Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   22.10.20 16:11:12

Missä ihmeessä luuraavat hevosenhoitajat joita ei kiinnosta ratsastus? Vai onko kyse siitä että ratsaille ilmaiseksi pitäisi päästä? Meillä pirkanmaalla nimittäin hoitajalle olisi suuri tarve, jolle ei ratsastus ole se isoin juttu. Onko tällaisia tyyppejä enää?

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.20 16:14:29

Eipä oikein ole.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   22.10.20 16:35:04

Meillä (myös Pirkanmaalla) ei ole näkynyt hoitajia enää 20 vuoteen. Samaa ihmettelin aikoinaan, en ole enää kysellyt tai kaivannutkaan. Pieniä lapsia vanhemmat eivät päästä ja teinejä ei enää kiinnosta. Tosin vähissä ovat vuokraajat ja ratsastajatkin. Alueella on lopettanut pieniä talleja, kun tunneille ei ole tulijoita.

Omassa lapsuudessa/nuoruudessa hevosten hoitajiksi oli jonoa, hevosella oli esim. 3 hoitajaa, joillakin talleilla oli eri hoitaja joka viikonpäivälle.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.20 16:40:47

Kuule ihan on pääkaupunkiseudunkin ongelma. Ei ole kiinnostusta nuorilla vaikka meidänkin talli julkisten hyvien yhteyksien päässä.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.20 16:45:19

Joopa:

Saman muistan että hoitajaksi piti oikein jonottaa ja luoda suhteita muihin hoitajiin tai yksäreiden omistajiin, ja jos onni kävi niin sai pari päivää viikossa ja päivät oli tarkkaan jaettu kolmen hoitajan kesken. Sit kun sai jalan oven väliin niin parhaimmillaan oli pari hoitoheppaa ja tallilla pelkästään hoitaessa meni helposti 5 päivää viikossa.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.20 17:02:59

Lisäisin vielä että ne kaikki kaikista "innokkaimmatkin" syksyisin katoavat kuin pieru saharaan säiden pimentyessä ja viiletessä:)

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   22.10.20 17:10:25

Niin, tuntuu kyllä olevan yleinen ilmiö mikä on kyllä sääli. Olen myös tarjonnut ratsastuspalkkaa mutta siitä luovuin nopeasti kun tuotti vain enemmän ongelmia meillä.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.20 17:12:27

Ilmaiseksiko pitäisi toisten hevosia hoitaa?

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

LähettäjäHoitohevonen 
Päivämäärä:   22.10.20 17:16:36

Täällä luuraisi yksi täysi- ikäinen hevosenhoitaja, jolla sopiva tallikuviodiili olisi etsinnässä. Ratsastus ei innosta, kaipailisin itse hevosten harjailua, maastakäsin taluttelua ja muita erinäisiä tallitöitä. Oma ilmoitukseni löytyy tällä hetkellä markkinoilta "etsitään hoitohevosta"- osiosta, taitaa olla tällä hetkellä ylimpänä jossa kerron enemmän itsestäni. Vaikutan pääkaupunkiseudulla ja olen ajokortiton, joten tämä rajaa hieman vaihtoehtoja pois. Jos nyt joku sattuisi kaipaamaan täysi- ikäistä hevosenhoitajaa apukäsiksi, niin mulle saa kyllä laittaa mailia :)

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.20 17:21:57

-:

Ei ennen vanhaa ilmaseksi hevosia pitänyt vaan hoitaa, vaan hommaan kuului myös karsinoiden siivous ja alkeistunnilla taluttaminen. Oli kyllä elämän parasta aikaa ja opetti kovaan työhön ja aktiivisuuteen. Yksäreiden hoitajat pääsivät usein myös ratsastamaan hoitopäivinään ja ihan kunnon maastoihin, esteitä jne. nykyään melkein hirvittää ajatella kun nuoret tytöt vetivät hevosilla kiitolaukkaa lenkkarit jalassa pitkin metsiä, mutta hengissä selvittiin :D

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.10.20 17:29:37

Juu-u. Voi niitä "vanhoja hyviä aikoja" ja sitä rataa.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   22.10.20 17:43:37

Minä kyllä kutsuisin vanhoiksi hyviksi ajoiksi. Ei tunnu nykynuorista olevan samaan.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   22.10.20 17:52:35

Hoitajat ovat kuolleet sukupuuttoon. Nykynuorilla on valkoiset tennarit ja elämään ei saa kuulua kuin someen sopivia huippuhetkiä. Mikään mihin kuuluu likaa tai vaivannäköä ei kiinnosta. Kaikki pitää saada helposti ja heti valmiina.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.20 18:02:59

tselläni on päinvastainen kokemus: hoitajaksi ei kelpaa, jos omistajan pitää opettaa hoitajalle asioita. Aina etsitään vain sellaista ihmistä, jolla on hevosmiestaidot jo valmiiksi ja joka osaa tehdä kaiken neuvomatta.

