Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: 2 hevosen pito 
Päivämäärä:   25.10.20 23:40:03

Millaiset tulot jos tallivuokra 500e per hevonen. Onko yhtään esim perheen tulot 5t bruttona? Ihan perus duunari päälle muut esim talon kulut, auto jne. Onko niillä tuloilla mahd valmentautua, kisata jne? Matkustatteko ulkomaille.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Reba 
Päivämäärä:   25.10.20 23:42:47

4000€ mulla miinus verot. Velaton omistusasunto. Sinkku.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Poiu 
Päivämäärä:   26.10.20 02:56:37

Tallivuokra 500e per hevonen + muut kulut, eli noin 1000e/kk/hevonen. Hevosiin siis 2000e/kk.

Teillä on perheen nettotulot n. 3500e/kk? Jos työnnätte siitä pari tonnia hevosiin, niin ehkä vielä katon saatte oman päänne päälle ja auton ropposen pihaan, mutta leipäjonossa seisotte lopun aikaa.

Tuplatkaa tulonne, niin harrastuksiin voi työntää kuukausittain sen pari tonnia.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Juuhps 
Päivämäärä:   26.10.20 05:32:26

Minulla bruttotulot 5.500e/kk ja miehellä 4500kk. Tiukkaa tekee kun on muitakin menoja, oktlaina, autot ja yhden lapsen toinen kallis harrastus.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.10.20 06:23:57

Mulla nettotulot työstä 1700 e ja pääomatuloa netto 900 e kuussa. Kahta pystyy pitämään 600 e maneesitallissa, kun itse elää sinkkuna pikkuyksiössä ja ajaa vanhaa pikkuautoa. Yllättävissä menoissa esim ell kuluissa vanhemmat auttavat edelleen, vaikka olen kohta 40v. Ilman heidän tukeaan en uskaltaisi pitää kuin yhtä, koska meneehän tässä oma talous tiukalle ja liian vähän jää rahaa säästöön joka kk.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.20 07:23:40

Suosittelisin vähentään hevosmäärän yhteen. Mielummin maksaa yhdelle laadukkaan tallin ja laadukkaat valmennukset kuin elättää kahta mutta ei ole varaa valmentautu ja kilåailla (mikäli sellaista edes haluaa)

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Kristallipallo 
Päivämäärä:   26.10.20 07:30:41

Käteen jää 2900€ ja kaksi hevosta sillä elätetään, hevosiin budjetoin 1500e kk, eli yli puolet käteen jäävästä palkasta.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.20 07:32:31

Yksinhuoltaja ja bruttotulot kahdesta työstä yhteensä n. 6500€/kk. Nettotulot tietysti huomattavasti pienemmät kuin jos nämä perheen tulot tulisivat kahdelta palkansaajalta. Tallivuokrat kuten sinulla. Kaikki kulut valmennuksineen yhteensä n. 1800€/kk. Ylimääräistä rahaa ei ole eli hulluuttahan tämä on.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.10.20 08:08:08

Mä saan käteen 2100e kuussa
Omistan 2 hevosta
Tallivuokra 600e/hevonen = 1200e/kk
Rehut 25e/hevonen =50e/kk
Kengitykset 6 vk välein, 120e/hevonen = 80e/kk
Opetus 15e/kerta = 120e/kk
Varusteostokset (innokas rojun ostelija) varaan = 100e/kk
Ell kustannukset keskimäärin koko menneeltä vuodelta jaettuna kuukausille = 100e/kk

= ~ 1650e

250e/kk oma kämpän vuokra (avosuhteessa)
200e/kk ruoat

Jos haluan jotain ylimääräistä omassa arjessa, niin vähennän kuun varusteostoksia :D

Eli ei tarvitse olla rikas pitääkseen kahta hevosta erittäin hyvissä olosuhteissa :)

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.10.20 08:14:01

Niin joo, ja noiden ^^^^ lisäksi säästössä muutama tonni, jos tulee jotain yllättävää.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.20 08:16:32

Mulla jää käteen n. 1800e kuussa.
Hevosia 2. Tallivuokra yht. 600e. Muut kulut kuukaudessa ehkä 200e, eli hevosiin menee 800e kuussa.

Maksan lisäksi vuokraa asunnosta 600e. Jää 400e asumiseen ja muihin laskuihin kuussa. Aika kituutustahan tämä on, mutta pärjää kyllä.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.20 08:40:52

"Kengitykset 6 vk välein, 120e/hevonen = 80e/kk"

Eikö tämän mukaan kengityksestä tule 160 €/kk?

Kuulostaa kyllä hulluudelta pitää kahta hevosta vieraalla, jos ei tosiaan rahaa ole reilusti enemmän kuin aloittajan laskelmissa. Jos perheen tuloja ynnäillään ja mietitään riittääkö, niin kannattaa muistaa, että perheessä joku muukin voi haluta itselleen jotain. Minä ei ikipäivänä kehtaisi edes ehdottaa miehelle, että käyttäisimme ison osan YHTEISISTÄ tuloistamme minun hevosharrastukseen.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.20 08:49:47

Ei ole mitään tiettyä tulorajaa jolla voisi/saisi pitää hevosta. Kaikki riippuu täysin siitä, kuinka paljon olet valmis kuluttamaan hevoseen omien menojesi/perheesi menojen sijasta. Mutta onko sitten järkevää kuluttaa omat ja puolison rahat ja sitten elää kituuttaen, ei. Toki jos ratsastus on ainoa asia elämässäsi niin siitä vaan.

