Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: nykyään 
Päivämäärä:   22.1.18 10:07:13

Onko kypärättä ratsastaminen vähentynyt viime vuosina, vai kuvittelenko vain? Ennen näki ammattilaisia ja "ammattilaisia" ratsastamassa ilman kypärää, mutta enää ei niinkään.

Näettekö yhä ilman kypärää ratsastavia, ja millaiset ihmiset niin tekevät?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   22.1.18 10:44:47

Minä joka päivä
No ei. Kypärä aina päässä, niin on valmentajalla ja kaikilla tallilaisillakin. :)

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.18 10:55:26

No kyllä niitä valitettavasti on. Eräskin "huippuratsastaja" hyppää maastoesteitä ilman "kun unohtu kotiin kun tuli ratsuttamaan". Ai kellään ei ollu sinnepäinkään sopivaa kun tuli ratsuttamaan? Kengät ja kannukset kuitenkin muistit...
Ja sitten näitä jotka on loukkaantunukkin niin silti omalla silee mennään ilman. Vanhoista papoista en edes alota.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.1.18 10:58:41

Minä - vahingossa. Nyt kun on pipo päässä, niin on tunne, että jotain on päässä ja tyytyväisenä olen mennyt satunnaisesti ilman kypärää. Viime viikollakin tajusin vasta kun tallikaveri kysyi, että missä kypärä ja olin siinä vaiheessa ratsastanut jo 45min.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Sirkku 
Päivämäärä:   22.1.18 11:00:46

Meidän tallilla semiammattilainen ja hänen siskonsa, aina ilman kypärää. Joo, tuntevat hevosensa kuin omat taskunsa jne jne, mutta silti jotenkin häiritsee, vaikkei asia mulle kuulukaan.

Tämä on sentään yksityistallilla, vielä enemmän häiritsi se, kun ratsastuskoululla yksärit ratsastivat joskus ilman kypärää - siinä nuoret sitten katselivat ihaillen esikuviaan...

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.18 11:10:45

Mä oon nähny kerran ulkopuolisen valkun (joka kyllä ammatilainen) menevän ilman kypärää, ku kokeili hevosta. Muuten meillä kaikki käyttää kypärää enkä itse vois ees aatella meneväni ilman

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Tatt 
Päivämäärä:   22.1.18 11:13:22

Paremmilla talleilla lähes kaikki ratsastaa ilman kypärää. Osa laittaa isommille esteille, osa ei.
Miksi kypärää pitäisi käyttää, jos todennäköisyys loukkaantua onnpaljon pienempi kuin kävellessä tai autoillessa?

Olen ratsastanut yli 20000 kertaa, tippunut yli 100 kertaa ja kertaakaan en niin, että pää olisi ollut vaarassa. Tippuminenkin on taitolaji.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.1.18 11:14:31

Tatt: No eipä se vaadi kuin sen yhden kerran, mutta omapa on pääsi. Ja valitettavasti myös minun verorahani, joten voitko sitten pudota ihan lopullisesti...

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.18 11:17:57

Taitaa nykyään olla lähinnä "ammattilaiset" jotka ratsastavat ilman kypärää, koska oikeasti ammattilainen tietää että loukkaantumisriski on suuri ja voi viedä koko työn ja harrastuksen.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   22.1.18 11:18:01

Meillä on tallissa enemmän ammattilaisia kuin harrastajia ja sekä ammattilaiset että harrastajat käyttävät kaikki kypärää.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: nykyään 
Päivämäärä:   22.1.18 11:24:52

Eli on niitä yhä. Muistan, kun 90-luvulla oli siistiä mennä ilman ja yksäritallilla sitä tekivät kaikki, mutta nykyään vaikuttaa siltä, että enemmänkin brassaillaan kalliilla kypärillä. Ammattilaisten olen kuitenkin nähnyt nykyäänkin menevän kypärättä.

"Paremmilla talleilla lähes kaikki ratsastaa ilman kypärää." - Että ihan paremmilla ;)

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.18 11:42:40

Täällä oli buumi kun porukka muutti ratsastuskoululta ammattilaisen tallille, niin mennä ilman koska ammattilainenkaan ei käyttänyt. Mutta onneksi kesti vain pari kk. Mutta aina on näitä idiootteja jotka luulee itsestään enemmän ja menevät ilman. Itsellä on ainakin niin monta aivovammaa ettei tule mieleenkään kiivetä ilman.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.18 11:51:31

"
Paremmilla talleilla lähes kaikki ratsastaa ilman kypärää. Osa laittaa isommille esteille, osa ei.
Miksi kypärää pitäisi käyttää, jos todennäköisyys loukkaantua onnpaljon pienempi kuin kävellessä tai autoillessa?

Olen ratsastanut yli 20000 kertaa, tippunut yli 100 kertaa ja kertaakaan en niin, että pää olisi ollut vaarassa. Tippuminenkin on taitolaji."

