Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.10.20 17:49:42

Enpä olisi uskonut tällaista aloitusta tekeväni, mutta kysytään nyt silti.

Kaveriporukka suunnittelee islanninhevosratsastusta ja olettavat toki minunkin osallistuvan. Painoa on kuitenkin kertynyt ja mietin mikä yleensä on painoraja näillä ratsastuksilla. Kokemusta on yli 30 vuotta, mutta nyt muutaman vuoden tauko ja paino noin 10 kg enemmän kuin aktiiviaikoina. Tällä hetkellä paino noin 90 kg ja vähän arveluttaa lähteä jotain pientä hevosta kiusaamaan..

Tallilta kysyn toki kunhan se on tiedossa, mutta millaisia kokemuksia muilla on?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.20 17:56:48

No kovasti issikkaporukat yrittää väittää, että kantaa raavaan miehenkin. Ihan kamalan näköstä, eläinrääkkäystä. Ei kyllä ole 100kg ihmisen paikka ponikokoisen eläimen selässä.
Musta on jotenkin pähkähullua, että peruspuoliverisen selkään pidetään 80kg läskinä ja sit yhtäkkiä poni voikin huoletta kantaa 100kg haastavassakin maastossa.

Etsi vaikka paikka, missä myös jotain työhevosia tai isoja suokkeja issikoiden lisäksi.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   20.10.20 18:24:27

Tallilla jossa olen käynyt issikkavaelluksilla on painoraja 90kg.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.10.20 18:39:44

Kyllähän ne jaksaa mutta kyllä se hirveältä näyttää ja ei se hevosestakaan mukavalta tunnu, varsinkin jos ratsastaja röhnöttää istua ja on muutenkin raskas.

Voisithan pistää itse tallille kyselyä että onko ok ja löytyisikö sulle sitten isompaa islanninhevosta.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.10.20 18:50:20

No joo, kyllähän minä ratsastaa osaan eli en röhnöttäisi. Mahdun myös ihan normaaliin satulaan.
Pitää tosiaan ehdottaa sellaista tallia, jossa olisi isompiakin hevosia. En tosiaan halua itsekään pienen issikan selkään, mutta kaikki muut ovat sitä mieltä että huolehdin turhia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   20.10.20 19:17:58

Painorajat tuppaavat issikkatalleilla olemaan 85-90kg, mutta tiedät sen itsekin, että olet ponikokoisen hevosen selkään liian painava. Jos sattuisi löytymään vankka yli 150-säkäinen, niin parempi, mutta oman korkean issikkani selkään en kyllä siltikään päästäisi.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   20.10.20 19:31:49

Meillä on painoraja 75 kg ja sekin tuntuu paljolta.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: oops 
Päivämäärä:   20.10.20 20:10:34

Ei hätää, aloittaja.

Kun on issikoita ja issikoita.

Osaava iso talli jakaa hevoset osallistujien mukaan.

Et saa mitään hentoa ja kapeaa tammaa allesi.

Sinä ja useimmat aikuiset miehet saavat sellaisia rotevatekoisia, paksukaulaisia, pitkäselkäisiä oreja/ ruunia ratsastettavakseen.

Omistan itse yhden sellaisen.

- yhtä pitkä selkä kuin 168 cm pv-ratsullanikin (loimet sopii ristiin)
- yhtä tukevat jalkojen luut (heijasimetkin voi laittaa ristiin miten sattuu)
- korkeampi ja paksumpi kaula kuin pv-llä (kaulaheijastimet pitää olla erikseen sovitettu molemmille, issikalle isommaksi säädettynä)

Sellaisella ratsastaa miehenikin ihan hyvin ilman että kykenen mitenkään pitämään sitä eläimen väärinkäyttönä

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   20.10.20 20:14:39

Mun mielestä issikoiden painorajan kuuluisi olla 70kg, ehkä jopa 65. Ihan järkyttävää että pikkuponit joutuu kantamaan isoja ihmisiä, vaan koska ne on issikoita. En tajua.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.20 20:30:14

”Sinä ja useimmat aikuiset miehet saavat sellaisia rotevatekoisia, paksukaulaisia, pitkäselkäisiä oreja/ ruunia ratsastettavakseen.”

Tämä pitkäselkäisyys ei ole mikään positiivinen asia, jos täytyy kantaa painoa. Lyhytselkäinen kantaa todennäköisesti enemmän ja vaivattomammin kuin pitkäselkäinen.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ehh 
Päivämäärä:   20.10.20 20:36:29

oletkos "..." koskaan oikein ennakkoluulottomalla, analyyttisellä asenteella katsellut sellaista eläintä?
- kun ne on ihan oikeasti kuin tukevia suokkeja lyhyillä jaloilla.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Kamalaa 
Päivämäärä:   20.10.20 21:10:53

https://i.pinimg.com/originals/71/7f/bf/717fbfa8c3df1fb021edfbac2c8cb30b.jpg

Siis onhan tää nyt ihan järkyttävää
Ihmiset jotka ei näe tässä mitään väärää on päästään sairaita
Jos tuossa olisi MINKÄÄN muun rotuinen poni, kiljuisi kaikki liian isosta ratsastajasta. Miksi se fakta, että se on issikka, tekee siitä jotenkin täysin eri asian? Vielä kun lisätään tähän se fakta, että näillä poneilla on useimmiten todella lyhyt selkä ja liian iso satula, komboon lisäksi liian iso kuski joka jyskyttää koko painollaan satulan takakaaressa hevosen lanneselän päällä... Oksettava :(

