Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: edullisesti? 
Päivämäärä:   23.1.18 10:39:35

Mitä kautta olette löytäneet vanhempia hevosia oppimestariksi esteille? Mille tasolle, millä hinnalla ja miten on sujunut? Missä hinnoissa ovat esimerkiksi vanhemmat GP-hevoset, joilla voisi vielä pystyä hyppäämään pikkukansallisia muutaman vuoden? Tavoitetasona 130-140cm luokat.

Osaamista on keskitason amatööriratsastajan verran mutta ei rahaa. Olen kisannut vuosikaudet 110-130cm tasoa monenlaisilla hevosilla, ja tekisi mieli kokeilla, riittääkö omat kyvyt isompaan. Nuoret hevoset eivät kiinnosta, sillä oma taito ei riitä antamaan nuorelle hevoselle isompiin luokkiin sitä rutiinia, mitä ne tarvitsevat. Mieluummin harjoittelen itse hevosella, joka jo osaa homman.

Pienellä budjetilla on jo vaikea löytää hevosta, joka hyppää helposti 130-tasoa. Hyvän 120-hyppääjän löytäminen on paljon helpompaa. Käytössäni olleilla hevosilla joko varovaisuus tai kapasiteetin raja on ollut lähellä, ja sijoituksiin ratsastamiseen tarvitsee lähes virheetöntä suoritusta. Nyt haaveissa olisi hevonen, joka vielä suorittaa 130-tasoa niin, että kaiken ei tarvitsi olla täsmälleen oikein.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Födöxf 
Päivämäärä:   23.1.18 10:56:33

Ja semmoinen pienellä budjetilla? In your dreams. Etkö ymmärrä, että ko tyyppinen hevonen on se kaikista halutuin hevostyyppi Suomessa! 90% kisaajista etsii juuri tuollaista, amatöörille sopivaa, helppoa ratsastettavaa koka antaa anteeksi ratsastusvirheitä, eli sopii siis myös junnuille. Nämä on siis niitä kalleimpia.
Itse ostin alle 10.000 135-140 tasolla hybin pärjänneen - mutta ammattilaisen alla. Ilman ”täydellistä” ratsastusta tää stoppaa ekalle esteelle. Ja tämmöisille ei ole markkinaa kun hyviä ratsastajia on vain muutama koko maassa, ja tää ei riitä 145-150 tasolle. Siksi oli halpa. Mua ei haitraa kun en kisaa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.1.18 11:04:02

Yhden vanhan, viisaan valmentajan mukaan siirtyminen 130- tasolta 140- tasolle vaatii saman työmäärän, kuin ratsastuksen aloittamisesta 130-tasolle eteneminen. Että paljon työtä, sadalla tuhannella eurolla saattaa löytyä soiva peli alle ja lycka till.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Ville 
Päivämäärä:   23.1.18 11:31:41

Myiskö joku mulle vähän vanhemman Ferrarin Ladan hinnalla niin pääsisin harjoittelemaan vähän kovempia vauhteja.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: minna 
Päivämäärä:   23.1.18 13:04:41

Tuskin aloittaja kuvittelee löytävänsä hyvänikäistä hevosta halvalla. Jos kelpaa vaikka 16-17v., niin niistä ei kyllä enää pyydetä isoja rahoja.
Mikähän on aloittajan budjetti?

Balttiasta voi oikeastikin löytää hyviä hevosia edullisesti. Itse ostin kolme vuotta sitten 12v. tamman hintaan 5200€. Nyt hypännyt kaksi kautta kolmostasolla 130cm luokissa vain nollaa ja nelosta. Tätä aikauisemmin mulla oli ruuna, josta maksoin 6500e ja hyppäsi miten päin vaan 130-tasoa. Yleensä tuli se yksi tai kaksi puomia alas, mutta ei haitannut yhtään.

