Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.20 17:55:27

Jatketaan tähän kun edellinen poistui, vaikka keskustelu asiallisena pysyi.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: wyne 
Päivämäärä:   5.8.20 18:07:46

Joku joka jaksaa, voisi kerätä niistä kolmesta aiemmasta ketjusta kaikki tärkeät pointit tiivistetysti ranskalaisilla viivoilla. Kunnolliset instructions for dummies -tyyppiset ohjeet, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon, ettei lastauksissa tapahtuisi vahinkoja. Ja myös kaikki ne asiat, millä tavoin asiat voivat mennä pieleen. Itse opin todella paljon noita ketjuja lukiessa (esim. kannattaa käyttää domoa jos hevonen on epävarma lastautuja tai matkustaja ja ei aleta urputtaa dopingista, takapuomin sijaan kannattaa olla levy, jne.).

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.8.20 18:32:56

Instructions for dummies, hevosen kuljettaminen:

1. Pyydä avuksesi kaveri tai tuttu, joka on lastannut ja kuljettanut paljon erilaisia hevosia ja ehkä joutunut todistamaan joskus jonkun vaaratilanteenkin, kuitenkaan siitä traumatisoitumatta

2. Kuuntele tämän avustajan neuvoja, tarvittaessa anna hänen hoitaa homma jos olet yhtään epävarma

3. Toistakaa reissuja kimpassa niin kauan kunnes olet itse varma siitä mitä teet, niin lastauksessa, kuljetuksen aikana että purkaessa

Pro tip: Käykääpä joskus raveissa varikolla ja seuratkaa, miten siellä toimitaan. On erilaisia autoja ja traikkuja erilaisin puomi- ja ovivirityksin. Lisäksi myös siellä on hevosia, jotka ei mene lähettämällä tai edes taluttamalla kyytiin. Pitäkää silmät auki, miten mitäkin hevosta käsitellään - voi nähdä toki myös sellaista joka ei omiin metodeihin sovellu (esim silmien peittämistä näkee välillä), mutta takaan ja alleviivaan, ettei yksikään hevonen ole jäänyt varikolle ravien loputtua. Ja koska on vielä yleisötilaisuus jota myös eläinlääkäri valvoo (sakon uhka), mitään kovin roisia käsittelyä siellä ei näe.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   5.8.20 18:43:29

olen huomannut todella monien ihmisten ajattelevan, että hevosten pakottaminen, pahoinpitely ja pelottelu ovat täysin hyväksyttäviä menetelmiä <--tässä hän tarkoittaa että esim pelkäävää/protestoivaa tai muuten niskoittelevaa hevosta usein rankaistaan raipalla, kannuksilla, pelottemalla tai pakottamalla. ja että monien mielestä on ihan okei pakottaa heppa esim liinojen avulla kyytiin.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.20 18:48:46

Kyllä mä ainakin jatkossakin käytän liinaa lastauksessa apuna ja raipalla muistutan hevosta että etuset pysyy maassa. Eikä se ole hevosen pahoinpitelyä :D Hevonen nyt vaan sattuu olemaan sen kokoinen eläin että en tahdo sitä päästää niskan päälle enkä anna hevosen päättää meneekö kyytiin vai ei. Ja hevoseni ei ole mistään kipeä, mutta saattaa maastossa hyppiä pystyyn ja kopsaus korvien väliin palauttaa neidin takaisin maan pinnalle.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Rupsu 
Päivämäärä:   5.8.20 18:51:10

Mietin vain paljon hevosia lastanneena, että onko takapuomi ollut vain väärällä korkeudella, koska en ikinä ole tällaiseen tilanteeseen joutunut että olisi yrittänyt alta pois? Todella surullista ja minusta ilkeää spekulointia tämä kaikki jälkipuinti

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Jep jep 
Päivämäärä:   5.8.20 19:00:29

Pukeeko nuo hevoset itse satulan selkään ja suitset päähän kun haluavat että niillä ratsastetaan🤔

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: qrew 
Päivämäärä:   5.8.20 19:05:39

Osa kommenteista on näissä ketjuissa ollut ihan silkkaa ilkeilyä, mutta harvassa ovat ne kommentit kuitenkin olleet. Minusta ne ilkeilykommentit olisi voinut poistaa ja kaikki muut jättää. Näissä on ollut todella paljon hyvää keskustelua lastauksesta, lastausongelmista ja aiheesta yleensä. En pidä tätä jälkipuintia pahana, kun näistä ketjuista on jo moni sanonut saaneensa itsekin järkeä päähänsä ja ymmärtänyt monia asioita paljon paremmin. Kun hän itse halusi heti tuoda asian esiin ja kertoa mitä tapahtui, niin ei voi jälkipuinnilta välttyä kun hänellä kuitenkin on niin paljon seuraajia.

Olen nuorempana pyörinyt paljon raveissa hevosten kanssa, ja allekirjoitan täysin tuon, että monilla ravi-ihmisillä on homma hanskassa. Harva siellä hevosia väkivalloin laittaa traileriin tai muutenkaan pahoinpitelee. Ravipiirit ovat kuitenkin niin pienet, ettei siellä passaa nimeään tahrata, jos ei halua hävetä tekemisiään. Ravi-ihisillä hevoset tuppaavat menemään helposti kyytiin, eikä niiden kanssa jäädä maanittelemaan kolmeksi tunniksi niin, että joka askeleesta palkataan omenalla ja omenan jälkeen hevonen pakittaa takaisin. Ratsupireissä tuo taas on hyvin tavallista, ja jostain syystä ne hankalat hevoset ovat ratsuihmisillä, joilla hevoset ovat mamman mussukoita ja lellipentuja, eikä niitä uskalleta tai viitsitä kohdella hevosina.

