Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Ei ne itsestään... 
Päivämäärä:   17.10.18 02:53:31

Kisaatko? Silloin kai ainakin osallistut myös seurasi järjestämiin kisojen järjestämiseen? Jos vakioselityksesi on, ettei kisapäivänä ehdi, niin aina voi tehdä niitä etukäteen-ja kisojen jälkeen tehtäviä hommia. Ja jos olet estekisoissa, voit mennä talkoovoimaksi koulukisoihin ja päin vastoin.

Valitatko muiden lailla, miten kallista kisaaminen on? Tee seurassa vapaaehtoistyötä ja ota kaverit mukaan.

Typerin selitys, minkä olen kuullut, miksei eräs tee enää seurassa mitään, oli se, että samat tyypit tekee kaiken, ja sitten kaikki on heidän niskassaan. No @!#$ sherlock! Juuri siksi niitä tekijöitä tarvitaan enemmän, että kaikille olisi vain hiukan hommia.

Nuoret herätkää edes tähän: kun haette kesätyö ja työpaikkoja, voi cv:hen laittaa seuratyön, jos oikeasti olette siihen osallistuneet. Lisäksi opitte kuin itsestään, miten tapahtumia järjestetään, ja saatte ylipäätään perspektiiviä asioihin.

Seura on yhtä kuin sen jäsenet! Ei seurat ole mitään kasvottomia ihmeinstituutteja, vaan ne on teidän teidänkin tallin lihaa ja verta olevat ihmiset, jotka käärivät hihansa pistävät hommat hoitumaan.

Ei ne asiat itsestään tapahdu, ne tehdään. Mikä on sinun panoksesi ei pelkästään sinun seurallesi vaan koko tämän maan hevosurheilulle?

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   17.10.18 05:26:34

Maksan jäsenmaksun. Joten oletan saavani myös vastinetta

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.18 05:43:45

Maksan jäsenmaksun, edustan seuraa kilpailuissa. Osallistun kisojen järjestämiseen laatimalla kisakutsut ja ottamalla ilmoittautumiset (harjoituskisoissa) kuulun hallituksen jäseneksi.

Enempään ei aika työssä käyvänä, oman tallin pyörittämiseltä ja treenamiselta riitä.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   17.10.18 06:00:10

Olen hallituksessa, paivitan seuran nettisivut, olen kisoissa talkoissa jne. Osallistun tapahtumien jarjestelyihin. Miksiko? Seurassa on mun kaverit mukana ja seuratoiminta on kivaa yhteista tekemista.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 06:41:35

Olen hallituksessa, päävastuussa kesän kolmista yli 100 lähdön kisoista sekä kaikista (n. 10kpl) rataharkoista, vastaan kaluston ylläpidosta ja hallinnasta, päivitän nettisivut ja somen yhdessä toisen henkilön kanssa, teen talkoina oman lisenssini mukaiset toimihenkilötehtävät kaikissa seuran kilpailuissa, järjestän luentoja ja muita yleishyödyllisiä pikkutapahtumia.

Mua ei haittaa ne seuralaiset jotka eivät osallistu tai osallistuvat vain ihan vähän seuran toiminnan tekemiseen. Eikä haittaa nekään jotka käyvät kisoissa ja harkoissa vain ratsastamassa. Tää on seuratoimintaa ja vapaaehtoista. Ainoo mikä haittaa ja haittaa pahasti on valittajat ja vaatijat, jotka kaiken lisäksi laukovat sitten suoraan päin naamaa "mä en sitten ainakaan tee mitään" tai muuta vastaavaa. Seuratoiminta menee niin että jos jotain haluaa niin on hyvä ja tekee. Jäsenmaksun hintaa vastaan voi odottaa ja vaatia tasan kevät- ja syyskokoukset!

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: xep 
Päivämäärä:   17.10.18 09:02:47

Maksan jäsenmaksun. Joten oletan saavani myös vastinetta

Montako euroa siitä jää seurallesi ja millaista vastinetta sillä saa? :D Meillä taitaa jäädä 7 euroa

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   17.10.18 09:02:56

Pikkuseuran puheenjohtajana teen kilpailukutsut, hoidan kisajärjestelyt, hoidan myös seuran koko viestinnän koska siitä hommasta vastaava ei näytä sitä tekevän, sama homma palkintojen kanssa. Leivon myös buffaan ja huolehdin että siellä on kaikki tarvittava, koska buffettivastaava ei sitä näemmä tee. Kisoissa olen koko päivän toimihenkilönä, oma kisaaminen on jäänyt kokonaan.
Ensi vuonna ajattelin jäädä koko rumbasta pois ja näinollen loppuvat myös seuran kilpailut.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Dinki 
Päivämäärä:   17.10.18 09:07:11

"Lähettäjäxep

Päivämäärä17.10.18 09:02:47

Maksan jäsenmaksun. Joten oletan saavani myös vastinetta

Montako euroa siitä jää seurallesi ja millaista vastinetta sillä saa? :D Meillä taitaa jäädä 7 euroa"

Samaa meinasin kommentoida, että mitä ihmiset odottavat saavansa 7:llä eurolla vuodessa? SRL:ltä, johon loppu raha uppoaa, on turha nykypäivänä odottaa saavansa mitään, kaikki vaan kallistuu.

