Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.19 05:20:18

Reilu vuosi sitten myin vastaavan satulan parissa viikossa ja kyselyjä tuli valtavasti. Nyt samaa mallia oleva satula kaupan, joka edellistä parempikuntoisempi ja edullisempi mutta kukaan ei edes kysy. Onko käytettyjen satuloiden myynti huonontunut näin räikeästi vai onko se vain tammikuusta johtuvaa, kun rahallisesti ollut paljon kuluja (joulu, alennusmyynnit, alkuvuoden jäsenmaksut ym.) ?

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Hilu 
Päivämäärä:   24.1.19 06:08:37

Mikä satula? Jos ei oo muodissa enää, ainahan vaihtelee mitä ostetaan.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.19 08:12:29

Tämä halvemman luokan perussatula mutta katsoin, että ns. muodissa olevatkaan satulat ei näytä liikkuvan poikkeuksellisen halvoilla hinnoilla. Yksi muutaman vuoden ikäinen Childeric esimerkiksi markkinoilla 1700€ mutta kukaan ei edes kommentoi mitään, kun joku aika sitten nuo mallit meni 2500 eurollakin silmänräpäyksessä.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.19 08:18:20

Voisiko sillä olla merkitystä että nyt on eletty nousukautta. Silloin ihmiset alkavat helposti ostaa uudempaa ja kalliimpaa, vaikka velalla. Joku satulakauppiashan osaisi sanoa, meneekö nyt enemmän uusia satuloita.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.1.19 08:26:59

Oon huomannut ihan saman. Ensin koitin myydä itse, mutta kukaan ei edes tarjonnut mitään. Sitten laitoin välittäjälle kun ajattelin, että satulasepän kautta menisi paremmin, niin eikö mitä; puolisen vuotta ovat olleet myynnissä eikä kauppoja vieläkään...
Satulat ovat keskihintaisia ja uudehkoja ja olen avoin tarjouksille, mutta eipä vain tunnu satulat menevän kaupaksi.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: giulia 
Päivämäärä:   24.1.19 08:32:22

Miksi ostaa joku käytetty satula suorakaupalla kun nykyään esim. vuokrausmahdollisuus tietyssä satulayrityksessä jolloin on helppo vuokrata satula jopa puoleksi vuodeksi kerrallaan ja varmistaa että varmasti sopii hevoselle. Myös jo käytettyjä on mahdollisuus vuokrata. Itse ainakin otan kaikki satulat tällä systeemillä koska olen monesti todennut 2 kk käytön jälkeen ettei satula lopulta ollutkaan sopiva.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Rellu 
Päivämäärä:   24.1.19 08:32:55

Ei liiku 4000€ luksusprestige vaikka hintapyynti on uudesta alle puolet ja satula uudenkarhea :(

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Ori 
Päivämäärä:   24.1.19 09:48:10

Kanavia noille vanhoille satuloiden kaupoille ei taida oikein olla

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Umppis 
Päivämäärä:   24.1.19 10:21:49

Jos joku kauppaa mulle laakeaan suokkiselkään sopivaa leveää estepenkkiä 17-18 tuumasella penkillä järkevään hintaan niin lupaan ostaa heti :D Ei meinaan löydy esim fb'stä tällästä..

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.1.19 10:40:31

Täältä löytyis extra wide leveydellä Passier Precision estesatula, Istuin 17,5. Ollut isolla hevoselle, jolla suorahko ihan aavistuksen takaa nouseva selkä. Leveä Cut back-etukaari. H. 400 euroa. Voin tuoda sovitukseen pk-seudulla.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: @@ 
Päivämäärä:   24.1.19 11:28:30

Kuukausi vaikuttanee, treenikauden aikana ja kesän jälkeen satula on voinut muuttua sopimattomaksi. Paukkupakkasten keskellä harvempi jaksaa aloittaa satularumbaa.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.1.19 11:34:50

Kaipa nuo halvat satulat kiertävät vanhaan tapaan sesonkien mukaan. Jos nyt on hiljaista, keväällä taas vilkastuu.

Uuden satulan saa nykyään niin helposti osamaksulla, vuokrauksen kautta tmv joustavalla järjestelyllä, ettei enää kannata ottaa riskiä ja ostaa kallista käytettyä yksityiseltä. Pienemmällä vaivalla ja riskillä tilaa jonkun merkin edustajan tai satula-auton kotiin sovittamaan, valitsee mieluisan ja allekirjoittaa rahoitussopimuksen (tai maksaa heti pois).