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.10.20 21:51:40

Ei 90kg ole poniratsastajan paino. Tuskin minkään ratsastajan, rehellisesti sanottuna.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: positiivari 
Päivämäärä:   20.10.20 22:14:48

Issikkatallit tarvitsevat rahansa ja asiakkaansa siinä missä muutkin yritykset, ja valitettavasti repivät ne liian usein hevostensa selkänahasta (tai tässä tapauksessa -rangasta ja nivelistä). Islanninhevonen on ponikokoinen otus, jonka ei tule kantaa yhtään sen enempää kuin poninkaan - etenkään islanninhevosen ollessa päivittäisessä asiakaskäytössä. Kaikki yli 60-65kg ratsastajat kuuluvat HEVOSEN selkään.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Läski 
Päivämäärä:   20.10.20 22:20:17

Itse painan kanssa 90 kiloa ja en kuuna päivänä kiipeäisi issikan selkään

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   20.10.20 23:59:15

Joillain issikkatalleilla on nettisivujen mukaan painoraja kevyimmille tunneille/vaelluksille jopa 120kg. Hullua.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   21.10.20 07:26:22

En usko tuohon 120kg painorajaan. En ole tuollaisiin rajoihin kyllä törmännyt vaikka useammalla issikkatallilla olen vieraillut.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.10.20 07:35:25

Eläinrääkkäykseen ilmeisesti turtuu, etenkin jos sillä tienaa.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.10.20 08:21:08

Ei siinä jos silloik tällöin kyydissä keikkuu painava. Naapurintädillä on issikoita, mielestäni vielä aika pieniä sellaisia (säkä molemmilla max 140cm) eikä erityisen raskastekoisia vaan aika sirot jalatkin omasta mielestä. Tosin vertaan omaan vuonohevoseen. Ja tämä topakka naapurintäti ratsastaa näillä rankkojakin hikilenkkejä päivittäin. Tädillä pituutta melkein 180cm ja on lihava pallero, eli elopaino varmaan reilusti yli 100kg. Tekee niin pahaa katsella...

Ja kateuskortteja tai muita turha laittaa, itse olen 155vm pitkä ja hoikka, ja oma vuono näitä issikoita isompi, 145cm korkea. Tällä pidän painorajana n. 65kg.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Huhuu 
Päivämäärä:   21.10.20 10:16:18

Te olette nyt unohtanut yhden tärkeän asian... Se on islanninhevonen ei poni. Se on jalostettu kantamaan aikuista ihmistä ja raskaitakin taakkoja. Esim welsh poni on täysin eri asia kuin issikka vaikka sk. Olisi sama.
Kannattaa ehkä perehtyä rodun historiaan ja jalostukseen ennen kuin kovin tuo esille mielipiteitä.
Nämä teidän voi raukka ei se kanna kuin 65kg kun on siro poni niin on aika päivää sitten lopetettu ja syötetty koirille.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Fjk 
Päivämäärä:   21.10.20 10:21:15

Olet liian iso issikalle, oli tallin painoraja mikä hyvänsä. Olen pahimmillaan nähnyt issikkatallin painorajana 110 kg (ei Suomessa), joten niihin ei kannata luottaa. Etsikää talli, jossa on myös isoja hevosia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.20 10:21:34

Mulla on 500 kiloinen ponikokoinen työhevosristeytys eikä senkään selkään mene yli 65 kiloinen.

Ei issikka ole "jalostettu kantamaan sitä ja tätä" sen enempää kuin mikään muukaan. Ne ovat kyllä säänkestäviä ja pieniruokaisia mutta ihan sama rakenne niillä on kuin muillakin. Ei niiden nivelissä, luissa tai jänteissä ole mitään erikoista. 200 kiloisten aasienkin selkään voidaan lastata 200 kilon kuorma ja lastataankin monessa paikassa maailmaa, mutta ei ne sitä montaa vuotta taida kestää.

Se että eri puolilla maailmaa ratsastetaan ja kannatetaan aivan liian isoja kuormia ei tarkoita, että ne hevoset oikeasti sitä sen enempää kestävät. Ovat vaan sitten lyhytikäisempiä.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.20 10:25:43

90 kg joka monessa paikassa ilmoitetaan painorajaksi on melko pelottava, varsinkin kun ne islanninhevoset ovat usein melko kevyitä.

Islanninhevosvaelluksilla on tullut käytyä monissa paikoissa, enkä ole näillä vaellustalleilla nähnyt yhtään islanninhevosta, jonka selkään uskaltaisin laittaa 90 kiloa. Tuttavallani on iso ja vankkarakenteinen islanninhevonen, mutta en kyllä senkään selkään 90-kiloista laittaisi. 90-kiloinen tarvitsee laadukkaalla ratsun rakenteella varustetun hevosen, ei ponia. Vaikka islanninhevosta hevoseksi sanotaankin, suurin osa tapaamistani issikoista on rakenteeltaan enemmän poneja kuin (ratsu)hevosia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.20 10:36:49

Islannissa ei ole vaihtoehtoja, koska sinne ei ole ikiaikoihin saanut tuoda hevosia rajan sisään. Niinpä siellä on vain islanninponeja, ja jos islantilainen haluaa ratsastaa, hänen on ratsastettava islanninponilla, koska muuta ei ole, painosta viis. Ei se tarkoita että täällä sitten kannattaa toimia samoin.