Mitä pitäisi tienata:
-tallivuokra x hevosmäärä
-Rehut/kengitys/ell x hevosmäärä
-Varusteharkinnat x hevosmäärä
-Jos et omista vielä hevosia tarvitset ostohinnan, varusteet jne. eli useamman kuukauden/vuoden säästöt.

Jos tallipaikka 500e/kk tarvitset 1000e/kk vuokriin. Rehuihin ja kengitykseen menee noin 200e/kk jos et syötä tyylillä useampi litra väkkäreitä päivässä. Tarvitseeko hevonen hierontaa tai muuta extraa pysyäkseen kunnossa? Näihin palaa yllättävän suuria summia. Klippaatko? Itse vai vieras? Loimet maksaa ja paljon.
Valmennukset ovat kalliita ja maksavat keskimäärin 40/kerta. Järkevä tahti on vähintään 1 valmennus/vko/hevonen eli sinulla menee vähintään 320e/kk valmennuksiin. Jos kisaat tarvitset kisaluvat, hevosten rokotukset ja luvat, trailerin tai vuokraat sellaisen, kisamaksut jne. Riippuen kisatasosta tarvitset 200-> vuodessä pelkästään siihen, että saisit startata yhdellä hevosella. Kaksi hevosta on 300-> vuodessa. Jos kisaat esim 10 lähtöä vuodessa alue tasolla ovat kisakulut 600-> vuodessa.

Näin karkeasti tarvitset vuodessa rahaa:
-12t vuokriin
-2 400e kengitys/rehut
-3 840e valmennuksiin
-600 e kisoihin
=18 840 e

Tähän päälle vielä varustehankinnat joihin menee helposti yli 500e (Käytännössä vain pari loimea). Hevosilla on tapana teloa itseään ja saatat joutua maksamaan ell kulujen lisäksi myös hevosen kuntoutuksesta eli hevonen seisoo tallipaikalla eikä sillä voi harrastaa. Tästä syystä hevosta ei ikinä saisi omistaa ajatuksella "jos kaikki menee hyvin, pystyn juuri ja juuri elättämään nämä" , vaan aina pitäisi olla sitä ylimääräistä.

Jos kaikki menee täydellisesti ja selviät ilman eläinlääkäriä ovat kulut noin 20t /vuosi eli melkein 1700 e/kk.

Tähän päälle talon vuokra, omat asumiskulut(vesi, sähkö jne.), auto(tarvitset sellaisen, sillä julkisien päässä olevat tallit kalliimpia. Auton kulut ovat yllättävän suuret, kun siellä tallilla käy päivittäin), ruokaostokset jne.
Voisi olettaa, että perheen elättäminen kustantaa noin 2 000e/kk, jos joka päivä ei syödä pelkkää makaroonia ja kämppä on laatikkoa suurempi.
Näin ollen tarvitset verojen jälkeen 4t kaiken pyörittämiseen. Ja ei, tässä ei ole yhtään ns. ylimääräistä eli lomareissut ulkomaille ovat mallia viro ja puolisolla toivonmukaan ei ole omaa elämää, sillä silloin kulut enemmän kuin tämä.

Ja nyt kun ollaan järkeviä niin tarvitset vähintään 5t kuukaudessa, jotta sinulla on varaa yllättäviin ell kuluihin jne. Eli tulosi ovat liian pienet ja ehdotankin että kahden sijasta tyytyisit vain siihen yhteen ja näin perheelläsikin olisi helpompi elää hieman suuremmalla kuukausibudjetilla.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Yksikkö 
Päivämäärä:   26.10.20 08:56:23

Tämä muakin kiinnostaa kyllä, kenellä on varaa pitää/valmentautua edes 2 hevosella. Nämä yleensä olleet jossain kaupassa töissä/opiskelleet. Vanhempien rahoilla siis kai. Yhdessä paikassa yhdellä juristilla oli monta hevosta, sen jotenkin ymmärrän. Lainaa hänellä ei käsittääkseni ollut tai vastaavaa velvoitetta.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   26.10.20 09:32:28

Tulot on meillä bruttona mies ja minä noin 8t yli yht eli netto se 5t-6t kk tällä hetkellä 1 hevonen jolla valm/kisataan mut parin vuoden sisään suunnitelma poni rinnalle. Vain yksi lapsi, talolainaa vähän, autosta on lainaa kyllä. Halutaan kerta vuosi ulkomaille reissuun. Kyselen alustavasti et onko mahd hankkia toista vai pitääkö tinkiä kaikesta jos haluaa pitää vieraalla maneesitallissa molemmat. Onko teillä vuokraajia? Millä rahoitatte itse hevosen/hevosten hankinnat?

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.10.20 11:20:14

Itsellä 2 hevosta. Tallivuokrat yhteensä 400e/kk. Polttoainetta kuluu tallireissuilla helposti ainakin 100e/kk.

Sitten päälle kengitys (100e/hepo) eli 200e/2kk eli 100e/kk.

Tunteihin menee se 100e/kk, mulla käy valmentaja 2x/kk.

Eli kuussa vähintään menee se 1000e plus lisärehut, varusteet, ell (madotus, raspaus, rokotukset jne.), hieronnat ja kaikki muu.

