Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: kaviomysteeri 
Päivämäärä:   11.7.20 08:48:20

Taas kerran törmäsi ( ei nyt kerrota missä) ilmiöön kengättömien kavionhoidossa siihen, että sen yksityiskohtia ei avata perusteellisesti vaan vain kättä heilauttaen " kyllä sen eron näkee kun vuolija tekee ja kun kengittäjä tekee ".

Tämä ei ole ensimmäinen kerta tätä typerää kiertelyä. Eroa jäljessä kuulemma paljon on, mutta ei kerrota mitkä ne erot konkreettisesti ovat olleet kun kengittäjä on käynyt pilaamassa kaviot.

Mitkä ne erot ovat olleet? Säteitä vuoltu liikaa? Kantakulmatukia liikaa pois? Kantoja liikaa pois? Kaviosta liikaa ylipäätään pois? Liian vähän pois näistä? Varvasta pyöristetty liikaa/liian vähän? Seinämiä suoristettu/ei suoristettu? Anturaa vuoltu? Kavio vuoltu suoraan/vinoon? Pyörähdys tehty väärään paikkaan? Jotain muuta? Sanottu, että tarttee kengän?

MITÄ? Onko kyse pelkästä bisneksestä ja siitä että halutaan pitää kengättömyys omana lahkona jonka sisällä turvataan salailulla oma toimeentulo? Kengityspuolella tekijät jakavat oppejaan täysin eri asenteella ja usein ILMAISEKSI ( minun kokemukseni mukaan). Vuoluporukka vaan uhriutuu ja ei suostu tekemään yhteistyötä. Ainakin siltä tuntuu. Kirjoitukseni oli nyt sitten ihan yleistävä, joten kaikkien ei tarvitse loukkaantua suunnattomasti.

Itse kengittäjänä ( en ole seppä ) haluan ensinnäkin oppia asioita, ja myös jaan oppimaani eteenpäin jos jollekin(hevoselle) siitä olisi vaikka hyötyä.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 08:59:57

Minun tallissa asiakkaan hevosta kävi vuolemassa ns villihevosvuolija, sellainen aika erikoisen näköinen mies.
Olivat lupailleet vuolevansa kuntoon niin kukkopatin kuin hengityselinongelmat.

Sen sijaan vuoli hyvin kipeäksi kaviot. Teki sellaiset kannattomat kapeat töpöt ison, painavan ja vanhan, ikänsä kengässä olleen hevosen kavioista, sikakin p.silmällään olisi nähnyt että 'ei noin'.

Ei käynyt enää kun sanoimme että ei saa tulla meidän tontille enää edes käymään, porttikielto eläintä tahallaan satuttavalle.

Kengittäjä vuollessaan kengätöntä ei väitä että hevonen koko keholtaan paranee kengättömyyden tai kenkien vaikutuksesta. Eikä muotoilu juuri poikkea siitä mihin kenkä lyötäisiin.

Sitten on näitä vuolukurssin käyneitä köyhäilijöitä jotka vuolee 'pelastamansa' eläinparan kavioita itse. Rakenteen puolesta toki päin hlvettiä mutta ei yhtä kovia kipuja aiheuttaen kuin mister vuoluekspertti itse.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   11.7.20 09:08:04

Tää on niin totta! Jos haluaa pitää hevosensa kengättömänä, oikea seppä osaa vuolla paremmin kuin nää ihmevuolijat. Lisäksi seppä osaa sanoa rehellisesti, jos hevonen ei kerta kaikkiaan pärjää ilman kenkiä. Luottakaa kengittäjiin enemmän kuin näihin vuolijoihin.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 09:20:11

Tämä oli kuuluisammasta päästä kengättömyysfriikkejä josta edellä kerroin, ja vuoli väärän muotoiseksi, vuoli liikaa, valehteli asian vaikutuksista omistajalle ja kun minä kysyin niin punoitti eikä kehdannut vastata. Ei saanut vioittamaansa hevosta itse ulos kun kipu oli eläimellä niin paha.
Ja kyllä, rahastusta ja lahkotouhua yrittävät ylläpitää, ilmeisesti jotta ilman ammattitaitoa saavat rahastettua.

Varmaan olisikin hankala työllistyä muualle jne mutta täysin epäeettistä silti.