Islannissa ei ole hevosia jalostettu kantamaan mahdollisimman painavaa ratsastajaa jatkuvasti. Siellä on _jalosTUNUT_ puolivillinä sitkeä ja vähään tyytyväinen, säänkestävä ponirotu.

Ratsuhevosia sen sijaan on jalostettu kantamaan ratsastajaa ensisijassa. Näillä onkin kokoa kymmeniä senttejä enemmän, mutta eivät ne välttämättä pärjää samankaltaisissa pito-olosuhteissa ja samalla ruoalla kuin alkuperäisrotuiset.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.10.20 11:54:35

"kun ne on ihan oikeasti kuin tukevia suokkeja lyhyillä jaloilla."

Tuttuni omistaman islanninhevostallin asiakashevosilla oli valtavasti selkä- ja kinnervaivoja, jotka johtuivat liian painavista kuormista. Tuttu sanoi jo vuosia sitten, että kunpa hevoset olisivat joskus terveitä. Lopetti sitten, kun ei homma ollut enää edes taloudellisesti kannattavaa juuri sairastelun ja lyhyen käyttöiän vuoksi.

"ainahan miehet ovat ratsastaneet islanninhevosilla"
Ennen muinoin miehet olivat nykyistä pienempiä. Islanti ei muutenkaan kukoista eläinsuojelun tai hevosten hyvinvoinnin ykkösmaana. Islanninhevoset ovat siellä yleensä lihakarjaa, jota kohdellaan lähinnä massana ja josta otetaan kaikki muukin taloudellinen hyöty irti.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: positiivari 
Päivämäärä:   21.10.20 18:24:05

. ja --

Kiitos ja kumarrus, amen. Se että jossain muualla toimitaan niin ja näin, tai että historian kirjoissa suomenhevoset ovat toimineet sotaratsuina, islanninhevoset islantilaisten miesten kulkupeleinä, ja shetlanninponit valoisaa päivää näkemättä kaivostyössä, ei oikeuta Suomessa, vuonna 2020 ylipainoisia ratsastajia hyväksikäyttämään ja ratsastamaan liian pieniä kavioeläimiä.

Yksi kysymys on muuten mielessäni:
Mikä siinä on niin vaikeaa ratsastaa riittävän kokoisella hevosella eikä lastenratsuilla? Liian kallista? Liian korkeat ylläpitokulut? Pelottaa korkeammalta putoaminen? Pelottaa kookas eläin? Pelottaa vauhti? Pelottaa kontrollin puute? Ei osaa, pysty, eikä halua opetella istumaan isommassa liikkeessä? Luulee olevansa edelleen simpsakka pikkuratsastaja? Tykkää muuten vaan dominoida painollaan pientä eläintä - ei pääse ainakaan tekemään tuhmia kun ei jaksa?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.10.20 20:39:55

Toivottavasti kukaan ei nyt syytä minua eläinrääkkääjäksi, itse nimenomaan olen tätä asiaa omassa mielessäni pohtinut vaikka tallien rajat sallisivatkin minun osallistuvan vaellukselle.

Uskallan mainiosti ratsastaa isolla hevosella, olen aktiiviaikana noin 80 kg painavana kisannut kaikkia olympialajeja kansallisella tasolla ihan ok menestyksellä. 30 vuoden ratsastuskokemuksella olen nyt päätynyt siihen, että jätän tämän ponivaelluksen väliin.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   21.10.20 21:50:50

"En usko tuohon 120kg painorajaan. En ole tuollaisiin rajoihin kyllä törmännyt vaikka useammalla issikkatallilla olen vieraillut."

https://tinyurl.com/y44ue9jo
Siellä mainintaa 120 kilosta, issikkatalli

https://paimentupa.fi/ratsastus/
Tuolla vartin ratsastuksen painoraja 110kg

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Saapas 
Päivämäärä:   22.10.20 00:24:29

Järkyttävää! Täytyy laittaa palautetta noista painoista. Vai onkohan suokkeja, joiden selkään en siltikään laittaisi yli 90kg!

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.10.20 21:11:26

Onko 175cm/75kg liian iso issikan selkään?
Ratsastamani issikat ovat kooltaan melko isoja eli säkäkorkeus on varmaan lähempänä sitä 140cm. Pitää varmaan kysyä kun seuraavan kerran menen että mikä on säkäkorkeus.
Omistajan mielestä en ole liian iso, mutta itse olen sitä mieltä että jos olisin yhtään isompi niin en sopisi issikan selkään.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Positiivari 
Päivämäärä:   23.10.20 23:30:19

....

Ihanko tosissasi olet ratsastamassa ponilla (jopa pikkuponilla), vai provoatko? Jos et provoa, katso peiliin, ota järki käteen, ja hanki ratsuksesi hyvärakenteinen vähintäin 165 cm ratsuhevonen!

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.10.20 03:52:16

Yksi juttu jonka toivoisin jonkun oikeasti hevosen rakenteesta tietävän valaisevan.

Kun sellainen tukevaluinen, roteva, pitkäselkäinen issikka näyttää omaan silmään pelkästään lyhytjalkaiselta versiolta isommasta kymäverisestä hevosesta.
-Mikä selkeästi kuvattavissa oleva rakenteellinen piirre tekee sellaisen sitten kumminkin hennon ponin jolla vain lapset voi ratsastaa?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tk 
Päivämäärä:   24.10.20 08:52:01

"tukevaluinen, roteva, pitkäselkäinen issikka"

Olisiko sinulla kuvia tällaisista islanninhevosista? En ole koskaan nähnyt sellaista. Jos islanninhevonen olisi roteva ja tukevaluinen, niin sen täytyisi olla kooltaan, siis korkeudeltaankin varsin iso. Muutenhan se näyttäisi lähinnä corgilta, siis hyvin lyhytjalkaiselta muuhun rakenteeseen nähden, ja issikkahan ei näytä siltä, vaan yleensä ihan sopusuhtaiselta.

