Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ö----ö 
Päivämäärä:   16.8.18 14:03:33

Miksi on vaikea löytää oikeasti selväpäisiä vuokrahevosia? Jokaisessa vuokrailmoituksessa vaaditaan osaavia ratsastajia (mikä edes on osaava, sellainen joka pärjää yksin vaiko VaB/120cm tms ja osaa ratsastaa kaikki maailman hevoset peräänantoon ja ympäri) ja mainitaan, että hevonen ei ole helppo, vaatii huumorintajuisen/päättäväisen ratsastajan, on todella raaka tms. Tai mahdollisesti rivien välistä lukee ''on täysi @!#$, hyvä jos et kuole''

Missä ovat perus ratsastukseltaan oikeasti kivat hevoset? Ei mikään automaatti, mutta kulkee kaikki askellajit, eikä perseile turhia. Onko ne hamstrattu kaikille tätiratsastajille, jotka vaan maastoilee? Eivät nämä hevoset myöskään ratsastuskouluun ovat itseään löytäneet. Vai ovatko liian hyviä jakaakseen.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.8.18 14:04:35

Oikeasti hyviä hevosia ratsastavat niitten omistajat. Ei niitä anneta vuokraajien pilattaviksi.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: mirva 
Päivämäärä:   16.8.18 14:05:49

Mun selväpäinen hevonen maneesitallilla ei kiinnosta ketään, koska matka Kirkkonummelle on liian pitkä :-(

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.8.18 14:08:06

Koska vuokraajien reaalinen ratsastustaso on ihan susipaska. Mulla on kisatuloksilla varustettu heA-hevonen, hyvin läpiratsastettu ja kaikin puolin helppo. Siitä huolimatta aloittajan kaltaiset eivät todellakaan saa sitä peräänantoon, hyvä jos edes laukan saavat nostettua. Sitten itketään netissä, kuinka hevonen oli ihan muuta kuin mitä mainostettiin - eikä tule mieleenkään, että vika voisi olla omassa itsessä.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: mirva 
Päivämäärä:   16.8.18 14:13:23

-*-

Toi on myös NIIN totta! Mulla on samanlainen hevonen, joka on osaava, ei mitenkään vaikea, mutta vaatii selkeät avut ja pitää osata ratsastaa pohkeen ja ohjan väliin, molemmilla tukien. Muuten juoksee kuin kameli, eikä todellakaan nosta laukkaa tai tee mitään muutakaan.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   16.8.18 14:22:06

Yleensä niille helpommille hevosille löytyy ratsastajat esim. omistajan lähipiiristä tai puskaradion kautta, joten ei välttämättä tarvitse mainostaa julkisesti missään. Jos hevonen on hankala, raaka, sijaitsee hornankuusessa, tallilla on huonot puitteet tai hinta-laatusuhde ei kohtaa, niin silloin todennäköisemmin joutuu etsimään vuokraajaa vähän muualtakin kuin omasta tuttavapiiristä.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: mirva 
Päivämäärä:   16.8.18 14:25:51

Menee vähän OT, mutta ilmiö on kyllä jännä: en itsekään tiennyt osaavani ratsastaa "niin hyvin", ennen kuin ostin hevosen, joka sitä vaatii. Kun kerran sain nappulat loksahtamaan paikoilleen on kaikki sujunut kuin tanssi, mutta olen siis kaikki edeltävät vuodet vain matkustellut hevosen selässä, enkä oikeasti _ratsastanut_ niitä.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Lapidus 
Päivämäärä:   16.8.18 14:28:31

Ja sitten kun vuokraajat uskoisivat, että kun omistaja sanoo, että tämä on kiltti ja asiallinen hevonen, mutta asiat on tehtävä aina tavlla x tai y. YKSIKÄÄN hevonen ei pysy kilttinä ja hyvätapaisena, kun se alkaa saada tehdä omia valintoja, ja tämä on kokemukseni mukaan ongelmana kun hevosta vuokraa. Vuokraaja ei ymmärrä, että jos olen sanonut, että tämä ei sitten koskaan valitse itse suuntaa niin jossei se halunnut kääntyä risteyksestä vasemmalle niin lähdettiinkin sitten oikealle... ja jos sen antaa taluttaessa jäädä puskiin syömään, se todennäköisesti ottaa välittömästi eri vapauksia siinä, tarvitseeko käytävällä seisoa rauhassa jne.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.8.18 14:31:21

Lapidus: Just näin. Omistaja tuntee hevosensa parhaiten ja jos omistaja sanoo, että toimitaan tavalla x, niin silloin ei toimita tavoilla z tai y. Ylipäätään toimiminen ohjeiden mukaan tuntuu olevan ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Jos haluat tehdä omien mieltymystesi mukaan, osta oma hevonen. Muuten teet niin kuin käsketään.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   16.8.18 14:35:16

Ratsastuskoulutaustaisille vähänkin virkeämmät ja eläväiset hevoset tuntuvat olevan liikaa. Tietenkin ratsastuskouluun on pakko valita tietyllä tavalla turtuvat ja välinpitämättömät hevoset, jotta ne kestäisivät vaihtuvat ratsastajat.