Aiemmin tienasin bruttona n. 3200e/kk eli nettona n. 2000e. Siitä siis puolet heppoihin (vähintään) ja n. 500e asumiseen. loput 500e ruokaan, puhelimeen, nettiin jne.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.10.20 11:22:55

Ja ei, ei ole vuokraajia. Ihan itse maksan hevosen ja sen kulut ja niin haluankin asian olevan. Mun mielestä koskaan ei pitäisi ottaa hevosta niin, että joutuu laskemaan sen varaan, että löytää vuokraajan. Joskus toki on pakko (jos vaikka työt loppuu tms.), mutta ei ehdoin tahdoin.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.10.20 11:30:30

3500e käteen, miehellä saman verran. Velaton omistusasunto. Hevosiin menee kuukaudessa 1500-2000e, tallipaikat 1000e, muut menee valmennuksiin, kisoihin, varusteisiin jne.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   26.10.20 13:58:16

Meillä tallissa yhdellä tyypillä 3 hevosta, tallivuokra 900e per hevonen. Hän sanoi että about 5000 kuussa menee hevosiin hänellä kun kisaa jne. On erikoislääkäri ja käsittääkseni todella hyvät tulot.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.20 14:26:04

Kaksi kisahevosta, jotka aktiivisessa valmennuksessa, yhteensä menee n 3000-3500€/kk. Oma brutto 13 000€/kk, miehellä 9000€. Perheessä nuorisoa ja on sekä talo- että venelainaa aika reilusti.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Keksi 
Päivämäärä:   26.10.20 14:32:54

Tää on asia jota en ikinä tuu ymmärtämään. Käteen saat 2100 ja pitää olla hevoset kissat koirat autot ja toki vielä neljä lasta joiden yksinhuoltaja on. Sitten itketään kun raha on niin tiukilla. Voi jeesus

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   26.10.20 14:37:30

En kans ymmärrä miksei vaan pidä yhtä hevosta ja panosta siihen laadukkaammin. Jos tienaa 2k€ käteen ja siitä menee väkisinkin ihan perustarpeisiin jo 1500€ tai yli, niin ei siinä hirveästi jää enää rahaa valmentautua ja kisata saatika käyttää rahaa muuhun elämään tiukan elämisen lisäksi.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   26.10.20 14:38:46

Lähettäjä: jjj
Päivämäärä: 26.10.20 13:58:16

Meillä tallissa yhdellä tyypillä 3 hevosta, tallivuokra 900e per hevonen. Hän sanoi että about 5000 kuussa menee hevosiin hänellä kun kisaa jne. On erikoislääkäri ja käsittääkseni todella hyvät tulot.
------------------------------------------------------------

Täsä taas aslkaa miettiin että miten riittää aika kolmelle hevoselle vaativan (ja varmasti aikaavievän) työn lisäksi

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   26.10.20 14:50:00

Kun on monta hyvää hoitajaa ja valkku joka myös ratsastaa hevoset kerran vkossa niin ei ongelmaa. Se on niin että 99% asioista hevosten kanssa ratkeaa ihan rahalla.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.20 14:53:43

Käteen jää 3600/kk, ei lainoja. Hevosten (toinen on varsa) kulut täyshoitopaikoilla valmennuksineen noin 1600 eur/kk (ilman yllätyksellisiä ell kuluja). Ihan itse maksan kaikki.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   26.10.20 15:33:45

Mä ihmettelen et miten joillakin riittää about 200 kuussa ruokaan.. ei vissiin oo menkkoja, ei kosmetiikkaa kuten shampoota ja dödöä, ei pestä pyykkiä jne.. ja painoa näillä se + 40 kiloa.. ei millään pahalla mut mulla menee enemmän kuukaudessa ja ruokin viel eläimet..

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: omm 
Päivämäärä:   26.10.20 15:46:15

Miten ehditte ratsastaa kaksi hevosta jos käytte kokopäivätyössä?

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   27.10.20 04:11:41

On menkat, ostan aina säästö kokoisia pakkauksia, en pahemmin jaksa meikkailla, shampoot ostan aina ison pullon joka kestää puolivuotta ja en käytä dödöä. Pyykkiä pesen, ostan nestemäistä pesuainetta aina alesta (tyyliin neljä purkkia kympillä) ja ne kestää taas tosi pitkään. Kun suunnittelee ruoat ja tekee ne itse, niin näillä rahoilla on kertynyt liikaakin painoa muutama kilo :).

Ja en ole koskaan valittanut julkisesti, enintään omalle miehelle, että miksi piti keksiä tällainen harrastus :D. En valita siitä, että raha on tiukilla, kun itse sen olen näin päättänyt käyttää :).

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Kelmi 
Päivämäärä:   27.10.20 07:12:09

omm: Töissä päivä n. 8 h ja matkat päälle +1 h. Jäähän siihen tunteja, tallille matkoihin myös 1 h ja kaksi hevosta ratsastan ja hoidan 2,5 h ajassa. Vähän vuorottelen hevosten treenien kanssa, toinen tekee yleensä 30-45 min ja toinen ehkä vähän enemmän.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   27.10.20 08:10:56

C: Miehesi tykkää että käytät kaiken rahasi harrastukseesi? Tietty jokaisen oma valinta.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.20 09:27:16

C elelee aika lailla miehen rahoilla, kun unohti mainita kaikki muut elämiseen liittyvät kulut. Ei se puolikas vuokra ja ruokalaskut vielä riitä ja muu rahahan menikin jo hevosiin.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.10.20 10:26:56

"Lähettäjä: omm
Päivämäärä: 26.10.20 15:46:15

Miten ehditte ratsastaa kaksi hevosta jos käytte kokopäivätyössä?"

