Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.20 13:09:23

Miten voi olla näin kiven alla lähellä isompaa kaupunkia vuokrahevoset? Ylläpitohevosista puhumattakaan.

:o

Ilmoitukset hevos hommissa on lähinnä 99% näitä ostetaan, halutaan ylläpitoon, halutaan vuokralle... alaikäisillä ei mitään toivoa löytää, aikuisilla myös hankalaa

Kunhan avauduin

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   5.6.20 13:12:51

Sen takia kun hevosenomistajat haluavat ratsastaa itse ja jos tarvetta lisäliikunnalle siihen vain luotettavat tutut tai maksettu ratsuttaja.

Harmillista kyllä, että nykyään vuokraajat "vain ratsastavat" ja loppu jää omistajalle. Ei välitetä varusteista saati hevosesta. Revitellään täysillä ja joka kerta. Kun itsellä muuta ohjelmaa tunnin varotuksella ilmoitus, ettei pääse.

Ylläpitäjät vielä pahempia :O

Ei kiitos !

hevosenomistaja, joka ei enää ikinä vuokraa hevostaan.

Kunhan totesin

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 13:21:00

Niin no. Nykyään on muodikasta ottaa "vuokris" heti kun vaan saa ja lopettaa samalla ratsastuksen oppiminen...

Hinta jonka vuokraamisesta saa on niin olematon (ja kuitenkin kuulemma ihan liikaa) että vuokraajan ratsastuksesta pitäisi olla hevoselle oikeasti hyötyä, että kannattaisi. Mieluummin siis pyydän tuttuja, luotettavia ihmisiä ilmaiseksi ratsastamaan kuin vuokraan puoli-ilmaiseksi vieraalle. Hevoseni on vielä nuori, ja siksi ei ihan helpoimmasta päästäkään vaikka periaatteessa kiltti, pitäisi olla osaava ratsastaja. Tai ainakin rohkea ja motivoiva joka tietää, minkä verran nuoresta voi repiä irti missäkin vaiheessa (=hevosen ehdoilla, ei sen perusteella kun vuokraaja maksaa kerrasta kympin niin voi siitä edestä revitellä). En usko että löytyy, tai en paremminkin uskalla kokeilla. On huonoja kokemuksia.

Vuokratkaa ratsastuskouluilta, niissä voi usein tuntien kylkeen vuokrata.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.6.20 13:42:20

Tarjontaa lienee enemmän kuin kysyntää. Olen noin kolmekymppinen, kokenut ratsastaja, jolla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa -> vuokrahevosta ei ole vaikea löytää. Teen myös hevosen ehdoilla aina, eikä ratsastaminen ole itsestäänselvyys.

Jos minulla olisi oma, olisin yhtä lailla tarkka vuokraajasta. En minäkään todellakaan aikaisemmin tajunnut kaikkea, enkä tietysti nytkään, mutta väistämättä tiedot ja taidot kehittyvät matkan varrella. Omasta kokemuksesta myös tiedän, että itsenäisesti ratsastaminen on aika haastavaa, sitä kehittyy jos jonkinlaisia istuntavirheitä tai muuten vaan tulee haettua vääriä asioita.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   5.6.20 13:51:02

En oma hevostani vuokraisi.

Yhdellä tallilla oli vuokraaja, jota omistaja piti tosi hyvänä. No vuokraaja kerran kuulutti kovaan ääneen, että hän vaan ratsastaa eikä muu kuulu hänelle. Omistaja sitten palauttelee sekä hoitaa. Eikä tarvitse ottaa vastuuta hevosesta - hänestä unelma pesti. Varmaankin jos noin ajattelee.

Sääliksi kävi hepoa. Hevonen on muutakin kun "kone".
Omistaja ei vaan tajunnut - näitä on :(

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 13:54:30

En muuten periaatteestakaan lähde mihinkään diileihin alkukesästä. Nyt on kaikkein paras aika ratsastaa ja haluan kyllä tehdä sen itse ja lisäksi keventää hevosen hommia. Kaikki etsivät vuokra/yp hevosta kesäksi kun harrastaminen on silloin parhainta. Syksyn kurakeleillä palautetaan yppihevonen jollain tekosyyllä, jos ei kesäksi ole alkuunsa jo haettu. Talvella vuokraaminenkaan ei yllättäen ole niin kivaa. Eli kiitos, kun hoidan ja ratsastan noi surkeimmatkin kelit, niin ihan varmasti ratsastan ja puuhaan myös kesän kauneimmat päivät itse...

