Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Ruusunen 
Päivämäärä:   21.1.20 08:05:40

Oletteko vieneet hevosenne lopetettavaksi teurastamolle? Olen alkanut miettiä eläkemuorin lopetusta teurastamolla - siitä kovasti puhutaan "eettisenä ja stressittömänä" tapana, eikä toki haittaisi sekään, ettei joudu itse maksamaan isoja lopetuskuluja (eläinlääkäri). Lääkitys ei ole tällä este.

Veisin itse eli mihinkään joukkokyytiin ei joutuisi, matka meillä kohtuullinen (alle pari tuntia, hevonen tottunut matkustaja ja ainakin vielä jaksaakin matkustaa).

Kertokaa omia kokemuksianne?

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.1.20 08:11:50

Mentiin paikalle, paperien tarkistus, ell tarkisti hevosen/tunnisti, odotettiin 20min. Talutin ramppia pitkin sisään ja luovutin hevosen teurastajalle. Vikat halaukset ja jo ennen kuin olin ramppia pitkin takaisin pihalla niin heppa oli jo kuollut.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: hkm 
Päivämäärä:   21.1.20 08:38:13

Meille sattui rauhallinen päivä, ei muita vielä paikalla ja säästyttiin kaikelta odottelulta. Hevonen tarkistettiin koppiin päin, otettiin rauhassa ulos ja talutin ovelle, annoin hevosen teurastajalle ja hevonen käveli ovesta sisään. Ennen kuin olin 5 metriä kävellyt oli hevonen jo kuollut. Nopea, siisti ja rauhallinen toimitus kokonaisuudessaan.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Ruusunen 
Päivämäärä:   21.1.20 09:15:48

Kiitos! Kuulostaa "hyvältä" jos niin voi sanoa.

En ole käynyt koskaan teurastamolla ja olen hieman yliherkkä muutenkin; näkyykö siellä eläinkuljetuksia, kuuluuko paljon muiden eläinten ääniä tms? Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta kaupunkilaisen kasvissyöjän korviin teurastamo kuulostaa niin karmivalta paikalta, että mielikuvat siitä ovat varmasti jokseenkin älyttömät.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: sss 
Päivämäärä:   21.1.20 09:29:37

Hevosille yleensä on "rauhoitettu" oma päivä/aika, jolloin ei tule muita eläimiä ja muutenkin aikataulutettu niin että odottelu mahdollisimman vähäistä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.1.20 09:40:04

Meillä muutama lähtenyt myös sitä kautta ( tai oikeastaan kaikki joilla lääkintä ei ole olut este).
Aamulla aikaisin ollaan viety niin on ollut siistiä ja rauhallista. Joskus on ollut juuri saapunut kuorma lehmiä ammumassa viereisessä hallissa, mutta ei se ole siinä tilanteessa haitannut kun kaikki käy niin nopeasti.
En suostu muuten kuin viemään itse ja odottamaan että kaikki on ohi. Sitä en halua, että joku vie sen enkä tiedä kauanko joutuu odottelemaan siellä, kuuntelemaan ja haistelemaan. Mutta kun itse vie ja tietää että homma hoidetaan heti niin mielestäni paras tapa. Olen myös nähnyt hevosen vauhkoontuvan kun yritettiin lääkkeillä lopettaa ja se näky oli karmaisevampi kuin yksikään ajatus nopeasta ampumisesta.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 09:53:20

Useamman vienyt Hietaselle, ja kaikki kokemukset hyviä. Tilanne on aina ollut kiireetön ja henkilökunta hyvin osaavaa. Muita eläimiä ei ole näköpiirissä, ei myöskään muita kuljetuksia. Yhden kerran on samaan aikaan tuotu toinen hevonen. Paikka on esim omaa hevosklinikkaamme ratkaisevasti siistimpi, ja taatusti rauhallisempi.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Ruusunen 
Päivämäärä:   21.1.20 10:38:03

Kiitos paljon teille vastauksista! Vahvistaa sitä, että vien teuraaksi mamman kun aika on.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.1.20 10:50:21

Paijalle menee meiltä jos vaan lääkitykset sallii. Hevosille varattu oma päivä ja aika, se ei ehdi edes tajuta mitä tapahtuu.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: vaihtoehto 
Päivämäärä:   21.1.20 11:19:45

Hieman ohi aiheen, mutta miten hevosen vieminen teurastamolle käytännössä toimii? Tarvitseeko hevonen mukaansa mitään muuta kuin passin, jossa ei ole teurastuskieltomerkintää?

