Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   20.10.19 15:13:16

Tein tästä ketjun sennupuolelle, mutta laitan tännekin.

Instagramissa tuli vastaan equestrianbiomechanics -tili.
https://www.instagram.com/equestrianbiomechanics/?hl=fi

Siellä on paljon vinkkejä ja testejä ratsastajile.

Jos linkitys ei toimi, niin tilin nimi tosiaankin on jo heti alussa mainittu, sieltä aika uudehko kuva jossa on knee to wall -testi.

https://www.instagram.com/p/B3aEymOFpuN/

Paljonko saatte?

Tuossa ei siis saa kumartua eteen, kääntyä sivuttain eikä muutenkaan fuskata helpottaakseen testin tekoa.

Olin aika yllättynyt, että vaikka minulla on mielestäni aivan eripari jalat, molemmissa nilkoissa to-del-la huono liikkuvuus (nilkat kuin pölkyt), ja molemmat nilkat vammautuneet, niin silti tulos oli molemmilla nilkoilla sama :) Ja sehän on ratsastajalla toivottua, että olisi mahdollisimman symmetrinen molemmilta puolilta kroppaa. Oma tulokseni oli 7,5 cm, eli ihan "hyväksyttävä", ja omasta mielestäni jopa hyvä näille nilkoille :D

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   20.10.19 15:13:48

Sitten ihan omaksi ilokseni kysyn vielä, että oletteko muuten liikkuvuudeltanne symmetrisiä? Minä en ole, en vaikka kuinka jumppaan. Pari tapaa testata joilla voi testata lonkkien liikkuvuutta ja symmetrisyyttä jopa kauhistuttavat minua :O En ole enää vuosiin uskaltanut edes ratsastaa sen vuoksi :D

Kävin joskus joillakin messuilla testaamassa ratsastussimulaattoria, ja sen mukaan toinen lonkkani on täydellisessä asennossa ratsastaessa, toinen päin hemmettiä...

Esim. tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=7tGbHwwA4MY

Toiseen suuntaan onnistuu hyvin, toiseen todella huonosti.

Tai jos istun kovalla lattialla vähän takakenossa, istuinluut lattiassa, käsiin nojaten, jalat jonkin verran koukussa ja jonkin verran harallaan, ja käännän polvet kohti toisiaan, niin toinen istuinluu irtoaa lattiasta. Sama juttu jos laitan jalkapohjat yhteen ja kantapäät kohti haaroja ja polvet kohti lattiaa, olen aivan vino! Lantio vinossa ja toinen polvi alempana ja toinen ylempänä. Olen todella epäsymmetrinen.

Kovasti olen koettanut elämäni aikana jumpata, mutta näköjään on vielä jumppaamista ennen kuin kehtaan taas kiivetä hevosen selkään !

(Suurena syynä tähän epäsymmetrisyyteen ja vinouteen on lievä CP-vamma, sen lisäksi teininä murtui alaselkä, josta jäi virheasentoja jo syntymästä saatujen lisäksi... Ei muuta kuin treeniä treeniä vaikka telkkaria katsellessa tai tenttiin lukiessa.)

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   20.10.19 15:14:04

Ja onko teille helpompaa mennä toista laukkaa, ja toista sitten vaikeampi? Entä voltit ja ympyrät, väistöt jne, tuntuuko toiseen suuntaan helpommalta ja toiseen vaikeammalta?

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: Ti 
Päivämäärä:   20.10.19 15:55:26

Voin lohduttaa että kukaan ei ole symmetrinen. Suosittelen käyntiä fyssarilla saat täsmäohjeet harjoitteluun millä voit vähentää omaa vinouttasi.

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.10.19 16:46:36

En tuolta insta sivulta löytänyt tehtejä. Outo tuo kuva, siitä ei saa mitään käsitystä mitä pitäisi tehdä ja mitata.

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: Overindulge 
Päivämäärä:   20.10.19 16:57:20

10cm molemmilla jaloilla, ei huono ei hyvä. Mutta eiköhän se siitä parane kun alkaa taas treenamaan ja venyttelemään muutenkin enempi.

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   20.10.19 20:07:59

"Lähettäjä: Ti
Päivämäärä: 20.10.19 15:55:26

Voin lohduttaa että kukaan ei ole symmetrinen. Suosittelen käyntiä fyssarilla saat täsmäohjeet harjoitteluun millä voit vähentää omaa vinouttasi."

Luulet siis oikeasti, etten ikinä ole käynyt fyssarilla ja saanut mitään ohjeita?

  Re: Ratsastajan liikkuvuus ja symmetrisyys

Lähettäjä: Superhessu 
Päivämäärä:   20.10.19 20:40:37

Kiitos linkistä, tuli huomattua että telottu vasen nilkka on selvästi huonompi kuin oikea. Vasen 14cm ja oikea 16cm, sen kun kertaa polven ja lonkan kautta niin ero istunnassa on huomattava. Olenkin aina ajatellut että vasen jalustin tuntuu vähän lyhyeltä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.