Tallin omistavia suosittelen että ette pelkää kuin jumalaa, ette ainakaan mr vuolijaa tai tämän valhelupausten uhriksi joutuneita omia asiakkaitanne, jos näette että hevosta vahingoitetaan niin teillä on oikeus kieltää henkilön pääsy talliinne. Sama tietysti pätee myös muuhun eläinsuojelullisesti kestämättömään toimintaan tiloussanne, ette kai halua olla todettavissa avunantajiksi eläinsuojelurikokseen?

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: kaviomysteeri 
Päivämäärä:   11.7.20 09:44:19

Rajua settiä mutta rajua settiä on nähty kengittäjiltäkin.

Mutta tuo tuloshan ei ole kenenkään tavoite.. Onko jollain jakaa vaikka esimerkillinen kengättömän ihannevuoluvideo tänne? Sellainen jossa selostetaan se asia. Tai jokin muu, luotettava, lähde.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.20 10:08:11

Kvg on myös sinun käytössäsi. Oma aloitteisuutta vaan kehiin. Ei kaikkea tietoa tarvitse saada valmiina.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: kaviomysteeri 
Päivämäärä:   11.7.20 10:26:39

No mutta mitäs jos mun lähdekritiikki pettää :D

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.7.20 10:36:30

Kvg :D ensimmäinen vuolija ilmoittautui paikalle :D

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: Barefoot 
Päivämäärä:   11.7.20 10:44:41

Tietääkseni hevonen ei kärsi jos kaviosta kaikki ylimääräinen liikakasvu vuollaan kerralla pois?
Nämä kengättömyyshörhöt vuolevat vain muutaman raspinpyyhkäisyn kerralla koska hevosen pitää " tottua" pikkuhiljaa.
Lisäksi kaikki vaivat ja käytösongelmat johtuvat kuulemma rautakengistä.
Suurinpiirtein joka hevosella on näiden hörhöjen mielestä valkoviivantauti jota vastaan soditaan desinfioimalla kavionpohjat= lutrataan käsidesien ym.kanssa.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.7.20 10:53:26

Suurin eri mitä mä oon nähny on et moni kengittäjä vuolee kengättömän kavion ihan kun siihen olisi tulossa kenkä takaisin, eli jättää reunan teräväksi jonka seurauksen mun hevosen kaviot alko halkeilla ihan kamalasti. Kavion reuna pitää pyöristää kunnolla jos meinaa pitää ilman kenkiä. Sen jälkeen ei oo halkeillut enää yhtään mun hepan kaviot

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: kaviomysteeri 
Päivämäärä:   11.7.20 11:03:39

..: Tämän minäkin tiedän ja olen tehnyt. Mutta edes tuota eivät raaskisi sanoa. Kuten tuo " KVG" tuossa. Hänelle vielä sellainen kommentti että kengittäjänä ( taidoiltani vielä melko vähäinen ) se tieto ei todellakaan tule mistään itsekseen valmiina, saati että siitä hyötyä on jos ei tee ja tee ja tee. Ja tee jonkun silmän alla.

Mitäs siinä kengättömän vuolussa on sellaista tietoa että sitä ei tarvitse kenellekään " valmiina " tarjota??? On se kumma kun kengityspuolella en ole tällaiseen valikointiin vielä törmännyt..

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 11:06:29

Kengättömiä on usein surullista katsella. Irtoseinämäisyyttä, töpöä askelta, olemattomia kantoja, pitkää varvasta tai vaihtoehtoisesti joka suuntaan levinnyttä kaviota.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 11:13:41

Tavan kengittäjissä ja vuolijoissa on molemmissa hyviä ja huonoja, eivätkä ne huonot useinkaan ole huonoimpia suustaan.

Jotkut hevoset voi vain jättää ilman kenkiä, toiset (useimmat) pitää totuttaa kengättömyyteen ja jotkut tarvitsevat kengät tai kavioita pitää muuten suojata jatkuvasti. Vähän kerrallaan lyhentäminen voi olla perusteltua, jos hevonen arkoo anturoitaan tai kavio ei ole tasapainossa ollenkaan alun perin. Valkoviivantautia on monella, kengättömillä se näkyy ja haittaa enemmän.