Vuokraajaehdokkaan mielestä osaavakin hevonen on arvaamaton ja "perseilevä", kun hevonen vain yrittää mennä heilahtelevan painon tai vinossa istuvan ratsastajan "ohjeiden" mukaan ja reagoi sitten ympäristön pieniinkin asioihin kun ei saa mitään henkistä tukea ratsastajaltaan.

Itseoppineet ex-ravurien kouluttajat ovat oma lukunsa vuokraajaehdokkaina. Koulutettu ratsu on aivan ymmällään.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: siksi 
Päivämäärä:   16.8.18 14:49:49

m sen sanoikin. Kivalle hevoselle löytyy liikuttajia ja omistajana ei halua ottaa riskiä siitä, että itselle tuntematon vuokraaja ei toimi ohjeiden mukaan tai ole sittenkään riittävän taitava. Vuokraamisesta ei saa niin paljoa, että kannattaisi ottaa riski. Lisäksi kun ainakin meidän tallilla omistaja on vastuussa siitä, että vuokraaja tuntee tallin säännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti, niin lisäksi pitää opastaa vuokraajaa myös tallin sääntöihin (ei jätetä ketään yksin tarhaan, väistämissäännöt maneesissa, missä kohtaa maastoissa saa ratsastaa, miten pitää toimia jos on viimeinen tallilla). Iso ajallinen satsaus joka pitäisi tehdä vaikka vuokraaja päättäisikin kerran jälkeen, että ei tule toiste. Helpointa on ottaa tuttu tai samalla tallilla jo käyvä puolituttu liikuttamaan kuin vuokrata. Sinällään harmi, koska vuokraaminen olisi hyvää oppia sille, joka haluaa ratsastuskoulusta oman hevosen omistajaksi.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.18 15:03:28

Löytyy useampikin tällainen hevonen, mutta vuokraajia jotka valmiita maksamaan järkevän summan ei löydy.

  Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   16.8.18 15:03:33

Yritän hirveästi ymmärtää eri osapuolten ja kokemusten mielipiteitä, mutta en saa oikein mistään kiinni. Olen itse "puskaratsastaja", joka on alkanut käydä tunneilla, on ollut vuokrahevonenkin...selittäkää että ymmärrän. Kaikki meistä vuokraajista ei ole paskoja, vaan esim minä rakastan oikeasti hevosia ja haluan osata toimia niiden kanssa ja pitää niistä huolta.

Miksi vuokraaja on aina hevosen pilaaja? Eikö tässä tulla siihen, että hevosen vuokraaja ei ole selvittänyt vuokraajan taitoja? Eihän se kerro vielä mitään, että joku sanoo osaavansa ratsastaa. Eikö haastattelun perusteella sopivan ehdokkaan voisi laittaa oman valvonnan alla hoitamaan ja ratsatamaan hevosen. Siten näkee miten ihminen toimii ja mitä oma hevonen tästä ehdokkaasta tykkää?

Toinen asia jota en ymmärrä, on "ratsastuskoulutausta" negatiivisessa sävyssä.
En ainakaan itse missään muualla ole saanut niin nopeaa korjaavaa palautetta istumiseen, tasapainoon ja oikein toimimiseen kuin nyt tunneilla. Kaikilla ratsastuskouluilla jotka tiedän, on hevosia laidasta toiseen. Siellä on ne pari pullaa jotka juuri ja juuri on kiinnostuneita liikkumaan, mutta sitten on myös hevosia joita ei voi laittaa esimerkiksi aloittelijoille, jotka oikeasti vaativat taitoa ja ratsastamista, eikä vain selässä oleskelua.

Totta kai ihminen voi aina huijata, mutta kyllä kuuluttaisin myös hevosen omistajan vastuuta. Mielestäni asiaa kannattaa käsitellä ja lähestyä kuin työhaastattelua. Jokainen hakija ei ole sopiva, ei edes sinne päin. Tapaaminen, haastattelu, ja näin käytännön "työn" kohdalla on kohtuullisen helppo tarkistaa miten asiat oikeasti sujuvat.

Itse toimin myös vuokraajana kuin olisin työhaastattelussa. Otan omalta osaltani selvää niin hevosesta kuin tallista kuin omistajasta. En suostu ikinä vuokraamaan (on pyydetty) hevosta, ellei omistaja ole itse minua tapaamassa ja mielellään 1-5 kertaa mukanani tallilla. Kertomassa tallista, käytännöistä miten toimitaan, missä varusteet, missä hevonen, mistä haetaan milloinkin ja miten sen kanssa kannatta olla ja kuinka hevonen toimii.
Viimeisimmän hevosen vuokraaja oli pari kertaa maastossa mukanani kävellen tai pyörällä, ja muutaman ensimmäisen kerran tuli tallille aina vastaan laittamaan hevosen mun kanssa yhdessä kuntoon. Tai minä laitoin, mutta hän oli vieressä juttelemassa ja vastaamassa jos tuli kysymyksiä. Kun vakuutuimme puolin ja toisin, minusta tuli hevosen vuokraaja.

