Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Okko 
Päivämäärä:   11.7.20 15:37:40

Onko olemassa hevosia jotka sietää vain yhden ratsastajan? Ja miten ilmenee?

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.7.20 15:41:14

On olemassa, mutta usein on vaan harrastelijan omaa mielikuvitusta ettei se oma mussukka siedä ketään muuta. Harrastelijat eivät osaa myöntää etteivät ole mitenkään spessuja ratsastajia.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 15:46:43

Ei se hevonen siitä välitä, kuka selässä on, vaan siitä, miten sitä ratsastetaan.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: hörhör 
Päivämäärä:   11.7.20 16:20:36

.. ja sitten taas toisaalta - jos sinulla on oma hevonen, voit aivan itse omistusoikeudellasi määritellä sille itsellesi sopivan käyttötavan. Ja jos sinä itse koet, että teidän yhteistyö toimii paremmin siten, että olet itse ainoa ratsastaja, niin siihen sinulla on oikeus.
Toki se on sitten ihan toinen asia väittää, että hevonen tulisi sekopäiseksi muista ratsastajista tai ' ei siedä kuin vain yhden ratsastajan'.

Ehkä, jos kyseessä olisi jotenkin ihan poikkeuksellisen traumatisoitunut ja kaltoinkohdeltu yksilö, mutta ne lienevät satuolentoja?

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.20 16:23:03

Mä tiedän yhden hevosen, joka sieti vain yhtä ratsastajaa edes lähelleen. Tällä todettiin ruumiinavauksessa paha aivokasvain, joten kyse oli enemmänkin siitä, että heitti päässä sen verran, että vieraita ei sietänyt ollenkaan. Kun alkoi olla aggressiivinen tätä yhtäkin kohtaan niin lopetettiin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.7.20 16:25:41

Yleensä kuva vain itsellä toimivasta hevosesta syntyy, kun verrataan hevosen liikkumista vieraan kanssa ihan ensimmäisellä kokeilulla siihen miten hevonen itsen alla liikkuu vuosien harjoittelun jälkeen. Hevonenkin tottuu ajan kanssa ratsastajan vinouksiin ja virheisiin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: hau 
Päivämäärä:   11.7.20 16:57:23

Ei nyt ihan tuollainen, mutta mun hevonen on sellainen että ventovieraan ihmisen on turha yrittää selkään. Vieras ratsastaja lähtee samantien satulasta kuin Naton ohjus. Tuttujen kanssa toimii. Eli tätä olisi esimerkiksi mahdoton lähteä myymään.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: hoho 
Päivämäärä:   11.7.20 16:59:35

en nyt tiedä sellaista joka sieti vain yhtä ratsastajaa, mutta ei sietänyt vaihtuvuutta. Aina uuden ratsastajan kanssa meni pari viikkoa, ennen kuin pääsi oikeasti työstämään, mutta kunhan olit "ajanut itsesi sisään" kyseisen hevosen selkään, se toimi aina hyvin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   11.7.20 19:03:11

mulla on hevonen joka ei edes päästä selkään muita ellen ole itse pitämässä kiinni, hyvä jos silloinkaan. Pukittelee ja vie minkä pystyy jos on joku muu selässä. On muuten oikeasti tosi kiva ja herkkä ratsastaa, harva ymmärtää ja pystyy sillä (varsinkaan heti) kunnolla ratsastamaan. Vaatii paljon aikaa että alkaa jotenkuten toimimaan. On hyvin epäileväinen muita kohtaan.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   11.7.20 19:13:20

Jaa, tutulle kävi vuosia sitten niin että sen omakasvatista tuli yhden ihmisen hevonen. Hevosta ei sen viiden ensimmäisen elinvuoden aikana käsitellyt tai edes käynyt katsomassa, ajanut tai ratsastanut kukaan muu. Tuttu kengitti itse ja ainoa vieras jonka hevonen oli koskaan nähnyt oli kerran vuodessa rokottamassa ja raspaamassa käynyt eläinlääkäri. Hevonen oli perusluonteeltaan aranpuoleinen ja kun se näki sitten ensimmäisen kerran vieraan ihmisen se pelkäsi jo maasta niin hysteerisesti että ei sitä olisi kuvitellutkaan selkään menevänsä.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   11.7.20 19:31:30

