Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   25.11.20 15:07:13

Olen ratsastanut pian vuoden ja haaveilen vuokrahevosesta, vaikka taidot ei vielä ehkä ihan riitä itsenäiseen heppailuun. Olisi mielenkiintoista tietää tulevaisuutta ajatellen millaisia taitoja vaatisit helppo C/B tasoiselle vuokrahevoselle? Jos oletuksena on että vuokraaja on muuten luotettava ja vastuuntuntoinen aikuinen. Onko kukaan vuokrannut heppaansa aloittelijalle?

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.11.20 15:15:42

No, mulla on hevoset vähintään heA, joten ratsastustaso vähintään heB (pitää olla näyttöä kisojen tai suositusten muodossa). Sitä tärkeämpää on kuitenkin luotettavuus ja kyky tehdä kuten ohjeistetaan. Ohareista ja muusta paskasta tulee saman tien kenkää.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Poec 
Päivämäärä:   25.11.20 15:17:01

Olen vuokrannut HeB tasoiselle ratsastajalle, tärkeämpää oli henkilön käsittelytaidot. Oli kokemusta hevosista vuosien ajalta, hoiti hyvin ja tiesi asiat. Ilmoitti heti jos hevosessa jotain poikkeavaa. Halusi myös kehittyä ratsastajana käymällä hevosen kanssa tunneilla viikottain mikä sopi mainiosti.

Aloittaja on liian kokematon vuokraajaksi, pitää osata hoitaa ja ratsastaa itsenäisesti että voi alkaa vuokraajaksi. Ota mieluummin toinen viikkotunti ratsastuskoulusta.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Virpi 
Päivämäärä:   25.11.20 15:20:58

Minulla vanhempi suomenhevonen jolla käy hoitaja. Taitotasoksi riittää että pysyy selässä ja kohtelee hevosta nätisti. Hevonen ei itsekään ole mikään liitokavio, joten ilmakseksi saa käydä. Onhan se itellekkin helpompaa kun joka viikko liikutus ei ole vain omalla vastuulla. Suurimmaksi osaksi hoitaja ratsastaa maneesissa tai maastossa. Syksyisin sänkkärillä. Itse lähinnä maastoilen. Pimeällä jään mielummin maneesiin kuin lähden yksinäni maastoon (meillä maastot osittain autotien reunan kulkemista). Hoitaja käy noin 1krt viikossa.

Omasta mielestäni ja painotan että omasta mielestäni tärkeämpää on hevosta kunnioittava kohtelu kuin taitotaso. Vuokraajan ei kuulu viedä hevosta eteenpäin ja vielä maksaa siitä, tätä varten on ratsuttajat joille maksetaan. Tuntuu, että nykyaikana vuokraajia käytetään surutta hevosen halpaan eteenpäin viemiseen vuokraajan kustannuksella. Tietysti jos on osaava vuokraaja ja hevonen oppii uutta ja _molemmat_ osapuolet ovat tyytyväisiä on tilanne win-win, mutta usein vuokraaja kokee olonsa hyväksikäytetyksi.

Älä siis suotta jätä vuokrahevos haaveita vain sen takia ettet ole tietyn "kirjaimen" tasoinen :).

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   25.11.20 15:26:14

Tärkeintä on asenne. Ihan noin aloittelevalle en kyllä vielä vuokraisi, ehkä realistisempaa olisi yrittää löytää joku hevonen jolla saisi käydä vaikkapa tallilla pidettävillä ratsastustunneilla.

Vuokraajan nimikkeellä kulkevan ihmisen pitää pystyä hoitamaan hevonen vuokrauspäivänään niin kuin omistajakin tekisi. Moni asia on sopimuskysymys, mutta omalla kohdallani ajattelisin näin:

Täytyy osata ja uskaltaa kysyä jos on epävarma tai ei tiedä. Oli tilanne sitten mikä hyvänsä, niin mieluummin aina kysyy kokeneemmilta kuin arvaa itse: minkä loimen laitan päälle kun hevonen hikosi vähän, miten laitan irronneen hokin tilalle uuden, mitä toimenpiteitä tämä jalan pieni haava tarvitsee jne.