Pitkäselkäisyys ei ole ratsulle yleensä mikään hyvä ominaisuus. Pitkä selkä on heikompi kantamaan painoa ja jakamaan sitä tasaisesti kuin lyhyt, kompakti selkä. Selän leveys sen sijaan on positiivinen asia. En ole koskaan nähnyt leveää islanninhevosta, siis sellaista, joka olisi pieneen korkeuteensa nähden poikkeuksellisen leveä.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.20 09:11:13

Ne ei ole mitään hevosia vaan poneja!
Ihan höpöhöpöä väittää muuta. Eläinsuojelun pitäisi puuttua näihin, varsinkin kun joku tekee näillä eläin paroilla rahaa. Ihmisillä ei ole kyllä mitään häpyä rahanhimoissaan.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   24.10.20 10:20:11

issikoilla on usein huono rakenne ja ohutluiset jalat. Connemaraponitikin järeäluustoisina kantaisivat paremmin aikuisia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.20 10:53:44

Minkään eläimen ei pidä joutua kantamaan isoja lihavia ihmisiä, saati ponin. Jotain rajaa!

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Hum 
Päivämäärä:   24.10.20 11:15:47

En tarvitse issikkaa mutta selkä ei kestä isoliikkeidtä hevosta. Saisikin jostain n.155 cm korkean selväpäisen hevosen jolla olisi mahdollisimman matalat ja tasaiset liikkeet. Rodulla ei väliä.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   24.10.20 11:53:46

Ihmettelin samaa, että joku tulee lesoamaan issikkansa pitkällä selällä. Eli sun hevosen taakan kantokyky on heikompi verrattuna muihin, koska sillä on pitkä selkä. Pitkäselkäiset ovat huomattavasti alttiimpia selkäongelmille kuin lyhytselkäisemmät.

Sääriluun paksuus sen sijaan korreloi parempaan kantokykyyn. Samoin ryntäiden leveys. Leveä ja vankka hevonen kantaa paremmin kuin siro ja kapea (joita issikat useimmiten ovat). En ole nähnyt yhtäkään oikeasti vankkatekoista issikkaa enkä ymmärrä, miten jonkun oikeasti rotevan ponin ratsastajan max painona pidetään 60kg ja issikka muka kantaa heittämällä 90kg. Sairasta! Mieluummin katsoo sitä rakennetta kuin rotua ja miettii rakenteen pohjalta asiaa.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   24.10.20 12:06:52

Feif ranking listalla on kuitenkin miehiä oikeastaan samassa suhteessa kuin naisia, joka on aika pysäyttävä juttu ajatella. Etenkin kuin ne kilpaissikat ovat juuri niitä sporttisia, kevyitä ja siroja. Harva pohjoismaalainen mies kun on lyhyt ja kevyt...

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.10.20 12:15:50

Hum, minulla on tuollainen ruuna, 155 korkea työhevonen. Nuori mutta todella fiksu. Ei silti ole mikään todella isojen ratsu tämäkään, koska en halua hevoseni kärsivän. Ongelma on siinä että monella puuttuu todellisuudentaju ja itsekuri näissä asioissa, minäminä ja mähaluun on ne tärkeimmät elämänarvot...

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   24.10.20 12:45:05

Joo pitkäselkäisillä nimenomaan on paljon heikompi kyky kantaa painoa kuin lyhytselkäisillä saman korkuisilla... Poniparka.

Samasta syystä esim. pitkäselkäiset shiretkään tai muut jättiläiset eivät ole hyviä ratsuja painavilla ihmisille, koostaan huolimatta. Neliömallinen kroppa on parempi kantamaan, pitkä suorakulmio parempi vetämään.

"Järkyttävää! Täytyy laittaa palautetta noista painoista. Vai onkohan suokkeja, joiden selkään en siltikään laittaisi yli 90kg!"

Kyllä molemmat linkitetyt on issikkatalleja

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.10.20 13:56:41

Sinällään hassua, että issikoita pidetään jotenkin rotevina. Olen käynyt ehkä kahdeksalla eri issikkatallilla, joukossa sekä siittoloita että asiakastoimintaa järjetäviä vaellustalleja; näin ollen olen nähnyt varsin monta islanninhevosta ja päässyt aikas monen selkäänkin - silti olen nähnyt todella vähän rotevia issikoita. Siis jos vertaan esim. alkuperäisiin eestinhevosiin, vuonohevosiin, suomenpienhevosiin, connemaroihin, niin auttamatta issikat tuppaavat olemaan näitä kaposempia sekä ryntäistä katsottuna että säärien paksuuden perusteella.

En siis ole koskaan täysin ymmärtänyt issikoiden mainetta jotenkin erityisen rotevina ja vankkarakenteisina hevosina/poneina.

Itse asiassa olen nähnyt muutamia ihan kivalla tuloksella kantakirjattujakin issikoita (ainakin yhdellä kakkospalkitulla myös ratsastanut) ja mikään näistäkään ei ollut erityisen roteva. Asiakaskäytössä Suomessa olen nähnyt muutaman rotevamman, mutta varsinkin Islannissa olevat issikat olivat minusta kaposempia kuin monet muut pienhevoset tai alkuperäisponit.

