Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: CNF 
Päivämäärä:   15.8.18 08:46:38

Kumpaa istuinluuta kuuluu laukannostossa nostaa? Oliko se niin että sisempää, jos haluan myötälaukan?

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   15.8.18 08:51:25

Et nosta, vaan sen puoleisen laukan minkä nostat, päästät reiden pitkäksi alas ja työnnät istuinluuta viitisen senttiä eteenpäin.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.8.18 08:53:43

No sehän riippuu ihan tasan siitä miten se hevonen on opetettu. Omani nostaisi tuolla vastalaukan, joku muu ei välttämättä tee mitään vaikka kuinka nostelisit istuinluitasi jos se on opetettu esim. jalalle, ohjan nostolle tai vaikka siihen, että pitää sanoa "tuplaetu elokuussa".

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: CNF 
Päivämäärä:   15.8.18 09:08:08

Nojoo, muistelisin, että tämä hevonen on aiemmin nostanut laukan tällä istuinluun nostolla, mutta en nyt ole aivan varma kumpi istuinluu oli kyseessä.. Eli toisinsanoen jos nostan sisempää istuinluuta, en siis rajoita hevosen liikettä tai ns estä sitä nostamasta laukkaa? Ratsastin samaa hevosta 2v sitten ja nyt ollut omistajallaan vain lemmikkinä, joten pitäisi vanhoja oppeja palautella mieleen.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.8.18 09:11:15

***, päivän naurut :D mutta siis näinhän se menee hevonen nostaa laukan just silleen kun se on opetettu.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: hölmö 
Päivämäärä:   15.8.18 09:42:13

Tyhmä (aloittelija) tuli ihmettelemään..en ole edes tiennyt, että on erilaisia tyylejä nostaa laukka. Olen ajatellut että "toinen pohje eteen toinen taakse" on se mitä aloittelijat opettelee ja sitten kun on taitavampi, laukka nostetaan istunnalla, nostava puoli lantiosta eteen + ohjat.

Onneksi tulee kyylittyä täällä niin oppii vahingossa asioita :D

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   15.8.18 10:55:43

No en kyllä työnnä istuinluuta, 5cm on paljon!

On tärkeää istua itse suorassa, ei katsota alas eikä muualle kuin eteen.

Itse teen näin: Hevonen liikkuu halukkaasti/itsestään eteen, puolipidäte, ulkopohje kiinni ja sisäkantapää alas ja vähän kiinni - avot!

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: rj 
Päivämäärä:   15.8.18 21:59:58

istunnalla nostaa hevoset joilla todennäköisesti ei ole koulu-urasta toivoa. korkeammalla kun se perseenasento ei riitä. muotiilmiö joka toistaiseksi nieltävä.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: nipa 
Päivämäärä:   15.8.18 22:10:56

älä "rj" ole ihan noin trolli.

Kyllä herkkä hevonen - siis ihan laadukaskin - nostaa laukan istunnan muuttuessa.

Yleensä riittää diagonaalin merkkaaminen (siis sisäpuolta eteen ja ulkopuolta taakse - ratsastajan jalat istunnan muuttumista seuraten sen enempää nostelematta kuin puristelemattakaan).

Mutta tietty, hevoset tekee yleensä niin kuin ne on opetettu, ja laukan kanssa näyttää olevan paljon erilaista.
Omasta mielestä olisi kuitenkin viisasta hakea niitä kevyimpiä ja helpoimpia apuja joita hevonen ymmärtää. Pelkkä istunnan vaihto on mielestäni tässä "mahdollisimman helpossa" ryhmässä.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   15.8.18 22:20:03

No mun hyvin koulutettu herkkä kouluhevonen nostaa kyllä laukan ihan ajatuksen voimalla. Vaihdot ja sarjat tulee sitten pohkeesta. Ikinä en ole mitää istuinkyhmyjä nostatellut ja jo ajatuksena kuulostaa täysin järjettömältä keikutukselta! Naurattaa jo valmiiksi miltä näyttäis istuinkyhmyjä nosteltaessa tehdä ykkösiä/kakkosia :)))

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   15.8.18 22:51:25

Mulle kyllä istuinluun eteenpäin ”työntämisen” opetti valmentaja joka on yksi parhaita Uudellamaalla. 5cm ei ole paljon. Jos laitat vaikka kämmenen selässä istuessa 5cm päähän lantiosta ja työnnät lantion kämmeneen kiinni, se on vähän. Eihän se ole kuin pieni keinautus siellä selässä.
Tyylejä lienee monia...

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.18 22:51:30

Oma nuori herkkä hevonen nostaa laukan kun sisäistuinluun ikäänkuin painaa satulaan.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   15.8.18 22:54:02

”Oma nuori herkkä hevonen nostaa laukan kun sisäistuinluun ikäänkuin painaa satulaan.