Vaikka ratsastustaidon osalta olisi aloittelevampi niin tietynlainen hoito- ja hevosenlukutaito täytyy olla että voisin vuokraajaksi harkita. Pitää esimerkiksi huomata heiluva kenkä tai puuttuva hokki, tunnistaa jalan turvotus tai epäpuhdas hevonen ja täytyy huomata ähkyoireet. Nämä eivät ole aina helppoja kokeneemmallekaan, joten tässäkin pitää osata kysyä neuvoa jos ei ole varma. Tämä on ehdottomasti tärkein asia itselleni. Olen esimerkiksi vuokrannut hevostani täysin aloittelevalle lapselle, jolla oli aina mukana äiti, joka on melko kokenut hevosihminen.

Hevonen täytyy osata hakea turvallisesti tarhasta (meillä tarhataan pienissä laumoissa, eli muita ei saa karkuuttaa). Pitää osata harjatessa tarkistaa paikat haavojen tai muiden vammojen osalta, jos jotain löytyy niin tallilla on aina apua haavanhoitoon, ja itselleni saa tottakai soittaa jos jotain normaalista poikkeavaa on. Varustaminen pitää onnistua, ja toisaalta sitten varusteiden riisuminen ja puhdistus (kurat ja hiet pois) myös.

Ratsastustaidoiltaan aloittelevan vuokraajan edellyttäisin myös käyvän tunneilla, koska muuten kierre väärään suuntaan on väistämätön. Oma taitotaso täytyy myös tunnistaa, eikä yrittää liian vaikeita juttuja. Tähän voisi olla hyvä systeemi että kerran viikossa on ohjattu kerta (ratsastustunti tai omistajan pitämä tunti, mikä parhaiten sopiikaan) ja sitten mahdolliset muut kerrat harjoitellaan noita tunnilla tehtyjä asioita itsenäisesti.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   25.11.20 15:30:21

Vuokraaajan pitää pysyä kyydissä, tuli eteen mitä tuli. Tilanteet täytyy pystyä ratkaisemaan, ja olemaan tarvittaessa topakka. Temppuja ei hevosillani tarvitse osata, mutta rutiinin on oltava teräksinen.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 15:46:09

Aloittajalle sanoisin että itsenäiseen heppailuun ei vielä tietotaito riitä. Ei ole kysymys vain siitä osaako ratsastaa, pitää tietää sen verran että osaa itsenäisesti esimerkiksi päätellä koska hevosella ei suunnitelmasta poiketen voikaan juuri nyt ratsastaa. Ota myös huomioon että jos hevosen kanssa tulee ongelmia, niin niitä pitäisi tapauskohtaisesti pystyä jollain tapaa ratkaisemaan, ei voi vain todeta että nyt on liian hankalaa enkä uskalla/halua ratsastaa tai käsitellä tätä.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   25.11.20 16:13:02

Kiitos vastauksista, näitä erilaisia vaatimuksia on mielenkiintoista lukea.

En tosiaan itse vielä pystyisi hahmottamaan esimerkiksi terveysvaivoja, jotka ei olisi ilmeisiä. Toisaalta monia näitä juttuja tuskin tulen oppimaankaan ratsastuskoulussa. Ehkä pitää jonkinlaisen hoitosopimuksen kautta edetä vuokraajaksi kun taidot ovat tarpeeksi hyvät.

Onko useimmilla vuokrahepoilla se tilanne, että vuokraaja on ainoa, joka näkee ja tarkistaa hepan tiettynä päivänä? Olen kuvitellut, että myös omistaja tai tallin henkilökunta tarkistaa heppojen terveydentilan päivittäin.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 16:44:35

Riippuu ihan tallista, miten tarkkaan hevosia pidetään silmällä. Itse työskentelen 40 hevosen tallilla ja ei todellakaan kaikkia kovinkaan systemaattisesti kerkeä tarkastamaan. Toki ruokinnan yhteydessä tulee huomattua, jos joku ei syö. Ja suojat jalassa tarhaavilta samalla tulee (jo vahingossa) kokeiltua jalat. Verta vuotavat haavat tietenkin huomaa. Mutta on hyvin mahdollista, että vuokraaja on ainoa joka hevosta katsoo tarkemmin. Siksi on tärkeää tunnistaa mm. ähkyoireet.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 17:07:32

