Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ummm 
Päivämäärä:   20.11.19 08:46:41

Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallilla?
Näyttäisi siltä että harva täyshoitotalli on täydenpalvelun talli kuitenkaan.
Monasti tarhojen siivous, väkkärien laitto, loimitus, jopa tarha vedet ovat omatoimisia...

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   20.11.19 08:57:02

Naapuri talli on "täyshoitotalli", jossa tarhat omistajalla, viikonloput ja pyhät karsinat omistajalla, vedet ulos omistajalla, väkirehut ns.omat mössöt,vitamiinit ja kivennäisen antaa omistaja..En puhuisi täysihoito tallista.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ummm 
Päivämäärä:   20.11.19 09:03:39

Onko näillä "puolihoitotäyshoitotalleilla" huomioitu hinnassa näitä?

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Diippi 
Päivämäärä:   20.11.19 09:08:03

Turvotettavien rehujen laitto, kengitykset, hieronnat, eläinlääkärikäynnit, lääkinnät,tarhan siivoaminen. Tallin puolesta karsinan siivous, heinät, ruokinnat, hevonen aamulla ulos ja illalla sisälle sekä loimitus lisähinnalla. Vesi tarjolla kun ei pakkasta, pakkasilla juotto ulos itse. Me viihdytään, hevonen voi hyvin ja tallilla hyvä tunnelma. Hinta hieman vajaa 500, ei maneesia. Kenttää ei huolleta vaan käyttäjät huoltavat itse minkä haluavat.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.11.19 09:38:55

Meillä on tosi hyvin asiat. Tarhataan, siivotaan karsinat ja ruokitaan 7pv/vko. Väkkärit tulee laittaa itse valmiiksi ja tarhat siivota, talvisin ei vesiä, mutta hevoset lyhyemmän päivän ulkona. Loimitus ym lisämaksusta. Kenttä ja maneesi on ja perusmaksu vain alle 500e/kk.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   20.11.19 09:41:16

Ei sisälly, mutta saatavissa lisämaksusta:
- loimitus
- tarhasuojat
- sisäänotto esim. kengitystä varten

Ei sisälly, eikä saa edes rahalla:
- vedet tarhaan
- tarhan putsaus
- lisämössöt

Maksaisin myös noista kaikista tokan listan asioista mielelläni, koska aika on niin kortilla....

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 09:49:07

Meillä automaatti vesikupit tarhoissa
Tallin puolesta siivotaan tarhat jotka osin hiekalla koska isot joissa katokset
Talli turvottaa rehut
Loimitus ja illalla kuivatusloimen poisotto ja aamulla jaloista kääreet pois
Olen tyytyväinen kun itselle jää vain liikutus

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.11.19 09:52:27

-Tarhan ja katoksen siivous
-Vitamiinit
-Vesiastioiden pesu, talvella saavat myös juodakseen vain jääkylmää vettä eli nesteytyksestä joutuu myös huolehtimaan niinäkin päivinä kun ei muuten olisi tallille asiaa
-Loimitus, hyvin nihkeästi riisutaan edes kuivatusloimia, kelin mukaan loimitetaan omat kyllä mutta vuokralaisten hevosia ei. (Eikä kyse olisi muusta kuin 1loimi päälle&pois). Esim kesällä oli hevoset yötä ulkona ja laitettu sadeloimet, seuraavana päivänä porottikin aurinko jo aamusta ja kaikilta omilta oli riisuttu sadeloimet mutta vuokralaisten hevoset seisoi hikisinä loimet päällä vielä seuraavana iltana.
-Karsinan siivous kunnolla, kusiset märät purut jätetään karsinaan. Tallinpitäjän hevosilla myös tuplasti enemmän kuiviketta.
-Loimien kuivatus. Vuokralaisille ei erillisiä kuivatustiloja, välillä joutunut viemään jopa kotiin kuivumaan loimia kun eivät tallissa kuiva.

Ja alueen kallein talli kyseessä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   20.11.19 10:00:42

Kyllä meidän täyshoitotallilla tehdään kaikki "talon" puolesta, paitsi hevosen liikutus. Loimituksesta ulos (1 loimi) ja sen poisotosta + kuivatuksesta ei veloteta erikseen. Otetaan sisään kengitystä tai ell varten myös. Tarhasuojien laitosta on kai joku lisämaksu (ei omalla käytössä). Toki itse laitan esim ruuat valmiiksi purkkeihin ilta/aamuruokien jakoa varten, vaikka sekin tehdään esim omien reissujeni aikana. Iso kenttä + maneesi + huolletut maastoreitit 470 eur/kk.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   20.11.19 10:05:10

Mikä täysihoito se sellainen on jossa pitää väkkärit laittaa itse tai huolehtia että hevonen juo/loimitetaan?? Tuohan on puolihoito ja siitä puolihoidon hinta.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 10:18:40

meillä on myös "täysihoito" mutta edes rahalla ei saa tallin puolesta sellaista hoitoa että voisi olla päivän pois. meillä tallin puolesta jaetaan ruuat (heinät + valmiiksi laitetut kuivat väkkärit), loimitetaan (ovessa valmiiksi olevalla loimella, 1 päälle ja 1 pois), suojitetaan (ovessa valmiiksi olevilla suojilla), tarhataan (kerran ulos ja kerran sisään, ei siis mitään ell/kengitystä varten sisään tuontia) ja siivotaan karsina.

Itse täytyy siis päivittäin laittaa väkkärit valmiiksi, punnita ja säkittää heinät valmiiksi jos haluaa yhtään olla varma siitä että määrä on edes suunnilleen sovitun mukainen, antaa itse kasteltavat lisärehut, huolehtia vedet tarhaan, siivota tarha (ei joka päivä onneksi), pestä ja kuivata tarhasuojat, tuoda sopiva/kuiva loimi valmiiksi oveen sekä tarkistaa hevonen, koska ei millään voi luottaa siihen, että isoistakaan haavoista saati irtokengistä tmv ilmoitettaisiin.

puitteet on loistavat, minulla on aikaa ja asun lähellä, joten ei ongelmaa, mutta välillä kyllä mietin että mistä oikein maksan...