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 12:04:58

Passi riittää. Soitat ja kysyt puhelimessa, milloin sopii tulla. Useimmilla on hevosille se oma päivä tai kellonaika, jolloin muita eläimiä ei ole paikalla.
Perillä saattaa olla eläinlääkäri vastassa, joka tsekkaa mikrosirun ja katsoo, että eläin vastaa papereitaan. Mutta ei aina. Konttorissa otetaan hevosen passi ja kirjoitetaan paperit.
Useimmiten henkilökunnan jäsen noutaa hevosen ovelta, ja lopetus hoituu siinä saman tien. Riimu tuodaan takaisin.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Åååå 
Päivämäärä:   21.1.20 12:08:38

Mentiin aamusta, kaikki muu toiminta seisautettiin, 2min passin tarkistuksesta ja mikrosirun luvusta oli hevonen hengetön. Nopeaa toimintaa, eikä tuo meidän hevonen edes tajunnut mitä tulee tapahtumaan.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Itkupilli 
Päivämäärä:   21.1.20 13:07:43

Miten se lopetus sitte käytännössä tapahtuu? Ne ampuu jollakin tarkkuuspyssyllä? kuuluuko siitä aseen ääni? Anteeksi myös tyhmät kysymykset, mutta edustan myös herkkistä stadilaista kasvissyöjägenreä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   21.1.20 13:14:44

Hietaselle olen vienyt minäkin, ja hyvät kokemukset on. Hevoset on kävelleet sisään ihan samalla lailla kuin menisivät klinikalle tai vieraaseen talliin ja ennen kuin olen takaisin autolle ehtinyt on jo henki pois.

Pulttipistoolilla lopetettaessa kuuluu pamaus, mutta ei kovin voimakas, ja heti putoaa hevonen siitä. Olen ollut pitelemässä hevosta ja on kyllä hevoselle nopea ja huomaamaton tapahtuma. Ei mitään ihmettelyä tai hätäännystä, kesken syömisen tuleekin lähtö. Paljon miellyttävämpi kuin lääkkeillä lopetus.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   21.1.20 14:19:02

HUOM! SISÄLTÄÄ KUVAUKSEN HEVOSEN LOPETTAMISESTA, ÄLÄ LUE, JOS AJATUS TUNTUU VASTENMIELISELTÄ. Kirjoitin nimimerkille Itkupilli.

Olen ollut kahden hevosen lopetusmatkalla mukana. Toinen vietiin pienelle teurastamolle, hevonen oli lääkitty, joten meni koiranruuaksi. Hevonen vietiin teurastuskarsinaan (minä en vienyt, vaan porukkamme kolmas vei, odottelin omistajan kanssa autossa) ja heti, kun hevonen oli karsinassa, teurastaja ampui pulttipistoolilla. Todella nopea ja siisti. Olimme ihan siinä lähellä, kuului vaimea napsahdus ja hevosen rojahdus levyä vasten. Hevonen ei ehtinyt miettiä mitään. Toisen kerran pitelin itse hevosta. Metsästäjä tuli lopettamaan tallin pihaan. Vaimea paukahdus, ruudin haju, hevonen kuoli heti ja rojahti maahan. Kuolema on aivan välitön. Ainoa asia tuossa tallin pihaan lopettamisessa on se, että hevonen rojahtaa siihen asentoon kuin rojahtaa, se ei välttämättä ole kaunista. Siellä teurastamolla, jolla hevonen nro 1 lopetettiin, hevonen kaatui sellaista levyä vasten, ei maahan asti.

Jos minulla olisi oma hevonen ja joutuisin tekemään sen kohdalla päätöksen, valitsisin pulttipyssyn.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: JP 
Päivämäärä:   21.1.20 15:23:09

Jos hevoselle kuljettaminen on tuttua eikä stressaa sitä, niin teurastamolla lopetus on hyvä tapa ja siinä mielessä ekologinen että menee liha käyttöön eikä haudata maahan.
Yksi hevonen, joka jännitti kuljetusta, lopetettiin kotona metsän laidassa. Tuttu metsästäjä (jolla on myös kaivinkone) ampui sen. Sekin oli hyvä tapa lähteä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.1.20 15:32:29

Iso mies, jolla verinen essu, haki hevosen ja niin vaan hevonen lähti narussa miehen perään. Silmänräpäyksessä kaikki oli ohi ja tyhjä riimu palautettiin kouraan. Teurastuksesta saa jopa rahaa takaisin, kun yleensä lopetuksestakin pitää maksaa jopa nelinumeroisia summia.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   21.1.20 16:06:55

Mä oon ite tehny kotiteurastuksia. Paljon, itelle laitan. Nätisti kaikki lähteny, seuraava sovittu.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   21.1.20 16:11:04

Vein Kausalaan.

