Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.3.21 20:37:01

Pidättekö tallivapaita jos heppa on täysihoidossa? Tiedän, että hengissähän se siellä pysyy kokopäivä tarhauksessa ja palvelu pelaa, mutta poden silti huonoa omatuntoa jos en käy päivittäin hepan luona.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   2.3.21 20:41:27

Pidän. Edellisellä tallilla ei uskaltanut, koska hoito oli mitä oli, nykyinen tallinpitäjä kyllä ilmoittaa jos on tarvetta ja laittaa hevoselle kaikki lisikset iltamössöönkin jos vain ilmoittaa ajoissa omasta talli vapaasta.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.3.21 20:42:38

Miksi pidät huonoa omaatuntoa? Heppako sinua kaipaa?

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.3.21 21:04:18

Niin, hyvä kysymys, järjellä tajuan että ihan hölmöä, mutta en oikein voi sille tunteelle mitään.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.3.21 21:12:43

Turhaan podet, hyvin se pärjää! Hevosetkin tarvitsevat vapaata meistä ihmisistä välillä :)

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Luin 
Päivämäärä:   2.3.21 21:24:36

En pidä kuin pakosta. Perushoito kyllä pelaa ja siihen voi luottaa, mutta hevosen outoa käytöstä tai terveysmurheita ei huomata. Tallilla kuoli yksi hevonen ähkyyn ja olin ainoa, joka huomasi ensimmäiset oireet. Työntekijöiden mielestä hevonen oli normaali, kun asiasta kävin sanomassa. Viiden tunnin päästä havainnostani hevonen oli kuollut tai siis lopetettiin. Olisi lukuisia muitakin esimerkkejä. Ihmiset eivät vaan osaa lukea hevosia eivätkä tunnista kipukäytöstä. Mieluiten käyn päivittäin katsomassa, että hevoseni on ok.

Tämä ei edes ole tämän yhden tallin juttu, näin on ollut aina kaikilla talleilla. Omia hevosia on ollut 20v ajan.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   2.3.21 21:30:41

Onni on hyvä tallinpitäjä joka hoitaa kuin omaansa. Pitkä asiakassuhde ja osaava tekijä. Tarvittaessa voin lomailla, hoitaa myös liikuttamisen silloin.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.3.21 22:06:34

Tottakai. Siksi maksan täyshoidosta ettei tallilla ole pakko käydä päivittäin.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.3.21 22:19:48

En osaa pitää vapaata tallilta, olen niin tarkka oman hevosen suhteen ja haluan huomata heti samana päivänä jos hevosella esim jotain haavaa tai silmässä jotain tai muuta vastaavaa ja haluan pystyä reagoimaan mahdollisimman pian tuommoisiin.
Mutta vapaata pidän kyllä liikutuksessa sun muusta touhuamisesta mutta käyn joka päivä tallilla tarkistamassa hevosen ja harjaamassa läpi.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.3.21 22:27:58

Joo, no Hmm kiteytät kyllä varmaan myös mun huolet, kyllä se vastuu hepasta tässä taitaa pohjimmiltaan painaa. Ja tosiaan fiksumpaa olisikin siirtyä puolihoitoon kun kerran ei halua pitää vapaata.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: röpö 
Päivämäärä:   2.3.21 23:18:17

pidän. yleensä 1-3 tallivapaata. hevonen nuori joka ei siis muutenkaan liiku päivittäin. Ainahan hevosesta huoli on..

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 23:21:42

En pidä oikeastaan tallivapaita. Vain joskus kun tuttava käy hoitelemassa ja saattaa samalla ratsastaa. Tallinpitäjä on luotettava kyllä! Mutta haluan myös tarjota hevoselle yhden lisäaterian ja harjata ja katsoa sen läpi. Kaviotkin on hyvä ottaa päivittäin.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.3.21 23:36:37

Pidän kyllä eikä ole huono omatunto. Sillä on oikein mukava elämä siellä

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.3.21 06:05:29

Pidän ja hyvällä omallatunnolla. Pieni kotitalli, tallinpitäjä huolehtii kuin omistaan. Tähän kuuluu myös harjaus ja kavioiden puhdistus, eikä tule lisämaksua jos aamulla tarvitseekin eri loimen kun ovessa :D

Tuolla on käynyt jollain hirveän huono tuuri jos 20 vuoteen ei ole löytänyt tallia, missä olisi sen verran asiantunteva tp (tai isommalla työntekijät) että tunnistaisivat esim. ähkyhevosen.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Skeptikko 
Päivämäärä:   3.3.21 07:06:38

