Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.12.18 10:37:55

Estepuolen valmantajista on kyse. Olen ollut useammalla valmentajajalla. Olen ollut ihan suht tyytyväinen MUTTA... Aikoja vaan hankalaa saada ja kun omalla tallilla rajoitetut mahdollisuudet tuntivarauksille. Onko niitä joilta oikeasti saa apua kunnolla kisasuunnitelmiin ja ylipäänsä kokonaisvaltaiseen valmennukseen? Mulla on kokemuksia, että valmennustunti pidetään ja siinä koko homma. Seuraavaa valmennusta voidaan kyllä varata, muttei mitään ylimääräistä. Yleisesti kovasti painotetaan, että hyvä valmentaja pitäisi olla ja systeemi. Miten ihmeessä pääsee kiinni mihinkään systeemiin, jos valmentajat eivät ota sellaista puheeksi tai ole valmiita panostamaan tällaiseen. Kaikilla ei ole mahdollista siirtyä Hattelille, jossa on hyvä systeemi. Toki se maksaakin, mutta olisin valmis jos vastuullisia valkkuja löytyy. Tuntuu, ettei valmentajat ole kiinnostuneita valmennettavistaan riittävästi. Luetelkaa estepuolen valmentajia pääkaupunkiseudulla, jotka oikeasti panostavat valmennettaviinsa. Ei pelkkä rahat pois -ajatelma, vaan olisivat oikeasti kiinostuneita. Tiedän, että en ole yksin asian kanssa, koska olen jutellut ilmiöstä monen muunkinkanssa.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: mitä jos 
Päivämäärä:   13.12.18 10:49:56

Josko vaikka juttelisit sen nykyisen valkun kanssa?

Kertoisit että toivot apua ja osallistumista pitkäjännitteisen suunnitelman tekoon?

Oletko itse oikeasti miettinyt miten pitkälle haluat päästä?

Ja kertonut valkulle mihin tähtäät?

Vain niin saat arvion siitä miten haluamasi tavoitteen voi saavuttaa.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.12.18 11:10:16

Hattelin systeemi.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.18 13:22:48

Ihan samaa pohtinut ja sitoutuneita valmentajia ei vaan löydy.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.12.18 13:40:16

Yksi valkku sanoi ettei voi tehdä mull evalmennus suunnitelmaa ku alkaisin muuten noudattaa sitä enkä kuuntelisi hevosta. Olin että mitä v...a eikö se just oo valmennus suunnitelman tavoite ja miten noi nyt muka pois sulkee toisensa. ei oo nykyinen valkku mikä varmaan on päivän selvää.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   13.12.18 17:16:19

Oletko kysynyt itseltäsi mitä oikeasti haluat, entä sen jälkeen kertonut sen näille valmentajille? Suomessa on muutama erittäin hyvä valmentaja, mutta harva hyvä valmennettava, enkä nyt tarkoita hyvää ratsastajana, vaan sitoutunutta ja yritteliästä ratsastajaa, joka ei kyseenalaista, saatikka koko ajan shoppaile valmentajia.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.18 17:33:11

Sen oman valmentajan kanssa kannattaa ensin ottaa asia puheeksi. Hyvä valmentaja osaa myös vinkata toista, jos ei omiin systeemeihin sovi.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   14.12.18 09:02:25

Älä ota sallaista, joka ei anna kyseenalaistaa. Sinä oket sinä, hevosesi on sinun, rahoituksen olet hankkinut itse. Vastuu on sinun.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.18 09:28:20

Valmennettavan ei kuulu kyseenalaistaa. Valmennettava tekee kuten käsketään, se on ainoa tapa päästä tuloksiin. Suomalaiset on just näitä "mutku mä, mutku tää hevonen"-tyyppejä, ja uskovat aina että, mulla on OIKEUS olla jotain mieltä. Juu oikeus on, mutta valmentautuessasi pidät pääsi kiinni ja teet kuten sanotaan, ja jos systeemi ei ole mieleisesi etsit uuden valmentajan.