Eli ei asia ole vain vuokraajan vastuulla. Onhan maailma täynnä innokkaita pienempiä ja isoja tyttöjä jotka haluaa vuokrahevosen, mutta jokaisen taitotasolle on oma hevosensa...kaikki ei sovi kaikille.

  Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: fff 
Päivämäärä:   16.8.18 15:04:24

Ei hevosen muotoon ratsastaminen ole mikään merkki siitä että on löytänyt oikean vuokraajan/ratsastajan.

  Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.8.18 15:12:34

Samaa miettinyt kuin aloittaja. Tosin olen niin monta tallia käynyt läpi, että voin antaa yhden lähes poikkeuksetta toimivan vinkin: Etsi hevonen, joka on ollut yhdellä (tai mahdollisimman vähillä kodinvaihdoilla) ihmisellä aina. Vaikea löytää, tiedän, mutta joka ikinen hevonen joka on pienestä asti ollut yhdellä ihmisellä joka on kasvattanut ja kouluttanut sen, on todella selväpäinen, ihmisiä kunnioittava lempeä otus. Silloinkin jos on kuumempi tapaus.

Jos hevonen ei ole kuin urheiluväline joka vaihtaa kotia vähän väliä, se rikkoo kenen tahansa herkän olennon.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.18 15:15:08

Meille riittää ihan normaalikin ratsastaja. Hevonen ei kuole, jos se ei liiku jokaiselma ratsastuskerralla peräänannossa kaula kauniisti kuolella, niin kauan kun vuokraajalla on hevosmiestaidot hanskassa, kaikki muumit laaksossa ja hän ratsastaa SIISTISTI, on hän tarpeeksi osaava.

Hevonen ei ole pystyynkuollut, mutta kiltti kuin mikä. Järkevä ratsastuskouluoppilas on aivan tarpeeksi osaava.

Monilla se peräänantoonkin ratsastaminen on aivan järkyttävän näköistä, kisoissa nökee tasolla kuin tasolla kaipan kuovamista kannuksilla ja hurjaa suusta repimistä sekä sahaamista.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.8.18 15:16:27

"Eikö tässä tulla siihen, että hevosen vuokraaja ei ole selvittänyt vuokraajan taitoja? "

Ei. Ongelma on siinä, että vuokralleantaja yrittää selvittää niitä taitoja antamalla vuokraajan koeratsastaa helpolla ja toimivalla hevosella. Ehdokas ei saa hevosta toimimaan ja huutelee sitten netissä, että ihan paska kaakki vaikka vika on 100% satulan päällä. Vuokraussuhdetta ei pääse siis edes syntymään, koska niitä taitoja ei ole.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.18 15:17:52

Minä etsin selväpäiselle hevoselleni osaavaa vuokraajaa, sillä haluan sen ja itseni pysyvänkin selväpäisenä.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.18 15:19:38

Jos ilmoituksessa lukee jokin näistä niin tietää jo etukäteen että hevosta on turha mennä edes katsomaan:

- vaatii huumorintajuisen vuokraajan (= vetää sinut neljästi tallin pihan ympäri tarhasta haettaessa, revi siitä huumoria)
- testaa ratsastajaa (= heittää sinut pöpelikköön alkukäynneissä)
- tamma isolla T:llä (= puree ja potkii ku @!#$)

Voisiko näistä ilmoituksista jättää pois mukahauskat kielikuvat ja kirjoittaa, että hevonen rynnii, puree ja pukittelee. Ja tuosta ilosta pitäisi vielä maksaa itsensä kipeäksi ja olla vähintään pyhää yrjöä starttaava tasoltaan.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.8.18 15:22:15

Minkä tasoisia ratsastajia te vuokralle hevosta tarjoavat sitten yleensä odotatte?

Esimerkiksi itse en osaa ratsastaa hevosta välttämättä peräänantoon (vaikka sinne päin välillä meneekin), mutta ratsastan hevosystävällisesti mahdollisimman siististi, repimättä ohjaa, sahaamatta tai potkimatta. Saan menemään hevosen jokaisessa askellajissa ja avot, sulut ja väistöt sujuu. Mitään kisatuloksia ei ole koska en ole koskaan kisannut, ainoastaan ratsastanut ratsastuskoulussa kerta viikkoon tyylillä enemmän tai vähemmän 15 vuoden ajan.

  Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   16.8.18 15:24:19

"Eikö tässä tulla siihen, että hevosen vuokraaja ei ole selvittänyt vuokraajan taitoja? "

Ei. Ongelma on siinä, että vuokralleantaja yrittää selvittää niitä taitoja antamalla vuokraajan koeratsastaa helpolla ja toimivalla hevosella. Ehdokas ei saa hevosta toimimaan ja huutelee sitten netissä, että ihan paska kaakki vaikka vika on 100% satulan päällä. Vuokraussuhdetta ei pääse siis edes syntymään, koska niitä taitoja ei ole

*************************************************

No tämä onkin eri asia ja ymmärrän.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.8.18 15:26:04

..: Peräänantoon ratsastaminen siististi on ihan vähimmäisvaatimus vuokraajalle. Jokainen, joka mainostaa osaavansa temppuja vaikkei saa edes hevosta ratsastettua läpi, tippuu automaattisesti pois potentiaalisten vuokraajien listalta. Avot ja sulut ovat kokoavia liikkeitä eikä niitä voi tehdä ellei hevonen ole peräänannossa. Jotain sinnepäin olevaa räpellystä voi yrittää ja väittää sitä avoksi ja suluksi.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.8.18 15:27:53

Anteeksi, ilmaisin itseni väärin. Osaan ratsastaa ratsastuskoulutunneilla opittua kelvollista avo/sulkutaivutusken esiastetta.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Pellava 
Päivämäärä:   16.8.18 15:28:04

Täällä on yksi. Ja ilmoituskin markkinoilla mutta ei ketään tunnu kiinnostavan. Helsinki.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Mummoko 
Päivämäärä:   16.8.18 15:44:19

Olen vuosien varrella sekä antanut omaani vuokralle sekä vuokrannut toisten hevosia.

Vuokralle antajana (vuokraajat olleet tallituttuja tai muuten vaan tuttuja) olen törmännyt siihen, että vuokraaja on lähtökohtaisesti aina sitä mieltä, että on parempi ratsastaja kuin omistaja. Eli ottaa erivapauksia, kuten esteiden hyppäämistä vaikka kielletty sekä pimeällä tiellä maastoilua. Ratsastuskoululla käynyt vuokraaja ei vaan valitettavasti osaa itsenäisesti suunnitella ratsastus"tuntiaan" ja vaikka taitava onkin on hukassa.

Vuokraajana en halua hevosta, jota omistaja ei uskalla ratsastaa eli vuokraaja tarvitaan huolehtimaan siitä, että hevonen ylipäänsä liikutetaan ja mahdollisesti koulututetaan. En myöskään halua rämpiä kuratarhoissa ja kentillä, vaan siistissä tallissa, jossa kaikki toimii. En ole myöskään valmis naksuttelemaan, opettelemaan klassista tyyliä, käymään western tunneilla, ratsastamaan kengättömällä hevosella ja toimimaan hevosen ehdoilla (mitä se sitten tarkoittaakin). Olen tätiratsastaja, mutta mitään mummon mussukoita tai pissisten egonjatkeita en ole valmis vuokraamaan. Eli taitaa olla loppuelämä hevoseton.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.8.18 15:46:07

Millä perusteella ratsastuskouluratsastaja ei osaisi itsenäisesti suunnitella ohjelmaa ratsastuskerralle?

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   16.8.18 15:48:38

..: Sillä perusteella, ettei ratsastuskouluratsastaja esim. tiedä mitä hevosella on tehty viikolla tai mitä sillä tullaan tekemään. Siksi omistaja on se, joka suunnittelee sen mitä vuokraaja tekee.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.8.18 15:55:20

No eihän kukaan muukaan vuokraaja osaa tuon perusteella suunnitella ohjelmaa, tottakai omistaja antaa ohjetta mitä tehdään. Ei siihen vaikuta se, onko vuokraaja ollut ratsastuskoulussa vai omistanut aiemmin oman.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Kkkk 
Päivämäärä:   16.8.18 16:39:13

Vuokraajat järjestäen yliarvioivat oman osaamistasonsa. Tämän takia olen hakenut kokenutta ratsastajaa että saisin todellisuudessa edes siedettävän tasoisen liikuttajan.
Vaikka olen laittanut ilmoitukseen että etsin kokenutta, on viestejä tullut 2v ratsastuskoulussa ratsastaneilta yms. Yhden kokeilijan otin joka kehui itsensä maasta taivaisiin ja lopuksihan minun hevonen oli hullu ja villi (oikeasti 5v pystyy ratsastamaan) kun oli jotain pelästynyt maastossa ja ottanut pari sivuaskelta-kerran.
Onneksi ei tarvitse enää etsiä kun vihdoinkin löysin omilta taidoiltaan rehellisen vuokraajan. Tällainen ht-netin parjattu täti-ihminen joka kykenee kaikkeen hevosenkäsittelyyn itsenäisesti vaikka taso ei olekaan vab/re120.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: hute 
Päivämäärä:   16.8.18 16:41:31