Pääsen kello 17. Tallilla olen n. kello 18. Ekan hevosen kanssa valmis n. 19.30 ja tokan kans 21. Monesti jopa vähän reippaammin. Siitä kotiin, iltapalalle ja suihkuun ja töihin ysiksi. Ei ole ongelma. Raskasta toki näin pimeän aikaan.

Kun hevoset otin (ja 2 ekaa vuotta siitä eteenpäin) olin yrittäjä ja tein töitä silloin kun sille tuntui. N. 1vk/kk. 3vk kävin harrastelemassa päivisin. Sittent uli korona ja vei yrityksen työt ja nyt joudunkin tekemään kokopäivätyötä.

Toivon, että joskus tilanne helpottaa ja voin jatkaa oman yrityksen kanssa leppoisaa eloa.

---------
"Lähettäjä: h
Päivämäärä: 26.10.20 14:37:30

En kans ymmärrä miksei vaan pidä yhtä hevosta ja panosta siihen laadukkaammin. Jos tienaa 2k€ käteen ja siitä menee väkisinkin ihan perustarpeisiin jo 1500€ tai yli, niin ei siinä hirveästi jää enää rahaa valmentautua ja kisata saatika käyttää rahaa muuhun elämään tiukan elämisen lisäksi."

No mä en kisannut. Enkä juurikaan valmentautunut. Harrastin. Ajelin, ratsastin, juoksutin, maastakäsittelin jne. Kaikki ei halua kisata. Ja mihin muuhun elämään rahaa tarttis? Toki ruoka ja pesuaineet ja oma asunto. Mutta en mä reissaa, en käynyt ravintoloissa jne. Hevoset on mun elämä ollut aiemmin :) Itse toki tuomaroin, mutta sekin on harrastus. Ja ei tossa hevosten perustarpeisiin mennyt lähellekään 1500e/kk. N. 1000e/kk lähempänä. Ajoittain toki enemmän, jos piti ostaa satula tms. Mutta kun hevosia on ollut jo 15v niin varusteitakin on kertynyt. Jopa niitä erilaisia satuloita, koska niitä on pirun hankala myydä. Ei tartte siis joka risauksesta juosta Hööksiin tai Hipposportiin.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.10.20 10:30:39

"Lähettäjä: Huoh
Päivämäärä: 27.10.20 08:10:56

C: Miehesi tykkää että käytät kaiken rahasi harrastukseesi? Tietty jokaisen oma valinta."

Siis what? Ei sais OMIA rahoja käyttää miten haluaa, vaan pitää mieheltä kysellä? Mitä ihmettä? :D Missä 1800-luvulla oikein eletään? Itsellä osui yks mies kohdalle, jolle elämäni oli ongelma. Totesin, että mies pääsköön vapauteen ja etsiköön itselleen sopivamman. Mulle oma elämä on just jees ja pärjään hyvin.

Nykyisellä miehellä ei ole ongelmaa. Molemmilla on omat rahat, autot ja asunnot. Tosin muutin itse miehen luokse ja mun asunto pantiin vuokralle. Mutta maksan omat harrastukset, ruuat, asumisen ja sen sellaisen, niin mitä väliä miehelle on, mihin mun omat rahat menee?

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: vndfkk 
Päivämäärä:   27.10.20 17:46:42

Musta on ihan järkyttävää että joku ei valmentaudu! Ei kisaamisen takia, vaan siksi, että jos ei saa opetusta, omat vähäisetkin taidot katoaa tosi noeasti ja virheet lisääntyy. Hyvä ratsastus on hevosen oikeus! Ja hyvä ratsastus on paras tae hevosen terveenä pysymiseksi.

Mutta aloittajan kysymykseen: kahta hevosta voi pitää

2 vanhaa ravuria
maalaistallilla omahoito 200e kuussa, ei kenttää, ei maneesia ei mitään
halvimmat varusteet
halvin kengittäjä harvoin
ei hoideta kunnolla jos ontuu tai muuten sairas
- näin pystyy 2 hevosta pitämään varmaan 500-600e kk

2 laadukasta kisahevosta
laadukkaasta tallissa a 1000e kk
valmennukset
hyvät varusteet
kengittäjät, hierojat, lisäravinteet
huippuvarusteet
paljon valmennusta
- tähän menee 3000-4000e kk.

Eli eri tuloluokille 2 hevosta meinaa ihan eri asiaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Yksikkö 
Päivämäärä:   27.10.20 18:13:23

vndfkk ihan totta, siitostamman pito on ”tosi halpaa” kun jättää vaikka kaviot hoitamatta puoleksi vuodeksi..

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Nyyppä 
Päivämäärä:   27.10.20 20:42:24

Ihan normaalia nykyään että lapsettomalla pariskunnalla on omat rahat.

Minua kiinnostaisi miksi useimmilla täällä on kaksi hevosta. Eikö yhdessäkin ole jo hirveä homma, saati sitten rahanmeno? En tuomitse, mietin vain onko kahden hevosen pitäminen jotenkin ratsastuksen kannalta optimaalista.