Tunsin yhden aran hevosen, joka kyllä sieti vieraitakin, mutta jännittyi selvästi. Jos sillä oli mahdollisuus, se hipsi karkuun, joten vieras ihminen ei saanut sitä kiinni tarhasta tai laitumelta. Ratsastaessa se pyrki vain juoksemaan karkuun. Kun sen kanssa puuhasteli päivittäin jonkin aikaa ja tuli tutummaksi, niin asiat helpottuivat. Lopuksi se oli jo ihan rento tuttujen ihmisten kanssa. Ratsastettavuuskin parani, kun hevonen ei koko ajan odottanut tilaisuutta purra kuolaimeen ja lähteä juoksemaan. Suvun puolesta herkkä luonne oli odotettavaakin ja hevosen käytöksestä päätellen sille oli annettu joissain tilanteissa myös kyytiä edellisessä kodissa.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Vienna 
Päivämäärä:   11.7.20 22:52:13

Mun tamma ei siedä muita ratsastajia. Se on ollut mulla 3-vuotiaasta asti ja 3 eri ratsuttajaa kävi toteamassa, että liian hankala. Se ei tee mitään vaarallista, mutta menee täysin jäihin ja jännittyy kaikista muista, kulkee suu auki jäykkänä. Itse ratsastan sitä niin kärpäsen kevyesti.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   11.7.20 23:15:24

On niitä ihan huipulla. Yleensä ne vaatii erikoista ratsastusta. Tiedän monta, joita on useampi maailman huippu yrittänyt ja sitten on löytynyt se, joka vie maailman huipulle.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.7.20 23:20:23

Kuulostaa siltä että moni noista "ei siedä vieraita" hevosista ei ole nähnyt juuri muita kuin sen yhden ihmisen ja jännittää siksi ihmisiä että ei ilman pitkää tutustumista toimi muilla.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Mimi 
Päivämäärä:   11.7.20 23:29:37

"Ei se hevonen siitä välitä, kuka selässä on, vaan siitä, miten sitä ratsastetaan."

No kyllä vaan jotkut hevoset voivat olla hyvin tarkkoja siitä, että uskaltavat päästää vain tutun ihmisen selkäänsä. Se ei toisaalta tarkoita sitä, että vain ja ainoastaan yksi ihminen voi sillä ratsastaa.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Okko 
Päivämäärä:   12.7.20 07:17:46

Itselläni on kokematon nuori poni, jolle välillä yritän miettiä vuokraajaa. Olen itse kokemattomampi kuin nämä muut ratsastajat, mutta poni ei meinaa liikkua heidän kanssaan ollenkaa. Ei kestä erilaista kevennystä, ei eri tyylistä istuntaa, pohkeita yms yms.. Vaikka en itse ole erityisen hyvä, silti tuntuu että poni kiikuttaa minua silkasta ystävyydestä. Haluisin ponille parempia ratsastajia, mutta se heittää vaan stopin ja pukittaa paikallaan niille. Muuten on rohkea ja fiksu poni, mutta pirun herkkä.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: 7/ 
Päivämäärä:   12.7.20 07:35:48

Hyvin hyvin harvoin ratsastaja, joka ei ole kisannut useammalla poikkeuksellisen vaikeaksi todetulla hevosella 140+ tai Va A+, ratsastaa millään vaikealla tai yhden ihmisen hevosella.

Hyvin hankalia terveitä hevosia on vähän ja hyvin hankalaista pieni prosentti on ns yhden ihmisen hevosia. Yleensä "yhden ihmisen hevonen" kestää hyvin huonosti ns tavanomaisia apuja ja ratsastusta ja se "yksi ihminen" osaa ratsastaa ilman kyseistä ominaisuutta.. pohjetuntumaa, ohjastukea, liikaa istumatuntumaa.

Moni harrastelija pitää omaa käytöshäiriöistä ja tai kipeää hevostaan yhden ihmisen hevosena.. onhan se - muut laittaisivat monttuun tai laittaisivat järjestykseen.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Okko 
Päivämäärä:   12.7.20 07:42:57

Kipua olen miettinyt paljon, ja tutkittu on jo jonkun verran. Siksi aloin miettiä tätä sietää vain yhtä ratsastajaa, kun erityistä syytä kivulle ei löydy. Huonoja kokemuksia tällä kyllä on historiassaan.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.20 10:54:42

Mun edellinen hevonen oli aikaisemmassa elämässä pää aina kierroksilla ja hermoheikko, mun kanssa oppi ensimmäistä kertaa ikinä rentoutumaan ja muutenkin nautti rutiineista ja tutuista ihmisistä. Nopeasti kävi niin ettei huolinut selkäänsä ketään muuta, vieraat omasta äidistä ratsuttajaan saivat kaikki kovaa kyytiä ja hevosen pääparka meinasi keittää ihan yli. Tultiin lopputulokseen että olen ainut joka hevosella menee, mielenterveyden ja kaikkien turvallisuuden vuoksi.