En yhtään ihmettele, että tosi kokenut hevosihminen ei viitsi hoitaa ilmaiseksi muiden hevosia.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   22.10.20 18:07:24

Nykynuorilla aika menee kouluttautumisessa, työnteossa ja muussa kehittävässä toiminnassa. Nuorilla ei ole aikaa luuhata tallilla tekemässä tuottamatonta työtä.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.20 19:05:28

. , kyllähän hevosmiestaidot täytyy olla tässä harrastuksessa. En minä ainakaan uskaltaisi jättää jotakuta oman hevoseni kanssa jos tämä olisi silminnähden epävarma omasta osaamisestaan.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: y2q2 
Päivämäärä:   22.10.20 19:09:09

Minua kiinnostaisi hoitaa hevosia, mutta eipä hoitaja ole enää muuta kuin ilmainen orja. Nimenomaan ratsastaa ei saa, vaan pitää olla ilmainen piika joka tulee tallille silloin kun omistaja niin haluaa ja lähtee kotiin vasta kun omistaja antaa luvan. Saa vain katsella vierestä kun omistaja rastsastaa, ehkä saa kävelyttää hevosta taluttaen kun omistaja ei viitsi mutta selkään ei saa mennä, pitää siivota hevosen ja omistajan jäljet tallista ja maneesista/kentältä, pitää talutella hevosta puoli tuntia ennen ja jälkeen ratsastuksen ja vapaapäivinä tunti kun omistaja niin vaatii, aina pitää olla valmiina perumaan omat menonsa kun omistaja niin vaatii. Kaikesta saa kuulla valitusta, pitää kiillotella omistajan kengät ja puhdistaa varusteita kolme tuntia (ja kuulla valitusta siitä kuinka senkin tekee väärin...), hevosta ei pääse edes harjaamaan. Ja tallitöitä ei tarvitse tehdä, vaikka itse nimenomaan tykkäisin esim. siivota karsinaa. Tai sitten tallivuokra on alhainen siksi että omistajan pitää itse siivota tarha ja karsina ja laittaa hevoselle ruuat, ja hevosenhoitaja joutuu joka päivä käydä siivoamassa ja laittamassa ruuat, vuoden ympäri. Ja tunnin varoitusajalla. Ja jos ei pääse, saa haukut.

Moni teini ei jaksa tuollaista piikomista, kun ei tallille välttämättä pääse mitenkään kulkemaan. Ja moni aikuinen jaksaa vielä vähemmän kun on muutakin elämää.

Kun minulla oli nuorena hoitohevosia, sain pitää niitä kuin omanani. Aamutallin teki tallinpitäjä, hän myös kengitti ja hoiti eläinlääkärin paikalle ja ajeli traktorilla tarvittavat hommat. Mutta hevosten kanssa sai tosiaankin touhuta eikä vain katsoa vierestä kun omistaja tekee ja olla ilmainen orjapiika.

En ole kovin hyvä ratsastaja, joten en todellakaan kaipaa varsinaisesti ratsastusta palkaksi hoitamisesta. Mutta olisihan se mukava käydä silloin tällöin vaikka köpöttelemässä ilman satulaa tai höntsäillä vähän raviakin satulan kanssa. Mutta minusta hoitajan kuuluu saada itse hoitaa hevonen eikä vain katsoa vierestä ja kerätä paskoja.

Yhdellä tutulla oli kiva hevonen jolla hänen 5 v kummipoikansa ratsasti käyntiä ilman taluttajaa. Poika ei tosiaankaan osannut ratsastaa, mutta hevonen oli niin kiltti että uskalsi antaa lapsen istuskella selässä. Tuo hevonen oli ihan kilpahevonen, kisasi Re120-ratoja. Tuttu löysi hyvän hevosenhoitajan joka oli tasoa HeB-HeA (kisasi vuokrahevosellaan HeB-tasolla ja kävi tunneilla jolla opeteltiin HeA asioita). Mutta tuo hoitaja oli nimenomaan piika, ei saanut edes käyntiä ratsastaa, talutella kyllä sai (piti) maneesissa kun omistaja piti tallivapaan päivän. Tuo hoitaja sitten vuoden päästä kyllästyi kun ei saanut muuta kuin vierestä katsoa ja talutella hevosta kun omistajaa ei kiinnostanut itse talutella ja lakaista hoitopaikkaa. Ja tuo tuttuni valitti kuinka on niin kamalaa kun menetti hyvän hoitajan. No, minä en ihmettele yhtään että tuo tyttö kyllästyi. Hänellä kesti tunti yhteen suuntaan tallille matkustamisessa, ja ainoa mitä hän saa tehdä on katsoa vierestä kun omistaja tekee ja sitten talutella hevosta. Eipä maksa vaivaa, kun vuokriksella pääsi tekemään vähän enemmänkin ja ihan kohtuulliseen hintaan.

Jos hoitaja saisi oikeasti hoitaa hevosia ja olla mukana niiden elämässä niin voisin itsekin alkaa taas hoitajaksi. Mutta kun nykyinen hoitajakulttuuri on mitä on, niin en edes harkitse.

Minulla on oma hevonen ja sitä kaverini käy välillä hoitamassa. Saa tehdä ihan kaikkea mitä minäkin. Raskaanaollessaan tai synnytyksen jälkeen ei ole ratsastanut, mutta on sitten ajanut. Ei ole ilmainen orjapiika.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.10.20 19:12:14

Yksi:

Ei tuo aika ollut luuhaamista. Koulun jälkeen mentiin tallille ja itse bussilla tai pyörällä. Kaikilla oli 8-9 keskiarvon todistukset ja lukioon mentiin ja siitä eteenpäin jatkettiin. Lisäksi kerettiin harrastamaan myös muuta ja 14 vuotiaasta tehtiin kesätöitä ja talvisin lehdenjakoa ja muuta työtä mitä tarjolla nyt tuon ikäisille sattui olemaan tarjolla.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Rumpu 
Päivämäärä:   22.10.20 19:28:11

20-30 vuotta sitten hevosharrastus oli vielä ihan muotia tyttöjen keskuudessa. Siis ihan se, että hengailtiin vaan tallilla, hoidettiin hevosia ja siivottiin karsinoita. Silloinkin karsastettiin niitä "orjatyötalleja", joissa teetettiin hommia mutta kiitosta tai mitään muuta ei koskaan saanut, mutta esim. "meidän" tallilla oli tosi hyvä henki, omistaja kiitti jos olimme olleet avuksi ja palkaksi sai silloin tällöin ratsastaakin. Päästiin kisoihin ja valmennuksiin mukaan ja opittiin aika paljon.

