Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Zorro 
Päivämäärä:   16.9.20 14:08:36

Tilanne se että ekaa kertaa pitäisi alkaa etsiä hevoselle vuokraajaa työkuvioiden muututtua.
Kyseessä 9v knapstrupper tamma, HeA, joitain VaB asiota osaa ja tarkoitus olisi ekat vaikean kisat ensi keväänä mennä. On killtti kaikissa tilanteissa mutta herkkä selästä, eli ottaa herkästi nokkiinsa jos vaikka antaa laukkapohkeen turhan napakasti. Hyvin rehellinen ratsastaa, mukavat ja näyttävät liikkeet joissa mukava istua.
Esteitä mennyt ehkä re90, itse kun olen kouluratsastaja en niin esteistä välitä eikä hevosella niin ole intoakaan esteille. Maastoon menee yksin mutta siellä hieman säpsy, kaverin kanssa rauhallisempi.

Vuokraajaa tarvitsisi 2-3krt viikossa. Hevonen on yksityisellä tallilla jossa neljä muuta hevosta, hyvät maastot, kenttä sekä vähän matkan päässsä (n. 1,5km) maneesitalli. Valmentaudun itse kolmesti viikossa joten vuokraajaa haen maastoiluun tai kevyeeseen jumppailuun kentälle. Jos kemiat kohtaa niin vuokraaja voi käydä joskus omakustanteisesti valmennuksessakin ja pieniä kavaletteja toisinaan mennä mutta pääasiassa maastoon.

Ratsastuksen lisäksi kuuluisi iltaruokien valmiiksi laittaminen sekä karsinan siivous.

Paljonkos kertavuokrauksesta voisi pyyttää? Ei siis aloittelijoiden tai perus tätiratsastajien ratsu vaan hieman kokeneemman, herkkää hevosta ymmärtävän kuskin tarvitsisi :)

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:14:24

Uskallan epäillä, että taitavampia ratsastajia ei kiinnosta maksaa toisen ihmisen hevosen vapaapäivistä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Zorro 
Päivämäärä:   16.9.20 14:17:18

Piste en nyt ihan ymmärtänyt? Vapaapäivistä? Maastoilu ja kentällä touhuaminen ei mun hevosilla ainakaan ole vapaapäivää vaan vapaapäivänä saa olla ihan vaan laitumella tai tarhassa rauhassa. Enkä hae mitään itseni tasoista tai minua parempaa ratsastajaa vaan vähemmänkin osaava käy kunhan osaisi harrastaa herkällä hevosella. Ja valmentautua saisi tosiaan välillä jos kemiat pelaisi.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:28:05

Mä ehkä maksaisin 10-15€/krt. Yks hyvä suuntaa-antava apu on, että lasket hevosen kk kulut ja jaat sen koko kuulle, että mitä tulee päivän hinnaksi. Tietty jos enimmikseen maastoiluun ja palautteluun, niin katsoo hintaa vähän alaspäin.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:32:48

En maksaisi mitään. Hevosen jumppailu, maastoilu on vain apua omistajalle. Lisäksi jos pitää vielä karsina siivota, en todellakaan maksaisi mitään.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   16.9.20 14:44:36

Ylläolevia kommentteja kun lukee niin vahvistuu vain oma käsitys nykyajan vuokraajista: pitäisi saada kisata, vapmentautua aktiivisesti, tehdä sitä tätä ja tuota mutta mitään ei haluttaisi maksaa missään nimessä.

Tollaiseen diiliin on varmasti tulijoita ainakin jos täällä meilläpäin (tampere) yhtään on katsonut halutaan vuokrata-osiota netistä. Jotkut tykkää nimenomaan vain maastoilla ja karsinan siivous plus ruokien laitto ei kauaa aikaa vie. Lisäksi saisi välillä itsekinnvalmentautua joten ei musta yhtään huono diili. 20€ Tai enemmänkin ainakin täälläpäin pyytävät vastaavista diileistä

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Hallakko 
Päivämäärä:   16.9.20 14:45:27

Ihan max 10€

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:47:29

70€ per kerta. Voitte varmaan päätellä jotain hevosen laadusta

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:49:41

^ ok läppä oli :Dd

Mutta: Ei vuokraajia kiinnosta hevosen taso, jos vuokraajalle jää vain maastopäivät ja kevyet hölkät eli hevosen laadusta on silloin turha maksaa. Maksaisin max 10€, jos on maneesi. En ehkä sitäkään.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   16.9.20 14:52:24

Lukiko kukaan aloitusta? HeA vaB tasoisella hevosella saisi käydä valmennuksissa? Moniko tuntipuksu on ton tasoinen :D ei kyllä mä voisin maastoilla kolmesti viikossa jos sitten saisi esim kerran tai kaksi kuussa valmentautuakin (miten omistajan kanssa sopisi). Itellä menee karsinoiden siivoukseen 10min niin ei ole multa pois jos sen samalla siinä tekee. Maksaisin 30-50€ ihan miellläni että laadukkaalla hevosella pääsee menemään.

10€ maastoiluhinta sopii jollekin ravurinraakileelle jolta nyt ei voi olettaa kuin että se kävelee suurinpiirtein eteenpäin ja pysähtyy pyydettäessä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   16.9.20 14:53:24

Missäpäin hevonen on? :) olisin kiinnostunut tällaisesta diilistä

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 14:55:27

Jatkankin vielä:

Mutta: Ei vuokraajia kiinnosta hevosen taso, jos vuokraajalle jää vain maastopäivät ja kevyet hölkät eli hevosen laadusta on silloin turha maksaa. Maksaisin max 10€, jos on maneesi. En ehkä sitäkään. Maastoilustakin olisi ikävä maksaa, kun vuokrattava hevonenkin on arka siellä maastossa. Varmajalkaisesta maksaisin, jos on vieläpä hyvät maastot.

Kevyt jumppa kentällä ei hyödytä vuokraajaa mitenkään ja tosiaan se on vain apu omistajalle, kun saa siirettyä ne ”huonot” päivät pois itseltä ja saa vielä maksunkin siitä. Vuokraajan tulisi saada ratsastaa edes ns. normaalisti eikä kevyesti, mikäli tuosta jotain maksua haluaa. Se valmennus kerran kuussa ei varmaan hirveästi mieltä lämmitä kehityksen kannalta...

Diilisi voisi sopia jollekin, joka haluaa vain touhuta hevosen kanssa rennosti. Mutta silloin diilin pitäisi olla niin ettei kumpikaan maksa toiselle mitään.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   16.9.20 14:56:22

”10€ en ehkä sitäkää ” eli ilmaiseksi pitäisi antaa niinkö :D onneksi ei enää ole omia hevosia niin ei tarvitse taistella näiden vuokraajien älyttömien vaatimusten kanssa. Pitäisi aina saada mennä kovaa ja korkealta niin ja valmentautua ja kisata. Hinta mielellään max 20€ ja silloinkin oltava vähintään maneesitalli ja hevosen paskottava sateenkaaria :D ei käy omistajia tai tallinpitäjiä kateeksi, hevosihmiset on aivan sekopääsakkia

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 15:01:56

^ noilla infoilla kyllä, maksaisin max 10€. En maksa hevosen palauttelupäivistä. Täällä pohjanmaalla saa vaB tasoisen hevosen vuokralle niin, että saa valmentautua ja ratsastaa ns. normaalisti eikä palautellen 20€/kerta. Toki mahtuu päiviä, jolloin käydään maastossa tai mennään kevyesti, mutta omistaja ei edellytä niitä vuokraajalta.

