Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.9.20 14:36:44

Nuorella olisi kova halu ratsastaa kilpaa ja treenata hyvin. Tekee töitä erittäin paljon, sen mitä saa, ja mitä treeniltä ehtii.

Vanhemmilla tavalliset tulot ja perhettä.

Kun hevonen tauolla tai muuta, niin epätoivo iskee, kun ratkaisuja etsitään. Rahallisia ja että milläs sitten treenaa ja kisaa. Ja tauolla olevakin täytyy elättää.

Saa tähän vittuillakin, jos se jonkun oloa helpottaa. Pohdin vain, onko perhettä/ratsastajaa, joka olisi päässyt etenemään siitä huolimatta, että on keskituloinen ja että niitä vastoinkäymisiä mahtuu myös mukaan?

Vai onko aika lyödä satulat telineisiin vaan? :/

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.9.20 14:54:48

Kyllä voi, mutta ilman suhteita kannattaa kansainvälinen ura unohtaa kokonaan ja keskittyä opiskeluun.

Kansallisella tasolla voi menestyä ihan normaalituloinenkin.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.9.20 14:56:51

Valmentaja kannattaa valita sellainen, joka pystyy neuvomaan myös nuorten hevosten kanssa, koska keskituloisella ei ole varaa valmiisiin hyviin hevosiin, vaan ne täytyy itse tehdä alusta saakka.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Poika 
Päivämäärä:   19.9.20 15:02:05

Keskituloinen pärjää hyvin, kärsivällisyyttä vaan peliin.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.9.20 18:01:21

Joo, se kärsivällisyys toivottavasti vielä joskus palkitaan! :D

Suhteita ei ole juurikaan, mutta ehkä pystytään kamppailla kotimaan kentillä, kun vaan jaksetaan puurtaa.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Al 
Päivämäärä:   19.9.20 18:34:17

Jos on hyvä ja ahkera nuori niin yleensä isoilla talleilla ainakin saa liikutella muitakin kuin omaansa

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   19.9.20 18:38:33

Köyhä ei saa olla kranttu. Kukaan ei tuo valmista loistohyppääjää tallin pihaan. Mutta niitä muunlaisia voi hyvinkin tulla. Niitä laittaessa saa kilometrejä ja kokemusta plakkariin. Onnistuessa myös hyvää mainetta. Sen jälkeen voi tulla taas tilaisuus parempiin hevosiin.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 18:53:58

Kunhan ei asu pk-seudulla. Keskituloisen tuloilla rahat riittää ratsastuskoulun tunneilla käymiseen.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.9.20 19:26:17

Joo, no sillä ollaan menty, mitä pihaan on löytynyt. Hyvään valmennukseen riittää näillä huudeilla resurssit, joten sen avulla toivottavasti ns.kestävää kehitystä tapahtuu.

Toivoisin, että Suomessakin tavoitteellinen ratsastus olisi jatkossakin mahdollista myös ns. yrittelijäille :D jos joskus rikastun (hah!), tiedän, mitä lajia ja millaisia urheilijoita sen parissa, tuen!

Hei, mutta tosi paljon kiitoksia asiallisista vastauksista! Kasvatetaan kärsivällisyyttä ja toivottavasti siinä sivussa/samassa taitoja! Tsemppiä muille taviksille ja ratsikouluissa kasvaville urheilijoille!

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.20 21:30:44

Olen pärjännyt matalapalkka-alan työntekijänä kisoissa, hyvä hevonen oli alkuinvestointi mutta pääsin kisaamaan hyvin niin että sijotuin/voitin - seur kisojen lähtömaksu kasassa. Toki en voinut kiertää kaikki haluamiani kisoja tai kisata paljoakaan, mutta hyvin pärjäsin kansallisella tasolla.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   19.9.20 21:50:56

Mä tuossa tilanteessa panostaisin valmennukseen ja laittaisin kaiken liikenevän siihen, että valmentaudutaan vähintään 2 kertaa viikossa, siis vähintään. Kisoihin harvemmin, jos siis jostain pitää tinkiä.

