Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Karseimmat tallitädit

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.1.18 22:17:53

Ei nimetä talleja tai henkilöitä mutta kertokaa mitä karseimmat tallitädit ovat teidän tietääksenne tehneet ansaitakseen karsein tittelin.

Oma karsein kokemukseni kaikkien kaveria esittävästä tallitädistä joka ei tunne häpeää juorutessaan ja rienatessaan muiden asioista. On kyse tallikaverin lapsen syntymä tai kuolema, juoruilun ja pahanpuhumisen ja myrkyn keiton määrää ei voi terve ihminen käsittää.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   20.1.18 22:41:50

Kyttääjä. Neuvoja tyrkyttävä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: puolukka 
Päivämäärä:   21.1.18 01:25:18

semmone ketä kieltää laukkaamasta pukkien takia jotta tädin oma heppa ei villiintyis..

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 07:07:11

täällä pelkää myös tädit ihan laimeitakin pukkeja! laittais hevosensa töihin ettei se keskity muihin..

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.1.18 08:07:22

”Kaikkitietävä” arvostelija, ei kuuntele muita ja luulee, että nauttii suunnatonta kunnioitusta, todellisuudessa ihmiset ei vaan viitsi jankata asioista hänen kanssaan.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Pill 
Päivämäärä:   21.1.18 08:09:47

Semmoset ketkä pelkää olla siellä hevosensa selässä ja panikoi joka ikisestä tilanteesta. Ihan perus tilanne on kun joku tulee maneesiin ja viheltelee tullessaa. Täti pysäyttää hevosensa ravista keskelle uraa katsomaan ovea, jottei se vaan säikähdä sisään tulevaa hevosta. Tämä riitti kun tapahtuu tunnin aikana 4-5 kertaa, alkaa ihan pikkusen pänniä. Johan se hevonen oppii tuijottamaan ovea kun sen joka kerta omatoimisesti sinne kääntää ja oikein pysähtyy tuijotamaan. TÄDIT, ostakaa hevoset joita ei tarvitse pelätä kuollakseen. Sen hienon hevosen ylläpitäminen jatkuvassa pelossa ei luo sinulle arvostusta vaan päin vastoin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: yees 
Päivämäärä:   21.1.18 08:45:46

Tädit jotka kuvittelee, että heille tyrkytetään neuvoja ja kytätään päälle ja otetaan itseensä joka asiasta. Eivät tajua että hevosihmisillä on vaan tapana seurata mitä ihmiset ja hevoset ympärillä tekee. Itse olen kyllä hyvin varovainen neuvomaan ja rautalangasta väännän samalla että kyseessä on vain minun näkemykseni ja että se ei ehkä johda mihinkään, mutta joku on sitä kokeillut/itse joskus kokeillut jollain hevosella toimivana jne minkä pitäisi kyllä osoittaa tädille etten tyrkytä mitään. Jos aihe on sellainen että itsellä siihen ylipäänsä jokin kenties rakentava kommentti voi löytyä. Paljon saa jättää sanomatta koska täti vaan suuttuu. Ei hänelle voi sanoa, että hevosesi on vaikkapa voimaton tai jotain.

Mutta harvoin karseita tallitätejä löytyy ja toivottavasti en itsekään ole sellainen. Jos joku täti pelkää niin häntä kuuluu rohkaista vaikka samalla onkin pakko tehdä tädille selväksi ettei hänen hevosensa ja pelkonsa voi määrätä muun tallin tahtia mitenkään.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   21.1.18 08:49:34

"Oma karsein kokemukseni kaikkien kaveria esittävästä tallitädistä joka ei tunne häpeää juorutessaan ja rienatessaan muiden asioista. On kyse tallikaverin lapsen syntymä tai kuolema, juoruilun ja pahanpuhumisen ja myrkyn keiton määrää ei voi terve ihminen käsittää."