Minulla ei ole hevosta ja jos alan haaveilla niin tulen lukemaan täältä mitä hevosen elättäminen maksaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   27.10.20 23:22:08

Mulla ainakin kovasti kutkuttais tehdä varsa mun tammasta... sitten olis 2 hevosta.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Pensee 
Päivämäärä:   28.10.20 06:56:00

Nyyppä: Nuori ja kisauransa päättänyt minulla rinnan, näin on ollut ennenkin. Siinä missä vanhempi hevonen pitää ratsastuskuntoani ja taitojani yllä valmennuksissa, nuorella ei voi ratsastaa kuin sen 20-30 min kerralla ja nuoren hevosen ehdoilla eikä todellakaan joka päivä.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.20 08:33:54

Mulla ja miehellä on yksi lapsi ja yksi hevonen. Meillä menee aika tiukille yhdenkin kanssa vaikka nettotulot on yleensä yli 5 t kuussa. Jos aivan kaikesta nitistäisi, ehkä olisi varaa toiseen, olisihan se kiva mutta yhtään mitään järkeä siinä ei olisi. Yksin asuessa yhdenkin hevosen pito olisi todella vaikeaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   28.10.20 08:48:58

vndfkk: No nyt otit kyllä kaksi täysin eri ääripäät esimerkkiin. Ai että vaihtoehdot on joko vanhat ravurit (ensinnäkän tässä ei puhuttu ostohinnasta vaan ylläpidosta ja ylläpito maksaa rodusta rippumatta yhtä paljon) hoitamattomina ja sairaina keskellä mettää tai huippuhevoset TONNIN tallilla joihin menee 3000-4000€ kuussa. Herää nyt jumaliste.

Mulla on omassa kotitallissa kaksi hevosta. Naapurin huippuhienoon maneesiin ja kentälle tarkalleen mitattuna matkaa 120 metriä minun tallin nurkalta. Minun tallilla koneellinen ilmanvaihto, 4m korkea sisätila (hyvä sisäilma siis), heinää vapaasti tarjolla läpi vuorokauden, lämmin vesi automaateista tarjolla 24/7, kuivat isot tarhat, katos. Kaikki on aivan vimpanpäälle. Ja kustannukset ei todellakaan tonnia kuussa per pää tai edes yhteensä. Lisäravinteita nämä ei juuri syö, kivennäistä saa. Huippuhyvä analysoitu heinä. Rehuakin menee vain rippunen päivässä, koska heinästä saa kaiken tarpeellisen ja sitä kokoajan tarjolla. Hevoset terveitä, viimeksi tarvinnut eläinlääkäriä loukkaantumisen vuoksi vuonna 2017. Muuten vaan raspaukset/hammastarkki 6kk välein ja rokotukset. Verinäyte ennen kautta ja kauden jälkeen aina kisahevosen tarkastus ja tarpeen mukaan hoito. Satulat tsekataan kerran vuoteen hipposport/satulacom ja uusitaan tarpeen mukaan. Kaikki varusteet laadukkaita ja kestäviä merkkejä mm amerigo, veredus, horseware (mikä on huippuvarusteen määritelmä?). Valmennus kerran viikossa per hevonen eli täällä kehä kolmosen ulkopuolella niihin menee rontti 300 kuussa.

Ei todellakaan mene 3000-4000€ kuussa ja silti hakemallakaan ei mun hevosenpidosta moitteenvaraa löydä :D Enkä silti mene likellekkään ''hoitamattomat sairaat vanhat ravurit'' kategoriaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.20 08:52:59

Hihin laskukaava ei myöskään ole realistinen, oliko matikka nelonen vai mieskö teillä laskut maksaa?

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   28.10.20 09:05:51

Ihan itse maksan kun yksin asun. Ei todellakaan mene tonnia kuussa kiinteistön kiinteisiin kuluihin ja ruokaan+kuivikkeisiin. Tokikaan en laske kodin kustannuksia tallikustannuksiin, ne erittelen arviona. Enkä laske omalle työlle hintaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   28.10.20 09:15:27

Kuiviketta ostan isolta lehmätilalliselta 3 kertaa vuodessa 120€ kuorman. se tekee 30€ kuussa. Heinää kuluu 1 iso paali kahteen viikkoon (30€) ja 1 pikkupaali päälle päivässä (1,5€) eli 105€ kuussa heinään. Rehua ja kivennäsitä menee reilusti yläkanttiin laskettuna kaksi säkkiä kuussa eli 50€. Tämä tekee rupka ja kuivikekustannuksia 185e kuussa. Ja tämäkin paaaaljon yläkanttiin koska huippuisojen ja rehevien viljeltyjen laidunmaiden takia heinää ei kulu juuri yhtään touko-elokuu välissä. Ja syyskuukin lkuluu vähäisesti. Mutta lasketaan nyt silti yläkanttiin eli koko vuosi 185€ kuussa. Jäljelle jää pienen tallin sähkö jota kuluu perussähkön lisäksi vain koneelliseen ilmanvaihtoon öisin joka on hyvin pienikulutuksinen. eristetty talli jonka hevoset lämmittää, ei tarvitse lämmitystä muutakuin muutama tunti sadekaudella loimenkuivaushuoneessa. Sitten vesi jota kuluu juomaveden ja pesuveden verran. Hevoset klipattuja eli talvikaudella pestään harvoin, kesällä toki päivittäin huuhtaisu.