Tämän huomasi aikoinaan ihan jo siitä, että kun ratsuihminen osti itselleen ravihevosen, niin hevonen oli ihan seko kun hän oli sitä käsittelemässä. Mutta kun tallinpitäjä hoiti hevosen, sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Jopa minä käsittelin hevosta ongelmitta ja sain lastattua sen ollessani 14-vuotias, kun taas tuo täti ei saanut millään, kun jäi itse jumittamaan lastaussillalle. Ja kun ratsutallilta tuli tallityttöjä ravitallille, niin heillä oli mielessään hevosen paapominen, irtohypyttäminen, liinassa juoksutus, kaikkien jalkojen suojaaminen tarhaan ja hevosten kuorruttaminen loimilla. Vaikka hevoset olivat aiemmin pärjänneet täysin ilman suojia ja loimiakaan ne eivät hyvällä säällä tarvinneet... Kyllä siinä sai vähän päätä pyöritellä. Itse tulin "vanhan kansan hevosenihmisen" tallilta ravitallille, joten en ollut oppinut tuota hevosten maanittelua, paapomista ja käärimistä.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Haaa 
Päivämäärä:   5.8.20 19:09:31

Ravipuolella olisi TODELLA paljon annettavaa ratsupuolelle

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.20 19:17:24

^Kyllä! Itse olin täys ratsuihminen n. 16 vuotiaaksi, sitten sattumalta eksyin ravitallille ja voin sanoa että oppiminen alkoi kunnolla vasta sitten. Nyt 6 vuotta myöhemmin, olen todella kiitollinen että vaikka itse olen edelleen ns ratsuihminen, niin sain kulkea useita vuosia raveissa mukana hoitajana ja minulle opetettiin kaikkea ravihevosista. Tästä on ollut suuri apu ratsupuolelle. Kuten esim se että ravi-ihmiset päättää että tehdään asia x (esim lastaus) eikä siitä tehdä numeroa, eikä odoteta tuntikausia mitä hevonen tekee. Ongelmanratkaisukyky on myös ihan eri luokkaa ravipuolella.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.8.20 20:02:31

Ei nyt tehdä tästä mitään ratsut vs ravurit kinaa. Pointtini vaan oli, että ravien varikolle voi kuka tahansa mennä katseluoppilaaksi ja varmasti näkee paljon erilaisia tapojanja myös hevosten reaktioita.

Ihan yhtä hyvin toimii jokainen hevonen joka paljon tai säännöllisesti matkustaa, rotuun tai lajiin katsomatta, mutta anonyymisti sivusta pällistelemään ja havaintoja tekemään on varmasti helpointa mennä raveihin.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.20 20:11:56

Huomaa sen ravikoulutetuista hevosistakin. Ne on asiallisia käsitellä, eikä nuorillekaan vesari, kuljettaminen tai sidottuna seisominen ole mikään juttu. Siinä missä aikuiset ratsut pahimmillaan aiheuttaa ongelmia ihan taluttaessa, kun opetusta ei ole tehty kunnolla.

Lastaaminen on yksi niitä asioita, joissa pitää vaan tehdä ja olla kysymättä hevoselta mitä mieltä se on. Toisaalta lastauksessa pitäisi myös osata miettiä, mikä kaikki voi mennä pieleen ja mielellään ennaltaehkäistä niistä mahdollisimman paljon. Ja silti ottaa avuksi joku kokenut, joka varmasti osaa.

Tuohon aiempaan kommenttiin, ettei pakota hevosta liinoilla kyytiin. Minun mielestäni se on yksi hevosystävällisimmistä tavoista saada niskotteleva hevonen autoon. Hevoselle on selkeää mihin mennään, sille luodaan paine, joka hellittää loogisesti kun hevonen liikkuu haluttuun suuntaan. Sitä ei tarvitse hakata tai yrittää ohjata hyppivänä mihinkään. Paineen suunta on sellainen, että hevosen on "hankala" astua ohi sillalta. Itse käytän mahdollisten ongelmatapausten kanssa liinoja suoraan. Ei tarvitse hevosen eikä lastaajien kysellä, koska hevonen menee helpommin autoon kun se tapahtuu ensimmäisellä kerralla. Pidän tätä paljon mukavampana kuin tilannetta, jossa hevonen hyppii sillalta alas ja sitten sitä yritetään paineistaa molemmin puolin tämän estämiseksi ja paine ei kuitenkaan ole sama molemmin puolin, joten se hevonen on taas traikun ohi.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Ravityttå 
Päivämäärä:   5.8.20 20:13:59

Ravipuolelta saa kyllä paljon kokemusta jos sitä haluaa ottaa vastaan. Itse opin lastauksesta paljon! Ennen kun on laitettu useita tunteja hevosta autoon maanitellen jalkoja siirrellen tuloksetta aikuisiakin hevosia jotka ovat matkustaneet mutta eivät mene kun ei ole pakko. Kun alkavat riehumaan pienestä paineesta ja on annettu periksi niin ongelma on siinä.

Kun raviporukkaan pääsi mukaan näki miten ammattimaisesti lastataan hevonen. Hoitaja/auton kuljettaja kiipeää autoon ja hevonen (niin nuoret kun vanhat) kävelevät perässä. Jotain ekaa kertaa matkustavia laitetaan parin ihmisen voimin varmistamaan ettei hevonen tipu sillalta ja saadaan hyvä kokemus hevoselle. Saavat hetken ihmetellä jännittävää asiaa, mutta siitä ei tehdä numeroa. Toki hevoset on paljon käsiteltyjä nuoresta pitäen, ovat tottuneet olemaan kiinni siitä 1,5 vuotiaista lähtien viimeistään. Joskus saattaa osua joku jullikka joka ei mene mutta siinä vaiheessa kokenut lastaaja apuna on pelastus. Osaa ohjeistaa narun päässä olijan sekä tietää tarkalleen mitä itse tekee.

Omat hevoset on opetettu menemään kyytiin lähettämällä eikä niillä ole lupaa poistua kopista ennen kun vähän vedän hännästä ja sanon saa tulla. Toisinaan niillä ei ole mikään kiire pois edes 

Ei ole häpeä pyytää kokeneempaa apuun jos ei ole 110 % varma

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Saray 
Päivämäärä:   5.8.20 21:03:40

Eini, mä haluan tietää ja opiskella. Laita siis linkkejä materiaaliin ja videoitakin taatusti on tavattoman paljon. En kyllä ole ihan varma mihin sinä täsmälleen ottaen viittaat, mutta niin kiihkomielisesti asiasi esitit, että kiinnostuin valtavasti.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: vanha konsti 
Päivämäärä:   5.8.20 21:17:15

Tuosta silmien peittämisestä pakko kysyä, mikä siinä on väärää tai kamalaa? Hyvin vanha konsti, jolla välttyy väkivallalta tai minkäänlaiselta pakottamiselta.

Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. :)

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.20 23:05:36

"Instructions for dummies, hevosen kuljettaminen:

1. Pyydä avuksesi kaveri tai tuttu, joka on lastannut ja kuljettanut paljon erilaisia hevosia ja ehkä joutunut todistamaan joskus jonkun vaaratilanteenkin, kuitenkaan siitä traumatisoitumatta

2. Kuuntele tämän avustajan neuvoja, tarvittaessa anna hänen hoitaa homma jos olet yhtään epävarma

3. Toistakaa reissuja kimpassa niin kauan kunnes olet itse varma siitä mitä teet, niin lastauksessa, kuljetuksen aikana että purkaessa"

Case closed.

Sitä vain mietin, että miten täällä riittää sivutolkulla keskusteltavaa tästä aiheesta? Luulisi, että ne lastauksen ja kuljetuksen tärkeimmät pointit olisi tässä reilun 300 viestin aikana jo käyty läpi.

Vai onko kyse sittenkin siitä, että haaskalinnut yrittää edelleen "hyvän" asian varjolla päästä rääpimään tapahtunutta ja tuoda esille omaa paremmuutta? :)

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.20 23:18:18

Muutamia pohdintoja;

Oliko viittaus kasvattajiin ja useisiin hevosiin joita ei kerkeä kouluttamaan viittaus kuolleen hevosen kouluttajaan?

Ja onkohan yllättävää, että useilla tileillä nyt harjoitellaan lastausta ja esitellään, miten heppa ei sukella puomin ali, vaikka siihen nojaisi..... 

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.20 23:19:02

*kasvattajaan

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: 23 
Päivämäärä:   5.8.20 23:58:24

"Vai onko kyse sittenkin siitä, että haaskalinnut yrittää edelleen "hyvän" asian varjolla päästä rääpimään tapahtunutta ja tuoda esille omaa paremmuutta? :)"

Näissä lastaustopiceissa, jos missä, rääpiminen on loistanut poissaoloaan. Keskustelu on ollut harvinaisen asiallista hv.netiksi.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 05:59:19

Pitäisin silmien peittämistä kyllä henkisenä väkivaltana. Varmasti tehokasta, mutta ei pitäisi sitä hevosystävällisenä.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.20 06:43:41

Silmien peittäminen ei ole minkäänlaista väkivaltaa nähnytkään. Sillä on monta ensikertalaista saatu lastattua ongelmitta kyytiin jonka jälkeen kaikki on ollut helppia

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.20 06:47:47

Lähti kesken.

Siis kaikki ollut helppoa!
Toki myös kerran nähnyt hevosen joka oli päässyt omistajansa niskan päälle ja kun silmät peitettiin ja hevonen sai mennä tällä "no kun mä en halua" asenteella ei jälki ollut kaunista.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Major 
Päivämäärä:   6.8.20 07:02:29

Meillä jäi poni kerran etupuomin alle jumiin, kun ensin sukelsi siitä ylitse pää edellä. Oli kyllä hyvin kiinni oikeaoppisesti; tukeva nahkariimu, naru lyhyellä ja puomi oikein asetettu, me ollaan kokeneita kuljettajia. Oltiin siis juuri ostettu tämä aikuinen poni ja sen piti olla hyvä kuljettaa. (Tästä kyllä otin opiksi ettei pidä uskoa enää yhtäkään hevosihmistä yhdessäkään asiassa perkale.)

Vaan kävipähän niin että kun poni päätti loikata, napsahti riimunnarusta lukko rikki. Oli vieläpä kohtalaisen uusi naru jossa ihan kunnollinen lukko.

Meillä on onneksi traikussa kamera sisällä joten nähtiin heti mitä tapahtui ja pysähdyttiin. Kun päästiin kopin tykö, oli poni jo kammennut itsensä ylös siten että oli jumissa etupuomin alla. Minä siinä juttelemaan ponille niitä näitä, pyrin hengittelemään syvään ja naurahtelemaan, koska sillä on kokemukseni mukaan rauhoittava vaikutus hevosiin. No poni seisoi puomin alla ja pällisteli hölmistyneenä, eikä kertaakaan yrittänyt lähteä siitä liikkeelle. Apurini joutui toista puomia apuna käyttäen vääntämään tuon selän päällä jumissa olevan puomin irti, poni odotti rauhassa. Kun se oli irti, peruutettiin rauhakseen ulos kopista.

Ei mitään hämminkiä, ei naarmun naarmua. Tapahtuneesta aikaa useampi vuosi.

Että on se hieman hevosen luonteestakin kiinni, kuinka moisessa tilanteessa käy. Saako paniikin ja alkaa sätkimään hulluna, hajottaen itsensä. Vai toteaako että hitto tässä ollaan ja jää odottamaan apua.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 07:09:47

"Näissä lastaustopiceissa, jos missä, rääpiminen on loistanut poissaoloaan. Keskustelu on ollut harvinaisen asiallista hv.netiksi."

Ketjut menee muuten vain poistoon ja kommentteja häviää.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 07:45:41

""Näissä lastaustopiceissa, jos missä, rääpiminen on loistanut poissaoloaan. Keskustelu on ollut harvinaisen asiallista hv.netiksi.""

Älä viitsi. On suoraan syytetty bloggaajaa ylimieliseksi, toivottu ettei kukaan enää myy hänelle hevosta, syytetty hevosen kuoleman lavastamisesta ja epäilty koko onnettomuuden tapahtumista, syytetty eläinrääkkäyksestä, on käyty läpi blogitekstejä suurennuslasilla ja etsitty sieltä viitteitä henkilön mielenterveydestä, on syytetty bloggaajaa sodan aloittamisesta, on puhuttu henkilöstä halveksuvaan sävyyn ihan nimellä ja ihan suoraan riemuittu siitä että vihdoin kävi jotain ettei henkilö saa enää hevosta.

Ei se rääpiminen muuksi muutu sillä, että joku aina välillä muistaa käydä kirjoittamassa topicciin varmuuden vuoksi saaneensa sieltä tosi hyviä neuvoja, toivottavasti ketjua ei poisteta.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: baushew 
Päivämäärä:   6.8.20 07:48:40

"Oltiin siis juuri ostettu tämä aikuinen poni ja sen piti olla hyvä kuljettaa. (Tästä kyllä otin opiksi ettei pidä uskoa enää yhtäkään hevosihmistä yhdessäkään asiassa perkale.)"

