Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   20.4.18 11:32:20

Olen maanantaina menossa ensimmäistä kertaa koeratsastamaan hevosta, ja voin kertoa että jännittää ihan hitosti! Kertokaa pliis jotain vinkkejä? Tasostani olen onneksi rehellisesti kertonut omistajalle, eli ei pitäisi odottaa liikoja..

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Tiii 
Päivämäärä:   20.4.18 11:42:43

Ratsasta ja hoida Alusta loppuun itse, ei tule yllätyksiä jälk käteen kun omistajat tykkäävät "näyttää" hevosen..

T omistaja

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   20.4.18 11:46:57

Kuinka kauan on sopiva aika ratsastaa? Ilmeisesti näissä tosiaan eroja, jotkut omistajat haluavat eka itse ratsastaa ja sitten päästää kokeilijan selkään.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   20.4.18 12:16:01

Kysy omistajalta, ei noihin ole yhtä vakikäytäntöä. Mä yleensä taas kysyn vuokraajaehdokkalta, miten hän haluaa toimia, koska hevoseni on aika helppo ratsastaa, eikä tarvitse mitään etukäteisvalmisteluja - senkus hyppää selkään vain! Jos yhtään arveluttaa, on tietysti hyvä nähdä, ettei hevonen ole ihan sekopäinen tapaus - ja jos on, muista ettei ole pakko mennä selkään!!

Omistaja tietää tasosi, joten sitä ei kannata jännittää, ja ekalla kerralla voit mennä kaikki askellajit molempiin suuntiin ja kuulostella sitä, miltä hevonen tuntuu: onko jännittynyt, hakeutuuko tuntumalle, onko ravissa ja laukassa helppo istua, kuunteleko pohjetta (eteen ja sivulle). Onko tämä siis hevonen, johon haluat sitoutua, ja jolla jaksat ratsastaa joka viikko?

Ratsastuksen lisäksi on hyvä myös selvittää hevosen käytös käsiteltäessä, sekä muut tallirutiinit: kylmätäänkö hevosen jalat joka kerta, miten monimutkaiset lisäripöperöt, varusteiden huolto, yms.

Tsemppiä, toivottavasti löytyy kiva!

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   20.4.18 12:21:29

Luota siihen fiilikseen mikä sinulle tulee hevosesta. Jos se ei ole hyvä, ei kannata vuokrata :)

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   20.4.18 12:37:39

Oma käytäntöni on antaa vuokraajan hoitaa ja varustaa hevonen niin näen miten toimii. Sitten ratsastan itse ensin hevosen läpi jotta vuokraajaehdokas näkee miten hevonen oikeasti liikkuu ettei tule näitä ”hevonen ei tod ollut kerrottua tasoa”. Sitten vuokraaja selkään ja ovat yleensä ratsastaneet 10-20 min jolloin osaa sanoa sopiiko vai ei. En odota ihmeitä ensimmäiseltä kerralta mutta tasapaino ja tietty ratsastustyyli pitää olla. :) sitten olen ensimmäisellä vuokrakerralla mukana vielä katsomassa että kaikki ok ja silloin vuokraaja saa tehdä ihan kaiken alusta loppuun. :)

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Lh 
Päivämäärä:   20.4.18 12:42:02

Jos hevosta ei ole verkattu niin alkuverkat 15min. Käynti heti aktiivista, jolloin hevonen tietää olevansa 'työnalla'. Pohkeilla ei pidä jumpsuttaa kylkiin kun hevonen liikkuu halutussa vauhdissa.

Kun hevonen on hyvin verkattu niin peräänanto tulee lähes pyytämättä. Hyvä käsi ja lempeä mieli, voisiko muuta nyt aluksi toivoa M.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   20.4.18 12:55:41

Mä olen vuokriksiani kokeillessa itse tai yhdessä omistajan kanssa laittanut hevosen kuntoon, ja pyrkiny kyselemään samalla miten hevonen käyttäytyy missäkin tilanteessa (kaikki vuokrikseni ovat olleet sellaisia että olen saanut mennä niin koulua, esteitä kuin maastossakin).

Itse haluan nähdä omistajan ensin selässä, saa vähän käsitystä miten hevonen liikkuu, millaisia apuja tarvitsee yms. Ei siis mitään pitkää aikaa, vaan enemmän ns alkuverkkana. Sitten ite selkään, tunnustellaan ensin käyntiä, sit ravia ja laukkaa. Pyrin saamaan hevosen kuulolle, kokeilen parit väistöt ja ympyrät ennen seuraavaan askellajiin siirtymistä. Ihan perusratsastusta, ei mitään kikkailuja vaan enempi tunnustelua omista fiiliksistä hevosta kohtaan. Kaikkien kanssa olen käynyt myös loppukäynnit lähimaastossa, omistaja jalan mukana

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   20.4.18 12:56:13

Mä yleensä menen aina itse selkään heti. Vuokrauksessa kuitenkin hevonen on sen tasoinen kuin on ja haluan nähdä heti miten itse sen kanssa pärjään, ilman että joku on verrytellyt sitä ensin.