Paskin selitys ikinä :D

Tiedän kaksi oikeaa ammattilaista, hevonen keuli ja ratsastaja tuli päälleen, seurauksena aivovamma vaikka kypärä oli päässä. Tässä tilanteessa ei auttanut ammattilaisuus eikä taidot mitään. Kypärä todennäköisesti pelasti molempien hengen.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.1.18 11:55:54

Luulen, että se esimerkki on aika iso juttu. Jos tosiaan joku ammattilainen ratsastaa ilman, junnutkin ajattelee, että se on cool ja seuraavat esimerkkiä.

Mutta vastauksena kysymykseen: mulla on sellaine hämärä muistikuva, että olisin nähnyt jokunen vuosi sitten auton ikkunasta jonkun ratsastavan ilman kypärää. Meillä päin en ole nähnyt kenenkään niin tekevän. Kaikilla on aina kypärä päässä. Joillain seuraamillani (lähinnä ulkomaisilla) Instagram-tileillä näkyy kypärätöntä menoa. Eräällä ammattilaisella on lähinnä kypärättömiä ratsastuskuvia. Ilmeisesti hänen piireissään on cool olla käyttämättä kypärää. Olen kyllä sitä mieltä, että hänen pitäisi ymmärtää vastuunsa roolimallina siitä huolimatta, mikä on cool, kun aikuinen kuitenkin kyseessä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Hhhhv 
Päivämäärä:   22.1.18 12:07:50

Meillä 2 lähes 60v ammattilaista menee ilman kypärää, ihan kaikki muut nuoremmat amnattilaiset - ja ne on oikeesti niitä, ei ”ammattilaisia” - käyttää AINA kypärää. Niinkuin jokainen vähääkin järkevä ihminen.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.18 12:20:16

on onneksi vähentynyt. Meidän tallilla kaikki käyttävät kypärää, myös ne ammattilaiset.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.1.18 12:27:50

Täytyy myöntää, että minä en käytä oikeastaan koskaan.
En taida edes omistaa kypärää.
Ei minulla oikeastaan edes ole syytä, miksi en käyttäisi.
17-18 vuotiaana aloin satunnaisesti ratsastamaan ilman ja sitten omalla työpaikallani ei kovinkaan moni käyttänyt niin se vain jäi eikä ole tullut enää tavaksi, että laittaisi sen kypärän.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.1.18 12:44:36

"Täytyy myöntää, että minä en käytä oikeastaan koskaan.
En taida edes omistaa kypärää.
Ei minulla oikeastaan edes ole syytä, miksi en käyttäisi.
17-18 vuotiaana aloin satunnaisesti ratsastamaan ilman ja sitten omalla työpaikallani ei kovinkaan moni käyttänyt niin se vain jäi eikä ole tullut enää tavaksi, että laittaisi sen kypärän."

Tästä näkee just sen esimerkin voiman. Muistakaa siksi vastuulliset aikuiset, että omalla toiminnallanne näytätte esimerkkiä lapsille.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: O_o 
Päivämäärä:   22.1.18 12:52:36

Niin vakuutusyhtiöthän ovat innokkaita korvaamaan päähän kohdistuneita vammoja varsinkin kun kyseessä on PUTOAMINEN HEVOSEN SELÄSTÄ JA VIELÄ ILMAN KYPÄRÄÄ. Onnea teille vain

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   22.1.18 12:57:54

No eikös jokainen saa tehdä ja ratsastaa miten haluaa? Ei vaikuta mun elämään millään tavalla jos jokuridaa ilman kypärää. Ite en ymmärrä miksi siitä pitää vetää herneet nenään jos joku ei käytä kypärää, omalla vastuullahan tätä harrastetaan. Ja kyllä itse käytän kypärää aina koska olen tottunut siihen, en sen takia että pelkäisin mennä ilman.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.18 13:03:51

Omaa elämää ei hetkauta toisten kypärättömyys millään tavalla, mutta onhan se käsittämätöntä että sellaisia idiootteja on. Kertoo ihmisen järjenjuoksusta kaiken tarvittavan. Päähän jaksetaan vetää joku mariininsininen tupsupipo kyllä muttei kypärää :D

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.1.18 13:07:50

"No eikös jokainen saa tehdä ja ratsastaa miten haluaa?"

Saa. Mutta asia on kuitenkin niin, että ihmiset ovat laumasieluja: kun kaikki käyttävät kypärää, kukaan ei tule ajatelleeksi ratsastamista ilman kypärää. Kun joku ei käytä, joku (ehkä nuorempi henkilö) katsoo mallia, että noinkin voi tehdä. Siitä se sitten lähtee, muoti syntyy. Tässäkin ketjussa parissa viestissä on kerrottu, että joillain talleilla juuri kukaan ei käytä kypärää. Ei se ole sattumaa - kypärättömyys tarttuu. Mä olin lukioikäisenä vaihdossa maassa, jossa oli tavallista olla käyttämättä turvavyötä. Se tarttui muhunkin. Kun tulin takaisin Suomeen, kaikki oli aivan pöyristyneitä, että miten en käytä turvavyötä. Ei sekään fiksua ollut, niin kuin ei ole kypärättä ratsastaminenkaan. Aikuinen ehkä osaa arvioida paremmin riskejä (vaikka moniko miettii sitä, korvaako vakuutus päävamman, jos se on tuloksena kypärättä ratsastamisesta - varmasti moni hakisi sen kypärän kuitenkin päähän, jos miettisi), mutta nuori ei. Siksi aikuisen on hyvä arvioida tekojaan myös siltä kannalta, millaisen esimerkin antaa.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.1.18 13:34:59

Täällä päin on yksi talli, jonka tallinpitäjäkin laittaa faceen kuvia junnuista, jotka menee kiitolaukkaa pellolla ilman kypärää tallin omistajan hevosilla..