Sama täällä opittu. Oli muuten toooooodella pitkät 400km kotiin "siinä se tuli missä muutkin"-kuljetettavan kanssa kun heti ensimmäisessä mutkassa tallin pihan jälkeen huomattiin (onneksi oli pieni hevosauto ja näkymät hevostilaan) että hevosella oli todella paha laitakauhu...

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 09:41:47

Siihen nähden, että menossa jo neljäs topic aiheesta on suoranaisia rääpimisviestejä ollut ht.netin tasoon verrattuna vähän. Ja se, että moni on sanonut bloggaajan antaneen itsestään ylimielisen ja lapsellisen kuvan tapahtuman jälkipuinnin ja kirjoittamansta blogitekstin puolesta, ei tasan ole mitään rääpimistä. Eikä täällä kyllä kukaan ole onnettomuudesta riemuinnit, on ihan asiallista todeta, ettei ihmettele, että näin kävi, ilman että se pitää ottaa haukkumisena ja syyttelynä. Eikä kyllä ole rääpimistä sekään, että bloggaajan teksteistä keskustellaan. Jos mokomasta mielensä pahoittaa, kannattaa häipyä somesta kokonaan. Jos itse vapaaehtoisesti hevosarjestaan päivittää jatkuvalla syötöllä ja pitää julkista blogia, niin pitää tiedostaa etteivät kaikki niitä ole komppaamassa ja kritiikkiäkin on hyvä ottaa vastaan. Asiattomuuksia ei toki tarvitse sietää, mutta kaikki eriävät mielipiteet, keskustelut ja kritiikit eivät ole kiusaamista.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Jaska 
Päivämäärä:   6.8.20 10:00:32

Aiemmin vertailtiin ravi- ja ratsuhevosten toimivuutta. Kuinka paljon tässä on todellisuudessa kyse siitä että hevosten kasvatuksessa on lähtökohtaisesti jo eroa.
Itse olen ratsupuolella enemmän liikkunut mutta ravipuoltakin nähnyt. Siellä käytetään hyvin paljon ammattilaisia apuna. Onhan siellä näitä itseoppineitakin mutta jos mielii radoille niin toimivia hevosia halutaan kasvattaa. Ja johdonmukainen käsittely aloitetaan nuoresta.
Ravi-ihmiset liikkuvat myös enemmän kotitallien ulkopuolella ja saavat siten näkemystä, vaikutteita ja oppia esim. siellä varikkoalueelta muilta tai muita seuraten. Myös hevosia käsitellään ja kuljetetaan monipuolisesti erilaisissa tilanteissa.
Tällä on annettu hyviä ohjeita ja itselleni ei ole tullut mieleenkään mitä kaikkea voi sattua. Myös kriisitilanteiden ennakointia kannattaa miettiä ja miten niissä oikein toimittaisiin. Hyvää keskustelua tästä asiasta.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   6.8.20 10:23:31

Hän myös itse on sanonut, että ei lue ht.nettiä.... Eli ei voi tästä mieltään pahoittaa. Myös se, että blokkaa ihan asialliset kommentit, osoittaa melkoista ylimielisyyttä. Hän on ihan varma omasta erinomaisuudestaan ja tämmöinen ihminen ei kerta kaikkiaan voi ottaa vastaan mitään kritiikkiä. Kukaan ei ole erehtymätön ja fiksu myöntää sen ja nöyrästi kuuntelee muita, jotka kenties ovat kokeneempia.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 10:27:39

"Älä viitsi. On suoraan syytetty bloggaajaa ylimieliseksi, toivottu ettei kukaan enää myy hänelle hevosta, syytetty hevosen kuoleman lavastamisesta ja epäilty koko onnettomuuden tapahtumista, syytetty eläinrääkkäyksestä, on käyty läpi blogitekstejä suurennuslasilla ja etsitty sieltä viitteitä henkilön mielenterveydestä, on syytetty bloggaajaa sodan aloittamisesta, on puhuttu henkilöstä halveksuvaan sävyyn ihan nimellä ja ihan suoraan riemuittu siitä että vihdoin kävi jotain ettei henkilö saa enää hevosta."

KYLLÄ!

Surullista, että ihmiset ummistaa silmänsä kiusaamiselta vaikka eivät itse asiattomia viestejä lähettäisikään.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 10:37:12

"Hän myös itse on sanonut, että ei lue ht.nettiä.... Eli ei voi tästä mieltään pahoittaa"

Oletko miettinyt, että miksi hän ei lue itseään koskevia keskusteluja? Se asia varmasti aukeaa sinullekin, kun lakkaat tuijottamasta omaa napaa ja yrität asettua toisen ihmisen asemaan. On säälittävää, että aikuiset? ihmiset oikein joukolla hyökkää somessa jonkun kimppuun.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   6.8.20 10:44:35

Juu! Jokainen, joka päivittää noin paljon somessa itsestään, ottaa riskin, että saa myös negatiivista palautetta. Kiusaamista tulee varmasti myös, enkä sitä hyväksy.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.20 10:47:03

Todellakin lukee näitä vaikka yrittää nostaa itseään jalustalle väittämällä ettei lue. Kommenteista ja postauksista paistaa läpi että käy täällä kyttäämässä. :)

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 10:51:45

Se, että kritisoidaan jonkun henkilön erittäin kyseenalaista toimintaa ei ole kiusaamista.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ddm 
Päivämäärä:   6.8.20 10:53:50

"Vaan kävipähän niin että kun poni päätti loikata, napsahti riimunnarusta lukko rikki. Oli vieläpä kohtalaisen uusi naru jossa ihan kunnollinen lukko."

Tämän mahdollisuutta olen itsekin pohtinut. Minulla oli kerran 2 v iso poni riimunnarussa kiinni. Se keksi yhtäkkiä hypätä pystyyn ja messinkinen lukko napsahti poikki. Vaihdoin tilalle palomiehen haan ja se on kyllä kestänyt, mutta nehän voivat olla hevoselle vaarallisia jos pääsevät auki ja porautumaan lihaan. Ja ne lukot mitä riimunnaruissa yleensä on, on kyllä niin hepposia, jopa muovisen oloisia, ettei niihin uskalla luottaa. Mistä saisi ostettua sellaisia lukkoja riimunnaruihin, jotka eivät napsahda poikki noin vain?