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ummm 
Päivämäärä:   20.11.19 10:33:52

Ehkä käsite "täyshoito" on vanhentunut. Jos tallisopimuksessa nämä määritelty eikä tule yllätyksenä niin toki maksatte sovituista asioista.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   20.11.19 10:47:56

kyllä ne tarhasuojat pitää hevosenomistajan pestä ja tuoda se kuiva loimi oveen. Ei ne tallityöntekijät ehdi pyykätä, on muutakin tekemistä. Eikä ne myöskään ehdi jokaista jalkaa tai kylkeä käydä läpi pienten haavojen takia. Kyllä ne isot huomataan. Pienet haavat ei muutamasta tunnista miksikään pahene, hoitaa sitten kun tulee tallille.

Huomaa, että suurin osa hevostenomistajista ei ole tallitöitä tehnyt, saati edes seurannut millainen se päivä on. Aikaa menee jokaiseen "pikku juttuun" ja lopulta se "pikku juttujen" aika on aika huomattava päivän mittaan.

Täysihoito on oikeastaan ihan väärä nimi tallipalveluille. Todellisuudessa sana "täysihoito" tarkoittaa ihan kaikkea mitä hevonen tarvitsee, myös sen ratsutuksen, sairashoidon, harjauksen jne..

Vaihtakaa hyvät tallinpitäjät nimike tallipalveluksi ja luetelkaa yksityiskohtaisesti mitä teillä "tallipalvelu" pitää sisällään, niin loppuu tämä iänikuinen ninnitys asiasta.

Itse olen täti +50 ja tarkkaakin tarkempi oman hevosen suhteen, mutta ymmärrän mitä se sopimus meidän tallilla tarkoittaa. Teen itse sitten lisää niitä asioita, joissa omat käsitykseni on eri, esim. karsinan siivous vähän tarkemmin ja jopa välillä omia kuivikkeita peliin. Perushoito tallilla on kyllä ihan hyvä. Mutta tämä oma valinta enkä siitä ninnitä tallinpitäjälle.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   20.11.19 10:50:34

Tallisopimuksessa kerrotaan, mitä vuokrahintaan sisältyy. Jos noita kaikkia yllä mainitsemianne asioita ei mainita sisältyväksi tallivuokraan, se ei siihen silloin sisälly. Tämä on sopimusoikeuden yleisiä periaatteita. Ei asiakas voi itse keksiä, että jonkun asian pitäisi kuulua, kun se jossain muualla hintaan kuuluu.

Eli lukekaa sopimus. Sanotaanko sopimuksessa, että hintaan sisältyy loimitus? Jos lukee, se tarkoittaa yleensä sitä, että yksi loimi puetaan päälle aamulla ja yksi otetaan pois sisään tuotaessa. Tämä on täysin tallin määriteltävissä. Jos sopimuksessa ei lue, että loimen poisotto kesken päivää sään vaihtuessa kuuluu hintaan, se ei hintaan silloin sisälly. Ei myöskään kuivatusloimen poisotto. Se, että tallinpitäjä käy ottamassa omilta hevosiltaan loimet pois, kun aurinko alkaakin paistaa, ei liity teihin mitenkään. Se asia ei edes kuulu teille. Voitte käydä itse tekemässä saman omille hevosillenne. Jos sopimuksessa lukee, että hintaan sisältyy vesi, se tarkoittaa yleensä sitä, että sitä on saatavilla kesät talvet. Jos ei lue, että vesi sisältyy hintaan, ei kannata valittaa, ettei sitä ole talvella tarjolla. Jos tarhojen siivousta ei mainita sopimuksessa, ette voi vaatia sitä tallin puolesta tehtäväksi. Jne.

Eli mitään muuta sopimukseen ei sisälly kuin se, mitä siellä selvästi lukee.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Kristalli 
Päivämäärä:   20.11.19 10:53:36

Maksan täysihoidosta ja sitä hevoseni todella saa. Minun ei periaatteessa tarvitsisi käydä tallilla lainkaan. Tallityöntekijä ja tallinpitäjä hoitavat kaiken. Liikutuskin rahaa vastaan hoituu. Itse kyllä tykkään käydä siivoilemassa tarhaa ja muutenkin jeesailemassa henkilökuntaa ratsastukseen lisäksi.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.11.19 10:57:44

Itse pitää liikuttaa ja antaa ylimääräiset lisäravinteet jne. Nämäkin saa maksusta

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 10:58:20

Laitan itse turvotettavan puuron valmiiksi astiaan ja punnitsen heinät säkkeihin. Hevonen syö eri heinää kun muut tallin hevoset, niin tarjouduin itse ne punnitsemaan kun tallinpitäjä joutuu kuitenkin lisätyötä tekemään jo siinä, että etsii hevoselleni sopivat heinät. Olisivat kyllä voineet punnita myös tallin puolesta, mutta ajattelin tulla vastaan kun hevonen muutenkin teettää ekstratöitä.