Mä löysin kaksi ihanaa vuokrahevosta, kun niiden omistaja kysyi haluanko vuokrata niitä. Ja todellakin olen paljon huonompi kuin omistaja. Hepat on osaavia ja niiden kanssa pärjää nissä vaan. Oon tässä parin vuoden aikana kehittynyt huimasti ja saanut uusia ystäviä :)

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Laita ilmoitus 
Päivämäärä:   16.8.18 17:04:56

Hakuilmoitukseen laittaa totuuden mukaiset tiedot siitä mitä osaa ja ennen kaikkea mitä haluaa. Olen ratsastanut 5 vuotta ei kerro mitään vaan laittaa mitä osaa oikeasti ja pystyykö itsenäisesti toimimaan ilman jännittämistä.
Jos pukittelut, loikat yms. ei omiin taitoihin sovi kertoo senkin. Toiselle selväpäinen hyvin osaava ratsu voi olla toiselle kauhistus, jos kemiat eivät kohtaa. Toisella se loikkii, toisella ei. Niin paljon on jo kiinni ratsastajan taidoista. Ilmoitukseen, jossa etsitään sileällä työskentelyyn ratsastajaa on turha laittaa kysymystä: Saako maastoilla?

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Välkky 
Päivämäärä:   16.8.18 22:50:56

Pellava: hintasi lienee liian korkea jos ketään ei kiinnosta :)

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   16.8.18 23:35:23

Kyllä niitä hevosia on maailma pullollaan, myös vuokralle, kunhan olisi niitä selväpäisiä vuokraajia!!

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.18 23:50:54

Omalla hevosella ollut useita vuokraajia ja kaikki on tulleet puskaradion kautta. Kaikki sellaisia että ovat pokkana kysyneet minulta että hei, saanko vuokrata, en ole etsinyt vuokraajaa. Niitä vaan tulee :D

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.18 01:01:28

Jännä, ku hevosenomistajat kuvittelee olevansa jotenki kaiken yläpuolella ja täydellisiä, kun kyse on sen kaakin vuokraamisesta. Yleensä se kyllä menee niin, että se omistaja on aika paska loppupelissä taidoiltaan, jos sillä lähdetää kilpailemaan.
Eiköhän hevosen hyvä käsittely ja siisti ratsastus ole se juttu. Olkoo taso heC tai Va Tähtitaivas.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   17.8.18 01:10:08

Voi kun löytäisi hevosen, jolla on a) alkeelliset käytöstavat ja b) ei montaa muuta vuokraajaa. Moni hevonen on jäänyt vuokraamista ihan sen takia, että jo kokeilukerralla hevonen on jyrännyt omistajansa yli mennen tullen, ryysännyt sekä tämän että minun kanssa oviaukoista, jyrännyt syömään ja poistunut paikalta selkään noustessa. Muutamia poimintoja:

"Se on vaan tommonen, pitää mennä tosi nopeasti sinne". Ei vaan sen hevosen pitää seistä paikallaan kun ihminen niin sanoo..

"Ai sehän tulee sun kanssa kiltisti noista ovista" Ehkä koska tykkään itsestäni niin paljon, että vaadin hevosta tulemaan mun jälkeen

"Me etsitään tälle just tollasta kokeneempaa vuokraajaa, joka sais ratsastettua sitä eteenpäin ja palauttaisi käytöstapoja muitten vuokraajien jäljiltä" Ok, mutta siitä ilosta mä en maksa 20€/kerta

"Joo sillä oli vähän huono satula ja siksi se kiukuttelee (=yrittää purra pään irti), kävin ostamassa just uuden satulan. Onko tää sun mielestä hyvä?" Kiva jos luotat vuokraajakokelaaseen niin paljon...

En ole mikään maailman taitavin itsekään, mutta näköjään hevosia on paljon huonommillakin. Ei tunnu hyvältä alkaa opettamaan muiden hevosille käytöstapoja, etenkään kun en itsekään sitä niin osaa...

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Kaa 
Päivämäärä:   17.8.18 01:36:30

Ei ole, omistajat vain tykkäävät liioitella hevosen reaktiivisuutta/huurintajua ym.

Itse ihan ratsastuskoulutaustaisena (tosin joo ikäni olen käynyt tunneilla sen 2-3 krt viikossa, mutta kuitenkin) monta vuokrahevoskokelasta läpi kahlanneena voin sanoa, että eivät ne hevoset ole olleet puoliksikaan niin hankalia kuin on annettu ymmärtää. Yhden kohdalla paras oli maininta ”osaa ottaa jalat alleen ja pukitella”, sitten hevonen koeratsastuksessa teki pienen sivuttaisloikan niin omistaja melkein kuin ylpeänä: ”joo just noita tarkoitin!” :P Jouduin kommentoimaan, että jaa no eihän tämä ole edes paha.