Nykyään hevosten hoitaminen ei ole sillä tavalla muotia, vaan monella nuorella on enempi sellainen luulo hevosharrastuksesta, että se on vaim bling bling -varusteita ja isojen esteiden hyppäämistä. Ja onhan nuorilla muitakin harrastuksia, jolloin hevosten pariin ehtii ehkä yhtenä tai kahtena iltana.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Juujuu 
Päivämäärä:   22.10.20 19:32:27

No onhan tässä ketjussa parikin ilmaissut kiinnostuksensa tähän harrastukseen joten miksi ihmeessä tätä ihmetellään :D

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Kaksi hoitajaa 
Päivämäärä:   22.10.20 20:18:50

Meidän tallilla on mahtava hoitajakulttuuri! Asun ratsastuskoulussa kahden hevoseni kanssa ja väitän että kaikilla yksäreillä on hoitajina tuntiratsastajia. Nämä samat tytöt ovat myös hyvin avuliaita tallitöissä, keräävät tuntien aikana kalloja, tulevat nostelemaan esteitä yms aivan pyytämättä. Saattavat ottaa ja riipasta porukalla iltatallinkin, jos ilta työntekijä ei ole hyvin hereillä hätistelemässä tyttöjä jo kotiin :D

Minulla oli aluksi yksi hoitaja, joka laittoi hevosia, lämmitteli ja jäähdytteli niitä, talutteli, maastoili, siivoili karsinoita ja tarhoja, huolehti vesistä ja ruuista, kulki kisoissa ja valmennuksissa mukana. Ikää tällä oli 13 kun aloitti ja on nyt 17. Mukaan tuli jossain vaiheessa ns pienempi hoitaja, jota tämä isompi opetti. Nyt minulla on kaksi aivan ihanaa hoitajaa, jotka ovat kasvaneet minun ja näiden hevosten kanssa ja joihin voin luottaa 100%.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.10.20 20:30:32

On... mulla esim on vahva tausta, omia ja yp, kisamatkoja ja kengitystäkin, tallia tehnyt ja paljon hevosten sairauksiakin monenlaisia hoidattanut. Nyt ei oo enää itellä omia, eikä ratsastuskoulu oo se mun juttu enää.

En oo saanu itelle mitään mukavaa paikkaa etsittyä, missä vois tehdä vähän kaikkee... mut jos joku kysyis ni varmasti tulisin, jopa ilmaiseksi. Ite en ilkee tuppautua.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.20 20:41:35

". , kyllähän hevosmiestaidot täytyy olla tässä harrastuksessa. En minä ainakaan uskaltaisi jättää jotakuta oman hevoseni kanssa jos tämä olisi silminnähden epävarma omasta osaamisestaan."

Niin, mistä ne hoitajiksi haikaillut teinit oppivat ne taidot, jos kukaan ei halua niitä omalla hevosellaan opettaa? Hötönetin mukaan ratsikouluissahan niitä ei opi, ja onhan se totta että koulussa voi käydä ratsimassa pitkäänkin eikä tiedä silti mitään hevosen hoidosta.

Eli puute on ilmeisesti halukkaista hoitajista, joilla on oma/vuokrahevonen joilla ovat harjoitelleet ne kuuluisat hevosmiestaidot ja silti haluavat hoitaa ilmaiseksi myös jonkun muun hevosta?

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   22.10.20 22:13:36

nimim Joopa; missä päin pirkanmaata etsit hoitajaa? täällä aikuinen vailla hoitohevosta Tren lähettyviltä!

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   22.10.20 22:21:55

Jos Etelä-Sipoossa joku kaipaa vapaapäivää kerran viikossa, niin täällä olisi aikuinen hoitaja vailla hoitohevosta. Liikun autolla. Kokemusta on monenlaisista hevosista, mutta etsinnässä on kiltti ja seurallinen turpaterapeutti. Voin esim. harjata, talutella, laittaa ruuat jne. Ei ole tarvetta päästä selkään.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

LähettäjäTre 
Päivämäärä:   22.10.20 22:55:03

Täällä yksi innokas hoitaja! 21v opiskelija Tampereelta, kaipaisin opiskelun ohelle hyvän mielen hevostelua. Juurikin hevosen hoitoa, onnistuu myös karsinan/tarhan siivous ja muut talliaskareet. Ei näy markkinat -osiossa kovinkaan montaa ilmoitusta missä haettaisiin hoitajaa hevoselle. Ja itselläni mahdollisia paikkoja rajaa autottomuus eli julkisilla pitäisi päästä kohtuu lähelle. Saa laittaa sähköpostia jos kiinnostaa kuulla lisää minusta.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Täällä 
Päivämäärä:   22.10.20 23:24:12