Joka vuokraheppa tai hoitoheppa johon kuului ratsastus, joka on mulla vuosien varrella ollut, ovat olleet sellaisia että niinä päivinä hevosta ei hoida, ratsasta tai tarkemmin tarkista muut kuin itse. Tällöin on tärkeää että hevosen osaa hoitaa itsenäisesti ja hyvin, ratsastaa sen ilman vaaratilanteita ja tunnistaa jos joku on vialla. Tämä ei tarkoita sitä että pitäisi olla hevossairauksien asiantuntija tai vähintään HeA tms ratsastaja, vaan että sinulla on varmuus siitä että pärjäät ja osaat hevosen hoidon ja ratsastuksen. En vuokraisi omaa vuoden ratsastaneelle oli kyseessä sitten turvallinen automaatti tai jotain muuta. Hevosten kanssa voi aina sattua ja tapahtua ja kun ei ole ohjausta tai valvovaa silmää, niin vuokraajan pitää olla sellainen joka pärjää ja johon voi luottaa että osaa hommansa.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 17:13:51

^ Lisäys ylläolevaan. Taidot mitä kannattaa hankkia on paremmat hevosenhoitotaidot kuin harjaus ja kuntoonlaitto, esim tarhaus, ruokinta, kylmäys, haavahoito. Ja ratsastuksessa se että on tasapaino ja pehmeä ratsastustyyli, maastot sujuu eikä ei heti mätkähdä alas jos hevonen väistää, pukittaa, pelästyy jne.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Keksi 
Päivämäärä:   25.11.20 17:21:20

Itse ottaisin mielelläni aloittelevamman hoitajaksi, jotta oppisi lisää. Selkään en kuitenkaan päästäisi. Hoitaja olisi kiva lisä hevosen vapaapäivään tai omien reissujen ajaksi.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: bib 
Päivämäärä:   25.11.20 17:23:37

Aloittaja, sun taidot ja osaaminen ei ole vielä lähelläkään sitä että pystyisit itsenäisesti vuokraamaan hevosta. Se, että edes kysyt asiaa kertoo vain siitä, miten vähän tiedät ja ymmärrät vielä hevosista ja ratsastuksesta. Tämä kaikella hyvällä sanottuna.
Sun kannattaa mennä vähintään 2x vkossa HYVÄLLÄ ratsastuskoululla ainakin pari vuotta vielä, ja jos haluat oppia hevosista, niin vapaaehtoistua monta kertaa viikossa hoitamaan jotain yksitysihevosta, jos sellaisia on tallilla tai lähitallilla.
Ja kertoa ettet vielä osaa mitään mutta olet innokas oppimaan ja auttamaan. Joku kiva kokenut hevosenomistaja voi alkaakin diiliin.
Ja voit myös pyrkiä vapaaehtoisesti auttamaan ratsastuskoululla, iltaruokinnat, karsinoiden putsaukset, hevosten haku tarhasta jne jne.
Koska hevosmiestaitoja ei kertakaikkiaan opi kuin tekemällä, tietenkin jonkun silmän alla.
Kun ratsastat paljon ja samalla opettelet hevosmiestaitoja esim hoitajana, niin katsotaan tilannetta uudestaan parin vuoden päästä.

Muista että hyvin koulutetut ratsut ovat kalliita ja omistajilleen tärkeitä. Ymmärrät varmaan että ketä tahansa "tumpeloa" ei niiden selkään voi päästää. Yksi huono ratsastus voi sekoittaa hevosen pään ja jo opitut asiat pitkäksi aikaa.
Puhumattakaan siitä jos ei huomaa että hevonen on ep, että se ei ole syönyt heiniään, että se pitää silmää vain raollaan, että se katselee kylkiään tms oireita joista hevosihminen heti tietää että jotain on vialla ja osaa toimia. Tai että vanhan hevosen etujalat kylmätään 15 min ratysastuksen jälkeen, tai että hevonen talutetaan kuivaksi (vaikka se veisi 40min) kovan treenine jälkeen jne.
Satoja pikku asioita joita hevosmiestaitoinen osaa tehda ja huomioida ihan automaattisesti, koska ne vaikuttavat hevosen terbeyteen ja hyvinvointiin.