Lisäksi oheisliikuntaa voi harrastaa kaikki varallisuudesta riippumatta, se kaikki näkyy parempanana ratsastuksena, eli lenkille ja kehon liikkuvuutta parantaviin treeneihin.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: heebo 
Päivämäärä:   19.9.20 23:58:07

jos on 1000-2000e ylimääräistä kuussa niin ainakin estepuolilla pystyy kisaamaan kansallisella tasolla. Kouluhevoset on aika paljon kalliimpia, se on jo vaikeampaa. Kv tasolla - unohda. Se on vain tosi rikkaille.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Uch 
Päivämäärä:   20.9.20 00:20:02

Riippuu mikä lasketaan keskituloiseksi. Itselläni jää pakollisten menojen jälkeen noin 1500/kk käteen. Olen kilpaillut aktiivisesti kv tasollakin, ulkomailla. Tosin olen itse tehnyt nuorista hevosista kilpahevoseni, ei ole varaa ostaa valmiita. Myöskin varusteet, satulaa lukuunottamatta, ovat keskihintaisia tai halvempiakin, koska maksan mieluummin hyvästä valmennuksesta kuin kallista kypäristä jne. Satulan laadusta en ole suostunut tinkimään ja se kestääkin vähintään 15, ehkä 20 vuottakin.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   20.9.20 00:24:06

Keskituloinen, siis silleen että on varaa pitää hevosta ja kisata ainakin pk seudulla saa palkkaa tyyliin 4000-5000 kk. Kun jo tallipaikan vuokra on 800-1200, ja siihen päälle tulee vielä tosi paljon kuluja.
Jossain kaukana pikkupaikkakunnalla varmasti halvempaa.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.9.20 00:33:06

No pääkaupunkiseudulla ei meidän olisi mahdollisuutta edes yrittää... Kyllä siten jää, että tallipaikat ja priima hoito pystytään takaamaan ja valmennukset 2-3krt/vko/hevonen. Enemmän pitäisi, mutta hankala järjestää monesta syystä. Sitten on aina sormi suussa, jos ratsu saikuttaa tai uutta pitäisi hommata, mutta tähän saakka on kikkailtu aina jotenkin eteenpäin... Raha ei tee onnelliseksi, mutta joskus se voisi vähän puurtamista ja huolia helpottaa :D

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Toinen tavis 
Päivämäärä:   20.9.20 01:15:52

Tiukkaa tekee, samojen asioiden kanssa painittu vuosia. Keskituloisia, molemmilla aikuisilla 3000€ bruttopalkka, käteen jää yhteensä 4000 kuussa, josta lainojen lyhennykset, laskut, bensat, eläminen, toisenkin lapsen harrastukset... ja hevonen. Tallivuokra, valmennukset 2xvko, kisamatkat... voin sanoa, että toinen lapsi kärsii.
Nyt hevonen pitkällä sairaslomalla, eläinlääkärikulut kompensoi valmennuskulut eli rahaa palaa yhtä paljon vaikka ei voi ratsastaa. Ei varmuutta toipuuko. Jos ei, laji loppui tähän, resurssit ei vaan enää riitä, vaikka nuori olisi kuinka lahjakas ja polte päästä pitkälle olisi kova.
Mitä kovemmaksi taso nousee, sitä suuremmiksi myös kulut. Nuori haluaisi kisata myös kenttää, sille puolelle ei ole taloudellisesti mahdollista siirtyä.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.20 02:22:14

No ei varmaan kannata hankkia lapsia jos haluaa käyttää rahansa itteensä.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   20.9.20 04:51:58

Itse ostin suht halvalla nuoren kivan hevosen, mulla on hyvä valmentaja jonka kanssa ollaan yhdessä tehty sitä, ei olis ikinä nollut varaa valmiiseen hevoseen. Ei asuta maneesitallilla, kustannukset pienemmät. Hyvä kuljetuskalusto mahdollistaa treenaamisen myös huonoilla keleillä/ talviaikaan.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.20 07:40:27

Olen miettinyt vähän samaa, vaikka oman kilparatsastuksen rahoittaminen on kyseessä. Olen keskituloinen ja asun yksin. Kansallisen tason estehevosten hinnat ovat alkaen 25 t, isompien luokkien hyppääjät yli 50 t. Aika paljon kirpaisee, jos hevosen ostohinta on enemmän kuin oma vuoden palkka... Laadukkaat nuoretkin maksavat eikä kaikilla ole taitoa viedä nuorta eteenpäin, vaikka olisikin valmentaja apuna.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: Toinen tavis 
Päivämäärä:   20.9.20 11:03:04