En tiedä lasketaanko tätä kun selkeästi oli jo pää pilattu ja eikä olosuhteet olleet tavalliset. Rakas hevonen oli todella raju kun sen rajat ylitti, mutta kun rajat oppi tuntemaan niin hevonen oli kanssani rento, rauhallinen ja luottava sekä ulospäin näytti tavalliselta leppoiselta. Oikeasti oli kuin lohikäärme, oi kun tuli rakasta ikävä kun alkoi kirjoittamaan <3

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.20 11:06:57

Moni yksäri kyllä jännittää vierasta ratsastajaa, jos ei ole tottunut kuin muutamaan ratsastajaan. Ei se tarkoita, etteikö niillä voisi muut ratsastaa, mutta alkuun se tietysti vaikuttaa.

Mun yhden entisen hoitohevosen omistaja halusi, että myös minä ratsastan nuorta hevosta, vaikka en nyt mikään huipputaitava ollut, toki paljon ratsastanut. Mutta sanoi vaan, että hyvä sen junnunkin on oppia erilaisia tapoja apuihin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: creb 
Päivämäärä:   12.7.20 11:08:10

Tiedän kisaponin jota aikoinaan oli erittäin vaikea myydä kun tytön ponivuodet loppuivat. Oli ollut tytöllä vuosia ja ei ollut antanut kenenkään muun koskaan kiivetä tuona aikana kyytiin.

Poni oli muutoinkin sellainen sähikäinen ja kun koeratsastajia tuli, ei hommasta meinannut tulla yhtään mitään.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Tont 
Päivämäärä:   12.7.20 11:27:12

Yksäri? Onko se suku vai?

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.7.20 11:32:49

Jospa ihmiset vaan sanoo noin, koska eivät halua omansa selkään muita päästää? En itsekään halua toimia minään ilmaisena ratsastuspalveluna kaiken maailman suhareille.
Toisaalta en kyllä väitä ettei mun hevoset sietäisi muita ratsastajia...

Se on silti omistajan valinta päästääkö muita selkään.

Uskon että on joitain äärimmäisen herkkiä (tammoja), jotka ei oikein siedä mitään puristusta/pitämistä jne ja viskoo mäkeen tavan hinkuttajat.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.20 15:44:00

Mua vähän ärsyttää nämä yhden ihmisen hevoset, kun en vielä yhteenkään sellaiseen ole törmännyt, mikä ei olisi joko totaalisen kipeä tai totaalisen väärin käsitelty. Kuitenkin niitäkin on aika vähän, 95% ”yhden ihmisen hevosista” sietää oikeasti taitavia ratsastajia oikein hyvin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.7.20 17:34:15

Tiedän yhden "yhden ihmisen hevosen". Ihmisen ei tarvitse olla kukaan tietty, kunhan pysyy päivästä toiseen samana. Ei myöskään vaatinut erikoisen hyvää ratsastajaa. Tätä yritettiin ratsastuskouluun ja sen jälkeen perhehevoseksi. Käyttäytyi aina moitteettomasti kun vain yksi ihminen ratsasti pidempiä pätkiä. Ratsastajan vaihtumista tai vaihtelua ilmeisesti stressasi ja stressi heijastui aina myös käytökseen esim karsinassa. Meni lopulta jollekin tädille, siellä kuulemma voi oikein hyvin.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: poniponiponi 
Päivämäärä:   13.7.20 06:09:06

Kyse varmaan siitä, että poni/hevonen on ratsastettavuudeltaan parempi, jos sama ihminen sitä ratsastaa. Herkempi hevonen tuntuu toiseen persaukseen huonolta jos joku muu on ratsastanut eilen, kun hevonen on vielä edellisen ratsastajan asetuksilla.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   13.7.20 07:39:00

Todella traumatisoitunut, kaltoinkohdeltu tai päästään kipeä hevonen saattaa päästää kaikenkaikkiaan luokseen vain yhden ihmisen. Silloin sillä voi ratsastaakkin vain tämä yksi (jos voi hänkään). Kuoppaan kuuluu tällaiset arvaamattomat hevoset. Entä jos tämä yksi ei joku päivä pääsekään tallille?

Jos hevonen on perus ratsukoulutettu ja se sietää lähellään ihmisiä, niin kyllä se antaa eri ihmisten ratsaillekin nousta. Ei sitä hevosta tosiaan kiinnosta kuka sitä ratsastaa vaan miten.

  Re: Sietää vain yhden ratsastajan?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.7.20 08:45:45

Minulla oli hevonen joka ei laskenut muita selkään. Myöhemmin ruumiinavauksessa selvisi sen olleen todella kipeä. Sieti ehkä vaan minulta kipua paremmin kuin muilta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.