Mutta juu, innokas ja nöyrä asenne oppia paremmin ratsastamaan ja oppia hevosmiestaitoa kokeneilta vie pitkälle! Ja kysele aina kun on mahdollisuuus

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 17:31:10

Oman hevoseni tasoltaan heikoin vuokraaja osasi juuri ja juuri ravata, eli ihan aloittelija. Kävi kokeneen kaverinsa kanssa (kaveri ratsasti eri hevosta ja opetti tätä vuokraajaa samalla).
Varmaan sanomattakin selvää että heppani on hyvin kiltti, entinen ratsastuskouluhevonen ja täydellinen aloittelijoille.

Tää oli hieno vuokraussuhde, kesti vuosia ja kehittyivät hienosti yhdessä, estekisatkin kävivät :)

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 17:53:05

Hevosmiestaitoa. Pitää osata toimia tallilla ja hevosen kanssa itsenäisesti myös hieman hassteellisimmissa tilanteissa. Verrattuna ratsastuskoulun hevosiin tilanteet voi aiheuttaa pyörittelyä, kyseenalaistamista, jännittämistä jne. Yksäreitä haetaan tarhasta yksin, ja sen kanssa toimitaan usein yksin ilman hevosseuraa, tai muut hevoset ovat menossa eri suuntaan. Vuokraheppa voi olla se viimeinen pimeässä myräkässä, tai sä oot menossa maneesiin kun muut menee sisään tai maastoon jne.

Pitää osata katsoa hevosen yleisilme, tunnistaa jos se on apea tai puhaltaa, jos jalat on lämpimät, pienestikkin ontuu tms ja ymmärtää miten näissä tilanteissa toimitaan. Lisäksi pitää osata katsoa ja säätää varusteet varustettaessa, jos edellinen on vaikka sovittanut toisia kuolaimia ja remmit ei ole täysin paikasllaan, satula pitää osata katsoa myös oikeaan kohtaan, osata laittaa se hevosen mukaan, ei "valmiiden reikien".
Täytyy osata itsenäinen johdonmukainen ratsastus, ymmärtää paljon veryttelee alkuun ja loppuun, huomata jos hevonen on jäykkä ja toimia sen mukaan, uskaltaa ainankin alku ja loppu käynnit mennä yksin maastossa. Täytyy osata itse katsoa automaattisesti ja tarvittaessa vaihtaa oikea kevennys ja laukka, tunnistaa suurinpiirtein hevosen pissahätä ..

Täytyy osata katsoa milloin kylmää jalat, milloin voi laittaa treenin jälkeen takaisin ulos ja suurin piitrtein mikä loimi. (Toki nämä on ohjeistusasioita, mutta sää voi vaihdella tai hevonen reagoida toisin kun on sovittu/ajateltu)

Jos on ohje juottaa, ymmärtää myös kokonaisuus, jos on ottanut hevosen sisälle juuri päiväheiniä jaettaessa, osata pyytää ttt heinät sisään, tai antaa hevosen syödä hetki ja että se juo vasta sitten kun on jonkun verran kortta alla ja tarjota myös ratsastuksen jälkeen .

Nämä ja paljon muuta ja ne on asioita, jotka oppii vuosien kokemuksella ja ovat merkittävämpiä asioita kuin se, minkä tasoisia tehtäviä henkilö osaa suorittaa ryhmätunnilla ratsastuskouluhevosella opettajan silmän alla.

Olen nähnyt vuosia ratsastaneita, jotka osaa b:n asioita opettajan opettamana, mutta laittaa hevosen suitsista kiinni aitaan laittaessaan käyntipuomeja, fleeceloimen pakkasella pestylle hevoselle ulos, keventää koko tunnin väärään suuntaan ontuvalla hevosella, ei tunnista selkeää ähkyä tai akuuttia kaviokuumetta vaan kertoo hevosen olleen vähän laiska, antaa hevosen päättää mennäänkö kulmaan tai käännytäänkö alkukäynneiltä Tallille kun kävelijä tulee vastaan ja vaikka mitä.
Siksi vaadin vuokraajalta ensisijaisesti hevosmiestaitoa toimia itsenäisesti, ratsastus voidaan katsoa sitten tason mukaan ja yksityistunteja saa ottaa. Mun heppa ei mee rikki siitä jos se ei kulje peräänannossa koko tuntia, mutta edellä mainituista asioista menee.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: miisu 
Päivämäärä:   25.11.20 23:29:08