Tunnetaankohan me sama täti. En tiedä voiko sanoa tädiksi, nelikymppinen ihminen tai ei välttämättä vielä sitäkään, mutta aivan mahdottoman pahansuopa, ilkeä ja valehteleva muija. Esittää ystävällistä, mutta saa jopa lapsen syntymästä väännettyä haukkumista.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.1.18 09:04:29

Mites olis positiivisempi ajattelu teille kaikille?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.1.18 09:22:22

Mun mielestä jokainen karseaa tallitätiä kestävä on positiivisen ajattelun mestari.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 09:22:55

Meillä jopa tallinomistaja kuuluu tähän kategoriaan, missä muiden hevoset ei saa edes pierasta tai ratsastaja aivastaa, ilman että hänen hevosensa vauhkoontuvat.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Onhan noita 
Päivämäärä:   21.1.18 09:23:17

En tiiä karseimmasta, mutta huvittavinta oli, että kaveri hommas omanhevosen yli kolmekymppisenä ja sen jälkeen siitä tuli niin kaikki tietävä ku olla ja voi. Loppupeleissä se oma tietäminen ei ollutkaan niin hyvä vai osaaminen kun hevonen oli sille liian hankala.
Noo oli kuitenkin kova tuputtaa omia neuvojaan osaavammallekkii nuorelle...

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   21.1.18 09:25:40

Meillä oli karsea tallisetä :-D

Omistaa yhden etupainoisen suokin, jolla hypännyt 80cm luokkia. Kuvittelee tietävänsä esteistä kaiken ja tulee neuvomaan.

Miehet...ne luulee olevansa eksperttejä heti, kun tietää missä on etu- ja missä takapää :-D

Pitäis laittaa se mun nuoren selkään vähän näyttämään miten mennään. Sais lähdöt sillä sahaamisella ja kellumisella melko nopeasti. Ei vaan viitsi kiusata vanhaa ihmistä, menee vielä lonkka murskaksi.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: OzA 
Päivämäärä:   21.1.18 09:26:48

Täti, joka puhuu ja selittää koko ajan, osaa kaiken, muut ei mitään, muut tekee kaiken väärin, lentää joka tallilta pihalle ja mustamaalaa ex-talleja ja niiden avainhenkilöitä tasolla törkeä herjaus. Poliisitkin arvioi, että on niin sekopää, että rikosilmoitus vaan yllyttää lisää. hyperaktiivinen, epätasapainoinen, alistaa, kiusaa, ottaa paljon kuppia ja nyt sillä on vielä kisaava tytärkin.

Noin niinkuin muuten en pidä aroista, joita pitäisi erityishuomioida enkä tietenkään päihdeongelmaisista..

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ¨¨¨¨¨¨ 
Päivämäärä:   21.1.18 09:50:03

Arat, esteitä pelkäävät, pukittelua ja loikkia pelkäävät, selittäjät, koko ajan puhujat, neuvojat, kyselijät, luulijat, olettajat, lehteriviisaat, valittajat, mielensäpahoittajat, muiden haukkujat

Selainen erityisen ärsyttävä piirre - haalii aina kovaan ääneen paljon talkoohommia ja jättää ne aina tekemättä. Joko tulee paikalle ja selittää selittää ja jossain vaiheessa häipyy tai sitten ei tule paikalle ja selittää.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   21.1.18 10:00:38

puolukka: Miksi sillä hevosella täytyy päästellä pukkilaukkaa muiden seassa?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: puolukka 
Päivämäärä:   21.1.18 10:08:40

Mustikka: Ei ole kyse pukkilaukasta vaan ihan säälittävästä pukista :)

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.1.18 10:28:31

Kuten muussakin elämässä, ne on raskaimpia, jotka ylistää itseään ja vähättelee muita. Hevosethan antavat tähän mitä parhaimmat lähtökohdat.

Karseita on pahaa puhuvat ja hevosiaan huonosti kohtelevat.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   21.1.18 11:04:43

Mun mielestä siinä että pelkää vaikka pukkeja tai on ylivarovainen ei ole mitään "karseaa". Toki tällaiselle ihmiselle olisi hyvä että pääsisi asian yli tai siinä eteenpäin ja harrastuksesta tulisi mukavaa. Se on kuitenkin varmaa että jos olet tuollainen epävarma, puhutaan seläntakana, tiedetään paremmin ja ehkä neuvotaan vaikka neuvoja ei pyydetä. Eli just toi, ylistetään itseä ja vähätellään muita. Onhan se karseaa.