Kaikilla hevosilla on tavoitteena rakenteenmukainen vuolu, kengillä tai ilman. Oman kokemukseni mukaan parhaat kengittäjät vuolevat hyvin kengättömätkin, mutta huonompien jäljiltä kavio ei kestä ilman kenkää, ongelmat kavioissa tulevat helpommin näkyviksi ilman. Myös vuolijoissa on hyviä, mutta monen kokemus ja koulutus ovat,tälläkin, puolella vähäisiä.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.7.20 11:28:53


Kyllä repaleisimmat kaviot mun uralla on ollu hyppäävillä puokeilla kisakäytössä mahahaavan ja irtokenkien polkemisen kera. Joko ponnistellaan takasilla etuset kannatinpinnan kera pois ja sit nakutellaan lisää reikää viereen, että seuraava popo pysyy seuraavissa karkeloissa. Olosuhteet on mitä on tarhoissa. Kavio ei ikinä kerkeä vahvistua, kun kokoajan stressi päällä kuluttamassa kaikki varannot (käytöstä ja ympäristöstä). Hauraaata ei saa hyvää pitkään aikaan.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: Ansulainen 
Päivämäärä:   11.7.20 12:11:20

Luulen että kengittäjä vuollut kavion siihen uskoon että siihen voisi tyrkätä vaikka kengän. Kengättömältä ei saa vuolla liikaa ja laitoja hyvä pyöristää ettei kaviot lähe halkeilee ja jos halkeilee niin hyvä olisi pysäyttää heti. Luulen että tämä on joku rahastuskusetus.... Totuus on se että käytössä olevalta kengättömältä ei oteta just mitään pois, eli siitä pienestä työstä pitää hintaaki saada otettua, siksi pitää liioitella tehtyä työtä. Ja että nämä "vuolijat" ei ymmärrä kengittämisestä oikeasti mitään.

..
Laittoikin näköjään saman. Siinä on se taika. Olen nähnyt että linimenttiäkin levitetään, otetaa siitä kovaa hintaa ja puhutaan puuta heinää siinä samalla.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: Huikka 
Päivämäärä:   11.7.20 12:44:12

Minulla on ollut sekä kengättömiä että kengällisiä ja kykenen vuolemaan sekä lyömään irtokengät.

Oikeastaan kaksi sellaista prototyyppiä on tullut vastaan, joiden en antaisi hevoseni kavioihin koskea. Kengättömien vuolijoille tärkein kysymys on, että miten kavio tulisi vuolla optimaalisesti? Jos vastaus on "kavioluun kärki 45 asteen kulmaan" tai muutoin kerrotaan että kaikki vuollaan samaan muottiin ei tarvitse mun hevosen kavioihin koskea. Kengittäjille tärkein kysymys on, että vuollaanko kengätön kavio täysin samalla tavalla kuin kengitettävä kavio? Jos vastaus on että kyllä vuollaan, saa pysyä kaukana.

Valitettavasti joillain kengittäjillä vuolu menee siihen, että vuollaan kuten tulisi kenkä jalkaan eli tehdään tasaiset kannatinpinnat ja siivutetaan anturaa. Pahiten mun hevoset ovat tuollaisen vuolun jälkeen arkoneet. Sellaisten kengittäjien jäljiltä, jotka ymmärtävät jättää anturan rauhaan (pl. pakollinen siistiminen) eivätkä yritä lähteä rakentelemaan kengälle pintaa ei ole ollut mitään ongelmia.

"Paljasjalkavuolijoilla" saattaa olla se ongelma, että kaviot halutaan vuolla tasan tietyn muotin mukaan ja uskotaan sokeasti omaan agendaan. Vuolusuuntauksia on useita ja haukkuvat aina kaikki muut ja varsinkin kengittäjät. Yksikin vuolija sanoi, että kavioluun kärjen tulisi olla kaikilla hevosilla 45 asteen kulmassa. Kysyin mitäs sitten, jos varvasakseli väittää muuta niin ei sillä kuulemma ole väliä, anatomia on kaikilla samanlainen. Selvä. Toinen iso red flag on mikäli vuolijan mielestä kengät ovat stanasta ja kengättömyys käy kaikille ja jos ei käy niin vika on ruokinnassa/aineenvaihdunnassa/pohjissa/liikutuksessa ties missä. Kannattaa kiertää kaukaa.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.7.20 13:18:30

Komppaan Huikkaa!

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   11.7.20 14:52:33

Huikalla hyvä pointti!

Itselläkin ollut sekä kengättömiä että kengällisiä. Vuolijoita ja seppiä on niin moneen lähtöön, että olen todennut että parasta on kun on itse asioista erittäin hyvin perillä. Parasta on, kun osaa itse arvioida hevosen kavioiden tilan ja arvioida myös kavionhuoltajan käden jälkeä. Suomessa on paljon todella taitavia seppiä sekä vuolijoita, mutta joukkoon mahtuu myös seppiä, joiden käden taito on lähinnä metallityötä jossa kavioon ei kiinnitetä ollenkaan huomiota. Usein tälläiset sepät hoitavat lähinnä oireita, ja keksivät ties mitä ihmevirityksiä jotta hevonen pysyy käyttökunnossa.