Tämän lisäksi myös koulutustaso monesti kerrotaan yläkanttiin. Viimeksi Va B hevonen oli sellainen, joka ei ollut edes seuratasolla suorittanut yhtäkään helpon B:n rataa yli 60% tuloksella ja laukassa meinasi kaatua sisäjalan päälle vaikka omistaja huusi: ”tosi hyvä laukka tossa, pidä toi”. Ja jos hevonen hyppää 150cm korkuisen tarhan aidan yli, on ihan ok mainita: ”hypännyt 150cm”. Onneksi kysyin täsmennystä jo ennen esteiden kokeilua, muuten olisin ollut vähän hämilläni kun pienen kavaletin ylittäminen vaati täyttä patistusta. Kolmen ehkä 30-40cm ”esteen” jälkeen totesin, etten ole oikea henkilö kouluttamaan hevosta tähän oli omistajan vastaus: ”niin no kyllähän se osaa hypätä (muistutti tässä välissä siitä 150cm aidasta), eihän kyse ole kuin ohjauksesta enää”.

Onneksi nyt on kaksi kivaa vuokrahevosta, joiden omistajat ovat normaaleja ihmisiä ilman tarvetta saada hevosta kuulostamaan joltakin muulta mitä se on. Molemmat netistä bongattuja, täysin selväjärkisiä ja kisaaminen sallittu (toisella jopa omistajan piikkiin). Hyvä tuuri käynyt.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Kaa 
Päivämäärä:   17.8.18 01:38:37

Huurintajua... siis huumorintajua.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   17.8.18 08:49:40

Se miksi hevosesta kerrotaan heti ilmoituksessa myös ne hankalat puolet on omalla kohdalla ainakin ihan sen takia ettei tulisi niitä arkoja 2v tunneilla käyneitä edes kokeilemaan.

Meillä on laadukas iso poni jolla ratsastaa sujuvasti myös oma lapseni, poni on kiltti ja symppis tutulle ihmiselle, vieraille ei anna tarhasta kiinni, taluttaessa säpsyy ja "tulee syliin", ratsastaessa säikkyy vieraalla mitä omituisempia asioita. Minä ja tyttöni ollaann tehty ponin kanssa varmaan enemmän maastakäsin harjoituksia kuin varsinaista ratsastusta, toimii kuin unelma kun luottaa johtajaan, ollessaan epävarma ihmisestä on itse myös pelokas vähän joka tilanteessa. Muutama vuokraajakokelas on käynyt, alle kuukaudessa lopettaneet kun hevonen on vaikea käsitellä.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.18 10:17:02

Monesti "helpoimmat" hevoset löytävät tosiaan vuokraajat puskaradion kautta. Mutta omia huomioita:
- Ratsastuskoulutausta on monesti siinä mielessä huono, että monissa kouluissa ei opeteta miten toimia maasta käsin. Varustamaankin voi päästä liian harvoin. Osaako tämmöinen ihminen erottaa onko hevosella kaikki ok (huomaako jalkojen turvotukset, poikkeavan nuuleuden jne.) Ja jos on tottunut, että aina on joku neuvomassa niin entäs jos tulee pattitilanne niin miten sitten osataan toimia.
- Ohjeiden noudattaminen on tosiaan yleisesti nykyihmisille vähän haastavaa. Aina pitäisi päästä soveltamaan ohjeita edes vähän.
- Harva vuokraaja saa pilattua hevosta, monesti omistajalta ei vain löydy taitoa asettaa omia asetuksia eli ts. kun hevonen ei toimikaan kuten normaalisti niin syytetään ennemmin vuokraavat kuin katsotaan peiliin "en osaa ratsastaa toisen jäljiltä omaa hevostani".
- Ihmiset tuntuvat vain enemmän ja enemmän vieraantuvan luonnosta, joten ymmärrys siihen, että hevosen käytös monesti muuttuu käsittelijästä riippuen.

Itse en suoraan sanottuna tietäisi minkälaisen vuokrailmoituksen laatisin omasta hevosestani. Tämä on äärimmäisen viisas ja itsevarma sekä äärimmäisen oikeudentajuinen. Asiasta saa sanoa, mutta turhautumisen jos tähän yksilöön purkaa niin ei hyvä heilu. Rohkea ja lunki kaveri, jonka kanssa voi mennä minne vain. Ystävällinen ja sosiaalinen, jota normaalioloissa voi hoitaa kuka vain eikä ole toimenpidettä tullut vastaan, joka olisi vaikeaa (perushoidon lisäksi haavojen hoito, piikitys, madottaminen jne.) Ratsastaessa toimii todella pienillä avuilla jne. Ulkoisesti, kun katsoo niin unelmavuokrahevosainesta. MUTTA ihmisiltä, jotka kuvittelevat tämän pistävän johonkin muottiin väkisin, eivät oikeasti lähde tutustumaan tähän yksilönä tai eivät osaa pitää rajoja niin heille tämä pistää hyvin äkkiä luun kurkkuun. Tämän kohdalla kunnioitus täytyy todellakin ansaita ja jos sitä ei saa niin ongelmia on tiedossa. Siispä en tätä lähtisi vuokraamaan tuntemattomille, riskejä liikaa ihan ihmisellekin. Mielestäni tämän selväpäisempää hevosta ei juuri voi olla vaikka ei ole helppo. Hevosta, joka on noin varma, oikeudentajuinen ja viisas, en halua muuttaa tippaakaan. Tämän kanssa toimiminen on niin mutkatonta (kun vain ihminen osaa) ja tähän voin luottaa enemmän kuin moneen ihmiseen.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: -.. 
Päivämäärä:   17.8.18 10:37:57