Välillä itsekin tulee mieleen että tekisi mieli neuvoa muka osaamattomampia ja taivastella jotain tolsten erilaisia tapoja. Ja varmasti minustakin puhutaan selän takana. Pitää vaan yrittää muistuttaa itselleen olla ystävällinen kaikille ja ei mennä mukaan juorukerhoihin. Ja suhtautua huumorilla neuvojiin, tai ottaa opikseen. Ylipäätään suvaita erilaisuutta. Ja todella rasittavia ihmisiä vaan on olemassa. Niitä sitten voi yrittää vaan vältellä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 11:22:26

"Lähettäjä: Anni
Päivämäärä: 21.1.18 08:49:34

"Oma karsein kokemukseni kaikkien kaveria esittävästä tallitädistä joka ei tunne häpeää juorutessaan ja rienatessaan muiden asioista. On kyse tallikaverin lapsen syntymä tai kuolema, juoruilun ja pahanpuhumisen ja myrkyn keiton määrää ei voi terve ihminen käsittää."

Tunnetaankohan me sama täti. En tiedä voiko sanoa tädiksi, nelikymppinen ihminen tai ei välttämättä vielä sitäkään, mutta aivan mahdottoman pahansuopa, ilkeä ja valehteleva muija. Esittää ystävällistä, mutta saa jopa lapsen syntymästä väännettyä haukkumista"

Huh, huh. Voiko olla tottakaan?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.1.18 14:42:33

Ne, jotka valtaavat pesukarsinan, käytävän etc. Koita siitä nyt sitten mennä oman nuoren kanssa ohi, kun tädeillä vähän kestää. Ei auta sanominen nätisti eikä rumasti. Onneksi oma ei potki, mutta tädin hevosista en voi sanoa samaa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   21.1.18 14:57:00

Josko viisaat ja aina kaiken osaavat, hyvin käyttäytyvät pikku pissikset olisivat saaneet haukkumisensa haukuttua??!!
Kannattaisi harrastaa välillä vaikka tallin siivoamista, josta olisi kaikille varmasti enemmän hyötyä, kuin pään aukomisesta!!

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ennemmin täti 
Päivämäärä:   21.1.18 15:05:25

En ymmärrä, miksi joidenkin persausta kutittaa vaikka mikä tallilla.. Onko se tuo ikä? Vaikka ei minua ole junnunakaan jaksanut kiinnostaa toisten puuhat/onko rohkea vai arka/yrittääkö päteä jne.. Toki tuo jälkimmäinen hieman nyppii, vaan antaa olla. Ymmärrettävää on, että kukaan ilmapiirin myrkyttäjä ei ole kovin pidetty henkilö.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   21.1.18 15:18:08

Hyvät tädit menee korkeelta ja kovaa. Tädit kesyttää ne pentujen väärin päin pohkeen takana juoksija- kurittomat pukittajat.
Tädit joutuu sietämään hiutale pissis masentuja ei huvita sukupolven oikkuja ja liikuttamaan niiden hevosia, kun ei nyt oikein motivoi.

Huonot tädit huutelee lehtereiltä, osaa kaiken muttei tee eikä ole koskaan tehnytkään mitään itse. Pahimmat wt tädit inhoaa maneesissa olevia esteitä, putoavia lumia, vauhtia, ääniä - he ovat poistamassa häiriötekijöitä sen sijaan, että eivät välittäisi.

Huonoilla tädeillä on paljon puheita, he puhuvat paljon ja tekevät vähän. He kiusaavat hevosiaan kaiken maailman valmennusturismilla, kuiskauksilla, naksutuksilla, huiskauksilla, vuokraamalla, syöttämällä liikaa ja väärin, loimittamalla väärin.. ja heillä on vahvat mielipiteet eri tavoin toimivista. Hulluimmat soittaa hevosilleen joululauluja ja treenaa sykemittrin kanssa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   21.1.18 16:26:55