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.18 13:46:33

Käytän autolla ajaessa turvavyötä vaikka olen ajanut 20 vuotta, jopa ammatikseni. Käytän myös aina kypärää, vaikka olen ratsastanut yli 30 vuotta. Aina voi sattua jotain. AINA.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Minnatje 
Päivämäärä:   22.1.18 13:55:22

Minulla on se näppituntuma, että kypärän käyttö on yleistynyt. Esim. oma opettajani, joka paljon ratsuttaa, käyttää aina kypärää ja vähän villimmillä hevosilla myös turvaliiviä. Mutta kyllä niitä "ei minulle mitään satu" -tyyppejäkin edelleen riittää.

Usein kypärättömyyttä perustellaan juuri sillä, että taitava ei tarvitse tai jotain muuta yhtä älytöntä. Vaikka olisi niin taitava, että hevoset ovat aina sataprosenttisesti hallinnassa (itse en ole ikinä nähnyt niin taitavaa ratsastajaa), hevonen saattaa esimerkiksi kompastua ja kaatua ihan yllättäen.

On erikoista, että jotkut yhä kuvittelevat, että itselle ei voi käydä mitään, vaikka parin vuoden sisään on ollut paljon uutisia vakavasti loukkaantuneista tai jopa kuolleista ratsastajista, jotka ovat olleet taitavia amatöörejä tai ihan ammattilaisia.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.1.18 14:01:43

Enemmän käytetään kypärää nyt kuin vaikka 10v sitten. Omassa päässäkin se on nykyään 99% ratsastuskerroista kun ennen paljon vähemmin.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.1.18 14:05:44

Arvon nimimerkki Tatt, ilmeisesti nimimerkkisi lopussa on yksi t liikaa ja alusta T:n ja a:n välistä puuttuu w...

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   22.1.18 14:33:20

Minunkin mielestä jokainen saa ratsastaa halutessaan ilman kypärää, ilman että muut jeesustelevat. Jos nuori oppii huonoja tapoja mm. polttaa tupakkaa, kiroilee tai vaikka ratsastaa kypärättä, voivat vanhemmat syyttää vain itseään, heikkolaatuista kasvatustaan. Nämä esimerkkinä muille saa naurattamaan. Tyttö ratsasti yli kymmenen talilla jossa muutamat ratsastivat ilman kypärää, mutta kas tyttö käytti aina kypärää ja tarvittaessa turvaliiviä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ¨¨ 
Päivämäärä:   22.1.18 14:42:24

Pari kertaa kun käynnistä kaatuu hevosen kompastuessa ja tulee niin alas että kypärä halkee, niin ei edes suunnittele ratsastavansa ilman (kyllä, sama hevonen ja jalkavaivainen, itselle selvisi myöhemmin vaivat, ei oma).

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: sddfdsf 
Päivämäärä:   22.1.18 14:50:33

Senkun menee miten haluaa, mutta jos putoaa selästä ilman kypärää ja vammautuu, niin yhdenkään vakuutusyhtiön ei tule korvata tai toisen veronmaksajan maksaa hoitokustannuksia julkisessa terveydenhuollossa. Kaikki kustannukset tulee jäädä sen idiootin omilla harteille.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 15:01:25

Kyllähän noita ilman käypärää ratsastavia näkee välillä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   22.1.18 15:04:07

Ainoat henkilöt, joiden olen viimeiseen sanotaanko kymmeneen vuoteen nähnyt olevan käyttämättä kypärää, ovat olleet lännenratsastajia (suurin osa kisoissa, mutta pari henkilöä myös sekalaisen seurakunnan yksityistallilla). Harrastelijalännenratsastajatkin useimmiten käyttävät kypärää, mutta muutamia yksittäisiä kertoja ovat ilmestyneet maneesiin ilman.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.1.18 15:05:18

Aika moni täällä tuntuu ajattelevan että jokaisen oma asia. olette varmasti sitä sakkia joka myös luulee että rahaa saa seinästä ja hoitohenkilökunta tekee työtään ilman palkkaa?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   22.1.18 15:07:47

Jonkin verran edelleen näkee kypärättömiä, mutta ehkä jo vähenevissä määrin.

Meidän nykyisellä tallilla en ole kenenkään nähnyt ratsastavan ilman kypärää, edellisellä tallilla oli yksi kypärätön omistaja ja yksi vuokraaja, aikuisia ihmisiä ja pienten lasten äitejä molemmat. Ystävälläni on oma talli ja useita nuoria estehevosia ja hän käyttää kypärää vain kisoissa ja valmennuksissa, muuten menee aina ilman. On pudonnut useita kertoja niin että luut on poikki ja aivotärähdyksiä tullut, mutta ei näe siltikään tarpeelliseksi käyttää kypärää. Omapahan on päänsä, ei se varsinaisesti minun elämääni tai meidän ystävyyteemme vaikuta.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   22.1.18 15:18:31

Oikeesti, vähän järkeä nyt :)

Mä usein en käytä kypärää maneesissa. Mun hevonen ei kompastele, sillä on hyvä motoriikka ja liikkeet. Se on hallinassa, ei keuli tai pukittele.

