloin tällöin.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   13.4.21 00:24:55

Suunnittelulla tarkoitan mm sitä, että kun vien lapsen harrastukseen, otan koiran mukaan ja ulkoilutan odotellessa. Joskus lapsi tekee läksyjä tallilla jne

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.21 05:25:25

Ei hevonen vaadi mitään päivittäistä aikaa. Hyvin on onnistunut jo 14 vuotta yhdistää pitkät vuorot ja reissutyö. Pari hevosta on ollut jopa reissutöissä mukana. Ja jos eivät niin sitten täyshoidossa. Oikeastaan olen ne pitkät vuorot valinnut juuri siksi että harrastaminen olisi helpompaa. Päällikkö olen teollisuudessa.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: Inmi 
Päivämäärä:   13.4.21 08:52:42

Lapset on muuten sellainen asia että jos ihmisellä on lapsia hän on paljon kivempi tallilla. Lapsettomat pahimpia.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: heppahullu 
Päivämäärä:   13.4.21 08:55:08

Lapselle voi ehkä saada sijaiskodin jos noiden mainitun kolmen asian yhdistäminen ei onnistu. Vastuullinen hevosenomistaja pitää aina huolen, että hevosesta on aikaa huolehtia kunnolla. Mutta jos työ/ura on sellainen että ei ole rahasta kiinni vaikka palkata hoitajaa/kotiapua, helpottaa se huomattavasti. Jos vaativasta työstä ei taas raha tule, voi toki sen mielekkyyttä pohtia uudelleen.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: hä 
Päivämäärä:   13.4.21 10:50:37

Kyllä minulla on ollut yhtä aikaa työ, hevosia ja lapsia (mieskin). Silloin kun vielä työmatkoja tehtiin (jos joku muistaa niitä aikoja) niin ei ollut ongelma, aina löytyi hevosille hoitajia/liikuttajia (ja mies hoiti lapset). Palkalla ei linnoja rakenneta mutta se kyllä riittää. Hevoset ovat täyshoitotallissa, omaan pihaan en ottaisi ikinä.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.4.21 12:12:24

Olen yhden lapsen yh, täys päiväisesti töissä, parisuhde ja lisäksi käyn vähintään 4krt viikossa salilla pitämässä itsestäni huolta. Plus tietty oma hevonen. Kyllähän viikot on välillä aikamoista aikatauluttamista, mutta kummasti kaikkeen riittää aikaa kun vaan haluaa.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: hevosia 
Päivämäärä:   13.4.21 13:10:18

Ei kai se yksi hevonen nyt ole edes ongelma. Aika moni sen onnistuu hoitamaan. Itselläni on 2 ja ne vie jo aikaa. Jos molemmat liikutan, niin 4h menee tallilla ja päälle matkat (yhteensä tunti). Siihen päälle työt matkoineen, joka on sen 9h. Eli 14h/vrk menee helposti noihin viikolla. sitten kun nukkuu sen 8h niin eipä paljon muuta tartte tehdäkään. Nyt tosin etätöissä vapautuu 2h/vrk aikaa, kun ei tartte kulkea oikein minnekään.

Teen tosiaan normaalisti 9-17 duuneja. Tallilla 18-22. Onneksi puoliso ymmärtää :D Ja olen saanut pari luotettavaa liikuttajaa, joten nykyisin liikutan harvoin kahta hevosta arkipäivinä.

Mun ohjeet:
1. Ota tallipaikka mielummin läheltä, vaikka ois hivenen kalliimpi. Säästät aikaa ja kyllä se kulkeminen kauemmas maksaa myös.
2. Hommaa hevoselle luotettava liikuttaja, esim. valmentajasi kautta. Se vie 1 ratsastuspäiväsi viikossa (ehkä 2 jos haluat), mutta saat myös samalla apukäden, jos tulee vaikka työreissu.
3. Suunnittele tallilla tehtävät asiat. Se, että varustekaappi on siisti, nopeuttaa hurjasti kun ei tarvitse aina etsiä tavaroita. Itse teen myös hevosille ruoka-annokset viikonloppuisin valmiiksi (saavat paria eri rehua) ja tallivuoro ottaa aina hyllystö valmiin setin ruokinta-aikaan. Ei tartte siis viikolla väsyneenä alkaa sekoitella mössöjä tai korkeintaan lisätä vesi. Joskus tein myös seosta valmiiksi isoon sankoon, mistä tallivuoro otti vaan määrän X iltaisin. Eli siis yritä siirtää työmäärä aina sellaiseen päivään, kun itselläsi on enemmän energiaa ja aikaa.
4. Sijoita varusteisiin ja välineisiin, jos niitä tarvitset. Eli mielummin sellaiset välineet, joilla hommat hoituu helposti kuin esim. ne vähän halvemmat sakset jotka on tylsät jo paketista otettaessa. Meillä pitää myös itse siivota tarhat, niin on muuten nopeaa, kun on kunnon talikko itsellä ja kottarit (sain luvan säilyttää niitä tallilla). Ei tarvitse käyttää tallin talikkoa, mistä puuttuu parhaimmillaan useampi piikki ja on omat kottarit, missä on varmasti rengas ehjä.

Olen myös joskus ollut kalenterisuorittaja. En suosittele sitä kellekään. Itse vedin totaalisen väsymyksen kautta. Sanoin joskus just kuten J: "Kyllä aikaa riittää kun vaan haluaa!". Nyt olen eri mieltä. Ei se vaan kaikkeen riitä, vaikka kuin haluais. Yöunista ei voi nipistää eikä töitä voi kaikki suunnitella harrastuksien mukaan. Eli kuuntele omaa jaksamistasi. Ja tee suunnitelma B siltä varalta, että joskus väsyt tai vaikka sairastut. Sitten sitä on helpompi lähteä toteuttamaan. Tämän vuoksi mulla on nytkin liikuttajia hevosille, vaikka pakkoa ei ole. Jos joskus väsyn tai sairastun, saan apua nopeasti ihmisiltä joihin luotan ja jotka tuntevat hevoseni.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.4.21 14:01:06

Sen verran haluaisin vielä kommentoida etten ole ikinä tehnyt mitään oman jaksamisen kustannuksella ja menen tästä syystä jo 21.00 nukkumaan etten polta itseäni loppuun. Samasta syystä myös hevonen on täysihoidossa että pystyn pitämään itseni ja lapseni hyvinvoivina. Mutta tottakai tämä verottaa muuten sosiaalista elämää etten ehdi näkemään kavereita kun viikonloppuna.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: nojs 
Päivämäärä:   13.4.21 22:31:46

En kyllä ymmärrä miten onnistutte. Mulla on vaativa työ, teen n. 50-60 h/viikko töitä. Lisäksi on kaksi pientä lasta ja mies, jolla on myös vaativa ja aikaa vievä työ. Hevosen myin kun nuorin lapsi oli vajaa 2 v. Nyt olen käynyt tunneilla kaksi kertaa viikossa, ja se onnistuu juuri ja juuri.

  Re: Oma hevonen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.21 23:14:22

Riippuu ihan työstä, että voiko vaikka omat aikataulut sanella. Pahimpina vuosina oli 3 omaa starttaavaa ravihevosta omassa pihassa (onneks oli hoitaja apuna), lisäksi kävin kerta viikkoon ratsastustunnilla. Olin tuolloin yrittäjä ja duunia se n. 50h/viikko. Perhe,jossa lapset olivat 5-14v. Kyllähän tota aikansa jaksoi, minä sen 5v.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.