Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   11.4.21 14:08:27

En ole itse perehtynyt niin paljon rotuun, mutta minusta näyttää olevan aika iso ero nykyisessä arabissa kuin kuvissa 100 vuotta sitten. Myös näyttely ja käyttö linjassa huomaa eroja. Arabianhevosissa taidetaan arvostaa kauneutta enemmän kuin mitään muuta, vaikkei minun mielestä ne yli koveran profiilin omaavat ole kauniita. Onko rotu osin pilattu? Mitä kasvattajat sanotte tähän jos teitä on?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   11.4.21 19:14:40

Olisi ehkä pitänyt lähettää hevoskasvatuksen puolelle.. eikö kukaan omista/kasvata arabeja?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   11.4.21 19:58:26

Suomesta on arabikasvatus miltei loppunut.

Muualla maailmassa (Saksa, USA, Hollanti jne.) on runsaasti arabeja, joita voi pitää näyttelylinjaisina. Monilla ei ratsasteta lainkaan.

Sitten on toisaalta käyttöarabeja, joille on esim. omia kiitolaukkakisoja ja jotka sopivat erinomaisesti matkaratsastukseen.

Ja sitten on jotain siltä väliltä. Monilla näyttelylinjaisillaki on suvussaan käyttöarabeja, toisinaan melko lähelläkin.

Yksi syy siihen, että arabit näyttävät vanhoissa kuvissa erilaisilta, on ruokinta. Maatalouskemikaaleilla pumpattu ravinto ja muutkin ravitsemukseen liittyvät tekijät tuottavat etenkin USA:ssa valtavia lihaskimppuarabeja. Vanhoissa kuvissa näkee kuivia, tyypikkäitä arabeja.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 19:58:55

Suomessa arabi kasvatus on yhtä tyhjän kanssa. Hevoset on pääasiallisesti joko matkaratsastukseen tai sitten Euroopan malliin näyttelyihin jalostettu. Perus koulu ja esteratsastuksessa tulee koko vähän vastaan kun osa jää pienen hevosen kokoiseksi eli yli ponirajan joten poniluokkiin ei silloin enää pääse. Samaten suomalaisilla varsinkin tuntuu olevan käsitys että rotu on niinsanotusti hullu ja hankala. Faktaan on että arabia ei voi käskyttää samalla tavalla kuin perus puoliveristä tai suomenhevosta. Vanha arabi kasvattaja kerran on todennut että arabi valitsee ihmisen eikä toisin päin. Rotuna nämä ovat varsin uteliaita ja leppoisia, nopeita ka näyttäviä ja kun luo sen luottamuksen niin arabialainen kipeää vaikka puuhun sun puolesta. Näyttely linjauksilla varsinkin Eqyptiläis linjaa olevilla arabeilla kauneutta arvotetaan ehdottomasti enemmän kuin käyttö arvoa. Pää on pieni ja kovera, korvien kuuluu olla hyvin lähellä toisiaan ja ne ovat lyhyitä ja siroja rakenteeltaan. Verraten sitten esimerkiksi puolalaiseen linjaan joka toimii enemmän käyttö lajeissa hieman raskaamman rakenteensa puolesta ja puolalaisessa verilinjassa päätkään eivät ole niin koveria. Venäläisissä linjoissa taas arvostetaan jalkojen pituutta, siroa kroppaa ja korkeutta kun espanjalaiset verilinjat pitävät pienemmistä. Euroopassa arabinäyttelyt tosiaan on suuri homma, linjoilla ja suvuilla on suuri merkitys ja vaikka olisi täysin ratsastamaton hevonen mikäli sillä on suku sekä näyttely tulokset kunnossa ei alle 100tuhannen euron ole asiaa mennä ostamaan. Suomeen verraten saat ratsastetusta hyvä sukuisesta arabista nihkeästi 5tuhatta. Rotua ei varsinaisesti olla pilattu ja ulkomaan markkinoita kun seuraa, pään muodot alkaa pikkuhiljaa paranemaan. Kuvia verratessa vaan täytyy tosiaan ottaa huomioon minkä linjan edustajia kuvista löytyy kun verilinjoja on 5 erilaista ja jokaisessa niissä arvostetaan ja kehitetään eri ominaisuuksia.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   11.4.21 19:59:41

Se, miksi kasvatus on Suomessa vähissä, johtunee siitä, että arabi on tyypillisesti melko pieni ja kevytrakenteinen ja sopii siten vain kevyille aikuisille. Ihmiset ovat nykyisin niin isokokoisia noin keskimäärin.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Hakanen 
Päivämäärä:   11.4.21 20:09:56

Kaverilla oli aikanaan arabeja ja kasvattikin muutaman varsan. Vaihtoi rotua, kun oli terveyden kanssa ongelmia useammalla (toki varmasti terveitä ja tervesukuisia on paljon!). Näillä muistaakseni oli paljon ongelmia kavioiden ja selän kanssa. Kimolla kimosyöpää tms (mikä taitaa olla kaikkien kimojen ongelma/riski).

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 20:41:32

Hakanen -: tuopa on mielenkiintoista että ollut kavioiden ja selän kanssa ongelmia kun harvemmin kuullut että yhdelläkään kasvattajalla olisi tälläistä ja nimenomaan kun itsekin useamman kymmenen kasvattanut eikä kellään mitään terveys ongelmia ole ollut vaan päinvastoin joten mielenkiintoista kuulla

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.4.21 21:53:38

Ihan turha keskustella Suomen atabihevoskasvatuksen

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.4.21 22:00:31

Hups, teksti karkasi :)
...arabihevoskasvatuksesta mitään katselemalla jotain valokuvia netistä. Suomessa on vireää arabihevoskasvatustoimintaa, vaikkakin pientä. Taso on hyvin eurooppalaista. Kasvattajat kasvattavat hevosia käyttöön, varsan ostajalle jää vastuu sen koulutuksesta. Hankkiutukaa paikalle, kun arabeja on esillä (jos tämä korona-aika joskus loppuu), niin siitä voitte sitten jotain päätellä. SAHYn fb:ssä arabien omistajat ja kasvattajat julkaisevat kuvia/videoita hevosistaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: AH 
Päivämäärä:   11.4.21 22:47:28

