Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.10.20 07:21:12

Te joilla pieni kotitalli omassa pihassa, onko vuokralaisen ottaminen tallipaikalle kannattavaa? Siis ihan rahallisesti.

Minulla on kohtalaisen hyviin puitteisiin rakennettu neljän hevosen talli omassa pihassa, hevosia tällä hetkellä kaksi. Hyväpohjaiset tarhat ja valaistu iso kenttä. Maastot myös rauhalliset, ei kovin pitkiä lenkkejä mutta paljon erilaista maastoa.
Nyt yksi puolitutun kysyi puoliksi vitsillä että ottaisinko heidät vuokralle meille. Kyseessä ihan tavallinen harrasteratsu, ei mitään erikoista käsittelyssä eikä ruokinnassakaan. Toisaalta kiinnostaisi kolmannen hevosen tuleminen, kun nuo kaksi omaa on nyt niin tiivisti toistensa perään koko ajan. Mutta käykö tässä nyt vaan niin että kustannan ja hoidan loppujen lopuksi toisen ihmisen hevosharrastuksen?

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   23.10.20 07:26:07

Mä voisin hyvän tyypin ottaa sellasella diilillä että maksaa (riittävästi) ruuista, kuivikkeista, vedestä, sähköstä, tilosta jne ja sitten auttaa tallitöissä ja hoidoissa. Eli vähän niinkuin kimppahoitosysteeminä. Sillon saisi talliapua arkeen

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.20 08:04:23

Ota reilu maksu, sitten alennat jos tekee kunnolla, paljon ja toivomaasi aikaan tallia.
Säännöt selviksi, muuten pihasi on pissisten retkikohde ja koirapuisto.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   23.10.20 08:20:45

Jos on fiksu tyyppi ja hevonen niin miksi ei onnistuisi. Reilu maksu vaan, niin ei harmita hoitaa se kolmaskin hevonen :) Alennat maksua sitten, jos tuttusi tekee tallihommia.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   23.10.20 08:28:01

Laita vuokra kiinteäksi esim 170e ja itse hommattava muut. Selviät valitukselta ja tuhlaukselta. Erikseen hinnoittelet palvelusta esim tarhaan viennit ja sisälle tuonnit. Kysymyshän on siitä että haluaa saada parempaa palvelua pienemmällä rahalla. Hyvänahkaisuus johtaa useimmiten syventyvään ketutukseen

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Eekoo 
Päivämäärä:   23.10.20 08:30:19

170 on toivottavasti vitsi.

400-500 ja siihenkin saa itse siivota hevosensa tarhan. Lisämaksu ylimääräisistä kuten loimitus.

Ei se tuttavuus ole syy hyväntekebäisyydelle.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.10.20 08:33:57

Tuo 400-500 on taas vitsi täällä meillä päin, 400€ saa jo tallipaikan ihan työkseen tallia pitäviltä täältä maaseudulta. Mietin jo että 300€ on varmaan liikaa sekin, mutta voihan tietty ehdottaa sitä ja sanoa että pienennetään sitten jos näyttää että hänestä on enemmänkin apua...

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tella 
Päivämäärä:   23.10.20 08:47:41

Mutta melkein samat kuluthan sinulla on kuin työkseen tallia tekevällä! Ei se heinä, kuivikkeet, sähkö, vesi, kalusto, kenttä, huoltotyöt ym sinullekaan ilmaista ole.

Pyydä vain sellainen vuokra, että saat varmasti kulut katettua ja lisäksi jää vielä korvausta ylimääräisestä työstä. 2 menee siinä missä 3, jos kaikki ovat omia. Mutta jos yksi on jonkun toisen oma, tulee varmasti ainakin jotain pientä ylimääräistä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: ei kannata 
Päivämäärä:   23.10.20 09:06:03

kulujen jälkeen ei juuri jää käteen tuosta, en suosittele. osta mieluummin pieni poni näille kahdelle seuraksi :)

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Hevosen omistaja 
Päivämäärä:   23.10.20 09:11:27

Aloittaja saanko yhteystiedot. Jos pidät 300 e kk saat minulta heti pari lepohevosta sinne hoitoon. Eikä omistajaa pyöri päivittäin siinä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.20 09:22:12

Eekoo:

170€ + heinät + kuivikkeet + hoito niin mikä vitsi tuo sinusta on?
Pelkkä tilan vuokra tuo summa ja oikein järkevä sellainen. heinät ja rehut päälle tuohon niin vähintään 200e ja hoitoa niin 500e on se loppulasku joku tuosta tulee.