Minä olen! Siis tallin kauhein täti ja ihan varmasti!
Tuntomerkkini: Pyydän toisen hevosen omistajaa siivoamaan omat jälkensä kuten esimerkiksi hevosensa läjän pesu- tai kengityspaikalta, käytävältä tai ihan tallin oven edestä. Sanon, jos joku kuljettelee kullannuppuaan käytävällä ilman riimua pelkästä etutukasta. Esitän, että roskikset tyhjentäisi ja satulahuoneen lattian lakaisisi kukin meistä vuorollaan eikä vain muutama sama tallilainen aina, homma kun kuuluu kaikille. Neuvon ottamaan tilsat pois kavioista kopauttamalla eikä lämpimällä juoksevalla vedellä sulattamalla, koska lämpimän veden kulutuksen maksamme kaikki yhdessä. Puutun siihen, jos joku ripustaa tavaransa tai peräti kiinnittää hevosensa vesihanaan (kyllä, tätäkin on tapahtunut). Toivon ääneen, että koiranomistaja korjaisi pois hauvansa tallin tai heinävajan lattian kulkureitille tuottaman kääkän. Jopa siihenkin kehtaan räävittömästi puuttua, jos joku juniori on lähdössä liikkeelle niin, että ratsun varusteet ovat selvästi päällä nurinkurin tai jalustimet roikkuvat alhaalla kuljettaessa ovesta, jossa ne voivat helposti tarttua ovenkahvoihin. Huippuna kaikesta sanon jopa siitä, jos joku pukkaa täyteen lappamansa lantakottarit pakkasella vaivihkaa vain ulos ovenpieleen jäätymään, vaikka vähän matkan päässä on lantala.
Olen siis tallikyttääjä pahimmasta päästä. Toki yritän sanoa aina niin kauniisti kuin voin, mutta tarvittaessa kyllä sitten jatkossa sen verran painavasti, että viesti menee perille, jos se kauniisti sanominen ei ole tehonnut.
Sitä kyllä ihmettelen kovasti, että monet ovat väittäneet kaipaavansa minua tallilla silloin, kun hevoseni joskus on ollut sieltä poissa:)

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   21.1.18 16:41:38

Ihmiset on hirveän erilaisia luonteeltaan. Minusta viimeksi mainittu nipottava tallitäti olisi erittäin rasittava seuralainen. Itse olen hyvin boheemi sata rautaa tulessa oleva hajamielinen sähläri. Toki mitään typerää ja toisille vaarallista ei saa tehdä, mutta kaikki ei vaan ole samanlaisia tarkkoja ja pedantteja.

Meidän tallinomistaja on kanssa melko rento. Jotain oikeita asioita sanoo kyllä missä onkin järki, mutta ei koko ajan nipota. No pari tätiä on sitten ottanut tätä "valvon muiden jälkiä roolin"
Loimia ei ripusteta noin, suojat pitää laittaa oikeinpäin kuivumaan, letkut pitää taiteilla aina samoin päin, kentällä ei saa juoksuttaa ettei tule kuoppia, hirveä haloo jos joku unohtaa puomin tai lantakasan, lattiaa pitää olla ihan koko ajan lakaisemassa ja raipatkin on väärinpäin raippatelineessä. Voi hyvää päivää, että on rasittavaa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   21.1.18 17:28:32

"Ihmiset on hirveän erilaisia luonteeltaan. Minusta viimeksi mainittu nipottava tallitäti olisi erittäin rasittava seuralainen. Itse olen hyvin boheemi sata rautaa tulessa oleva hajamielinen sähläri. Toki mitään typerää ja toisille vaarallista ei saa tehdä, mutta kaikki ei vaan ole samanlaisia tarkkoja ja pedantteja."

Heps, ilmeisesti pissis, on vaarallinen tyyppi!
Kaikki asiat mistä yks ansiokkaassa puhenvuorossaan otti esille ovat tärkeitä turvallisuuteen tai yleiseen siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyviä!

Tällaisia homeloita hepsejä, joiden ymmärrys on olematon siitä, että hevonen on vaarallinen eläin ja jota on käsiteltävä turvallisesti oli se sitten pystyynkuollut tai virkeämpi otus. Jos oma käsityskyky ei ole riittävä, kannattaa kunnella niitä, jotka jotain asioista ymmärtävät.

Nykynuorillehan ei saa sanoa mitään, sillä he tietävät kaiken ja hallitsevat koko hevosmaailmaa, tai ainakin luulevat niin kauan kunnes jotain todella pahaa tapahtuu !

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   21.1.18 17:41:44

Tällä hetkellä tallin pahin setä. Joo... kaiken tietävä ukkeli. Todellisuidessa ei tiedä mitään ruokinnasta tai hevosen perusanatomiasta.