Vuolijoiden kanssa on myös oltava tarkka. On valitettavasti paljon vuolijoita, jotka ovat jonkun yhden päivän kavionhuoltokurssin käyneitä ihmeitä, jotka ovat sittemmin sivistäneet itseään valikoidulla luetunymmärtämisellä varustettuna internetin ihmeellisessä maailmassa. Tällaisen tunnistaa helposti siitä, että uberteknistä muka-sanastoa kavion anatomiasta pulppuaa enemmän kuin järkipuhetta, ja joka kysymykseen löytyy sama perustelu: "kengättömyys sopii kaikille, kengät rikkovat hevosen".

Usein nämä tällaiset vouhotusvuolijat vievät hevosen omistajaa ja valitettavasti hevosta siinä sivussa kuin pässiä narussa.

Huikan kommenttiin vedoten, on totta että hevosen ruokavaliolla, elinympäristöllä, aineenvaihdunnalla sekä muilla seikoilla on kengättömyyden toimimisen kannalta ratkaiseva vaikutus. Mutta se, että kipeää ja jaloistaan arkaa hevosta pidetään kengättä jonkun reikihoitajavuolijan oppeja sokeasti kuunnellen ei ole oikein.

Haluaisin vielä mainita, että kengättömyys ei ole pelkästään sitä että kengät poistetaan ja toivotaan parasta. Jotta kengättömyys voisi toimia, ja ehkä jopa auttaa hevosta parantamaan huonoja kavioitaan jos niikseen on, on oltava tarkka ja hyvin perillä kavion ja juuri sen kyseisen hevosen anatomiasta. Liikaa näkee myös näitä pihan perän rakkauslapsia, joiden kavioihin ei ole koskettu herran aikaan.

Kengättömyydestä voi olla hevoselle paljon hyötyä, mutta jostain syystä kengättömyys usein houkuttelee puoleensa hyvin erikoisia ihmisiä..

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: kaviomysteeri 
Päivämäärä:   11.7.20 15:14:21

Mulla on kengitettävien lisäksi joitakin vuoltavia. Itse vuolen ne niin että jätän kannatinpintaa enemmän enkä koske anturaan. Siistin säteet kunnolla mutta varon vuolemasta niitä liikaa. Raspaan flöörit pois, kannat yritän vetää perille mutta madaltamatta niitä yhtään enempää kuin on pakko saadakseen kavion suoraksi ja siivoan kantakulmat ( en heikennä). Pyöristän varpaan kunnolla ja pyöristän koko kannatinpinnan reunat muutenkin.

Jos on valmiiksi nylkeentynyt kavio joka halutaan pitää kengättömänä, niin toimenpiteet voi olla tosi pieniä. Näiltä kysyn aina ensin että onko arkonut ( no eihän ne kaikki ole..) ja kerron sen ja näkemäni mukaan mitä aion tehdä ja minkä verran ja saatesanoiksi sitten, että jos arkominen jatkuu, suositus on kengät. Ja sitten on ne hevoset joilla on hyvä kasvu ja sinänsä pelivaraa, mutta sitä kaviota olisi suoristeltava ja varvasta pyöristettävä useammin mitä muutoin vuoluvälin kuvittelisi tarpeen olevan. Eli vaikka parin viikon välein. En koskaan vuole kengättömän kaviota kuin kenkää varten.

Mahtaisikos jollain vuolijalla olla tähän jotain lisättävää, poistettavaa tai KORJATTAVAA?

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.7.20 15:47:16

Jostain syystä lähes kaikilla kengättömillä on valkoviivantautia ja kavioita pitää koko ajan desinfioida. Kengitetyillä tätä ei tunnu olevan, ainakaan ei koskaan kuule kenenkään kengittäjän puhuvan asiasta. Kumpi suuntaus on oikeassa?