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   5.6.20 14:01:38

Kysy tutuilta. Useimmat hevoset voisivat liikkua enemmän, mutta kukaan ei tahdo vierasta randomia talliinsa luuhaamaan. Joukkoon kun mahtuu vääränlaistakin väkeä. Sen sijaan tuttu, osaava ja täysikasvuinen järki-ihminen on ihan eri juttu.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 14:41:18

Viime aikoina asenneilmpiiri vuokraamista kohtaan on vähän tuntunut muuttuneen minkä huomaa täällä ketjuistakin, ei voi olla vaikuttamatta vuokrahevosten tarjontaan.

Hevonen on sellainen väline, hirveä vaatimuslista miten hevosen pitää olla vähintään tätä tasoa, maneesit ja halpa vuokrata, sillä olisi hyvä saada hyppiä, kisata ja täysin ehjä. Ja kaikki vastuu omistajalle aina, myös mennä hoitamaan hevonen jos vuokraajaa ei nyt just kiinnostakaan.

Ei hevosen tarvitse useinkaan liikkua joka päivä, sen voi antaa vähän seistäkin. Todennäköisesti se on ainakin parempi vaihtoehto kuin huono tai liian kova ratsastus ja vähemmän stressaavampi omistajalle kuin huono vuokraaja.

Omistajalle hevonen on yleensä kallis investointi sekä osto- että ylläpitohinnalta ja kun asenne on tuo, niin miksi vuokrata?

Hyvä hoitaja olisi tervetullut ja saisi ratsastaa ilmaiseksi jos vaan suinkin on riittävän taitava pärjätäkseen. Mulle syy vuokraamiseen olisi tallivapaat, ei raha. Pitäisi kuitenkin voida luottaa vuokraajaan mutta niiden osalta on nähty kaikenlaista, hyviä mutta myös tosi rimanalituksia.

Ostakaa oma.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.6.20 14:41:21

Voisin hyvin ottaa hevoselleni vuokraajan (ei onneksi mikään pakko, mutta pari tallivapaata päivää viikossa olisi ihan jees), mutta koska en halua täysin vierasta ihmistä vuokraajaksi, niin etsin ainoastaan puskaradion kautta.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.6.20 14:44:50

Monet omistajat eivät halua vuokrata hevostaan huonommalle ratsastajalle kuin mitä itse ovat.

Sitten taas jos vuokraaja on parempi ratsastaja kuin omistaja niin tulee helposti jotain "minähän vien hevostasi eteenpäin eikä minun siitä kuuluisi sinulle maksaa, vaan päinvastoin" juttuja aika herkästi vuokraajan suunnalta. Helposti kuvitellaan että sillä 20-30 euron kertamaksulla on jotain päätösvaltaa hevosen asioihin, vaikka niinhän ei todellakaan ole.

Alaikäiselle en ikinä vuokraisi vastuuasioiden takia, mitä sitten jos jotain sattuu ja vanhemmat heti viemässä raastupaan? Järkevälle aikuiselle voin vuokrata, mielellään sellaiselle jolla on ollut oma hevonen ja sopimus tehdään aina kirjallisesti.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: eeva 
Päivämäärä:   5.6.20 14:57:49

Itsellä on käynyt tosi hyvä tuuri kun oman hevosen lopetuksen jälkeen mulle tarjottiin samalta tallilta vuokrahevosta omistajan ollessa estynyt itse hoitamaan hevosta. Useampi vuosi meni näin, sitten tilanteet hieman muuttui ja sain rinnalle vielä toisen vuokrahevosen, jota tarjottiin mulle nyt omaksi. En ole yhtä taitava kuin tämä kohta entinen hevosen omistaja, mutta tunnollisuus, tarkkuus ja halua oppia on vakuuttanut hänet siitä että hevosensa on hyvissä käsissä.

Eli ehkä isoin valtti on aiempi kokemus omasta/ylläpitohevosesta. Tai että joku tuttu suosittelee suo. Jos sulla on valmentaja/opettaja, kysy häneltä. Helpoiten vuoksiksen varmasti saa tutulta tallilta jossa on hoitanut tunti/hoito/vuokrahepan aina hyvin ja tunnollisesti.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.6.20 15:51:31

Minulla on kaksi vuokrahevosta pk-seudulla, sen lisäksi käyn vielä ratsastuskoulussa tunneilla. Toisella vuokriksista käyn myös valmennuksissa.