Kyseenalaistaa jopa ell:n neuvot ja hoitaa jännevammaa juuri niin kuin itse haluaa. Jännevammakin tullut ihan jonkun muun toimesta kuin sedän itsensä. Tallin heinä on aina huonoa, tallissa milloin liian kylmä + 5, +10 pitäisi olla, ovia pidetään auki kyllä pakkasella sedän omasta toimesta, karsinassa purua vain nimeksi, toipilaan ruokinta sama kuin kilpailevan ravurin, hevonen jäykkä kui

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Siri 
Päivämäärä:   21.1.18 17:43:10

Minä kammoan tiettyä tyyppiä. Haukkuu aina tallipaikat, blogissa löytyy valheita mihin uskoo itsekin, sen kerran kun tekee jotain takuuvarmasti instassa on kuva, kehuu itseään tarkaksi- todellisuudessa ei ole sitä, jokseenkin laiska ja sairas päästään. Luulee kaikkien olevan sen kavereita, mutta kaikki tuntee tyypin ja huvittuneena nauraa tarinoille. Pelastukoon häneltä ken pystyy.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: höpsis 
Päivämäärä:   21.1.18 17:57:51

Kyllähän nää jatkuvasti tallipaikkaa vaihtavat voisivat katsoa myös peiliin. Ja komppaan Siriä! Haukkuvat aina edellisen paikan. Vastenmielistä :-(

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   21.1.18 18:51:28

Hankalin täti on kyllä tavallaa se täti tai setä, joka pelkää. Hankalat luonteenpiirteet voi vielä sivuuttaa, mutta juurikin jos täti kieltää laukkaamasta juuri sillä hetkellä kun hän on samassa maneesissa kuin itse, niin voi alkaa jurppimaan vähän enemmänkin. Kyse on siis ihan hallitusta laukasta tai jopa vaan lisätystä ravista halkaisijalla.

Mitä siinä sitten voi tehdä, sanoa, kertokaa viisaat..?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: tyyppi 
Päivämäärä:   21.1.18 19:08:25

Ihan pahin on ollut kiero tallinomistaja. Haukkuu entiset ja nykyiset asiakkaat toisille omistajille. Piirre,jota en voi tallinpitäjässä sietää. Antaa mallin,jossa asiakkaat jatkavat samaa. Vaikuttaa ikävästi tallin ilmapiiriin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 19:13:37

Hienoa että tämä tallikiusaus asia tulee vihdoin julkiseksi. Tallinpitäjän kannattaisi laskea montako helppoa asiakasta on menettänyt yhden tätiliigan vuoksi.
Vastaus on: Monta.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Vvvve 
Päivämäärä:   21.1.18 20:16:31

Meillä on tallilla paljon tätejä. Ja koulutuomareitakin. Sille erolla, että nämä tädit osaavat, suurin osa on entisiä GP kisaajia yms. Moni tulee toisen tai kolmennon polven hevosperheestä. Ja kyllä, pitävät kovaa kuria, maneesista heitetään ulos jos ratsastajalla tai hevosella on epäasialliset varusteet, oletetaan että kaikki osaa väistämissäännöt, puututaan jos joku ridaa tahdittavalla hevosella tms.
Ja annetaan neuvoja, jos pyytää ja joskus pyytämättä, ratsastuksessa, ruokinnassa, hoidossa...
Ja olen niin onnellinen näistä tädeistä! Vanhanajan hevosmiestaitoa, kokemusta yhteensä varmaan sata vuotta. Ja jos olet nöyrä ja käyttäydyt hyvin nämä tädit auttavat ja neuvovat sinua ystävällisesti ja pyyteettömästi.
Eläköön tädit!

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.1.18 20:51:02

No kerran joku täti tuli opettamaan mulle että mites ne suitset laitetaan päähän.. Oikee kädestä pitäen. Ja oon ratsastanut yli 10 vuotta ja olin hänen tyttärensä kanssa samalla estetunnilla (80cm ->)

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.18 21:22:53

Tykkään tädeistä, en tätien mollaamisesta. Oletteko huomanneet, miten eri tavoin täteihin suhtaudutaan esim. hankalien ja reaktiivisten hevosten kanssa, jos on ns. tilanne päällä?

Reaktiivinen hevonen + teinityttö: "On se vaan osaava tuo meidän Minni, kato nyt, siellä se vaan painaa menemään vaikka hevonen tanssii alla. Kyllä Minnistä tulee vielä vaikka mitä!"

Reaktiivinen hevonen + miesratsastaja: "Kyllä tuo Seppo saa hevosen kuin hevosen lopulta rauhoittumaan. Luontainen hevoskuiskaaja. Tuo hevonen on tosi vaativa ja työ on vaan vielä kesken. Kyllä Seppo hoitaa".

Reaktiivinen hevonen + tätiratsastaja: "Huuoookauuus.... olisi tuokin vaan ostanut keppihevosen, kun ei oikealle pärjää".