Riippuu niin paikkakunnasta, tallista ja hevosesta. PK seudulla on niin kova kysyntä vuokrahevosista, että jos et ole tyyliin HeA tasolla sun on turha edes unelmoida. Siis jos puhutaan oikeista ratsuhevosista, voi olla että joku lämppäri, issikka tai ex-ravuri vuokrataan ihan kenelle vaan taidoista riippumatta.
Ja onko maneesia ja hyviä olosuhteita, vaiko joku pikkutalli jolla ei edes kenttää.

Muualla Suomessa on ehkä helpompi löytää, ainakin halvempaa. Toisaalta, hevosia on myös tarjolla paljon vähemmän.

Aloittaja, sun paikka on ehdottomasti ratsastuskoulussa vielä vuosia. Koska, vaikka et ehkä itse sitä tajua, et osaa vielä oikeastaan mitään.
Mutta opit kyllä.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.20 07:12:33

Kyllä mä voisin ottaa osaamattomammankin tyypin vuokraajaksi, mulla on tosi kiltti heppa! Tärkeintä on haluta oppia ja ymmärtää miten toimitaan ja tunnistaa omat rajansa ja taitonsa. Mulla vuokraaja maksaa päivän karsinavuokran ja ratsastaa kolmesti viikossa: maastossa, tunnilla ja itsenäisesti. Aluksi vuokraaja voisi aivan hyvin taluttaa maaston, taluttaa alku- ja loppukäynnit valmennuspäivänä ja ratsastaa vain opettajan silmän alla ja itsenäisenä kenttäpäivänä taluttaa alkuun ja loppuun ja ratsastaa kevyesti (vaikka aluksi omistajan ohjeilla) ja fiilistellä miltä se tuntuu. Vaikka aluksi homma olisi enemmän hoitajan hommia vastaavaa, en antaisi alennusta vuokrasta, mutta tämä olisi mahdollisuus päästä puuhaamaan itsenäisesti. Kolme kertaa viikossa käymällä oppii nopeasti tuntemaan hevosen, jotta tietää onko jokin pielessä, tallilla on aina muita joilta voi kysyä apua ja valmentajakin auttaa kerran viikossa (tarkistaa alkuun että varusteet ovat oikein jne). Tämä vaatii tietysti sitoutumista ja halua laittaa harrastukseensa rahaa. Lisäksi tällaista diiliä saattaa olla aika vaikea löytää, jos riittävän kilttejä hevosia ja luottavaisia omistajia ei löydy.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Qqq 
Päivämäärä:   26.11.20 07:25:21

Tätä vaatimuslistaa kun lukee, niin läheskään kaikki nykyomistajat ei itsekään niitä täytä. Valitettavasti.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: tjede 
Päivämäärä:   26.11.20 09:05:40

Ei tarvitse toimia ratsuttajana eli nostaa hevosen tasoa, mutta en kyllä halua että hevonen menee vuokraajan käsissä myöskään huonommaksi. Eilen täällä ollut keskustelu "ovatko 110+ tason hevoset vaikeita" on aika hyvä esimerkki. Vika ei ole hankalissa hevosissa vaan osaamattomissa ja vinoissa ratsastajissa. Itse olen tehnyt paljon sen eteen että kehitän istuntaani ja opettelen ratsastamaan, istun suorassa, osaan joustaa ja olla rento enkä vain hytky vinossa antaen hevoselle avut että "ole mutkalla vasemmalle" ja sitten yritä vetää ja potkia sitä muka menemään suorassa. Valmennuksissa hoetaan jatkuvasti "suorista hevonen, pidä hevonen suorassa, suorista, suorista, suorista", mutta ratsastajien suoruudesta ei välttämättä sanota sanaakaan, eikä sanota että olet vino ja kiero ja siksi tuo ratsastaminen näyttää kamalalta. Ei siis riitä että vuokraaja on ratsastuskoulussa kisannut HeB, jos taidot eivät istunnan perusteella yllä edes HeC-tasolle. Ja HeA-tasolla kisanneidenkin istunta on sellainen, että turha vaatia mitään ratsastuksellisesti (vaihdot, avot, sulut, esteiden hyppääminen) ennen kuin istunta ja perusratsastus on kunnossa.