Ja aloittajalle kysymys, että haluatko saada rahaa vai haluatko saada aikaa niin että vuokralainen tekisi tallihommia?

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.20 09:22:43

Minäkin ottaisin reilun tallivuokran, ihan alueen hintatason mukaisen.

EI MISSÄÄN NIMESSÄ mitään sellaista diiliä että maksaa 100 euroa ja tekee niin ja niin paljon, kun ei se sitten kuitenkaan tee ja on hankalaa päästä tutun tutusta eroon.

Kulut ja menot voit ilmoittaa henkkoht veroilmoituksessasi, kuluthan tuosa tapauksessa ovat reilusti menoja suuremmat mutta jos joku kuvittelee käräyttävänsä, niin olet tehnyt kaiken ihan oikein.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.10.20 09:33:38

Nimenomaan, kunnon hinta (alk 350€/kk). Aiheuttaa vain ongelmia tuo 170€. Mieti, minkälaista porukkaa saat sillä pihaan... ne jotka säästää kaikessa tai ei oo rahaa mut "hyvä hevonen". Ne jotka aina katsoo sen halvimman hinnan, tod näk lainailee sun juttuja luvatta, suuttuu kun puutut ja myrkyttää myöhemmin sut tästä. Toki jos haluat toimia KELA, sossu ja psykoterapiakeskuksena niin go.

Maksukyky on palveluntarjoajan ihan eka tarkistettava asia.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   23.10.20 09:58:50

170 ehdotus oli pelkästä paikasta, ruuat ja hoito siihen päälle.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   23.10.20 10:10:06

Jos otat vieraan niin laske summa, jonka haluat. Siitä ei tule mitään, että hankkii yhdelle heiniä,kuivikkeita ym ym.Riita on helposti valmis.
Mikäli hoidat hevoset hyvin niin voit täysin hyvällä omalla tunnolla pyytää saman summan, kuin ne ammattilaistallit.
Jos ja kun tarvitset apua hoidossa niin ne hinnoitellaan erikseen sitten.

Jos lähdet alhaisella hinnalla (lähes jo itse maksat kaverin hevosen) ajatuksella, että auttaa tarvittaessa niin on melko varmaa, että suurimpaan osaan tarpeista et apua saa. Aina löytyy selitys miksi ei voi juuri nyt. Ei kannata olla liian hyväuskoinen.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.20 10:19:59

Ota kunnon hinta vaan! Lupaukset siitä että tekee tallia, edes ilta ruokien anto, on täysin yhtä tyhjän kanssa. Sitä apua et kuitenkaan saa kun olisi tarvetta. Lopulta vuokralainen ei siivoa edes omia jälkiään, jolloin tallin menot kasvaa (sähkölasku moninkertaistuu, pohjat joutuu uusimaan, jne).

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Elohiiri 
Päivämäärä:   23.10.20 10:25:15

Minullakin on nyt puoli tallia tyhjänä ja periaatteessa olisi kiva jos joku joskus lomittaisi.
Mutta... olen päätynyt mieluummin kotirauhaan ja siihen että voin tehdä asiat juuri niin kuin tykkään ilman että vuokralainen on naputtamassa. Ainakin jos ottaisin vuokralaisen, tekisin tosi tarkan sopimuksen ja sellainen hinta että jäisi edes vaivanpalkkaa kulujen jälkeen.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.10.20 10:33:04

Rikastumaan tällä ei ole tarkoituskaan alkaa, mutta toivoisin että saisin hevosille kaverin ja tarvittaessa apua tallihommiin jos satun joskus olemaan vaikka kipeä tai utopistisessa maailmassa lomalla. Teen töitä kotoa käsin, eli tallin pyörittäminen ei ole minulle todellakaan rasittavaa, puitteet on toimivat ja nautin esim karsinoiden siivouksesta ja tallin järjestelystä sekä hevosten hoitamisesta ihan suunnattomasti. Tämä tutun hevonen pärjäisi ihan samoilla rehuilla kuin omanikin eli mitään uusiakaan ei tarvitsisi ostaa. Heinää tulee omasta pellosta ja sitä riittää, purua on helposti saatavilla isoja määriä halvalla.
Ehkä juttelen vielä tämän tutun kanssa minkälainen käsitys hänellä olisi tuosta vuokran suuruudesta, sekä minkä verran olisi valmis osallistumaan töihin. Sen tiedän että hommia on tottunut itse tekemään kun kotitallilla ollut aiemminkin, ei siis mikään täysihoitotallin hevosenomistaja.
Itsestä tuntuu vaan todella hurjalta pyytää vaikka tuo 300€ kun nämä minun puitteet nyt on vaan tämmöiset enkä itsekään mikään ammattilainen ole.. :D