Ite myös etsinyt hevostenhoitajaa. Tarvitsisin apukättä varsan kanssa tekemisiin juttuihin mm. Ohjasajoon jne. Mutta eipä innokkaita yksilöitä oo löytynyt. Varmaan johtuu, että kyseessä varsa eikä sillä voi ratsastaa eikä pelkkä touhuaminen kelpaa enää kellekkään. Markkinoille laitoin aikoinaan ilmoituksen mutta kiinnostuneita oli 0. Tampereella meki vaikutetaan ja täällä ei tunnu löytyvän semmosta ihmistä. Harmi sinänsä :(

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: miuku 
Päivämäärä:   23.10.20 00:45:52

Mun tyttö pääsi hoitajaksi isolla tallilla 12-vuotiaana. sai harjata ja loimittaa ja laittaa ruokia isolla kilpahevoselle. Ei muuta koska heppa oli iso ja aika raju. Vuoden verran teki tätä, sitten naapurikarsinan hevosen omistaja pyysi jostko tyttö voisi auttaa häntäkin. Tyttö pääsi kisoihin mukaan (kaikki kulut maksettiin ja sai pientä taskurahaa kisavkonlopusta) sai kävellä selästä, omistaja opetti juoksuttamaan, lastaamaan jne. Hyvä kello kauas kuului ja tyttöä kysyttiin yhden kisaponin hoitajaksi. Sillä sai jo vähän ratsastaakin kerran viikkoon. Olis mukana kengityksessä ja raspauksessa ja klinikkareissuilla ja taas kisamatkoilla. Sai oppia ruokinnassa ja varusteissa ja lääkinnässä. Ja vielä taas pyydettiin yhden hevosen hoitajaksi jolla sai ratsastaa ihan vaikka joka päivä, omistaja oli paljon matkoilla.

Aikaa alkoi mennä tallilla ihan liikaa, äitinä jouduin puuttumaan kun 5-6 tuntia joka päivä koulun jälkeen.
Tyttö kävi kokoajan ratsikoulun tunneilla, ja kun sai 16-vuotiaana oman hevosen osasi jo ihan hirveän paljon kaikesta hevosen omistamiseen ja hoitoon liittyvästä, kun oli ollut mukana ja saanut opetusta ja neuvoja. Ja entiset hoitohevosten omistajat - vaikka harmitteli hyvän hoitajan menetystä - auttoivat ja neuvoivat tyttöä myös oman hevosen kanssa jos tarvis.

Hoitamisesta on paljon hyötyä, mutta omsitajan pitää neuvoa ja opettaa nuorta, muistaa kiittää ja palkita myös. Silloin kun nuori osoittautuu luottamuksen arvoiseksi.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.10.20 18:01:02

Kyllä mulla olisi ollut kiinnostusta, mutta markkinoilla roikkui useampi kuukausi oma ilmoitukseni eikä kukaan koskaan ottanut yhteyttä. Hevosenhoitajaksi siis tarjouduin. Nytkin markkinoilta näyttäisi löytyvän, sieltä vaan ottamaan yhteyttä hoitajaan.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.10.20 19:13:41

Näitä kyselyitä tulee tänne varmaan viikoittain. Kannattaa varmaan miettiä oikeasti syitä sille, miksi "nykyään" ei löydy ihmistä sitoutumaan ilmaiseksi jonkun vieraan omistamaan hevoseen. Ongelma löytyy varmasti muualtakin kuin kaikista muista ihmisistä.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: —//— 
Päivämäärä:   24.10.20 19:21:46

Niin samaa mieltä y2q2 kanssa!

Itsellekin tarjottu paria tällaista hevosta, jotka 40-50min automatkan päässä ja joita olisi pitänyt omistajalle laittaa omistajan aikataulujen mukaan valmiiksi, alkukävelyttää maastakäsin ja omistajan ratsastuksen ajan istua siellä maneesin nurkassa kakankeräysvalmiudessa. Sitten omistajan ratsastuksen jälkeen loppukävelyttää taas maastakäsin ja hoitaa hevonen pois. Lähinnä hoitaminen olisi ollut tätä ja sitten hepan vapaapäivinä sitä tunnin maastakäsin taluttelua maneesissa, edes maastoon ei olisi saanut mennä taluttamaan, kun hevonen voi siellä rikkoa itsensä..

En oikein nää, että mikä näissä diileissä on se ”porkkana” minunkaltaisilleni hoitajille. Aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä (jolla ratsastustaustaa on lähemmäs 20v ja yksäriheppojen hoidosta kokemusta on pitkälti yli 15v) odotan kyllä vähän monipuolisempaa ja vapaampaa talleilua (edes aikataulullisesti), vaikkei ratsastamaan välttämättä pakko ole päästä.

Sitten nuo, jotka etsivät valmista hoitajaa, joka osaa kaiken valmiiksi ja jolle ei mitään haluta opettaa, kun ei jakseta/viitsitä. Kyllä mielestäni minimissään se hoitajan palkka on, että omistaja edes opettaa hoitajalle uusia asioita, jos ei ratsastamaan koskaan pääse. Ja se kiitoksen sanominen ja arvostuksen näyttäminen hoitajalle on myös kova juttu. En usko, että suurin osa hoitajista pitää suurena palkintona ja etuoikeutena sitä, että pääsee jonkun toisen kuraista hevosta harjailemaan ja sen jälkeen taluttelemaan marraskuisessa räntäsateessa. Kuinka monella omistajalla oma motivaatio hevosteluun säilyisi, jos ikinä ei mitään muuta sen hevosen kanssa pääsisi tekemään? Ei varmaan kovin monella.