Ystäväperhe osti tytölle 16v. oppimestarin joka oli kisannut 140cm tasoa. Nyt hevonen 19v. ja kisannut tytön kanssa viime kaudella 135-140cm tasoa. Tätä ennen tyttö oli kisannut 110cm luokkia. Kysyin joskus, mitä maksoivat tästä ruunasta ja hinta oli reilusti alle kympin.

Kyllä uskon, että esimerkiksi kymppitonnilla löytää vielä III-tasoa kivasti hyppäävän hevosen, jos saa olla pikkuvikainen ja vanhempi. Se on sitten ihan eri asia, jos hevosen pitää olla parhaassa iässä, hypätä paikasta kuin paikasta kenen kanssa vaan. Niitä hevosia ei löydy edes rahalla. ;)

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Hjkhjk 
Päivämäärä:   23.1.18 13:07:20

19v harrastaja siirtyi vuodessa 110 tasolta 140 tasolle muutaman tonnin hevosella... oikeesti, yritä nyt vähän parempaa.
Tai sitten sä heräsit.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   23.1.18 13:09:03

Nyt nimiä esiin, Minna! Mäkin haluan tietää kuka nuorista 140 kisaajista hyppää muutaman tonnin hevosella!
Jos et kerro nimeä tarinasi on keksitty!

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.1.18 13:09:58

"Hyppäsi miten päin vain 130-tasoa, yleensä tuli yksi tai kaksi puomia alas"
Hmmm... mikäköhän tässä ei nyt täsmää?
Ja ystäväperhekin osti halvalla tytölle 19 v. hevosen, jolla kisannut 140-tasoa.
Tyttö on siis maajoukkuetasoa, mikäli tyttö on alle 18 v.
Mielenkiintoista.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: AV 
Päivämäärä:   23.1.18 13:15:32

minna, minna... kolmostasolla 130-luokassa pari vuotta nollaa ja nelosta kuuden tonnin hepalla...
Ollaan sitten varmaan nähty kisoissa, mutta "minna" taitaa olla salanimi.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   23.1.18 15:57:11

Minna provoaa, älkää nyt menkö siihen...

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: MB 
Päivämäärä:   23.1.18 16:07:03

Älä nyt, minna ja ale-polle pitää saada mj-valmennusrenkaaseen noilla näytöillä, ainakin aluevalmennukseen.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: möö 
Päivämäärä:   23.1.18 17:57:04

Minna ei puhunut tytön iästä mitään. Hevonen oli ostettaessa 16 vuotias ja on nyt 19 ja menee 135-140 tasoa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Myyty 
Päivämäärä:   23.1.18 18:02:29

Myynnissä 12v ruuna re muutama vuos takaperin 130-140 10t kun heti hakee.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Janne 
Päivämäärä:   23.1.18 18:11:12

Nimi tai ei oo totta!

(Mullakin on Saksassa 150 luokkia joskus aikoinaan mennyt 18v hevonen, oli tosi halpa kaks vuotta sitten kun on aika rikki)

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Lis 
Päivämäärä:   23.1.18 21:07:50

Minä ostin 15v puokin 5000€:lla (pyynti oli 9000€). Hypännyt pari kuukautta aijemmin vielä säännöllisesti kisoissa 130-140cm 0-radoilla.
Puoli vuotta ennen ostoa oli kuvautettu jalat, klinikka paperissa luki että soveltuu estekilpailu käyttöön vaikka toisessa kintereessä olikin vähän kulumaa.

Ei ollut julkisessa myynnissä vaan myytiin tutun kauppana.

Tästä on nyt 3vuotta ja yhä valmentaudutaan koulussa ja esteissä 2 x viikko ilman terveydellisiä ongelmia hevosessa. Alkuun menin vain 60cm pikku ratoja, nyt mennään jo 100-110cm ratoja.
Hevonen on siis opettanut minua kun olin ennen tosi arka esteillä.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   23.1.18 21:25:08

Miksi ihmeessä ihmiset maksaa 100.000 euroa 140 hyppääjistä jos kerran muutaman tonnin hevosillakin pärjää loistavasti 140 tasolla!