Esim. myyntihevosilla on oleellista nähdä miten hyvin hevonen voi liikkua, koska se vaiktutaa hevosen arvoon. Vuokrahevosella taas se on aika se ja sama miten se omistajan kanssa liikkuu, kun oleellista on miten itse sen kanssa pärjään.

Yleensä kaikki omistajat on antaneet ratsastaa ihan täyden kerran, eli noin tunnin verran. Tai no, harvoin nyt ihan tuntia olen kuitenkaan mennyt mutta aika lähelle. Pari kertaa on ollut hevonen, josta on heti huomannut ettei ole yhtään oman tyylinen ja näissä olen sen sanonutkin. Silti omistajat kummallakin kerralla sanoivat että ratsasta vaan vielä, jos siltä tuntuu.

-
Ratsastukseen vinkkinä, että mene oman tasosi mukaan. Älä yritä mitään ihmeellistä uuden hevosen kanssa, vaikka ehkä voisikin tuntua kivalta kokeilla mihin kaikkeen hevonen taipuu. Tee perusjuttuja oman tasosi mukaan.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Suunnittele 
Päivämäärä:   20.4.18 13:29:24

Suunnittele etukäteen, mitä teet. Jos omistaja ei alkuverkkaa hevosta, niin suunnittele verkka ja mitä teet verkan jälkeen. Tai jos omistaja alkuverkkaa, suunnittele, miten itse lähdet hevoseen tutustumaan ja mitä sitten teet.

Suunnitelmaa saattaa joutua muuttamaan eri syistä, mutta aina on parempi, että on jonkinlainen suunnitelma valmiina.

Sain yhden vuokrahevosen sillä, että minulla oli valmis suunnitelma siitä, mitä teen koeratsastuksessa. Omistaja kertoi myöhemmin, että minua ennen oli käynyt joku toinen vuokraajaehdokas koeratsastuksella, taidoiltaan ehkä hieman minua parempi, mutta hän oli vain ratsastellut sinne tänne ja lopulta kysynyt omistajalta, mitä vuokraajaehdokas seuraavaksi voisi tehdä.

Omistaja pelkäsi, että tämä toinen vuokraajaehdokas ei keksisi mitään tekemistä vuokrauspäivinään, ratsastaisi vain uraa pitkin eri askellajeissa. Omistaja piti siitä, että minulla oli valmis suunnitelma, mitä haluaisin koeratsastuksessa tehdä.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Anatomic 
Päivämäärä:   20.4.18 14:01:07

Itse aina halusin hoitaa ja ensimmäisenä päästä selkään, sitten ainakin tiesi miltä itseltään tulee jatkossa tuntumaan kun tallista suoraan tullaan. Sitten vielä omistaja selkään näyttämään miten hevonen oikeasti tuntuu.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Anatomic 
Päivämäärä:   20.4.18 14:03:25

siis miten hevonen oikeasti toimii...

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.4.18 18:35:47

Mulla kävi yks vuokraajaehdokas. Kaikki oli huonosti, maneesissa liikaa muita ratsukoita, ”kun tää hevonen ei sitä eikä tätä!” ”kun tää ei tee niin mä en pysty näyttämään miten hyvä mää oon,” ( hepo kuitenkin VaB hyvin prosentein) kun vei hevosen talliin ja hevoseni teki pienen sivuhypyn, tyyppi vetäisi ohjista ”senkin @!#$!”
Ja koko ajan valitti että nyt ei voinut näyttää miten taitava ratsastaja hän on kun hevonen ei kuunnellut mitään.
Arvaatte että en vuokrannut hänelle...

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.18 20:53:03

Mä olen antanut kokelaan tehdä kaiken itse että näen että osaa. Kerron tietty miten kannattaa hakea tarhasta ja kuinka hevosta komennetaan jos ja kun sille on tarvis. Ratsastuksen saa tehdä myös juuri siten kuin vuokratessakin tekisi. Katson että tekee alku- ja loppuverkat. Ratsastuksesta ei muuta erityistä kuin että näen ettei tee mitään outouksia, heilu hassusti tai ole väkivaltainen. Alkuun tietty kerron millä tyylillä itse ratsastan että tietää millaisilla avuilla toimii. Turha mun siinä on esitellä muuveja kun en mä sitä vuokraajaa katselemaan ota vaan ratsastamaan.
Eli parempi kun menet sillain kuin olet tottunut hoitamaan ja ratsastamaan. Jos se ei vuokraajalle sovi tai ehdottaa liian isoja muutoksia, tiedät että se ei ole hevonen/vuokraaja kenet haluat ottaa.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.4.18 21:29:16

Turvallisuussyistä kannattaa tehdä niin, että seuraat kun hevosta laitetaan kuntoon, ja tilanteen mukaan osallistut vaikka itsekin jo siinä vaiheessa edes hieman, jos hevonen vaikuttaa rauhalliselta ja se on omistajalle ok. Olen aina pyytänyt, että omistaja ratsastaa ensin, jotta näen itse miten se hänen kanssaan liikkuu, millaisia apuja tai verkkaliikkeitä omistaja tekee/käyttää ja sitten vasta itse selkään. Tämä on mielestäni tärkeää siksi, että näet myös millä fiiliksillä hevonen on, voihan kilttikin hevonen olla jännittynyt ja silloin on hyvä tietää miten se jännitys "purkautuu", eli kyttääkö, pukittaako, lähteekö alta, jumittaako jne. Osaat sitten omalla vuorollasi itse vähän varautua, että samaa voi olla tiedossa.