Itse olen toiminut useita vuosia hallituksessa ja siten osallistunut kaikenlaisten tapahtumien tekemiseen ja talkoiluun. Koin oppivani asioista paljon yläaste ja lukioaikana, jolloin olin hommissa aktiivisesti mukana. Ja miksi kuuluin hallitukseen, siksi että se oli kivaa :)

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.10.18 09:08:22

En juuri mitään. Ostan seuratekstiilejä, kulutan buffa tuotteita kisoissa ja käyn tapahtumissa. Oma seura ei juuri järjestä mitään, edes niitä tapahtumia, joten oikeastaan ainoa, missä apua ikinä on kyselty on ollut buffa pyörittäminen tallikisoissa.

  Re:mitä teet

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   17.10.18 10:24:56

Hyvä aloitus! Juuri noin se on: asioita ei seuroissakaan tapahdu itsestään vaan ainoastaan tekemällä!
Kai sinä H sitten olet antanut seurasi buffan järjestämiseen muutakin apua kuin vain kuluttanut sen tuotteita? Seurasi varmaan voisi järjestää muutakin, jos jäsenet ovat aloitteellisia ja toteuttavat toivomansa tapahtuman.
Myös hallituksen jäsenet muuten myös maksavat seuransa jäsenmaksun:)
Itse olen osallistunut sekä seurani hallintoon että monenlaisiin talkoisiin ja tapahtumiin. Olen saanut siitä vaikuttamisen mahdollisuuksia, mielekästä porukalla tekemistä ja mukavia tapahtumia. Sitä kivempaa on touhuta, mitä enemmän porukkaa on mukana - joten ala Sinäkin!

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Jooei 
Päivämäärä:   17.10.18 10:30:50


Päivämäärä17.10.18 09:02:47

Maksan jäsenmaksun. Joten oletan saavani myös vastinetta

^ Tiesitkö, että myös ne jotka sen vastineesi sinulle järjestävät, maksavat jäsenmaksunsa?

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.10.18 10:32:37

Kaikkea muuta paitsi leivon tai päivitän nettisivuja :'D. no okei, en myöskään julkaise kutsuja Kipaan. Käytännössä siis en mitään missä toimitaan netin kanssa sähköpostia tai facebookia enempää. Koska siitä (kuten myös mun leipomisista) todennäköisesti aiheutuu katastrofi.

Niin ja en myöskään oo (epä)edustanu seuraa kisoissa vuosiin.

Ps. Tutut tunnistaa varmasti :D

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.10.18 10:44:27

”Kai sinä H sitten olet antanut seurasi buffan järjestämiseen muutakin apua kuin vain kuluttanut sen tuotteita? Seurasi varmaan voisi järjestää muutakin, jos jäsenet ovat aloitteellisia ja toteuttavat toivomansa tapahtuman.”
Jos olisit vaivautunut lukemaan, tietäisit, mitä teen. Olen toisessa seurassa ollut useamman vuoden hallituksessa asti aktiivina, enää ei kiinnosta. Kuulun seuraan vain SRL:n vakuutuksen ja kilpailulupien takia. Nykyisen seuran valitsin siksi, että halusin tukea juuri sitä niillä parilla eurolla, jotka seura itselleen ottaa. Mitään tapahtumia yms. en kaipaa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   17.10.18 10:48:42

Maksan jäsenmaksun, siinä se.

Edellisessä seurassa olin aktiivisempi ja siellä otettiin kaikki apu vastaan ilolla. Esimerkiksi seurakisoissa löytyi jokaiselle halukkaalle hommaa kun taas nykyisessä annettiin ymmärtää ettei apua kaivata. En ollut edes ainoa jolla sama kokemus. Ja silti seuran hallitus itkee joka paikassa ettei jäsenet laiskuuttaan tee mitään seuran hyväksi. Niinpä. Pska hallitus ja aktiivihenkilöt pilaa aika äkkiä seuran kuin seuran.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: upus 
Päivämäärä:   17.10.18 10:54:36

Huono hallitus kannattaa vaihtaa. Nyt on syyskokousten aika, olethan mukana äänestämässä parempia luottamushenkilöitä valtaan erovuoroisten tilalle. Yleensä osanotto kokouksiin on niin vähäistä, että ei edes tarvitse puhua puolelleen kuin kourallinen ihmisiä, niin hallituspaikka on varma. Hallituksesta on turha itkeä, kun se on jäsenten valtaan äänestämä.

Tällä hetkellä maksan vain jäsenmaksua lähinnä kannatuksen vuoksi, koska en kisaa enkä muutenkaan osallistu toimintaan. Ennen lapsia olin aktiivisesti mukana hallituksessa ja kilpailuiden järjestelytoimikunnissa, mutta tällä hetkellä ei vain aika riitä perheen ja työn lisäksi. Ehkä vielä joskus...