Tämä on itse asiassa varmaan se mitä minulle opetetulla ”työntämisellä” on ajettu takaa. Se työntöliike tekee hetkellisen painon sisälle.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.8.18 22:57:42

Taitoni eivät ole kaksiset, mutta nuo istuinluun keinautukset vaan sekoittivat mun ajatuksia :/
Kaikenlaisilla tuntihevosilla ratsastaneena varmimmin on toiminut sisäpohje eteen & "paineen keräys" ulko-ohjalle. Ulkopohje taakse (1980-luvun tapaan) poikittaa monet hevoset, ja kovin isot keinautukset kippaa ratsastajan etukenoon.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: Mytty 
Päivämäärä:   17.8.18 21:18:38

Kyllä se voi olla juurikin niin että hevonenhan tekee niinkuin on opetettu.
Omani oppi ensin ääniavut koska tehtiin niin paljon asioita ennen kuin selkään edes mentiin. Sitten vaan yhdistettiin ääni pohkeeseen jne..

Joskus penskana meille tuli heppa joka nosti laukan juurikin sisäistuinluun siirtämisellä eteen, ei mitään viittä senttiä, ihan vaan pieni liikautus puolipidätteen jälkeen ja kauniisti nousi myötä ja vastalaukat. Aluksi oltiin aika ihmeissään kun ei saatu heppaa hädin tuskin laukkaamaan ollenkaan..
Itse opetin omani nostamaan niin että puolipidätteen jälkeen siirrän ulkopohjetta hiukan taaemmas ja sisäpohje antaa merkin paikaltaan ja sisäohjan myödätessä hevonen nostaa laukan. .

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: Mielikuva 
Päivämäärä:   17.8.18 21:28:36

Opin joskus hyvän mielikuvan laukannostoon: sisäistuinluu kohti ulkokorvaa. Samalla yleensä tapahtuu tarpeeksi, jopa ratsastajan huomaamatta, että laukka nousee.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.18 00:18:04

istuinluut eivät kyllä liiku mihinkään 5 senttiä koska tämä on täysin fyysisesti mahdotonta.

Istuinluut pysyvät siellä samassa satulan pintaan tekemissään kuopissa koko ajan. Lantio voi kallistua moneen suuntaan mutta istuinluut pysyy paikallaan ja vyötäröönkohta liikkuu tai ne istuinluut painuu toinen syvemmälle kun toinen vähän nousee.

Se mitä tarkoitetaan istuinluitten siirtämisellä on että ajatellaan istuinluitten liikettä ja tämä tuottaa voimia joita hevonen tuntee mutta ne istuinluut kyllä pysyy tätä tehdessä aivan samassa paikassa koko ajan eikä oikeasti liiku mihinkään.

Jos joku luulee että istuinluita pystyy siirtämään yhtään mihinkään niin tästä tempusta voisi ottaa videon ja siitä sitten voisi katsella tätä maailman seitsemättä ihmettä. Vaikka ihan paikallaan seisovan hevosen selässä tehtynä tällainen temppu.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: Feg 
Päivämäärä:   18.8.18 13:36:40

Joo ei mahdu satulassa 5 senttiä siirtämään istuinluuta :).

Mulle väännettiin aikoinaan rautalangasta, että vilkaise päätä kääntäen laukan vastakkaisen puolen kantapäätäsi. Siinä tulee istunnalla laukannosto, ei tarvittu pohjetta.

Mulla todettiinkin sitten selässä synnynnäinen valuvika, joka selitti, miksi toiseen suuntaan tuo on vaikeaa vieläkin. Kun se lantio ei pääse liikkumaan vapaasti...

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   18.8.18 23:23:25

nn: kai sinun hevosellasi sillointällöin käy ratsuttaja?? :oo

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.18 08:57:23

Jos hevonen nostaa laukkaa silloin kun siirrät pohkeitasi ja jostat laukan niillä avuilla, on todennäköistä, että kun ajattelet samansuuntaisen liikeradan istuinluihisi, kuin mikä jalkoja siirrettäessä tulee, hevonen nostaa laukan.

  Re: Laukannosto: kumpaa istuinluuta nostan?

Lähettäjä: mar 
Päivämäärä:   19.8.18 09:04:20

Mulle tuli joitain vuosia sitten Tamma isolla T:llä joka ei voinut sietää sitä että "heitettiin" pohjetta yhtään taakse laukannostossa, vaan persaus lensi välittömästi. Mä opin tän kanssa sisäpohkeella laukannoston silleen että yksinkertaisesti jätin vaan ulkopohkeen ihan paikalleen ja tein muutoin kaiken muun ihan samanlailla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.