Jos olet täyspäinen aikuinen ja hoidat hevosen ja varusteet hyvin, löytyy varmasti vuokrahevonen.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: BZ 
Päivämäärä:   5.6.20 17:00:53

Mulla on 4 omaa hevosta maneesitalleilla ja nämä ovat hankittu ihan täysin vuokraamiseen. Täytyy sanoa että kysyntää riittää vaikka vuokraan hevosia siten että hevosen kulut peittyvät vuokrapäivän aikana ja ylikin. Mun hevoset tienaa päivässä 600€ päivässä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.6.20 17:04:36

^ ja lehmät lentää :)

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: hip hei 
Päivämäärä:   5.6.20 17:19:41

Siksi niitä vuokrahevosia on vaikea löytää, koska ei minua ainakaan enää hevosenomistajana kiinnosta enää sponsoroida kenenkään muun harrastuksia.

Tosiasia kuitenkin on, että se hinta, mitä nämä vuokraajat olisivat valmiita maksamaan, ei valitettavasti kata hevosen ylläpidosta aiheutuvia kuluja. Jos pyydät hintaa todellista kulujen mukaan, niin eipä ole vuokraajia jonoksi asti.

Tallipaikka isomman kaupungin lähellä maneesitallilla on helposti sen 700-800e/kk, pk-seudulla enemmän. Kengitys maksaa sen 100-150e/kerta 6-7 viikon välein, lisärehuihin uppoaa helposti se 50-100e/kk varsinkin jos väkirehut eivät kuulu tallivuokraan.

Ratsastuspäiviä on noin 5 viikossa, joten pelkästään juoksevilla kuluilla yhden ratsastuskerran hinta on 50e. Eikä se tarkoita, että kyseessä on mikään gp-tason hevonen.

Sitten on näitä satunnaiskuluja kuten varusteet: yksi ulkoloimi 100e, talliloimet +-50e/kpl, jalkasuojat 20-50e/pari, keskihintainen satula +2000e, muut nahkavermeet helposti sen 500-1000e. Rokotus 50e/kerta, raspaus 100-300e/kerta.

Eli näillekin pitää laskea jokin arvo, koska nekin kuluvat käytössä.

Nyt siis rehellinen vastaus suoraan kysymykseen:

Moniko teistä vuokraajista on valmis maksamaan hevosen vuokraamisesta maneesitallilla +50e/kerta?

Tiedän vastauksen jo nyt: ei yksikään.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 17:40:54

Tässä on tullutkin monia hyviä vastauksia. Mun hevosella oli vuokraaja alle kuukauden. Sitten riitti. Ei ehtinyt koskaan siivota tarhaa (kuuluu omistajalle meidän tallilla), ei koskaan pessyt varusteita tai harkinnut hiekkoja jalustimista, vaikka olin kertonut, että ne putsataan joka käytän jälkeen. Satula oli alle kuukauden vanha ja maksanut reilusti yli 4000€. Hevonen huonosti harjattu, suojat/pintelit likaisena. Hevosessa oli aina jotain vikaa, se oli vaikea, ajomatka tallille ikävä ja hirviäkin ehkä jossain. Pelkkää murhetta koko tapauksesta. Otin vain 20€/kerta rahaa, koska tarhan siivous kuului diiliin. hevonen ammattilaisen kouluttama VaB-tasoa nyt (nuorehko), talli 30 km Helsingin keskustasta, maneesissa hyvin tilaa ja kaikki varusteet viimeisen päälle.

Hip hei listasi hyvin kuluja. Lisäksi meillä käy hieroja ja ratsuttaja säännöllisesti, valmentaudun itse koko ajan, eläinlääkäri tarkastaa hevosen säännöllisesti ja muutenkaan en keksi miksi vika olisi ollut hevosessa tai tallissa. Ok, ehkä se että hevonen on tamma, eikä siedä kovia otteita?

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   5.6.20 17:45:39

Ei kaikkea voi ajatella rahassa.. Ja voin sanoa et hetkittäin omistajat ovat aikkas syvältä... Kuten myös vuokraajat...Nähnyt melkoisia omistajia juttuineen, mutta ois juu kiva löytää täyspäinen omistaja, joka oikeesti on kiinnostunut hevosestaan

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   5.6.20 17:47:37

En enää luota näihin vuokraajiin..

Hevostani alkoi vuokraamaan kaksi fiksun oloista tyttöä.
Mutta jo tokalla kerralla tallilta soitettiin, että onkohan ihan sovittua että he juoksuttivat ja laukkuuttivat TUNNIN hevostani kentällä! Kuka hemmetti tekee niin? Lisäksi olivat keikkuneet selässä ilman kypärää tai ylipäätään mitään varusteita ja ottivat kuvia.
Kohtelivat hevostani kuin lelua. Kiehuin raivosta.

Hevos-raukka olikin tuon jälkeen totaallisen jumissa :(
Olisi pitänyt lähettää hieroja-lasku näille idiooteille, mutta olin niin keskittynyt hevoseni hyvinvointiin etten edes tajunnut.