Toki silläkin on päivänsä, mutta se on sitä hevosenkäsittelytaitoa, nähdä tilanne ja toimia sen mukaan. Laitan kypärän jos näen, että on villimpi tai jos maneesissa on muita sellaisia. Tai jos on kova myrsky tms, että on sinkoilun mahdollisuus.

Maastoon ja muilla kun omallani aina kypärä ja joskus käytän turvaliiviäkin. Ei se maailma ole niin mustavalkoinen, lapset, että joko aina kypärä tai ei koskaan, älykäs osaa harkitamitä varusteita tarvitaan :)

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 15:28:28

meilläkin oli ennen useita jo kokeneempia jotka menivät ilman. Nykyään vain "pomo" menee ilman.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.1.18 15:49:16

Meinaatteko te, että jos kaikki käyttäisivät kypärää niiin maksaisimme vähemmän veroja?
Kyllä niitä veroja maksetaan niin julmetusti ja niitä käytetään asioihin joihin emme aina haluaisi, ja vaikka onnettomuus ratsastuksessa olisikin paha niin niitä kuitenkin sattuu niin harvoin, ettei sen takia kannattaisi olla huolissaan verorahoista.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   22.1.18 15:53:51

Kypärättömyyttä puolustetaan sillä, että tuntee hevosen, hevonen on rauhallinen, osaa hallita hevosen ja tilanteen, osaa ennakoida ja osaa tippua oikein. Mutta mikä on se syy miksi sitä kypärää EI voisi laittaa päähän? Miksi se häiritsee tai haittaa? Tätä en ymmärrä. Syy ei voi olla se, että tulee kylmä, kun nykyään saa niin monenlaisia päähineitä kypärän alle. Mikä se syy on?

Käytän itse aina kypärää, vaikka nykyään putoan todella harvoin. Yksi on vanhempi poniruuna, joka on ollut minulla yli kymmenen vuotta. En ole moneen vuoteen tippunut siltä, saati ollut sen kanssa tilanteessa jossa edes voisin tippua. Silti kypärä on päässä. Toinen on nuorempi pv, jonka olen kouluttanut itse alusta saakka. Siltä en ole tippunut koskaan. Silti pidän kypärää. Kolmas on korkea ja raskasrakenteinen pv, jolta tipun ennen lähes päivittäin uudelleenkoulutuksen aikana, nykyään harvemmin. Käytän kypärää myös sillä.

Meillä käy ratsastamassa myös kaksi teini-ikäistä tyttöä ja yksi vanhempi nainen. Heilläkin on ehdoton kypäräpakko, vaikkei sitä ole tarvinnut edes sanoa, sillä kypärän käyttö on heillekin itsestään selvää. Käytän myös autossa aina turvavyötä.

Yhtäkään oikeaa ammattilaista en ole nähnyt hevosen selässä ilman kypärää, vaikka olen työskennellyt ja vieraillut useilla eri talleilla. Ainoat, jotka ovat ratsastaneet ilman kypärää ovat olleet niitä "ammattilaisia".

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   22.1.18 16:06:34

Luulen että kypärättä ratsastaminen on vähentynyt osittain kypäräsääntöjen muuttumisen myötä. Nykyäänhän saa mennä vaikeita koululuokkia kypärä päässä, ja aika monikin huippu käyttää. Ja kypäristä tehdään koko ajan hienompia ja hienompia, varustekilpailua sekin.

Itselle pahimmat loukkaantumiset ovat tapahtuneet hevosten kompastua yllättäen... Ei paljon auttaneet omat taidot siinä kohtaa

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.1.18 16:10:44

Ei ole toisten ratsastajien tehtävä olla roolimalli penskoille. Kasvattaminen on vanhempien työtä, ratsastuskoulussa hevosasioissa myös ratsastuksenpettajan. Käytän kypärää, mutta en siksi, että minun velvollisuuteni olisi kasvattaa teidän lapsianne.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: 666 
Päivämäärä:   22.1.18 17:13:52

Muistan ikuisesti sen uutisen kun jollain oriasemalla oli hoitajatyttönen hypännyt hepan selkään kypärättä (oli viemässä ilmeisesti tarhaan), oli pudonnut, pää osu kiveen ja henki pois.