Meillä kuuluu oikeastaan kaikki tarvittava hintaan. Tarhasuojien laitto ja niiden pesu, ruokinta 5x/pv (heinät, väkirehut ja puurot), tarhojen siivous, loimitus, karsinoiden siivous, kentän ja maastolenkkien pohjien päivittäinen huolto, mahdollinen lääkitseminen, vedet tarhoihin ympäri vuoden, otetaan kengitystä tms varten sisälle ja mitä näitä muita nyt on. Varmaan ensimmäinen talli näiden harrastusvuosien aikana, missä ei tarvitsisi joka päivä käydä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   20.11.19 11:54:23

Meillä täyshoitoon kuuluu kaikki, omistajille on myös kerrottu että osaavat ihmiset katsoo hevosen loimituksen, siivoaa tarhat ja karsinat, laskee ja toteuttaa ruokinnat. Todellakin täysihoito, lisäravinteista voidaan keskustella, kuin myös tarhakaverin vaihdosta yms omistajan toiveiden mukaan, mutta yleensä moisiin ei lähdetä. Jos tahtoo itse päättää ruokinnan/ tarhauksen tms niin sopii mennä puolihoito talliin. Talli auki 8-21 tänä aikana omistaja voi käydä hevosensa liikuttamassa yms kuten tahtoo, kun kuivunut vaihdetaan kuivatus loimet ulkoloimiin ja viedään takas ulos jos tarha-aikaa jäljellä yli tunti. Tallin puolesta hevoset haetaan kengitettäväksi ja ell toimenpiteisiin joiden jälkeen viedään takas ulos, jos tarha-aikaa yli tunti jäljellä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Stupido 
Päivämäärä:   20.11.19 12:46:12

Laitan lisärehut valmiiksi astioihin, josta iltatalli ne turvottaa ja jakaa iltaruokinnan yhteydessä. Kengitys, eläinlääkrärin avustus jne palvelut, jopa liikutusapua on meillä ostettavissa tallin puolesta. Vedet menee tarhaan ja tarhat siivotaan. Koen, että on täysihoitotalli.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.11.19 15:00:45

Tallin puolesta tulee kaikki muu paitsi liikutus ja tarhojen siivous.Loimitus, juotto ulos ympäri vuoden, mössöjen laitto.... Tarvittaessa myös lääkkeiden annot yms. järjestyy. Meillä on muutenkin ihan mahtava tallinpitäjä, ja yritän myös vastavuoroisesti auttaa häntä aina kun voin :)

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 15:19:11

Yhdessä ketjussa keulitaan että hinnotelkaa niin että kannattaa, seuraavassa kitistään liian kalliista hinnoista.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.11.19 15:58:33

Liikutuksesta, harjauksesta, kengityksistä, väkirehun ostamisesta.
Ja lääkinnällisistä jutuista yleensä, paitsi jos vaatii jotain säännöllistä lääkitystä tai muuta huolenpitoa useammin kuin kerran päivässä, paisehauteiden vaihtoa aamuisin tms. niin talli hoitaa.
Perussopimuksesta puuttuu myös tarhan siivous mutta olen maksanut siitä lisäpalveluna. Ja oikeastaan kaikki muukin hoituisi jos vaan maksaa.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   20.11.19 16:26:38

Aamulla, päivällä ja illalla ruokitaan, aamulla ulos, illalla sisälle. Yksi loimi päällä aamulla, illalla pois.
Vesi ulos, karsinan siivous, purkkien laitto, tarhan siivous, kengitykseen haku, ell avustaminen ym. lisämaksusta

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.11.19 16:37:17

Omien väkirehujen laitto (jos ei syö vain kauraa ja kivennäistä), liikutus ja harjaus. Sekä sitten toki haku tarhasta, jos kesken päivää kengitystä tai lääkäriä jne.

Toki kaikkeen voi pyytää apua ja usein pystytään hoitamaan puolesta ja jeesimään, kun on vähän pienempi talli kyseessä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   20.11.19 16:44:11

Meillä täyshoitotalli johon kuuluu
- karsinan siivous
- tarhaus
- yksi loimi päälle ja pois
- heinät sekä kaura ja kivennäinen. Jos syö jotain muuta niin laittaa itse valmiiksi.

Lisämaksusta
- ylimääräinen loimitus
- suojitus tarhaan

Vesiä meillä ei ole tarhassa, koska puolipäivä tarhaus 8-13. Jos haluaa lisätarhauksen niin vie itse ja vie tarhaan veden.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 17:20:45

Tarhan siivous, jos ei siivoa se laskutetaan. Tarhan vesiastian puhdistus, karsinassa juoma ja vesikuppien puhdistus. Lisärehujen valmiiksi laitto, mikäli syö muuta kuin pelkkää kauraa (eli ei kuulu tallista esim kivennäisen laitto).

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   20.11.19 17:44:34

Hevonen on nyt puolihoitotallilla, jossa kuuluu hintaan enemmän asioita kuin "täysihoitotalleilla" koskaan ennen. :D

Täällä "puolihoidossa" huolehdin siis viikonloppuisin karsinan siivouksen.

Ennen täysihoidoissa olen huolehtinut mm. seuraavia: väkirehujen laitto valmiiksi, vesiautomaatin ja ruokakupin puhdistus, tarhajuotto, tarhan puhdistus, hevosen kaikki ämpärit, pyyhkeet jne (nykyään yhteiset ämpärit, pyyhkeet, jotka pestään tallin koneessa).

Nykyisessä puolihoidossa saa lisämaksusta myös kengitykseen, eläinlääkärille tms sisään tuonnit, liikutuksen ja vaikka harjauksen. Vedet on tarhassa, ruuat jaetaan kaikkine sörssöineen, myös turvotettavat, karsinan puhtautta ei tarvitse kytätä...

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 17:46:02

- Muiden kuin tallin tarjoamien rehujen laitto valmiiksi astioihin.
- Liikutus, ulkopuolisten palvelujen käyttö (ell, kengitys).
- Pakkasilla vesien tarkastus/tarjoaminen ulos, jos tarhaa pitkään eikä käy sisällä.

Erikseen sovittaessa on mahdollista tallin puolesta myös hoitaa rehujen laitto, hevonen kengitettäväksi tai muu järjellisyyden rajoissa oleva asia ilman eri maksua.
Kyllä mä sanoisin että voidaan puhua täysihoidosta tällä tallilla.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: -.-.- 
Päivämäärä:   20.11.19 18:04:23

Täysihoito, joka oikeasti on täysihoito. Vain liikutus pitää itse hoitaa.