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.20 10:36:22

Mielestäni hieman alueen yleistä tallivuokraa kalliimpi hinta on ok. Silloin et kilpaile ammattimaisten tallinpitäjien kanssa tai vie heidän leipäänsä, vaan päinvastoin, ehkä hekin uskaltavat korottaa hintaansa, kun joku rohkenee ensin.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.20 10:47:33

Vaasassa saa maneesitallilta täyshoitopaikan ~500€ :DD

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: YL 
Päivämäärä:   23.10.20 10:50:04

Ihan hyvä malli hinnoitella paikkavuokra ja sitten asiakas hommaa(maksaa) muut kulut. Ei tule napinaa esim. saako riittävästi heinää ja onko kuivikkeita tarpeeksi.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: fade 
Päivämäärä:   23.10.20 11:00:32

Itsellä oli ihan sama tilanne eli pari omaa hevosta ja pari ylimääräistä karsinaa. Omassa pihassa, kaikki uutta ja toimivaa, iso valaistu hyväpohjainen kenttä jne. Otin vieraita ja kyllä saa tarkkana olla ketä ottaa. Parin hudin jälkeen olin jo ihan toivoton. Ihmiset olettavat, että tallipaikka tarkoittaa, että pihaan voi päästää irti omat ja vieraiden koirat juoksentelemaan sun pihalla ja myös naapuereiden puolella (tästä tulikin mukavat keskutelut heidän kanssaan). On myös ok ottaa 5 kaveria videokuvaamaan niin, että tallinpitäjän talo ja piha näkyy sosiaalisessa mediassa ja muuten vaan viettää aikaa tallissa isolla porukalla kahvia keitellen ja eväitä syöden (joka sinänsä ok kunhan sitä tekevät ne keillä se hevonen siellä tallilla on). Pesuboxin siivous tarkoitti sitä, että kakat ja ihan kaikki muovista lähtien lakaistaan viemäriin (joka tietty meni koko ajan tukkoon). Kakat siiivottiin kentältä siten, että muutama kikkare pois ja loput sekoitellaan kalliin hiekan joukkoon (niitä olikin kiva sitten yrittää erotella sieltä hiekasta jälkikäteen). Sama peli tarhan siivouksessa. Mennään ratsastamaan ja kaikki sotkut ja kakat jätetään ratsastuksen ajaksi käytävälle niin, että seuraava ne joutuu siiivoamaan. Mutta lopulta löysin onneksi fiksut vuokralaiset. Huomasin myös, että halpa hinta tuo ne kauheimmat vuokralaiset, joten meillä alueen kalleimpiin lukeutuva hinta.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   23.10.20 11:07:00

Itse en luottaisi siihen, että kotitalliin tuleva vuokralainen välttämättä haluaa auttaa tallitöissä tai on käytettävissä silloin, kun itse pyytää. Tietysti hän näin tekee, jos on hyvä tyyppi. Ja kannatan myös sitä, että ei liian halvalla (ei liian kalliillakaan) ota vuokralaiseksi, koska hän varmaan ajattelee juuri, että kun on kotitalli niin pääsee halvalla.

Itselläni on kotitalli ja täällä on käynyt useampi tallipaikan kyselijä. En kuitenkaan ole ketään ottanut, koska en halua ylimääräisiä ihmisiä tontille juoksemaan. Toisen hevosesta on myös vastuu ja pelkona myös se, että tulee hankala omistaja mukana. Eli oon ongelmia välttääkseni kieltäytynyt kaikista tallipaikkaa haluavista. Kuitenkin voisin ehkä otttaa esim. hyvän kaverin hevosen, jonka kanssa tiedän että homma toimii. Mutta ketääm muuta en ota nurkille

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: fade 
Päivämäärä:   23.10.20 11:18:36

Kokemuksesta voin kertoa, että pieleen menee, jos ottaa sen ketä ajattelee pääsevänsa halvemmalla koska kotitalli. Ei, vaan pitää ottaa vuokralainen joka haluaa nimenomaan siihen pieneen talliin jostain syystä ja on siitä valmis maksamaan. Syy voi olla iso tarha, pitkä tarhausaika, tarhaus kaverin kanssa, hevonen, joka ei kestä isoja hälyisiä talleja, riittävästi heinää, riittävästi kuiviketta, sijainti lähellä kotia jne. Silloin homma toimii.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: $ 
Päivämäärä:   23.10.20 11:38:49

Nyt minulla talli tyhjänä
Aikanaan kaverini sai alennusta tallitöistä
Muisti vuokrassa vähentää työt muttei tehnyt töitä
Jäi velkaa useamman satasen