Vuokrasin hetken muiden hevosia, jotka oli heA-vaA ja maksoin 10-20€/kerta tai kiinteän kuukausihinnan. Joskus autoin väkirehujen maksussa vielä lisäksi. Nykyään omistan oman laadukkaa hevosen, jolla kilpailen ja valmentaudun. Vuokraajaa ei ole, mutta liikuttaja/hoitaja kyllä. En ota mitään maksua, koska hän auttaa minua ja käy pääsääntöisesti vain maastossa omasta halustaan.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 15:02:09

Höpö höpö, että pitäisi saada vain kisata...
Mutta en edelleenkään maksaisi tai edes ottaisi tuollaista vuokradiiliä missään tapauksessa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 15:03:34

näissä diileissä olis hyvä aina miettiä, että kumpi hyötyy enemmän, omistaja vai vuokraaja. mulla on ollut sekä omistajan että vuokraajan roolissa diilejä, joissa raha ei liiku, koska molemmat hyötyy: vuokraaja pääsee ratsastamaan, omistaja saa tallivapaan.

tässä kuitenkin aloitusviestin lopussa lukee, että pääasiassa maastoilua. joku ehkä haluaa maastoilusta maksaa, mutta tuskin kovin moni, ainakaan jos heppa säpsyilee. näkisin tässä ehkä liikutusapulaisen, joka ei hevosen vapaapäivistä (kyllä, mä nään kevyet maastolenkit vapaana) maksa, mutta voisi ehkä käydä valmentautumassa, jolloin ehkä maksaisi hevosvuokraa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 15:03:45

Vähän sama, kun laittaa vuokraajan haku ilmoitukseen ”heA ja re 130cm”, mutta vuokraaja ei saisi koskaan hypätä hevosella. Eli mitä sillä re. 130cm infolla vuokraaja tekee?

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Jaiks 
Päivämäärä:   16.9.20 15:04:20

Eli kuinka usein voisi mennä valmennukseen, ja kuinka usein kevyttä jumppailua tai maastoilua? Eli kummasta vuokraaja käytännössä maksaisi? Pidetäänkö kenttä kunnossa talvella? Pitääkö ratsastajan maksaa myös maneesimaksu?

Noihin tarvitsee vastauksen että pystyy vähän arvioimaan. Kevyestä jumppailusta tai maastoilusta en juuri maksaisi, koska noissa hevosen osaamistasolla ei ole väliä ja vastaavia diilejä vastaavilla puitteilla löytyy ilmaiseksikin. Ja uskokaa tai älkää, niin olen aikoinaan maastoillut, jumppaillut ja jopa käynyt tunneilla vaA-tasoisella hevosella ilmaiseksi useamman vuoden, eikä edes tallitöitä tarvinnut tehdä.

Osaavalla hevosella treenaamisesta taas voisin maksaa 15-20 €, ellei valmentajasta ja maneesista tule kovin isoa maksua vielä siihen päälle.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Sunnuntai 
Päivämäärä:   16.9.20 15:06:56

15 eur maksaisin ja maksankin täällä pk-seudulla, maneesitalli, ei noin hyvä heppa mutta todella kiva heppa. Sitten enemmän jos saa käydä tunneilla. En näe paikkakuntaa tuossa? Kätevämpää pyytää kuukausimaksu eli mitäs tuo nyt sitten tekisi...120 e? Tosi vaikea ylipäänsä löytää vuokraajaa joka käy noin usein.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.9.20 15:08:12

Piste: miten laadukkaan hevosen kanssa valmentauminen ei auta omassa kehityksessä jos sen saa tehdä kahdesti kuussa? Eihän moni käy ton useemmin ratsastustunneillakaan. Itse kun alotin 10-vuotiaana ratsastuksen niin pääsin nimenomaan kaksi kertaa kuussa tallille tunnille. Niin vaan sieltä puskaÖ tasolta noustiin aika nopeasti vaikka ei tallilla liian usein oltu. Sillä on aika paljon merkitystä ratsastatko sellaista ex-ravuria jolla ei ole mitään tasoa tai tuntihevosta jonka hevosilta on hakattu kyljet ja suu turraksi vai laadukkaat liikkeet omaavaa hevosta joka pyynnöstä tekee muutakin kuin liikkuu eteenpäin ja pysähtyy.

Apn hevosesta maksaisin 20-25€. Niissä hinnoissa pyörii täällä Turun seudulla vastaavat diilit.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.20 15:09:21

Minä käyn liikuttelemassa kilttiä suomenhevosta muutaman kerran viikossa ja touhuan tallihommia oman mielen mukaan. Enkä maksa euroakaan. Alueesta riippuen joku epätoivoinen voi jopa maksaa tuollaisesta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Zorro 
Päivämäärä:   16.9.20 15:16:05

Tämähän onkin aiheuttanut paljon keskustelua, kiitos siitä.

Hevonen sijaitsee Varsinais-suomen alueella. Pääasiassa valmentaudun itse sen kolmesti viikossa mutta koska työnkuvani muuttuu niin, että olen 24h töissä, en luultavasti pääse enää valmentautumaan kuin kahdesti viikossa. Tällöin vuokraajan olisi mahdollista päästä tähän yhteen valmennukseen viikossa/miten sovitaan. Jos kolme päivää vuokraajalle tuntuu liian paljolta niin kaksikin on alkuun hyvä ja sitten täytyy katsoa ajan kanssa ottaakko kenties toinenkin vuokraaja.

Kenttä on talvisinkin hyvässä kunnossa ja maneesin kertamaksu on 5€ eli ei kamalan kallis mikäli sitä haluaa käyttää. Itse olen joskus kovimmilla pakkasilla käynyt siellä pyörähtämässä mutta pääasiassa kenttä on niin hyvässä kunnossa ympäri vuoden (plus ollut nyt niin leutoja talvia) että huoletta on voinut siinä valmentautua. Hevonen ei missään nimessä ole ilkeä ja säpsyilyä maastossa on vain välillä, ei aina mutta etenkin tuulinen sää voi olla sellainen että mörköjä alkaa näkyä. Tällöinkään ei siis lähde käsistä tai hypi pystyyn. Kaverin kanssa maastoon mentäessä on varma tyyppi :) etenkin tallinomistaja maastoilee paljon ja mielellään ottaa seuraa mukaan. Maastot ovat erittäin hyvät, paljon metsäteitä joissa ei ole liikennettä mutta jossa pääsee menemään kovempaakin tahtia

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   16.9.20 15:18:30

Jaksaa naurattaa nämä vastaukset. Mitään ei haluttaisi mistään maksaa tietenkään. Itse olen ollut sekä omistaja että vuokralainen ja molemmilla kerroilla raha vaihtoi omistajaa. Menkää ratsastuskouluun puksuttelemaan

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.20 15:23:03

Ei tarvitse mennä puksuttelemaan, kaksi omaa hevosta löytyy maneesitallilta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Jaiks 
Päivämäärä:   16.9.20 15:31:32

Päivitettyjä tietojen jälkeen voisin maksaa sen 15-25 euroa/kerta, tai ehkä mieluummin jonkun kuukausimaksun. Jos haluat että hevonen liikkuu kolmesti viikossa vuokraajan toimesta niin maksu yhdestä käyntikerrasta voisi olla matalampi useammin käydessä kuin harvemmin käydessä. Eli vaikka 20 € jos käy 2 x viikossa, ja 15 € jos käy kolmesti.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: olli 
Päivämäärä:   16.9.20 16:15:50

Nää hinnathan riippuu ihan siitä missä päin Suomea hevonen asuu! Pk seudulla ei löydy kunnolliselta tallilta normaalia ratsuhevosta alle 25-30e, ja jossain takahikiällä ilman maneesia voi olla just se 10e.
Pääsääntöisesti hinta on se jonka joku suostuu maksamaan. Mun hevosesta vuokraaja maksaa 45e kerta ja tulijoita olis paljon sillä hintaa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Vertailu 
Päivämäärä:   16.9.20 16:47:52

Katso samalta alueelta ratsastuskoulu, jossa vastaavat puitteet ja yhtä helppo/vaikea päästä julkisilla kuin omalle tallillesi. Paljonko ko. ratsastuskoulussa maksaa tunti esim. kymppikortilla? Hieman sen alle vuokrahinta. Tosin karsinan siivous laskee hintaa.