Ja tietty kengitys ja lääkäri hommelit.
Vain loimitus ostetaan erikseen.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.11.19 19:22:23

Ei sisälly:
- tarhojen siivous
- talvella vedet tarhoihin (mutta 1x päivässä ämpärijuotto ulos ja lyhyempi tarhausaika jos haluaa)
- juoma-automaattien ja ruokakippojen putsaus
- väkirehuämpäreiden teko (Jos siyö jotain muuta kuin tallin rehuja. Tämän saa extra maksusta ja jos joskus ja jouluna unohtaa tehdä niin hoituu ilmaiseksi tallin puolesta. )

Kaikki muu hoituu tallin puolesta. Hevosten vieminen kengittäjälle/eläinlääkärille yms hoituvat lisämaksutta. Myös lääkinnät ja muut hoitotoimenpiteet hoituu kohtuuden rajoissa ja sovittaessa lisämaksutta tallin puolesta. Samoin kuivausloimen pois otto ja sen vaihtaminen talliloimeen ja ulkoloimeen yms. Ainoa lisämaksu tulee tarhasuojista. Olen todella tyytyväinen meidän talliin :)

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   20.11.19 20:01:20

Sisältyy ihan kaikki paitsi hevosen liikutus

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   20.11.19 21:01:10

Meillä kuuluu ”kaikki”, eli joka päivä karsinan& tarhan siivoukset, ruokinnat, tarhaukset, loimitukset ja suojitukset tarhaan, vedet tarhassa....

Mutta: ruuat on tallin puolesta kaura, marstallin muutamat rehut ja kivennäinen. Jos omistaja haluaa syöttää jotain muuta, niin omistaja laittaa silloin rehut itse valmiiksi. Loimitus on vain tarhaan, eli kun omistaja liikuttaa hevosensa hikeen, omistaja silloin itse hevosensa kuivattaa hevosensa, tallin puolesta ei loimia tallissa vaihdella. Lisäksi suojat kuuluu tarhaan jos se on tarpeellista, mutta karsinaan ei suojia laiteta, vaan omistaja huolehtii tallisuojat itse. Meillä tarhoissa lämmitetyt uimurikupit, jotka pitävät veden sulana, eli hiukan plussan puolella. Jos omistaja haluaa ämpärijuoton tai lämmintä vettä tarhaan, niin omistaja huolehtii sen itse. Jos kengittäjä/hieroja/eläinlääkäri tulee paikalle, niin talli hoitaa hevosen sisälle yms, mutta jos hevonen on ongelmallinen hoitaa, niin omistaja tulee itse pitämään hevosestaan kiinni toimenpiteen ajaksi. Heinät hevoset saa maasta ja tarhassa kaukalosta, jos omistaja haluaa syöttää verkosta, niin omistaja laittaa sen verkon itse karsinaan valmiiksi.

Eli meillä on täyshoito, eli hevonen hoidetaan täysin liikutusta lukuunottamatta. Mutta jos on jotain erikoispapereita eikö meidän tuotteet kelpaa, niin omistaja joutuu hoitamaan ne itse valmiiksi.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   20.11.19 21:18:57

Hoidan itse mm. lisäruuat, kuivatusloimen poistamisen tai vaihtamisen, tarhajuoton, tarhan siivouksen, lämppärit, vesi- ja ruokakupin puhdistamisen ja karsinan seinien/kalterien puhtaanapidon. Näitä ei saa edes rahalla. Tallivuokra 900.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: KJS 
Päivämäärä:   20.11.19 21:27:04

Itselle jää hevosen harjaus, liikutus jne. Sit mahdolliset lisäravinteet / tallin käyttämästä poikkeavat väkirehut.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Ulkomailla 
Päivämäärä:   20.11.19 21:43:59

Hintaan kuuluu ruokinta 5xpv, väkkärit 3xpv. Tarhaus, tarhojen siivous, vesien laitto myös ulos. Loimien vaihto, tarvittaesaa myös keskenpäivän jos sää muuttuu, osaavat käyttää maalaisjärkeä. Talli/tarhasuojien laitto ja pois otto. Kävelytyskoneesee laitto 1xpv. Tallilta saisi myös ruuat tallin puolesta, mutta meillä syö eri väkkäriä mitä tallilla saatavilla joten tehdään ne itse valmiiksi purkkeihin. Vapaapäivinä toki tekevät nekin. Ell ja kengityksestä huolehtiminen. Sekä tietty karsinan siivous ja kuivitus. Hintaa 400e 2 isoa huolettua ulkokenttää, ei maneesia. Tykkään!

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: K-v 
Päivämäärä:   20.11.19 23:06:20

Täysihoitotalli, missä halutessani ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Hevonenkin liikutetaankin puolestani.
Hintaan sisältyy mm. kaikki rehut, myös mash sekä lisäravinteet. Luonnollisesti myös ruokinta, tallin puolesta aina myös mössöt. Tarhaus, suojat, lomitus, kävelykone. Tarhojen ja karsinan siivous, kuppien pesut. Loimien ja satulahuopien pesulapalvelu. Huolehditaan kengitykset ja eläinlääkärin käynnit, tarvittaessa lääkitykset. Klippauskin jos haluaa,
Valmennuksenkin saa tallin sisältä halutessa, myös ratsutus/juoksutus/kävelytys.

Tottakai huolehdin normaalisti hevoseni hoidon, liikutuksen, pyrin olemaan kengittäessä ja eläinlääkärin aikaan paikalla. Mutta ellen pääse, hyvin mielin voi jättää työntekijöiden huolehdittavaksi.
Omat jäljet toki siivotaan aina jne.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.11.19 23:23:55

Täysrehujen laitto, kuppien pesu ja tarhan siivous sekä kengitys ja ell pitää itse huolehtia.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   21.11.19 08:39:10

Mikä idea on oikein täysihoitotallissa jossa ei laiteta muuta kuin kaura ja kivennäinen tallin puolesta? Toki ymmärrän ettei samaan maksuun 10 eri pussukasta aleta ruokia laittamaan mutta ei edes sitä yhtä?