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.20 11:39:48

Mä maksan 120e täyshoidosta, ruuat hankin itse. Eikä ole mikään tuttu. Ja maksukyky ihan takuulla kunnossa, kuukaudessa jää ylimääräistä kulujen jälkeen 3000e. Silti katson kaikessa hinnan ja ostan halvinta. Rehut päiväysvanhaa, risaa säkkiä jne. Kengitän itse. Kaikessa siis säästän mutta maksukyky kunnossa, juurikin siksi. On myös sijoituskämppiä yms.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: tupperis 
Päivämäärä:   23.10.20 11:40:46

Me saatiin vajaan 10 hevosen kotitallilta paikka 320e johon kuuluu karsinapaikka, täyshoito, vesiboksi, iso valaistu kenttä estekalustolla, hiekka- tai nurmitarha, heinää niin paljon ku tarvii ja kaikki väkirehut. Tallinpitäjä tarjoutuu auttamaan muussakin mielellään jos ollaan itse pois. Oon monesti sanonu että voin tehä enemmän itsekin ja auttaa, mut hän on tyytyväinen tähän diiliin ni mikäs siinä ja oon kiitollinen.
Ponit sain toisaalle tallipaikalle 200e/kk sis. täyshoidon, pienen kentän ja kaikki rehut.
Nää ihmiset tosin taitaa ottaa hevosia pihaansa puhtaasti siks että saa puuhailtavaa, sosiaalista elämää ja lemmikkejä pihaansa.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   23.10.20 11:57:36

Olen ollut kotitallilla, heppa täysihoidossa. Hieno oli hoito. Maksoin mitä tallinpitäjä pyysi ja siivosin aina jälkeni, tarhan, käydessäni kaikki karsinat. En juurikaan tuonut ihmisiä tai koiria toisen pihalle hengaamaan, koska olen itsekin pitänyt jonkin aikaa kotitallia ja tiedän arvostaa sekä omaa että toisen pihaa. Kaikki meni hyvin ja sovitusti. tuurasin tallilla jos porukka kävi reissussa ( eKr). En tiedä mikä tässä on nii hankalaa useille, kaikki voitti, tuli win-win tilanne ja kavereina säilytään. Nyt heppa on maneesitallilla, koska tarvitsen sitä maneesia valmentautumiseen.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: eku 
Päivämäärä:   23.10.20 12:19:33

Sopivan vuokralaisen löydyttyä kyllä kannattaa. Itselläni tällä hetkellä yksi vuokralainen pihatossa, pyydän 150e kuukausivuokraa, sisältää kuivikkeet ja heinät, vesi ja sähkö. Pieni kenttäkin löytyy ja hyvät maastot. Vuokralainen täyttää heinäsäkkejä ja siivoaa tarhaa.

Yksi huonokin vuokralainen on joukkoon mahtunut. Muutama yhteensä ollut. Tämän yhden huonon takia en todennäköisesti enää ennestään tuntematonta vuokralaista ota. En ainakaan tuohon hintaan. Ehkä nostan vuokran 200e/kk jos vielä vuokralaisen otan.

Nykyinen vuokralainen vielä kehtasi kysyä hinnan alennusta jos tuo toisen hevosen, huh. Mielestäni tämä 150e kk on jo puoliksi ilmainen.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   23.10.20 12:35:56

^eihän tuo 150 e kata edes kuluja. Eku kustantaa toisten harrastusta, ihan kivaa kun näitä ihmisiä vielä löytyy :)

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.20 13:00:47

Ei ole kannattavaa rahallisesti. Se voi olla kannattavaa, jos vuokralaisen kanssa saa kätevästi sovittua diilejä hevosten hoidosta puoleen ja toiseen, niin voi helpottaa pikkutallin elämää paljonkin, mutta rahaa saa helpomminkin, eikä ole muutama kymppi vaivan arvoista, jos koko perushoito lankeaa itselle.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   23.10.20 13:05:35

Ammattitalleilla tulee alv menojen päälle. Itse en maksaisi samaa hintaa jollekkin harrastelijalle hevoseni hoidosta, kun se ei yleensä ole kovin ammattitaitoista pikku talleilla. Lisäksi suurin osa tekee hommaansa pimeästi ja jos joku menee pieleen, niin pikkutalleilla ei ole vakuutuksia, jotka korvasivat mitään vaan omistaja maksaa vaikka tallinpitäjä hölmöilisi mitä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.10.20 13:13:09

Ei kannata!