Eli siis joo, todellakin käytän kypärää, myös silloin jos menen edes minuutiksi selkään.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Pottapää 
Päivämäärä:   22.1.18 19:24:23

Ne joilla ei ole mitään siellä päässä mitä suojata voivat puolestani mennä ilman kypärää. Toivottavasti tippuvat sitten sen verran pahasti ettei verorahojani mene heidän kuntouttamiseen. Kuoppaaminen tulee halvemmaksi.
Itselleni pääkoppani on arvokkain omaisuuteni. Asuntoni, pankkitalletukseni tai mikään muu ei yksin eikä yhdessä korvaa aivotoimintani ainutlaisuuttani. En ole edes Mensan jäsen. Mulle riittää että aivoni riittävät käskyttämään käsiäni, jalkojani, ymmärtää näkemääni ja kuulemaani, auttaa suunnittelemaan huomista.
Ja ennen kaikkea aivoni tunnistaa rakkaimmat ihmiseni ja edesauttaa heidänkin arkielämää. Jos tuhoaisin pääkoppani, tuhoaisin niin monen läheisenikin elämän, arjen ja tulevaisuuden haaveet.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   22.1.18 19:41:54

Te verovarojen perään kuuluttavat asutte ilmeisesti kaupungissa ja lähdette ulos vaan kun maa on sula? Viimeisen vuosikymmenen aikana olen jääkelillä liukastunut ja kaatunut monta kertaa ja loukannutkin itseni. Enemmän olisin kypärää tarvinnut kävellessä kun en voi itse vaikuttaa jalankulkuväylien kunnossapitoon.

Sen sijaan maneesi, tuttu hevonen, tutut tallikaverien hevoset on hyvin ennustettavissa oleva yhdistelma jos on sitä hevosen lukutaitoa.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Leya 
Päivämäärä:   22.1.18 19:53:12

Mullakin oli hevonen, joka ei hyppinyt, keulinut tai pukittanut ja oli niin varma kuin hevonen voi olla. Välillä ratsastin ilman kypärää jos vain keventelin. Onneksi kerran laitoin kuitenkin kypärän, vaikka ensin meinasin mennä ilman, koska jalustinhihna katkesi laukassa pääty-ympyrällä ja tulin alas, koska olin kevyessä istunnassa. Sen jälkeen ei oo tullut mieleenkään ratsastaa kypärättä. Että ei se hevosen varmuus ole ratkaiseva tekijä siinä, että voiko tippua vai ei.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   22.1.18 20:01:01

Leya, se onkin sitä ennakoitia ja tilanteenlukutaitoa, tarviiko kypärän vai ei. Estesatulassa voi tuollaisesta tippua, koulusatulassa ei. Varusteetkin mulla on tapana tarkistaa aina, mikään hyväkuntoinen hihna ei katkea normaalissa ratsastuksessa.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: aikuinen mies 
Päivämäärä:   22.1.18 21:12:58

Tuttu hevonen, ennakointia, taitoa? Sanoisin että lievää ylimielisyyttä ilmassa. Onneksi meidän tallilla ei kukaan ratsasta ilman kypärää. Kypärä vaaditaan ja sen käyttöä valvotaan. Tallilta saa lainaan jos oma unohtuu.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: nipa 
Päivämäärä:   22.1.18 21:20:11

Vaikka oman hevosen hallitsisi, ei voi hallita ympärillä olevia. Aina voi joku tulla päin, hevonen kompastua jne.. Koskaan ei voi olla täysin varma siitä, että mitään ei käy.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Leya 
Päivämäärä:   22.1.18 21:22:11

Ei oo mun päästä pois jos joku ei käytä kypärää, mutta hyvää perustelua sille käyttämättömyydelle en oo vielä keneltäkään kuullut.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.1.18 21:48:39

"Ei ole toisten ratsastajien tehtävä olla roolimalli penskoille. Kasvattaminen on vanhempien työtä, ratsastuskoulussa hevosasioissa myös ratsastuksenpettajan. "

Kasvattaminen on vain vanhempien työtä siinä tapauksessa, että lapset ovat aina vain vanhempien kanssa. Jos taas ovat joskus jossain muuallakin, niin kuin ovat, nuoret (ja aikuisetkin) ottavat vaikutteita muista. Näin se on, vaikka joku kuinka haluaisi, että lapsi tekee vain sen, mitä vanhemmat ovat sille opettaneet.

Kyllä mä ainakin ymmärrän, että mun vastuu aikuisena on näyttää hyvää esimerkkiä lapsille ja nuorille. Jos en näytä, on aika tekopyhää vaatia, että lapset ja nuoretkin toimivat hyvin.

Vastata voi vain omista teoistaan, myös esimerkin antamisessa. Monen ratsastavan lapsen ja nuoren vanhempi ei tiedä hevosasioista mitään, ja nuoremmat ottavat esimerkkiä kokeneemmilta, muiltakin kuin ratsastuksenopettajilta.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Niinis 
Päivämäärä:   22.1.18 21:54:53

Juu sama huippuratsastaja ratsuttaa hevoset täälläkin ilman kypärää..justiis maastareitakin hypännyt ilman. Kuvia tai videoita ei saa ottaa..ei ainakaan ladata nettiin. Sen verran ymmärtää...