Ei enää tuntemattomia. Nähtävästi ihan mitä vaan ihmiset keksivät.. Mieluummin annan hevoseni seistä enemmän, kuin että otan enää tuollaisia riskejä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.6.20 20:49:51

Mä voisin hyvin ottaa vuokra-ajan MUTTA vaadin että vuokraaja on osaava,vähintään siis samaa tasoa kuin minä. Joilloin taas päästään siihen että silloin raha liikkuu yleensä omistajalta pois päin. Meillä siis käykin ratsuttaja säännöllisesti joka on minua osaavampi ja näin hyödyn siitä myös itse.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.6.20 21:58:32

Multa jäi toinen vuokraaja pois viime talvena, ja aloin etsiä uutta. Ensinnäkin, ihan järjetön määrä tuli heti kyselyitä. Mutta näköjään ihmiset ei vaan välitä siitä, mitä kirjoitat - aletaan vänkäämään vastaan kun sanon, että 180cm on liian pitkä ponille. Painosta en viitti edes sanoa mitään tässä.

Kauhea stressi, kun vastailet tuntemattomille ihmisille ja yrität miettiä, että voisko hänet nyt ottaa kokeilemaan. Sitten sovittelet ventovieraan kanssa aikatauluja yhteen ja pahimmassa tapauksessa ratsastuksesta ei vaan tule yhtään mitään syystä tai toisesta.

Lopulta päädyin pitkän pohdinnan jälkeen siihen, että alan käydä itse kerran viikossa enemmän kuin aiemmin (mulla on kovia kroonisia kipuja, jotka uuvuttaa herkästi ja joiden vuoksi tarvin lepopäiviä viikkooni - tää on alunperinkin se syy, miksi oon ottanut vuokraajia). Eli yks vuokraaja käy 2krt/vko ja a) osaa lukea hevosta ja kertoo jos joku on pielessä ja b) hoitaa sekä hevosen että varusteet huolella ja c) ratsastaa sitä siististi. Just nyt on tosi hyvä näin. Kesäksi en halua ottaa uutta vuokraajaa, kun pelkään juuri tuota, että sit lopettaa syksyllä kuitenkin, koska asumme maneesittomalla tallilla.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: CC 
Päivämäärä:   5.6.20 22:22:13

Mä laitan hevoseni mielummin tallille, jossa voin maksaa tallivuokran mielelläni yksin ilman vuokraajia kuin ylikalliiseen talliin, jossa on pakko ottaa vuokraaja.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.6.20 22:54:02

Toivottavasti hevosen omistajat ymmärtävät sen että nyt on paljon henkilöitä jotka etsivät vuokrahevosta, koska ratsastuskoulujen kevätkausi päättyy juuri. Nämä henkilöt eivät siis välttämättä etsi vuokrahevosta, koska on kesä ja hyvät kelit, vaan koska jos vuokrahevosta ei nyt löydy, he ostavat uuden syyskauden ratsastuskouluista. Syksyllä vuokraajia ei siis ole niin paljoa, koska ratsastuskoulun syyskausi on maksettu eikä sitä siksi jätetä kesken.

Itsekin etsin nyt vuokrahevosta pk-seudulta, mutta eipä löydy ei. Eli olen pakotettu ostamaan ratsastuskoulun syyskauden parin viikon päästä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 22:57:20

Yleensä huonoin mitä on tehdä, on vaihtaa ratsastustunnit vuokrahevoseen. Kehitys pysähtyy siihen paikkaan eikä se sille vuokrahevosellekaan ole sitten oikein hyväksi. Vuokraheppa kannattaa ottaa tuntien kylkeen tai ainakin valmentautua sillä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   5.6.20 23:36:51

Mäkään en ymmärrä tuota että jatketaan tunteja kun ei vuokrista löydykään. Mulla ratsastuskoulun tunnit pyörivät vuokriksien ohessa. (Okei sitten ymmärrän jos vuokriksella käydään tunneilla).