Arabianhevonen on edelleen hyvä käyttöhevonen. On oikeastaan sääli, ettei se ole rotuna suositumpi, koska moni nauttisi hevosharrastuksesta enemmän arabihevosen kuin vaikkapa pv:n kanssa. Hevosina ne ovat helppoja, monipuolisia, vähäruokaisia, kevyitä käsitellä ja tykkäävät olla ihmisen kanssa. Oikeastaan ainoa ominaisuus, joka ihmiseltä sopivan koon lisäksi vaaditaan, on rakkaus hevosiin. Nämä eivät viihdy tennismailoina, vaan tahtovat rakastavan ihmisen. Oriin ja ruunan kouluttaninen on helppoa, koska ne ovat yleensä leikkisiä ja puuhakkaita. Tammat ovat hiukan kovapäisempiä. Ratsutuksessa on hyvä huomioida arabeille ominainen tapa liikkua. Monet pv-ratsuttajat yrittävät laittaa ne väkisin ja liian nopeasti pakettiin. Terveysongelmista yleisin lienee taipumus kaviokuumeeseen. Jos näitä ei liikuta, heinää tarvitsevat hyvin vähän ja väkirehuja ei lainkaan. Tammoilla on suurempi riski oloneuvoksina. Joten tarvitsevat aktiivisen kodin tai sellaisen, jossa tamma saa olla aina joko tiine tai imettävä. Pojille sitten se liikunta, jos pakkaavat lihomaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.4.21 08:02:50

Itselläni ollut arabi, ihana hevonen. Toista ei tullut hankittua, kun en löytänyt tarpeeksi isoa ja en halunnut lähteä etsimään ulkomailta (170cm pitkä ja hoikka ratsastaja, pitkät jalat). Omallani oli huonot kaviot, mutta taitavan sepän avulla pysyi hyvin käyttökunnossa. Ei olisi kestänyt ilman kenkiä käyttöä. Muutoin oli terve, uskoakseni arabin saa ratsastettua kipeäksi, jos väkisin niputetaan ja runtataan paketti kasaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: jopo 
Päivämäärä:   12.4.21 09:32:33

Minulla oli aikoinaan arabitamma, jolla oli surkeat kaviot silloin, kun tamma tuli minulle. Oli ollut aina kengässä. Meillä otettiin kengät pois, laitettiin tamma pihattoon, laitumelle ja metsätarhoihin ja kas, kavionlaadusta tuli mitä parhain.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.21 09:36:08

En ole koskaan pitänyt rodusta, joten ei erityisemmin mielipidettä.

Pöhköä puhisijoita, liian tulisia lapsille, liian pieniä aikuisille, vaatimattomat liikkeet.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.4.21 10:22:45

Arabi jos mikä hevosista heijastaa tarkasti käsittelijäänsä. Eli rennon ihmisen kanssa ovat rentoja ja luottavaisia, mutta hermostuneen kanssa saattavat stressata. Arabi ei ole mitenkään vaikea hevonen käsitellä tai ratsastaa. Lapsille erinomainen, mutta lapsellekin pitää opettaa, ettei ole mikään eteenpäinpotkittava.
Eteenpäinpyrkimys onkin yksi rodun parhaista piirteistä minun mielestäni. Senkin jotkut pystyvät tappamaan, jos lähtevät junnaamaan kentällä 5-6 päivää viikossa. Arabille paras on vapaus eli iso tarha, jossa kavereita sekä välillä maastoon. Meillä arabeilla on kisattu koulua, esteitä ja matkaa, sekä käyty näyttelyissä.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.21 11:23:19

Minun edellinen hevonen oli arabi pv risteytys ja oli kyllä mitä parhain hevonen. Niin nöyrä, kiltti ja ratsastettavuus 10. Eteenpäinpyrkivä, herkkä ja hyppäsi hyvin. Liikettä löytyi myös! En ymmärrä miksei näitä risteytetä enemmänkin, jotta koko ei jäisi niin pieneksi. Minun hevonen oli säkäkorkeudeltan noin 160 ja aivan täydellisen kokoinen, näköinen ja luonteinen!

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   12.4.21 13:02:23

Arabit ovat kivoja ja viisaita hevosia. Ei niiden tarvitse olla kuten puoliveriset vaan ne ovat aivan hyviä omana itsenään ja sopivat niille jotka sellaista tarvitsevat. Niillä voi tehdä aivan mitä vain eli toimivat joka lajissa. Lapsillekin ne käyvät vallan mainiosti koska ovat sopivia kooltaan ja liikkuvat kevyillä avuilla.
Liikkeet ovat arabille tyypilliset eli eivät mitkään puoliverisen liikkeet eikä kuulukaan. Joka tarvitsee isoliikkeisen hevosen ostaa puoliverisen. Samoin isokokoinen ihminen ratsastaa paremmin koolleen sopivalla hevosella.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: beenthere 
Päivämäärä:   12.4.21 13:06:29

Ihania ovat, mutta tosiaan ehjän/terveen aikuisen yksilön löytäminen Suomesta ainakaan on todella vaikeaa... pääosin liikkeillä ei toki kouluradoilla leijuta, mutta monipuolisen perusharrastekaverin saa. Luonteen hankaluus/kuumuus on kyllä vahvasti liioiteltu, ei ollenkaan ensimmäinen ongelma näiden kanssa minusta.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 15:06:09

Arabin luonne on minusta oikein kiva. Toki minä olen traki-ihminen, ja niitäkin moni pitää samalla tavalla ”hulluina”... Mutta kyllä se näyttelyjalostus on ikävää. En ylipäätään ole ikinä ymmärtänyt näyttelyitä varten jalostamista yhtään minkään eläinlajin kohdalla — näyttelyiden pitäisi olla olemassa ainoastaan käyttö- ja terveysominaisuuksien arvioimista varten. Kauneuskilpailut ovat aina eettisesti ongelmallisia. Näyttelyarabeilla on suoraa lautasta, todella pystyjä vuohisia, takajaloista puuttuu kulmaukset ja etuset eivät ole kropan alla oikeassa paikassa tasapainon kannalta, ylipitkää kaulaa ja se kovera pää, johon hädin tuskin aivot mahtuvat ja hengitysteiden muoto on jo erilainen kuin hevosella kuuluu olla. Ei mitään tekemistä niiden alkuperäisten arabialaisten kanssa, jotka ovat olleet erittäin kestäviä käyttöhevosia. Kaikkien ratsuhevosten ei tarvitse liikkua tai hypätä olympiatasolla, mutta niiden pitäisi pystyä liikkumaan normaalisti ratsastajan kanssa hyvässä tasapainossa ja puhtain askellajien, ja kyetä tähän hajoamatta. Näissä näyttelylinjaisissa on varsinkin Jenkeissä sen näköisiä eläimiä, että ehkä barbin uskaltaisi laittaa selkään hevosta rikkomatta... Nykyisistä venäläiset arabit miellyttävät omaa silmää eniten, mutta niitä ei hirveästi täällä näe.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.4.21 15:53:50

Ihana rotu, mutta viime aikoina tullut aika jännän rakenteisia vastaan ja kuten edellinen kirjoittaja sanoi niin sitä kautta niitä vikojakin voi tulla. Näillä vastaan tulleilla juuri kulmauksissa puutetta ja jalat "hassussa kohdin". Ja tosi notkot selät, satuloiden etsiminen ollut varmasti hauskaa.