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.18 22:11:11

Typerin väite hetkeen, että ”mun hevonen ei kompuroi”. Siis mitä?! Elävä eläin voi aina kompastua tai liukastua. Ei olekaan ihmistä tai eläintä, joka ei joskus jostain syystä liukastelisi tai kompuroisi.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.1.18 22:32:01

Mikäli ratsastaja tippuu sen takia, että jalustinhihna katkeaa kesken kevyen istunnan, niin on kyllä syytäkin käyttää kypärää. Sellaisella tasapainolla saattaa kyllä tippua herkästi, jolloin on syytä olla kypärä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.1.18 06:29:03

Meidän tallilla on kypäräpakko, hevosten omistajat sitoutuvat siihen vuokrasopimuksen allekirjoittaessaan. Satunnaiset hevosten liikuttajat ja valmentajat komennan selästä alas, jos ei ole kypärää päässä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   23.1.18 07:02:14

Sitä en ymmärrä, miten SRL hyväksymillä ratsastuskouluilla ei ole vielä pakollista käyttää kypärää kaikkien tallilla ratsastavien eli yksityisratsukoiden?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Leya 
Päivämäärä:   23.1.18 07:50:02

Siksipä pidänkin kypärää, kun en koskaan ole täydellinen ratsastaja ja tasapaino voi hetkellisesti horjahtaa, syystä tai toisesta.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   23.1.18 08:59:47

Meidän nuoret käyttävät aina kypärää mutta talilla ratsastaa jokunen aikuisratsastaja ilman. Se on heidän asiansa! Ei kukaan nuoremmista ole koskaan edes halunnut ottaa "mallia". Vanhemmat laittavat rajat ja kertovat lapsilleen kuinka toimitaan. Tallilla käy melko lihavia ja tupakoiviakin, pitäisikö heidän käyntinsä kieltää kun "näyttävät"huonoa esimerkkiä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: potta 
Päivämäärä:   23.1.18 09:19:44

kolmesta hevosestamme kahden selkään en menisi koskaan ilman kypärää, mutta sillä kolmannella menen joskus. Joo, voihan se kaatua, mutta voinhan minäkin. Ja joo, hevosen selästä tulee korkeammalta, mutta ajattelen niin, attä ihan kaikkia riskejä ei voi poistaa, ja että tämä riski on niin pieni, että sen voi hyväksyä. Kyseinen hevonen on ollut minulla kohta 10v, joten aika hyvin tiedän mitä se tekee ja mitä ei.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   23.1.18 09:27:38

"Meidän nuoret käyttävät aina kypärää mutta talilla ratsastaa jokunen aikuisratsastaja ilman. Se on heidän asiansa! Ei kukaan nuoremmista ole koskaan edes halunnut ottaa "mallia". Vanhemmat laittavat rajat ja kertovat lapsilleen kuinka toimitaan. Tallilla käy melko lihavia ja tupakoiviakin, pitäisikö heidän käyntinsä kieltää kun "näyttävät"huonoa esimerkkiä."

Ja kaikkien junnujen vanhemmat ovat aina lastensa mukana joka paikassa laittamassa rajoja ja kertomassa miten toimitaan? Ja kaikki lapset ja nuoret tekevät aina niin kuin vanhemmat niille sanovat? Sinäkin aina tottelit lapsena ja teininä, et koskaan kyseenalaistanut vanhempiasi? Ihan varmasti!

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.1.18 09:33:04

Aamen Hanna, respect!
Voi kun kaikki olisivat yhtä järkeviä.
Minulla on kaksi syytä, miksi en käytä kypärää, toinen liittyy terveyteeni, eikä kuulu muille. Ratsastusvuosia on takana kohta 50, satulassa on tullut vietettyä tuhansia tunteja.
Kypärän käyttö ei ole pakollista eikä lakisääteistä. Nuorten ja kokemattomien on järkevää sitä käyttää, varsikin kun kypärät on kehitetty kevyenniksi ja ilmavammiksi. On myös fakta, että autoilijat eivät osaa kohdata hevosia, itsellenikin oli muutama päivä sitten läheltä piti - tilanne, kun pakettiauton kuljettaja oikoi mutkan suoraksi, eikä ollut nähdä minua etuikkunan leveän palkin takaa. Pysäytti, avasi ikkunan ja pyysi anteeksi :)
Silti, käytän tai olen käyttämättä, se on minun oma asiani. Jossitella voi ja ihmettelen näitä pahantahtoisia toivotteluja. Minä olen aina aidosti pahoillani, jos joku putoaa. Kuolemantapauksia on tullut nähtyä muutama, mm.pernan repeämä, niskan murtuma.
Esimerkki...*huoh*...en mene mäkättämään tupakoitsijoillekaan, vaikka tiedän joutuvani kustantamaan verovaroillani heidän keuhkoahtaunatautinsa kustannuksia, on muuten ikävä tauti :(

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   23.1.18 09:40:33

Vähän ehken huonosti sanottu kun o ei ymmärtänyt. Vanhempien ei tarvitse olla mukana kaikessa lastensa harrastuksia mutta heidän tulee tietää mitä heidän vastuulleen kuuluvat touhuavat. Rajat on laitettu jo lapsuudessa. sen on luottamusta puolin ja toisin. Totta kait nuoret ovat nuoria ja testaavat ja käyttäytyvät nuorten tavoin mutta pointtini oli ettei syy ole "kypärättä"ratsastavissa tai tupakoivissa ihmisissä eli vastuuta lapsista tsi heidän kasvatuksestaan ei voi sysätä toisille.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   23.1.18 10:10:33