Vuokraan yhtä hevosta 15e/kerta. Läheisellä r.koululla kymppikortilla tuntihinta 23e. Hevonen asuu täysihoitotallilla, joten ainoat tehtävät on hevosen ja varusteiden hoito. Saan ratsastaa kuten haluan (itsenäisesti sileällä/maastossa), hypätä saan valmennuksissa tai omistajan valvonnassa. Valmennukset (koulu/este) maksan itse.

Toista hevosta käyn liikuttamassa (raha ei liiku). Hevosen ja varusteiden hoidon lisäksi joka kerta siivoan hevosen tarhan ja teen ilta- ja aamuruuat valmiiksi. Vielä ovat olleet yöt ulkona, mutta kun tulevat sisälle, siivoan myös karsinan. Lisäksi jos tallilla on talkoita (esim. laitumen rakennus/purku), osallistun näihin. Omistaja sanelee, miten ratsastan: normitreeni, kevyt treeni, käyntipäivä. Maastoon saan mennä aina kun haluan. Sovittua kevyemmät treenit ovat omistajalle ok. Erikseen sitten sanoo, jos haluaa, että hevosella tehdään kunnon treeni (esim. omistaja itse reissussa, eikä pääse ratsastamaan).

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: omistaja x 
Päivämäärä:   16.9.20 16:50:25

Minulla 130cm/HeA tasoinen hevonen ja hevosellani on ollut erilaisia vuokraus/liikutusdiilejä riippuen käyttöstä ja hevosen sijainnista. Laadukkaalla maneesitallilla pääkaupunkiseudulla vuokraaja maksoi 25€/kerta. Hän sai ratsastaa sileällä ja ottaa valmennuksia. Luotetettava ja siististi ratsastava vuokralainen joten en pyytänyt enempää vaikka samalla tallilla vuokrista pyydettiin yleensä 30€/kerta vastaavanlaisista hevosista. Kun hevonen saikutti ja oli maalla pienellä yksityistallilla luotettava liikuttaja kävi maastolenkeillä ja ratsasti kevyesti askellajit läpi kentällä/maneesissa tai teki puomityöskenttelyä. Liikuttaja myös laittoi ruoat valmiiksi tallityöntekijöille. Liikuttaja ei maksanut mitään, mutta hoiti hevosen sovitusti.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.9.20 21:09:14

Mulla meni ilmeisesti välit yhden tallikaverin kanssa kun en antanut ilmaiseksi omaa hevosta lainaan hänen kaverilleen että olisivat menneet maastoon. Sitten vinguttiin että kyllä on varaa maksaa ei se siitä kiinni ole. No taisi olla koska sen jälkeen ovat lainanneet toista tallin hevosta. Mutta pointti siis se että miksi pitäisi antaa oma hevonen varusteineen jollekin edes maastopuksutteluun ILMAISEKSI? Mille ihmeen jalustalle nämä ihmiset nostavat itsensä? Jos ei ole edes sitä 10 euroa varaa tai halua maksaa joka on mielestäni ihan nimellinen korvaus siitä että on koulutettu ja toimiva ratsu ja ehjät varusteet käyttöön muutamaksi tunniksi niin sitä en kyllä käsitä. Ihme loisia.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   16.9.20 21:47:19

Itse en ole maksanut mitään mutta hevonen olikin heB-A. Vaativan tasoisesta maksaisin kympin kerta maneesittomalla jossa vielä kuuluu nuo työtkin päälle.

Toki mulla ei ole pulaa ilmaisista ratsastettavista muutenkaan, mutta tokihan joku jonka vaikeaa löytää vuokrista niin saattaa enemmän tietty maksaakin.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.9.20 22:18:30

Ei toki pidä antaa omaa hevosta ilmaiseksi kelle vaan, mutta jos haluaa hevoselleen säännöllisen liikuttajan, joka useasti viikossa käy köpöttelemässä kaikki palauttelupäivät, niin en kyllä siitä kehtaisi maksua paljoa ottaa. Sitten toki, jos haluaa kunnolla mennä tai valmennuksissa. Mutta hoitajan ei kuulu maksaa, vaan pikemminkin hoitajalle pitäisi maksaa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   17.9.20 06:01:15

Ehkä kympin kerta saattaisin heittää koska tykkään maastoilla. Jos siis maastot hyvät ja saa ihan ratsastaa siellä maastossa. Hintaa laskee tosiaan että lähinnä vain maastoilua ja päälle tallitöitä

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: reji 
Päivämäärä:   17.9.20 06:29:19

Jos viikkoon tulee yksi valmennus/saa ratsastaa kunnolla sileällä ja 1-2 päivää maastossa tai kentällä kevyesti palautellen, olisin ehkä valmis maksamaan 150e/kk. Kulujahan tulee myös niistä valmennuksista, joita tuon tason hevosella ehdottomasti kannattaa kannustaa vuokraajaa ottamaan. Karsinan siivous pitää laskea myös osaksi vuokraa. Varmasti tallivuokrakin on matalampi, jos tekee itse karsinan. Ruokien laitto ei minusta taas ole mitenkään rahanarvoinen juttu.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Pippuri 
Päivämäärä:   17.9.20 07:38:08

Aloitusviestissä lukee, että vuokraaja voisi käydä joskus valmennuksissa. Myöhemmässä vastauksessa aloittaja antaa ymmärtää, että voisi käydä kerran viikossa valmennuksissa. Noissa on iso ero! Jos vuokraaja saa käydä kerran viikossa valmennuksessa ja sen lisäksi käy kerran viikossa maastossa, niin hyvin voi pyytää esim 30 eur/ viikko (karsinan putsaus laskee hintaa). Mutta vain hyvällä tuurilla löytyy vuokraaja 3 krt/ vk tai pelkkä maastoilija. Monet kyllä tykkäävät maastoilla, mutta 2-3 maastoa viikossa on liikaa, harva sellaista haluaa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   17.9.20 08:11:36

..on helppo rasti. Jos löydät Varsinais-Suomesta ylipäätään hyvän ja säännöllisesti käyvän vuokraajan, niin ala sitten vasta ihmetellä sitä hintaa. Tämä seutu on tupaten täynnä öihin katoajia tai pikkutyttöjä, joilla on vakituinen ilmoitus halutaan vuokrataan osiossa fb:ssa, mutta jostain syystä eivät koskaan saa vuokrahevosta. Siihenkin on syynsä. Tuhansien tarinoiden tuntija.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Hoppo 
Päivämäärä:   17.9.20 08:31:07

Niin esimerkiksi täällä suunnalla Varsinais-Suomessa saa ratsastustunnin n. 25 € hintaan, maneesittomalla tallilla jopa 20 €. Aloittaja on myöskin melko ristiriitainen, kun ensin EHKÄ pääsee valmennuksiin JOS kemiat kohtaa mutta sitten se voisikin olla mahdollista jopa kerran viikossa. Mutta eipä sekään vuokraushintaa oikein voi nostaa, sehän on omistajalle vaan plussaa, että vuokraaja käy tunneilla. Tämä kuulostaa enemmän siltä, että tarvitaan se välipäivien maastoilija/hölkkäilijä, jotta omistaja voi treenata tosissaan. Siellä maastossa hölkkäillessä on aivan sama, onko hevonen HeA vai HeC tasoinen. Esteitäkään ei saa hypätä kuin kavaletteja joten sillä re90 tiedolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, melkein kaikki hevoset menee kavaletteja (en ole vielä nähnyt sellaista joka ei menisi). Eli koska aloittaja tarvitsee liikuttajaa ja itselleen vapaata + mahdollisuuden treenata täysiä, en viitsisi periä maksua lainkaan tai max.10 €.