Muistan miten aiemmin oli mielestäni terveempi rakenteisia (tai ainakin ne joita hoidin ja ratsastin nuorempana). Löytyykö muuten Suomesta kasvattajia, jotka ajaisi tervettä, kestävää rakennetta, selvää päätä ja käyttöominaisuuksia näyttelyjalostamisen sijaan? Mielellään koko +150cm.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 15:56:36

Arabi-suokkiristeytys on ollut erittäin mielenkiintoinen tuttavuus. Saanut parhaat puolet molemmilta, joten oli ihan 10 heppa :D

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   12.4.21 19:01:39

Asiantuntijoita liikkeellä?
Lapsuudessa oli hyvärakenteisia ja nyt ei?
Tervettä aikuista arabia vaikea löytää? Kuitenkin näillä kisataan matkaa?
Usassa tuotetaan valtavia lihaskimppuja?
Jenkeissä sen näköisiä eläimiä, että ehkä barbin uskaltaisi laittaa selkään?
Nykyisistä venäläiset miellyttävät silmää, mutta niitä ei täällä näe? No melkein kaikissa Suomen arabeissa löytyy venäläistä.
Näyttelyjalostus? Ei ole näyttely kuin ehkä 1/vuosi.
Käyttöjalostus? No mihinkähän muuhun sitten?
Hohhoijaa, ette taida rodun kanssa ollut tekemisissä sitten lapsuusvuosienne.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   12.4.21 19:55:48

"Asiantuntijoita liikkeellä?"
Jep. :)

"Lapsuudessa oli hyvärakenteisia ja nyt ei?"
Tällaista en sanonut, joku muu saattoi sanoa.

"Usassa tuotetaan valtavia lihaskimppuja?"
Jos luit tarkkaan, niin sanoin, että historiallisissa, esim. Egyptissä 1950-luvulla otetuissa kuvissa arabit ovat kuivia ja aivan eri näköisiä kuin länsimaissa ja etenkin jenkeissä ruokitut ja treenatut arabit.

"Jenkeissä sen näköisiä eläimiä, että ehkä barbin uskaltaisi laittaa selkään?"
On siellä juuri sellaisiakin kyllä.

"Näyttelyjalostus? Ei ole näyttely kuin ehkä 1/vuosi."
Suomesta on kyllä myyty arabeja Saksaan ja muistaakseni Saudi-Arabiaankin. Jos sellaista tavoittelee, niin hevosen on hyvä kelvata näyttelyihinkin. Mutta kaiken kaikkiaan näyttelyjalostusta on Suomessa ollut hyvin vähän.

"Hohhoijaa, ette taida rodun kanssa ollut tekemisissä sitten lapsuusvuosienne."
Miksi olet niin äkäinen? :)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   12.4.21 20:05:28

Suomessa on hyvin vähän kasvatusta, mutta väittäisin että syntyvät varsat ovat hyviä monipuolisia käyttöhevosia. Sahyn fb-ryhmässä näitä näkee ja aika usein näyttäis olevan ihan oreillakin lapset selässä. :)

Ulkomailla on sitten lähtenyt vähän käsistä tuo arabin jalostus ja paljon tulee juuri noita huonojalkaisia näyttelykoristeita. Ulkomailla arabeja on kuitenkin paljon ja kaikki kasvattajat eivät ole lähteneet näyttelyjalostukseen mukaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.4.21 20:20:37

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 12.4.21 15:56:36

Arabi-suokkiristeytys on ollut erittäin mielenkiintoinen tuttavuus. Saanut parhaat puolet molemmilta, joten oli ihan 10 heppa :D


Tää oli ihan varmasti joku Einolan kasvatti.. Siellä oli kanssa lv-arabiristeytys, ihan todella mainio poni!!

Itse varmaan ostan mielummin arabin/suokin kuin pvn kun tulee oman osto ajankohtaiseksi. Onkohan järkeä edes 60kg painavan ostaa? Sen verran persjalkainen olen että tykkään kyllä isoista poneista enemmän, pohdin vain näinköhän arabi jaksaisi edes kantaa :D

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   12.4.21 20:24:02

jk: Olen äkäinen siksi, että rodusta jankataan näitä typeriä stereotypioita loputtomiin, mikä suorastaan haittaa arabihevoskasvatusta Suomessa. Ja en ole kasvattaja en. Ehkä juuri siksi.
Ja jos alat seuraavaksi ruotia minun ominaisuuksia, niin turha vaiva. Olen sellainen kuin olen ja arabi on sellainen kuin on. Ota tai jätä. On se kelvannut kaikkien ratsuhevosten esi-isäksi.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: AH 
Päivämäärä:   12.4.21 20:35:32

Varmasti jaksaa arabi kantaa 60 kg :) Myös isoja arabeja löytyy tarvittaessa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   12.4.21 20:59:15

"ja arabi on sellainen kuin on. Ota tai jätä. On se kelvannut kaikkien ratsuhevosten esi-isäksi."

No niin, minulla on ollut vuosikymmenten mittaan useita arabeja ja olen joskus kasvattanutkin vähän. En ole moittinut arabeja. Mielestäni arabi on yksi hienoimmista roduista ja sinä ehkä yksi keskustelun äkäisimmistä ihmisistä, mutta antaa olla. :) Mukavaa iltaa kuitenkin.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ronja 
Päivämäärä:   12.4.21 22:12:52

Jos löytäisin ison arabin (150cm + ), niin ostaisin heti!
Edellinen hevonen oli arabi ja monipuolisempaa perheheppaa ei ole ollut sitä ennen eikä sen jälkeen! Aivan ihana tyyppi, selkään pystyi laittamaan kenet vaan, lapsia se rakasti.

