Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: Uusi 
Päivämäärä:   20.10.19 13:47:53

Meillä on tässä sukupolvenvaihdos tapahtumassa, meillä pientä ratsastuskoulutoimintaa. Vastuu tallin pyörittämisestä siirtymässä pikkuhiljaa vanhemmilta minulle (olen reilu kolmekymppinen). En ole koskaan itse käynyt ratsastuskoulun tunneilla (pari kertaa vain tuttujen hevosilla ollut ratsastuskoulun tunnilla) kun meillä on aina ollut omia hevosia. Aiemmin oli isompi ratsastuskoulu. Nyt omat yksityishevoseni tekevät silloin tällöin tunteja (joskus pari kertaa viikossa, joskus harvemmin) osaavammilla ratsastajilla. Minua on alkanut ärsyttää jos mun hevoset ei tee mun mielestä hyvin töitä tunneilla. Kun tiedän miten hienoja ne voi olla, ja osaavia, ja sit ne lönkyttää kuin vanhat lehmät tunnilla :) ärsyttää siis niiden ratsastajien puolesta kun eivät saa niistä irti sitä mitä voisi saada. Ja sitten esim. yksi näistä hevosista joka on maailman kiltein, kerran tunnilla alkoi vaan ihmeellisesti pomppia paikallaan kun piti nostaa laukka. Voi vitsi kun hävetti... mutta kyllä se siitä sitten ohjeiden jälkeen laukkasi ihan ok. Kerran myös yksi hevonen kuumui niin että rauhassa ravaamisesta ei meinannut tulla mitään laukan jälkeen. Tämän ratsastaja kuitenkin tykkäs hevosesta tosi paljon :) Minä en itse siis pidä tunteja vaan ulkopuolinen opettaja pitää. Mutta siis mietin sitä että hävettääkö ketään muuta ratsastuskoulun pitäjää jos hevoset menee huonosti? Minä jotenkin haluaisin tarjota kaikille asiakkaille aina täydellisen ratsastuskerran, mutta tietenkään mikään hevonen ei ole aina täydellinen... useimmiten kaikki asiakkaat on tosi tyytyväisiä kyllä. Mitenkäs tuntiratsastajat, jos ei joka kerta oikein onnistu niin miltä se teistä tuntuu?

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: samiam 
Päivämäärä:   20.10.19 13:49:39

"Mitenkäs tuntiratsastajat, jos ei joka kerta oikein onnistu niin miltä se teistä tuntuu?"
Jos joka kerta onnistuisi, en kävisi tunneilla.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.19 14:23:28

"Mitenkäs tuntiratsastajat, jos ei joka kerta oikein onnistu niin miltä se teistä tuntuu?"

Kuuluu lajiin - ja elämään ylipäänsä.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   20.10.19 15:11:51

Siis onhan se harmillista jos kerran (tai kaksi) viikossa käy tunnilla ja on tietty tehtävä ja hevosella huono päivä ja se menee ihan ketuiksi. Ja ensi viikolla sit eri tehtävä. Mutta minkä sille mahtaa, kuuluu lajiin. Ja kuuluu ryhmätunnilla menemiseen.

Välillä ärsyttää, kun paljon itsenäisesti ratsastavana tunnilla alkaa mennä riitelyksi kun itsellä ja/tai hevosella huono päivä. Sit tiedän mitä tekisin jos olisin yksin, esim nollaisin tilanteen parhaani mukaan ja aloittaisin uudestaan vähän tehtävää helpottaen et saa edes lopetettua onnistumiseen. Ryhmässä tää harvoin onnistuu. Mutta samalla paljon itsenäisesti ratsastaessa on noissa tilanteissa iloinen et maassa on se opettaja neuvomassa ja saa sit taas ratkaisuehdotuksia sieltä.

Ryhmässä se ryhmässä olo koko ajan lisää haastetta. Samoin se, että hevosilla menee muutkin ja saa ne välillä aika jäykkänä ja huonolla tuulella. Yksin voi mennä hevosen ja päivän mukaan ja sitä tahtia joka on sillä hevosella helppo. Yksityishevonen on yleensä ”omilla asetuksilla” tai parin osaavan ihmisen jäljiltä. Ryhmässä pitää koko ajan huomioida muut.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 16:52:28

Sulla on kuitenkin kokemusta hevosista ja ratsastuksesta? Ja silti sua hävettää jos hevonen ei toimi täydellisesti puutteellisista avuista huolimatta?
Jos ratsastaja haluaa jotain oppia, niin hevosen ei kuulukaan olla automaatti.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.10.19 16:54:35

Siis olet melkein 30 ja mietit tämmöstä? Vai 13?

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   20.10.19 16:54:54

Itse tuntiratsastajana tykkään mennä juuri niillä ns. vaikeammilla tapauksilla, joiden kanssa kaikki ei välttämättä aina onnistu kuten pitäisi. Tällaisten hevosten kanssa onnistumiset tuntuvat kymmenen kertaa paremmalta, kun on kokenut myös sen toisen ääripään epäonnistumisien kanssa.

Tietysti on kiva, että ratsastuskoulusta löytyy myös niitä "kaikki käy" -hevosia, joiden kanssa pääsee kokemaan paljon onnistumisia. Välillä on mukava mennä hevosella, jonka kanssa voi oikeasti keskittyä tehtävän työstämiseen eikä siihen, että saadaan hevonen esimerkiksi pidettyä oikeassa askellajissa. Mieluiten kuitenkin menen hevosilla, joiden kanssa pääsee haastamaan itseään kunnolla, ja näiltä hevosilta myös koen oppivani eniten.

En ota epäonnistuneista tunneista itseeni, vaan ymmärrän, että se kuuluu tähän lajiin eikä aina voi onnistua. Epäonnistuneillakin tunneilla oppii aina jotain, ja saman asian työstämistä voi taas jatkaa paremmalla menestyksellä seuraavalla tunnilla.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   20.10.19 17:15:54

Jos meen ekaa kertaa jollain hevosella ja ei mee ns nappiin niin voi voi.. seuraava kerta voi olla toinen. Aina ei voi onnistua ja mennä hyvin.. Ja haluaisin mennä niillä aloittajan hyvillä hevosilla ja oppia..

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.10.19 17:19:52

Aloittaja tuntuu olevan lapsi.

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   20.10.19 18:46:45

Koululaisten syysloma näkyy näissä aloituksissa ja keskusteluissa....

  Re: Ratsastuskoulujen hevosista

Lähettäjä: Koppl 
Päivämäärä:   21.10.19 08:02:59

Vika on aina satulassa istujassa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.