Olen omistanut hevosen, tarvitsin tallivapaata, en ottanut liikuttajalta maksua, tallityöt teki. En tarvitse niitä muutamia kymppejä mihinkään ja hän AUTTOI minua liikuttamalla hevosen. Itse olen myös vuokrannut samalla diilillä tai maksanut max.10 e/kerta. Eli turha tulla vinkumaan kohtuuttomista vuokralaisista. Kyllä ne ennemmin taitaa olla ne hevosen omistajat, jotka luulee olevansa jotain puolijumalia kaakkeineen.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   17.9.20 08:50:59

15e kerta

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.9.20 09:50:41

Itselläni on PK seudulla maneesitallilla tällä hetkellä HeB tasoinen hevonen (mennään eteenpäin kohti A´ta kovaa vauhtia) on hypätty ja kisasttu metriä ja hypätty 120, mutta kouluhevonen ja siinä haluan kehitystä niin hypyt loppuu tuohon metriin. Minulla on erittäin luotettava, ratsastajana hyvä ja pehmeäotteinen ja pitkäjänteinen vuokraaja, vielä mukavakin ja olen sen suhteen tosi onnekas. Hän saa valmentautua molemmissa lajeissa ja kisata esteitä, kuskaan kisoihin omalla traikulla ja muualle hyppäämään. Jos ei kovin märkää tule niin maastoesteille syksyllä :-)

Hän maksaa 25euroa kerta käy kaksi kertaa viikossa. Ja lisäpäivistä ei tarvitse maksaa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ;;; 
Päivämäärä:   17.9.20 11:17:18

Hippo: olen tavannut kaksi hevosta joilla ei voi mennä puomia korkeampaa.

Itse treenatessa treenasin lähinnä vain maastossa, koska meillä ei ole kenttää. Toki laitumella ja pellolla mentiin sitten "sileää". Mutta saa sitä maastolenkilläkin treenattua. Toki ei niin hyvin kuin jossain aukealla. Ja jos omistaja haluaa ettei maastossa treenata, se on taas eri juttu...

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   17.9.20 11:28:21

Mulla käy vuokraaja 3x vkossa, yksi kerta näistä täytyy olla valmennus. Hevonen kotona VaB, ei ehkä kisoissa ihan hyviä prossia ko tasolla saisi. Hypännyt aikoinaan isoja, mutta esteillä niin vaikea että vaatii ammattilaisen, eli vuokraaja, enkä itsekään hyppää. Hevonen kiltti ja helppo muuten joka tavalla. Hyvä maneesitalli.
Vuokraaja maksaa 40e kerta ja maksaa valkun itse. On maailman paras ja kunnollisin tyyppi, hoitaa hevosen paremmin kuin mä itse.
Tällä diilillä on menty jo vuosia, myös edellisten vuokraajien kanssa. Ja vuokraajia olis tulossa vaikka kuinka paljon, lähes joka viikko joku kysyy "jos xx lopettaa, niin vuokraatko mulle?"
Ja pk seudulla ollaan. Kysyntä ja tarjonta määrittelee hinnan, ei mikään muu!

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.9.20 13:01:52

Sanoisin 15-20e -tallityöt. Meillä samoilla spekseillä vuokraaja ratsastaa ja tekee minun tallihommat siltä päivältä, menee tasan eikä raha vaihda omistajaa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.20 13:06:33

15€/kerta, jos karsinaa ei tarvitsisi siivota, 20-25€/kerta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.20 13:10:59

Mulla vuokraheppa varsinais-suomessa. Hevonen re: 120cm ja ko: vaB. Valmennuksissa ja kisoissa saa käydä oman mielen mukaan, omistaja tähän ihan kannustaakin. Iso kenttä, hyvä estekalusto, moderni talli, kivat maastot.. Ja käyn ilmaiseksi. Toki hoidan hevosen ennen ja jälkeen sekä riippuen kellonajasta ruokin myös, tarhaan, putsaan varusteet, loimitan yms. mutta nuo ovat minusta ihan normaaleja juttuja, vaikka vuokraus maksaisikin.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: nlsdnlvn 
Päivämäärä:   17.9.20 13:21:33

Piste, ei se ole vuokraheppa jos et maksa vuokraa... haloo!

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ärtynyt 
Päivämäärä:   17.9.20 13:24:40

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta hevosia etsitään myös vain maastokäyttöön.

Minä kannan hevosenomistajana riskin hevosen hankinta- ja jälleenmyyntihinnan arvosta, varusteiden hankinnasta, eläinlääkäri- ja kengitys kuluista sekä sen kouluttamisesta.

En todellakaan anna hevostani ilmaiseksi mihinkään käyttöön, ennemmin maksan ammattilaiselle sen ratsutuksesta ja jatkokoulutuksesta ja maastoilen itse ja olen varma, että ei karautella miljoonaa routakuoppa aikaan tai upoteta hevosta suohon.

Missä ratsastuskoulussa tarjotaan ilmaista maasotoilua vakituntilaisille? Minä kun löysin pienellä etsinnällä 2 h maastoilulle hintalappua 60-70€. Tunnin maasto 40-45. Sanoisin, että aika hitokseen halvalla lähtee 25€ kerta maasto.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.9.20 13:30:08

Maija: meidän ravurinraakileilla ei pääse ratsastamaan mistään hinnasta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   17.9.20 13:44:55

No huh huh :D Onneksi mun hevosenpito ei ole riippuvainen vuokraajista, aivan hulluja nuo "vuokraajaehdokkaat".. Etsi helmi sikolätistä, aikamoinen urakka. Vai pitäisi ilmaiseksi saada harrastella toisen hankkimalla hevosella ja varusteilla!

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   17.9.20 13:58:43

Mulla on ollut vain ja ainoastaan erittäin hyviä vuokraajia. Muutamasta on tullut ihan ystävä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.9.20 14:17:54

Olen vuokrannut pitkäaikaisesti useampaakin hyvää hevosta. Tykkään puuhailla hevosen kanssa, eikä se ratsastus ole pääasia. Olen äärimmäisen tarkka ja tunnollinen, ja ratsastuksessa ajattelen aina ensin hevosen etua. Jos on ollut sopimus, että maastolenkki on kevyt, se myös on sitä, enkä päästele kiitolaukkaa heti kun tallinkulma jää näkyvistä ( tällaisiakin vuokraajia on paljon, uskokaa pois). Hoidan varusteet käytön jälkeen, automaattisesti siivoan aina tarhan ja karsinan kun olen tallilla.Riippumatta siitä, kenen päivä on. Laitan ruuat valmiiksi, pesen kipot ja vaihdan vedet. Käyn säällä kuin säällä sovitusti, vaikka maneesia ei ole lähimailla. Mutta en ole ollut valmis maksamaan tästä lystistä mitään, koska diili hyödyttää kumpaakin, mutta etenkin omistajaa, koska itsellä olisi useampia muitakin vaihtoehtoja. Ja hevosen kulut kuuluvat omistajalle. Saman ajatusmaailman mukaan toimin itsekin nyt omistajana, luotettava hoitaja on painonsa arvoinen kultaa, eikä hän maksa yhtään mitään , jotta saa hoidokillaan ratsastaa silloin kun itse en ehdi, kun kuitenkin on omassa arjessani niin suuri helpottava tekijä. Jos olisi rajaton budjetti, olisin valmis jopa vähän maksamaan, että saisin aidosti luotettavan hoitajan hevoselleni.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: riippakivi 
Päivämäärä:   17.9.20 14:22:06

No: ethän sinä ole ollut vuokraaja, vaan hoitaja.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.20 14:28:47

Ai että, tämän takia en vuokraa hevostani, koska vuokraajat vaativat kauheesti ja toiset ei suostu maksamaan suuria summia kyseessä 20€ "opiskelijabudjetti" ja plaaplaa.. Mulla ollut oma hevonen 15 vuotiaasta, kai se on vähän kiinni kuinka ne raha asiat hoitaa :D
Köyhät saisivat olla vuokraamatta tai meette ratsastuskouluun ja maksatte tunnista +30€ ja ne jotka vaatii, ni ostakaa oma, niin pääsette tekemää just mitä haluatte ;D;D
Teijän tarttis myös ymmärtää, että mä ylläpidän sitä hevosta 700-800€ kuussa, ja te käytätte sitä + kalliita varusteita, se maksaa :P