Onko mikään ihme, että täällä valmentajat ei sitoudu?

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 09:58:34

Valmentajan tehtävä ei ole sanoa, tee kuten käsketään, vaan saada hevosesta ja ratsajasta paras potentiaali esille ja kehitystä. Tuollaiset pää kiinni ja tee kuten käsketään valmentajat kannattaa vaihtaa, mitä nooeammin sen parempi.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.18 10:27:02

minkätakia piste ajattelet, että se että valmennettava tekee kuten käsketään ei saisi esille sitä parasta potentiaalia ja kehitystä ratsukosta? Taidat olla itse juuri sellainen selittelevä valmennettava. Kukaan oikeasti hyvä valmentaja ei kuuntele mitään selityksiä ja mutkutteluja.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 10:31:37

Saatko itse picasson maalauksen tehtyä jos vaan huudetaan että maalaa se?

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   14.12.18 10:46:17

Valmentaja on sinulle sopiva silloin kun hän auttaa sinua ymmärtämään asioita, teettää teille sopivia harjoituksia ja on kiinnostunut teistä. Hän ei välttämättä anna sinulle avaimia kaikkeen mutta auttaa löytämään ne. Yhden valmennustunnin ja valmenussuhteen ero on aika iso, mieti siis mitä haluat ja kysy valmentajalta sitoutuuko hän tällaiseen/mitä se maksaa ja tarkoittaa (x määrä tunteja viikossa, managementin tarkistus ja tarvittavissa toimenpiteissä avustaminen, rataharjoitukset, kisakalenterin suunnittelu jne).

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   14.12.18 10:47:33

. on ymmärtänyt väärin. Kyse ei ole huutamisesta, eikä siitä etteikö asioista voisi keskustella. Jos valmennettava ei ymmärrä mitä valmentaja haluaa, on kysyttävä ja valmentajan on osattava selittää, perustella ja tarpeen vaatiessa näyttää. Tämä on eri asia kun "mutkuttaminen". Lähtökohta on kuitenkin se, että valmennettava tekee, tai ainakin yrittää tehdä, niin kuin valmentaa sanoo. Jos ei tee, ainakin minä lopetan melko nopeasti koko homman.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: xep 
Päivämäärä:   14.12.18 10:53:26

Kyllä varmasti monin valmentaja on valmis tarjoamaan enemmän kokosysteemiä, mutta siitä ei haluta maksaa. Se että valmentaja haluaa palkan käyttämästään ajasta, ei ole rahat pois meininkiä. Tuntuu että moni haluaa sellaista että valmentaja saa maksun vain tunneista, ja sitten hänen pitäisi vapaa-ajallaan olla jotenkin erityisen kiinnostunut juuri MINUN kehittymisestä, hevosesta ja kisoista.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.18 10:53:54

vanha selitti asian hyvin. Nykyisin valmennustunnit menevät helposti juupas-eipäs-väittelyksi, mikä on aivan käsittämätöntä. Ja osa "valmentajista" on mennyt tähän mukaan, juuri kuuntelin valmennusta, jossa sanottiin: "sit sä voisit tulla tän, oisko susta kivempi 5 vai 6? " Valmentajan tehtävä on kertoa mitä tehdään ja miksi tehdään ja valmennettavan tehtävä on tehdä tai ainakin yrittää tehdä. Kukaan ei huuda, toivottavasti.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 11:11:57

En mitenkään ole ymmärtänyt väärin. Tietysti jos valmennettava ei viitsi tai huvita tehdä asioita, niin voi kehoittaa, tai melkein sanoa että ei tarvitse tulla toista keryaa, mutta muuten menetelmät ja tavat aina hevosen ja ratsastajan mukaan. Niistähän sitä kehitystä ollaan valmennuksissa hakemassa.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: Muikku 
Päivämäärä:   14.12.18 14:37:48

Kyllä. Ja hyvä valmentaja näkee mitä ko hevonen ja valmennettava tarvitsee. Ja sitten ratsastaja yrittää parhaansa mukaan seurata valkun ohjeita, eikä jänkkää vastaan! Koska ihan oikeesti, miten joku teini, jolla mahdollisesti eka tai toka hevonen, voi edes KUVITELLA tietävänsä tai ymmärtävänsä esteratsastuksesta enemmän kuin esim joku satoja ja taas satoja isoja ratoja kymmenillä erilaisilla hevosilla hypännyt kokenut valkku!!!