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   23.10.20 13:14:08

Ei se isompi talli ole yhtään sen turvallisempi. Siellä niitä tötöilijöitä on tallinpitäjän lisäksi paljon muita. Harvapa on tallinpitäjän vakuutuksista korvausta saanut. Omaan piikkiin menee tallin hölmöilyt.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   23.10.20 13:18:20

Monet suhtautuu kovin ennakkoluuloisesti tai että se vuokralainen on automaattisesti joku ahne ja itsekäs idiootti.
Minun hevonen asuu kaverini pikkutallissa, jossa on nyt yhteensä kolme kavioeläintä. Maksan alueen tason mukaisen vuokran, sovittiin täysihoidosta. Jos tulee ylimääräisiä kuluja, niin maksan tietysti sovitun oman osani.
Käytännössä kuitenkin käydessäni auttelen ja teen mitä milloinkin tarvitsee tai esim. otan kaikki hevoset sisälle ja hoidan iltatallin. Jos lähtevät reissuun niin tietysti otan vastuulleni kaikki.
Koira-asiat sovittiin heti alussa ja vieraita ihmisiä en mukanani vie tallille kysymättä etukäteen, sopiiko.
Tallinpitäjä saa minusta seuraa maastoon ja valmennusreissuihin, eikä tarvitse jättää hevosta yksin oman ratsastuksen ajaksi kun niitä on kolme. Olen siinä käsityksessä, että molemmat osapuolet ollaan oltu tyytyväisiä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   23.10.20 13:21:57

Joskus iät ajat sitten pääkaupunkiseudulla asuessani tein tuurauksia tallille, jossa hevoseni oli hoidossa.

Vuokra oli alueen hintatason mukainen ja siitä vähennettiin vain todella tehdyt työt.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.10.20 13:39:34

Itselläni ehkä suurimpana pelkona että vuokralainen olisikin ihminen jonka kanssa jutut ja tapa toimia ei menisikään ollenkaan yksiin. En myöskään halua liian innokasta tallilla kävijää, koska haluan kuitenkin omassa tallissani olla myös joskus ihan omassa rauhassa.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   23.10.20 13:47:03

Meillä on synkannut ja hevosten hoidosta samankaltaiset käsitykset, se on ollut tosi hyvä arkielämää helpottava asia. Epäsäännöllisten vuorotöiden takia ei olla myöskään koko aikaa samaan aikaan tallissa. Ilmoitan etukäteen menostani, joten tallinpitäjä voi halutessaan pysyä silloin kotonaan.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.10.20 14:01:25

Yli 20v tallinpitoa...
Ei kannata vuokralaisten pito, juoksevia kuluja saa katettua, mutta ei mitään investointeja! Itselleni olen kuitenkin halunnut hyvän ison kentän, oman maneesin jne. joten näissä puitteissa pelkkien omien pito olisi tietysti vähän hullua...
Nyt vuodenvaihteessa on kaikki lainat vihdoin maksettu ja voisikin vaikka pitää vain omat. Kyllähän se ihan hirveän paljon helpottaisi elämää. Palkka tulee muista töistä kuin tallinpidosta ja varaa ei ole ketään palkata avuksi näin pienellä hevosmäärällä, joten 24/7 on menty jo yli 20v, onneksi olen vielä alle 50v niin jotenkin jaksaa. Ehkä kun täytän sen 50v niin synttärilahjaksi itselleni pistän kaikki vieraat pois? ;D

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   23.10.20 14:11:11

Sanoisin, että jos on varmasti hyvä vuokralainen ja ei haittaa, että omalla pihalla liikkuu joku toinenkin niin miksipäs ei. Mutta jos vuokralainen on hankala, vaativa, rehaa kokoaika hirveästi sakkia tallille ym. niin siitä ei saa kuin päänsärkyä. Monesti asia ei selviä kuin kokeilemalla.

Monesti pikkutallit ja kotitallit on juuri parempia kuin isot tallit ja siellä on usein parempi hoitokin, isommat aitaukset, pitkä tarhausaika ja stressittömämpää elämää ym...