Jos ruokiin ja kuivikkeisiin menee 185€ kuussa, ei todellakaan perus veteen ja sähköön+vakuutuksiin ym mene yli 800€ kuukaudessa. Tarharemontti tehdään noin 3v välein eikä sekään maksa mitään tonneja joten sitä turha alkaa jakamaan kuukausitasolle. Lanta menee säilytyksen kautta omaan peltoon. Aitoja olen uusinut viimeksi pari vuotta sitten jokusella satasella. Kiinteistöhuoltoja ei pahemmin näin uudessa rakennuksessa ole (10v vanha). Auraan omalla traktorilla joka sekin niin pienellä käytöllä etten edes muista koska olisin rahaa laittanut sen korjuuseen.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   28.10.20 09:18:14

Toki kiinteistöistä on lainaa jäljellä, mutta ostin omakotitalon jossa konehalli jonka muutin talliksi. Lainaa olisi perus omakotitalostakin jäljellä ja ilman hevosia asuisin varmaan kalliimmalla alueella joten en laske lainanlyhennystä hevosten kuukausittaiseen ylläpitoon.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.20 10:06:20

Omalla työllä on realistista säästää karkeasti 100-150€/hevonen, loppu on kiinni sijainnista ja puitteista. Hihin kuvailemat puitteet lienee vaikea saada ostettua talleineen, tarhamaineen, irtaimistoineen asuintalon yhteydessäkään alle 40te, joka kohtuullisella korolla ja 15 vuoden maksuajalla tekee n. 250 e/kk. Siis 15 vuoden ajan, eikä sisällä uusintatarpeita. Ja toi 40 on kyllä aika alakanttiin.

Talliin 250 e/kk (ilman uusintatarpeita), valmennuksiin 320 e/kk, heinät 150 e/kk (10 kg 0,25 e/kg, paljon halvemmalla ei oikeasti hyvä heinä lähde), kengitys esimerkiksi melko edullinen 80e/hevonen = 110 e/kk, kuntaellin raspaus + rokotus kahdelle kohtuullisella ajomatkalla x2 = 240 on 40 €/kk, kivennäiset suolat ja väkkärit edullisesti 20 e/kk, matolääkkeet vitosen/kk. Tässä on jo 900€/kk.

Satasella maksat kiinteistöverot, kuivikkeet ja lantahuollon, Amerigot, Horsewaret, vedet, satulansovitusreissut, sähkön, maneesimaksut, verinäytteet, tarhojen uusimiset, eläinlääkärin tarkastukset jne. Sekä lisäksi mahdolliset yllättävät kulut. Joku ei ihan täsmää.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.20 10:11:55

Niin joo, tietenkin jos ei laske tallin maksavan mitään, ei tarharemonttien eikä traktoreiden niin pääsee halvalla :) :) jos laskee ne mukaan, niin päästään suunnilleen samaan lopputulokseen kuin vastaavien puitteiden täysihoitotalli -150€/hevonen/kk.

Mun hevonen on vuokrapaikalla, mutta en mäkään laske sitä niin että kulut on 0e koska muussa tapauksessa asuisin kalliimmassa asunnossa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   28.10.20 10:19:40

Katselin tätä viimeistä kommenttia, niin hällä on ainakin matikka 4.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.20 10:34:42

Tonnilla kuussa voi pitää kahta hevosta jonkinlaisella kotitallilla tai kimppa/puolihoitotallilla, mutta puitteet ei ole kummoiset eikä mitään ylimääräistä extraa tai palveluita kyllä hankita, pelkkä perushoito ja omaa työtä päälle.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.20 10:50:31

Hevosihmiset on hyviä kysyttämään itseään siinä mitä hevosen pito ihan oikeasti tulee maksamaan. Yleisesti ottaen se vie kaikki rahat.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   28.10.20 10:53:06

VAltaosa kommentoijista taitaa asua jossain kehä kolmosen keskipisteessä :D Täällä tampereen takana maalla maksaa huippupuitteinen maneesitalli 600€/kk. Pieni maalaistalli huonommilla puitteilla mutta kuitenkin ratsastusalueilla ja jos hyvin käy niin lähistöltä löytyy maneesi maksaa 350-400€ kuussa. ''hhih'' kuvailema kotitalli tuntuu todellahyvä puitteiselta ja menee helposti alle tonnilla kuussa kaks hevosta, mutta toki siinä on työtä. Ongelma on se että moni hevosenomistaja kokee ettei tallityöt kuulu harrastukseen ja siitä kuuluu maksa jos niitä tekee. Omassa tallissa on paljon halvempaa, mutta työmäärä ihan eri.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: marja 
Päivämäärä:   28.10.20 11:28:04

Eli mitään vastausta aloittajan kysymykseen ei ole. Kaikki riippuu kaikesta.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.10.20 11:58:38

"Minua kiinnostaisi miksi useimmilla täällä on kaksi hevosta. Eikö yhdessäkin ole jo hirveä homma, saati sitten rahanmeno? En tuomitse, mietin vain onko kahden hevosen pitäminen jotenkin ratsastuksen kannalta optimaalista."

Miksi ei olisi? Mulle hevostelu on elämäntapa. Ja ei noissa nyt kovasti hommaa ole, kun ovat täysihoidossa. Siellähän käydään lähinnä liikuttamassa/hoitamassa/paijaamassa jne. Itsehän en nykyisin enää hirveästi kiinnostu edes ratsastamisesta. Hevoset on enemmän lemmikkejä Liikutan n. 4-6krt/vk molemmat, mutta se ei ole se pääasia ja en todellakaan aina ratsatsa (mikä ihmeen oletus se on? Ihan kuin hevosilla ei vois myös ajaa esimerkiksi).