Kypärää kuuluukin käyttää jos on sitä mieltä, että hevonen voi tuosta vaan kompastua sileässä maneesissa. Mulla on yli 10 vuotta takana nykyisen kanssa ja jos se ilman syytä alkaisi kompuroida lähtisi se klinikalle tutkimuksiin. Se ei todellakaan laahusta etupainoisena kompuroiden :D

Miksi en aina käytä kypärää? Samasta syystä kun en aina laita suojia hevoselle. Katson tilanteen ja laitan ne varusteet mitä tarvitaan, itselle ja hevoselle. Jos maneesissa on uusi ratsukko joiden taitoa en tunne, laitan kypärän. Kun tulevat tutuiksi ja tiedän taidot voin jättää pois. Meidän tallilla ei todellakaan kukaan hevonen ”tule päin”, kaikki ovat melko osaavia. Jos jollain on esim nuori joka voisi tehdä sen on ratsastaja kuitenkin sen verran osaava, että tietää varoittaa muita = laitan sen kypärän.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Minnatje 
Päivämäärä:   23.1.18 11:00:14

Kukaan ei ole vielä vastannut, mitä haittaa siitä on, jos laittaa varmuuden vuoksi kypärän. Nykyisin ovat niin kevyitä ja ilmastoitujakin, että eivät ole yhtään epämukavia, edes kesällä.

Minusta hyvää hevostaitoa on ymmärtää, että hevonen on elävä eläin, joka voi käyttäytyä ihan yllättäen arvaamattomasti. Se, että hevonen ei ole koskaan ennen kompastunut tai säikähtänyt, ei tarkoita, etteikö se jonakin päivänä saattaisi niin tehdä. Tai, kuten joku sanoikin, saattaa tapahtua jotain itsestä ja hevosesta riippumatonta.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.18 11:09:31

Vain nuorille ja kokemattomille kypärä ja "mun hevonen ei kaadu"?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.18 11:10:12

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/30/onnettomuus-ei-katso-ammattitaitoa Ja se puuttuva linkki

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.1.18 11:48:18

Mä usein en käytä kypärää maneesissa. Mun hevonen ei kompastele, sillä on hyvä motoriikka ja liikkeet. Se on hallinassa, ei keuli tai pukittele.

Eipä kompastele minunkaan hevonen, yleensä. Kerran, vain yhden kerran tuli pari muuttujaa puomityöskentelyssä (ulkoinen häiriötekijä), hevonen kompastui, itse maastouduin ja kypärä halkesi. Kumpaankaan ei sattunut, mutta kypärä teki tehtävänsä eikä se ollut minun pää joka halkesi.

Ja käytän autossakin turvavyötä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   23.1.18 11:59:29

Edelleen, kukaan ei ole perustellut sitä MIKSI kypärää ei voisi laittaa varmuuden vuoksi päähän? (Paitsi joku ylempänä perusteli sairaudella, tätä sairautta ei varmaan kaikilla ole?)

Ei, asia ei tietenkään ole minun, eikä vaikuta minun elämääni, eikä minulle ole väliä mitä ja ketä "minun verorahoillani" hoidetaan. Hoidetaan niillä alkoholistejakin, tupakoitsijoita jne. Mutta valaiskaa minua, olen kiinnostunut tietämään!

"ajattelen niin, attä ihan kaikkia riskejä ei voi poistaa, ja että tämä riski on niin pieni, että sen voi hyväksyä. "

Mutta sen kypärän päähänlaittamiseen menee ehkä 10sek. Niinkuin turvavyön kiinnitys. Miksi et siis laita sitä päähän? Jos jonkun riskin voi noin pienellä tavalla eliminoida, niin miksi ei niin tekisi?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 12:06:38

No eihän näillä "?!!" kaltaisilla ole oikeasti mitään hyvää syytä olla käyttämättä kypärää. Eihän kellään ole. Tällaiset ihmiset vaan ovat päättäneet, että ovat muka niin hyviä ja hevonen niin hyvin hallinnassa, että heille ei voi sattua mitään. Vaikka muille voikin. Mutta kuvittelevat olevansa kuolemattomia. eivät ole kohdanneet mitään sellaista, että olisivat tajunneet rajallisuutensa. Eikä se tosiaankaan ole mitään "hevosenlukutaitoa", että muka noilla perusteluilla päättää, että tarviiko kypärää vai ei. Mutta hevosenlukutaito ym. nyt on muutenkin ihan persiillään hyvin monella hevosen omistajallakin.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   23.1.18 12:35:32

Tekstinlukutaitoa pitäisi monen täällä näköjään opetella. En kuvittele olevani kuolematon, ikääkin on sen verran että tiedän hyvin oman kuolevaisuuteni. Kokemusta on myös paljon ja sen avulla osaan päätellä tarvitsenko juuri tällä kertaa kypärää vai en.

Ja _*_, puhuinkin sileästä maneesista, se ei ole enää niin sileä jos siinä on puomeja. Silloin laitan kypärän.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   23.1.18 14:31:05

No osaisiko ?!! kertoa, MIKSI et laita joka kerta kypärää?