Miten ratsastuskouluoppilaan on sitten mahdollista edetä, jos kukaan ei halua tällaiselle vuokrata koska ei ole tarpeeksi osaava ja puutteelliset hoitotaidot, eikä omaa hevosta kannata ostaa koska ei ei ole tarpeeksi osaava ja puutteelliset hoitotaidot? Mielestäni vuokrahevonen on mainio väylä oppia enemmän hevosista ja maastakäsittelystä/hoitamisesta, mitä ratsastuskoulussa ei pääse niin paljon tekemään.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   17.8.18 10:44:27

Ponitäti, millä tavalla poni "tulee syliin" säikähtäessään? Jyrääkö siis ihmisen yli? Jos harrastaa sitä paljon, niin ymmärrän hyvin etteivät vuokraajan jaksa. Usein päälle vauhdilla tuleva hevonen on jo vaarallinen, ja harrastuksesta katoaa ilo jos jatkuvasti pitää miettiä jääkö satoja kiloja painavan eläimen alle... Mutta on hyvä että mainitset haasteista jo ilmoituksissa

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   17.8.18 10:47:46

ja mistä löytää selväpäinen vuokraaja ?

Joka ymmärtäisi, että hevonen ei ole kone eikä mitkään automaatti vaan elävä eläin, joka reagoi erilaisiin asioihin käsittelijä mukaisesti.

Edellistä hevosta vuokrasin, nykyistä en missään nimessä.
Jokainen ostakoon oman "automaatin" tai käy ratsastuskoulussa.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: M' 
Päivämäärä:   17.8.18 11:05:38

Paras tapa oppia masstakäsittelyä ja hoitamista, on hommata hoitohevonen. Silloin on usein omistaja paikalla eikä tarvitse yksin pähkäillä. Sen jälkeen pärjää jo yksin vuokrahevosen kanssa, kun on oppinut tuon kaltaisia perusasioita, mitä ratsastuskoululla ei opi. Paitsi, jos toimii koululla hoitajana niin oppii. Niin me vanhemmat hevosharrastajat ollaan opittu. Asuttiin nuorena tallilla ja päästiin tekemään asioita. Itse asun vieläkin tallilla, vaikka ikää 37 ja edelleen opin lisää hevosista.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: mirva 
Päivämäärä:   17.8.18 11:10:57

Mä olisin kyllä valmis vuokraaman oman hevoseni sille ekaa vuokrahevosta etsivälle - JOS tämä tuntuisi tyypiltä, joka osaa nöyrästi myöntää ettei tiedä jotakin asiaa ja pyytää apua. Olen itsekin aloittanut niin, ja oppimiskäyrä oli jyrkkä :-)

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.18 11:22:19

-.. Ensimmäisenä kehottaisin etsimään sellaisen paikan, jossa opetetaan myös muutakin kuin ratsastusta/saa ostettua muitakin kuin ratsastustunteja. Niitä ei vielä paljon ole, mutta toivomuksia kannattaa esittää myös yrittäjille eli jos nyt käy jossain hyvässä ratsastuskoulussa eikä halua vaihtaa niin kysyy yrittäjältä onnistuisiko siellä. Myös kursseja järjestetään, jossa opetellaan kaikkea muuta kuin ratsastusta. Hakeutumalla hoitajaksi/tallille alukseksi jne. Eli paljon myös siitä kiinni mitä oikeasti haluaa ja on valmis tekemään sen eteen.

Ainakin minulle hevoseni on niin tärkeä etten voisi luottaa sitä sellaisen käsiin, joka ei ole oppinut huomaamaan onko kaikki kunnossa sekä että hevosta osataan muutenkin käsitellä hyvin kuin oikein ratsastamalla.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Saaris 
Päivämäärä:   17.8.18 12:23:01

Ei niitä hyvä ja toimivia tosiaan haluta vaarantaa sillä, että vieraan vuokraajan kanssa käy jotain. Ei tietenkään kaikki vuokraajat pilaa hevosta tai tee sovittujen asioiden vastaisesti juttuja mutta kun se riski on olemassa, että kultakimpaleen sijaan osuu tyhjä arpa käteen niin kyllä sitä kaksi kertaa miettii, että ottaako riskin vai ei.