Tästä viitteitä antavat mielestäni aina aika-ajoittain täällä hevostalli.netissäkin näkyvät ilmoitukset esim. hankkarivammaista hevosista, joille omistajat etsivät hoitajaa kuntoutuksen ajaksi. Jos kerran se taluttaminen ja hoitaminen itsessään on niin suurta ja ihmeellistä ja palkinto jo itsessään, niin ihmetyttää mikseivät omistajat tällaisissa tapauksissa itse hoida ja taluta niitä hankkarivammaisia hevosiaan? Jos silloin, kun hevonen on ollut käyttökunnossa on omistajalla ollut aikaa hevosensa päivittäin ratsastaa ja hoitaa ilman apuja, niin miksei sitten hevosen saikun aikana olekkaan aikaa kävelyttää? Vai onko niin, että se ainainen pelkkä maastakäsin taluttelu nyt tuppaa jossain vaiheessa kyllästyttämään.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: pitäkää tunkkinne 
Päivämäärä:   25.10.20 00:33:47

Kyllä se vaan on niin, että nykyään ihan ihmevaatimuksia. Mulla olis aikaa ja mielenkiintoa ja halua oppia vaikka mitä, mutta usein on edellisten kuvailujen mukaisesti mennyt niin, että talutat, katselet ratsastusta, talutat ja sit siivoot kaiken pois. Välillä tunnin kävelytys. Hip hei. Lyhyellä varoitusajalla ja kaikesta tästä pääset vielä maksamaan (kyllä, matkustaminen paikan päälle maksaa).

Tähän päälle vielä arvostelu mitättömän pienistä asioista ja huono talli-ilmapiiri niin ei tarvitse paljoa ihmetellä miksi hommat ei kelpaa. Auttaa voin ja olla mukana nimenomaan tekemässä, näkemässä ja oppimassa, mutta mitään piikaa ei minusta saa. Nykyään ovat omistajatkin oppineet, että kaikki tänne mulle heti nyt mahdollisimman helposti.

Muualla vähemmällä vaivalla saanut ratsastaa ja juoksuttaa ja tehdä vaikka mitä, arvostus on osoitettu ja kiitetty katsomalla silmiin.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Limppu 
Päivämäärä:   25.10.20 02:18:14

Saa niitä hoitajia, kun sellaisen itselleen laittaa ja pitää siitä kiinni. Itse aloin ottamaan naapurin 13 vuotiasta mukaan tallille. Hän oli käynyt ratsastuskoululla alkeiskurssin ja lähti innokkaana aina mukaan. Opeteltiin kaikki hoito jutut yhdessä alusta asti ja nykyään 1,5 vuotta myöhemmin osaa oikeasti kaiken. Varustaa, siivoaa, putsaa, ruokkii jne. ongelmitta. On aina tosi hyvällä asenteella, omatoimisena menossa mukana. Ikinä en pyydä, vaan yleensä itse tarjoutuu. Palkaksi saa välillä mun pitämän tunnin hevosella. Tyttö pärjää hevosen kanssa myös yksin ja kerran mun ollessa kipeänä pelasti mut. Hoiti ja liikutti hevosen mukisematta. Silloin kyllä palkitsin tytön myös lahjakortilla

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: @#! 
Päivämäärä:   25.10.20 03:24:39

Hoitaja kulttuuri on kadoksissa. Mutta totta tuokin, jos vaan saat kävelyttää, hoitaa ja katsella, kun omistaja ratsastaa, niin ihmekös tuo. Itse ainakin 90 luvulla tein pirusti hommia. Putsasin karsinat, syötin, hain tarhasta, autoin varustamisessa ym. Ja kyllä pääsin ratsastamaan ja ajamaan kohtuu usein. Kukaan ei varmaan vielä siinä vaiheessa ollut tajunnut, että tuohan voi kävelyttää narusta heppaa puoli tuntia. Ähkyssä olevia kävelytettiin.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   25.10.20 07:16:05

Nykynuori miettii enemmän asioiden hyötyä itselleen tai vaihtoehtoisesti haluaa chillata. Ihan samaahan moni aikuinen tekee, sama näkyy yhteiskunnassa kautta linjan. Se aika, joka ennen ehkä voitiin käyttää päämäärättömään tallilla puuhasteluun tai muuhun sen sellaiseen, valuu someen ja netflixiin. Ei kukaan 90-luvulla käyttänyt tunteja päivässä videoiden katseluun esimerkiksi. Koulua toki käydään niin kuin ennenkin, mutta sielläkin vaikuttaa enemmän se, mistä juuri MINULLE on hyötyä.

Esim. vielä 15 vuotta sitten laadukas koulun kuoro pullisteli tulijoita, pääsykoe oli tiukka, ja treenattiin kunnianhimoisesti. Nykyään kaikki halukkaat pääsevät mukaan ja lisääkin olisi kiva saada laulajia, mutta treeneihin tullaan jos tähtikartat on oikeassa asennossa ja on aivan turha kuvitellakaan että esim. lauantaisin voisi pitää ekstratreenejä konserttien alla, niin kuin vielä 10 vuotta sitten oli aivan normi. Miksi panostaa, kun kyse on kuitenkin vain yhdessä laulamisesta, onhan se kivaa mutta viitsiikö silti sitoutua? Harva viitsii.

Koulun lehteä ei kukaan halua lähteä tekemään. Siitä saa joo kurssin, mutta ei se anna lisäpisteitä yliopistoon pyrkiessä. Ylimääräisiä kieliä ei enää opiskella, koska lyhyistä kielistä saa niin huonosti lähtöpisteitä... Moni kurssi kiinnostaisi, mutta kannattaako nähdä vaivaa, kun ei niistä ole apua kun pyrkii oikikseen tai lääkikseen?