On aina eri juttu tehdä kauppaa yrityksen kuin yksityisen kanssa. Yrittäjä ei voi poistua paikalta perävalotakuulla, jos asiakas tuntee oikeutensa. Yksityisten väliset riidat harvoin kiinnostavat edes viranomaisia, vaikka kyseessä olisi tuhansien eurojen tuote.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   24.1.19 11:58:30

Mä en ainakaan uskaltaisi ostaa satulaa suoraan, ei mulla ole siihen osaamista tai silmää! Otan siis satulansovittajan mittaamaan hevosen selän, minkä jälkeen kokeillaan muutamia vaihtoehtoja ja yleensä niistä paras jää vielä hetken koeratsastukseen. Sitten maksan mielelläni sovittajalle tuntiveloituksen ja vielä jonkun hintaan piilotetun katteenkin, koska tiedän etten todennäköisesti joudu hoitamaan kohta hevosen satulasta kipeää selkää....

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: syynä 
Päivämäärä:   24.1.19 13:51:19

syynä ylitarjonta. Nykyään on helppo myydä satuloita itse ilman välittäjää, silloin kun niitä myydään itse niin hinta on myös alhaisempi, koska satulan "kuntotarkastus/runkotarkastus" puuttuu.

Facebook on täynnä vanhoja välityssatuloita, joista ihmiset haluavat vain nopeasti päästä eroon. Samalla ostavat sitten uudet todella halvalla esim. ilman sovitusta riskillä.

Eli vanha on vanha, jopa satuloissa. Vanhaa tavaraa kun myy niin hinta 50% uuden hinnasta niin silloin vasta kauppa alkaa käymään, ja silloinkin laadun pitää olla hyvä.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   24.1.19 14:02:41

Ei taida tällä hetkellä mitkään satulat liikkua. Hevosen lopetuksen jälkeen laitoin satulani myyntiin, toisen myin reippaasti alle hintapyynnön monen kuukauden jälkeen. Toinen vielä nurkissa pyörii, mutta on niin hyvä satula minulle itselle, että toivoisin sen vielä löytävän

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   24.1.19 14:03:47

... Karkasi
Toiseen satulaan toivoisin vielä löytävän itselleni sopivan ratsun, tällä hetkellä satula on kaverin nuorella lainassa.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.19 15:45:36

Umppis,
Mulla myynnissä Cliff Barnsby Raven 17,5/leveys 5

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Umppis 
Päivämäärä:   24.1.19 16:12:04

S, saman merkkistä sovitettu, liian kaareva valitettavasti.
.., missä päin satula mahtaa olla?

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.19 16:16:59

Vaikuttaisikohan uuden ajan satulat. Aiverit yms. Itse ostin käytetyn aiver luxen ja nyt ei ole tarvetta vaihtaa satulaa kun saa itse säädettyä hevosen lihavuuskunnon mukaan.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.19 16:37:07

Ei mennyt edes halpissatulat kaupaksi, no onneksi tallikaveri sitten osti. Satula oli ihan ehjä, edellisellä omistajalla tarkistettu ja hinnaksi laitoin edullisen 300e, toppaukset ja kaikki ok, mutta kyselijöiltä ihan ihmejuttuja! Pitäisi käydä mun omaan laskuun tarkistamassa satula uudelleen sepällä ja ties mitä. Kysytään tuhatta asiaa kun laittaa lisäkuvia ja mittoja idästä länteen ja luoteeseen niin mitään ei kuulu! Ei voida edes vastata että ei kiitos.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.1.19 16:42:37

Yksi syy on varmaankin se, että nykyisin ollaan viisastuttu ja halutaan sovittaa satula ennen ostopäätöstä. Tämä on erittäin vaikeata yksityisten välillä, koska postin kautta en halua satulaa lähettää.
Välitysliikkeet tässä suhteessa parempia, mutta sinne pitää antaa satula pilkkahinnalla, mutta parempi sekin kuin että jää nurkkiin. Sielläkin ne seisoo vuoden ja ylikin ennenkuin sopiva hevonen löytyy...
Itse ostin mittatilaussatulan vähän käytettynä tietoisesti epäsopivana ja laitatin uudelleen. Siltikin paljon edukkaampi kuin ihan uutena ostaen.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.19 22:41:11

Itse ostan vain vuokrauksen kautta. On varaa ostaa hintavampikin satula kun sitä voi alkuun maksella 6kk pois vuokrana. Tai jos ekan kk jälkeen huomaa ettei sovikaan niin vaihtaminen käy helposti. En siis osta edes liikkeestä välityssatulaa vaan aina vuokrauksen kautta. Ja näin tekee myös aika moni tuttuni.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.19 07:29:12

^ Tämä

Ite sain facen kirppiksellä myytyä n 3vko sisään n tonnin arvoiset satulat viidelläsadalla.