Meillä esim vain muuten joutilaita vuokrataan mutta omia kisahevosia tai koulutuksessa eteenpäin menossa olevia tai nuoria ei. Näin ollen ne "joutilaatkin" saa enemmän liikuntaa kuin itse ehdittäisiin antaa, mutta vahingot ei ole niin suuria jos jotain kuitenkin käy.

Vuosien mittaan on ollut vaihtelevia vuokralaisia, osa on olleet aivan kullan arvoisia, toiset, noh, ei. Ihan kauhean huonoja ei ole onneksi koskaan sattunut mutta kyllä noita vierestä on nähnyt kaikenlaisia.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   17.8.18 15:28:40

Omille on löytynyt vuokraajia sekä puskaradiosta että yleisiltä markkinoilta.

Kokemukseni mukaan aika monilla on hieman ruusuinen käsitys omista taidoistaan. Sanotaan että on heA mutta sitten ei jakseta edes istua harjoitusravia. Mutta ihmisen ollessa sopiva (katson että tuon kanssa pystyn keskustelemaan ja sopimaan asioista ja noudattaa annettuja ohjeita) niin olen myös joustanut taitotasovaatimuksista, koska hevonen on kiltti.

Mutta oli tässä myös kokemus siitä että kiltistäkin hevosesta alkaa nousta esiin omituisia piirteitä jos käsittelevän henkilön hevostaidot ei riitä. Oma perässävedettävä lussuni joka ei pelkää edes matalalla lentäviä hävittäjiä alkoi sinkoilla ja ryöstää yhden vuokraajan kanssa. Mun oli tosi vaikea edes uskoa mitään tällaista tapahtuneen, ihan kun olisi puhuttu eri hevosesta. Suhde oli pakko purkaa koska isompi onnettomuus ei ollut enää kaukana. Mitään tällaista käytöstä ei ollut esiintynyt ennen eikä sen jälkeen kun tämä ihminen poistui porukasta.

Pohjimmiltaan toimivissa vuokrasuhteissa on kyse kemiasta, niin ihmisten kuin hevostenkin välillä. Vuokraajan tehtävä ei ole viedä hevosta eteenpäin, ainakaan meillä. Vuokraaja suo minulle vapaapäivän ja jos joudun hevosta hiukan oikomaan ja venyttelemään vuokraajan jäljiltä niin se nyt on tosi pientä, kuhan muut asiat toimii.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Jhkj 
Päivämäärä:   17.8.18 16:53:44

Mulla on ollut aina hyviä ja taitavia vuokraajia joilla hyvät hevosmiestaidot. Luottavaisin mielin on aina voinu jättää hepan. Toki hevonen on kiltti, hyvin koulutettu ja hyvällä tallilla.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Vastaus 
Päivämäärä:   17.8.18 17:18:15

Koska hevonen on käsittelijänsä/ratsastajansa peili.

  Re: Miksäpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   17.8.18 17:49:52

Tästä pimeästä vuokraamisesta pitäisi jo viimein nostaa iso haloo. Täysin osaamattomat omistajat tarjoavat vaarallisia tai huonoja hevosiaan maksua vastaan ilman mitään asiantuntemusta tai vastuuta. Rahat vedetään ohi verotuksen eikä tapaturmista ei oteta mitään vastuuta. Ratsastus on vaarallinen laji ja jos raha vaihtaa omistajaa, lainmukaisen vuokrasopimuksen, hevosen koulutuksen, valvonnan ja tapaturmavakuutusten vähintään pitää olla kunnossa.

Jos vaan näkisin vuokrausilmoituksen vaikka poniäidin tarjoamasta hullusta ponista, ilmoittaisin poliisille ja kuluttaja-asiamiehelle hengenvaarallisesta pimeästä kaupittelusta.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Perjantai 
Päivämäärä:   17.8.18 19:35:04

Mulla on 3 super selväpäistä vuokrista. Harmittaa, kun ei millään ehdi joka viikko kaikille. Puskaradion kautta nämä lähinnä löytävät uudet tyypit, koska muut tallilla suosittelee tutuilleen. Kandee ottaa joku vaan isommalta tallilta, kyllä sieltä sitten tulee uusia tarjolle, kun naama tulee tutuksi :)

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.8.18 21:18:14

Argh: kirjoituksesi lienee provo mutta vastaan silti. Verot maksetaan jos toiminta tuottaa jotain. Koska vuokraushinta yleisimmin on päivän tallivuokran hinta ylittävät kulut reippaasti saadun tuoton eli mitään verotettavaa ei synny.

  Re: Miksi on vaikea löytää selväpäisiä vuokrahevosia

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   17.8.18 23:03:06

Pitäiskö aloittajan takia ihmisillä olla juuri aloittajalle sopivia hevosia? Voiko tyhmempää ketjua olla:) osta kuule ikioma hevonen ja lopeta tuo ininä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.