Voisin luetella koko liudan esimerkkejä siitä, miten nuorten maailma on muuttunut 20 vuoden aikana, kun heidän kanssaan olen töitä tehnyt lukion opettajana. Eikä se ole vain nuorten vika - kyllä se on ihan aikuistenkin maailma muuttunut, vaikka me olemme vielä sen vanhan tallikulttuurin kasvatteja.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   25.10.20 07:55:11

Nykyhoitajakultturi on sitä, että hoitaja äkkiä sutaisee 3min harjalla satulan alta ja siitä saa palkaksi tunnin ohjatun ratsastuksen. Otetaan kuvia Suomeen hepan kanssa ja omistaja saa siivota jäljet. Enää ei ajatella, että haluaisi oppia tulevaisuutta ( oma hevonen) varten. Sama juttu joka paikassa, ei vain hevosten kanssa. Mitään ei enää tehdä, jollei siitä saa rahaa palkaksi tai muuta hyötyä itselle. Siksi esim. talkoot eivät enää onnistu. Aika on rahaa jo lapsellekin.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Hh-89 
Päivämäärä:   25.10.20 08:55:58

Aamen! Juuri niinkuin Mo kirjoittaa!
Onneksi sain itse käydä peruskoulun ja lukion vielä silloin kun koulussa oli kivaa!

Yläasteella oli kuoroa, bändikurssia, metsävaellusta (opeteltiin erätaitoja yhden kurssin ajan ja lopuksi toteutettiin kahden päivän vaellus Nuuksiossa), valinnaista käsityötä, jossa valmistettiin vaatteita ja siinä sivussa katseltiin aina välillä vähän muumeja telkkarista... Jonkun aineen, jollain kurssilla piti parin kanssa pitää luokalle esitelmä sellaisesta aiheesta, mikä nyt sattuu juuri itseä kiinnostamaan. Me pidettiin silloisen bestiksen kanssa esteratsastuksesta se esitelmä, kerrottiin lajin säännöistä, kilpailutoiminnasta, esiteltiin eri estetyypit ja estehevosen varusteita, sekä näytettiin videolla pätkää HIHSsta. Mukana, luokkakavereiden hypisteltävinä meillä oli ainakin parit erilaiset jännesuojat, sen aikaiset turvajalkkarit ja parit kuolainvaihtoehdot... esitelmä oli vastoin omiakin odotuksiamme ihan suksee, opettaja oli tosi innoissaan ja myös valtaosa luokkakavereista ihan aidosti kiinnostuneita kysymään aiheesta lisää tunnin jälkeenkin. Muistan, että myös muiden esitelmät oli tosi kiinnostavia vaikka olivatkin monet itselle ihan vieraita aiheita.
Lisäksi yläasteella me järjesteltiin kaikenmoista teemapäivää yms. ja tarjolla oli myös liikunnan erikoiskurssi, jolla käytiin kokeilemassa vähän erikoisempia lajeja ryhmän kiinnostuksen mukaan. Käytiin kokeilemassa mm. miekkailua, jääkiekkoa, curlingia, pilatesta ja sitä ratsastusta.

Lukion kävin ns. musiikkilinjalla. Toki oli koko lukiolle avoin kuoro, jossa me "MuLilaiset" oltiin mukana automaattisesti, sitten oli meidän (MuLilaisten) oma lauluyhtye, lisäksi taas bändikurssia (huomattavasti kehittyneemmällä meiningillä kuin silloin yläasteella... :D), klassistalaulua, musiikkiteatteria yms. yms.
Liikunnassa jatkui jälleen ne lajikokeilumahdollisuudet (tuli lukiossakin ratsastettua useampi liikkatunti, ja sain myös liikunnan pojoja sillä, kun dokumentoin omia estevalmennuksia ja yhdet kisat, sekä kirjoitin tästä omaa pohdintaa tavoitteista, niiden tavoittelusta ja analysoin valmentautumistani ja kilpailusuoritustani). Meidän lukiossa myös osassa yleisimpiä palloilulajeja (ainakin futis, lätkä, lentopallo ja koris) oli ihan mahdollisuus saada lajivalmennusta omassa lajissaan niillä, jotka pelasivat jotain näistä jo vapaa-ajallaan ja melko vakavissaan, mahdollisesti jonkinlaisen ammattilaisuran kuvat silmissään.
Kielissä oli hyvin tarjontaa, ja pitkän enkun kurssilla me toteutettiin leirikoulumatka Skotlantiin lukion toisen vuoden keväällä.
Lisäksi oli kaikkea muuta hauskaa.. Abivideon kuvaamista ja editointia, käytiin katsomassa auditoriossa niiden musiikkiteatterilaisten esityksiä joka lukuvuosi, oli bändi-iltoja, lauluesityksiä, futis- ja lätkäpelejä, opettajien ja oppilaiden välinen lentisturnaus lukion takapihalla, jotain tanssiesityksiä joskus, tietysti musiikkilinjan ja lukion kuoron yhteinen Joulukonsertti joka vuosi yms. yms. Tietysti perus wanhojen tanssit ja penkkarit tähän päälle.

Tämä kaikki normaalin koulunkäynnin ohella. Peruskoulusta tuli valmistuttua hyvällä keskiarvolla, samaten lukiosta ja myös kirjoitin hyvinkin kelvollisesti.