Ainoa mitä se pelkäsi aina ja ikuisesti oli joku ihmeen metallipömpeli pellon reunassa. Se piti aina kiertää mahd. kaukaa ja puhista samalla. :D
Laukata pystyi pellolla niin kovaa kun halusi, mutta vauhti oli aina helposti säädeltävissä.

Kavioissa oli kyllä sanomista tällä.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Arabit 
Päivämäärä:   12.4.21 22:20:20

Kyllä niitä isoja löytyy! Oman arabin säkä on 157cm. Ulkomailla tuntuu että käyttöarabeihin nimenomaan jalostetaan isompaa kokoa, mikä on hyvä juttu. Kossack studin somesivuilla instassa on (oli )myös hienoja pätkiä todella upeasta kouluarabista.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   13.4.21 00:18:52

Puolalainen arabi on hienoin hevonen mitä voi olla, niissä myös ainesta kouluradoille ja muuhunkin käyttöön. Itselläni oli tällainen tamma, oli ikänsä terve ja maailman kiltein hevonen. Kun korona on ohi, haen Ruotsista tai Tanskasta samantyyppisen. Suomesta ei löydy.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Rab 
Päivämäärä:   13.4.21 08:13:17

157 ei ole kovin iso. Missään en ole isoja nähnyt ja olen harrastanut vuosia.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Arabit 
Päivämäärä:   13.4.21 08:56:26

Rab

Viittasin kommenttiin jossa mainittiin ”jos löytyisi yli 150cm korkea arabi niin ostaisin”.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   13.4.21 08:58:33

Löytyykö Sahyltä nettisivuja, joissa lista suomalaisista kasvattajista? Minulla ei ole facebookia, joten en voi käydä kyselemässä heidän fb-sivuilta.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   13.4.21 09:12:53

Suurin osa taitaa olla hiljaisessa myynnissä. Itselläni on haussa ja Suomesta ei löydy mitä etsin. Itse pidän pienistä, 145-150 -senttisestä.

Kossac studilla näkyy olevan upeita käyttöarabeja, kiitos vinkistä!

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: fb 
Päivämäärä:   13.4.21 09:59:37

Itselleni on sattumalta fb suoltanut kuvia ja videoita arabimarkkinoilta ulkomailta ja olin lähes järkyttynyt nykyisen asteisesta kuonopiin koveruudesta! Tuohan vastaa jo lyhytkuonoisten koirien jalostusta ... Näyttäisi jo häiritsevän hengitysteitä, ei ainakaan missään nimessä terveeltä pään rakenteelta. Ilmeisesti on myös näyttelyestetiikan mukaista juoksuttaa hevosta turpa taivasta kohti.
En ymmärrä, miksi ihminen aina pyrkii äärimmäisyyksiin - huoh! Voin todeta, että kauneus on katsojan silmässä, ja huomaan oman silmäni muuttuneen hevoskauneuden suhteen!

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   13.4.21 10:05:15

Tuo koveruus on kyllä ihan hirveää. Siksi pidänkin puolalaisesta linjasta, suurimmalla osalla melko suora pää.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   13.4.21 11:02:33

Kaikki äärimmäisyyksiin viedyt ominaisuudet aiheuttavat yleensä terveysongelmia. Sekä liiallinen koveruus että myöskin pyrkimys koon kasvattamiseen. Puhdas täysiveriarabi on korkeudeltaan parhaimmillaan noin 140-155 cm. Isompien rakenteessa ja liikkeissä ainakin minä näen ongelmia.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Arabit 
Päivämäärä:   13.4.21 11:10:08

Olen vähän eri mieltä tuosta koosta nojoopajoon kanssa. Ainakin nuo käyttöarabit, joita olen nähnyt instassa ovat korkeudeltaan 155-160cm ja oikein hyvä liikkeisiä ja en näe mitään vikaa. Päinvastoin! Mutta mitä me ollaan täällä höpöttämään kun tuppaavat olemaan vain mielipiteitä vailla faktapohjaa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ronja 
Päivämäärä:   13.4.21 11:50:08

"Kyllä niitä isoja löytyy! Oman arabin säkä on 157cm. Ulkomailla tuntuu että käyttöarabeihin nimenomaan jalostetaan isompaa kokoa, mikä on hyvä juttu. Kossack studin somesivuilla instassa on (oli )myös hienoja pätkiä todella upeasta kouluarabista."

Tää olisi täydellinen säkäkorkeus mulle. <3 Edellinen arabini oli 149cm ja aina ajattelin, että jos ois kymmensin senttiä lisää korkeutta ni mulla olis ollut kaikkien unelmien täyttymys!

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   13.4.21 20:02:44

Eikö ole yleensä niin, että ne, joilla on korkea säkäkorkeus, ovat vain poikkeuksellisen korkeasäkäisiä? Eli lautaskorkeus voi olla jokseenkin sama kuin vaikka 149-senttisellä arabilla on?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   13.4.21 21:12:48

Siis tarkoitan, että kyseiset korkeaksi mitatut hevoset ovat rakenteeltaan poikkeuksellisen korkeasäkäisiä. Säkä on korkealla muotonsa vuoksi, mutta selkä ja lautaset yhtä matalalla kuin pienemmiksi mitatuilla arabeillakin.

Tällainen vaikutelma on joskus tullut. Olisiko teillä kuvia korkeista arabeista, joiden säkä ei ole poikkeuksellisen korkea muodoltaan?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.4.21 13:00:39

^

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: PS 
Päivämäärä:   14.4.21 13:40:50

Olen omistanut useamman arabin. Säkäkorkeudet ovat vaihdelleet 149 - 156 cm. Yhdelläkään ei ole ollut korkeaa säkää. Arabeilla yleensä on matala, mutta pitkä säkä ja niin on ollut omillanikin.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   14.4.21 14:46:25

Esim. tämä hevonen kuvassa on edustavinaan tyypikästä arabia. Säkä on muodoltaan todella korkea. Selkä ja lautaset ovat varmaan 10–15 cm matalammalla, eli tosiasillinen koko on samanlainen kuin pienilläkin arabeilla, eikö vain?

https://www.britannica.com/animal/Arabian-horse

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   14.4.21 14:52:53

Tässä lisää:

https://cowgirlmagazine.com/new-light-on-arabian-genetics/

https://clubcavalloitalia.com/arabian-horse/
(Rautias, olikohan kolmas kuva ylhäältä.)