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 10:59:24

"Se, että kritisoidaan jonkun henkilön erittäin kyseenalaista toimintaa ei ole kiusaamista."

"On suoraan syytetty bloggaajaa ylimieliseksi, toivottu ettei kukaan enää myy hänelle hevosta, syytetty hevosen kuoleman lavastamisesta ja epäilty koko onnettomuuden tapahtumista, syytetty eläinrääkkäyksestä, on käyty läpi blogitekstejä suurennuslasilla ja etsitty sieltä viitteitä henkilön mielenterveydestä, on syytetty bloggaajaa sodan aloittamisesta, on puhuttu henkilöstä halveksuvaan sävyyn ihan nimellä ja ihan suoraan riemuittu siitä että vihdoin kävi jotain ettei henkilö saa enää hevosta"

Tämäkö ei ole kiusaamista?

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 11:00:09

Mielestäni tässä ei ole varsinaisesti hyökätty kenenkään kimppuun. Tottakai asia herättää keskustelua (ja saakin herättää!), kun asiaa noin julkisesti puidaan, väitetään kaikkien muiden mielipiteet vääriksi ja jopa estetään muiden mielipiteiden ilmaisu. Onhan se aika ennenkuulumatonta, jos on oikeasti iso seuraajajoukko ja sitten otetaan vastaan vain negatiiviset kommentit. Ja tietäähän sen varmasti, että mitä enemmän kirjoittelee ja aiheesta julkaisee, sitä enemmän saa vastakaikua. Jokainen somessa oleva varmasti tietää, että jos haluaa, että keskustelu loppuu (jos vaikka kokee sen kiusaamiseksi), niin kannattaa jättää päivitys tekemättä ja kommentteihin reagoimatta, ja vaikka laittaa tili yksityiseksi ja vain näyttää se vain ihmisille kenet tuntee. Mielestäni ei voi olettaa, etteikö keskustelua tulisi, jos tietentahtoen tekee julkaisuja joissa väittää omaa "uskontoaan" ainoaksi totuudeksi, ja sitten vielä koittaa estää kaikki keskustelut, joissa koitetaan tuoda esiin muita mielipiteitä. Ja kun tässä ei oikeastaan ole edes pelkästään mielipiteistä kyse, vaan ihan selvät faktat on "unohdettu" ja tehty tarinasta sellainen, että se sopii omaan ajatusmaailmaan.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 11:01:05

* siis otetaan vastaan vain positiiviset kommentit, ei negatiivisia

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: 555 
Päivämäärä:   6.8.20 11:03:42

Puolet näistäkin neuvonantajista on varmasti niitä hevosta karsinassa läpsiviä ”kouluttajia”.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 11:09:50

Lähettäjä555 

Päivämäärä6.8.20 11:03:42

Puolet näistäkin neuvonantajista on varmasti niitä hevosta karsinassa läpsiviä ”kouluttajia”.

Mikä siinä on niin vaikeeta tajuta, että kahden ääripään välissä on paljon tilaa, jossa hevosia kohdellaan asiallisesti? Tämän kys. henkilön tapa toimia ei ole niin hevosystävällistä kuin antaa olettaa, vaikka siinä ei ketään lyödäkkään. Tietysti lyöminenkin on väärin, mutta hevosten vapaakasvatus on vaarallista sekä itselle että niille hevosille ja siitä on hevosystävällisyys kaukana.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: mari 
Päivämäärä:   6.8.20 11:22:51

Lähettäjä: ddm
Päivämäärä: 6.8.20 10:53:50

"Vaan kävipähän niin että kun poni päätti loikata, napsahti riimunnarusta lukko rikki. Oli vieläpä kohtalaisen uusi naru jossa ihan kunnollinen lukko."

Tämän mahdollisuutta olen itsekin pohtinut. Minulla oli kerran 2 v iso poni riimunnarussa kiinni. Se keksi yhtäkkiä hypätä pystyyn ja messinkinen lukko napsahti poikki. Vaihdoin tilalle palomiehen haan ja se on kyllä kestänyt, mutta nehän voivat olla hevoselle vaarallisia jos pääsevät auki ja porautumaan lihaan. Ja ne lukot mitä riimunnaruissa yleensä on, on kyllä niin hepposia, jopa muovisen oloisia, ettei niihin uskalla luottaa. Mistä saisi ostettua sellaisia lukkoja riimunnaruihin, jotka eivät napsahda poikki noin vain?

-Löysin ihan puuilosta kunnon hakoja, joissa tulee kierteellä "holkki" joka estää aukeamisen.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: 85 
Päivämäärä:   6.8.20 11:26:35

#
Oletko vähän pöhkö? Täältä on poistettu asiattomia kommentteja ihan siksi, ettei niitä täällä enää olisi ja keskustelu pysyisi asiallisena. Ja sinä toistelet täällä mitä on kirjoitettu ja kommentoitu ja itse kirjoittelet niitä haukkuja tänne monen kommentin verran. Eli se olet sinä, joka täällä häntä haukkuu, arvostelee ja nimittelee, kun toitotat kaikkea paskaa hänestä! :D Jätä nyt hyvä ihminen nuo kommentit kirjoittamatta ja kirjoita vain asiallisia kommentteja. Et sinä voi syyttää muita asiattomasta käytöksestä jos kirjoittelet itse nuo kommentit tänne :D Tuo piste olisi voinut jättää tuon kommentin kirjoittamatta, mutta sinä teet itsestäsi jo vähän pöhkön kun kahteen kertaan kopioit sen ja jankaaat asioita. Anna olla, jos haluat että ketju pysyy asiallusena.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 11:28:37

"Mielestäni tässä ei ole varsinaisesti hyökätty kenenkään kimppuun. Tottakai asia herättää keskustelua (ja saakin herättää!), kun asiaa noin julkisesti puidaan, väitetään kaikkien muiden mielipiteet vääriksi ja jopa estetään muiden mielipiteiden ilmaisu."

Voit sulkea silmäsi asialta, mutta se ei silti tarkoita ettei kiusaamista olisi tapahtunut.

