Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: crode 
Päivämäärä:   18.6.18 07:41:06

Sisäänratsastettava 3v hevonen (ruuna) hörisee jalkautuvalle ratsastajalle. Miksi? Herkkuja ei ole annettu.

Harjoitukset kevyitä ja edetty hitaasti. Hevosen kanssa on muutoin tehty paljon esimerkiksi maastossa taluttelua ja juoksutusta. Tekijä omaa liki 30v hevostelukokemuksen.

Mistä hörinä on merkki? Ratsastus tuntuu keljulta ja hevonen on äärimmäisen helpottunut kun se päättyy? Vai hevonen on ymmärtänyt selästänousun palkkioksi työstä ja hörähtää vastineeksi? Vai ilmentääkö hevonen hörähtämällä jonkinlaista hämmentyneisyyden sekaista antautumista? Vai hevonen on mielissään yhteisestä tekemisestä ja vastaa hörinällä saamiinsa kehuihin?

Pohdin tätä siksi kun hörinää yleisestiottaen pidetään positiivisena äännähdyksenä. Mutta entä tilanteesta riippuen, mitä se merkitsee kun ei olekaan varmuutta, mille se itseasiassa hörähtää ja minkä takia?

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: fgg 
Päivämäärä:   18.6.18 07:47:07

Mulla ainakin hevonen hörisee hyvän treenin jälkeen tyytyväisyyttään :).

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.6.18 07:57:05

Munkin hevonen hörisee usein loppukäyntien aikana.

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.6.18 08:36:54

Millon ruunattu? Mulla nuori ori teki tuota ja välillä oli jo niskaankin hyppäämässä, kun mieli oli jossain muualla keväällä..

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: pipa 
Päivämäärä:   18.6.18 08:37:05

"Ai siellä sä olit, kiva kun tulit taas näkyviin, hörhör".
Tuskin tuo mitään negatiivista on.

3v nuorta ei kovin paljon kannata juoksuttaa.

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   18.6.18 08:50:57

Mun ruuna tekee sitä myös usein...

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   18.6.18 08:58:01

Meillä tamma hörisee yllättävissä tilanteissa. Kun vaikka joku tippuu estetreeneissä ja hevonen irti tai kaatuu niin tää yks hörisee. Ja on muuten sitten magneetti niille irtioleville hevosille, kaikki haluua aina tän hörisevän luo.

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: crode 
Päivämäärä:   18.6.18 09:04:14

Ruunauksesta aikaa reilu puoli vuotta eikä silloinkaan ollut mikään mahdoton heppi-heikki vaan ruunattiin koska kivekset meinasivat kiertyä koko ajan.

Juoksutellaan siis tyyliin 10 min ennenkuin lähdetään maastoon taluttelemaan, nähdäksemme ettei ole ylimääräistä riehuvirtaa. Tätä siis liikutetaan paljon maastakäsin ratsastusharjoitusten lisäksi siksi että tuppaa olemaan vähän lihava alkuperäisrotuinen. Eli ei harrasteta mitää puolen tunnin liinassakieputus-sessioita :D

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: lkj 
Päivämäärä:   18.6.18 22:03:51

N. viiden nuoren kanssa käynyt noin, mutta vain kerran tai kaksi. Mä oon ajatellut sen jotenkin niin, että hevonen antautuu ratsastettavaksi tms. Mutta en tiedä. voi höristä helpotustaankin. hmm. Tai jos se tervehtii, kun tupsahdat sen viereen?

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.6.18 22:11:29

Meillä myös ruuna höhöttää kun tulee alas selästä. Höhöttää myös kun tulee tarhassa luokse ja haluaa rapsutuksia. Ääni on hyvin pehmeä ja lähes huomaamaton. On muutenkin kova jutustelemaan, eri tilanteisiin on omat äänensä. On ollut meillä varsasta asti ja samanlainen juttelija ollut aina.

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: lkj 
Päivämäärä:   18.6.18 22:18:50

Noi jotka mulla on sitä tehneet, ei ole olleet hörisijöitä muuten eikä saaneet makupaloja. Muakin kiinnostaisi, mitä se voisi oikeasti tarkoittaa.

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.6.18 02:24:17

"Ai siellä sä olit, kiva kun tulit taas näkyviin, hörhör".

Tämä on meidän yhdellä blondilla tammalla ainakin :D On ihan pihalla, että missähän se ratsastaja on. Toimii kyllä ratsastaessa hyvin, mutta...

  Re: Hevonen hörisee kun selästä tulee alas

Lähettäjä: Leya 
Päivämäärä:   19.6.18 06:40:53

Minun edellinen hevonen (tamma) hörisi kun se huomasi, että työnteko loppuu ja tulen alas. Se hörisi myös, kun huomasi, että joku muu ratsastaja tulee alas.

Nykyinen hevonen (ruuna) hörisee alas tullessa jos on ollut vähän kinkkisemmät treenit. Se on muutenkin kova poika juttelemaan ja seurustelemaan, hirnuu kaikille maneesiin tulijoille (hevonen tai ihminen), hörisee tarhasta haettaessa ja tervehtii tallikaverit tallissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.