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.6.20 23:44:35

Minä en ainakaan ole sanonut että en kävisi tunneilla vuokrahevosen kanssa - tietenkin kävisin, joka kerta! Itsenäisesti ratsastus ei kehitä ja minä haluan kehittyä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: nkbfklfdklfd 
Päivämäärä:   5.6.20 23:52:49

Mulla on ollut jo 10 vuotta äärettömän hyviä vuokralaisia mun hevosilla pk-seudulla. Ja kyllä vuokrahevosta etsiä on Uudellamaalla ehkä 10 kertaa enemmän kuin niitä on tarjolla. Yleensä on mennyt tuttujen kautta, joskus jos olen laittanut ilmoituksen niin kymmeniä ja kymmeniä kyselijöitä. Mun kriteerit:

- ei koskaan alaikäisiä, parhaita on 30-40 vuotiaat
- pakko käydä valmennuksessa yhtenä vuokrauskertana vkossa (tämä on ihan must, kaikki ratsastaa huonosti jos ei säännöllisesti käy silmän alla)
- kk vuokra joka on mikä on, siitä en tingi
- tarkka kirjallinen vuokasopimus jossa mustaa valkoisella kaikki mahdollinen, eri tilanteet mitä voi sattua ja mitä sitten tehdään, vastuut puolin ja toisin, urtisanomisajat jne jne.
- saa käydä omakustanteisesti kisoissa jos valkku antaa luvan ja valkku määrää millä tasolla saa kisata

Näillä ehdoilla on löytynyt hyviä, luotettavia ja sitoutuneita tyyppejä, oikein hyviä ratsastajia myös.

Ja vuokralla saa todella kivan ja superkiltin, hyvin koulutetun hevosen laadukkaalla maneesitallilla jonne pääsee julkisilla.

Pari neuvoa vuokrista etsivälle: lue tarkkaan mitä ilmossa sanotaan! Jos sanotaan "ei saa hypätä" se tarkoittaa sitä. Älä ala jänkkäämään "kai joskus voi hypätä" Ei voi. Älä kuvittele liikoja ratsastustaidostasi, älä ikinä sano "voin viedä hevosta eteenpäin". Et voi koska et osaa. Jos osaisit olist ammattiratsuttaja. 99,9% vuokrista etsivistä on yleensä HeB tasolla, muutama harva voi olla HeA joskus. Kerro tasosi mieluummin alakanttiin.
Omistaja arvostaa luotettavuutta ja huolellisuutta eniten, sitä että teet mitä sovitaan ja noudatat ohjeita.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: vellu 
Päivämäärä:   6.6.20 00:17:36

Mä karsin heti kaikki jotka selvästi haluu vaan kisata. Valmentautua pitää ja kisatakin voi joskus, mutta näitä jotka haluaa vain rusinat pullasta en halua. Ostakaa oma hevonen! Ja jos ei oo rahaa niin se on sitten voivoi.
Mulla on ykkösasia hevosen hyvinvointi, enkä kaipaa ketään parikymppistä joka haluaa ottaa hevosesta kaiken irti välittämättä hevosesta muuten tuon taivaallista.
Kaikki, myös liikutus tehdään mun hevosella sen parasta ajatellen, ja silloin vuokraajallekin osuu kevyempiä maasto- ja kävelypäiviä. Hevonen ei ole kone.

Onneks olen aina löytänyt fiksuja ja hevosen parasta ajattelevia vuokraajia, jotka ymmärtää mitä tarkoittaa hevosen kokonaismanagement myös sen liikutuksen suhteen. Ja joka ymmärtää ja jaksaa esim talutella hevosta 30 min raskaan hikitreenin jälkeen, eikä nakkaa sitä vain karsinaan kuin mopoa.
Ja on mun vuokraajat saanut kisatakin - sitten kun ovat osoittautuneet sen arvoiseksi.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: hö 
Päivämäärä:   6.6.20 07:57:17

Minä en vuokraisi koskaan. Voisin ottaa jollekin jossain tietyssä tilanteessa puoliylläpitäjän, joka maksaisi puolet kuluista ja pitäisi puoliksi omanaan, mutta ei nyt ole realistisesti koskaan ollut tilannetta, jossa se olisi realisoitunut.

Jos en ehdi liikuttamaan omaani, se seisoo tai ostan sille liikutusta tai ratsutusta ammattilaiselta, joka tekee juuri kuten päämies eli maksaja haluaa. Monesti ostan ammattiratsuttajan kävelemään maastossa. Hevonen tarvitsee kävelyä, minua ei enää tippaakaan huvita maastoilla enkä laske satulaan ketään, joka haluaisi siellä maastossa tehdä muuta kuin istua tekemättä mitään. Ilmainen tai maksava ihminen haluaa hevosesta jotain vastinetta. Kyllä niitä ammattiratsuttajikin huvittaisi värkätä edes siellä maastossa, mutta raha puhuu. Siinä säästää ihan älyttömästi, kun maksaa ratsastuksesta.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   6.6.20 08:10:41