<tinyurl.com/pn4dmn2v>

Nämä löytyivät nopealla googletuksella sanoilla 'Arabian Horse'. Eli kai tämän näköisiä sitten on? Säkä on korkealla, mutta selkä 10–15 cm matalammalla, eli korkeasäkäiseksi mitattu ei olekaan kovin korkea hevinen.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   14.4.21 14:54:00

https://tinyurl.com/pn4dmn2v

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Kiisseli 
Päivämäärä:   14.4.21 15:21:24

Olen aina ihaillut arabeja nimenomaan niiden luonteen ja monikäyttöisyyden takia. Harmi, että piti kasvaa pitkäksi ja pitkäkinttuiseksi. :D

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   14.4.21 15:34:52

Näyttelyarabi ei sovi ratsastukseen mm huonojen jalka-asentojen vuoksi.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   14.4.21 16:50:21

mama: minkä ihmeen huonon jalka-asennon?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   14.4.21 17:07:52

Sellaiset jalat jotka eivät osoita suoraan eteenpäin.. jos googlettaa hevosen jalkojen virheasennot niin saa vähän enemmän tietoa. Vai mitä tarkoitit?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   14.4.21 17:56:18

No jätän tuollaisen kommentin ihan omaan arvoonsa. Ei mitään perusteita tuollaiseen.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: PS 
Päivämäärä:   14.4.21 18:02:37

Kaikkien hevosten korkeus mitataan säästä ja kaikilla hevosilla on sään mallissa vaihtelua. Puoliverisillä paljon enemmän kuin arabeilla. Ekan kuvan säkä on epätyypillinen arabille, toisen kuvan hevosen selkä on lihakseton ja suora. Kolmannesta ei voi sanoa mitään, kun se ei seiso suorassa ja pää on taivaissa. Lisäksi kaikki noista poseeraa, joten todellisuudesta on vaikea sanoa yhtään mitään.

Täysiveriarabin säkäkorkeus on siis täysin verrannollinen kaikkien muiden hevosten säkäkorkeuteen. Isoilla arabeilla ei ole sen isompaa säkää, kuin pienilläkään. Sekä pienillä että isoilla arabeilla sään malli vaihtelee. Isolla arabilla ei kasva yksinomaan säkä, vaan koko hevonen; jalat ja runko. Siitä tässä kai väiteltiin.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   14.4.21 18:54:08

Marbachissa on 165 senttinen arabiori joka on hyväksytty traki ja puoliverijalostukseen. Siellä on muitakin isomman puoleisia oreja.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: ökkö 
Päivämäärä:   14.4.21 19:41:48

vhl noita kyrsiintyneitä ihmisiä. Lol.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   14.4.21 22:17:34

"Isoilla arabeilla ei ole sen isompaa säkää, kuin pienilläkään. Sekä pienillä että isoilla arabeilla sään malli vaihtelee."

Toki. Pointti oli siis se, että kun joku arabi on mitattu normaalikorkeuden ylärajoille tai yli, niin joskus näyttäisi siltä, että kyseisellä arabilla on vain sen muotoinen säkä, että saadaan tällainen iso korkeus mittaustulokseksi. Eli hevosen koko voi olla sama kuin 10–15 cm matalammaksi mitatulla arabilla, jonka säkä on muodoltaan matala.

Tuo Marbachin Devdas on kyllä tosiaan iso! Mielenkiintoista, kun suvussa on kuitenkin rajusti egyptinarabeja, jotka ovat yleensä aika pieniä. Mitähän tämä on syönyt? :-)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kysyy 
Päivämäärä:   14.4.21 22:19:32

Herttinen, eihän Devdas ole vielä edes täysikasvuinen. Syntynyt 2016. Vielä kasvaa varmaan muutaman sentin.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.4.21 22:39:20

Mites terskit? Tähän mennessä suurin hevosrakkauteni oli terski, suvussa kauempana aika tasavahvasti ox ja xx. Oli aivan mahdottoman kiva ja herttainen hevonen, sähäkkä mutta pysyi näpissä. Ihan äärimmäisen kiltti oli myös. Kooltaan oli sopiva tällaiselle pitkäkoivellekin, jonkun sentin päälle 160.

Onkohan näitä nykyään miten Suomessa? Kyseinen yksilö tuotiin 90-luvun alkupuolella itänaapurista.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   14.4.21 23:35:29

Ei taida juuri olla. 60-70-luvulla niitä oli vähän joka tallissa. Oli myös jalostusori eli Tramplin. Silloin venäläisiä hevosia tuli vaihdossa hiehoihin. Mukana oli vähän harvinaisempiakin rotuja kuten karabakh, kabardin, doninhevonen ja akhal teke.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.4.21 23:56:20

^ Harmi.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.4.21 00:17:24

nuo linkitetyt korkeasäkäiset arabit, ekasta ei näy miten se seisoo, toinen poseeraa kuin sakemanni ja kolmaskin seisoo venytettynä, joten nuo voivat näyttää hyvin erilaisilta seisoessaan normaalisti esim. tarhassa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   15.4.21 00:55:43

Hmmm kuulostaa käyttöominaisuuksilta. Lämppäriltä.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.21 06:49:23

M: miten olisi angloarabi?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   15.4.21 06:53:23

http://www.sukuposti.net/hevoset/fair-breeze-dk/galleria/761978
Tuossa esimerkiksi on 160-säkäinen arabi, jolla on ihan vastaava säkä kuin minun 147-säkäiselläni.

Monilla ulkomaisilla kasvattajilla on tosiaan mennyt pään jalostus ihan yli, onneksi Suomessa on harrastajilla järki päässä eikä merihevosia haluta tänne. Arabikasvatus on nyt pari vuotta ollut selvässä nousussa, varsoja syntyy ja hevosia tuodaan ulkomailta jatkuvasti. Ja tosiaan, noita isompiakin löytyy niille jotka sellaisia haluavat.