Jokaikisellä tallilla työskentelevällä täytyy olla tietotaito sillä tasolla että tunnistaa esim juuri ähkyn oireet. Myös muiden tavallisimpien kuten kuumeen ja kaviokuume en ym oireet. Lisäksi isommat vekit tai silmäongelmat tulee myös huomata. Joku pieni naarmu saattaa jäädäkin huomaamatta mutta siitä tuskin isoa ongelmaa syntyy. Meillä hevosia hoitavat teinit osaavat nämä asiat.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Skeptikko 
Päivämäärä:   3.3.21 07:07:29

Ja teinit siis ovat hoitajia, eivät työntekijöitä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: hk 
Päivämäärä:   3.3.21 07:14:34

Viikottain olen 1-2 päivää käymättä (. Kyllä meidän tallilla oikeasti on täysihoito.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: && 
Päivämäärä:   3.3.21 07:31:19

En mä pitäisi hevostani tallissa jossa on henkilökunta joka ei huomaisi jos hevoseni on sairas. Enhän mä siellä koko päivää muutenkaan ole. Voihan hevonen saada ähkyoireita aamusta ja mä tulossa vasta töiden jälkeen joskus viideltä.

Eli kyllä, jos tartten vapaata niin en mene. Hevonen hoidetaan hyvin, tehdään lisäruuat ja katsotaan että kaikki on ok.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   3.3.21 08:24:52

"Ja teinit siis ovat hoitajia, eivät työntekijöitä."

Ei joka tallilla tule kuuloonkaan että teinit " osaisivat nämä asiat". Yksityiset hevoset ovat aikuisen tallinpitäjän "vastuulla" ( näen että suurin vastuu on omistajalla) eikä teinien silmän varassa. Eri asia on jos teini omistajan kanssa sovittuna hoitaa sitä hevosta. Minun hevosiani ei teinit hoida vaan teen sopimuksen tallinpitäjän kanssa jonka oletan osaavan asiansa mitä tulee hevosten yleisimpien sairausoireiden huomaamiseen.

Kaikkea ei voi huomata, se on selvä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 09:11:42

Pidän vapaata ainakin päivän viikossa. Multa on kuollut muutama hevonen, niin olen oppinut että stressaaminen ja jatkuva hyysääminen ei niitä pelasta. Eli ihan sama olenko paikalla vai en.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.3.21 09:20:34

Silloin tällöin pidän, mutta koska asun vain 2 km päässä tallilta, niin yleensä käyn kyllä varsinkin nyt talviaikaan vähintään lisäjuottamassa hevosen ja tsekkaan sen samalla läpi, ettei ole haavoja, irtokenkiä tms. Viimeksi pidin tallivapaan jouluaattona. Jos olisi esim. 20 km matka, niin sitten pitäisin viikoittain vähintään yhden tallivapaan.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   3.3.21 09:39:47

Jos en itse käy, käy joko kaveri ratsastamassa tai muuten liikuttamassa kevyesti. Tallimestari tai tallikaverit kyllä ilmoittavat jos on jotain normaalista poikkeavaa mutta hevonen liikkuu joka päivä jollain tavalla.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Harma 
Päivämäärä:   3.3.21 10:14:00

Käyn päivittäin. Varsinkin nyt etätyön aikana tallilla käynti on ihana irtiotto kotoa. lLapset ei enää asu kotona ja miehen kanssa kahdestaan tehdään töitä, lounastetaan jne. Vaikka meillä on leppoisaa, tulisin varmaan hulluksi, jos en voisi käydä iltaisin tallilla. Saisin kyllä helposti liikuttajan ja hoitajan hepalleni, mutta haluan käydä moikkaamassa hevosta. Joskus (ehkä kerran viikossa) en ota edes tarhasta sisälle, kunhan käyn antamassa mash-vettä ja ylimääräisen pienen heinäannoksen.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Jovain 
Päivämäärä:   3.3.21 10:20:49

Hyvällä omallatunnolla pidän 2-3 tallivapaata viikossa. Hevonen on täysihoidossa laadukkaassa pihatossa, jossa myös ammattitaitoinen henkilökunta.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.21 10:38:00

Yleensä olen pitänyt yhden viikossa, mutta pärjäisi se hevonen siellä useammankin päivän. Oma hinku tallille rentoutumaan vaan on niin kova, ettei sieltä onnistu pysyä poissa. Ei tarvitse aina edes hevosen kanssa tehdä mitään, tarkistan että kaikki ok ja touhuilen jotain muuta.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.3.21 10:43:02