Toki jos vertaa ratsuponiin, issikka on tosiaan ehkä roteva. Mutta jos vertaa lähes melkein mihin tahansa muuhun pienhevosrotuun tai alkuperäisponirotuun, niin en pitäisi issikkaa ainakaan mitenkään erityisen vankkarakenteisena.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.10.20 14:19:25

Mä olen nähnyt jonkin verran issikoita ja joillakin ratsastanut, mutta en yhtään sellaista, jota voisi sanoa rotevaksi. 55 kokoisena 130-senttinen tuntuu liian pieneltä. Tuon kokoisella vuoniksella menee ehkä jotenkuten, issikka tuntuu kapealta pikkuponilta.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: th 
Päivämäärä:   24.10.20 19:12:31

"Saisikin jostain n.155 cm korkean selväpäisen hevosen jolla olisi mahdollisimman matalat ja tasaiset liikkeet. Rodulla ei väliä."

Rocky Mountain Horse
Mangalarga Marchador
Aegedienberger
Töltende Traber
Paso Iberoamericano
Paso Peruano (Peruvian Paso)
Tennessee Walking Horse
Foxtrotter
Paso Fino, joka on kyllä näistä pienin ja hennoin sekä usein temperamenttisin (showjalostettu rotu)
Näillä kaikilla on töltti tai jokin vastaava askellaji. Sille on eri roduissa eri nimityksissä. Pomppiva liitovaihe puuttuu.

Useimmat askellajihevoset (gaited horse, gangpferd) ovat luonteeltaan todella ihmisystävällisiä ja pehmeitä. Kokemukseni mukaan paljon myötämielisempiä ja miellyttämisen haluisia kuin islanninhevoset. Ruotsista ja Tanskasta näitä saa jo hyvin, Saksasta vielä paremmin. Hinnat hyvin kohtuulliset, jopa edulliset.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: th 
Päivämäärä:   24.10.20 19:14:51

Saksalaiset käyttävät myös nimitystä Töltiberer PRE-tyyppisestä hevosesta, joka tölttää.

Sitten on vielä American Saddlebred. Ja jotkut curlyt tölttäävät. Varsinkin Saksasta saa näitä kaikkia. Ks. esim.

www.pferde.de
www.ehorses.de

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.10.20 19:19:44

Jos joku kertoisi miten on perusteltua että 100kg mies ratsastaa issikalla, joka on täysin ylipainoinen issikan kokoon nähden. Miten issikan rakenne eroaa normaalin hevosen rakenteesta? Ei mitenkään. Eikä vaikuta edes se istuuko ukko siellä miten. Eläinrääkkäystä.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   24.10.20 21:21:18

Issikoiden "kaikki voi ratsastaa" maine tulee vain siitä kun Islannissa EI OLE muita hevosia, joten kaikki jotka ratsastaa, ratsastaa issikalla.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: jued 
Päivämäärä:   24.10.20 21:32:56

Milloin aioitte lähteä ratsastamaan? Sano, että et näin läskinä lähde, mutta kuukauden päästä voit lähteä. Kuukaudessa saat ketoruokavaliolla 10 kg pois kun syöt ohjeiden mukaan, et mussuta juustoja ja läträä kermojen kanssa (vaikka ne ovatkin sallittuja mutta ei todellakaan suositeltavia!) vaan rasvaa, proteiinia ja kasviksia. Ja kunnon kävelylenkit pari kertaa päivässä, reipasta kävelyä tunti kerrallaan ja tehokas (ei tarvitse olla edes kovin pitkäkestoinen kunhan lihakset on kunnolla töissä) kehonpainotreeni läpi joka pävä, esim. 10 minuutissa saa jo paljon aikaan. Kun lähtöpainoa on noin paljon niin helposti lähtee ekan kuukauden aikana 10 kg. Ja treenin myötä ei paino lähde lihaksista vaan nesteistä ja läskistä.

Ja kun jatkat ketoilua ja liikuntaa, niin saat toisenkin 10 kg pois, mutta siihen voi mennä pari kuukautta. Eli kolmessa kuukaudessa 20 kg pois, aika hyvin, ja kun kävelet päivittäin eli aineenvaihdunta toimii, lisäksi treenaat kehonpainotreenillä kropan läpi niin lihaksetkaan ei katoa. Olet nopeasti hyvässä kunnossa ja näytät hyvältä. Kun olet puoli vuotta ketoillut, on kiloja lähtenyt mukavasti ja kroppa näyttää hyvältä. Ei enää läskit häiritse vaan voit elää normaalia elämää eikä tarvitse hävetä ulkomuotoaan.

Kun olet päässyt tavoitepainoon niin voit siirtyä ketoilusta vhh:lle niin saavutetun painon ylläpito on helppoa etkä paisu takaisin vanhoihin mittoihin. Minäkään en ole paisunut, vaikka minulla on kilpirauhasen vajatoiminta jota 90 % läskeistä syyttää lihomisestaan vaikka lihominen johtuu elintavoista, ei sairauksista.