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: kääkkä 
Päivämäärä:   21.1.18 21:44:55

Minkälaisia tätejä siellä teidän talleilla oikein liikkuu ja mistä sikiävät? Täällä on kaikki olleet oikein mukavia ja auttavaisia tarvittaessa :)

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ahaa 
Päivämäärä:   21.1.18 22:02:39

Mä olen täti, sellainen real-mummo! Kuitenkin valmentaudun, kisaan ja mulla on myös pari tutkintoa hevosalalta. Mä olen hyvin tottunut tekemään asiat omalla tavallani, sillein sotilaallisesti. Siis tyyliin loimet viikataan tietyllä lailla, hevosen ruokinta tietyllä lailla, hoitotoimenpiteet tietyllä lailla jne. Mulle on ihan sama mitä joku muu (lapsi tai aikuinen) touhuistani ajattelee. Olen myös valmis vastaanottamaan neuvoja ja kritiikkiä - mutta vain esim mun valkulta. En tartte neuvoja tallityöntekijältä, tallinpitäjältä tai muultakaan randomilta. Ainakaan ilman kysymistä!

Mua nakertaa se että, nykyaikana tallihommat tehdään sillein vasurilla - hevosia nyvitään tarhaan miten halutaan, loimet puetaan miten sattuu, lattia lakaistaan niin että lapiokaupalla jää tavaraa, loimia ei jakseta viedä kuivumaan (puhumattakaan siitä että ne jaksettais hakee takas käyttöön), käytävillä maleksitaan ja pahimmassa tapauksessa parkkeerataan käytävälle se oman mammanmussukka sillein et on 100 varmasti muiden tiellä! Ja lisäksi kaiken tekemisessä kestää (koska ollaan vaan hitaita ja rutiini puuttuu!).

Ja sit kokonaan oma juttunsa on tää maneesikäyttäytyminen, OMG! Vahingossakaan ei ilmoiteta kun tullaan/lähdetää, ovea remmotaan niin et se tippuu paikoiltaan, hevosia survotaan jos sun millasista väleistä, se oma mammanmussukka purjopirkko on ihan pakko juurruttaa just siihen uralle ja just siihen oven eteen-> siirtymällä muutamia metrejä keskemmälle muiden elämä saattais jopa helpottua kun pääsis ovesta ulos/ohittamaan). Mun hevonen reagoi muihin hevosiin, varmasti antaa kengän kuvaa takalistoon jos teini hölköttää liian läheltä -> silti se pitää kokeilla kerta toisensa jälkeen uudestaan! Mä olen tehnyt ihan sveedusti töitä että olen saanut mun hevosesta edes vähän vähemmän reaktiivisen. Sitten tulee joku joka haluaa juoksuttaa hallissa just sillon ja just sitä vauhtia että Rovanperänkin mutkat jäävät kakkoseksi! Sit ihmetellään kun mun hevonen sekoilee siel joukossa....

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: kääkkä 
Päivämäärä:   21.1.18 22:19:09

On enemmän kuin huono asia, nämä energiasyöpöt pahanilman linnut. Oli sitten ikä mikä hyvänsä. Tottakai olen itsekin törmännyt käsittämättömän inhottavaan käytökseen muita kohtaan joillain talleilla. Toivon, että sellaisia ei koskaan eksy meidän tallille. Harrastus on kuitenkin niin rakas meille kaikille, että on tallin vaihto edessä tuollaisen kohdatessaan, ellei irtisanota.. Kokemusta enemmän yhden työnantajan puolelta erittäin ilkeästä ja alistavasta asenteesta. Jos se nyt löyhästi liittyy tähän mitenkään. Kuitenkin muilla talleilla työpanokseni ja tapani kelpasivat ihan vallan mainiosti.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.18 23:05:35

Kunnon tallijuoruajatädin tunnistaa siitä että ennen kuin se pääsee pois tallin parkkikselta on jo luuri kourassa ja puhelua menossa sille joka vielä erehtyy hälle vastaamaan.
Juoruilun (=valehtelu) tarve on uskomaton.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Hilpari 
Päivämäärä:   22.1.18 07:30:05

Ikään ja sukupuoleen katsomatta nrgatiiviotädit. Aina on joku huonosti, toiset toimii väärin ja on sitä ja tätä. Jatkuva mäkätys jostain.