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.10.18 10:57:35

Käyn silloin tällöin kisoissa ja muutoin osallistun ratakökkään/ ratahenkilökunnaksi, muihin seuran tapahtumiin yleensä menen talutusratsun kanssa

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   17.10.18 11:55:54

En tee nykyään mitään. Ennen maksoin jäsenmaksun ja osallistuin aina kisojen järkkäämiseen. Oli sitten este tai koulukisat. MUTTA, kun seura palkitsi jäseniään, niin se palkitsi vain ja ainostaan kisaajia, koske he kuulemma edustavat sitä seuraa. Nämä saivat valmennusavustuksia yms. mutta koska en itse kisannut en niitä saanut. Kun asina sitten otin esille että mitenkäs tämä talkooporukka, niin vastaus oli että pitää alkaa EDUSTAMAAN seuraa jos haluaa jotain tukea tms. Kysyin kyllä, että kuka niitä kisjoa järjestää jos kaikki vaan kisaa, mutta en saanut vastausta. Lopetin sitten kaiken talkoilun.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   17.10.18 12:24:23

meillä seurassa välillä vähän talkoolaispula, siksi kaatuu paljon aina samojen vastuuta kantavien niskoille - hekin väsyvät - toiminta vähenee.
Onneksi on muutamia reippaita junnuja kasvamassa joilta sujuu esim esteiden nostelu kisoissa ja buffassakin pärjäilevät:) TOivotaan että toimintaa pysyy ja kisoja pystytään järjestään. meillä on vastineeksi sitten seuralaisille pidetty pikkujouluja ja joku koulutus aihetta vaihdellen vuosittain tarjolla. ja talkoista sai leimoja joilla saa etuja, mutta tämä on ilmeisesti virallisesti kiellettyä niin jäi kun kukaan ei tiedä miten verottajan kanssa tässä pitäisi toimia. Mutta meillä koitettu aktivoida sitten osallistujia tekemään edes jotain kisoissa. Alkupään luokissa oleva voi auttaa loppukisoissa ja loppupäässä oleva alussa.TÄmä mahdollistaa että kisoja edes voidaan vielä järjestää.
Pienenä seurana meillä on aina ongelmia saada hallitus kasaan kun kukaan ei halua. entiset jatkaa 'pakosta' vastuutehtävissä että seura pyörii. Kun kuitenkin kaikki tykätään että seura pyörii ja järjestää junnuille kaikenlaista.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: seuralainen 
Päivämäärä:   17.10.18 12:45:15

Olen aina kisatalkoissa. Hoidan kutsut kipaan ja käytän/ohjeistan equipea ja olen hommannut aina tulostimet ja koneet. Teen lähtölistat ja laitan tulokset.

Olen este/kouluaitatalkoissa. Joskus järjestämässäkin.

Tarkistan tilit ja teen kokouspöytäkirjat ym asiakirjahommat. Haen seuratuet.

Seuran ”edustus” muualla kilpailemalla ei mun mielestä vaikuta mitään? Vai mitä sen pitäisi auttaa? Samoin jäsenmaksusi saat ihan vapaasti maksaa muualle, parilla eurolla ei kannata vastinetta odottaa muiden maksunsa maksavien järjestämänä :0

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   17.10.18 12:47:58

Meidän seuralle jää jäsenmaksusta 2euroa yhdestä henkilöstä...

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.18 12:51:20

En tee mitään, en vaadi mitään, enkä osallistu mihinkään. Olen seurassa vain vakuutuksen vuoksi, sillä se vaaditaan vakiotuntilaisilta tallilla, jossa harrastan.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Moi.. 
Päivämäärä:   17.10.18 12:52:09

Piti vielä sanoa että ollaan yritetty kannustaa talkoolaisia kaikilla houkuttumilla(esim. Talkoopassi, jossa oli rahan arvoisia etuja), mutta ei niitä talkoolaisia silti löydy.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: upus 
Päivämäärä:   17.10.18 13:07:04

Joissakin seuroissa on kuulemma onnistuttu aktivoimaan junnujen vanhempia, kun on kysytty suoraan, voisiko äiti tai isä hoitaa esim. kisabuffaa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   17.10.18 13:37:08

Maksan jäsenmaksun.

En kisaa, en pyydä enkä vaadi mitään, enkä osallistu mihinkään.

Kai minunlaisiakin tarvitaan?

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 13:53:40

Olen seuran jäsen vain siksi, että saan tunneista alennusta paikallisella ratsastuskoululla. En osallistu mihinkään, mutta en ole mitään vaillakaan. Käyn töissä ja opiskelen, joten aika ei riitä ylimääräiseen touhuun. Mielelläni talkoilisin, koska oppiihan siinä aina jotain ja on hyödyksi muille, mutta nyt ei vain ole mahdollista.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.18 14:10:54

Olen usein oman seuran kisapäivinä töissä + kisaan. Teen siis seuran kotitallilla tallia ja siinä välissä koitan ehtiä kisata.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   17.10.18 14:17:56

"Lähettäjä: ........
Päivämäärä: 17.10.18 05:26:34

Maksan jäsenmaksun. Joten oletan saavani myös vastinetta"

Ai odotat siis vastinetta niiltä seuran vapaaehtoisilta palkattomilta aktiiveilta, jotka eivät saa penniäkään tuosta jäsenmaksustasi?
Mielenkiintoinen elämänkatsomus sinulla ......