Eli jos vuokraajalla on istunta kunnossa, joustava ja suora, maalaisjärkeä ja hevosenkäsittelytaitoa olemassa, niin miksi ei. Mutta jos hevonen on vuokrauspäivän jälkeen aina jäykkä ja turhautunut ja sitä saa suoristella ja jumpata vuokraajan jäljiltä kolme päivää, niin mitään en vuokraajasta hyödy. Rahan takia en vuokraajaa tarvitse, joten en todellakaan ota ketä tahansa. Minulla on kaksi hevosta joista toista ratsastaa pari kaveriani välillä. Molemmilla on homma hanskassa, ja raha ei vaihdu.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Dfsfgs 
Päivämäärä:   26.11.20 23:22:30

Minua kiinnostaisi miten paljon hevosen omistajat ovat valmiita neuvomaan vuokraajaa/hoitajaa.

Minä itse tykkään kysellä kaikesta mahdollisesta omistajalta, jonka kanssa meillä on jonkinlainen vuokraussuhde. Minä ilmoitan milloin minulle sopii tulla ratsastamaan, tulen, ratsastan ja maksan. Kai se on vuokrausta. Kuvio vaan muotoutui niin helposti että en ole varma onko tämä sitä vuokrausta kun on niin epäsäännöllistä (väh. Kerran kk, max. 2krt/viikko)

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: tittariina 
Päivämäärä:   30.11.20 21:05:12

"Minua kiinnostaisi miten paljon hevosen omistajat ovat valmiita neuvomaan vuokraajaa/hoitajaa."

Ihan niin paljon kuin tarvitsee. Minä etsin pitkäaikaista vuokraussuhdetta, josta hyötyy jokainen osapuoli. Olen pitänyt tunteja vuokraajalle, tullut auttamaan nopeallakin varoitusajalla jos on tullut joku ylitsepääsemätön ongelma vastaan, ja sanonut että niin pientä asiaa ei olekaan josta ei saisi soittaa ja kysyä.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.11.20 22:30:45

Riippuu vähän tallista, mutta usein vuokraajan päivä on myös omistajalle vapaata tallilta. Jota ei luonnollisesti haluta käyttää vuokraajan opettamiseen. Tilanne on toinen, jos omistajalla on useampi hevonen tai jopa kotitallilla ne.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.20 23:21:08

Riippuu mitä aloittaja haluaa. Jos tahdot ennen muuta olla hevosten kanssa, varmasti löytyy esim kiva maastoilukaveri minkä kanssa hengailla. :)

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   1.12.20 22:21:57

Niin riippuu kaikesta: Hevosen tasosta, tallipaikan tasosta, omistajan tavoitteista hevosen suhteen jne jne.
Ääripäinä joku ex lv ravuri jossain kotitallissa jossa ei edes kanttää, tai joku superhieno kouluratsu Ruskeasuolla lämmitetyssä maneesissa.
Varmasti ensimmäisen ja toisen hevosen omistajat odottavat vuokraajalta vähän eri taitotasoa.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: just heti tekemään 
Päivämäärä:   2.12.20 04:23:02

Ihan se on vuokrattavasta hevosesta kiinni mitä vuokraajan pitää osata.

Ja osaamisen vaatimuksia on niin käsittelyyn kuin ratsastamiseenkin. Aika harva yksäri on luonteeltaan yhtä peruskiva kuin ne harvat jotka on siilautuneet ratsikoulukäyttöön.

