Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Boni 
Päivämäärä:   11.7.20 17:36:59

Vinkkejä kaivattaisiin? Kannattaako mennä satulalle vai ilman? Mitä kannattaisi teettää jotta mielenkiinto pysyy yllä? Jaksaa ratsastaa nyt yleensä 20min. Ratsastaa 1-4 kertaa viikossa silloin kun itse pyytää. Olen miettinyt kuolaimettomia suitsia kun aloittaa itse ohjaamisen. Ja shettiskokoinen koulusatula olisi kiva että oppisi istumaan heti oikein, mutta en ole löytänyt. Wintecin safarisatulaa ollaan käytetty mutta yleensä haluaisi mennä ilman satulaa kaulanarusta kiinnipitäen tai kahvavyöstä.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Ti 
Päivämäärä:   11.7.20 17:54:46

-Kehonhallintaa:
Ilman jalustimia ratsastusta
Kädet sivulla ratsastusta
Väärinpäin satulassa istumista
Erilaisia tehtäviä(koske omiin varpaisiin, hevosen korvaan jne.)

Ohjauksen harjoittelua;
Pujottelua
Tolppien välistä ohjausta
Maassa olevien puomien välistä ohjaamista
Jonkun esineen siirtämistä korokkeelta toiselle

Liinassa ympyrällä
Eri askellajeja (juoksuttaja hallitsee hevosen, lapsi vain matkustaa)
Eri askellajeja ilman jalustimia/vain toisella kädellä kiinni pitäen.

20min on varmasti ihan hyvä aika lapselle ja hepalle.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Boni 
Päivämäärä:   12.7.20 09:15:33

Hyviä vinkkejä, paitsi tuota liinassa juoksutusta näin pieni ratsastaja selässä en uskalla kokeilla ainakaan tällä ponilla koska saattaa villiintyä.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Mare 
Päivämäärä:   12.7.20 09:26:19

Mielenkiinto pysyy kyllä yllä, jos ITSE asiaa haluaa. Mutta myöhemminkin ehtii, hänhän on vasta 4-vuotias.
Kumpihan sitä oikeasti haluaa äippä vai pieni tyttö ?

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.20 09:32:58

Liian nuori.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Ti 
Päivämäärä:   12.7.20 09:33:04

Jep, juurikin se että ratsastuksesta tekee mukavaa yhdessä tekemistä on tärkeää noin pienellä.
Voihan lapselta kysyä itse mitä haluaisi tehdä ja sitä kautta rakentaa harjoituksia.
Paljon positiivista palautetta ja virheiden korjaamista maltilla ettei motivaatio lopu.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Mmmm 
Päivämäärä:   12.7.20 09:49:38

Maastoon retkelle.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   12.7.20 10:13:33

Mäkin varmaan veisin maastoon retkille ja opettaisin liikkeisiin mukautumista tasapainoharjoituksilla. Pääasia että ratsastus on kivaa. Kun oppii olemaan rentona ponin selässä, niin on helpompaa sitten myöhemmin opetella myös ratsuun vaikuttamista, jos harrastus jatkuu. Riippuu tietysti lapsestakin, joku voi haluta vain "matkustella" kun taas toinen haluaa itse laittaa ponin liikkeelle, kääntää ja pysäyttää.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: Boni 
Päivämäärä:   12.7.20 16:30:33

Joo on kyllä itse innostunut ja pyytää itse että voisiko ratsastaa. On tykännyt myös siivota karsinaa ja laittaa ruokia ja vesiä eli lähtee mielellään tallille vaikkei saisikaan ratsastaa kun aina ei ehdi.

Maastoon ei olla päästy kun kerran, kun haluan että toinen aikuinen on mukana jos tulee jokin tilanne. Siellä olisi kyllä kivempi mennä tosiaan vielä kun vaan enempi matkustelee.

Mutta tosiaan täytyy omasta halusta lähteä, vanhemmat lapset eivät ole kiinnostuneet vaikka, hekin kokeili pienempänä ratsastusta ja ajamista.

  Re: Ratsastuksen opetus itse 4v. tytölle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.20 14:06:55

Pakko sanoo, että lapsella voi myös olla enemmän intoa asiaan kun aikuisella...kun tuon ikäinen ei välttämättä hirveästi osaa ohjeita noudattaa tai jaksa kauaa jotain harjoitella jotta pääsisi itse kunnolla puikkoihin mutta mielellään matkustaisi tai ravaisi eli pitää taluttaa taluttaa taluttaa...

En laittais satulaa ollenkaan väliin jotta oppii istumaan jäkittämättä tukea satulasta väärällä tavalla ja varmasti ergonomisempaakin huomioiden kuinka pieni tuonikäinen kuitenkin on.

Vikellyspuolelta löytyy ehkä vinkkejä mitä voi tehdä kahvavyöllä sitten kun uskaltaa itse kääntyillä ja nousta vaikka kontilleen/seisomaankin. Kaikki kotiin tasapainon kanssa vaikka itse avut ja ohjaaminen sun muut ois vielä sivuosassa. Tietty ensin kaikki silmät kiinni/kädet sivulla ym pyörittelyt vaikka aikuista matkimalla että oppii katsomaan samalla minne menee jne. Painon siirtämistäkin voi opettaa ja luulen että jopa helpompaa kuin esim ohjasotteen pitäminen. Riimuunkin saa sitten ohjat kiinni niin ei käy suupieliin se harjoitteluvaihe.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.