Ja rahaa nyt menee harrastukseen kuin harrastukseen. Samaan tapaan vois kysyä, miksi jollain on kaksi koiraa? Eikö yksikin riitä? Itselle ei pitäny tulla ensin yhtään. Mutta kun tuo toinen painoi pään kainaloon ekalla tapaamisella, niin se oli siinä. Omistaja kysyi haluanko sen ostaa. Halusin. Toinen tuli kuvioihin myöhemmin, kun etsi kotia. Ei ole mikää varsinainen kisapolle eikä lasten ratsu. Sellaisena oli kuitenkin ollut. Mun piti ottaa se vain toviksi ratsastettavaksi, että se saadaan myytyä helpommin. Sitten kuitenkin tykästyin siihen itse ja ostin sen.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.20 08:01:35

Meillä vastaavat kulut hevosista ja nettotulot 12 000e kk

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.10.20 12:43:53

Viisi hevosta uudessa kotitallissa, tehty luksustyylillä kun 10v kerkesin hoitamaan hevoset sellaisessa läävässä ilman juoksevaa vettä jne että... samalla summalla olisin viittä pitänyt maneesitallilla kaksi-kolme vuotta. Kuukausikulut 500-800e ilman varustehankintoja.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   29.10.20 19:47:34

Ihan sama, kaikki menee kuitenkin hevosteluun.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   29.10.20 20:30:03

Mulla on itsehoitotallilla, toinen karsinassa ja varsa pihatossa. Vuokrat yhteensä 600e/kk. Rehut ja kengitykset/vuolut niin varmaan tulee joku 150e/kk lisää.
Mun nettotulot jää alle 2500e, miehellä reilusti isommat ja hän maksaakin kaiken muun elämisen. Jos ero tulisi niin molemmista hevosista olisi pakko luopua.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   1.11.20 13:55:07

Minulla on bruttotulot 4 200 e/kk, käteen jää vajaa 3 000 e. Asumiskulut hieman yli 600 e/kk. Lisäksi on koira ja auto, joihin menee rahaa.

Minulla on 2 ponia tallilla, jolla vuokra on 350 euroa kuussa, sisältäen kivennäisen ja osan väkirehuista. Poneihin menee yli 1 200 euroa kuukaudessa, vaikka toinen on kengättä. Summaan ei sisälly valmennuksia eikä polttoainekuluja tallille ajelusta (tällä hetkellä siihen menee noin 150 e/kk eli todellinen kulu poneista on lähempänä 1 500 e/kk).

Aivan helkkarin tiukilla mennään. Heti jos tulee joku lisäkulu, kuten (vanhaa) autoa pitää laitella, pitää ottaa säästötililtä, ja harvoin sinne on mitään laittaa. En syö ulkona, en käy kampaajalla tmv., en ostele vaatteita itselle jne.

Se, onko varaa kahteen hevoseen, riippuu paitsi tuloista, myös muista kuluista ja siitä, onko valmis tinkimään muusta elämästä.

Itse mietin koko ajan, miksi hemmetissä minulla on kaksi ponia, kun ei ole varaa. Molemmat ovat kuitenkin rakkaita omia kasvatteja niin millään raatsisi luopuakaan. Kohta pitäisi nuorelle alkaa satulaa ja ratsuttajaa etsiä ja mietin jo etukäteen, mistä hitosta nekin rahat revin. Oma ratsastus on mennyt aivan kuralle, kun ei ole varaa tunteihin.

En suosittele! Mieluummin yksi oma ja jos tarvitsee toista ratsua niin vuokrahevonen on oiva ratkaisu siihen.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   1.11.20 14:02:12

Lisään, toki teillä aloittaja varmasti jää enemmän käteen kuukaudessa, kun brutto on isompi ja veroprosentti epäilemättä huomattavasti pienempi. Mutta on myös ainakin kaksi ihmistä syömässä ja tarvitsemassa rahaa muuhunkin kuin hevosiin.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   1.11.20 14:55:43

Meillä on miehen kanssa vaan yksi tyttö hänelle ostetaan oma ja ei asuta etelässä.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.20 17:32:09

Mulla on ollut melkein aina (vuodesta 1982) n kaksi hevosta, joskus enemmän, joskus ehkä yhteensä kolmen vuoden ajan ei yhtäkään. Olen kisannut ja valmentautunut ja tehnyt joskus ulkomaanreussujakin hevosten kanssa. Elänyt asuntolainojen kanssa, matkustellut useamman kerran vuodessa ja tehnyt aina töitä ja useimmiten myös opiskellut samalla.
Olen ostanut aina laadukasta, kouluttanut hevoseni itse, ollut hevoshommissa aktiivinen ja saanut siitä eri asioissa kustannuksia laskevaa hyötyä.
Palkka ollut tämän päivän liksoihin suhteessa n 4500 - 5000 euroa brutto ja kilsoja jonkin verran. Tavallaan on tiukkaa ollut, mutta aina olen saanut pyöriteltyä.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.11.20 19:04:58

En käy ”töissä” velattomia kiinteistöjä 5kpl, ja auto. Pääomatuloja on kyllä. Miehellä 5k netto. Hevosia pk-seudulla 3-4kpl. Kilpailen ja valmentaudun ahkerasti estepuolella. Ikää 30ja rapiat. Lapsia 1