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.9.20 14:43:32

Kyllä minä olin vuokraaja, mutta korvasin vuokran hoitamalla hevosta ja tekemällä tallityöt. En siis maksa vuokraa rahalla, vaan muulla tavalla.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.9.20 14:50:06

., se on sun hevonen, tottakai sen ylläpito sulle maksaa. Ja toki ne omat tulot tulee laskea jo ennen hevosen hankintaa, että ne riittää hevosen kuluihin vaikka yhtään maksavaa 'asiakasta' hevoselle ei löytyisi. Mutta jos haluat sille vuokraajan, joka tekee jotain muutakin kuin ratsastaa, eli siivoaa ja hoitaa, syntyy velvoite korvata myös toiseen suuntaan. Jos vuokraat hevosta vain ja ainoastaan ratsastukseen, muutoinkin kuin omien aikataulujesi puitteissa, ja ratsastaja saa tehdä hevosella sellaista treeniä kuin haluaa, ilman muita velvoitteita, tilanne onkin ihan toinen.

Ajatellaanpa, että sulla on joku toinen lemmikki/harrastusväline kuin hevonen. Vaikka koira.Sekin voi maksaa tuhansia, on eläin ja sen ylläpito maksaa. Tarvitset jonkun, joka ulkoiluttaa koiraa pitkien työvuorojen aikana, sun aikataulujen mukaisesti, ruokkii ja siivoaa kakat. Hän haluaisi sen kanssa ehkä myös harrastaa, agilityä, pelastustoimintaa tai polkujuoksua. Laskutatko parikymppiä joka kerralta kun hän tulee lenkittämään koiran? Vai oletkohan kuitenkin itse se, joka on saamapuolella diilissä..?

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   17.9.20 15:16:29

Oon joskus ollut tilanteessa, jossa pääsin liikutteleen mukavaa puoliveristä maastossa sekä ulkokentällä. Pääosin mentiin maastossa (oma halu, ratsastin tunneilla lisäksi) ja kentällä sain treenata ihan tosissaan sileän juttuja. Vastineeksi siivosin tallista karsinat (3 kpl), lakaisin käytävän, hain kaikki hevoset illalla sisälle, ruokin jne tein iltatallin. Lisäksi putsasin oma-aloitteisesti varusteet jne. Raha ei vaihtanut omistajaa, mutta tallinomistaja sai itselleen vapaaillan ja mää itseäni kehittävän mahdollisuuden harrastaa.

Nykyään olisin valmis samantyyliseen diiliin tai puhtaasti vuokraamaan hevosta, mutta en kyllä maksamaan siitä 30e enempää kerralta ja siihenkin haluaisin tehdä muutakin kuin hölkkäillä. Ja tässäkin maksaisin enemmän siitä, että pääsisin enempi tekemään hevosten kanssa ja elämään sitä talliarkea. Toki voin samalla hoitaa niitä tallihommia ja varustehuoltoa kohtuudella. Saan kuitenkin ratsastaa 20e/kerta hyvätasoisella puoliverisellä tosissaan harjoitellen ihan tuntitoimintaa järjestävällä maneesittomalla tallilla tai pienryhmätunneilla alle 30e/kerta hyvillä ratsastuskouluilla maneesissa.

Toki alueella, jossa hintataso on korkeampi - tallivuokrat jne. - niin myös vuokrahintakin korkeampi.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: mvlvklf 
Päivämäärä:   17.9.20 15:22:51

Ei kunnollisella täysihoitatallilla ole mitään tallitöitä joilla vuokran voi maksaa, siellä on sitä varten henkilökunta joka tekee ne hommat. Hevosen hoito ennen/jalkeen ridauksen ja varusteet, siinä se. Ja siitä maksetaan.
Mun kustannukset pk seudulla on 1500kk, hyvä talli, hyvä hevonen, ja en todellakaan anna kenenkään ratsastaa ilmaiseksi. Miksi ihmeessä antaisin? Mulla on kyllä varaa maksaa se 1500kk hyvinkin, mutten halua roikkua joka päivä tallilla, siksi mulla on hyvä vuokraaja joka maksaa 35e kerta.
Lainaattko autoanne ilmaiseksi kenellä vaan joka soittaa ovikelloa ja pyytää avaimia?

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.20 15:28:15

En maksaisi tommosesta mitään, tällä hetkellä maksan 10€ kerta hevosesta, jonka kanssa saan tehdä kunnon koulutreenit, hypätä, maastoilla ja valmentautua oman mielenmukaan. Hevosella aiemmin kilpailtu vaA, osaa myös piaffin ja passagen, vaihdot ykkösillä ja piruetit, mutta liike ei riitä vaikeammille tasoille. Rataesteitä menty 120 tasolla ja kenttääkin ainakin helppoon asti. Ja tosiaan ihan 20 minuutin matkan päässä isosta kaupungista, hyvä kenttä ja kohtalaiset maastot. Tietysti joku muu varmaan maksaisi tästä enemmänkin, mutta hyvä diili, pois en vaihtaisi.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   17.9.20 15:32:59

"osaa myös piaffin ja passagen, vaihdot ykkösillä ja piruetit, mutta liike ei riitä vaikeammille tasoille"
Ymmärrät varmaan että tämä ei ole mahdollista;) Kertoo paljon siitä miten paljon ymmärrät ratsastuksesta ylipäätään.
t. kouluvalkku

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   17.9.20 15:40:22

Täällä ei nyt moni ymmärrä sitä, että on ehdottomasti hyväksyttävää pyytää se +30 euroa, jos hevonen on täysihoitotallilla ja jos saa ratsastaa muutakin kuin palauttelua. Aloittajan tapauksessa vuokraaja siivoaa karsinan ja hoitaa hevosta enemmän ja ratsastus on palauttelua, eli auttaa omistajaa ihan eri tavalla. Aloittaja ei voi mielestäni pyytää sitä +30 euroa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   17.9.20 15:59:05

Missäs hevosen vapaapäivät? Kyllä löytyy myös vuokraaja, jotka haluavat ratsastaa vaan omaksi ilokseen ,viettää aikaa hevosen kanssa ja tehdä tallihommiakin. 15-20€/kerta olisi mielestäni ok.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.20 18:04:20

Lähettäjäville
Päivämäärä17.9.20 15:32:59

"osaa myös piaffin ja passagen, vaihdot ykkösillä ja piruetit, mutta liike ei riitä vaikeammille tasoille"
Ymmärrät varmaan että tämä ei ole mahdollista;) Kertoo paljon siitä miten paljon ymmärrät ratsastuksesta ylipäätään.
t. kouluvalkku

No jännästi se nämä omistajan kanssa teki, kun olin katsomassa :D mutta ihan vaan jos ravi on lyhyttä ja käynti on lähinnä passipainotteista, eikä niistä vaativista luokista häävistä tulosta ole tullut, kun liitokaviokaverit painaa prosentteja, niin ei sillä silloin riitä liike sinne isommallekkaan tasolle. Laukka olisi varmaan ainut, joka piisaisi. Ei mun mielestä ole rajoitetta, miksei niitä hevoselle olisi voinut opettaa vaikka ei mitään 10 arvosanan suorituksia olisikan :D tällä ei enää edes kilpailla, on jo siitä hommasta eläkkeellä, joten omaksi iloksi niitä saa kotona treenata

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: lmvlf 
Päivämäärä:   17.9.20 18:33:31

Jännä miten sille on opetettu "piaff", mutta ei sitten ole osattu ollenkaan kehittää ravia ja käyntiä hyväksi. Kun niiden työstäminen on just oikean kouluratsastuksen ytimessä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.20 23:29:22

Ei maneesia. Ratsastus vain jumppailua ja maastoilua (= ei mitään hyötyä ratsastajalle, ratsastaja ei itse kehity). Pitää siivota karsina ja laittaa ruoat.