Aloita heti huomenna, tänään et kuitenkaan viitsi :')

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Nillitys 
Päivämäärä:   25.10.20 10:24:57

Ennen aikaan issikat oli paljon rotevampia kuin nykyisin. Jalostus on muuttanut aika lyhyessä ajassa issikan rakennetta huomattavasti kevyemmäksi. Kun on haettu isoja ja ilmavia liikkeitä on menetetty kestävämpi rakenne.
Islantia ja Suomea ei kannata verrata hevosmaina. Meillä se yksi hevonen tekee moninkertaisen työmäärän islantilaiseen lajitoveriin verrattuna. Samaten Islannin laitumet tarjoaa monipuolista ja vahvistavaa liikuntaa.
Se islantilainen kun ei ratsasta tuntikausia yhteenmenoon päivittäin. Vaelluksillakin hevoset vaihdettiin tiheään tahtiin ja kuitenkin ne saivat juosta mukana ilman taakkaa.
Olen täysin samaa mieltä,issikoilla täytyisi olla järkevät painorajat täällä Suomessa.
Satulakauppias juuri kertoi 100kiloisesta tädistä joka ei osannut ratsastaa ja epäsopivasta satulasta ja surullisesta selkävaivaisesta issikasta. Eläinsuojelulla olisi töitä todellakin.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tp 
Päivämäärä:   26.10.20 00:25:53

"Ennen aikaan issikat oli paljon rotevampia kuin nykyisin. Jalostus on muuttanut aika lyhyessä ajassa issikan rakennetta huomattavasti kevyemmäksi. Kun on haettu isoja ja ilmavia liikkeitä on menetetty kestävämpi rakenne."

Olen tuntenut Suomen ensimmäisiä issikoita ja ratsastanut useilla. Ne olivat noin 125–126 -senttisiä, lapsille sopivia poneja, osa selästä todella kapeita eli 125 cm:n säkäkorkeus huomioon ottaen sopusuhtaisia. Lyhytjalkaisia ne kyllä olivat eli tekivät siinä mielessä vantteran vaikutelman. Jalkojen luusto oli kuitenkin ponille ominainen ja kaviot pienet.

Jalostus on tosiaan vienyt issikoita vielä kevyempään suuntaan.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: islannista 
Päivämäärä:   26.10.20 02:24:32

tp, niin kai sitten Suomessa jalostaen.

Oman issikkani isä on Islannissa oikein isosti paljon kisoja voittanut.
Ei ehkä luonteeltaan helpoin, mutta kapasiteettia riittää ihan mihin vain.

Rakenteeltaan juurikin niin kuin vähän ylempänä kuvattiin, vähän niin kuin isompi kylmäverinen lyhyillä jaloilla, samaan tyyliin kuin matalaksi jalostetut koirat. (Ihan omana oletuksena voisin kuvitella että Islannissa muiden hevosrotujen puuttuessa on niistä alkuperäisitä pienistä ja vähän turhan kevyistä viikinkihevosten jälkeläisitä tietoisesti jalostettu rotevampia. Siis jalostettu matalista vahvempia. Eikä niin kuin monien koirarotujen kanssa on tehty, jalostettu korkeista sopivan kykenevistä matalampia versioita joko ulkonäön tai käyttötarkoituksen vuoksi).

Oma issikkani on yhtä pitkä kuin oma normikokoinen (vähän alta 170cm) pv.

Paljon leveämpi runko kuin sillä omalla pv-llä.

Paaaljon korkeampi kaula - ja niin ollen hartian seutu - kuin omalla pv-llä.

Ryntäiden leveys (= etujalkojen väli) jonkun verran kapeampi kuin pv-lläni.

Paksummat sääret kuin pv-llä. (Ne vain päättyy ihan hupaisen pieniin kavioihin. Toisaalta kavioiden laatu on priimaa)

Myönnän kyllä että tämä omani ei ole tavallinen issikka.
Tarhaa kaksistaan yli 170 cm oldenburgerin kanssa kun ne kaksi on mieleltään niin paljon enemmän kunkkuja kuin mitkään muut tallin asukkaat. Oppineet keskenään ihan hyviksi kavereiksi kumminkin.

Sen enempää minä kuin tallin pitäjäkään ei olla halukkaita päästämään tätä (hyvin orimaista ruunaa) tekemään veritekoja tallin issikkaryhmään.

Lähes viikoittain maastoreissuilla joku tavattu pikkuisen hevosista ymmärtävä patikoija kyselee rotua. Sama kysymys tullut myös normi perinteisen koulutyylin aluekisojen stewardilta.

Arvailevat pieniä sh-sukuja, ruotsalaisia kylmäverisiä, keski-Euroopan kylmäverisiä tai norjalaista nordlandshest.

Tämä postaus siksi että tällaisen hevosen omistavana nyppii pikkuista enemmän kun issikat kokonaisena ryhmänä kuvataan kapeiksi, hentosäärisiksi, huonorakenteisiksi poninrepsuiksi joita pitää vain sellaiset jotka ei osaa istua kunnollisen kokoisen hevosen selässä tai joilla ei ole varaa ostaa kunnollisen sukuista kisaponia lapsille.

Ja vielä yksi juttu. Sen hyväsukuisen ja pikkuisen sätkyn pv-n elämä tuli monta kertaa mukavammaksi sinä päivänä kun ostettiin tämä issikka.
Nyt on aina mistään ikinä hötkymättömän vetohevosen häntä edessä jonka perässä mennä vinksahtamatta. Tuli vastaa sitten metsätyökone kummallisilla härveleillä tai kun on tarvis mennä yli sateen jälkeen vähän isommista puronhaaroista.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: islannista 
Päivämäärä:   26.10.20 02:40:26

Unohdin korkeuden.
Luotto vet sai sen mitattua nippa-nappa kat 2. Siis 138 cm.