Oikea aika oikea paikka, joku juuri tarvitsi :)

Itse taas maksan liikkeelle juuri kallista satulaa, vuokraamalla ”lyhennän”.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   25.1.19 08:21:33

Itsellä ainakin merkitsee turvallisuus. Nykyään ei voi luottaa että satula on ehjä. Joten turvallisempaa maksaa vähän enemmän ja ostaa se käytetty satula satulasepän kautta välityksestä. Silloin runko villat hihnat jne tarkistettu ja samalla seppä varmistaa että satula sopii hevoselleni ja tekee samalla toppaukset jos tarvetta :)

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Betsy 
Päivämäärä:   28.1.19 08:41:57

On todella tyhmää ottaa vuokralle satulaa kokeiluun kuukautta pitemmäksi ajaksi. Itse kokeilen kuukauden ja sitten jos sopiva ostan satulan käytettynä yksityiseltä.
Jos vuokraa satulaa pitkään ei sitä enää kannata antaa pois muuten on maksanut turhaan.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Fisu 
Päivämäärä:   28.1.19 09:57:09

Itse ostin käytetyn vähän aikaa sitten. Sain kokeilla sitä pari viikkoa ja myös meidän ratsuttaja testasi sen.
En ostaisi ilman tuota testausaikaa yksityiseltä ainakaan. Ja käytetyllä hinta kuuluu olla sen mukainen että on käytetty. Monet myy käytettyä uuden hinnalla ja silloin ei varmasti liiku.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Oulun eteläinen 
Päivämäärä:   28.1.19 10:04:37

Täällä olisi lähes käyttämätän Supreme sergeant 17,5 yleissatula extra extra wide rungolla. Voin myydä pelkän satulan tai sitten kaikkine tykötarpeineen jos satulavyön mitat ym. sopii.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.2.19 15:15:11

Umppiksen kanssa samantyyppinen estepenkki hakusessa: leveä, suorahko selkä, 17,5-18''.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Ina 
Päivämäärä:   20.2.19 17:00:37

Voi kaupat sattua kohdalle helpostikin. Kun on haluttu merkki satulalla, kunto luvattua ja kunnolliset kuvat, tietenkin realistisella hinnalla. Laitoin ilmoituksen FB ja satula oli myyty 48 tunnissa. Kalliimmat satulat liikkuu vain sovitusten kautta ja mielummin liikkeen kautta, en ainakaan itse maksaisi jollekin tuntemattomalle montaa tonnia. Saattaa olla ettei satulaa saa lainkaan tai ole edes olemassa.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

LähettäjäS 
Päivämäärä:   20.2.19 17:36:55

Täältä löytyis extra wide leveydellä Passier Precision estesatula, Istuin 17,5. Ollut isolla hevoselle, jolla suorahko ihan aavistuksen takaa nouseva selkä. Leveä Cut back-etukaari. H. 400 euroa. Voin tuoda sovitukseen pk-seudulla.

Vastauksena ylempänä kyseltyyn tämä satula löytyy Kirkkonummelta. Nikissä s-posti kiinnostuneille.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: MG 
Päivämäärä:   21.2.19 06:35:31

Leveään, suorahkoon selkään Heritage -estesatula, XW, 17,5. Lyhyet paneelit. Paljon lapatilaa. 300e ja postit.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.2.19 15:07:09

Meille todennäköisesti tuo Passier liiankin leveä. Heritage ei kuulosta myöskään sen puolesta sopivimmalta, että tällä pitkä selkä --> paneeleissakin saa olla pituutta.
Ylempää mainittu Barnsby, löytyykö vielä?

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Kaksi satulaa 
Päivämäärä:   21.2.19 15:35:29

Tarve olis estesatulalle lyhyeen kapeaan selkään. Koulusatulalle lyhyeen extra leveään selkään. Kalliita ei tarvita. Tarjota saa

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 15:58:46

Ei muuten mene kaupaksi. Olen itse ihmetellyt sama. Minulla on välittäjällä pari uudenveroisia (mutta vanhempi malli), ei ole niistäkään tullut kyselyjä vaikka saa sieltä tilata sovitukseen. Vuoden verran on ainakin olleet siellä.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: toto 
Päivämäärä:   21.2.19 18:13:40

Kiviojan Farmi,satulan välitystä ja sovitusta,myyntiä yms.Facebookista löytyy.
Sieltäkin vois tiedustella:)

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: =/ 
Päivämäärä:   21.2.19 19:18:03

Itsekään en olisi uskaltanut ostaa satulaa ilman kunnon kokeilua. Onneksi (yksityinen) myyjä oli fiksu ja saatiin sovittua että kokeilin kuukauden ja maksoin siitä pienen vuokran joka sitten hyvitettiin hinnassa.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   21.2.19 20:10:21

Mulla myynnissä 2 satulaa erittäin edullisesti ja satulasepän tarkastamia. Eivät mene.. Tuolla lojuvat hyvät satulat joutilaana.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Perjantai 
Päivämäärä:   21.2.19 20:13:03