Voin jättää hevoseni vaikka kuukaudeksi ja tiedän että siitä pidetään hyvä huoli ja soitetaan jos tulee ongelmia. Joskus olen niin tehnytkin. :D

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   3.3.21 10:44:12

Niin ja muutenkin käyn 3-5 kertaa viikossa.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: asta 
Päivämäärä:   3.3.21 13:29:07

pidän ainakin yhden vapaapäivän, luotan tallinpitäjään ja työntekijöihin. siksi valitsin täysihoitotallin ja maksan siitä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   3.3.21 14:33:16

Minä en nykyisessä tallipaikassa ole uskaltanut enää pitää tallivapaita. Syy on se että tallivuoroja on jaatu kokemattomille lapsille ( nuorimmat alle 12 v) ja tallinpitäjä itsekin on muuttunut suoraansanoen aika huithapeliksi. On kyllästynyt koko tallinpitoon ja se näkyy vähän kaikessa.
Vaihtoehdot on nyt joko huolehtia itse hevoselle edes sen perustarpeet vaikka ei liikuttaisi joka päivä, tai sitten vaihtaa tallia. Sekään ei aina ole ihan yksinkertainen asia kun tarjonta seudulla on heikkoa. Mietinnässä kyllä jos ei ehtisi enää itse hoitaa.
Onneksi saan apua hevosen liikuttajalta joka hoitaa myös hevosen kun käy. Muuten tämä olisi mahdoton yhtälö työssäkäyvälle.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Skeptikko 
Päivämäärä:   3.3.21 15:21:26

Jahas ymmärsi nyt väärin. Kyseessä siis ratsastuskoulu missä tuntihevosilla on hoitajia ja nämäkin tunnistavat tyypillisimpien sairauksien oireet paremmin kuin näköjään moni ammatikseen hevosten kanssa työskentelevä.
Meillä muutama yksäri tallissa ja ihan on palkattu henkilökunta itse tallia tekemässä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   3.3.21 15:26:48

Pidän todellakin :) Vaikka tykkään ratsastaa, niin on se kiva välillä tehdä muutakin. Hepat kyllä pärjää hyvässä hoidossa eikä ne ratsastusta kaipaa.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 15:27:35

Tosiasiassa niitä huippupaikkoja, joissa hoitoon voi todella luottaa, ei ole joka kulman takana eikä niitä riitä kaikille. Onnittelut niille ketkä löytävät!

Toisekseen eri talleilla on eri sopimukset ja eri tarjonta. Jos ei tallilta saa vaikka kavioiden puhdistusta ostettua niin harva silloin jättää hevosen katsomatta kuukaudeksi vaikka olisi ns täysihoito.

Tosi usein täysihoitoon ei välttämättä kuulu väkkärien laitto jos ne on jotain muuta kuin peruskaurat. Ruuansulatukselle ei ole oikein hyvä, jos joskus annetaan ja joskus ei. Ja monessa paikassa ei tahdo olla sulaa juomavettä ulkona, se on tosi huono yhdistelmä pakkasilla kokopäivätarhauksessa, jolloin on paras itse käydä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   3.3.21 15:27:54

Olen myös välillä viikon työkeikalla kiinni, joten ei tulisi mitään, jos en luottaisi tallinomistajaan ja hevosenhoitajiin ja liikuttajiin.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   3.3.21 15:30:48

.: Kaikilla talleilla missä olen ollut, niin hevosille on kyllä väkkärit annettu iltaisin, jos ne on valmiiksi sekoitettu. Ts. teen valmiiksi väkkärit viikoksi ja tallivuoro turvuttaa ne ja jakaa. En enää menis edes tallille, missä tällainen ei onnistu. Normaalisti itse turvotankin rehut valmiiksi.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.3.21 13:18:27

Talli vapaan pidossa ei ole mielestäni mitään pahaa. Jotkut asiakkaat tekevät hevosilleen valmiiksi ruokia pidemmäksikin aikaa ja jos ruokaa ei ole tehty niin minä teen sen kyllä.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 13:35:03

Pidän. Minulla on pieniä lapsia, jotka tarvitsevat myös äitiään. Arkisin meillä on muutenkin töiden vuoksi liian vähön yhteistä aikaa.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.3.21 13:40:29