= En menisi edes ilmaiseksi. Valitettavasti.

Jos omalle hevoselleni etsisin jumppailijaa ja karsinan siivoajaa, niin kyllä olisin valmis antamaan siitä korvaukseksi vaikka kunnollisia ratsastuskertoja.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   18.9.20 08:40:35

mvlvklf, jos sinä olet se, joka tarvitsee apua auton kanssa ( se pitää viedä huoltoon, tankattavaksi tms), eli auton avaimia tullaan kysymään sinusta johtuvasta tarpeesta, niin tokihan ne silloin annetaan. Mutta siinä, kuten hevosenkin lainaamisessa, pitäisi tottakai ensin selvitellä millainen tyyppi lainaaja on. Palauttaako auton, vai katoaako kun perävalot jää näkyvistä. Omalle ajattelumallille on todella vaikea ymmärtää tätä hevosella rahastamista, pyydetään tuplahintaa ohjattuun ratsastustuntiin nähden ( jossa ei yleensä ole mitään velvollisuuksia hevosen tai varusteiden hoitoon liittyen) itsekseen maastossa kävelystä, koska hevonen on niin hyvä ja laadukas.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.20 08:41:46

Ei jumalauta mitä sakkia. Hevosen eläminen maksaa 700-1500€ kk ihan missä vaan, kaikkinensa. Plus hevonen ja sen varusteet. Jos joku tarjoaa 15€ voi mun puolesta seuraavalla vessakäymnillä pyyhkiä persiinsä siihen. Toki meillämiyään sotkevis siksilevia vuokraajia olekkaan. Ihmisiä jotka eivät osaa ratsastamassa ja arvostelemassa osaavia. Yök! Saa pahoittaa mielensä, olkaa hyvä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Mikä tää ville on 
Päivämäärä:   18.9.20 08:44:38

Kova viisastelija. Ja aika kuutamolla. T. Oikea valmentaja

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: tallinpitäjä 
Päivämäärä:   18.9.20 09:02:47

Vuokra riippuu ihan tallin sijainnista. 10-15e krt näillä tiedoilla.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.9.20 20:29:26

? - eipä se kaikkialla yli 700e/kk ole. :D
Savossa omani täysihoitotallilla (maneesi ja kenttä) 480e/kk.
Joo, on raspausta ja kengitystä ja lisärehuja ynnämuuta tuohon päälle, mutta ei niistä mitenkään tule puuttuvaa 220e/kk :D

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Seps 
Päivämäärä:   18.9.20 21:39:22

Jos nyt kuvitellaan, että päättäisi käydä 3 krt viikossa: kerran valmennus, kerran maastoon ja kerran hömpöttelyä kentällä niin kyllä mä tälläisestä voisin maksaa hyvillä mielin 15-20e kerta. Pelkkään 3krt viikossa maastoilu diiliin en edes lähtisi, vaikka sekin on oikein mukavaa tekemistä hevosen kanssa, niin ei siitä ihan hirveästi ratsastajana saa mitään irti. Jos etsii pelkkää maastoilijaa niin silloin se otetaan huomioon hinnassa, eli max 10e kerta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   19.9.20 08:40:01

Seps, miksi maastoilu olisi yhtään edullisempaa?Katsoin noita maastotuntien hintoja ratsastuskoulusta, eivät todellakaan ole halpoja. Harvoin yksärillä on myöskään aika rajoitusta ratsastukselle.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 09:55:45

Minäkin olen etsinyt vuokraajaa, joka kävisi karsinan siivousta vastaan. Ei vain tunnu löytyvän, vaikka hevonen äärimmäisen kiltti ja maastovarma. Sileällä reilu heA tasoinen, mutta hypätä en anna, ellei vuokraaja ole oikeasti osaava. Hevonen kilpaillut 140cm ja hypätessä haastava.
Tuntuu, että vuokraajilla kuitenkin tärkeintä on päästä hyppäämään, vaikka sileänratsastus on kaiken perusta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.9.20 10:05:27

Tungen samaan.

Entäpä esteillä 140 tasolla kilpaillut , koulua kotona VaB:tä menevä superkiltti hevonen. Vuokraaja ei saa hypätä mutta saa mennä kavaletteja ja puomeja sekä koulua tietty. Tallilla maneesi. Hinta tälle?

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   19.9.20 10:18:40

10€ sopiva, jos kerta ei käytännössä saa ku höntsäillä ja karsinansiivous sekä mössönteko. Unelma jollekkin joka hakee heppaystävää ja se ratsastus ei tärkeintä. Jos joku sanoo et ratsastaja tuosta ei hyödy niin pöh kaikki ratsastus kehittää, kun ja jos ratsastaa eikä matkusta. Ymmärtääkseni kuitenkin hepan kanssa saa tehdä ja mennä. Eli maastossakin pienii pätkii ravailla ja laukata. Ite pitkii maastoja tehneenä huomannut et oikeesti vähempi siel tulee ravi ja laukka askeleit, enempi se on köpöttelyä vaik tuntuu et paljon ois ravaillu ja laukannu. Se vaan sit toinen et miten hyvän ratsastajan tol diilil saa on si toinen juttu.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.20 10:28:01

” Valmentaudun itse kolmesti viikossa joten vuokraajaa haen maastoiluun tai kevyeeseen jumppailuun kentälle. ”

Voisin käydä ilmaiseksi, jos olisi ylimääräistä aikaa.

Tuossahan on se ongelma, että kysynnän ja tarjonnan lain määrätessä hinta laskee. Osaavat saa ratsastaa tämmöisillä maastossa ja kevyesti niin paljon kuin haluaa, osaamattomammat ja tädit jotka etsii maastopuksuttelua, ei tähän sovi.

Pk-seudulla voi olla täysin eri tilanne.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: reji 
Päivämäärä:   19.9.20 10:39:40

-- : Pk-seudulla 35-40e/kerta, muualla 25-30e/kerta. Jos siis saa mennä koulua, ei palauttelua ja käydä valmennuksissakin.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: reji 
Päivämäärä:   19.9.20 10:49:03

"Valmentaudun itse kolmesti viikossa joten vuokraajaa haen maastoiluun tai kevyeeseen jumppailuun kentälle. Jos kemiat kohtaa niin vuokraaja voi käydä joskus omakustanteisesti valmennuksessakin ja pieniä kavaletteja toisinaan mennä mutta pääasiassa maastoon."

Tämä oli siis aloittajan ensimmäisen viestin teksti. Myöhemmin tarkensi, että voisi olla mahdollisuus valmennukseen kerran viikossa, mikä toki muuttaa tilannetta.

Edelleen jälkimmäisessä tapauksessa mun mielestä 150e/kk olisi ihan ok, varsinkin jos siis kentällä voi itsenäisesti mennä myös muuta kuin palautteluhölkkää ainakin välillä. Ensimmäisessä (lähinnä maastoilua, ehkä joskus valmennukseen, jos "kemiat" kohtaa, kenen kemiat?) 10e/kerta.