Samoin ihmettelen miten voi jäädä esim. vesikupin pesu tai jopa loimitus omistajalle? Katsokaapa vähän paljonko niistä tallipaikoista maksatte..

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   21.11.19 08:57:15

En veisi hevostani talliin, jossa tallinomistaja vetää omasta päästään ruokinnan. hevosenomistaja on kuitenkin se, joka liikuttaa ja osaa sanoa tarvitaanko sitä energiaa lisää tai vähemmän. Lisäksi omistaja tietää, milloin heppa on kevyemmällä ja milloin raskaammalla käytöllä. Sitten, kun se tallinpitäjä itse istuu sinne pommikoneen selkään, saa ihan itse päättää ruokinnan mutta niin kauan kuin se on minun niska joka vaarantuu, minä päätän mitä se syö.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   21.11.19 09:30:43

Vai sellaisia täysihoitotalleja - maksat, mutta kaikki pitää tehdä itse. Ja sitten toisessa topassa ihmiset riehuvat, että Suomalaisilla talleilla hoidetaan hevoset niin paljon paremmin kuin ulkomailla... Enpä ole tuollaisia ongelmia ainakaan niillä ulkomaisilla talleilla nähnyt, joilla olen ollut, ja hintakin vaan 460-600/kk.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 09:36:56

Siis täh mitenniin omasta päästään? Asiakashan ne syöttömäärät päättää eikä "tallinpitäjä omasta päästään" :D

Ja toisekseen,se on tutkittu juttu että jatkuva väkirehumäärän säätely liikutuksen mukaan on tosi huono käytäntö hevosen terveyden kannalta.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   21.11.19 09:44:28

Piste oppii lukemaan koko ketjun: "Meillä täyshoitoon kuuluu kaikki, omistajille on myös kerrottu että osaavat ihmiset katsoo hevosen loimituksen, siivoaa tarhat ja karsinat, laskee ja toteuttaa ruokinnat. Todellakin täysihoito, lisäravinteista voidaan keskustella, kuin myös tarhakaverin vaihdosta yms omistajan toiveiden mukaan, mutta yleensä moisiin ei lähdetä. Jos tahtoo itse päättää ruokinnan/ tarhauksen tms niin sopii mennä puolihoito talliin. Talli auki 8-21 tänä aikana omistaja voi käydä hevosensa liikuttamassa yms kuten tahtoo, kun kuivunut vaihdetaan kuivatus loimet ulkoloimiin ja viedään takas ulos jos tarha-aikaa jäljellä yli tunti. Tallin puolesta hevoset haetaan kengitettäväksi ja ell toimenpiteisiin joiden jälkeen viedään takas ulos, jos tarha-aikaa yli tunti jäljellä."

Jos vireä hevonen laitetaan lomalle 1-2 viikoksi, niin väkirehut pois ihan jo tallihenkilökunnan turvallisuuden vuoksi.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 09:46:21

Pidin hevostani 900 euron tallissa. Laitoin ite ruuat, pussitin heinät koska työntekijät vaihtu ja osa ei osannut antaa vapaalla kädellä tarpeeksi heinää (ostin myös omasta pussistani heinät kun talli laitto rajaksi 9kg/pvä), laitoin vedet tarhaan, siivosin karsinan kun hevoset seiso niin paljon sisällä, välillä siivosin myös tarhan koska muut asiakkaat nillitti kun en siivonnut. Vesikuppi ja ruokakuppi piti myös pestä ite ja esim vesarin laittakaivo piti aina tyhjentää
joka käytön jälkeen.

Vaihdoin hevosen itsehoitotalliin, siivoan itse karsinan, laitan itse vedet heinät ja ruuat sekä siivoan tarhan kerta viikkoon. Maksan vähemmän eikä vituta niin paljoa, hevonenkin saa ulkoilla enemmän.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 11:41:04

No eihän nyt kukaan pakota noudattamaan tallinpitäjän ruokintaohjetta mutta monelle aloittavallekin hevosenomistajallehan tuo on loistopalvelu, ja lisää toki turvallisuutta myös tallityöntekijöille kun 3 krt viikossa lönkyttelyliikuntaa saavalle hevoselle ei syötetä litrakaupalla rehuja päivässä.

Mutta eihän se nyt sitä tarkoita ettei omistaja itse määräisi ruokintaa.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 13:13:11

ukkarit, pekkarit ja säkkärit laitan itse.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Jassoo 
Päivämäärä:   21.11.19 13:47:08

Vastausten perusteella meillä onkin täyshoitotalli puolihoidon sijaan 

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: nominomi 
Päivämäärä:   21.11.19 21:15:00

Heh. Mitähän kaikkea tuli täysihoitoasiakkaille tehtyä ilman lisämaksua? Ratsastuskoulussa milloin enempi ja milloin vähempi yksäriasiakkaita, työaika kortilla ja tekemistä kesät talvet niin ettei syödä ehdi...

Aamulla väkkärit, tallin tai erikoiset. Heinät ulos, kesällä vedet. Jaloista kääreet pois jos jotain oli, lonksuvien kenkien naputtelu kiinni jos jollain oli tilanne päällä. Kuivatusloimia kuivaushuoneeseen, ulkoloimet päälle, suojia, putseja, pinteleitä, kesällä ötökkämyrkytykset. Karsinan siivous, kuivitus, juomakupin ja ruokakupin pesu, päiväruokien valmistaminen _(sitä se oikeasti oli) eli mittailua, sekoitusta, turvotusta. Päiväheinät sisälle tai ulos miten haluttiin, yleensä väärin päin kun olisihan se kristallipallosta pitänyt nähdä että juuri Tänään polle tulee sisälle. Talvella vettä ulos, kesällä tarhan siivous ja juoma-astioiden pesu ja/tai täyttö ulos.