Useampi samanlainen samaan talliin, ja muilta tippuu omat energiat nolliin. Kokemusta on. Kävi oikeasti raskaaksi koko tallille meno kun aina oli joku vastassa valituksineen, ja itse sai etsiä ne hopeareunukset pilvistä. Jatkuva toisen tsemppaaminen ja kriisinhallinta käy voimille.

Milloin kauhistellaan hevosten liikkumista - joo, ulkokentällä voi ihan oikeasti hevonen nähdä kun toinen hevonen (tai useampi) liikkuu tarhassa. Ei, niitä muita ei voi viedä talliin seisomaan siksi että joku pelkää säikähtääkö oma ratsu (ei säiky).

Joo, ylin satulatelinerivi on ylhäällä. Onneksi on penkki, ja eipähän likaannu niin paljoa kun ei nostella päälle satuloita likaisine huopineen.

Joo, maneesin katolta saattaa tippua lunta. Ei, kaikki hevoset ei pelkää. Voit ratsastaa possujonossa perässä, minun hevonen ei säiky.

Joo, on kyllä inhottavaa että hevonen kakkaa kauas kakkasaavista. Käytkö silti ne kakat, saa vähän itsekin liikettä.

Ei, sinun hevonen ei pelkää maapuomeja. Sinua jännittää että se innostuu niistä vaikket ratsastaisikaan niiden yli (ei innostu) ja ei, en ota niitä puomeja pois. Kyllä, olivat valmiina kun tulin ja ovessa lappu että jätetään kalusto ratsastuskoulun tunneille.

Aargh.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 07:55:06

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=2&i=5446858&t=5446858
Tässä vähän pohdittavaa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 08:05:35

Tämä
ja aina turpa kun emakon kärsä.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.1.18 23:05:35

Kunnon tallijuoruajatädin tunnistaa siitä että ennen kuin se pääsee pois tallin parkkikselta on jo luuri kourassa ja puhelua menossa sille joka vielä erehtyy hälle vastaamaan.
Juoruilun (=valehtelu) tarve on uskomaton.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: May 
Päivämäärä:   22.1.18 10:03:17

Onhan se ikävää joutua tallikiusaajan kynsiin, kun harrastuksen pitäisi olla kivaa ja aikuisten pitäisi osata käyttäytyä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kiusaaja on aina
A) mielenterveysongelmainen tai persoonallisuushäiriöinen, tai
B) lapseton, ei ystäviä, ei merkittävää työuraa, elämässä on vain hevonen, tai
C) harrastelijaratsastaja, vaikka luulee olevansa guru, koska sijoittui 3 vuotta sitten vaativa beessä, tai
D) kaikkea edellä mainituista (todennäköisin vaihtoehto).

  Re: Karseimmat tallitädit

LähettäjäJoo 
Päivämäärä:   22.1.18 10:14:16

Kiusaaja ei välttämättä ole mitään noista. Ikuinen valitus voi olla opittu tapa. Kiusaaminen ja ilkeily vallankäyttöä. Ratsastuksessa on negatiivinen ilmapiiri, jossa osa porukasta haluaa määrittää toista. Jo tämä otsikko. Karseat tallitädit. Siinä luokitellaan kansaaihminen karseaksi ja käytetään naisesta vähättelevää nimitystä. Kiusaaminen on todella syvällä. Sen poistossa voisi aloittaa kielenkäytön tarkistamisella.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: May 
Päivämäärä:   22.1.18 10:25:22

Joo; olet oikeassa, ikuinen valittaminen ja negatiivisuus voi olla opittu tapa tai luonteenpiirre. Systemaattinen kiusaaminen ja valheellisten juorujen levittäminen on kuitenkin paljon pahempi asia, ja silloin on kiusaajalla hyvin todennäköisesti elämänhallinnallisia tai psyykkisiä ongelmia.

Olet oikeassa siinäkin, että jokainen meistä voi tarkistaa miten puhuu ja ajattelee toisista ihmisistä. "Karsea täti" ei ole asiallista. Useimmissa ihmisissä, myös niissä ärsyttävissä, on paljon hyvääkin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   22.1.18 10:41:09

Se täti, joka maneesiin saapuessamme alkoi törkkiä mun hevosta omalla kouluraipallaan turpaan. Olimme siis menneet maneesiin sovittujen ohjeiden mukaan äänimerkin antaen ennen oven avaamista ja hetken vielä odottaneet ulkopuolella. Kun vedin liukuoven auki, täti seistä nökötti hevosensa selässä juuri oven kohdalla. Alkoi motkottaa, kuinka oma hevosensa oli säikähtänyt tuloamme ja totesi, että se voi tehdä mitä vaan, jos toinen hevonen tulee lähelle. Tädillä ei tässäkään vaiheessa tullut mieleen häipyä pidemmälle, vaan sen sijaan tuli sohimaan raipalla. Onneksi oma hevonen on sen verran viilipytty, ettei ollut tuosta moksiskaan, itse kyllä vähän hätkähdin tilannetta ja annoin tädille muutaman valitun sanan.