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.18 14:47:57

Kuuluin hallitukseen joka oletti että kokopäivätyön ja oman hevosen + muun elämän lisäksi hoidan 24/7 seuran somea, kalustoa, teen kisakutsut ja listat, järjestän kisat kokonaisuudessaan, rakennan radat ja kuuntelen vielä vttuilua päälle. Mitään korvausta tästä ei luonnollisesti saanut.

Erosin ja kylläpä on elämä nyt helpompaa. Katsotaan jaksanko enää kisata vai siirrynkö vaan harrastelemaan niin ei tarvitse SRLlle enää kantaa rahaa pöytään.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mik

Lähettäjä: Tuntiratsastaja 
Päivämäärä:   17.10.18 15:26:58

"Maksan jäsenmaksun.

En kisaa, en pyydä enkä vaadi mitään, enkä osallistu mihinkään.

Kai minunlaisiakin tarvitaan?"

+1 tälle

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.18 15:36:52

Olen kisoissa toimihenkilönä aina, kun pystyn. Yritän myös tsempata muita seuralaisia samoihin hommiin.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Lg 
Päivämäärä:   17.10.18 16:56:48

Maksan jäsenmaksun edustan seuraa. Siinäpä se. Seuras on nii sisäsiittoista porukkaa et vain harvat ja valitut pääsee mukaan muuhun seuratoimintaan, kuten suunnittelemaan kisoja ym. Jos kutsu käy suunnitteluun olet sisäpiirissä. Muutoin saa olla ihan vaan jäsen. Seuran vaihto edessä.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   17.10.18 17:06:34

Meidän seuralla vuosittain yks iso kansallinen, monipäiväinen kisa, minkä järjestämiseen osallistun. Ja tietysti maksan jäsenmaksun ja edustan seuraa kisaamalla.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.10.18 17:19:01

kun vielä kuuluin seuraan, olin hallituksessa, pyöritin jäsenrekisterin jne. paperityöt. Suunnittelin muiden kanssa yhdessä kisat, olin niissä mukana vetämässä kansliatyöt. Muutamat alemman tason kilpailut per vuosi.

Seuran talkooporukka vaihtui ja hevonen vaihtoi tallia. Tuli monta pientä ja isompaa negatiivista esille SRL:n puolelta, kaikki ne mitä täällä on pohdittu moneen kertaan. Joten kerroin porukalle, että en jatka enää hallituksessa enkä talkoilussa (koska hevonenkin siis jo muualla), ja sitten en enää maksanut jäsenmaksua minnekään.

Mun oma kannanotto kaikkeen ketkuiluun ja säätämiseen, ja helppo päätös siinä vaiheessa, kun kilpaileminenkin loppui.

Kaipaan yhteisöllisyyttä, talkoohenkeä, kisajännitystä. Koen tyytyväisyyttä, kun en joudu enää miettimään, että olen "tuon ja tuon" asian maksumiehenä jäsenmaksuni osalta, tai hyväksymässä ikäviä asioita sen takia, että kuulun SRL:ään.

Tällä mennään varmaan hamaan loppuun asti. Tuskin tulee niin isoa luutaa SRL:ään, että minäkin taas lähtisin mukaan seuratoimintaan.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.10.18 17:22:40

niin ja näille, jotka miettivät, että maksavat jäsenmaksun mutta eivät vaadi mitään. Teistä on seuralle hyötyä. Useimmat kunnat myöntävät avustuksia jäsenmäärän mukaan. Samoin äänioikeus vaikka siellä SRL kokouksissa menee jäsenmäärän mukaan. Joten kyllä teistä on hyötyä, ja seuran hallituksen pitäisi se muistaa teille kertoa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   17.10.18 17:28:05

Maksan jäsenmaksua. Siinäpä se. En kisaa, enkä harrasta enää järin aktiivisesti, vaan mulle se kerta viikossa ratsastuskoulussa on luksusta et pääsee oleskelemaan hevosten kans ja ratsastaan. Sitä enempää en ehtisi.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.10.18 17:41:38

En kuulu enään mihinkään seuraan. Eikä tunnu edes oudolta vaikka vuodesta 1976 on johonkin seuraan kuuluttu. Hevosia on tällä hetkellä useampia ja niiden kanssa on tekemiset siirtymässä pois Suomesta ja jäljelle jäävät saavat puskailla.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Jäsen 
Päivämäärä:   17.10.18 17:42:30

Maksan jäsenmaksuni samoin perheenjäsenien (vielä). Talkoissa olen ollut yhdet kisat ennakkoluulottomasti, mutta toisten talkoolaisten ja tallihenkilökunnan (ei koske kaikkia talkoolaisia) käytös sai sen aikaan etten enää osallistu.
Ehkä intoonnun toisessa seurassa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.18 17:42:49

