Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Kumpi ja kampi 
Päivämäärä:   16.6.19 08:14:02

Jos mahdollista on, valitsetko hevosellesi puoli- vai kokopäivätarhauksen? Millainen hevonen ja millaisessa käytössä? Miksi valitsen kyseisen tarhausajan?

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 08:36:03

Kuka täysijärkinen ei valitsisi kokopäiväistä? Minulla kaksi kisahevosta, toisen kanssa noustiin juuri 140-tasolle ja toisen kanssa tullaan luultavasti junnaamaan ikuisesti 130-tasolla, ja ne todellakin tarhaavat samassa tarhassa kokopäiväisesti, tai itse asiassa 14h. Ainoastaan talvella ratsastuksen jälkeen jätän usein talliin, ihan vain siksi, että en viitsi alkaa kerrosloimitukseen jo ihan siksikin että tallisopparissa lukee että 1 loimi päälle/pois.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Möö 
Päivämäärä:   16.6.19 08:44:08

Harva kai valitsee tieten tahtoen puolipäivätarhauksen mutta joissain talleilla ei tilan puutteen takia ole muuta vaihtoehtoa ja jokin luu tallissa on sen verran hyvää että siellä kannattaa pitää.

Tosin muistan yhden tallinpitäjän joka haluasi talliin tullessaan muuttaa tarhauksen puolipäiväiseksi ettei hevosia tarvi ruokkia ulos ettei tule heinää pihalle.. me lähdimme kyllä samalla oven avauksella ulos kun hän tuli sisään, omilleni ei sovi puolipäivätarhaus lainkaan

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   16.6.19 08:48:47

Riippuu siitä mitä tarkoitetaan puoli- ja kokopäivä tarhauksella. Jos kokopäivä 12 tuntia tai yli ja puolipäivä 6 tuntia niin otan puolipäivän. Jos taas kokopäivä 8 tuntia ja puolipäivä 4 tuntia niin otan tuon kokopäivän. Ehtona tietysti, että hevonen saa vettä ja heinää tarhaan. Jos ei saa niin sitten vain puolipäivää. Oma tarhaa yleensä 8 tuntia ja huonolla kelillä noin 4-6 tuntia on sille sopiva määrä. Ulkomaantuonti joka opetteli tarhauksen Suomessa aloittaen 1-2 tunnin pätkästä. Jos on enemmän sisällä niin ei siinäkään ongelmaa, eli ei huomaa mistään eroa. Mutta ei edelleenkään viihdy ulkona tuon pitenpään tai huonolla kelillä. Sama kaava on ollut aikaisemmillakin hevosillani.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 09:15:52

Mä haluaisin ehdottomasti kokopäivätarhauksen, mutta oon joutunut tinkimään siitä. Kaikkea ei nimittäin saa. Nykyisellä tallilla ulkoilee aamupäivällä 6h, mutta ratsastuksen jälkeen menee laitumelle/tarhaan (riippuen vuodenajasta) ja ulkoilee silloin 2-4h lisää. Iltatalli ottaa tarvittaessa nämä iltaulkoilijat sisälle, eli ei tarvitse päivystää tallilla ylimääräistä sen takia, että hevonen pääsee iltaulkoilun jälkeen myös sisälle.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: kaoao 
Päivämäärä:   16.6.19 09:31:14

Heppa, mistä huomaa ettei hevonen ''viihdy'' ulkosalla? Onko se pikemminkin sinun viihtymisestäsi kiinni että on heppa aina valmiina sisällä kun tulet ratsastamaan niin ei tarvitse ottaa yhtään ylimääräisiä askeleita hakeaksesi sen sisälle? ;)

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   16.6.19 10:57:33

Tämä ravaa hermostuneena portilla kun ei viihdy. Ja muutenkin tulee kiireellä portille kun haluaa sisälle kun näkee jonkun joka voisi hakea ja monesti hirnuu samalla. Ja silloin kun taas viihtyy niin rauhassa tonkii tai seisoskelee leponurkassaan ja tulee portille hitaasti ja mielellään antaa vähän odotuttaa.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 13:13:23

Oma hevonen oli hetken tallilla missä tarhaus oli n.10.00-14.00. Omani olisi saanut tarhata koko päivän, mutta silloin pitää itse heittää päiväheinät ja saattoi jäädä yksin pihalle. Ähkyhän sille tuli ja tallin vaihto. Nyt taas pihatossa ja voi hyvin.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   16.6.19 15:05:09

Ihan riippuu tilanteesta ja hevosesta tarhausajan tarve. Mielellään mahdollisimman pitkään, mutta mihinkään lakiin ei sitä pidä mennä kirjoittamaan.
Asiakkaat valitsevat tallin sen mukaan, mitä siellä tarjotaan ja niillä mennään. Oikein huonolla kelillä on lyhyempi tarhausaika tarpeen tai jos hevonen esim. toipilas. Joskus voi joutua koppilepoonkin pitkäksi aikaa.

Hevonen ei tosiaan välttämättä viihdy ulkona. Onko parempi, että rikkoo itsensä ulkona kuin on tyytyväisenä tallissa? Meillä ainakin toiset ovat portilla riehumassa heti parin tunnin jälkeen ja sisälle vailla, varsinkin huonolla kelillä. Että kyllä tietää, milloin hevonen ei viihdy ulkona. Irtokenkiä tulee ihan tarpeeksi ja venähdyksiä, kun joutuvat pakosta olemaan ulkona.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   16.6.19 15:24:05

Kokopäivätarhaus, 10h. Mielellään mahdollisuus jättää yöksi ulos jos haluaa.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   16.6.19 18:01:23

Kokopäivän, mulla iso heppa jolle seisominen myrkkyä ja tympääntyessään potkii seiniä, ramppaa ja puree puuta. Ulkona ei oireile, olkoot siis sielä

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 18:11:34

Meillä tarhaus sään mukaan, hyvällä ilmalla 7-21. Nyt laitumella. Kans tason estehevosia.

  Re: Puoli- vai kokopäivätarhaus?

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   16.6.19 20:23:32

Onneks ei tarvitse valita. Hevonen valitkoot itse sisällä ja ulkonaolonsa. Pihattojen parhaat puolet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.