Itselläni on kotitalli ja tunkua olisi saada tallipaikka meiltä. En kuitenkaan halua ketään ulkopuolista meidän talliin, vaikka varmasti osa haluajista olisikin ihan kunnon vuokralaisia.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   23.10.20 14:22:24

Muista myös että vieraita ihmisiä pyörii pihallasi lähes mihin aikaan tahansa. Kaverin kaverit ja onko hevosella kenties vuokralainen.
Kotirauha voi olla mennyttä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.10.20 14:47:28

Pidän kotona "asiakkaana" omaa kasvattia.
On tosin pakko nostaa vähän kuukausimaksua ensi vuodesta alkaen, kun kuluttaa ja tuhoaa niin paljon :) Nykyinen hinta ei enää oikein kata heinä/kuivike/rehu/tarvike -maksuja.
Omistaja on tosi mukava ja ollut avuksi paljon. Hintataso noin 50% korotuksen jälkeenkin alueen normaalista hintatasosta.
Kasvatti pärjää hyvin synnyinlaumansa jäsenenä ja siitä on seuraa kotiin jäävälle, kun toinen lähtee töihin.
Sanoisin, että hyödyt vielä isommat kuin haitat. Ainakin tällä hetkellä.
Joo, rahoitan "toisen harrastusta", mutta muutama vapaa viikonloppu vuodessa perheen kanssa ovat asioita, joita ei voi rahassa mitata.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Pöp 
Päivämäärä:   23.10.20 15:03:23

Jos saat hyvän tyypin, niin sitten voi olla todella hyväkin diili. Sitten taas jos käy huono tuuri, niin voi olla hankala päästä eroon. Nämä onkin täällä sanottu jo :).

Ota sellainen hinta, ettei harmita pitää. Jos sattuu hyvä tyyppi, niin hintaa voi säätää esim. aamu/iltatallien tekemisen mukaan.

Olen itse ollut tallien teko-diilillä tallipaikalla, kaikki toimi puolin ja toisin. Olen myös itse pitänyt tallia ja se ei sujunut hyvin, kun ei voinut luottaa sovittuun. Tämä sitten ratkaistiin niin, että lähdin itse pois siitä kuviosta (vuokratilat). Kirjallinen, selkeä sopimus kannattaa aina tehdä vaikka olisi hyväkin kaveri vastapuolena.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: vieras 
Päivämäärä:   23.10.20 15:17:26

Kaverilla on pieni neljän hepan talli kotipihassa. Tallissa kaksi omaa ja kaksi saman omistajan vierasta heppaa, ollut jo monta vuotta. Tämä pitkäaikainen vuokralainen on oikeasti unelma; siivoaa tallia, karsinoita, tarhoja, roudaa heiniä, kuskaa hevosia, tekee tallia kun kaverini on poissa kotoa, käsittelee hevosia hienosti, järjestelee "yhteisiä" asioita (esim. kengityksiä, raspauksia, rokotuksia) jne jne.

En ole koskaan udellut paljonko maksaa vuokraa, mutta tuollaisiakin vuokralaisia siis on ja homma voi toimia todella hienosti. <3 Semmoisen tyypin ottaisin koska tahansa omalle tallille jos sellainen olisi.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.10.20 16:30:19

" En myöskään halua liian innokasta tallilla kävijää, koska haluan kuitenkin omassa tallissani olla myös joskus ihan omassa rauhassa."

No, meille osui tällainen täti, jolle ei ole mikään ongelma hengata tallilla 5-8h. Välillä vítuttaa ihan huolella, kun haluaisit olla rauhassa ja tiedät, että se perkéleen kälättäjä on tontilla. Olisi edes hiljaa, mutta kun ei. Päläpäläpälä, ihan tyhjää jauhamista.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   25.10.20 13:08:31

En usko että kukaan täysjärkinen tekisi tuollaista diiliä, että kotitallipaikasta maksaa 500e ja siihen päälle hoitaa oman ja tallinomistajan hevoset. :D

Itellä on heppa vuokralla pienellä tallilla ja maksan kk 120e. Hoidan hevosen itse ja auttelen pari kertaa viikossa, tarvittaessa enemmän. Eihän tuo kuluja kata, mutta tallin omistaja saa hevosista pari vapaapäivää viikossa ja muutenkin apua. En tuo vieraita ihmisiä ilman ilmoittamista ja olemme sopineet ettei hepalle oteta vuokralaista. Ei kannata olla heti niin ennakkoluuloinen, mistä tietää jos löydätkin uuden hyvän ystävän ja kivan avun arkeen.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: tomaatti 
Päivämäärä:   25.10.20 14:03:24

Ei kannata. Vuokralaiset sotkee, rikkoo, kuluttaa, tuhlaa, häiritsee, juoruaa ja valittaa. :D
Minullakin on uusi talli ja vain omat hevoset enää tallissa. On elämä helppoa :)