Ihmetyttää, että edelleen ihmiset puhuvat pöhisijöistä ja hankalista hevosista, kun kaikki tuntemani arabit ovat mitä helpoimpia hevosia. Omanikin kanssa pystyi 2-vuotiaana maastoilemaan (maastakäsin tietenkin) säiliörekkojen ja traktoreiden keskellä ilman mitään ongelmia. Kiihtyy nollasta sataan ja sadasta nollaan sekuntissa kun antaa luvan, vaaratilanteita tuon kanssa ei ole koskaan ollut. Ja vallan hyvin menee kengättä, tämä ja lukuisa muu, mm. iso osa matkaratsuista.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.4.21 08:03:54

Piste, varmasti ihan validi vaihtoehto sekin :)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   15.4.21 08:09:18

Karseita. Joillain yksilöillä mennyt se kovera kuonopii ihan överiksi.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   15.4.21 08:37:36

Suomessa ei tällä arabihevosmäärällä kummoista jalostusta pysty suorittamaan, vaan ollaan aika paljon muiden maiden suuntausten jatko"jalostajia". Onneksi joka vuosikymmenellä on ollut innokkaita arabiharrastajia, jotka ovat tuoneet maahan myös hyviä, tarkkaan harkittuja hevosia, emmekä ole joutuneet jäämään satunnaisten hiehoihinvaihtohevosten varaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: lämppäri 
Päivämäärä:   15.4.21 14:21:21

Arabien jalat on nykyään tunnetusti pilalla. Eivät kestä yhtään mitään, koulutettu ravurikin on parempi vaihtoehto, ja oivallinen kaveri matkaratsastukseen!
Ravureiden treeni riippuu tietysti valmentajasta mutta esim:

Ma: 1h30min hölkkää,
Ti: 1h reipasta hölkkää
Ke: 45min kävelykoneessa tai 60min talutusta, tarhaus
To: hiitti (tai vaihtoehtoisestu kilpailu)
Pe: vapaapäivä..
Viikonloppu mitä nyt ikinä keksii.

Ps. Noi hölkkälenkit on toteutettu siten (tietysti hevosesta riippuen) että yhteensä tulee esim 20min kävelyä, 10min ravia ja 20min kävelyä. Se toteutetaan siten että vuorotellen mennään reippaasti ja siinä välissä käyntiä. Sääntönä voisi pitää että käyntiä mennään kaksi kertaa enemmän kuin reipasta tahtia, se täytyy sitten vain jakaa jaksoihin niin hevonen ei väsy turhaan.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: lämppäri 
Päivämäärä:   15.4.21 14:22:18

Ja niin, tarhatahan voi vaikka koko päivän jos vaan aikaa löytyy!

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nojoopajoo 
Päivämäärä:   15.4.21 15:13:52

Täh???

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.21 08:54:18

Onko väite vai faktaa että jalat ovat hajalla?

Arabeillahan tulisi olla vahvat jalat ja hyvät kaviot.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ks 
Päivämäärä:   16.4.21 09:22:28

Omien kokemusten mukaan jalat ei ole yhtä priimaa kuin aikanaan. Rakenne on muuttunut etenkin näyttelyjalostuksessa (esim. jalat "erikohdassa runkoa" ja kulmaukset huonot). Ja nämä muutokset taas eivät ole optimaaliset käyttöhevosella - rakenne ei kestä tai aiheuttaa epäkorrektia liikkumistapaa joka puolestaan hajottaa jotain muuta aikanaan. Tämä on sääli, koska itsekin arabeja omistanut ja hyvin rakas rotu itselle.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   16.4.21 09:26:24

"Rakenne on muuttunut etenkin näyttelyjalostuksessa (esim. jalat "eri kohdassa runkoa" ja kulmaukset huonot)."

Jaksaisitko etsiä kuvaesimerkkejä ja selittää, mikä niissä on pielessä käyttöhevosen rakenteen kannalta? Olisi todella kiinnostavaa, vaikka tämä kuulostaakin varsin ikävältä asialta.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.21 09:30:02

Eiko osa kuitenkin jalosta edelleen ensisijaisesti käyttöarabeja? Varmaan tällaisesta paikasta pitäisi itse lähteä etsimään. Haussa pienikokoinen tamma kouluratsastukseen ja myöhemmin mahdollisesti siitokseeen.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Performanssi 
Päivämäärä:   16.4.21 10:09:59

Ruotsissa esim. Papas Arabians kasvattaa show- ja suoritusarabeja. Pontus Hugosson starttaa kenttää sunnuntaina heidän kasvatillaan Classifyllä. Todella lahjakas ori!
Nyt voitte jo unohtaa puheet huonoista jaloista ja näyttelyarabeista.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.4.21 10:32:09

Mulle shagya arabi ja sellainen kuin Elvyn Hartley-Edvardsin maailman hevoset ja ponit- kirjassa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: PS 
Päivämäärä:   16.4.21 10:53:21

Classifyn ja Pontuksen meno näyttää kyllä hienolta :)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.21 11:16:42

Classify on upea! Kauheasti on kimoja, löytäisipä ruunikon jostain.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Arabit 
Päivämäärä:   17.4.21 02:14:39

Ihan mahtavaa nähdä puhdas arabialainen Classify kenttä- ja esteradoilla nimekkään ratsastajan ratsastamana! Mä uskon, että mitä enemmän arabi tuodaan esille muuna kuin näyttelypuudelina, sen parempi rodulle ja sen kysynnälle. Myös muistaakseni siellä Kossack Studin instassa esitellään heidän yhtä kasvattia mustaa/ tumma ruunikkoa kenttäarabia Nustar Kossack, Säkä muistaakseni 158cm. Mun mielestä meno näyttää todella hyvältä. Ja siis myös sivuilla pari todella lupaavaa kouluarabia. Lisää näitä! Onko muita hyviä käyttöarabeja tiedossa joita voisi esim instassa seurata? Joku hyvä kenttäarabi oli vissiin myös itävallassa joka on ponien maajoukkueessa tai ainakin korkealla tasolla? Törmäsin instassa kerran mutta en muista nimeä millään... Mä hehkutan tätä rotua! Ihan paras ja täysin aliarvostettu ..

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: puudeli? 
Päivämäärä:   17.4.21 02:37:34

Omastakin mielestä hevosten jalostamisessa on viisainta painottaa käyttöominaisuuksia.

Ihan kysymyksenä, ei väitteenä, mutta kumminkin:

- onko muita joiden eteen tulleissa arabeissa on viimeisen 30v aikana alkanut olla enemmän oikeasti tyhmiä (lue: valitsee monesti itse eri tilanteissa aika vinkeästi, eikä myöskään ota kerrasta tai kahdesta vastaan selkeitä viestejä sen enempää muilta hevosilta kuin ihmisiltäkään)?