Tarhasuojien pesua, harjaamista, kuivattelua talliin tuonnin jälkeen. Jalkojen tarkistus, kavioden putsaus, hokkien kiristys, loimien virittely kuivumaan. Emäntien ratsastuskamojen kanssa juoksentelua, kun myöhästyvät valmennuksesta jos joku ei äkkiä voisitsäviitsisitsä käy metsästämässä satulavyötä, milloin kadonnutta kävelylointa. Maneesin oven avausta rouville. Joo kävelen hevoses kanssa että voit käydä hakemassa takin kun on sittenkin kylmä. Joo on tilsat, minäpä naputan ne pois. Joo kiristän vyön, juu laitan sen loimen laidalle.

Ratsastuksen jälkeen asiakkailla kiire pois, juu otetaan kylmät jaloista ja juu vaihdetaan talliloimi päälle. Joo rullaan sun pintelit.
Haen kengitykseen, siivoan sotkut, kuuntelen kengittäjän kommentit. Otan hierojan vastaan, kuuntelen analyysin. Kerron terveiset, otan haukut.
Truuttaan matolääkkeet suuhun ja kirjaan ylös ketä madotettiin, millä ja milloin. Kirjaan kengitykset kalenteriin. Juoksutan asiakkaan hevosen jos on hätä kädessä. Pohdin rehustusvaihtoehtoja kun kysytään. Otan heinäkuormat vastaan yksin, siivoan jäljet yksin. Tarkkailen laatua, teen valitukset. Tungen yksäreille lääkekuurit turpaan, seuraan vointia, mittaan kuumetta. Kirjaan lämmöt ylös.

Ja kaikki tämä joka päivä 7,5h, sisältää puolen tunnin PALKATTOMAN ruokiksen (huutonaurua). Noiden lisäksi hoidan kymmenen tuntihevosta, perushoidon lisäksi harjaan, selvitän jouhet, putsaan varusteet, pesen pyykit, vaihdan huovat, yritän ratsastaa itse, valmistelen alkeistunnin teoriat, seuraan jokaisen hevosen käyttäytymistä, raportoin poikkeavuuksista, korjaan aidat, lapioin maneesista uran umpeen, maalaan aitapuomeja, haravoin pihat, siivoan sosiaalitilat, teen hienosäätöä vaativat lumityöt, kastelen maneesin, siivoan tarhat, tyhjään maneesista lannat, korjaan riimuja, paikkaan loimia. Pomolle varustan, kävelytän ja hoidan pois 1-3 hevosta liukuhihnalla, kuskaan kengittäjälle hevosia, järjestän tilaa kun tuntsarikengittäjä ja yksärikengittäjä osuu samaan aikaan. Rasvaan uveiittisilmät, kävelytän ähkyoireista, autan eläinlääkäriä raspaamaan, pesen traileria, kerään kisamatkatavarat ja hoidan kaiken tarvittavan mukaan...

Ah. Ja asiakkaat saivat tämän kaiken hintaan 490€/kk. Sisältää maneesin, kentän ja maastot, estekaluston, kouluaidat, karsinan, tarhapaikan, totuttelulaitumen. Minä sain 9,43€ tunti ja yhden tai kaksi ratsastustuntia työajalla per viikko. Toki joskus ei ehtinyt edes unelmoida mokomasta.
Kuusi vuotta ja rapiat jaksoin.

Lähtisitkö Sinä tekemään tuon saman, tuolla palkalla? Tuskin. Työnantaja kielsi mammoja juoksuttamasta, mutta eihän tietty ihmistyyppi välitä mistään mitään kun on oma lehmä ojassa. Onhan 490€ paljon rahaa, sitä en kiistä. Kysymys onkin mitä sillä rahalla voi olettaa saavansa.

Tallitoimintaa supistettiin, yksityiset lähtivät satasen kalliimpiin talleihin ja olivat niitä kuuluisia hankalia asiakkaita kun kukaan ei enää juossut heidän puolestaan ilman rahaa.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   21.11.19 21:32:21

Meillä kuuluu täyshoitoon siinä määrin kaikki, että voin aivan huoletta jättää vaikka useamman päivän peräkkäin käymättä, eikä tarvitse huolehtia että hoidetaanko hevonen nyt kunnolla.

Tehdään kuitenkin paljon hommia talkoilla (tarhojen siivoukset, laidunten aidat, vedet tarhoihin, kentän lanaus) ja katsotaan vähän muidenkin hevosten perään että kaikki on kunnossa.

Sanomattakin selvää että "minä minä" -tyypit ei meidän talliin tule, ja hyvä niin. Kun on riittävän hyvä kokonaisuus niin onneksi tallinpitäjällä on varaa valita asiakkaansa. Tulijoita olisi, mutta kukaan ei ole päässyt ilman jonkun tallilaisen suosituksia. Sisäpiiri? Kyllä todellakin, ja hyvin toimiva sisäpiiri.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.11.19 21:39:33

Nominomi, kannattaisiko katsoa peiliin, jos oma tyhmyyttään väsyy tekemällä asioita, jotka kuuluu hevosen omistajalle, ulkopuoliselle majsetulle ammattilaiselle, lisämaksusta tehtäväksi tai jpita ei pitäisi lainkaan suostua tekemään tai sallia tontillaan.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.19 23:15:36


Lähettäjä.
Päivämäärä21.11.19 09:36:56

Siis täh mitenniin omasta päästään? Asiakashan ne syöttömäärät päättää eikä "tallinpitäjä omasta päästään" :D

Omakohtaista kokemusta tallilta, joiden hevosten omistajat eivät edes itse tienneet mitä rehua heidän hevoset syövät, saati määriä. Samoin kengitykset ym huolehdittiin tallin puolesta.