Maksan jäsenmaksun, en kisaa, eikä seura oikeastaan tarjoa kisaamattomille jäsenilleen mitään.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 18:09:51

Tyttäret kisaavat ja minä olen talkoissa ja toimihenkilönä kisoissa. Tyttäret osallistuvat kisavalmisteluihin ja radan purkuun ym. kisojen jälkeen. Itse kisan aikana annan heidän valmistautua rauhassa, ettei tarvitse olla samaan aikaan esim. verkan valvojana tms.Torilla ja muissa tapahtumissa olemme mukana. Porukka on pieni, mutta meillä on mukavaa, toki otetaan vinkkejä vastaan toimijoiden lisäämiseksi. Harmittava asia on se, että osa ratsastajista kuuluu muihin seuroihin.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Tuomaroin 
Päivämäärä:   17.10.18 18:39:02

Tuomaroin, harvoin kyllä kotikisoja, mutta tuomarihommia seuran edustajana. Lisäksi osallistun talkoilemalla niihin seuran kisoihin, joissa en itse kilpaile.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.10.18 20:11:21

Pari kertaa olen ollut kisoissa talkooapuna, mutta sen verran nyrpeää naamaa on 'ei-sisäpiiriläiselle' näytetty, että pitäkää tunkkinne. Jäsenmaksun maksan, enkä hyödy seurasta itse mitään kun en tällä hetkellä itse kisaa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   18.10.18 20:13:23

Sponssaan kisoja.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   18.10.18 22:01:56

Tällä hetkellä toimin jäsensihteerinä (vissin 8. tai 9. vuosi menossa) ja nuorisovastaavana, eli olen johtokunnan jäsen, ollut vajaat 10 vuotta. Kilpailuissa olen ollut vuosia toimihenkilönä ja kilpailun johtajana, nykyään vain enää kuuluttajana (kiitos huippu kisatoimikunnan, joka tekee kaikki muut järjestelyt!).

Nuorten kanssa tehdään kansainvälistä nuorisovaihtohanketta, joka on kokonaisuudessaan aika iso projekti (juuri jätettiin 33-sivuinen hankehakemus opetushallitukselle), tämä on aloitettu kohta 2v sitten ja projekti tulee kestämään vielä ainakin 1,5v.

Jonkin verran päivittelen myös fb-sivuja, aikoinaan päivitin myös kotisivut. Eli sanottakoon, että vaikka en kilpaile (omia hevosia on kyllä useampia) ja sitä kautta tuo tuloja seuralle, niin teen kyllä monipuolisesti seuran eteen töitä ja sitä kautta lisää näkyvyyttä.

Seuramme ei toimi millään yksittäisellä tallilla, vaan laajalla alueella, joten emme näe seuran jäsenten kanssa säännöllisesti. Seura pyrkii tarjoamaan kaikille jäsenille erilaisia etuja, ei vain kilpaileville. Itse olen viihtynyt tässä seurassa oikein hyvin, joten mielelläni annan myös oman panokseni seuran eteen, nyt ja jatkossakin.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   18.10.18 22:43:01

Aiemmin olin mukana kaikissa kisoissa toimihenkilönä, mutta kyllästyin jatkuvaan raatamiseen josta kiitokseksi sai haukut. Nykyään maksan jäsenmaksuni ja se saa riittää.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Tore 
Päivämäärä:   18.10.18 23:16:13

Olin aktiivinen edellisessä seurassa pitkälti yli kymmenen vuotta - hallituksessa, toimihenkilönä, tiedottajana, kansliassa, jnejne. Lopulta en vaan jaksanut sitä työmäärää mikä oli ympäri vuoden (ja varsinkin kisakaudella). Olimme saaneet pitkäaikaisen hallituksen kanssa seuran hyvin toimivaksi, joten ihan hyvillä mielin siirryin pienempään seuraan. Uusi seura on kuitenkin osoittautunut niin sisäpiirin jutuksi että enpä taida ensi vuonna olla jäsenenä. Helppo päätös kun en kisaa ja vakuutukset muuta kautta kunnossa.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.18 06:37:26

Olen kuulunut kahteen ratsastusseuraan ja yhteen koiran rotuyhdistykseen vuosien varrella. Olen talkoillut harvakseltaan, enkä ole kisannut tai muuten hyötynyt mitenkään koskaan. Kaiken yhteisöllisen toiminnan olen lopettanut sen takia, että syyllistetään aktiivisten suunnalta siitä, ettei osallistu tarpeeksi.

SRL:n pakkovakuutus on lisäksi tylsä juttu, kun oma työnantajan maksama vakuutus on paljon parempi. Tuntuu tyhmältä maksaa turhasta.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Sori vaan 
Päivämäärä:   19.10.18 08:09:28

Maksan jäsenmaksun, osallistun seuramestaruuksiin. Olen monissa liemissä keitetty vanha yhdistysjyrä, joten tiedän tasan tarkkaan mitä minkäkin kekkerin järkkääminen vaatii. Tällä hetkellä elämääni ei todellakaan mahdu yhtään yhdistystyötä - ehkä sitten joskus taas.