Omat hevoseni on:
- helposti hätääntyvä herkkis. Reagoi nopeasti vielä isommin jos myös ratsastaja hätääntyy. Ei siis kuitenkaan keuli, ryöstä tai pukita (kun kumminkin on perusluonteeltaan kiltti ja yhteistyötä hakeva), kuhan sätkähtelee tai jumittaa.
- pienenkään käsittelijän osaamattomuuden huomatessaan vallankaappauksen tekevä (hyvin dominoiva luonne joka valitettavasti aikaisemmin on ehtinyt olla osaamattomissa käsissä. Näyttää nykyisessä arjessa omissa käsissä leppoiselta tohvelilta, mutta kyllä sillä edelleen on muistissa kaikki aikaisemmin toimiviksi koetut jekut niin ettei oikein voi antaa kokemattomiin käsiin. Kaikki vain puoli-osaavat vuoraajat jotka itse olen vuosien saatossa hyväksynyt ovat itse luovuttaneet alta puolen vuoden. Siis hevosella jota myös itse opettamani nyt 14v tytär käsittelee ja ratsastaa ilman ongelmia.)

Kuvaan tässä omat peikkoni kertoakseni että kyky käsitellä oikein juuri kyseistä yksityisessä omistuksessa olevaa hevosta - jotka harvoin on ihan yhtä helppoja kuin ratsikoulun hevoset - on monesti tärkeämpi kriteeri kuin ratsastamisen tason kirjain.

Suoraan ratsikoulusta tulevat tai vain puskissa harrastaneet ei yleensä osaa istua kunnolla tasapainossa joustaen, jakaen painoa liikkeen mukaan vaihdellen reisille ja pepulle, niin että kykenevät sekä olemaan häiritsemättä hevosen vapaata liikkumista että samalla myös pystyvät vaikuttamaan liikkumiseen oikea-aikaisesti.

Tätä en itse koe esteeksi vaikka se onkin perusedellytys saada hevoset toimimaan kunnolla.
- juoksutan kumminkin kaikki kokelaat liinassa ilman jalkkareita aluksi. Ja neuvon erilaisia tehtäviä teettäen niin pitkään (vaikka useamman kerran) että tarvittava istuminen löytyy.

Omistajana olen kuitenkin hakemassa ensisijaisesti lomittajaa jonka tekemiset ei ainakaan haittaa hevosta niinä päivinä kun itse tarvitsen saada vapaata.
- Ja juu, heikomminkin osaava aikuinen joka vain haluaa hevosen alle mönkiäkseen metsissä oman viihtymisen vuoksi on ihan tervetullut kunhan vain oppii pitämään puolensa myös nïden peikkojen kanssa.

Hevosen omistaja ottaa vuokraajan pääsääntöisesti saadakseen vapaaillan

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: iui 
Päivämäärä:   2.12.20 05:01:33

Mulle riittää että vuokraaja huolehtii hevosesta ja varusteista hyvin ja arvot kohtaa tärkeimmissä jutuissa. Ei oo kilpahevonen eli en pidä ratsastustaitoa niin merkittävänä. Ihan alkeiskurssilta tullutta en kyllä ottais, kokemusta pitää olla sen verran että tunnistaa ontumisen jne. silti ratsastustaito voi olla vaikka heC

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   2.12.20 07:03:53

Minä en itse uskaltaisi vuokrata teiltä suurinmalta osalta hevosta, vaikka kokemusta on 20 vuotta ja oma hevonenkin. En ole koskaan nähnyt yhdenkään hevosen menevän huonoksi osaamattoman/vähän kokeneen ratsastajan alla. Tälläset hömppäpäivät on hevoselle kivoja joissa ratsastaja ei osaa vaatia. Mutta suurinta tuhoa hevoselle aiheuttaa ne, jotka luulevat osaavansa ja yrittävät väkisin ratsastaa hevosta omalla tavallaan, eikä sille hevoselle oikealle tavalla. Näin saadaan todella pahaa jälkeä aikaan.

Omalle ottaisin ihmisen, joka haluaa oppia ratsastamaan sillä hevosella ja haluaa panostaa hänen ja hevosen suhteeseen. Hevonen ei ole vain työväline se on partneri. Ei tarvi osata mitään kiemuroita. Hevonen on tallilla jossa on henkilökuntaa jotka auttavat aina. Kukaan ei opi tunnistamaan hevosen ongelmia tai kipua ilman että pääsee sen näkemään ja joku opettaa! Tämä ei todellakaan onnistu ratsikouluissa joissa hevoset on vähän niin ja näin. Eniten opettaa juuri yksityisten kanssa oleminen. Virheitä ja vahinkoja sattuu kaikille, IHAN KAIKILLE.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.20 07:25:05

Lähettäjä: Turre
Päivämäärä: 25.11.20 15:30:21

Vuokraaajan pitää pysyä kyydissä, tuli eteen mitä tuli.