Nykyään takapajulan täyshoito, jossa tehdään mitä vain pyydetään, mutta ei mitään pyytämättä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: pitäisi 
Päivämäärä:   22.11.19 05:52:21

Tuossa on riskinsä jos tallin puolesta lasketaan asiakkaan hevosen ruokinta ja sen mukaan toimitaan. Tai sitten pitäisi olla ammattilainen eikä harrastelija pitämässä talllia. Kun on osattava arvioida hevosen kulutus (ei sen mukaan, mitä itse jaksaa). Ja vielä lisänä, että hevoset ovat yksilöitä eikä laskureista saama tulos ole kuin viitteellinen. Ruokinta ei ole tähtitiedettä, mutta kun perusteet ja käsitys siitä, että mitä mikin rehu sisältää on käytännössä sitä, ettei ymmärretä ruokinnan määriä käytännössä. Puhutaan määristä ymmärtämättä, mitä litra pitää sisällään tai ruokitaan desillä parilla sitä ja toisesta pussista desi.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Stupido 
Päivämäärä:   22.11.19 07:07:20

Minulla on ollut ravuri ammattitreenissä ja ratsuvarsa kasvamassa. Kummankin ruokinnat jäi täysin tallin hoidettavaksi, hehän sen parhaiten tiesivät miten hevoset liikkuvat ja sen mukaan ruoat annostelivat. Mutta jos liikutusvastuu on omistajalla, pitää ruokintavastuu kulkea perässä.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: *p 
Päivämäärä:   22.11.19 07:10:43

Eiköhän toivottavasti tuollaisia palveluita tarjoavat ole juuri niitä jotka osaavat katsoa sen ruokinnan oikeasti. Toki hevosen olemus näyttää lopullisen lopputuloksen ja sitä tulee aina seurata.
Tuskin kukaan tietämätön rupeaisi säätämään ruokintaa.

Useimmiten kuitenkin hevosten omistajat ovat niitä, jotka ostelevat turhia purkkeja markkinoinnin ja ystävien suositusten perusteella. Ostellaan magnesiumia, vitamiineja, yrttejä yms. hömppää tietämättä mitä esimerkiksi hevosen heinä jo sisältää.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.11.19 07:17:14

Hoidan kengitykset ja eläinlääkärin, varusteiden oston jne sekä liikutuksen (paitsi jos annan tunneille joista saan tallivuokraa alemmas tai maksan ratsuttajan jolloin hinta vähän nousee).

Väkkärit, vedet, siivoukset jne kuuluu kyllä tallin puolesta, samoin pienten terveysongelmien hoito (esim haavanpuhdistus, impparin tai kaviopaiseen haude jne) tai vastaavat. Toki tässä on kuukausimaksukin kalliimpi, mutta tällä hetkellä työ heittelee niin etten välttämättä pääse viikkoihin tallille, joten halusin hevosen laajaan ja varmaan hoitoon.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: pitäisi 
Päivämäärä:   22.11.19 07:31:42

Lähettäjä: *p
Päivämäärä: 22.11.19 07:10:43

Eiköhän toivottavasti tuollaisia palveluita tarjoavat ole juuri niitä jotka osaavat katsoa sen ruokinnan oikeasti. Toki hevosen olemus näyttää lopullisen lopputuloksen ja sitä tulee aina seurata.
Tuskin kukaan tietämätön rupeaisi säätämään ruokintaa.

Useimmiten kuitenkin hevosten omistajat ovat niitä, jotka ostelevat turhia purkkeja markkinoinnin ja ystävien suositusten perusteella. Ostellaan magnesiumia, vitamiineja, yrttejä yms. hömppää tietämättä mitä esimerkiksi hevosen heinä jo sisältää.

->

Näinhän sitä olettaisi, että osaavat. Kun käytännössä ei toteudu ja osa on ihan yhtä ulalla kuin omistajat. Ja menevät markkinointilupausten mukaan eivätkä katso, mitä pussi sisältää. Vaikeammaksi menee jos yrität oikaista kun eivät edes huomaa omaa tietämättömyyttään.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   22.11.19 08:00:51

Laitan ruuat ja mössöt itse. Laitan vedet karsinaan. Siivoan tarhan 3 krt/viikossa (määrä on tallin määräys). Laitan loimet kuivumaan (jätetään märkänä karsinan oveen) ja huolehdin, että seuraavana aamuna on kuiva loimi valmiina ovessa. Vapaapäiviä ei voi pitää tallilta, vaikka on "täysihoitotalli".

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.19 09:10:38

No mutta sehän on omistajan ongelma jos ei saa sanottua itse ruokintaohjeita, vai pakottiko tallinpitäjä noudattamaan hänen suunnittelemaa ruokintaa jonka sisältö on kaiken lisäksi salaisuus :D

Ymmärrän tallinpitäjän puuttumisen ruokintaan silloin kun kyseessä on tapaus jossa omistaja täysin hakoteillä ruokinnassa.
Nähtyä tätin ratsulla: desi Marstall Westerniä, desi proteiinia, desi build-upia,desi jotain hienoa ulkomaista mysliä jonka nimeä en nyt muista+5 eri pussista/purnukasta jauheita ja rouheita.

Pv joka liikkui hyvin kevyesti mutta oli kovin hoikka, tätin mielestä oli suunnitellut erittäin spesifin ruokinnan hevoselle. Tallinpitäjän oli pakko sanoa tätille että hevosen on saatava ruokaa, hänen tallin käyntikorttinaan ei toimi yksikään tuon näköinen hevonen. Täti suuttui ja teki tallin omaan pihaan, hirvittää edes ajatella mikä meno siellä nykyään.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: :o 
Päivämäärä:   22.11.19 09:33:35

Ihanko oikeasti vielä sopimuksissa lukee "täysihoito". Minä en ole enää yli kymmeneen vuoteen nähnyt kuin "hoitosopimus"-sanan. Vaihtamalla termin, voisi asiakkaiden olla helpompi ymmärtää että sopimukseen kuuluu vain se mistä on sovittu.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Howdy 
Päivämäärä:   22.11.19 10:32:27