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.1.18 22:25:06

Siinäpä se, ei ne pärjääkään kun omissa jutuissa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   23.1.18 22:32:03

Onhan näitä ollut. Viimeisimmistä tulee mieleen parin vuoden takaa, kun suomalainen junioriratsastaja osti virolaiselta valmentajaltaan world cupin finaalinkin kisanneen hevosen. Hintaa ei koskaan kerrottu, mutta juniori nousi valmennuksen ja hevosen ansiosta samantien rankinglistojen kärkeen ja sijoittui useammassakin kansainvälisessä 145-GP-luokassa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   23.1.18 22:53:04

RM?

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 08:40:24

Juuri näin mutta hevonen ei maksanut 6000 euroa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: muru 
Päivämäärä:   24.1.18 10:28:41

Ja ratsastaja oli jo taitava ikäisekseen ja mjtasolla jo ennen VE:ta. Mutta hyvä osoitus, miten valmentajan vaihto ja oikea hevonen voi nostaa tasoa muutamassa kuukaudessa. Eikä menestys enää ole edes sen yhden hevosen varassa.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 10:35:51

RM ja Virgin Express juurikin

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   24.1.18 10:41:54

Aika harvassa on ne ratsastajat kansallisella 120-130-tasolla, jotka pystyy pitämään mc-tason ikääntyneen hevosen kunnossa ja ratsastamaan niin ettei touhu ole hengen vaarallista. Eikös tuotakin hevosta ollut monet käyneet kokeilemassa, eikä oikein ollut "sopiva"?

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 15:07:10

Noin paljonko se korpeaa, että joku löytää edullisesti hyvän hevosen? :D

Ainakin Itä-Suomessa kilpailee nuori nainen vanhalla hevosella (20 vuotias tai 21 vuotias?) ja on voittanut melkein kaikein 120-130cm tasolla ja mennyt isompaakin. Eivät taatusti maksaneet tästä hevosesta paljoa. Ratsastaja oli hypännyt tätä ennen vain pienempiä luokkia.

Mistä muuten kukaan edes tietää, mitä omistajat ovat hevosistaan maksaneet?

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   24.1.18 15:10:28

Tämä on tosi juttu, ratsastaja itse kertonut.

Markka-aikaan hän osti hevosen 1 mk:lla ja hevonen hyppäsi myöhemmin hänen kanssaan kansainvälisiä luokkia, edusti Suomea jopa Nations Cupissa :)

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: halpa hevonen 
Päivämäärä:   24.1.18 15:12:37

Hauska aihe. Laittakaahan sähköposteja näkyviin, kuka haluaa jonkun nimen. Minä voin antaa omani ;) Ei liene hyvän maun mukaista laittaa tähän ketjuun kenenkään nimiä.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Binnan 
Päivämäärä:   24.1.18 15:14:03

Että Itä-Suonessa voittaa 120 tasolla. No johan on!

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   24.1.18 16:20:47

"Mistä muuten kukaan edes tietää, mitä omistajat ovat hevosistaan maksaneet?"
No, minä ainakin tiedän, mitä olen omistani maksanut. Eikä kumpikaan 140-hyppäävä ole maksanut lähellekään kymppitonnia.

  Re: Mistä vanhempi oppimestari isompiin luokkiin

Lähettäjä: Ava 
Päivämäärä:   24.1.18 21:17:15

Binnan, kyllä ne tytöt Itä-Suomesta joutuvat niihin ihan samoihin RidersInn/Aino/Ypäjä- kisoihin raahatumaan
Ja toisaalta, voihan Savonlinnankin mieltää Itä-Suomeksi ja kyllä siellä pääsee mm. Hattelilaisia vastaan kisaamaan. Kyllä Savosta, Pohjanmaalta ja muualtakin tulee ihan kohtalaisia kansallisen menijöitä...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.