Aamulla paikalle sovittuun aikaan. Toimistossa paperiasiat kuntoon. Sit hetki piti odotella eläunlääkäriä. Hevonen söi heinää kopissa.
Sit tuli lääkäri, heppa ulos, lääkäri tarkasti (eli vilkaisi ja taisi katsoa sirun, kesti n minuutin), sitten talutin ramppia pitkin sisälle ja käänsin siihen mihin neuvoivat. Annoin narun sille sedälle ja menin ulos. Hetken päästä tuli riimu perässä.

Mutkaton ja stressirön tapa. Itku tuli kyllä siinä pihalla.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: zwew 
Päivämäärä:   21.1.20 16:14:22

Me vietiin aikoinaan yksi hevonen (polvessa murtuma, joten sille ei enää jatkoa suotu). Kun istuttiin autoon kotimatkalle, todettiin kaikki että pulttipyssy on se ehdottomasti armollisin tapa.

Tämä keikka ei tosin mennyt ihan kuin elokuvissa. Olin vain apuna mukana enkä tiedä miten se oli sovittu yms mutta paikalle kun päästiin, selvisi ettei hevonen kelpaa teuraaksi kun sillä oli vain Viron paperit (tästä on siis yli 15 vuotta). Omistaja sanoi, että ei sitä kyllä takaisinkaan kuskata joten hevonen sidottiin pihalla kontin kylkeen kiinni, se katseli korvat hörössä ympäristöä, pulttipyssy otsalle ja silmänräpäyksessä hevonen kaatui maahan. Sitten se nostettiin konttiin ja teurastaja kävi laskemassa siellä veret. Todella nopea toimenpide ja hevonen kaatui tosiaan siltä seisomalta kärsimättä yhtään.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Ruusunen 
Päivämäärä:   22.1.20 09:19:23

Kiitos kaikille vastauksista!

Tuli mieleen, että pitääkö kengät ottaa pois kotona? Jos lähtö on talvella, hirvittää ajatus liukastelevasta hepasta.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   22.1.20 09:43:00

Meille sanottiin teurastamolta että mielellään kengät pois kun soitettiin. Olen itse vienyt hevosen ja ponin teurastamoon.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.1.20 10:40:04

Näin kun kaikki yllä toteavatkin, lähtö on niin nopea ettei itse ehdi takaisin autolle kun toimitus on ohi. En ole ollut mukana, mies hoitanut kun meiltä jouduttu muutama oma viemään. Kengät pois jo kotona (tämä lienee sopimuskysymys jos oikeasti ihan peilijäätä niin voinevat joustaa?).
Hietanen ainakin ottanut meiltä kaikki ensimmäisenä aamulla, rauhallista ja puhdasta eikä hevonen ehdi murehtimaan mitään.

Tulee itku näitä lukiessa ja tätä kirjoittaessa, ei ole koskaan helppoa kaverista luopua mutta tämä on se tapa jolla meiltä lähdetään viimeiselle matkalle - jos lääkitykset estäisivät niin sitten osaava metsämies kotiin. En edes harkitsisi lääkkeellistä lopetusta, ei sekään kaunista ole kun hevosen elimistö yrittää viimeiseen saakka taistella vastaan.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: kreepy 
Päivämäärä:   22.1.20 10:54:11

E: en tiedä millaisia lääkkeellisiä lopetuksia olet nähnyt, mutta kuutta seurattuani ei yksikään ole nykinyt eikä taistellut, vaan jäänyt rauhassa makaamaan ja kaatuneet rauhassa.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.20 11:07:23

Ei ole kokemusta teurastamosta, mutta moni tuttu on suositellut Paijan tilateurastamoa.

Lääkkeillä lopetuksella pelottelua en ymmärrä. Hevonen nukutetaan aivan samalla tavalla kuin esim ruunaukseen tai irtopalaleikkaukseen nukutettaisiin, ei se tiedä siitä mitään. Ähkyleikkauksessakin avataan koko vatsa ja nostellaan suolet ulos, ja lopetuksessa nukutus on ihan samanlainen!