No huhhuh, kyllä mä aina luulin että täysihoito on täysihoito. Olin Kanadassa ratsastuskoululla töissä ja myös yksäreitä meillä oli ja kyllä siihen ihan kaikki kuului. Monet omistajat oli välillä viikkojakin lomareissuilla. Ei tulis mieleenkään että heidän kuuluisi tarhoja siivota (jotka työntekijä siis siivoaa päivittäin) tai vesi -ja ruokakippoja pestä. Tallin omistajalla oli kuitenkin suht selkeä linja väkirehuille että kaikki saa perusmäärän aamuin illoin ja lisäksi joillakin oli vähän magnesiumia tai jotain muuta pientä lisää mutta mitään överisössöjä ei sallittu. Eipä ne mitään kilpahevosia olleetkaan.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: tallinpitäjä 
Päivämäärä:   22.11.19 10:42:02

Meillä on nimike "hoitosopimus". Hinta 350e/kk, ei maneesia.
Kaikki hoituu tallin puolesta, ruokinnat, tarhaukset, loimitukset, suojittaminen, lämmin vesi ulkona ympäri vuoden, kaura, heinä, kivennäinen sisältyy. Siivoukset sekä sisällä että tarhan tulee tallin puolesta. Ensin aina asiakkaiden hevoset ja vikana omat, koska asiakkaan on ne jotka kuuluu hoitaa paremmin ja ensin.
Hintaa tekisi mieli nostaa. Mutta tällä alueella on noita halpoja pilvin pimein ja nyt jo ollaan alueen kallein talli. Ja tyhjiä paikkoja on.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.19 10:43:09

nominomilla kyllä valitettavasti oma vika, kun joutunut juoksutettavaksi. Muualla osattiin sanoa ei.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.11.19 11:00:22

Täysihoito on meillä täysihoito. Liikutus lisämaksusta. Kenenkään ei siis todellakaan tarvitse käydä joka päivä tallilla ja lomallekin voi lähteä huoletta vaikka useammaksi kuukaudeksi jos huvittaa.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Kivijalkakauppa 
Päivämäärä:   22.11.19 11:01:48

Meillä kuuluu perushintaan
- karsinan siivous
- ulos vienti ja sisään haku
- yksi loimi päälle/pois aamulla/illalla
- heinäruokinta 4 x päivässä
- väkirehut 2 x päivässä (tallin puolesta kaura ja kivennäinen, jos haluaa muuta, niin täytyy itse ostaa ja purkittaa valmiiksi annoksiksi, turvotus onnistuu tarvittaessa tallin puolesta)
- vesihuolto tarhoihin (sisällä automaatit)
- ja tottakai tallin ja ratsastuspaikkojen perushuolto ja kunnostus

Omistajalle jää:
- tarhan siivous
- kuppien pesu karsinasta
- kengittäjän/eläinlääkärin ym. avustaminen
- karsinan seinien pesu kerran vuodessa (pesuri löytyy tallilta)

Kaikki nuo alemmassa listassa olevat palvelut on kuitenkin mahdollista myös ostaa lisämaksusta (esim. kengitykseen haku 5 €/kerta) ja myös ylimääräisiä (yksi siis kuuluu hintaan) loimen vaihtoja, tarhasuojia ym. saa myös lisämaksusta.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: kettu.nen 
Päivämäärä:   22.11.19 11:32:03

En mistään, paitsi liikutuksesta ja omien varusteiden hoidosta. Täysihoito on täysihoito. Karsinat siivotaan tarviattessa useammin kuin kerran päivässä, tarhassa koko ajan vesi, siis myös se lämmin talvella, suojat, loimet laitetaan ihan niin kuin omistaja haluaa, vähän ehkä jopa liian herkästi, harjataan ennen loimenlaittoa, irtokengät laitetaan kiinni, heinää annetaan hevosen tarpeen, ei taulukoiden mukaan, ( saa valita parista eri kuivaheinälaadusta, sitä annetaan kummasta hevonen enemmän pitää) samoin väkkärit ja kivennäiset ja porkkanat kuuluu hintaan.
Omistajan talleissa reilut 30 hevosta ja jokainen hevonen saa saman kohtelun, plus liikutuksen ja treenin päälle - minulla on vain poni jo se nauttii vain peruspalveluista. Riittävästi työntekijöitä joiden aika menee hevosten hoitamiseen, ei närisemiseen turhasta. Ja kyllä, kenttäkin on 100 metrin päässä ja maneesit 20min ratsastusmatkan päässä.
Nimimerkillä; ei ikinä enää ratsua ratsutallille :)

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: kettu.nen 
Päivämäärä:   22.11.19 11:34:04

...unohdin mainita sellaisestakin luksuksesta, että ne kipot ja kupit ja vesiastiat ja ruokaämpärit; ne pestään jokainen päivä harjan kanssa tallin puolesta.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Tvbn 
Päivämäärä:   22.11.19 11:45:28

"Jos vireä hevonen laitetaan lomalle 1-2 viikoksi, niin väkirehut pois ihan jo tallihenkilökunnan turvallisuuden vuoksi."

Meillä on laitettu väkirehut vain puoleen lomilla, jotta hevosten rutiini pysyy samana eikä tule vatsaongelmia. Yleisesti ottaen hyvin käyttäytyvät hevoset, joten hieman korkeampi vireysaste ei ole ongelma.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   23.11.19 16:22:48

Meillä kuuluu kaikki perus. Eli vaikka omistaja maksais puoli vuotta sairaalassa, kaikki hoituu. Myös lisärehut, tarhojen siivoukset ym. Maksan 800e/kk. Kävelykoneeseen saa hevosensa 10e/viikko henkilökunnan laittamaan, jos sellainen tilanne tulee.

  Re: Mistä kaikesta huolehditte itse täyshoitotallill

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   23.11.19 16:27:19

780e

Maneesi, kenttä, nurmikenttä, siisti talli & piha-alueet, peltoja, paljon maastoja, koko pv tarha & kesällä laitsat. Vesi ulkona ympärivuoden, ruokinta 4xpv, 1 loime päälle ja pois, suojitus, 2x pv karsinan siivous. Super hyvä ammattilaisen hoito.

Uusimaalla

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.