Monien reissukaverien issikat on korkeampia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   26.10.20 07:38:58

Kiitos ketovinkeistä, olen aloittanut laihduttamisen jo alkusyksystä ja paino on pudonnutkin hyvin. Ensi keväänä voin siis mennä mukaan vaellukselle.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tp 
Päivämäärä:   26.10.20 09:21:08

"Satulakauppias juuri kertoi 100kiloisesta tädistä joka ei osannut ratsastaa ja epäsopivasta satulasta ja surullisesta selkävaivaisesta issikasta. Eläinsuojelulla olisi töitä todellakin."

Todella olisi, mutta miksi satulakauppias juoruilee tällaisesta tapauksesta? On helppo tunnistaa, kun sekä islanninhevosia, tätejä että satulansovituksia on kuitenkin tietyn kauppiaan lähipiirissä rajallinen määrä.

Ei kuuu tämän topikin aiheeseen, mutta epämiellyttävä tarina.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tp 
Päivämäärä:   26.10.20 09:34:03

Enkä nyt tarkoita, että sitä ymmärtämätöntä 100-kiloista tätiä pitäisi jotenkin erityisesti varjella. Tarkoitan ylipäänsä hevosalan ammattilaisten joukossa melko yleistä huonoa tapaa juoruta ikäviä asioita eteenpäin sen sijaan, että pyrkisi itse vaikuttamaan tilanteeseen tavalla tai toisella, jos korjattavaa on. Eihän se juoruaminen auta sitä hevosparkaa lainkaan.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   26.10.20 11:27:19

Nykyisin on myös niitä isoja issikoita, 165cm löytyy. Ei tosin ehkä Suomesta mutta on täälläkin niitä 160cm

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   26.10.20 12:03:57

Selkävaivaisia, koko tukirankansa mitalta jumissa olevia ja kroonisesti kipuilevia issikoita tuntevat kaikki hevosalalla töitään tekevät.
Tietysti on väärin juoruta yhdestä tietystä asiakkaasta, mutta ilmiö on niin yleinen, että siitä pitäisi puhua paljon nykyistä enemmän. Issikoiden maine kaiken kansan ratsuna tulisi muutoinkin romuttaa. Samat painorajat ja fysiikan lainalaisuudet koskevat niitä siinä kuin muitakin hevoseläimiä.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.10.20 12:54:14

Jostain olen lukenut, että issikoilla on normaalia korkeampi kipukynnys/ tai siis eivät näytä kipua helposti. Se yhdistettynä liian painavaan ratsastajaan...

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   26.10.20 13:07:56

Eläinsuojelu saisi tehdä tiedotuskampanjan julkisuuteen että todellisuudessa issikat ei kanna aikuista mutta islannissa niillä vain mennään koska siellä ei ole muita hevosia. Lisäksi videoita kipeistä ja vaivaisista asiakashevosista.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   26.10.20 13:10:53

Haluaisin nähdä virallisia säkämittoja muka 160cm issikasta. Monet liioittelee issikkansa kokoa. Ehkä ne vaan näyttää isoilta pikkuisten issikoiden rinnalla?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.10.20 13:33:44

Itsekin olen noihin kookkaisiin issikoihin törmännyt

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: 65 kg 
Päivämäärä:   26.10.20 13:54:40

Itse olen törmännyt max. 150 cm issikkaan. Jos olisin issikkaa ostamassa niin saisi olla vähintään 145 cm ja katsoisin myös että jalat eivät olisi kovin ohutluiset.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tp 
Päivämäärä:   26.10.20 19:35:51

"Ehkä ne vaan näyttää isoilta pikkuisten issikoiden rinnalla?"

Tai sitten voisivat olla risteytyksiä tai vaikka jotain muuta rotua. Näin jo parikymmentä vuotta sitten kaksi tuontihevosta, jotka eivät näyttäneet islanninhevosilta lainkaan ja joiden koko oli noin 150–155 cm. Omistaja sanoi, että ne olivat islanninhevosia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   26.10.20 22:38:24

Islannissa ei ole risteytyksiä. Ihan puhtaasta issikasta on kyse :)

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   26.10.20 22:41:51

Ois kyllä kiva, että Suomessa olisi enemmän vaellustalleja, joissa muita(kin) kuin issikoita. Suokkeja, vuonoja, miksei pohjoisruotsinhevosia.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tietoakin on 
Päivämäärä:   27.10.20 10:17:56

Issikoita on monen kokoiai ja painoisia (normaalipainoisia ja -lihavuuskuntoisia). Taitavat itse rodullakin tehdyt ja muutkin tutkimukset osoittaa että pystyy ilman haittaa kantamaan 20-30 % elopainoaan vastaavasta määrästä. HU:ssa asiasta parikin kirjoitusta viime vuonna kun ratsastajan paino oli tapetille. ratsatsjan taidot, satulan sopivuus ja monet muut asiat vaikuttavat siihen mikä on ratsastajan painon vaikutus.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.10.20 10:28:09

Sanna, niin tai Ylämaan poneja jotka ovat todella vankkoja ja raamikkaita säkäkorkeuteen nähden

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.10.20 10:41:47


"Te olette nyt unohtanut yhden tärkeän asian... Se on islanninhevonen ei poni. Se on jalostettu kantamaan aikuista ihmistä ja raskaitakin taakkoja."