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.1.20 11:20:15

^en ole nähnyt yhtään, kuullut vain eli pahoitteluni. Toki varmasti valtaosa niistä menee ihan nappiin, tarinat vaan joita kuullut niin ovat sitten tietysti aina siitä pahimmasta päästä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.20 11:45:41

Lääkkeet eivät aina tehoa.
Ei ole mukavaa katsella kärsivää hevosta, johon pistetään lisää ainetta, edelleen pyrkii nousemaan vaikkei pysty.
Ampuminen tai pulttipistooli ehdottomasti paras tapa.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   22.1.20 11:55:16

Mä tiedän yhden tapauksen joka heilautti päätään samalla kun teurastaja ampui. Tarpeeksi ohi ettei kuollut mutta reikä päässä.

Ettei se teurastuskaan aina nättiä ole.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: kreepy 
Päivämäärä:   22.1.20 12:16:52

?: ne lääkkeet tehoaa ihan tasan varmasti, mutta kaikki lähtee siitä, että hevonen on asianmukaisesti rauhoitettu ja kanyyli paikallaan -KUNNOLLA. Kaikkia en ota lopettamaan hevosta lääkkeellä, mutta enpä ottaisi kaikkia ampumaankaan. Molemmat on nähty ja koettu.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.20 13:06:23

Tottakai lopulta lääkkeet vie hengen, mutta kuinka paljon sitä pitää antaa on myös hevoskohtaista. Olen nähnyt hevosia, jotka eivät suostu kuolemaan ja lopetus saattaa kestää yllätävän kauan ainetta lisäten. Hevosen yrittäessä samalla pakoon.
Kyllä se ampumallakin kuolee, jotkut tunarit joutuvat vaan ampumaan useammin.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.20 13:33:43

Teurastamolle useamman vienyt ja samat kokemukset kuin muillakin, eli sovittuna aikana paikalle, paperit kuntoon, ell. tarkistanut sirun, taluttanut hevosen sisään ja asetellut siihen mihin pyydetty, hevoselle nopeat jäähyväiset ja naru teurastajalle. Olen päässyt ovien taa, kun kuulunut rymähdys (hevonen kaatuu) ja ovi avautuu ja saan riimut. Todella nopeaa eikä hevonen ole huomannut edes stressata. Oman kokemukseni mukaan tilat ja teurastajan varusteet puhtaaksi huuhdeltu edellisen jäljiltä, että ei ole mitään epämiellyttävää ollut nähtävissä. Tila, johon viety on muistuttanut valtavan isoa pesukarsinaa, jossa pakkopilttuun tyylinen mihin hevonen asetellaan.

Yhden lääkelopetuksen olen nähnyt nuorena ja se oli näitä (toivottavasti harvoja), jotka meni pieleen, koska siinä hevosen päällä istui ja piteli sitä varmaan viisi ihmistä, kun hevonen yritti pyristellä pystyyn. Se oli aivan kamalaa ja kyllä järkytyin! :(

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: kreepy 
Päivämäärä:   22.1.20 14:00:00

? Olet siis kohdannut jonkun aivan ammattitaidottoman lääkärin. Ne järkevät lopettajat lataavat tavaraa niin, että sillä tappaa norsunkin kokoisen elukan.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   22.1.20 14:50:38

Kysyin joskus eläinlääkäriltä, että mistä nuo kauhutarinat johtuu. Vastasi, että yleensä kyse on siitä, ettei laiteta kanyylia.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.20 15:02:55

"? Olet siis kohdannut jonkun aivan ammattitaidottoman lääkärin. Ne järkevät lopettajat lataavat tavaraa niin, että sillä tappaa norsunkin kokoisen elukan."

Juu ja niitä riittää.
Jalan katkeaminen, ähky tai joku muu akuutti. Nekun ei aina ehdi sille oikealle konitohtorille vaan paikalle saapuu päivystävä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.1.20 20:18:46

Olen ollut mukana kun todella pätevä eläinlääkäri on ollut lopettamassa, eikä meinattu saada hevosta kaatumaan millään. Kun hevonen on kipeä niin sen keho usein vastustelee lopetusta enemmän, ja joskus toki jos liian nopeasti laittaa suuren määrän lääkkeitä saattaa se nousta kipeällä hevosella hattuun ja lopetus menee "katon kautta". Eli yleensä terveemmän hevosen lopetus on helpompaa kun elimistö ei ole valmiiksi puolustus tilassa. Ei siis aina kannata syyttää eläinlääkäriä.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   22.1.20 20:33:31

Mitenköhän klinikalla saadaan nukutettua tuskissaan oleva ähkyhevonen leikkausta varten, jos kipu estää nukutusaineen vaikutuksen?