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.18 14:47:01

Menepä morriksen valmennukseen ja ala jäkättään vastaan.. :D. Yleensä neuvottelu ja hevosen tarvitsemat kompromissit ovat ainostaan puuttuvaa taitoa joka ei parane menemällä sieltä mistä aita on matalin.. Tyyliin tällä ei voi hypätä innareita tai mennä ilman gramaaneita..

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   14.12.18 14:55:35

Ja sen sun ”mutku tää hevonen” ei ole millään tavoin erikoinen, hyvä valkku on nähnyt 500 vastaavaa. Ne ongelmat sen hevosen kaa johtuu siitä ettet Sä osaa ratsastaa. Ja sitä valkku yrittää opettaa sulle.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: LB 
Päivämäärä:   14.12.18 15:14:33

Joskus törmää niihinkin valmentajiin, jotka ovat hyviä, mutta eivät jaksa panostaa kaikkiin ratsukoihin. Ainakin koulupuolella. On ne ”rahat pois tädiltä” -oppilaat ja ne joista voi tulla mainetta ja kunniaa.

Hyvän valmentajan pitää osata sanoa, jos ei kiinnosta valmentaa kuin tosissaan kisaavia. Olen maksanut joskus 100€ nimivalmentajalle siitä että pari kertaa kommentoi ja pläräsi kännykkää niin intensiivisesti, ettei huomannut minun pystyttäneen hevosen ja yrittävän kysyä neuvoa...

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: tal 
Päivämäärä:   14.12.18 15:33:12

Mene minkä tahansa nimivalmentajan tallille asumaan hevosesi kanssa, niin on sama systeemi kuin hattelilla. Ei se sannan systeemi ole senkummempi kuin muillakaan valmentajilla. Mutta jos et ole valmis maksamaan kuin kerran kuussa
1 valmennustunnin, niin ei siitä voi syntyä mitään "valmennussuhdetta ja etenemistä". Kun on valmis maksamaan riittävästi niin syntyy "systeemi".
Ei kukaan ole valmis jatkuvasti opastamaan sinua ilmaiseksi, kisoissa, puh.neuvontaa ym. Valmentajan tallilla saat opastusta jatkuvasti.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   14.12.18 16:30:31

Etsimällä llytää. Voi myös haastayrlla etukäteen ja käydä katsomassa eri valmentajien valmennuksia. Kannattaa myös videoida itseään.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   14.12.18 19:39:25

Ylivoimaisesti parasta on jos hepoa asuu valkun tallilla.

  Re: Hyvä valmentaja, onko niitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 20:28:07

Meillä käy valmentaja kahdesti viikossa eikä pahemmin puutu ratsastukseen viikolla, ellei kysytä mielipidettä. Viime kisakausi oli niin hajanainen hevosen takia ettei pahemmin tehty suunnitelmia. Eikä lörpötellä puhelimessa vaan jos on asiaa niin tekstari tai odotetaan ens valmennukseen. Mutta en todellakaan sanoisi ettei valmentajalla olisi systeemiä. Kehitystä tulee, myös jos valmentaja on ollut hetkittäin lyhyitä kausia poissa, palatessaan hän on sanonut että taas hevonen on parempi. Eli paras valmentaja - opettanut niin ettei kaikki mee paskaks vaikka ratsastetaan hetki ilman hänen valvovaa silmää 8)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.