Siksi mulla on hevonen täysihoitotallilla, ettei mun ole pakko mennä joka päivä itse tallille.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: röpö 
Päivämäärä:   4.3.21 14:25:23

"Lähettäjä: Skeptikko
Päivämäärä: 3.3.21 07:06:38

Jokaikisellä tallilla työskentelevällä täytyy olla tietotaito sillä tasolla että tunnistaa esim juuri ähkyn oireet. Myös muiden tavallisimpien kuten kuumeen ja kaviokuume en ym oireet. Lisäksi isommat vekit tai silmäongelmat tulee myös huomata. Joku pieni naarmu saattaa jäädäkin huomaamatta mutta siitä tuskin isoa ongelmaa syntyy. Meillä hevosia hoitavat teinit osaavat nämä asiat."

mun puolesta ei tarvitse tunnistaa mikä hevosella on, kunhan osaa sanoa että se on esim. apaattinen, ontuu selvästi käynnissä, seisoo hassusti, ei syö tms. eli tajuaa ilmoittaa poikkeavan käytöksen tai olemuksen.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Pumpuli poni 
Päivämäärä:   4.3.21 17:09:52

Ähkyyn tilataan heti eläinlääkäri jos olet itse lomilla niin senhän tekee joku muu?

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   4.3.21 21:38:36

Käyn tallilla joka toinen päivä, joskus jää välistä pari päivää putkeen. Tosin mulla on 2-vuotias juniori ja se asuu pihatossa isossa laumassa. Sitten kun aletaan tekemään enemmän, niin tarkoitus olisi käydä useammin.

Kyllä vanhemmankin hevosen kanssa tuli pidettyä tallivapaita tai sitten joskus kävi vain moikkaamassa heppaa ja laittamassa rehut ja sitten kotiin :)

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.3.21 12:18:08

Ite voin huoletta pitää vaikka kaksikin viikkoa etten käy tallilla :D Onnellisesti hengissä toi tuolla pötkii menemään.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   5.3.21 13:20:55

Ravipuolella vissiin tilanne vähän toinen, kun siitostammat on täysihoidossa ja jotkut käy viikoittain, jotkut vasta varsaa katsomassa. Treenattavat liikkuu ohjelmansa mukaisesti ja ei niitä tarvitse käydä kyyläämässä vähän väliä. Ammattilaiset hoitaa ja raportoi poikkeuksista.

Joskus oli joku, joka piti täysihoidossa ja treenasi itse. Hän kävi treenipäivinä, ts. 3-4 kertaa viikossa.

Missä ihmeen loukoissa te pidätte hevosianne, jotka koette tarpeelliseksi käydä valvomassa päivittäin? Tiina tuolla sanoikin hyvin; päivittäinenkin on liian harvoin, jos hevonen sairastuu väärään aikaan päivästä. Kaikkea ei voi hysterialla estää. On muutakin elämää kuin hevonen.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.3.21 02:42:05

Joo,pidän 2 vapaata päivää tallilta. Hevosella 3 vapaata viikossa. Ainoa kerta kun häiritsen hevosen vapaata on että vain harjaan ja lässytän ja rakas tarhaan. En koe huonoa omatuntoa todellakaan.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.21 08:33:28

Kyllä pidän tallivapaita, koska mulla on myös muuta elämää kuin hevonen. Siksi mulla hevonen on täysihoitotallilla, jossa sen päivittäisestä hyvinvoinnista huolehditaan.

Mutta, on myös ollut aika, jolloin oli pakko käydä tallilla, koska hevosten talvijuotto ja karsinan siivous ei kuulunut tallisopimukseen. Tämmöiseen paikkaan en enää veisi.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.21 12:20:42

"Toisekseen eri talleilla on eri sopimukset ja eri tarjonta. Jos ei tallilta saa vaikka kavioiden puhdistusta ostettua niin harva silloin jättää hevosen katsomatta kuukaudeksi vaikka olisi ns täysihoito."

Mitä vittua!? :) En todellakaan puhdista hepan kavioita säännöllisesti, se puolesta voi olla käymättä vaikka vuoden. Vuolussa puhdistan. Muuten en ole varmaan 10 vuoteen putsannut.

  Re: Täyshoito ja tallivapaat

Lähettäjä: Kameli 
Päivämäärä:   6.3.21 12:31:03

Pidän, tallimatka 60km suunta niin ei hirveästi napostele ajo 10 minuutin jalkojen ym tsekkauksen takia. Sen takia on täysihoidossa että voin olla 2-3 päivää viikossa käymättä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.