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.20 23:37:17

Kuulostaa uskomattomalta, että noin huonoja lääkäreitä olisi noin paljon, mutta kai sekin mahdollista on! Tietysti lopetuksessa voi mennä jotain pieleen, jos ei sitä tehdä sinne päinkään ohjeiden mukaan. Kanyyli tietenkin suoneen, riittävä rauhoitus pystyssä niin että pää roikkuu eikä hevonen reagoi enää yhtään mihinkään, kaato oikealla lääkeannostuksella, kanyylin toimivuuden tarkastus ja lääkkeet suoneen. Hetken päästä stetoskoopilla huolellinen varmistus, että sydänäänet ovat lakanneet. Isossa ratsastuskoulussa työskennellessä on homma tullut valitettavasti hyvin tutuksi. Sivusta katsoen näyttää aika yksinkertaiselta työtehtävältä eläinlääkärille, verrattuna vaikka ähkyhevosen hoitoon, mutta kai niitä on lääkäreitäkin, joita ei niin paljoa kiinnosta, miten työt tulee tehtyä...

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   22.1.20 23:43:36

Ehkä syrjäisemmillä seuduilla joudutaan käyttämään enemmän kunnan eläinlääkäreitä joilla ei välttämättä ole hevosista niin paljon kokemusta.

Kaverille osui kahdesti ns.lehmälääkäriä käyttäessä aivan järkyttävät piikkilopetukset kaatuiluineen yms... Asuvat niin syrjässä ettei muuta lääkäriä ollut tarjolla. Omani lopetti hevosell ja meni tosi nätisti. Yhtään pieleen mennyttä lopetusta en ole kuullut joissa on tekijänä ollut hevosiin erikoistunur lääkäri.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   23.1.20 00:17:23

Olen myös ollut näkemässä epäonnistunutta lopetusta lääkkeillä. Ell tuli kotitallille ja oli erikoistunut hevosiin. Kyseessä oli iäkäs, mutta täysin terve ja pirteä poni. Ell pisti monta kertaa lisää lääkettä, mutta aina kaatumisen jälkeen nousi ylös ja yritti taistella vastaan. Surullista katsottavaa kun selkeästi haluaisi vielä elää.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Kiitos 
Päivämäärä:   23.1.20 01:12:22

Lahden yläpuolella Kausala Liha Rem. Käyn siistissä toimistossa, vessassa sitä ei lasketa.
ja täytän lomakkeen, 2 min.
Ell 1minuutti, tarkastus.
Sedälle naru, ovi sulkeutuu.
Pam. Setä palaa riimun kanssa, ja toivottaa
turvallista kotimatkaa. 3min. Yhteensä alle 8min, ja olen paluumatkalla.
Täysiä ammattilaisia, ei tarvitse edes ajatella että olisi kärsinyt. Luontokin kiittää. Lihaa ei saisi haudata hevosen kokoista kimpaletta sinne kotikaivon lähelle puutarhaan. Vi sairastuttaa kaivon käyttäjän.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.1.20 15:29:00

Voi luoja ihmiset, ei se ole aina siitä eläinlääkärin taidoista kiinni miten se lopetus menee... Olen keskustellut useamman hevosiin erikoistuneen eläinlääkärin kanssa ja lähes kaikki sanovat ettei koskaan voi etukäteen tietää miten juuri tämän hevosen kohdalla lopetus menee. Kaikki ovat yksilöitä omine vaivoineen... Toki on varmasti niitäkin sattunut että on ollut osaamaton lääkäri joka olisi voinut tehdä jotain paremmin, mutta ei aina.

  Re: Lopetus teurastamolla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.20 17:29:14

Neljä piikillä tehtyä lopetusta olen itse nähnyt. Kaksi meni hyvin ja kaksi pyristeli vastaan aivan viimeiseen asti. Nämä kaksi vastaanpanijaa olivat selvässä shokkitilassa ja todella kipeitä. Tallissa on vielä yksi hevonen, johon ei rauhoitusaine vaikuta käytännössä ollenkaan. Tätä ei edes yritetä lopettaa piikillä, vaan kun aika tulee niin lopetus on joko pultilla tai oikealla aseella. Teurastamoon ei ole asiaa, kun on lääkitty.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.