Jokainen saa omilla somekanavillaan poistaa kommentteja tai estää ihmisiä tai heidän "mielipiteen ilmaisuja", jos niin haluaa.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: samoin 
Päivämäärä:   6.8.20 11:30:11

Tässä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Niin kauan kuin meillä on hevoset ihmisen hallinnassa ja käytän ihan tarkoituksella tätä termiä, meillä on myös vastuu siitä, että hevosta kohdellaan oikeudenmukaisesti, sillä on rajoja, jolloin hevonen kokee olonsa turvalliseksi ja turvatuksi.

Olen aina ihaillut niitä hevosmiehiä / - naisia, joilla on kärsivällisyyttä, lempeyttä, mutta myös auktoriteettia hevosiin. Eivät he turhista komenna, mutta rajat pitää olla. Arvostan ravihevosten kasvattajia, valmentajia, kaikkia heitä, jotka toimivat ravihevosten kanssa, sillä hevoset toimivat ja niiden myös tarvittaessa annetaan olla, kun hevonen ja ihminen ovat yhdessä, toimintarajat on opetettu hevoselle. Eritoten arvostan sitä vanhaa hevosmiestaitoa, mihin yhdistyy lempeys, jolloin hevosta ei rangaista turhasta, mutta näiden kohdalla voi nähdä, mitä on todellinen yhteys hevoseen kun se on saavutettu. Siihen on monella vielä pitkä matka. Ennenkaikkea turvalliset rajat ja sitä, että hevonen saa olla hevonen kun se vapaana tarhassa, laitumella, mutta silloin kun toimitaan ihmisen kanssa, toimitaan opituissa rajoissa. Meillä on paljon opittavaa ravipuolelta.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.8.20 11:09:50

Lähettäjä555

Päivämäärä6.8.20 11:03:42

Puolet näistäkin neuvonantajista on varmasti niitä hevosta karsinassa läpsiviä ”kouluttajia”.

Mikä siinä on niin vaikeeta tajuta, että kahden ääripään välissä on paljon tilaa, jossa hevosia kohdellaan asiallisesti? Tämän kys. henkilön tapa toimia ei ole niin hevosystävällistä kuin antaa olettaa, vaikka siinä ei ketään lyödäkkään. Tietysti lyöminenkin on väärin, mutta hevosten vapaakasvatus on vaarallista sekä itselle että niille hevosille ja siitä on hevosystävällisyys kaukana.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.8.20 11:33:07

"Täältä on poistettu asiattomia kommentteja ihan siksi, ettei niitä täällä enää olisi ja keskustelu pysyisi asiallisena."

No @!#$ sherlock.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   6.8.20 11:44:22

Mulla oli oma hevonen kymmenen vuotta, sitä ennen oli kaksi yp hevosta kaksi vuotta ja sitä ennen ratsastin ratsastuskoulussa noin viisi vuotta.
Koskaan ei ole hevosta tarvinnut lyödä. Hevosta kuten ei mitään eläintä tarvitse kouluttaa väkivallalla. Jos hevonen yritti jyrätä päälle taluttaessa riitti että otti seis ja laittoi hevosen peruuttamaan riimua heilauttamalla. Kun peruutus onnistui ja hevonen myös uudestaan pysähtyi pelkästä riimun kevyestä heilautuksesta, jatkettiin matkaa eikä siitä tehty isoa numeroa. Samalla tekniikalla lastasin aina hevoset eikä ongelmia ollut. Paineistus on hyvä tyyli kouluttaa, harmi että senkin moni tulkitsee pakottamiseksi ja väkivallaksi. Avainasemassa on ihmisen oma rauhallisuus hevosen kanssa toimiessa. Kun ihminen on rauhallinen vaikka ympärillä lentelisi pieniä kiviä, ei hevosellakaan pidä silloin olla mitään hätää.

Surullista että tuon jatkuvan ruualla syöttämisen ja hakkaamisen väliin ei joidenkin mielestä mahdu yhtään mitään. Jos kari vepsänkin oppeja katsoo, hän käyttää painetta, ei herkkuja. Kohteleeko hevosia väkivaltaisesti? Ei. Maalaisjärjellä pärjää tosielämässä pitkälle ja aina kannattaa kysyä apua jos jotain ei osaa.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Haaa 
Päivämäärä:   6.8.20 14:45:11

Kaksi ekaa ketjua oli tosi hyviä, lastaamisesta yleisesti. Sitten vähän eksyttiin aiheesta ja kommentit eivät olleet enää järkeviä......

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: hw 
Päivämäärä:   6.8.20 15:38:07

No eipä Haaa:n kommenttikaan mitenkään järkevä ole :DDD

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.8.20 17:01:29

^ sinun on onneksi erittäin nerokas?

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: hw 
Päivämäärä:   6.8.20 17:09:55

:D
Ihan yhtä nerokas kuin sinunkin kommenttisi ;)

No niin, pitäisikö tämä ketju häröttää? Ei näytä kenelläkään olevan enää mitään otsikon mukaista asiaa? Olen itse kirjoittanut aiempiin ketjuihin toisella nimimerkillä ihan aiheeseen liittyvää asiaa, mutta en jaksa kopioida sitä tähän enää uudelleen.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.8.20 17:22:32

Oiskohan Haaa:n pointti kuitenkin se, että kommentit menneet asiattomiksi? Mutta pakko vääntää....

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.20 18:38:44

Näköjään sinulla on joku pakkomielle vääntää ja upata tätä ketjua vaikka et saa mitään asiaan liittyvää kirjoitettua. Kerrotko :D meille lastaustilanteissa tapahtuneista onnettomuuksista, vai annatko tämän ketjun olla?