Tietysti ymmärrän, että tämä tämmöinen koulunkäynti, varsinkin tuolla lukiossa oli aivan huippuluksusta. Silloin vain tällaiseen laitettiin määrärahoja, joita nykyään ei enää varmasti ole laittaa... Mutta kyllä edelleen pitää sanoa, että peruskoulu- ja lukioaikani oli elämäni tähän mennessä hauskinta ja parasta aikaa, ja minä tosiaan viihdyin aina koulussa. Ei ollut ollenkaan perseestä, että kesäloma loppui, vaikka toki kesälomalle oli kevätlukukauden lopussa aina ihana jäädä!

Nykyään ei varmaan oikein missään enää ole tällaista. No en toki tiedä pääkaupunkiseudun huippu- ja taidelukioista... Mutta meillä oli tosiaan tällaista Salossa reilu 10 vuotta sitten!

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.10.20 10:07:59

Tunnin ajo Tampereelta meille, ei julkisia. Maalla on myös normaalia, että jos nuori innostuu hevosista, hänelle ostetaan oma hevonen omaan pihaan, kun on mahdollista pitää. Se, että hoitaisi ensin jonkun muun hevosia ei yleensä ole vaihtoehto. Tunneilla käyntikin loppuu oman hevosen ostamiseen. Pian loppuu innostus, kun oman kanssa ei pärjää, tai yksin touhuaminen alkaa kyllästyttämään.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: vissy 
Päivämäärä:   25.10.20 10:58:35

Mä oon ollut hoitajana muutamassa paikassa ja mun kokemus on, että USEIN hevosten hoitaminen omistajan puolelta on puutteellista. Eli lopulta joudun ottamaan vastuun hevosen hoidosta melkein kokonaan, koska en voi jättää tekemättäkään. Parhaimmillaan maksan itse hoitoja ja tarvikkeita. Ratsastaa saa niin paljon kun tahtoo, mutta varusteet ovat epäsopivia tai niitä ei ole, hevoset jumissa ja ruokinta puutteellista. Hevoset vaarallisia, tai osaamistasolleni liian vaikeita.

Toinen ääripää on se, että hevonen ei saa lainkaan lajityypillistä elämää, omistaja on hysteerinen ja mitään ei saa tehdä ellei hevonen ole kääritty kuplamuoviin, enkä halua olla sellaisessakaan hevostelussa mukana. Nämä mun kokemukset, enkä siksi jaksa enää hoitaa muiden hevosia.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: pakko 
Päivämäärä:   25.10.20 13:07:00

Ei niitä juuri ole, netti vei ne.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   25.10.20 13:30:31

No jaa, tästä samasta aiheesta on inisty jo 1990-luvulta, ja jo silloin kyllä ns. kaikki hoitajat sai ratsastaa, ja näitä aloittajan kaltaisia omistajia kartettiin. Ei silloinkaan kukaan halunnut käydä pelkästään orjana.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.10.20 13:34:14

Mä voisin lähtä johonkin hoitodiiliin, jos se olisi mullekin järkevä. Ja tosiaan siihen sisältyisi myös ratsastusta. Mutta tyyliin vaikka kerran viikossa rauhallinen maasto riittäisi, olettaen että hevonen on sellainen millä pystyn ratsastamaan.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   25.10.20 13:49:08

Tutulla käynyt näin : ensin kysellään saisiko käydä tallilla harjailemassa ja opettelemassa kaikenlaista kun niin tykätään hevosista. Sitten parin kerran jälkeen ilmoitetaan että tullaan vain maksusta jatkossa. Siitostammoja ja varsoja muutama, ei ole ratsastusta tarjolla. Jos olisi, niin se kelpaisi mutta kaikki muu homma maksua vastaan. Itse entisten aikojen tallityttönä en voi ymmärtää mikä on niin raskasta, jos kerran viikossa vaikka käy kun niin halutaan hevosia hoitaa mutta ei mitään ilman maksua. Varsinkin kun itse ensin kysytään ja halutaan sinne tallille. Yksi "hoitaja" vielä käy harvakseltaan, mutta vain harjailee hevosia. Ilmaiseksi. Ei mitään muuta tee, osaamista kyllä on mutta hyvä että edes jotain.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjäinnokas hoitaja 
Päivämäärä:   25.10.20 14:13:53

Minäkin kyllä pääkaupunkiseudulla voisin keskustella mahdollisesta hevosenhoitodiilistä. Olen täysi- ikäinen ja autoton, etätöiden vuoksi mahdollisuus käydä tosin järkevän matkan päässä julkisilla tallille. Bussi/junahan kyllä aina kuljettaa :)

Kerron itsestäni mielelläni sähköpostilla lisää.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   25.10.20 15:44:31

Mullakin olis hevosia, jotka voisivat kaivata reipasta hoitajaa tässä Treen länsipuolella. Julkiset ei kulje, se karsii usein jo osan ehdokkaista. Hevoset on kilttejä, mutta omalla tavallaan myös osaavat olla haastavia, mikä karsii myös osan pois. Yleensä into loppuu viimeistään syksyn sateisiin, kun ei ole maneesia ja muuta luksusta. Harmittaa aina aika paljon, kun olet yrittänyt neuvoa ja opastaa ”ajaa uuden ihmisen sisään” meidän tallin tavoille ja sit vaan ei enää kiinnosta. Omaa aikaa on käyttänyt paljon, että hommat sujuisi turvallisesti ja saataisiin aikaan hyvä yhteistyö. Yritän kyllä muistaa kiittää ja huolehtia, ettei tulisi ”orjafiilis”, vaan tekeminen olisi hoitajan oman ajankäytön ja fiiliksen mukaan jees. Meillä saisi liikuttaakin, jos taidot riittää, hevoset on rauhallisissa ja osaavissa käsissä turvallisia ja toimivia. Siitä kuitenkin olen tarkka, että jos en ole varma, että pärjää, niin tehdään asioita ensin yhdessä ja vasta, kun voin luottaa, että hommat sujuu, voi toimia itsenäisesti. Jos on kiinnostusta, mulle voi laittaa s-postiakin katja.mmm AT hotmail.com