Minäkin haluaisin vuokrata kivaa hevosta...
Omia on ollut yli 40 vuotta, yksi eläkeläinenkin tällä hetkellä. Se on ollut meillä 5-vuotiaasta asti, jo 17 vuotta, eikä ole kiltti ja helppo. Se on myöskin syynä siihen, etten haluaisi ostaa uutta hevosta.
Kaikki hevoset on ostettu meille nuorina, viety sitten tyttäreni kanssa esteradoille ja minun kanssani kouluradoille, vaativiin luokkiin.
Olen matkan varrella ratsastanut useita kuntoutettavia hevosia ja ongelmatapauksissa, jotka ovat sitten alkaessaan toimia palautuneet omistajille.
Olen usein miettinyt, miksi en ole pariin vuoteen nyt löytänyt kivoja ratsastettavia.
Yksi syy taitaa olla ikäni, olen monen mielestä vanha kurppa.
Oppilaideni hevosten selässä käyn välillä, mutta haluaisin vähän säännöllisemmän yhteistyön..

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 08:20:22

Xx vaikuttaisi huippuvuokraajalta mutta antaa ehkä jo niin osaavan kuvan, ettei perushevoset ehkä kelpaa.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   6.6.20 08:34:28

Kiitos piste. Oikeastaan haluaisinkin ihan perushevosen, jolla olisi mukavat liikkeet ja joka olisi simppeli ratsastaa.
Viimeisin projektini oli 185 cm korkea ruuna, jolla oli paljon terveysongelmia. Oli ollut pitkällä saikulla ja muutaman viikon kuntoutuksen jälkeen jäi uudelleen. Sillä ei ollut erityisen hankalat liikkeet, mutta iso koko vaikutti kyllä siihen, miltä ne tuntuivat.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 08:48:26

Joo omalleni ottaisin sinun tyyppisen aikuisen vuokraajan/ratsastajan kyllä, mutten lähtisi tarjottelemaan nelivuotiastani, joka on perin raaka eikä taatusti siksi simppeli. Mutta sitten taas en sitä voi ajatellakaan vuokraavani lapselle, vieraalle teinille tai vain ratsastuskoulussa ratsastaneelle. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa näissä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Kukkanen 
Päivämäärä:   6.6.20 09:02:48

Koska nyt on aikaa ratsastaa itse ja talleilla ei saa koronan takia käydä yhtään ylimääräistä henkilöä. Näin ainakin 8:lla tallilla pk-seudulla. Joiissain saa käydä vain omistaja.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.20 09:45:20

Nykyajan teineillä pääprioteetti heppahommissa on saada kivaa IG-materiaalia, muulla ei väliä...

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: hellurei 
Päivämäärä:   6.6.20 11:20:00

mä oon pian 17-v, perheen rahallisen tilanteen vuoksi mulla ei oo mahollisuutta päästä ratsastamaan ratsastuskoulun tunneille edes joka kuukausi. Oon yrittänyt etsiä lähistöltä heppaa, jota voisin edes käydä harjailemas tai vaikka kävelylenkeillä, ja voisin tehdä tallitöitäkin oikein mielelläni! mulle ratsastus ei todellakaan oo mikään itsestäänselvyys, mutta hevoset auttaa mua aivan suunnattomasti mt-jutuissa ja nimenomaan siksi haluaisin päästä edes harjailemaan, ja olemaan hevosten lähellä, ilmeisesti tällä alueella ei ole tarvetta hevosenkaipuiselle hoitajalle :(

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   6.6.20 11:41:06

Hevosen omistaminen ei ole yhteiskuntapalvelua tai muuta hyväntekeväisyyttä. Tuossa yllä on ihan hyvin avattu se, että hevosen vuokraaminen on käytännössä toisen harrastuksen sponssaamista. On aika itsekästä ajatella, että kaikilla on oikeus vuokrahevoseen tai muuhun yksityishevosen paijailuun, vaikka itse ei halua tai voi sellaiseen sijoitukseen ryhtyä. Voisihan sitä samalla tavalla väittää, että oman mielenterveyden kannalta olis tosi tärkeää päästä ajelemaan uudella Bemarilla, mutta vissiin ketään ei kiinnosta sellaista mulle antaa... nyyh. Vaikka bensarahaakin voisin antaa!

Jos tarvitsen liikutusapua, pyydän kaveria tai maksan ratsuttajalle. Molemmmissa tapauksissa päätäntävalta liikutuksen laadusta pysyy minulla. Jokainen ymmärtää, miksi vuokraaja on tässä suhteessa ongelmallinen: ei voi yhtä aikaa pyytää rahaa ja samalla määrätä, että tänään saat vain käydä maastossa kävelemässä. Tai sanoa, että tänään ohjelmassa vain eteen-alas. Ylimääräiset paijailijat tai harjailijat ovat hekin yksityistalleilla enemmän riesa kuin apu.