Hevosille hyvä uutinen, että sovitus lisääntynyt eli ostetaan ammattilaiselta.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   22.2.19 07:39:42

Tämähän on jokavuotinen alkuvuoden ongelma. Rahat meni Jouluun ja ALEihin.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   22.2.19 08:52:18

Käytän nykyään vain välittäjiä sekä ostamiseen, että myymiseen. Sovitusrumba yksityisten kanssa puolin ja toisin on todella rasittavaa.
Suosittu merkkisatula meni kaupaksi parissa viikossa, edullisempi, ei niin tunnettu merkki, mutta kuitenkin laatusatula meni vasta 1,5 vuoden jälkeen kaupaksi.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.19 11:33:19

En todellakaan enää osta vaan vuokraan, vaihtaa saa kuitenkin pari kertaa vuodessa

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.19 12:46:30

Ostaisin 18" xw childericin, jos joku haluaa oikeasti eroon satulastaan.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ajatus 
Päivämäärä:   22.2.19 19:49:04

Useimmat yrittävät myydä suoralla kaupalla ilman sovitusta. Harva uskaltaa ostaa silä tavalla "rahat tilille satula postiin" varsinkaan kallista satulaa jota ei ole nähnytkään.

Liian korkeita hintapyyntöjä. Käytetty on käytetty, ei siitä saa uuden hintaa.

Puutteelliset tiedot ja kuvat. Jos et osaa kertoa satulastasi kuin penkin koon, ei sitä ole helppo myydä.
Kuvissa pitäisi näkyä muutakin kuin satula sivulta. Itse ainakin haluan nähdä sen myös alapuolelta, edestä ja takaa.
Luulisi jokaisen satulan myyjän jo tajuavan että leveydellä, säkätilalla, suoruudella ja panelien kulmalla ja pituudella on väliä, samoin kuin toppausten kunnollakin.

Koulusatuloita on myynnissä ruuhkaksi asti, joten ylitarjontaa niistä..

Jotkut myös ajattelevat että ihmiset osaavat ostaa satulan suoraan jos ovat joskus sovittaneet "samanlaista". Mutta kun sekään ei mene niin, saman merkin sisällä on vaihtelua mallien ja valmistusvuosienkin mukaan. Ärsyttävää kun on kokeillut jotain suoraa satulaa ja luulee ostavansa samanlaisen, mutta postissa saapuukin kaareva. :D

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   23.2.19 08:00:47

Ja sitten jos saat sovitukseen, eikä se käykkään ja viakak samantien palautat sen, niin satulan myyjä suuttuu.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   23.2.19 10:10:21

Kevät ja kesä kun tulee, niin käytetyille satuloille (ja hevosille) on kysyntää. Tää joulun jälkeinen aika on tammikuusta maaliskuuhun aika hiljaista muussakin kaupankäynnissä, jopa ihan ruokakaupassa liikkuu peruselintarvikkeet hitaammin kuin muulloin. Ihmiset makselevat luottokorttilaskujaan. Kyllä se aina kevättä ja valoa kohden vilkastuu. Juhannuksen jälkeen sitten taas vähän aikaa hiljaisempaa, kun ihmiset karkaavat lomille.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: Am 
Päivämäärä:   24.2.19 22:40:40

Jos jollakin ylimääräisenä CB omega haflinger 5 leveydellä 17 istuimella, ostan suoraan. Haflinger mallissa ensimmäinen vastinhihna lähtee etukaaren päästä.

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.19 10:30:13

Valitettavasti myös satulakauppiaat myyvät tarkistamattomia rungosta joustavia satuloita. Yhdeltä johtavalta myyjältä on tullut kyllä jos minkälaista sovitukseen. Pari kertaa esim. väärä koko tai leveys. Siitä huolimatta että tiedot lukee satulassa. Useampi rungosta joustava. Ja kuulemma tarkistamaton. Ja tälläisestä sovituksesta sitten pitää maksaa...

  Re: Käytetyt satulat ei tee kauppaansa kuten ennen

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   25.2.19 22:12:00

Nykyään myös ymmärretään hevosen fysiikasta ja satulan vaikutuksesta koko ajan enemmän, kun alan tutkimus kehittyy. Esim vanhat kiefferit ovat niin kestäviä satuloita, että niitä voisi käyttää vaikka 30 v, mutta niiden kapeaa selkärangantilaa ei enää pidetä terveellisenä useimmille hevosille. Ostetaan mieluummin joku muu. Modernimmissa satuloissa on myös painopiste edempänä, ei enää haluta käyttää takapainoisa satuloita, jotka ohjaavat ratsastajan työntämään hevosta eteen. Siksi albionit ja barnsbyt jää hyllyihin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.