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.10.20 14:26:47

Heinä maksaa etelässä (jos se on laadukasta ja sitä annetaan reilusti) yli 100 euroa/kk per hevonen, kuivikkeet yli 50 euroa/kk (puru tai pelletti kun muu ei kelpaa Fortumille), lantalan tyhjennys (Fortum on ainoa, jolta saa luotettavasti aina kun tarvii lantalan tyhjennyksen) 30 euroa/kk, kaura 20/kk, sitten lisää sähköt (johon vaikuttaa merkittävästi kentän valojen käyttö+lämmitettävät vesiastiat talvella), vedet (vaikka olisi oma kaivo niin sähköllä se vesi sieltäkin tulee), koneiden polttoaineet + oma työ. Ja omaa työtä on vaikka vuokralaiset ns. hoitaisi oman hevosensa. Kentän kunnossapito, heinä- ja purupaalien roudaus ja siirtely, yleinen siivous, paikkojen korjaaminen (ja tätä on sitä enemmän mitä enemmän vieraita on) Joten tästä nyt saa käsitystä siitä miten paljon elää toisten siivellä, jos maksaa reilun satkun tallipaikasta pikkutallilla. Meidän pienestä tallista koneineen poistot olisivat yli 20.000 euroa vuodessa, jos niitä pystyisi tekemäään eli investointeja et ikinä saa takaisin.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: eju 
Päivämäärä:   25.10.20 15:21:50

Yleisesti vuokralaisen ottaminen ei kannata, kun vuokralainen otetaan liian halvalla, vuokralainen vaatii kuun taivaalta eikä tallinpitäjä osaa sanoa vastaan vaan tekee kaiken ilmaiseksi, tallinpitäjä lupaa tehdä tehdä ilmaiseksi myös kaiken sellaisen mitä sopimuksessa ei lue, vuokralaishevonen tai omistaja on hankala, ja tallinpitäjä palaa loppuun kun ylimääräistä homma on niin paljon. Ylimääräinen hevonen esim. puree ja hajottaa karsinan, aidat ja kaiken muun, eikä omistaja maksa mitään eikä tee asioille mitään.

Laske todelliset kulut vähän yläkanttiin, ota mukaan vähän ylimääräistä, ja lisää summaan vuokralaislisää 300 tai 500 euroa.

Eli jos johonkin menee päivässä 8,7 euroa, pyöristä se 10 euroon. Ja jos ylöspäin pyöristetyt kustannukset tuosta hevosesta on 342 euroa kuussa, niin 300 euron vuokralaislisällä loppusumma on 642 euroa ja 500 e vuokralaislisällä 842 euroa. Ja sen summan sitten pyöristät ylöspäin lähimpään viiteenkymppiin, eli kuukausivuokra on 650 e tai 850 e.

Ja jos lisäkustannuksia tulee, hevonen hajottaa jotain tms., niin hevosen omistaja maksaa sen omasta pussistaan, se ei sisälly kuukausivuokraan. Kirjaa tämä sopimukseen.

Tee kunnollinen kirjallinen sopimus, kirjaa aivan kaikki ylös. Tee sopimuksesta sellainen että sinun elämäsi on helppoa ja sinua ei rasita se, että nurkissa pyörii vuokralainen. Kuitenkin uhraat oman yksityisyytesi, rauhasi, pihasi ja kotisi, joten hinnoittele hyvin! :)

Ja ennen kuin hevosen saa tuoda tallille, pitää olla maksettuna ensimmäisen kuun vuokra + kolmen kuukauden takuuvuokra ja näiden pitää näkyä sinun tililläsi. Ja sopimukseen merkataan että kauanko vuokra saa olla myöhässä, ja jos vuokra myöhästyy enemmän kuin kolme arkipäivää, sopimus irtisanoutuu automaattisesti. Ja sopimukseen on kirjattu myös että hevonen on vietävä tallilta pois välittömästi, ja jos hevonen on pihassa vielä ajan X päästä (vaikka se 3 kk mihin on takuuvuokra otettu etukäteen), on tallinpitäjällä oikeus ampua hevonen. Ja vuokralainen on ennen sopimuksen allekirjoittamista lukenut ja hyväksynyt sen, joten saat ampua hevosen ja sinulla on siis omistajalta siihen kirjallinen lupa :D Hän ei voi valittaa ollenkaan.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.20 15:47:57

Ottaisin 250€. Sisältäen tilat, niiden käytön, sähkö,, heinä, vesi. Sekä kuivikkeet (menee lantala tai talli-ilma huonoksi jos tuokin jotain ihan muuta sinne kuivikkeeksi kuin mitä tallilla nyt käytetään). Muut rehut hommaa itse. Ja että ei oo täysihoito, vaan sopii sinun kanssasi aamutallin ja iltatallin teot plus auttelee muutenkin.