Jokainen vuokrahevosten perään vinkuva ymmärtää nämä asiat viimeistään sitten kun hankkii sen oman. Nykyään erilaisia puoliylläpito/vuokrausdiilejä tarjoavat myös yritykset, joten ”oman hevosen” pidon harjoittelua voi hyvin treenata sellaisissa sitten jos ratsastuskoulu ei enää kelpaa.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   6.6.20 12:19:59

Näin tallinpitäjänä on hauska lukea näitä hevosenomistajien perusteluita siitä, miksi eivät halua vuokraajaa. Ovat nimittäin hyvin samankaltaisia valituksia, mitä tallinpitäjät valittavat hevosenomistajista.

On sellainen sanonta, että ihmisten on vaikea sietää sellaisia ihmisiä, joissa on samat virheet kuin itsessä. Taitaa päteä hyvin hevosenomistajiin.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: huuma 
Päivämäärä:   6.6.20 12:20:33

Mulla on onneksi ollut vain äärettömän hyviä ja kivoja vuokraajia, heistä on tullut ihan ystäviäkin. Ovat lopettaneet esim muualle muuton takia, ei muuten. Toki tääll' pk seudulla on helppo löytää hyviä kun vuokraajatarjokkaita on niin paljon että on valinnanvaraa valita se paras.
En tartte vuokraajaa rahallisesti, mutta haluan tehdä elämässä muutakin kuin olla joka päivä tallilla, siksi on hyvä kun saa tallivapaata välillä.
Ymmärrän että ongelmoa voi tulla mutta mulla on vain hyviä kokemuksia vuokraajista. Toki valitsen vain aikuisia.

Xx:lle vuokraisin mun hevosta koska vaan jos vain ihmiskemiat sopii yhteen. Sekin on tärkeetä.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.20 12:26:43

Mulla on kiva ori jonka myisin, vuokrasin tai antaisin ylläpitoon - ketään ei löydy

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   6.6.20 15:03:46

Meillä ainakin on päinvastainen ongelma. Hevonen kotitallilla 20min ajomatkan päässä isommasta kaupungista. Tosin kysymys vain perusasiat osaavasta hevosesta. Kukaan ei halua enää ratsastaa omaksi ilokseen tai maastoilla, kaikki vain valmentautuvat. Ne muutamat, jotka ovat kyselleet, ovat olleet aloittelijoita. Pitäisi kuitenkin olla hieman kokeneempi hevosten kanssa, kun kuitenkin on tarkoitus, että itse en olisi jatkuvasti mukana neuvomassa.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   6.6.20 15:27:33

Etsin enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuokrista/liikutushevosta pk-seudulta vuosi sitten ja kävin paria kokeilemassa. Toinen oli ihan kiva perus heB-poni, mutta sen hoitaja tuli mustasukkaiseksi ja osti ponin ns. alta. Kyllä, näinkin voi käydä :D en ole katkera, mutta huvitti silloin.

Toinen taas oli haastava hevonen, jonka kanssa olisi saanut käydä valmennuksissa jne. Mutta hevonen oli niin raaka, ettei tuntunut hyvältä idealta lähteä viemään toisen hevosta eteenpäin omalla rahalla. Muuten tämä diili olisi ollut mieluinen. Siis ei pystyyn kuollut hevonen ja omistajakin järkevän oloinen.

Ostin sitten oman. En ole tarvinnut vuokraajaa, mutta annan välillä kaverieni ratsastella ilmaiseksi. Musta on kiva, että ihanasta ja kiltistä hevosestani pääsevät nauttimaan muutkin :)

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   6.6.20 15:55:34

Lähistöllä olevat vuokraaja ehdokkaat etsivät vuokrista tauon jälkeen palatakseen ratsastamaan. En ymmärrä mikseivät mene eka tunneille kun niitä on tarjolla hyvin. Lisäksi en ymmärrä miksi oletetaan että vuokraus on jokin asia mihin ratsastajat ovat etuoikeutettuja. Tai jokin liikuteltava hoitoheppa. Etenkään, jos harrastukseen ei ole muuten varaa.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   6.6.20 17:04:07

Ikinä en ole omaani vuokrannut ulkopuoliselle. Aikanaan itse toki muiden hevosia vuokrannut. Mikähän on sopiva vuokra pyytää kerrasta Espoossa. Hoidettu valaistu kenttä. Hieno talli. Upeat maastot. Laadukas hevonen jolla ei saa hypätä. Mutta vuokran lisäksi tulisi karsina siivota. Ja toki hevonen hoitaa kuten omansa. Rehut, loimitus yms.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.6.20 17:45:28

Olen vuokraajaa tällä hetkellä ihanalle ja osaavalle hevoselle, mutta ollessani vielä hevosenomistaja, huomasin miten vaikeeta se vuokraaminen toiselle oikeasti on. Koska se tapahtuu itsenäisesti ilman valvontaa, on voitava luottaa vuokraajan niihin kykyihin, mitä monella tavallisella ratsastuskoulussa käyneellä ei ole. Ne eivät toisaalta kehitykään, ellei anna mahdollisuutta, mutta kuka haluaa omasta hevosestaan opetuskappaletta toimintaan, joka voi pahimmillaan jumittaa hevosen tai aiheuttaa tapaturman?