Nuoruuden muistot arabeista oli ehkä välillä turhankin sähäkästi viesteihin reagoivia. Mutta viime vuosikymmenen aikana tallissa ollut parikin jotka ei oikein toimi laumadynamiikassa edes pitkän totuttelun jälkeen. Ja samalla aika lailla arvaamattomia ja osaamista vaativia käsiteltäviä.

Onko se eksteriööriä ja näyttelymenestystä painottava jalostus eronnut niin kertakaikkiaan suorituskäyttöön jalostamisesta että näyttelyarabeista ei oikein enää ole hevosiksi, kun taas edelleenkin suorituskäyttöön jalostetuista on?

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Arabit 
Päivämäärä:   17.4.21 06:40:52

Noh.. mun arabi on ison tallin kiltein käsiteltävä jota lapsetkin voi ratsastaa ja käsitellä. Arabi ottaa tilanteen itse hallintaa jos omistaja ei kykene. Ehkä olet vain tavannut tyhmiä omistajia ja liian viisaita hevosia? Tässä sinulle puudeli toinen näkemys. :Ai niin, mun hevonen on laiduntanut pienporukassa tai parettain ja aina tullut todella hyvin toimeen kaikkien kanssa. Jopa hankalien tapauksien kanssa tullut toimeen. On toki itsenäinen ja tykkää keskittyä syömiseen eli ei jaksa kiehnätä toisessa kiinni, mutta kiva että kaveri(t) on lähellä. Mä en puudeli samaistu yhtään sun näkemykseen. Monesti maastossa tullut vastaan tilanteita/paikkoja mistä arabini menee vain läpi, kun taas puokkikaveri ei kykene ja vetää jarrut. Nyt on mun mielipide, Mutta mun mielestä arabi jos kukaan rotu peilaa täysin omistajaansa. Arka omistaja= arka arabi. Itsevarma omistaja= rohkea arabi. 

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   17.4.21 09:12:43

Kaipa sitä jokaiseen rotuun muutama tyhmäkin yksilö mahtuu, mutta arabeissa en ole itse törmännyt sellaiseen, vaikka tälläkin hetkellä niitä on jokunen pihassa ja on aina ollut. Löytyy toki erilaisia luonteeltaan. Omat tammat ovat olleet kovapäisiä, mutta väittäisin sen aiheutuvan enemmän hyvästä itsetunnosta kuin tyhmyydestä. Ne ovat olleet kuitenki muuten tosi kivoja luonteiltaan. Pojat taasen ovat olleet vilkkakkaita. Yhteistä kaikille on se, että ne rakastavat ihmisen seuraa, mitä itse hevosessa arvostan. Senpä vuoksi suosittelen arabia vain sellaiselle ihmiselle, joka tykkää puuhailla hevosensa kanssa.

Tietysti voisi sanoa, että arabi peilaa ihmistää herkemmin kuin muut rodut. Jos niitä kohtelee huonosti, niin varmasti saa aikaan hermoheikon yksilön. Väittäisinkin, että jos arabi ei ole kivaluontoinen, ihminen on saanut sen aikaiseksi omalla toheloinnilaan ja hevosmies/naistaidottomalla käsittelyllään.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.21 11:14:11

Olen tavannut tyhmiä arabeja, juuri tuo, etteivät oikein pärjää muiden hevosten joukossa, koska eivät vaan tajua viestejä. Mutta näitä tällaisia on tullut vastaan myös puoliverisissä ja lämpöisissä. Yhtään vastaavaa ponia tai suokkia ei ole sattunut kohdalle, mutta hyvin voi niitäkin olla.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ligeia 
Päivämäärä:   17.4.21 11:57:17

Minullakin on iso arabi, eikä vaan sään kohdalta. Säkäkorkeus on jotain 156-158cm. Itselle kävisi kyllä vähän pienempikin, mutta iso tuosta nyt vaan tuli. :)

Nyky- ja historiatilanteesta en tiedä mitään, mutta maailman paras rotu. Minulle ollut pitkään jotenkin ainoa rotu, jonka "hereilläoloon," tilannetajuun, lempeyteen ja hyväntahtoisuuteen luotan riittävästi, itse kun en esimerkiksi aggressiivisen hevosen kanssa pärjää. Mutta jos hevosenkäsittelyn ja-/tai ratsastuksen perustaa pomottamiselle, paineistukselle ja lievälle tai vähemmän lievällä pelottelulle, kannattaa etsiä joku toinen rotu. Arabin kanssa voi käydä nopeasti huonosti.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   17.4.21 12:03:48

"Olen tavannut tyhmiä arabeja, juuri tuo, etteivät oikein pärjää muiden hevosten joukossa, koska eivät vaan tajua viestejä."

Minusta arabitammani älyssä tai taidossa lukea muita ei ollut mitään vikaa, mutta ne kylmäveri/ponityyppiset hevoset, joiden kanssa tamma joutui jonkin aikaa olemaan samassa laumassa, olivat kerta kaikkiaan törkeitä tätä arabitammaa kohtaan. Kyllä arabitamma hyvin ymmärsi, ettei hänestä pidetä ja yritti vetäytyä sivuun. Muut lyöttäytyivät yhteen ja jättivät arabitamman ulkopuoliseksi.

Se kylmäveri/poniporukka puhui kyllä ihmisen silmäänkin ihan eri kieltä kuin arabitamma, mutta ei siten, etteikö arabitamma olisi hyvin ymmärtänyt, vaan ainoastaan käyttämällä paljon isompaa volyymiä ja vähemmän nyansseja. Arabitamma viesti aina hienovaraisesti, ja pienikin ele merkitsi paljon. Kylmäveri/poniporukka taas ei mistään hienovaraisuudesta piitannut, vaan eleet tehtiin aina järeinä ja näkyvinä.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   17.4.21 12:32:06

Tai sanotaanko, että kylmäveri/poniporukkakin tietenkin osasi viestiä myös hienovaraisesti, mutta sellainen ei vain ollut tapana. Kunnon juntit vastaan aavikon yksinäinen herkkä prinsessa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Päivän paras 
Päivämäärä:   17.4.21 13:48:42