Tämän on oltava yksi typerimmistä argumenteista mitä olen koskaan nähnyt. Islanninhevosessa ja vaikkapa saksanratsuponissa on ehdottomasti eroja. Mutta vielä tähän päivään mennessä en ole nähnyt todistetta siitä, että issikan selkäranka on taipumatonta metallia ja nivelet valurautaa. Se, että issikka pärjää vaikeammissa olosuhteissa kuin se ratsuponi, ei takaa sitä että kuorman paino ei ole ongelma tai että ylipaino ei tunnu missään. Issikat ovat usein vieläpä aika kapeita hevosia, eli kyllä se leveämpikin perse tuntuu aika ilkeeltä sinne hevosen päälle.

Raivostuttaa ikivanhat, ympäripyöreät argumentit siitä miten issikka kantaa vaikka aikuisen miehen. Joo, ei se kaadu mutta ei se ihan oikeasti hyvästäkään ole. Issikat suuremmilla selkälihaksilla pystyvät kertaalleen suoriutumaan paremmin kuin solakammat yksilöt, mutta jatkuvalla syötöllä ylipainon kantaminen vahingoittaa hevosta ja suorityskykyä. Ja tätäkin suoritusta varten täytyisi olla hyvin treenattu issikka eikä mikä tahansa mäntymetsäkarusellin yksilö. Ja kaikenlisäksi, vahvaselkäinenkin islanninhevonen on aina pieni, lyhyt ja kapea hevonen.

Aikuiset ihmiset, hommatkaa hevoset tai ajatelkaa eläimen kannalta ja miettikää muita vaihtoehtoja.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Muisto 
Päivämäärä:   27.10.20 13:10:18

"Joo, ei se kaadu mutta ei se ihan oikeasti hyvästäkään ole."

Olenpa muuten ollut issikkamaastolla, jossa vetohevonen kaatui käynnistä kyljelleen, kun tasapaino horjui epätasaisessa maastossa reilusti ylipainoisen maastonvetäjän alla.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.10.20 13:37:53

"vetohevonen kaatui käynnistä kyljelleen"

No rehellisesti sanottuna enpä ole yllättynyt pätkän vertaa. Mä meinasin pitkälti näitä kokemuksia jossa liian suuri ratsastaja on "onnistuneesti" mennyt liian pienellä hevosella.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: 65 kg 
Päivämäärä:   27.10.20 13:51:17

Minä olen ollut myös vaelluksella joss pikku issikka 128 cm väsyi allani ja jäi seisomaan paikoilleen jyrkkään mäkeen vaaramaisemissa useamman kerran.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: RK 
Päivämäärä:   27.10.20 13:53:52

No kyllähän sen näkee jo selkäännousuvaiheessa. Jos hevonen joutuu tasapainottamaan itseään asettamalla jalkansa haralleen, kun ylipainoinen ratsastaja punnertaa kyytiin, ja jos selkä notkahtaa alaspäin painon alla, kun selkään istutaan, niin silloin ratsastaja on liian painava ja iso sen hevosen selkään. Siinä tilanteessa ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin komentaa ratsastaja alas.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: tp 
Päivämäärä:   27.10.20 16:14:46

tp: "Näin jo parikymmentä vuotta sitten kaksi tuontihevosta, jotka eivät näyttäneet islanninhevosilta lainkaan ja joiden koko oli noin 150–155 cm. Omistaja sanoi, että ne olivat islanninhevosia.

Henna: "Islannissa ei ole risteytyksiä. Ihan puhtaasta issikasta on kyse :)"

Joo, ne näkemäni tuontihevoset eivät olleet tulleet Islannista.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   28.10.20 00:05:41

Viittasin tuolla siihen mun tekstillä siihen kun sanoit että se 165cm voisi olla risteytys

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.20 10:23:28

Islannista: Issikallahan ei toisaalta pitkä selkä ole mitenkään rodunomainen tai ainakaan rodunomaisesti ihanteellinen. Totta kai joillakinm yksilöillä silti on, toisilla taas on lyhyt ja osalla se ihanne eli jotain siltä väliltä.

Henna: En ole kyllä ikinä nähnyt tai edes kuullut. Eikä se ole rodunomaistakaan. Itse asiassa minusta Islannissa ne issikat näyttivät pääosin ehkä pienemmiltäkin kuin mitä Suomessa asiakaskäytössä olevat.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.20 10:29:06

Tässä on mielenkiintoinen teksti hevosen kuormankantokyvystä. Tuo on siis moniosaisen jutun kolmas osa, siinä sivutaan myös islanninhevosia toteamalla, että tutkimukset ovat johtaneet samoihin lopputuloksiin rodusta riippumatta ja ettei issikoilla olisi muita hevosia parempi suhteellinen kuormankantokyky.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   28.10.20 11:29:57

Riippuu kovasti tallista. Yhdellä työpaikallani oli useampi kookas joiden säkä oli 150-165cm. Kuviakin niistä on

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.20 20:42:02

Henna: Voitko laittaa tänne kuvia? Tai jos tiedät koko nimiä, niin kiinnostaisi.

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   28.10.20 22:59:36

Keskusteluun ei taida saada kuvaa?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   29.10.20 07:58:57

Kuvat ei kerro totuutta. Laittakaa joku nyt vaikka jalostusnäyttelyiden mittauksista faktatietoa?

  Re: Issikkatallin painorajat

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   29.10.20 08:12:25

Aloittajalle: menkää mieluummin vaellukselle suokeilla, esim. Lohjalla Maastotalli Prerya, löytyy myös isoja hevosia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.