Vuokraajalta vaaditaan niin paljon, että vuokraajat eivät itse sitä välttämättä ymmärrä. Pitää olla luotettava ja toimia, kuten on ohjeistettu - kuinka moni voi luottaa, että täysin ventovieras tekee näin? On turhauttavaa joutua hakemaan vuokrahevosta vuosia, mutta vielä turhauttavampaa on vuokrata hevosta täysin tuntemattomalle. Se koeratsastus ei aina kuvaa sitä mitä hevosen kanssa sitten normaalisti vuokrauspäivinä tehdään. Lisäksi vuokraajan on pystyttävä jonkin verran seuraamaan hevosen terveydentilaa ja huomaamaan akuuttia hoitoa vaativat vammat itse. Tätä ei opeteta ratsastuskoulussa, jossa saatetaan hyvin ratsastaa epäpuhtaasti liikkuvalla hevosella, ei jouduta seuraaman hevosen jalkojen vointia, sitä, että kengät on yhä paikoillaan, laittamaan satulaa oikealle paikalle jne.

Vuokraamiseen liittyy paljon vastuuta, joten on vähän huvittavaa lukea näitä "Miksei ihmiset vuokraa hevosiaan?" - tilitystä. Pk-seudulla kyse on jo siitä, että halukkaita on niin paljon ja hevosenomistaja voi valita sieltä sen kerman. Ymmärrän, että ihmiset kovasti haluavat vuokrahevosen, vuokraaminen on ihanaa. Mutta se, että löytää sopivan vuokrahevosen, on oikeasti onni, jota ei kannata vähätellä. Jos joku luottaa vuokraajalle arvokkaan elävän eläimen, kokekaa itsenne onnekkaiksi ja etuoikeutetuiksi! Se ei ole niin yksinkertaista hevosenomistajalle kuin voisi kuvitella.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.20 18:24:36

En etsinyt suoraan tuntematonta vuokraajaa mutta tuttavani kautta löysin ihmisen ratsastamaan enkä tosiaan mitään hintaa ottanut. Lysti loppui siihen kun totesin ettei henkilöä kiinnostanut hevosen etu ollenkaan vaan ajateltiin ainoastaan omaa napaa. Oli olevinaan kokenutkin ratsastaja, mutta perusasiat uupuivat, ei putsattu kavioita, väännettiin hevonen ihan nippuun jne....

Totesin että ennemmin annan hevoselleni vapaapäiviä kuin otan lisää tuollaisia ihmisiä ratsastamaan.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: Hl 
Päivämäärä:   6.6.20 18:49:11

Meillä muutama vaatimus vuoralaisen pitää käydä tunneilla tai valmennuksessa. Hevosella hypätään vain kerran viikossa, yleensä omistaja. Maastoilupakko vähintään 2 kertaa viikossa. Saa kisata omalla kustannuksella lähitalleilla.

  Re: Miten voi olla näin kiven alla vuokrahevoset

Lähettäjä: ldsmvknlf 
Päivämäärä:   7.6.20 00:47:24

En ikimaailmassa ottaisi vuokraajaa joka ei haluaisi käydä valkussa. Se on ihan must että jos mun hevosta vuokraa, valkussa on käytävä kerran viikossa.

Ja onneksi mun hevonen on isolla tallilla jossa aina muita, eli jos vuokralainen tekisi jotain typerää kuulisin siitä heti. Kuulen kyllä myös kehut "todella hienosti sun vuokralainen kylmäsi hevosen jalat ja hoiti sen muutenkin treeinin jälkeen eilen" olen myös kuullut.

Ja oikeesti vuokraajat, älkää edes leikillänne sanoko että viette hevosta eteenpäin. Kymmeneen vuoteen ei ole tullut vastaan yhtään vuokraajaa joilla olisi osaamista ratsuttaa hevosta ja nostaa sen tasoa. Ja mun vuokraajat on olleet HeA tasoa. Sillä tasolla eivielä yhtään hevosta kehitetä yhtään mihinkään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.