Vuokrauksen hinta ei ole kiinni pelkästään siitä, minkä tasoinen hevonen on, vaan eniten siitä, mitä hevosen kanssa saa tai ei saa tehdä. Jos 30-50e hintaan pääsee ratsastustunnille, jossa kehittyy, ei ole mitään mieltä maksaa maastoilusta ja kevyestä palauttelujumpasta samaa summaa, oli hevonen sitten vaikka mitä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Seps 
Päivämäärä:   19.9.20 15:07:49

Nasty / Tämähän on vain mun mielipide siitä mitä itse maksaisin ja tämä siksi, että haluan ratsastaa myös kehittyäkseni. Siihen tarkoitukseen maastoilu ei pelkästään oikein sovi. Kai sitä voi joku olla joka haluaa käydä kolme kertaa viikossa vain maastossa. Joku vaellus/maastotunti on siinä mielessä eriasia, että siinä hintaan kuuluu myös se että opettaja tulee mukaan + hänen aikansa käyttö maksaa. Jos vuokraat hevosta maastoiluun, sun ei tarvitse sillä kattaa kenenkään palkkaa. Mutta en mä missään ratsastuskoulullakaan kävisi 3 kertaa viikossa maastoilemassa ja maksaisi siitä tollasia summia, ennemmin käyttäisin sen rahan vaikka koulutuntiin jossa saa opetusta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: heebo 
Päivämäärä:   19.9.20 23:59:49

Joku täti saattaa ihan ilokseen maastoilla ja maksaakin siitä tyyliin 10e kerta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 07:48:47

Kulut päivässä x 2 tai noin 35e kerta

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 07:52:44

Maksaahan sekin, jos itsenäisesti menee ratsastuskoulun hevosella...

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   20.9.20 08:10:55

Toivottavasti tähän keskusteluun osallistuneista "maastoilu ja hölkkä ei kehitä" -urputtajat eivät koskaan hanki omaa. Se kun saattaa vaikka olla puoli vuotta saikulla, niin mites sitten kehityt. Ehkä pistät kiertoon ja hankit uuden että voit kehittyä.

Itse voisin maksaa tuosta diilistä ainakin 25 euroa, erityisesti jos maastot on tosiaan hyvät ja seuraa löytyy. Minun on silleen helppoa luvata maastoilla, koska olen tässä vuosien myötä todennut että en kehity ratsastajana lainkaan eli semmonen kehityskaari ei ole varsinaisesti tavoitteena. Maastossa puksutan kuitenkin mallikelpoisesti.

Toivottavasti löytyy joku, joka arvostaa kivaa heppaa ja hyviä maastoja. Mulla on oma enkä olen varsinais-suomessa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.20 08:24:46

Jos lupa vain jumppailla ja käydä maastossa niin max 10€ kerta. Jos karsinakin pitää siivota niin 5€ kerta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.20 08:27:52

Ja eikö olisi kiva että ratsastaja menisi sinne valmennuksiin, eikä vaan jos kemiat kohtaa? Kivempihan se hevosellekin on jos ratsastaja käy siellä valmennuksessa ja osaa paremmin ratsastaa hevosta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: reji 
Päivämäärä:   20.9.20 09:09:47

Aikuinen: Oman hevosen kanssa tekeminen on kokonaisvaltainen elämäntapa, johon kuuluu se riski, että aina ei voi tai ole järkevää treenata täysipainoisesti. Silti varmaan vaativan tason kouluhevosen ostanut lähtökohtaisesti haluaa treenata sitä koulua eikä vain maastoilla. Maastorallatteluun ehkä hankitaan vähän toisenlainen, ehkä edullisempi hevonen. Sama on vuokrauksen suhteen. Tavoitteelliseen ratsastukseen ollaan valmiita panostamaan enemmänkin, maastoiluun ehkä ei ihan niin paljon, koska silloin ei hevosen koulutustasolla tai liikkeiden laadukkuudella ole niin suurta merkitystä. Toki jos siellä maastossa sitten kouluratsastaa...mutta se ei ehkä ollut aloittajan toiveissa kuitenkaan vaan leppoisampi meno.

Vertaus kaupallisiin palveluihin ontuu myös. Ne on suunnattu sellaiselle asiakasryhmälle, jotka haluavat nimenomaan mennä ohjatusti ja turvallisesti porukassa ilman pidempiaikaista vastuuta hevosesta. Hieman aremmalle maastoilijalle tämä vaihtoehto on ehkä paljon houkuttelevampi kuin lähes samanhintainen yksin/kaksin maastoilu säpsyllä kouluhevosella. Maksu kattaa silloin paitsi kaikki ennakkotoimet, myös ohjaajan palkan.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Ansa 
Päivämäärä:   20.9.20 09:20:03

Mä olisin hyvinkin kiinnostunut jos hevonen sijaitsisi Tampereella/Kangasalla.10€ kerta maksaisin kun karsinan outsauskin kuuluu vuokraan.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   20.9.20 09:59:35

Reji. Miksi sitten tälläkin palstalla nämä "tavoitteelliset kouluratsastajat" jurputtaa tämmöisissä ketjussa, että en maksa, en ees ilmaiseksi. Diili ei ole heille, joten olisivat hiljaa. Aloittajan diili on selvästi sellaiselle jota kiinnostaa maastoilu ja laadukkaalla hevosella jumppailu. Jälkimmäinen voi olla oikein kivaa sellaiselle, joka ei ole "tavoitteellinen kouluratsastaja". Semmoset vaikuttavat muutenkin epäilyttävältä. Omani selkään en moisia laskisi edes rahalla.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.20 10:06:51

Aikuinen, koska kysytään, paljonko pyytää rahaa. Silloin jos useampi vastaa, ettei maksaisi, koska saa mennä noin ilmaiseksi, niin voi miettiä, onko itsellä liian kovat vaatimukset ratsastajalle?

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   20.9.20 10:34:30

-. Okei, eli tarkoittaako liian korkeat vaatimukset ratsastajalle tässä tapauksessa sitä, että vain "tavoitteellinen kouluratsastaja" on tarpeeksi taitava aloittajalle? En tiedä.

Sanoisin että tämä vuokraushomma on kohderyhmäkysymys, ei mikään one size fits all -tyyppinen hinnoittelu. Monelle hevostelu on tietynlaista terapiaa ja ulkoilmaelämää, mitä vois esim. Tehdä yksin, jos sattuu olemaan yksinäisempi ihminen tai vaikka ei olisikaan, voi olla myös laatuaikaa eläimen kanssa. Jotkut on nuukia tai rahattomia eivätkä tuosta maksa, sitten on niitä, joille ei ole ongelma maksaa, jos homma toimii.

Ehkä nämä vuokraajar kannattaisi haarukoida tämän tyyppisen kohderyhmä-ajattelun kautta. En minäkään maksa fine-dinigista kun en ole semmoiseen yhtään kallellaan mutta moni maksaa. Ja näitä esimerkkejä palveluista, mistä joku maksaa mielellään ja joku toinen ei missään nimessä mitään on lukuisia.

Jos vuokraisin omaani, markkinoisin sitä ihmiselle, joka haluaa maastoilla mutta pelkää. Heppani selässä ei tartte pelätä että lirahtaa hätäpissa housuun.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: jjh 
Päivämäärä:   20.9.20 12:47:12

Juu ei paremmat ratsastajat maastossa kävelystä maksa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: jjh 
Päivämäärä:   20.9.20 13:00:51

Ai että, tämän takia en vuokraa hevostani, koska vuokraajat vaativat kauheesti ja toiset ei suostu maksamaan suuria summia kyseessä 20€ "opiskelijabudjetti" ja plaaplaa.. Mulla ollut oma hevonen 15 vuotiaasta, kai se on vähän kiinni kuinka ne raha asiat hoitaa :D
Köyhät saisivat olla vuokraamatta tai meette ratsastuskouluun ja maksatte tunnista +30€ ja ne jotka vaatii, ni ostakaa oma, niin pääsette tekemää just mitä haluatte ;D;D
Teijän tarttis myös ymmärtää, että mä ylläpidän sitä hevosta 700-800€ kuussa, ja te käytätte sitä + kalliita varusteita, se maksaa :P

Kysyntä ja tarjonta sanelevat hinnan. Emmä maksa mitään että saan kävellä kerran viikossa maastossa 45 min ja tallityöt päälle. Mutta hyvä jos sellaisia löytyy jotka haluavat tuollaisesta maksaa. Kenenkään ei ole pakko vuokrata hevostaan ahneille köyhille:)