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.11.20 11:28:45

Minulla yksi hevonen. Miehen kanssa kahdestaan asutaan. Nettotulot yhteensä noin 4t€. Okt-lainaa ja autolainaa maksetaan yhteensä noin 1000€/kk. Plus kaikki muut asumiskulut (talorempat, vesi, sähkö...), auton kulut, ruoka, muut harrastukset... Ei riittäisi mitenkään meillä 4t€/kk nettotulot kahteen hevoseen.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   2.11.20 11:49:58

"Minulla on 2 ponia tallilla, jolla vuokra on 350 euroa kuussa, sisältäen kivennäisen ja osan väkirehuista. Poneihin menee yli 1 200 euroa kuukaudessa, vaikka toinen on kengättä. Summaan ei sisälly valmennuksia eikä polttoainekuluja tallille ajelusta (tällä hetkellä siihen menee noin 150 e/kk eli todellinen kulu poneista on lähempänä 1 500 e/kk)."

- Mihin menee 500 euroa tallivuokran lisäksi, jos siihen ei sisälly valmennuksia, vaan yksi kengitys..? Ja jos toinen on nuori?

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.20 12:40:28

Palkka 2100€/kk, 2 puoliveristä kotitallissa.
On asiallinen traikku, laatusatulat (uutena 4000+€), hyväpohjainen kenttä, käydään klinikalla puolivuosittain perushuollossa, talvella käydään maneesilla, valmentaudutaan kouluratsastuksessa tasaisesti, ei kisata.
Kaikki mitä tulee menee hevosiin, asumiseen, ruokaan ym.

Miten olen köyhänä ihmisenä saanut kaiken tämän?
Pikkuhiljaa säästämällä ja vähän perintöä. Visa pidetään tyhjänä, joten siellä on 4000€ hätärahaa. Etukäteen olen päättänyt että mihinkään ähkyleikkauksiin ei lähdetä.
Tällaista tämä on. En ole rikas, mutta mun hevoset voi hyvin ja meidän on mukava harrastaa.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   3.11.20 06:42:38

Eikö se mene nii, että kellä isompi brutto sitä isompi veroprosentti.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.20 20:23:41

7500€/kk

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   7.11.20 14:54:41

Q, sitäpä itsekin aina ihmettelen!

Pelkästään kavionhuoltoon menee sellaiset 70 - 80 euroa kuussa (kengitysväli 6 vko), tallivuokraan sisältymättömiin lisärehuihin n. 30 e/ kk ja saman verran lisäravinteisiin, mm. vitamiineihin ja psylliumiin. Vakuutuksiin menee sellaiset 70 euroa kuussa.

Hierontoja, kiropraktikkoa tmv. tarvitaan silloin tällöin. Viime aikoina on pitänyt ostella varusteita, kun kasvava tyyppi ei mahdu enää entisiin.

Suurin selittävä tekijä ovat kuitenkin ell-kulut, esim. tänä vuonna mennyt toisen elikon jännevamman ultrauksiin tonnin verran rahaa. Ja jo pelkästään hampaita vaihtavan nuoren hammashuoltoihin menee vuodessa useampi satanen.

Kummasti niitä kuluja näiden kanssa vain tulee, vaikka kuinka yrittäisi pitää kaiken minimissä.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: js 
Päivämäärä:   7.11.20 19:47:57

Hevosia kotona 3-5kpl, heinät omasta pellosta + lannan hävitys omille pelloille. Tämä kuluerä siis selkeästi pienempi, kuin olisi ostettuna esim kaupunkitallilla. Sijainti sellainen, että 3 maneesia max 30min päässä, joissa käydään ratsastamassa ja valmentautumassa, kotona ei ole kenttää.

Hevosten vakuutuksiin menee 1000e/vuosi, kengitykset/vuolut n.150e/kk. Ell kulut normaalisti n. 300-400e/vuosi (riippuen vienkö klinikalle vai tuleeko kotiin esim raspauksia varten). Tosin yhtenä vuonna ell kulut oli 10000e..... Halpaa kuin saippua.

Omat tulot nettona n. 2200e (puolisolla jonkin verran enemmän), muitakin eläimiä on hevosten lisäksi, kaksi lasta asuu kotona. Lainaa on ihan kiitettävästi, autoja 3kpl, traikku ostettuna uutena jokunen vuosi sitten. Juoksevat/pakolliset kulut n.1000e/kk, muut rahat menee elämiseen.

Eli rahareikiä löytyy, hevosten kanssa tyydytään "normaaliin", valmentaudutaan ja kisataan sen verran, mitä budjetti antaa myöden. Välillä enemmän, välillä vähemmän.

Hevosiin menee kuukaudesta riippuen 0-600e, noin keskimäärin. Kisakaudella toki enemmänkin, jos kisaviikonloppu on kaukana ja ollaan yötä. Laskut ei jakaannu aina tasaisesti, joten joskus tulee vakuutuslaskut ja kengitykset samalle kuulle. Heinänteon kustannukset menee maatilan rahoista, eli en maksa niitä ns henkilökohtaisista omista käyttörahoista.

  Re: Millaiset tulot jos 2 hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.20 21:19:44

No jos tuloja haluatte tietää niin ansiotulot oli viime vuonna 95 tonnia. Vähän pääomatuloakaan päälle niin just ja just pitää kaksi ja treenaa, kun muuten miettii tarkasti mihin rahat käyttää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.