Itse koeratsastuksessa keskittyisin täysin perusasioihin. Et ole kvaalaamassa maajoukkueeseen tai pitämässä ratsastusshowta, vaan tärkeintä on selvittää miltä hevonen tuntuu, miten se reagoi apuihin ja sinuun ja miten teidän yhteistyö lähtee käyntiin. Mielestäni omistajan tehtävä on "osoittaa hevosen taso", jos nyt puhutaan erityisen hyvälaatuisesta hevosesta ja laatu näkyy vuokraushinnassa. Olisi absurdia olettaa, että vuokraaja a) haluaisi tai b) pystyisi ensimmäisellä kerrallaan suorittamaan hevosen osaamisen ylärajoilla. Eli omassa osuudessa kaikki askellajit läpi molempiin suuntiin, suoria uria, kaarevia uria, väistöjä, pysähdyksiä, peruutuksia ja jos tarkoitus hypätä myös niin sitten toki pari hyppyäkin, mutta ehdottomasti vain ja ainoastaan sen jälkeen kun olet nähnyt omistajan ensin hyppäävän itse.

Ratsastuksen jälkeen käytte tallirutiinit läpi, eli kylmätäänkö jalkoja, miten ja millä varusteet pestään, annetaanko jotain mössöä ratsastuksen jälkeen jne. Näillä on ehdoton vaikutus ainakin ajankäyttöön (mikä ainakin omassa mielessä pitäisi näkyä myös hinnassa jos tehtävää erityisen paljon), ja toki antaa myös osviittaa hevosen yleisvoinnista (itse koen, että aika erikoista jos ihan joka kerran jälkeen jalat kylmätään vs. kylmätään kovan rasituksen tai jonkun vammanhoidon yhteydessä) sekä omistajasta persoonana. Jos vaatii tuhatta asiaa, jotka joka kerralle vaihtuvat, niin mahdollista on että ongelmia on tiedossa. Jos kaikki vaikuttaa maalaisjärjen mukaan normaalilta, niin toivotaan että saat mukavan ja pitkäaikaisen vuokrahevosen itsellesi!

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.18 10:04:57

Ensimmäisen vuokrahevosen kanssa menin vaan askellajit läpi ja totesin, että hevonen tuntuu kivalta. Olin silloin vaan ratsastanut ratsastuskoulussa, joten herkkä ja läpiratsastettu yksityishevonen tuntui hyvältä, vaikka koeratsastusta seuraavien vuosien aikana sen kanssa sai kyllä tehdä paljon töitä, että se kulki oikeasti.
Toisen vuokrahevosen kohdalla ratsastin ensin itse, mikä oli todella iso palautus maanpinnalle, sillä en saanut hevosta edes kunnolla kulmiin ratsastettua, sillä se oli täysin erilainen kuin vuokrahevonen numero 1. Pyysin sitten omistajaa käymään selässä välissä ja sen jälkeen hyppäsin vielä uudelleen selkään vain todetakseni, että vika on satulan päällä eikä alla. Omistajan ratsastuksen jälkeen hevonen tuntui tosi hyvältä, joten aloitin vuokraamaan.
Ehkä tärkeintä on juuri nöyränä pysyminen, useimmiten vuokrahevosien omistajat tuntevat ne todella hyvin ja jos he antavat jotain vinkkiä, miten ratsastaa, niin sitä kannattaa kuunnella. Ei kannata yrittää liikaa, vaan just kuulostella hevosen reaktioita ja miettiä, miten se mahtaisi toimia. Omistajalta voi yrittää kysyä, miten hänellä on tapana verrytellä hevosta yms, jos ei sitä itse kerro. Lisäksi kannattaa tietysti yrittää mahdollisimman hyvin tutustua hevoseen, kuten edelläkin oli sanottu, ja miettiä onko se sellainen tapaus, johon jaksaa sitoutua pidemmäksi aikaa.

  Re: Vinkkejä vuokrahevosen koeratsastukseen?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.4.18 10:57:21

Tärkein vinkki oman turvallisuutesi kannalta: vaadi, että omistaja ensin itse näyttää, miten hevosta ratsastetaan ja mitä se osaa!!! Olen käynyt aikoinaan kokeilemassa hevosta, josta jälkeen päin sain kuulla, että se heittää ratsastajat alas ja omistajat käytännössä varmistivat hepan liikuttamista vuokraajaehdokkaiden avulla.

Omistaja siis ensin itse selkään! Se on turvallisuustekijä!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.