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 13:05:04

Hiukan absurdi keskustelu. Aloittajalle ei käy mikään ja itse/kaverit käy puolustamassa, että maksaisi 30-50€/kerta. Aloittajan hevonen asuu muualla kuin Etelä-Suomessa, ilmeisen halvalla tallilla, koska tallivuokraan ei kuulu karsinan siivousta tai maneesin käyttöä. Siinä jo yksi syy, miksi ei voi ottaa isoa summaa. Ratsastajan pitää olla kokenut, mutta hän saa pääosin köpötellä tai maastoilla, sen lisäksi että hänen pitää siivota karsina ja laittaa ruoat. Täällä monesti sanotaan, että vuokraajan pitäisi maksaa kaikista hevosen kuluista päiväsumma, mutta ei vuokraajan tehtävä ole ylläpitää hevosta, varsinkaan jos hän ei saa vapaasti tehdä mitä haluaa. Kovin suurta summaa ei voi pyytää köpöttelystä maastossa/kentällä halvalla tallilla, jossa ratsastajalle on kuitenkin taitovaatimukset. 10-15€, riippuen todellisesta tallivuokrasta, joka tuskin on kovin suuri. Joku myös käski verrata alueen ratsastuskouluhintoihin. Ratsastuskoulussa hintaan kuuluu koulutetun henkilön opetus eikä ratsastajan tarvitse tehdä töitä tuntia vastaan.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   20.9.20 13:20:07

Tää palsta on on kyllä legendaarinen :D. Oisko kuitenkin niin, että kentällä ratsastamisesta (joka voi jonkun kohdalla olla "tavoitteellista kouluratsastusta" ja toisen kohdalla aidosti taitavaa ratsastusta) maksaa se, joka on kiinnostunut kentällä ratsastamisesta, ja maastoilusta maksaa se, joka tykkää käydä maastossa? Muistakaa myös se, että oikeasti paremmat ratsastajat (tai vaan mukavat ja luotettavat ihmiset) ei maksa kummastakaan
.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.20 20:28:09

Lähettäjä: Aikuinen
Päivämäärä: 20.9.20 08:10:55

Toivottavasti tähän keskusteluun osallistuneista "maastoilu ja hölkkä ei kehitä" -urputtajat eivät koskaan hanki omaa. Se kun saattaa vaikka olla puoli vuotta saikulla, niin mites sitten kehityt. Ehkä pistät kiertoon ja hankit uuden että voit kehittyä.

___

Minulla on ollut omia hevosia yli 10 vuotta. Kyllä niiden kanssa on saikutettu ja vain kävelytetty maasta käsin puoli vuotta, jne. Mutta en ymmärrä, miten se liittyy tähän keskusteluun. Edelleenkään en maksaisi siitä, että siivoan karsinan, laitan itse ruoat ja vähän käyn humputtelemassa maastossa.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.9.20 21:17:58

uskomattomia tyyppejä tässä keskustelussa. ihan ilmaiseksi pitäisi saada toisten hevosilla ratsastella omistajan maksaessa viulut ja ottaessa kaiken riskin. no thanks tollasille!

itse lasken karsinavuokran ja kiinteät, pakolliset kulut yhteen ja jaan ne seitsemällä, jolloin saan "yksi krt viikossa" kuukausihinnan. tästä on helppo laskea jos viikossa on kaksi tai kolme kertaa.

jos vuokraajan ratsastelua "rajoitetaan" esim. vain maastoiluun niin toki hieman halvemmalla pitää ehkä antaa MUTTA ei se niinkään mene että vuokraaja jyystää joka päivä kentällä ja omistaja maastoilee (ellei hän nimenomaan halua niin tehdä).

eli mun mielestä sekä kentällä/maneesissa ETTÄ maastossa menevät kaikki, hyppäämisistä pitää sopia erikseen.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.9.20 21:28:03

BTW. Miks esim. issikkamaastot on ihan helkutin kalliita, jos maastoilu ei oo mitään mistä kenenkään pitäis omistajalle maksaa?

Mun hevosilla ei kukaan harrasta mun laskuun. Jos joku itseäni taitavampi haluaa läpiratsastaa, niin se on sitten eri juttu. ;)

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 21:52:01

Mun mielestä päivän tallavuokra on ok. Ite oon He A tasoinen ja maksan päivän tallivuokran vuokrahepastani, joka on ex-ravuri. Mutta jokainen joka tietää hevosen kustannukset, niin luulisi mielellään maksavan siitä, että saa harrastaa. Ei ole hevosen omistajan tehtävä kustantaa vuokraajan harrastusta.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 22:08:13

Täällä on kuitenkin ehdotettu vuokraksi 20-30€, ihan ei noilla spekseillä ole tallivuokra varsinaissuomessa noilla puitteilla niin kova, että noin paljon tulisi päiväkuluja hevosesta.
Ja aina sama laulu, että omistajan ei pidä kustantaa vuokraajan harrastusta. Ei, mutta kyllä omistajan pitää lähtökohtaisesti pystyä itse maksamaan kulut.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.20 22:13:16

Minun vuokrahevosen omistaja pyysi 15 €. Hevonen iäkkäämpi ja pikkuvikainen, mutta osaava poni. Sai maastoilla ja mennä koulua, ruuat ja karsinan siivous kuului myös vuokraajalle. Ekstrakerrat oli ilmaisia, siis ne, jotka kävin omistajan pyynnöstä.

Sen voin kyllä sanoa, että minusta ohjattu maasto on usein aika eri kuin itsenäinen maastoilu vuokrahevosella. Yleensä maastotalleilla maastot ovat huomattavasti paremmat ja niissä voi edetä selkeästi reippaammin. Ainakin omat vuokrahevoset sijainneet talleilla, joissa maastot lähinnä pikkuteiden vieressä kävelyä ja ehkä pellonreunaa. Onhan joku kolmen tunnin laavutauollinen harjumaisemissa maastoilu hieman eri juttu. Siinä myös maksaa se ohjaaja, mahdolliset eväät ym. sen hevosvuokran lisäksi.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.9.20 22:17:53

Maneesiton talli ja karsinan siivous = en maksaisi mitään. Jos kenttä siinä kunnossa ettei voi kunnolla ratsastaa niin sillä hevosen tasolla ei ole mitään väliä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Riva 
Päivämäärä:   20.9.20 22:36:24

100€ kuussa siten, että kerran viikossa valmennus/ itsenäinen kunnon sileä (15€/kerta) ja kaksi kertaa viikossa palauttelu kentällä tai maastossa (5€/kerta).

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   20.9.20 23:00:57

Tallivuokra/30 on hyvä alku. Siitä voi sitten nostaa hintaa, jos seudulla on paljon kysyntää vuokrahevosista ja hevonen on selvästi osaavampi tai täysin maastovarma tai käy kaikille tai jos hevosella saa valmentautua tai hypätä. En sitten tiedä, onko muualla kuin pk-seudulla pulaa vuokrahevosista.

Jos vuokraaja saa lähinnä maastoilla, niin kannattaa muistaa, että suuri osa aikuisista käy päivätöissä ja pääsee talvella tallille valoisaan aikaan vain viikonloppuisin. Harva haluaa maastoilla vieraalla säpsyllä hevosella pimeässä ja maksaa siitä.

  Re: Paljonko pyytää vuokrauksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.20 15:38:12

Maastoilusta ja kevyestä kentällä tekemisestä en maksaisi mitään jos siihen kuuluu sen päivän tallityöt (karsina ja ruuat). Tolla käytöllä sillä hevosen tasolla ei ole väliä. Lisäksi kuinka moni haluaa maastokäyttöön säpsyn hevosen? Olen kyllä valmis maksamaan (ja tällä hetkellä maksankin) käytöstä, jos se ei ole pelkkää hevosen palauttelua. Vertailuna, että valmentaudun vuokrahevosellani ja maksan 30 e/kerta. Saan valmentautua ja kilpailla omakustanteisesti jolloin itsekin saan ”osani” hevosen kyvyistä.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.