Tuo oli kyllä jo melko pohjanoteeraus hevostuntemuksessa, etteikö arabi osaisi hevosten kieltä. Ei varmasti osaa, jos ei ole koskaan elänyt laumassa, mutta muuten kyllä. Arabit ei vaan tykkää, jos keskustelu on kovin rahvaanomaista. Arabi tulkitsee niin hienovaraisia eleitä, että suomiputte tulee antaneeksi niitä ihan vahingossa koko ajan. Sen vuoksi arabit ei niin tykkää kylmäverisistä. Arabit ei tykkää hitaista, kömpelöistä ja hidasälyisistä hevosista.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Ligeia 
Päivämäärä:   17.4.21 16:34:39

Samaa mieltä edellisten kanssa. Sanoisin, että arabihevonen viihtyy ennen kaikkea herkästi, nopeahkosti ja hienovaraisesti kommunikoivien hevosten kanssa. Röyhkääjistä eivät tykkää. Entinen arabini oli tästä hyvinkin tarkka, muuttui epäluuloiseksi karskimmassa seurassa - enkä nyt siis kritisoi tätä karskia seuraa, niillä hevosilla oli tosi hyvät jutut keskenään, hienoja ja hauskoja hevosia.

Nykyinen arabini on sosiaalisesti hyvin joustava ja "tulee toimeen kaikkien kanssa", mutta viihtyy parhaiten vähän sellaisten herkkäsiluisten ja lempeiden hevosten seurassa. Leikkisyyttä saa olla paljonkin, mutta tiettyä tilannetajua arvostaa.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   18.4.21 00:22:44

Juuri näin kuin Päivän paras ja Ligeia kirjoittavat, mainiosti kiteytetty. :)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.4.21 13:04:09

Onhan ne tottumiskysymyksiä. Esim issikkalaumaan on usein muun rotuisen vaikea päästä sisään, koska ne ovat aika monesti eläneet koko ikänsä pelkästään issikkaporukoissa. Ja Keski-Euroopasta tuodut puoliveriset ovat yleensä melko järkyttyneitä, kun tapaavat suokkeja ensi kertaa. Ilme on just sellainen ”Mikä hirveä barbaari tuo on?” Hevoset on muutenkin rasisteja helposti — isoissa laumoissa saman väriset tuppaavat muodostamaan omia porukoitaan. Mutta kyllä ne oppivat ymmärtämään erilaisiakin, kun tottuvat — ihan kuten me ihmisetkin :)

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Susi 
Päivämäärä:   18.4.21 16:13:17

Kumpaakaan ei mulla enää ole mut suokkiori kaveriksi onneksi löysin arabin. (kylmäverisiä) kavereitaan kiusasi jo pikku varsasta asti. Arabiruuna ei ottanut turhaa hölmöilyä tai provoilua minään ja jos jatkui, kävi kerran kunnolla kiinni ja täst it rauha maassa. Suokki taas opetti arabin vähemmän herkästi reagoivaksi ympäristön ärsykkeille. Tosi hyvä parivaljakko. Nyt on pari pv arabimixiä, 10vuotta toista odotin ja nyt on just sellainen kun halusin, hyvä liike, hyppy, kaunis, arabin herkkyys ihmiselle sellainen "koiramaisuus". Oman varsan arabivanhempi ei mikään suorin jaloin kipittävä koukkunokkainen näyttelyesine vaan 160cm upea, jalo ja vahva, ylämäkeen rakentunut, kivasti liikkuva, suorapäinen. Arabi eroaa muista roduista musta samoin kun bortsu eroaa muista koirista

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.4.21 07:20:03

Mitä mieltä olette 4trail stablesta (Puola)? Siellä on esim. Tämä mielenkiintoinen tamma, mitä sanotte? https://www.ehorses.com/4trailstable?page=details&horseid=1482604&embedded=False

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   19.4.21 08:06:16

"Arabi eroaa muista roduista musta samoin kun bortsu eroaa muista koirista"

Hauskaa että joku muukin ajattelee näin. :D

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.4.21 14:18:53

Enpä lähtis koiria ja hevosia vertaamaan, mutta koska kumpiakin on ollut ja on yhä useampi sekä arabeja että bordercollieita, niin kaikki he ovat tulleet lajikumppanien sekä eri että samanrotuisten kanssa erinomaisesti toimeen, joten siinä mielessä, mutta muuten en tiedä mitä tuollakin vertailulla nyt oikein haetaan tässä. Ehkä jotain sellaista, että näihin eläimiin tutustuminen on antanut yo. kirjoittajille jonkin aivan erityisen kokemuksen koirista/hevosista, niin siksi ajattelevat, että ne eroavat muista lajinsa edustajista suurestikin? Mutta ei, eivät ne eroa. Ne ovat tavallisia koiria ja tavallisia hevosia tiettyine ominaisuuksineen. Ei huonompia eikä hienompia.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Pip 
Päivämäärä:   19.4.21 14:22:31

Aika kivan näköisiä hevosia tuolla Purolan paikassa. Mun silmää miellyttää etenkin angloarabit ja vaalea ruunikko läsipää arabitamma.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.4.21 17:43:23

M, kiitos kun selvensit. Ihmettelin, että jos haluaa arabin, se pitää laittaa arabitalliin... itsellä on muun rotuisia koiria ja hevosia; olen wannabee-käyttöarabin omistaja. Olen Day...

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   20.4.21 08:16:11

Tuo "lämppärin" latelema ravurin treeniohjelma on kyllä ihan päästä repäisty, ei kukaan treenaa ravihevostaan noin, ainakaan jos haluaa sen pärjäävän.

  Re: Arabianhevonen ennen ja nyt

Lähettäjä: Loop 
Päivämäärä:   20.4.21 08:30:14

Oman kokemuksen perusteella arabi on hevonen siinä missä muutkin. Aina niin koirissa kun kissoissa ja varmasti hevosissakin on tätä "rotu X on ihan erilainen kuin kaikki muut". Minulla on ollut kaksi ajatuksella toimivaa hevosta, joista ehkä joku voisi noin sanoa - arabi ja vuonohevonen. Täysin ääripäät paperilla ja käyttöominaisuuksilta, mutta molemmat oli kuin ihmisen mieli. Kyse on yksilöistä.

On minulla ollut toinenkin arabi, joka oli semmoinen pahvi että... Rasittava kekkuloija, itsepäinen ja aika hönö. Teloi itsensä usein tarhassa, varmaan hönöili siellä ties mitä. Ei päästy oikein samalle aaltopituudelle tämän kanssa. :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.