Ihan turha muuten syyllistää että mikset tee mitään. Seuraan kuuluminen on pakollista jos tahtoo kisata, joten kuulun seuraan. Muuten en välttämättä tällä hetkellä edes kuuluisi.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Lumppari 
Päivämäärä:   19.10.18 08:54:02

Olen seuran hallituksessa, kisaan. Järjestän junnupikkujoulut ja toimin jokaisissa kisoissa toimihenkilönä, osallistun talkoisiin ja yleensä olen se, joka tupataan kaikkiin tapahtumiin pitämään lapsille jotain ohjelmaa tms.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.18 09:54:31

Kuulun seuraan koska SRL:n alainen talli jossa harrastan edellyttää jäsenyyttä vakioasiakkailtaan. Olen siis rivijäsen, en kisaa mutta talkoisiin saatan silloin tällöin osallistua.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: poppeli 
Päivämäärä:   19.10.18 10:17:38

En tee mitään tämän hetkisen seuran eteen. Silloin kun kävin tallilla, jossa seura toimii, olin välillä kisoissa toimihenkilönä. En ole käynyt tuolla tallilla varmaan viiteen vuoteen, mutta en ole seuran jäsenyyttä vielä vaihtanut toiseen seuraan kun en osannut päättää mihin seuraan liityn. Nyt vakiintui talli, jossa käyn varmaan hamaan loppuun asti, joten ensi vuonna vaihdan seuraan, joka toimii sillä seudulla. Enkä todennäköisesti tee senkään jälkeen seuran eteen mitään.

Periaatteessa ei tarvisi kuulua mihinkään seuraan, kun en kisaa, mutta käyn silloin tällöin ratsastuskoulussa tunneilla, joten siksi olen jäsenmaksua maksanut. Ja kai se vakuutus on ihan hyvä olla olemassa, kun en ole muutakaan tapaturmavakuutusta saanut otettua.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Anne H. 
Päivämäärä:   19.10.18 10:20:32

Mielenkiintoista itse seura-aktiivina lukea näitä vastauksia! Ollaanko me sisäpiiri, joka näyttää nyrpeää naamaa muille? Täytyypä vielä enemmän skarpata, ettei sellaista vaikutelmaa tulisi. Meillä on seurassa hyvä aktiiviporukka, joka touhuaa tapahtumia ja kisoja, parina viime vuonna on ongelma ollut osallistujapula. Kisoja on jopa pitänyt perua sen vuoksi. Talkoolaisia kyllä riittää.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   19.10.18 11:00:07

Oma kokemukseni ratsastusseurasta: eka oli iso, säännöllisesti kisoja ja toimintaa, puomipojaksi kyllä otettiin uusia, mutta annas olla kun yritit muihin hommiin..kerran pääsin kahdelle luokalle kellottajaksi tuomaritorniin, ja siellä kävi kisojen aikana 2 aikuista tarjoamassa apuaan, edes tuuraajaksi, että toiset pääsisivät tauolle, niin kyllä ylimielisesti annettiin pakit näille "ei tarvi, kyllä me pärjätään"

Sanoina ehkä ok, mutta se tapa... Ei varmasti tarjonneet enää apuaan, niin kylmästi ja tylysti sanottiin. Toisen lähdettyä, alkoi suhina "no totta ei kyllä tänne oteta" ym erittäin epämiellyttävä p...n jauhantaa.

Oli erittäin sisäänpäin lämpiävä hallitus ja tekijät. Itse en ainakaan taivu lievään mielistelyyn päästäkseni mukaan.

Seuran tekijät: jos joku tarjoaa teille apua, edes vain tuurausapua, ottakaa se vastaan!! Näin uudet pääsevät oppimaan, mitä tehdä, ja heistä voi tulla seuralle ties kuinka hyödyllisiä ajan kanssa. Älä ajattele, että "mitä mä sitten täällä teen, jos toi kerran tulee tähän mun paikalle" vaan käy tauolla, juttele kavereiden kanssa, kerää lantaa paikalliselta tms.

Älä omalla toiminnallasi estä ja torju tulokkaita.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.10.18 11:10:21

Me ei Anne H. olla todennäköisesti koskaan oltu samassa seurassa, mutta asioita mitä kannattaa miettiä:
- ei syyllistystä, elämäntilanteet ja jaksaminen vaihtelee eivätkä kaikki ihmiset vaan ole sosiaalisia ja jaksa yhdistystoimintaa
- opastaminen ystävällisesti, matala kynnys tulla avuksi, jos ei tarvitse heti ottaa liian haastavaa hommaa ja voi miettiä mihin oma osaaminen parhaiten sopii tai muut kertovat selkeästi mitä pitää tehdä. Esim. kaikki eivät osaa liputtaa estekisoissa, kun eivät välttämättä ikinä ole esteitä kisanneet tai edes ratsastaneet
- työmäärän pitäminen järkevänä (kisoissa monesti törmää siihen, ettei päästetä tauoille, eikä tarjota välttämättä edes kahvia koko päivän talkoilijalle. Kerran talkoista en meinannut päästä millään lähtemään pois, vaikka olin heti kertonut lähteväni kisoista suoraan yöksi töihin)
- ei äyskitä
- ei muistuteta jatkuvasti siitä miten paljon itse on uhrannut seuran eteen tai kuinka pitkään on ollut aktiivi
- mietitään toimintaa, mikä palvelee mahdollisimman montaa jäsentä