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Ss 
Päivämäärä:   25.10.20 16:22:02

Itse voisin ottaakin hoitohevosen, mutta kyllä haluaisin myös ratsastaa. Olen lapsuuteni hoitanut ratsastuskoululla hoitohevosia niinä ”vanhoina hyvinä aikoina”.
Mutta nykyään olen hevosalan ammattilainen joten ilmaiseksi en kenenkään karsinoita siivoa tai varusteita putsaa

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   25.10.20 17:08:01

Itsellä on ollut useampiakin hoitohevosia tässä vuosien varrella, osasta olen jopa maksanut vaikka en ole päässyt ratsastamaan. Nykyään en enää maksamaan lähtisi siitä että kuntoutan monta kuukautta jonkun hevosta, vaikka hommasta tykkäänkin. Silloin vain kaipasin niin kovasti hevosten pariin, eikä pienellä paikkakunnalla ja autottomana ollut paljoa valinnanvaraa. Kun sen diiliin lopetin, niin säästin rahat ja käytin ne ratsastustunteihin. Nyt kun on auto ja isompi kaupunki, niin käyn muutamalla tallilla hoitamassa ja ratsastamassa hevosia ihan ilmaiseksi.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: ex-hoitaja 
Päivämäärä:   25.10.20 17:44:56

Silloin 2000-luvun alussa, kun itse junnuna tallilla pyörin niin kyllä siihen yksäreiden hoitoon kuului oletusarvoisesti ratsastusmahdollisuus. Tuntiheppojen hoidolla toki aloitettiin mutta ahkerimmille avautui ovet yksäripuolelle ja yleensä ne hoitajat otettiin, että omistajat sai tallivapaita. Itsellänikin oli hoitohevonen, jonka omistajalle hoitajan tallipäivä oli tallivapaa eli hoidin karsinan siivouksen, ruokien laiton ja liikutin hevosen joko selästä tai ajaen. Omistajan raskausaikana saatoin hoitaa hevosen neljänä tai viitenä päivänä viikossa.

Olisin mielelläni opiskeluaikoinakin käynyt heppoja hoitamassa ja talliaskareita tekemässä mutta ainakin kyseisillä paikkakunnilla oli jo tätä, että etsittiin hoitajaa piikomaan ilman mitään ratsastusmahdollisuuksia tai muitakaan "etuisuuksia" . Ei aikuiselle liki 20 vuotta tallilla pyörineelle ja jonkun aikaa hevosten parissa töitäkin tehneelle nuo tarjolla olleet diilit antaneet mitään, veivät vaan aikaa ja rahaa (kuten joku totesi, tallimatkat maksaa jos niitä ei voi kävellä/pyöräillä). Nykyään on ihan muut harrastukset kuin hevostelu ja hyvä näin. Mutta jos vielä joku päivä hevosiin hairahdun ja ostan oman, niin sille otan mieluummin nimenomaan hoitajan, joka saa ja pystyy hevosen liikuttamaan selästä käsin, kuin vuokraajaa. Tai sitten hoidan sen ihan itse enkä oleta, että joku riemusta kiljuen tekisi puolestani "tylsät työt" ilman mitään mielekästä vastinetta.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.10.20 23:09:05

Minä en ainakaan ihmettele miksei löydy. Hevosihmiset ovat aivan kipeitä.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Ops 
Päivämäärä:   26.10.20 08:11:29

Mulla kävi aikuinen hoitaja, joka oli aluksi tosi hyvä. Sitten aloin huomata, että kaikki ”kulutustavara” hupeni ihan silmissä, ei enää välittänyt mistään ohjeista. Mm päivää ennen kisoja päästi hevosen vapaaksi kentälle ilman suojia, no naarmuja ja irtokenhän siitä seurasi. Ja ohjeet oli nimenomaan että aina karsinasta ulostullessa suojat ja bootsit kun on taipuvainen kolhimaan jalkojaan.

Se loppui sitten pariin vastaavaan kertaan.

Ihanaa olisi opettaa joku Junnu hoitajaksi, mutta tuskin ovat kiinnostuneita kun aluksi ei saisi ratsastaa ja sittenkin aluksi vain käyntiä/liinassa tms koska hevonen ei ole pomminvarma.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   26.10.20 09:55:15

Kukaan ei hoida nykyään ilmaiseksi ja toisekseen se mitä ei ajateltu esim. 1970-luvulla on että kuka vastaa jos sattuu joku vahinko, tapaturma tms?

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   26.10.20 19:36:53

juu: sit varten on vakuutukset.. on omaa hölmöyttä, jos ei ole.

  Re: Missä kaikki hevosenhoitajat ovat nykyisin?

Lähettäjä: Op 
Päivämäärä:   26.10.20 19:40:33

No siis tuolla toises ketjus etitään hoitoheppaa.. joten miks valittaa tästä?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.