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.7.20 16:39:53

m: ei ole mitään yhtä oikeaa suuntausta. Riippuu hevosesta ja myös kengittäjästä/vuolijasta. Itse en ole kyllä huomannut että kengättömillä on valkoviiva tautia yhtään enemmän kuin muilla

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   11.7.20 16:51:57

Kengättömillä kavioihin pääsee paremmin käsiksi ja kaviot arkovat helposti jos on ongelmia kuten sädemätää tai valkoviivatautia. Valkoviivatauti on yleinen kengällisillä sekä kengättömillä, mutta kengättömillä ongelmiin on puututtava nopeasti jotta hevonen ei mene jalattomaksi. Kengällisillä kenkä peittää ongelmia että suojaa kavioita.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.7.20 17:34:16

Miksi kengittäjät eivät sitten kerro tästä valkoviivantaudista omistajalle, mutta tietyt kengättömyysvuolijat löytävät sen joka hevoselta? On kokemusta molemmilta puolin ja tiettyjen vuolijoiden asiakkailla oli kaikilla valkoviivantauti, heidän mukaansa. Myivät tietysti itse näitä kalliita desinfiointiaineita ja saippuoita asiakkaille.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   11.7.20 17:51:44

m - ei sitä kaikilla olekkaan, ja kehen tahansa ammattilaiseen millä tahansa alalla, joka tekee lennosta saman diagnoosin joka asiakkaalle ja ovat tuputtamassa mukaan heidän myymäänsä tuotetta on syytä suhtautua varauksella... :)

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.7.20 18:15:55

Nyt on taidettu sekoittaa valkoviivan tauti ja irtoseinämäisyys. Jälkimmäistä tapaa paljon, ensiksi mainittua pohjolan olosuhteissa ei juuri tavata. Ovat kaksi eri asiaa!

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.20 19:18:19

Luin samaa keskustelua suurella mielenkiinnolla, koska vuolen omaani ja parin kaverin hevosta, mutta en ole mitenkään koulutettu, joten en Facebookissa omalla nimelläni halunnut keskustella.

Se "rakenteenmukainen vuolu" tuntuu olevan joku mystinen juttu, jota ei voi ymmärtää ilman, että on käynyt erään suomalaisen vuolunettikurssin? Kukaan ei oikein osaa sanoa, mikä se rakenteenmukainen vuolu on. Koska se on joku salaliitto, niin kyseessä EI liene se, että katsotaan ihan vain hevosta, sen jalka-asentoa ja vuollaan kavio siihen sopivaksi? Vai onko kyse juuri tästä, jonka jokainen kengittäjäksi opiskellutkin osaa tehdä?

Kaviokulma ym pitäisi mielestäni olla sama oli sitten kenkä tai ei, ero tulee lähinnä reunohen pyöristämisestä ja siitä että jätän itse seinämää hieman kengättömille niin on "kulutuspintaa" enemmän. Olen käsittänyt, että kengitettäviltä vuollaan kavion pohja ihan tasaiseksi? Mutta tämä on vain minun käsitykseni, en kengitä enkä vuole kengitettäviä.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: Hus 
Päivämäärä:   11.7.20 21:01:15

Missä facen ryhmässä tämä keskustelu oli?

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   11.7.20 21:29:38

Valkoviivan tautia ei Suomessa ole juurikaan muilla kuin tuontihevosilla

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.20 21:34:37

On mahtavaa, jos hevonen voi olla kengättä. Valitettavasti monet eivät kuitenkaan ymmärrä sen kengättömyyden tuomaa vastuuta. Hevosen kavio on samalla niin yksinkertainen että pirullinen tekele, että sen kanssa täytyy olla erityisen tarkkana, ja kengättömillä vastuu korostuu. Pitää itse tehdä havaintoja (monien mielestä se hevosen "kiva helppo liike, joka todellisuudessa johtuu arkomisesta muuttuu kun pistetään kenkään), tarvittaessa joko ymmärrettävä kavion vuolemisesta jotakin itsekin (sitä oppia ei saa tältä eräältä verkkokurssilta niin, että sen jälkeen osaisi ja ymmärtäisi asian käytännössä) tai oltava valmis kutsumaan vuolija käymään tarvittaessa kahden viikon välein. Pitää käyttää vuolijaa, joka rehellisesti sanoo, jos hevonen ei pärjää kengättä.

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.20 21:53:03

Onko kengättömän hevosen arkomiseen kovilla teillä mitään muuta ratkaisua, kuin rautakenkä jos bootseja ei halua käyttää?

  Re: Kengättömien vuolu,ylimielistä salatiedettä

Lähettäjä: xxX 
Päivämäärä:   12.7.20 00:17:12

...
Toki on! Esim duplot tai glushut.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.