Lastaustilanteissa en ole itse onnistunut kämmämään mitään ja hevosetkin on osanneet käyttäytyä. Mutta olen vierestä seurannut kun muut ovat laittaneet väkisin koppiin neljävuotiasta hevosta, jota oli elämässään kuljetettu vain yhden kerran vuotiaana kun se ostettiin kasvattajalta. Kokeilivat vaikka mitä, mutta hevonen ei mennyt koppiin. Ei hyvällä, pahalla, namittamalla eikä väkisin. Hirveä sirkus ja härdelli, muistaakseni puoltoista tuntia harjoittelivat hevosen koppiin laittoa. Omistaja alkoi jo hätääntyä kun seuraavana päivänä oli ollut pakko saada tuo hevonen kinikalle kun sille oli varattu aika. Eräs ravimies sitten sanoi, että hän voi tulla lastaamaan hevosen koppiin kunhan omistaja pysyy poissa. Siis kokonaan poissa. Tuo ravimies otti hevosen karsinasta, laittoi suojat jalkoihin ja loimen päälle ja talutti hevosen koppiin ja laittoi hevosen ja luukut kiinni ja siinä se. Omistaja sai tulla paikalle vasta sen jälkeen.

Että semmosta... Jos tuo omistaja olisi alkanut sössiä lastaamisen kanssa, niin en tiedä mikä olisi ollut lopputulos. Varmasti joko joku olisi loukkaantunut, tai sitten klinikalle ei olisi lähdetty ollenkaan. Tuo ravimies ei ole mikään ammattilainen, vaan harrastuksena pitää omaa muutaman hevosen tallia palkkatyön ohessa.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 18:48:16

”Vai onko kyse sittenkin siitä, että haaskalinnut yrittää edelleen "hyvän" asian varjolla päästä rääpimään tapahtunutta ja tuoda esille omaa paremmuutta? :)”

Tämä.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   6.8.20 18:57:25

Luultavasti hyvän alun syynä oli se, että lastauskeskustelu aloitettiin ennen luin mitään julkista onnettomuutta. Se vain sattui sopivasti tämän aiheen piiriin.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 18:59:53

Niin ne hyvätkin keskustelut menee vtuiksi kun aletaan asiattomasti rääpinään yksittäisiä ihmisiä. Kun keskusteltais asiasta ja jätettäis se läpinäkyvä yksittäisistä henkilöistä vihjailukin pois niin sillon nää keskustelut vois edes teoriassa pysyä asiallisina.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: rm 
Päivämäärä:   6.8.20 19:41:40

Jos haluatte että keskustelut pysyvät asiallisina, niin silloin ette itse kirjoita mitään turhia kommentteja ettekä reagoi mihinkään nimiin tai vihjailuihin niin kaikki olisi ok. Ette myöskäänitse kirjoita niitä. Mutta joka kerta kun alatte vänkyttää "älkää kirjoittako tänne paskaa, pysykää asiassa", niin uppaatte ketjua turhaan ja lisäätte vettä myllyyn. Eli myös ... voisi jättää nuo kommenttinsa kirjoittamatta, jos hänellä ei ole otsikon mukaiseen aiheeseen mitään sanottavaa.

Ja kyllä, myös tämä minun kommenttini on nyt sitä turhaa piipittämistä, mutta kun ette näytä tajuavan tätä asiaa jos sitä ei teille selitä.

Jatkossa kommentoitte vain teille sattuneita lastausonnettomuuksia, tai annatte tämän ketjun olla niin tänne ei tule mitään muita kommentteja. Jooko?

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.20 17:08:00

Nyt on storyssä kipukäytöksestä videoita, miksi tuota ei ole käytetty klinikalla jo aika päiviä sitten?! :o

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   11.8.20 17:08:57

^Näinpä, itse olisin aikoja sitten vienyt klinikalle tutkittavaksi

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.20 17:11:04

Koska toinen heppa olisi jäänyt yksin hetkeksi!!!!! :0

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Skygarden 
Päivämäärä:   11.8.20 17:13:23

Katselin samaa. Ihan järkyttävää, että mikäli hevonen oli kipeä se ei saanut mitään asiallisia tutkimuksia eikä hoitoa. Mutuilua ja arvailua vaan! Ja tekosyitä, että ei voi kuljettaa eikä tehdä sitä eikä tätä eikä kutsua toista eläinlääkäriä jos yksi ei miellytä.

Siinä on sitä hevosystävällisyyttä ja hevoslähtöisyyttä kerrakseen! Omistajan täytyy olla todella välinpitämätön, että kykenee moiseen. Valuu vessasta alas tuo höpötys "pehmeistä metodeista hevosen parhaaksi"...

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: hwsh 
Päivämäärä:   11.8.20 17:36:21

Minua ihmetyttää noissa teksteissä se, että hän sanoo "Onneksi tuo hevonen päätyi minun omistukseeni. Jonkun muun käsissä sen kipukäytöstä ei taatusti olisi huomattu vaan se olisi pakotettu toimimaan".

No, ensinnäkin... Jonkun muun käsissä se ei olisi päässyt ensimmäistäkään kertaa sukeltamaan takapuomin ali ja mahdollisesti saanut jotain vammaa selkäänsä.

Toiseksi, jonkun toisen käsissä se olisi viety heti silloin helmi-maaliskuussa klinikalle kun huomattiin, että se liikkuu epäpuhtaasti ja haluttomasti ja pukittelee ja potkii ja on ihmisille hapan. Sille toselle hevoselle olisi keksitty seuraa tai se olisi viety vaikka sinne 3 km päähän kasvattajalleen tutulle tallille päiväksi, ettei sen olisi tarvinnut jäädä kotiin yksin siksi ajaksi kun toinen hevonen on klinikalla.

Ja kolmanneksi, jonkun toisen käsissä ne kipuasiat olisi ehkä otettu aiemmin huomioon, eikä vetkuteltu siihen asti että hevonen on ihan kituvan näköinen eikä jaksa edes seistä kunnolla (mahahaavatilanteeseen viitaten).

Ja neljänneksi: Jonkun toisen käsissä se hevonen ei olisi toista kertaa sukeltanut takapuomin ali ja joutunut tilanteeseen, että se lopetetaan pahoissa kivuissa.

Eli en nyt ihan sanoisi, että on todella hyvä asia että hevonen oli nimenomaan hänen käsissään. Kyllähän täällä keskusteltiin asiallisesti jo silloin maaliskuussa että tuon hevosen potkiminen ja uhittelu ei ole naurun asia eikä mitään nuoren hevosen kevätvillitystä vaan ihan selkeää kipukäytöstä, mutta tuon henkilön mielestä näin väittävät ovat nettikiusaajia... Ja kun lopulta itsekin huomasi hevosen olevan todella kipeä, niin hän keksikin väittää, että hän on kuukausia toitottanut hevosen olevan todella kipeä mutta kukaan ei usko...