Tärkeintä,että henkilö ajattelee samalla tavalla kuin sinä hevostenhoidosta.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: Köpi 
Päivämäärä:   25.10.20 17:40:32

Itse miettisin niin, että hinta kattaa: hevosen kulut + työmäärä jaettuna kahdelle (koska nyt ei ole kyse täysihoidosta.) Hevosen kuluihin voisi mennä esim 100e/kk. Jos yhden hevosen hoitamiseen menee kaikkiaan vaikka 1h/päivässä ja tuntipalkka on 9e, se on 9e päivältä hoidosta. Kuukaudessa on 30 päivää, eli 30 kertaa 9e = 270. Tuon summan jaat kahdella niin tulee 135e. Tällä kaavalla tallipaikka maksaisi 235 ja sitä voi toki pyöristää suuntaan tai toiseen. Tämä vain esimerkkinä miten itse lähtisin hintaa kokoamaan, en ole itse mikään tallin pitäjä kuitenkaan. Mutta jos nyt ei havitella rahallista voittoa, vaan sitä että omat hevoset saisi seuraa ja omistajalle jäisi vähemmän tallitöitä niin mielestäni ihan hyvä diili.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.20 18:21:23

Ottaisin vähintään 350-400e ja olen miettinytkin jos joskus kokeilisi ottaa vuokralaisen jos löytyy sopiva. Nyt on vielä kenttäremontti kesken ja piha kesken ym, joten ei vielä.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   25.10.20 18:32:15

Mieti miksi ylipäänsä haluaisit jonkun vieraan talliisi? Jos haluaisit sen kolmannen hevosen seuraneidiksi yksin jäävälle niin kehottaisin hankkimaan oman. Itse halusin oman tallin ihan sen oman rauhan vuoksi. Vaikea kuvitella summaa jonka katsoisin olevan riittävä siihen että vieras sotkee rutiinejani.

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.20 04:20:20

Meillä on ollut pari vuokralaista. Tuttuja molemmat!

Toisen kanssa kaikki sujui enemmän kuin hyvin! Teki tallitöitä, auttoi tarvittaessa jne. Vuokra oli 250€ sisältäen kaiken muun paitsi säkkirehut! Eli hoito, heinä, kaura. Ei tinkinyt hinnasta koskaan vaikka teki hommia! Yhteiselo oli vaivatonta ja helppoa. Oli pitkäaikainen vuokralainen!
Hän käy yhä edelleen auttamassa tarvittaessa ja hänelle on paikka meillä jos tarve ilmenee. Tällä hetkellä ilman hevosta!

Toinen sitten oli sellainen matami, että oksat pois ja pala latvaa! Vuokran hinta oli 300€ per hevonen kun kaksi oli. Sisältö sama kuin edellisellä. Neuvoi aivan kaikessa, ei osallistunut mihinkään, eikä osannut tarvittaessa pyytää apua vaan teki itse ja siitä seurasi ongelmia. Ei ajatellut toisia yhtään. Hevoset oli sellaisia vain mamman kanssa toimivia mussukoita jotka oli porkkanan toivossa hihassa kiinni olevia!
Lopulta sitten laitettiin pihalle ja annettiin kaksi viikkoa aikaa kerätä kimpsut ja kampsut ja viedä hevoset muualle. Itse autoin, liikutin hevosia tarvittaessa ja hoidin kuten omani mutta päätin, että oli viimeinen vuokralainen jonka talliini otan poikkeuksena meidän edellinen vuokralainen jolle on ns. Kiintiöpaikka :D

  Re: Kannattaako vuokralaisen ottaminen talliin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.20 06:32:20

Kokeilemalla selviää, minulla sekä todella hyviä että myös niitä huonoja kokemuksia. Valitettavasti vähemmän hyviä, joten nykyään harrastan vain omien kanssa, vaikka kyselyjä paikoista tulee säännöllisesti.

Tärkein neuvoni on laskea kustannukset tarkkaan; paitsi ne juoksevat kulut (mm. ruoka, kuivike, sähkö, vesi), myös kiinteät, joilla ylläpidetään paikkoja. Moni kotitallinpitäjä osaa kyllä laskea paljonko itsellä menee per hevonen heinään ja puruun, mutta unohtaa kokonaan että vieras hevonen kuluttaa karsinaa, kenttää ja tarhaa vähintään samalla tavalla kuin oma ja usein enemmänkin; kun otat talliin _maksavan asiakkaan_, vaikka hän olisi tuttukin, niin hän on tiloissa nimenomaan asiakkaana eikä tee niitä samoja pikkujuttuja kuin sinä, korjaa hevosen seinästä irrottamaa ruokakuppia, siivoa tarhaa, muista sammuttaa valoja kuivaushuoneesta jossa lämmitin puhaltaa...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.