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   19.10.18 11:47:35

En nyt kaikkia jaksanut lukea, mutta olisin joitakin vuosia sitten voinut olla aloituksen kirjoittaja. Olin hallituksessa, tein tiedottajan ja sihteerin hommia ja osallistuin aktiivsesti kisajärjestelyihin. Sitten väsyin, jätin hallituspaikan, mutta kävin välilllä kisoissa talkoilemassa ja muutenkin saatoin autella. Aina sama virsi, kun kukaan ei tee mitään. Jos sanoin, että tuohon kisaan en nyt tule, heti oltiin naama rutussa.

Vähitellen totesin, että antaa olla. Vapaa-ajalla pitää tehdä sellaisia asioita, joista tulee hyvä mieli. Toimihenkilölisenssillä käyn muutaman kerran vuodessa muissa seuroissa hommissa. Saan sen huikean päiväraha- ja kilometrikorvauksen. En joudu tieteämään sisäisistä kärhämistä mitään. Useissa paikoissa vierailevaa toimihenkilöä kohdellaan vähän kuin kunniavierasta. Ilo tekemiseen on taas palannut.

Edustan omaa "kotiseuraa" edelleen. Jos käyn siellä kisoissa (jonkun kerran vuodessa), voin mennä auttamaan vaikka radanvaihdossa sen sijaan, että seisoisin kentän laidalla odottamassa, että talkoolaiset saavat homman hoidettua. Maksan siitä huolimatta nurisematta täyden lähtömaksun (talkootyöstä alennusta).

Tutkimusten mukaan nuorten halukkuus talkootyöhön on kasvanut ja suomalaiset muutenkin tekevät paljon ja mielellään vapaaehtoistyötä. Seuratoiminnassa tulisi muistaa kaksi kultaista sääntöä: 1) jokaisen tulee saada tehdä sen verran kuin itse kokee mielekkääksi ja 2) kaikille tulee antaa tilaa toteuttaa niitä asioita, joista on kiinnostunut ja tehdä se omalla tavallaan.

Edes työelämässä ei tänä päivänä hyväksytä käskytysmentaalia. Jostain syystä seuratoiminnassa törmää aika usein tilanteeseen, jossa aktiivinen puuhaihminen päätyy puheenjohtajaksi ja olemattomilla johtamisopeilla pyrkii vetämään vapaaehtoisporukkaa kuvitellen, että hänen tehtävänsä puheenjohtajana on päättää, mitä tehdään ja millä tavalla asiat hoidetaan.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   19.10.18 11:52:34

Maksan vain jäsenmaksun. En kisaa ollenkaan, mutta aiemmin olin aina talkoilemassa ns. oman tallin kisoissa. Sitten tajusin, että miksipä minun pitäisi uhrata vapaapäiväni talkoilemalla toisten hyväksi, kun suurin osa kilpailevista seuran jäsenistä vain purjehtii paikalle kuningattaren tavoin ja katsoo nenänvarttaan pitkin meitä ei-kisaavia "buffatätejä"/ratahenkilöitä.

Käyn välillä katsomassa kisoja ja ostan ylihintaisen makkaran ja kahvin. Siinäpä se.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.10.18 22:27:33

Seuratoimintaan pakottaminen ja osallistumatta jättämisestä syyllistäminen ei valitettavasti auta ketään.

Olen kaikissa talkoissa mukana, ja yritän hyvällä fiiliksellä ja mukavalla ilmapiirillä innostaa muitakin mukaan. Syyllisyydentunteesta saa ihmiset pari kertaa mukaan, ja sitten lopettamaan koko homman pakkopullana. Kaikkia ei vaan kiinnosta, ei mahda mitään.

Hyvä olisi kuitenkin tiedostaa, mistä ne seurojen järjestämät kisat tulee ja että ne on vapaaehtoistyöllä tehtyjä. Se ärsyttää, jos joku seuratoimintaan mitenkään osallistumaton tulee kerta toisensa jälkeen meidän järkkäämiin kisoihin haukkumaan. Tai joku osallistumaton valittaa, ettei ”jäsenmaksulle” saa vastinetta. Ei kun vaan tervetuloa tekemään itse paremmin :D oikeasti.!