Enkä tiedä mitä hän siinä lopussa pyytää anteeksi. Sitä, ettei uskonut muita ihmisiä ajoissa, ottanut keneltäkään neuvoja vastaan missään tilanteessa, ymmärtänyt itse asioita niin kuin ne olivat vaan viimeiseen asti vänkäsi vastaan, vienyt sitä hevosta klinikalle ajoissa vaikka väkisin, vai sitä, että lastauskoulutus ja lastaustilanne (hevonen irti, purut pitkin lastaussiltaa ja hevonen melkein trailerista ulkona kun lastaussilta nostettiin niin että purut valuivat hevosen jaloille) meni pahasti mönkään ja sen vuoksi hevonen jouduttiin lopettamaan. Minä en edelleenkään löydä mistään minkäänlaista kommenttia siitä, että hän olisi itse tajunnut mikä kaikki meni mönkään ja mistä pitää ottaa opiksi, ettei vastaavaa joudu enää yksikänä hevonen kokemaan.

Kun ottaa huomioon kuinka paljon hänellä on seuraajia, niin olisi ensiarvoisen tärkeää myöntää ne omat virheensä että muut ottaisivat hänestä mallia ja välttäisivät samat virheet jatkossa. (Minä ainakin olen ottanut oppia ja paljon!) Eikä väittää kiven kovaan, että mitään ei itse tilanteelle voinut ja mitään väärää ei itse tehnyt, vaan tilanne oli täysi onnettomuus johon ei voinut mitenkään vaikuttaa.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.8.20 17:40:24

hwsh: amen to that!

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.20 17:44:25

hwsh TÄYTTÄ ASIAA!

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.20 17:56:29

Puomin yli hypänneitä ollut jonkin verran.. jotkut ollut todella kokeneita matkustajia.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.8.20 18:01:38

Täällä on ravipuoli erikseen, painu sinne.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: 12q1 
Päivämäärä:   11.8.20 18:20:16

Kommentoin vain tuota "hevosta ei voitu viedä klinikalle koska muuten toinen hevonen olisi jäänyt yksin kotiin".

Tiedän hevosia jotka asuvat kahdestaan pikkutallilla ja toinen on todella megalähesiriippuvainen eikä sitä voi jättää yksin. Eli jos toisella hevosella lähdetään kisoihin, valmennuksiin tai klinikalle, pakataan tämän toinenkin hevonen mukaan. Eli molemmat lähtevät samaan reissuun, jolloin kumpikaan ei jää yksin mihinkään. Ja kaverillani oli kilpaa juokseva lv-ravuri, joka ei voinut olla yksin missään. Hänellä oli myös vanhempi poni, joka ei hätkähtänyt mitään ja hän pakkasi sen aina raveihin mukaan seuraponiksi. Näin pääsi tämä lähesiriippuvainen ravuri raveihin stressaamatta.

Eli mielestäni olisi tuon hevosen voinut pakata mukaan sinne klinikalle, niin sen ei olisi tarvinut jäädä yksin kotiin. Jos ei oma kortti tai kalusto olisi riittänyt, niin sitten olisi rahaa vastaan pyydetty kaverilta kamat lainaan tai kaveri kuskiksi.

Ongelmiin löytää kyllä ratkaisut jos vain viitsii pyytää, ajatella ja etsiä.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: asd 
Päivämäärä:   11.8.20 18:42:36

hwsh, puit ajatukseni sanoiksi!

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   11.8.20 19:25:28

Hwsh, ihan samaa mieltä!

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   11.8.20 19:37:35

hwsh: juuri näin! Ko ihminen teki virheitä jo sen aiemman älveensä kanssa, ei näköjään opi.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   11.8.20 19:58:40

Minäkin olen oppinut tosi paljon! Eli tee juuri päinvastoin järkeä käyttäen kuin tässä tapauksessa.

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: sds 
Päivämäärä:   11.8.20 20:02:30

hwsh, juurikin näin!

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.20 20:50:31

Hwsh, tosi hyvä kommentti!

Tuosta klinikkajutusta olen samoilla linjoilla kuin 12q1. En ymmärrä, miksei toista hevosta vain otettu mukaan (tai viety vaikka sinne naapuriin päiväksi). Päivityksistä kun kuitenkin sai sellaisen kuvan, että tämä oli päällimmäinen syy siihen miksei kipeää hevosta viety klinikalle heti keväällä, vaan aika oli vasta 4-5kk kuluttua (jota en kyllä oikein ymmärrä).

  Re: Onnettomuudet lastauksessa 4

Lähettäjä: dnd 
Päivämäärä:   11.8.20 21:39:20

Minunkin mielestäni olisi pitänyt harrastaa lastaustreenejä molempien hevosten kanssa. Pakata molemmat hepat traikkuun ja lähteä sinne klinikalle. Moni ottaa toisen hevosen seuraksi eikä se ole mitenkään harvinaista. Ja jos tuota toista hevosta pitää joskus kuljettaa, niin olisihan se hyvä että sen kanssa olisi jo treenattu ja sitten kun on johonkin lähdettävä niin hevonen vain laitetaan kyytiin ja mennään. Ja tuo kolmas hevonen heillä ilmeisesti on ihan helppo lastattava ja kuljetettava. Eli varmempi kyytiin ensin, sitten toinen, luukut kiinni ja menoksi.

Meillä joskus opetettiin parivuotiasta menemään koppiin. Seurana oli vanhempi tamma joka meni koppiin ongelmitta, eli sen kanssa ei ongelmia ollut. Se ei koskaan pelännyt mitään missään, joten ei korvaansa lotkauttanut myöskään sille että nuori pelkäsi koppia kuollakseen ja sen kanssa piti vähän tolskata lastaussillalla. Ja kun se ei kopissa korvaansa lotkauttanut vaan veti heinää, niin se sai myös sen nuoren rauhoittumaan. Kun molemmat olivat rauhassa, lähdettiin varovasti liikkeelle. Ja vasta kun molemmat olivat rauhassa, avattiin luukut kun oltiin taas kotona.

Ei nyt varsinaisesti ole siis mitään kommentoitavaa itse aiheeseen kun en ole koskaan ollut osallisena mihinkään lastausonnettomuuteen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.