Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Peruutus

Lähettäjä: Wick 
Päivämäärä:   10.4.21 09:32:06

Miten mielestänne peruutus kuuluu opettaa oppilaalle? Ja minkä tasoiselle ryhmälle esim ratsastuskoulussa?
Alan kirjallisuutta tutkiessani olen löytänyt 3 erilaista tapaa peruuttaa.
Mikä mahtaa olla Suomessa ratsastuksen opetuksen yleinen kanta?

  Re: Peruutus

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   10.4.21 23:18:59

Noh, istunnalla!!!
Mistään tasosta ei ole kiinni. Opettajan oltava tässä tarkka, ei saa "heilahtaa" yleensä ratsastaja jäykistyy paljon tässä.
Hevoset on todella, todella herkkiä, ratsikoulun hepat ei ehkä enää... mut eihän sitä liikettä tarvi kuin ajatella, nojautua rintakehällä n 1 cm taakse, ei välttämättä niinkään paljoa. Jalkaa, ohjaa ei tarvi lainkaa...
Hevonen on todella herkkä, saan omani kääntymään pelkästään pään käännöksellä, koska liike menee läpi kropan, sillä se istunta äärimmäisen tärkeä..

  Re: Peruutus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 00:23:09

Tervetuloa / näyttämään kuinka toteutat ratsastuskoulun hevosella peruutuksen pelkällä istunnalla, saatikka opetat ihmisen, jonka kropanhallinta on muutenkin puutteellista, peruuttamaan käyttäen pelkkää istuntaa. Ja mielellään vielä siten että se hevonen ei ehdi siinä välissä oppimaan vääriä tapoja.

  Re: Peruutus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 00:25:12

Mutta aloittajan kysymykseen vastaukseni: opetan nojaamaan aavistuksen eteenpäin, pitämällä pohkeet lähellä ja tekemällä selkeän pidätteen, ja kun hevonen lähtee peruuttamaan, niin hellitetään ohjalla kuitenkin säilyttäen tuntuma, antaen uusi pidäte askeleen tahtiin. Opetan tuntemaan hevosta ja kokeilemaan, joku hevonen peruuttaa parhaiten todella kevyellä kädellä, joku tarvitsee jämäkämmän pidätteen, joku enemmän jalkaa jne.

  Re: Peruutus

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.4.21 12:52:49

Mun keskieurooppalainen kaveri ihmetteli miksi Suomessa tehdään peruutusta hyvinkin alkeisratsastajien kanssa. Ei mitään järkeä. En tosiaan teettäisi ennen kuin ratsastaja osaa vaikuttaa hevoseen istunnalla edes vähän eikä ohjat roiku pyykkinaruina.

  Re: Peruutus

Lähettäjä: Wick 
Päivämäärä:   11.4.21 13:30:52

Olen itsekin sitä mieltä, että peruutus pitäisi opettaa vasta taitaville ratsastajille, koska esim peruutuksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että hevonen seisoo takaosa alla ja ohjaa myödäten ennen peruutusta.
Peruutus koululiikkeenä on kuitenkin jo helppo c-tasoisissa ohjelmissa ja onko c-merkissäkin?
Hevoselle on kamalan epämukavaa, jos sitä lähdetään peruutramaan esim huonosta pysähdyksestä.
Millä tasolla peruutus mielestänne pitäisi opettaa? Jatkokurssi? Helppo c? Helppo b? Helppo a?

  Re: Peruutus

Lähettäjä: notprocessed 
Päivämäärä:   11.4.21 22:18:45

Jo tähän mennessä tähän topaan on tullut kaksi ristiriitaista ohjetta: yksi nojaa 1 cm taaksepäin, toinen aavistuksen eteen.

Itse äänestän eteennojaavien puolueessa: nojaus eteen, ja samoin pohkeet hiukan eteen. Jos hevonen on (alkuun) huono peruuttamaan, voi hevosta puristaa jaloilla ja istunnalla mielikuvana kuin puristaisi jotain tahnatuubia edestä taaksepäin. Tarvittaessa jopa saappaankärjet kevyehkösti kiinni lähelle hevosen kainaloita. Ohjista myödätään heti kun hevonen liikkuu taakse, mutta lievä etunoja, jalkojen ja istunnan taaksepuristava voima pidetään niin kauan kun hevosen halutaan peruuttavan. Yleensä johdonmukaisesti näin ratsastetut hevoset oppivat hyvinkin nopeasti peruuttamaan lievästä etunojasta, ja lopettavat peruutuksen kun paino siirretään takaisin suoraan istuinluiden päälle.

  Re: Peruutus

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   11.4.21 22:38:08

Mä en nojaa varsinaisesti eteen, mutta ajattelen että rupean nojaamaan eteen.

Taaksepäin nojatessa (tai ajatellessa nojaavansa) mun hevonen lähtee vaan kovempaa eteenpäin.

  Re: Peruutus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 00:01:35

Ajatus etunojasta ja pohkeet hivenen taaemmas.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.