Viiva, oliko kommenttisi minulle? En oikein ymmärtänyt pointtiasi. Emme käytä senttiäkään itseemme vaan olemme tehneet sen valinnan, että tuemme lapsiamme niin paljon kuin pystymme. Tässä on kyse siitä, että emme välttämättä pysty niin paljon kuin haluaisimmekin. Lisäksi toinen lapsi on eriarvoisessa asemassa, kun toisen harrastus vie kaiken ajan ja rahan. Toki yritämme hyvittää sitä hänelle ja huolehtia, että voi harrastaa haluamiaan asioita, mutta näin keskituloisena mikä vain ei ole mahdollista. Aika erikoinen oli kommenttisi.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: ^_^ 
Päivämäärä:   20.9.20 11:10:26

Pystyy, jos haluaa.

Itse muutin valmentajani luokse opiskelemaan, jotta sain ratsastaa hänen hevosilla ja hän sai minulle ratsastettavia. Omaan hevoseen minulla ei ollut varaa. Pääsin kansalliselle tasolle ja sittemmin lähdin ulkomaille.

Köyhä saa olla mutta ei kranttu. Se on otettava se hevonen minkä saa, tehtävä töitä ja opittava ja sitten kun saa sopivan hevosen niin on rahkeita kisata sen kanssa.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 11:45:03

Jos on päättänyt tehdä lapsia ja käyttää rahat niihin niin miksi sitten valittaa kun ei ole rahaa itteensä? Itse tein päätöksen ettei lapsia, hevosia, rahaa, aikaa ja onnea riittää.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.20 12:14:29

Jos pystyy pitämään omalla tallilla niin sitten onnistuu.
Itselläni on 2 kilpahevosta ja juuri hankittu 1v varsa. Toisen aikuisista hevosista ostin myös vuotiaana, nyt se on 6v. Vanhempi hevonen on nyt 14v, kun se jää eläkkeelle, varsa luultavasti aloittelee kilpauraa. Tällä tavalla olen pystynyt hankkimaan kohtuuhintaisia, mutta laadukkaita hevosia. Vuotiaana olen maksanut niistä 6000-8000e. 1v on siinä mielessä hyvä ikä, että ne voi jo ostaa röntgenkuvattuna, jolloin riski on pienempi kuin maitovarsan kanssa.
Valmentajan luokse ajan estetreeniin 1krt/vk, kouluvalmennukset on 2krt/kk ja lisäksi talvisin käyn lähimaneesilla 1-2krt/vk tekemässä kavaletti- tai puomitreeniä itsenäisesti. Omalla tallilla on pieni kenttä. Kuljetuskaluston pitää olla hyvä, sen ylläpito ja polttoaine on varmaan suurin menoerä valmennusten jälkeen. Tallin pitää olla kilpahevosia varten kunnollinen eli hyvät tarhat, pesupaikka, lämmin satulahuone jne. Sen ylläpitoon menee rahaa noin 200e/kk. Valmennuksiin kuluu rahaa noin 400e/kk (pääsen halvalla, tiedän), maneesiin talvella noin 100e/kk, hevosten kuivikkeet, rehut, heinät noin 300e/kk. Kengitykset 5vk välein 250e (2 hevosta) ja eläinlääkärikulut, vakuutukset.. Äkkiseltään laskettuna pidän 2 hevosta ja ponin ja valmentaudun noin 1500e/kk kuluilla. Lisäksi kisat, varusteet jne ja tuo vetoauto, mutta sillä ajan myös työmatkat joten sitä ei voi täysin laskea "hevoskuluihin". Mutta tällä tavalla harvoin tulee taukoja, yleensä jompikumpi hevosista on terve ja käyttökunnossa. Kaupunkitallilla pystyisin pitämään tuohon hintaan 1 hevosta, nyt niitä on 3.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: bbib 
Päivämäärä:   20.9.20 12:18:28

Harvalla helsinkiläisellä tai muuten kauoungissa asuvalla on oma talli. Tai niitä 1-2 miljoonaa jonka sellainen maksaa Uudellamaalla.

  Re: Keskituloinen ja kilparatsastus

Lähettäjä: jhg 
Päivämäärä:   20.9.20 12:45:49

Suomessa keskipalkka bruttona n 3200 e.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.