Aikamoinen vaatimus, kun ei omistajatkaan pysy. :D Vai meinaatko, etteivät hevosenomistajat tai ylipäätään ketkään ratsastajat koskaan putoa?

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Telkku 
Päivämäärä:   2.12.20 07:27:05

mun vuokraajat oli tasoa puska, heB ja heA. Just hyvä combo! Hevonen tykkäs kaikista ja minä luotettavuudesta.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: JJKJ 
Päivämäärä:   2.12.20 10:58:44

Meillä on HeA-tasoinen poni, ja aikaisemmin oli vuokralaisen taitotasona vähintään vahva HeB. Kuitenkin kyllästyin näihin taitaviin mutta epäluotettaviin ja nyt minulla on perustaitoinen mutta ehdottoman luotettava ja ponia kuin omaansa hoitava vuokraaja. Taitavallakaan ei tee mitään jos jättää menemättä tallille tai maksusta joutuu aina muistuttelemaan. Hankalaa vaan tosiaan yrittää tunnistaa ehdokkaista juuri se hyvä, jolle omansa luottaa jos ei tule tutun kautta.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.20 11:00:58

Hevonen on VaB tasonen, vuokraajalta odotan vahvas HeB tasoa. Kuuma ja reipas hevonen jonka haluan pysyvän hallinnassa ja oikeinpäin.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.12.20 11:09:38

Vuokraajan pitää olla rento, rauhallinen ja jonkin verran rohkea. Uskoa mitä neuvotaan ja ajatella hevosen parasta.

Kaikkein pahin olisi ohjat soiden kannuksilla ratsastava päätä nyökkyyn sahaava laukanvaihtojen harjoittelija tai joku joka alkaisi opettaa hevosilleni uusia juttuja.

Ei tarvii osata kummempia, jos on valmis oppimaan ja käymään tunneilla.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.20 20:59:37

Monta vuotta vuokraajien kanssa pelanneena, ratsastustaitoa tärkeämpi kriteeri on luottamus.
Ihan aloittelijaa en ottaisi, mutta ennemmin luotettava ja oppivainen (hyvällä kehonhallinnalla varustettu) heC, kun näpistelevä ja valehteleva vaB. Aika laajalta otokselta on kokemusta, ja niitä epärehellisiä on kaikissa taitotasoissa ja toisinpäin. Tällä hetkellä meillä käy noin heB-tasoinen nuori, joka on kullanarvoinen apu. Toivon ettei hän koskaan lopeta, koska tekee sen mitä on sovittu, ja osaa myös itse ratkaista ongelmia, tekee ylimääräisiäkin hommia muttei sooloile huonossa mielessä. Hevosta ollaan viemässä nyt vaB -tasolle, ja sen eteenpäin viemisen teen minä valkun avulla, vuokraajan tehtävä on auttaa liikuntapuolella. :) Tottakai eri juttu siinä tapauksessa, että vuokraaja olisi joku suusta repivä potkija tms.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   2.12.20 22:52:03

"en pidä ratsastustaitoa niin merkittävänä."
Kun se ratsastustaito on ihan ykkösasia hevosen kunnossa pysymisen ja terveenä säilymisen suhteen. Ihan kaikilla hevosilla.

  Re: Millaista taitotasoa vaadit vuokraajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.20 00:19:51

Mun hevosta vuokrasi hetken nainen joka ratsasti paljon paremmin kuin minä. Harmi vaan että myös sääti omiaan ja lainasi tavaroita ja unohti aina palauttaa. Eli vaikka oli hyvä ratsastuksellisesti, ihan surkea vuokraaja. Nyt meillä käy nuori nainen, joka käy hevosellani tunnilla joka viikko, ja edistyy koko ajan. Kiva tyyppi jonka kanssa asiat pn menny sovitusti. Olen tyytyväinen, vaikkei nyk. vuokraaja olekaan yhtä taitava kun tämä näpistelijätäti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.