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.1.18 14:49:57

Palominoinstaponin omistaja on niin olevinaan fiksu mutta niinpä vain my storyssaan oli ilman kypärää ratsastamassa pari päivää sitten. Ei jatkoon ja lasten esikuvana yrittää toimia.... Loppui oma seuraaminen siihen ja tovottavasti teidänkin lasten.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.1.18 15:01:42

Kyllä niitä yrittäjiä riittää. Tuttujen tyttölapsia 14v+ käy välillä kanssani maastossa ja jotkut yrittävät vänhätä sen kypärän kanssa vieläkin. Ei ole todellakaan asiaa varsinkaan alaikäisten lähteä ratsastamaan kypärättä, minähän siitä huudot saisin jos jotain sattuu. Kyseessä kuitenkin ihan ratsastuskouluratsastajat jotka varmasti ovat siihen kypärän käyttöön tottuneita!

Ennenkuin oli omat pihassa olivat vieraalla, missä yksi akka ratsasti ilman kypärää "koska olen aikuinen ja päätän itse", sama tyyppi poltti myös tupakkaa ja puhui puhelimeen hevosen selässä. Huhhuh.

Itse olen tainnut kerran olla selässä ilman kypärää ja sekin oli vahinko, huomasin kyllä samantien että nyt puuttuu jotain.

Olen minäkin tippunut lähemmäs 100 kertaa ja aivotärähdyksiä on kymmenisen tullut. Jotenkin sitä on onnistunut tippumaan päin kentän aitaa tai maneesin reunaa, ei siinä paljoa kikkailla alastulon kanssa kun on jotain kiinteää edessä.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: qwertty 
Päivämäärä:   23.1.18 15:31:30

"sama tyyppi poltti myös tupakkaa ja puhui puhelimeen hevosen selässä. Huhhuh."

Tästä moni on tietysti eri mieltä, mutta minä en näe noita juttuja suurena syntinä ja vaarana, toisin kuin ilman kypärää ratsastamisen. Tupakkaa ei tietenkään polteta hallissa eikä niin, että joku siitä häiriintyy.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Er 
Päivämäärä:   23.1.18 17:15:04

Niin no sehän onkin oikein asiallista true hevosihmisen käytöstä imeä sitä pölliä hevosen selässä.. vielä kun ne röökin kuumat tuhkat karisee siihen sään päälle.... Tämänkin meinaan olen nähnyt. Silkkiseksi klipattu hevonen ja rouva ei heti puhelimessa juoruamiseltaan huomannut, että iso hehkuva tuhka putosi kaulalle harjan viereen. Eukko vaan komensi ja survaisi kannuksella kylkeen kun heppa vähän hytkähti.. No jäi sitten minulle, tämän hevosen hoitajana todettavaksi, että kohtaan nousi sormenpään kokoinen vesikello, joka sitten parin päivän päästä puhkesi ja märki pari viikkoa. Siinä sitten putsasin ja rasvasin sitä.. Polle parka. Mahtoi kirveltää.. Kyllä niin pistää vihaksi tuollaiset ihmiset.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   23.1.18 17:45:52

Omalla otannalla väittäisin, että kypärän käyttö on lisääntynyt huimasti 90-luvusta. Siihen aikaan kyllä kypärätkin oli jollain kumilenkillä leuan alla.. ja useimmiten se kumilenkkikin oli vedetty kypärän päälle. Kypärä oli maassa ennen ratsastajaa :D
Sillon mekin ratsastettiin lähes aina ilman kypärää ja ehkä siitä helpommin jäi se tyyli, että kypärä on ärsyttävä päässä.
Itse ratsastin useamman vuoden työkseni, nuoria ja ihan vieraita hevosia, enkä edes omistanut kypärää.
Nykyisin en enää ratsasta ilman, kuin hyvin hyvin harvoin ja sekin vaan, jos täytyy syystä tai toisesta nopeasti käydä selässä, eikä kypärä ole holleilla.

En itseasiassa muista vuosiin nähneeni yhtäkään ammattilaistakaan selässä ilman kypärää.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.18 18:08:53

Itse oon ratsastanut ilman kypärää max 5 kertaa 13 vuoden ratsastusharrastuksen aikana.

Meidän tallillamme max jotkut teinit menee ilman kypärää. Ammattilaiset, lapset ja aikuiset aina kypärä päässä. Melkein aina onneksi teinitkin..

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 18:31:35

Oon muutamia kertoja ratsastanut vahingossa ilman kypärää - ollut pipo päässä ja unohdin kypärän. Olin näinä aikoina 11 tai 12 vuotias.

Nyt 16 vuotiaana en todellakaan mene ilman kypärää.

  Re: Ilman kypärää ratsastaminen - kuinka yleistä?

Lähettäjä: Kupärä 
Päivämäärä:   23.1.18 18:44:19

Meidän tallilla kaikki käyttää. Ennen yks aikuinen vuokraaja meni ilman ja kyllä sitä kaikki piti jotenkin outona, miks ei ollut kypärää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.