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Likka 
Päivämäärä:   19.10.18 22:46:50

Vanhassa seurassa, nippanappa täysikäisenä olin innokas ja järjestin kisoja. Tästä kiitokseksi sain seuran hallitukselta pelkkää valitusta ja haukkumisia, vaikka kisaajilta paljon kiitosta. Yritin ehdottaa, että järjestäisimme muitakin kivoja tapahtumia, mutta hallituksen tädit vain nyrpistelivät nokkaansa, kun match showt ja poni- ja junnuratsastajien tukeminen ei ollut heidän sydäntään lähellä... Totesin, että leikkikööt aikuset ihmiset keskenään piiripienipyörii-leikkiään ja vetäydyin hommista. Vaihdoin sitemmin seuraakin. Uusi seura ei järjestä kisoja eikä oikeastaan muitakaan tapahtumia, mutta mikäli järjestää joskus, tarjoan tietysti apuani.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: MB 
Päivämäärä:   19.10.18 23:47:38

Maksan jäsenmaksun, toimin kisoissa toimihenkilönä ja peräti yksiin kisoihin olen myös osallistunut.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Sho 
Päivämäärä:   20.10.18 23:11:56

Maksan jäsenmaksua. En kisaa, nuorempana olen oman ilmaisen orjan hommani jo tehnyt.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.10.18 23:25:45

Kisaan aktiivisesti ja olen myös talkoissa mukana. En tosin oman seurani koska ilmeisesti vain sisäpiiri kelpaa... Oman seuran vaihto ajankohtainen ensivuonna.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.18 00:04:30

Olen ollut seuran hallituksessa, vpj, toiminut useana vuonna vastuussa monista kilpailuista sekä tapahtumista.
Nyt en tee muutakuin maksan jäsenmaksun, elämä täytyy priorisoida eikä aika riitä tällä hetkellä kaikkeen. Käyn seuran kisoissa -> maksan lähtömaksut ja muut perheessä kannattaa seuraa ostamalla kanttiinista :D

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   21.10.18 01:00:05

Kisaisin ja valmentautuisin jos olisi vain treenikavereita tarjolla, myös sitä kautta voisin talkoilla :(

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.18 09:37:11

Olen seuran sihteeri ja talkoillut tapahtumissa. Mietinnässä kuitenkin josko lopettaisin molemmat, en viitsi enää. Intoa olisi ollut järkkäillä jäsenistölle kaikkea mutta en viitsi yksin hoitaa kaikkea kun muut ei ehdi tai niitä ei kiinnosta.

  Re: Mitä teet seurasi hyväksi? Ellet niin mikset?

Lähettäjä: PiN 
Päivämäärä:   21.10.18 10:17:42

On ollut oikeastaan kaikki oikeudet ja tehnyt kisoissa ihan kaikkia hommia tpjiistä ratamestariin kisanjohtajaan ja vessansiivoukseen.
Olen myös kisannut kymmeniä vuosia ja kaikilla tasoilla.
Olen tehnyt tällä alueella useammankin seuran hyväksi ihan ilmaiseksi, jopa niin että muiden hommien lisäksi kerännyt sponssit.

Tympäännyin lisenssikoulutusten sekopäisyyteen - näitä tukkasääntäjä kohti on vyörytty jo parikymmentä vuotta ja kisoihin on lisätty vaikka minkälaista turhaketta töröttämään johonkin kohtaa kisa-aluetta tärkeänä. Säännöillä on ratkottu ongelmia, joita on ollut vain muutaman kovaäänisen tantan päässä.

Tympäännyin seurojen päähenkilöiden ajatteluun, että mahdollisimman pienellä vaivalla ja rahalla mahdollisimman suuri tuotto. Parasta olisi, jos ratsastajat toisivat rahansa, mutta eivät tulisi itse sotkemaan ja valittamaan. Seurojen päällepäsmärit kyllä viilaa ja nillittää pikkuasioista, mutta se iso kuva on lähes kaikille liikaa ja toisaalta aikataulut, väljät kulkureiti ja hyvät pohjatkin on liian vaikea tajuta.

Tympäännyin ratsastajiin, joista osa valitti omaa tyhmyyttään eli hyvä pitävä pohja oli inhottavasti märkä tai hevosta ei saanut tarhaan tai jalkoja ei saa letkuttaa tai ympärikengitys ei onnistu vaikka paikalla on kengittäjä tai tuomaristo mittasi ajan väärin tai puomit on liian kirkkaan väriset ja radalla on liikaa portteja tai... melkeinpä mikä vaan jopa ratahenkilökunnan sadevaatteet tai kanttiinin hinat.

Tympäännyin ratsastajana myös kisajärjestäjiin. Pohjat, usein etenkin verkka, ihan päin peetä hoidettu. Lähtölistat miten sattuu ja lähes aina myöhässä, ratapiirrokset eivät vastaa rataa eikä aina arvosteluakaan. Radoilla hevosille epäreiluja tehtäviä ja esteet sijoitettu miten sattuu. Jopa nelostasolla. Onneksi se Turku on loppunut ja kaksi kamalinta ratamestari lopettaneet. Aikataulut heittää ilman todellista syytä tunteja. Tuomarit mokailevat, koska eivät keskity. Mokia ei hyvitetä ratsastajille. Tiedottaminen, organisoiti ja asenne ovat pahimmat ongelmat.

Eli en tee yhtään mitään seurani hyväksi. Ensi vuonna en maksa edes jäsenmaksua. Jään seuraamaan huvittuneena ihmisten hiuksia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.