Tämä ko. täti on muutenkin tallilla hieman hankalan ihmisen maineessa, juurikin näitä, jotka ovat osaavinaan ja tietävinään kaiken kaikesta, niin omasta kuin muidenkin hevosen pidosta ja ratsastuksesta.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 10:41:35

Ei. Kaikissa ihmisissä ei ole hyvää.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: May 
Päivämäärä:   22.1.18 10:43:54

Sanoinko että kaikissa on?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Tätsy 
Päivämäärä:   22.1.18 11:26:25

Niin meitä tätejäkin on monenlaisia. Toiset fanaattisia hullun lailla treenaavia aikuisratsastajia, toiset arkoja wannabee kouluratsastajia, toiset entisiä aluetason kisaaja ja osa entisiä ammattilaisia tai puoliammattilaisia, joille 150 rata tai ykkösten opettaminen ei ole temppu eikä mikään.

Kannattaa aina miettiä, mitä täti käsite tarkoittaa...

Inhoan selittäjiä, valittajia, juoruajia, neuvojia, toisten asioihin puuttujia, tunnin vinkujia, neuvojen vinkujia, takertujia, selkään puukottajia, oman edun tavoittelijoita, häärääjiä, säätäjiä ja niitä riittää.

Haluaisin touhuta oman hevosen kanssa omia juttujani just niinkuin haluan. En halua järjestää kisoja, en osallistua valmennuksiin, en valmentaa, en vastaanottaa neuvoja enkä neuvoa ketään.
Saan haluttomuudestani vihat niskaani, enkä väitä kunhan vihaavat turpa kiinni.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.18 11:34:20

Tätsyn kanssa samoilla linjoilla.

Haluaisin touhuta oman hevosen kanssa omia juttujani just niinkuin haluan. En halua järjestää kisoja, en osallistua valmennuksiin, en valmentaa, en vastaanottaa neuvoja enkä neuvoa ketään.
Saan haluttomuudestani vihat niskaani, enkä väitä kunhan vihaavat turpa kiinni.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: kääkkä 
Päivämäärä:   22.1.18 11:39:22

Niin, voisiko joku tarkentaa mitä tässä tädillä tarkoitetaan? Alkaa todella tuntumaan, että läheskään kaikissa ei ole jotain hyvää.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: elina k. 
Päivämäärä:   22.1.18 12:14:39

Kyllä ärsyttävimmät tädit on niitä, jotka aloittavat tällaisia ketjuja. Itse ratsastan maneesissa aina hallitusti ja ns. "koottuja" askellajeja, sitten paikalle tulee ratsastaja=täti=teini=setä=ihminen, joka posottaa menemään miten sattuu, ei väistä sääntöjen mukaan, eikä muutenkaan tiedä maneesin säännöistä mitään.
Maneesissa ratsastamisella on sääntönsä juuri KAIKKIEN turvallisuuden takaamiseksi. Ratsastitpa sitten reaktiivisella täykkärillä tai 150 cm suomiputtella.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 12:39:57

Mä olen täti, sellainen real-mummo! Kuitenkin valmentaudun, kisaan ja mulla on myös pari tutkintoa hevosalalta. Mä olen hyvin tottunut tekemään asiat omalla tavallani, sillein sotilaallisesti. Siis tyyliin loimet viikataan tietyllä lailla, hevosen ruokinta tietyllä lailla, hoitotoimenpiteet tietyllä lailla jne. Mulle on ihan sama mitä joku muu (lapsi tai aikuinen) touhuistani ajattelee. Olen myös valmis vastaanottamaan neuvoja ja kritiikkiä - mutta vain esim mun valkulta. En tartte neuvoja tallityöntekijältä, tallinpitäjältä tai muultakaan randomilta. Ainakaan ilman kysymistä!

Mua nakertaa se että, nykyaikana tallihommat tehdään sillein vasurilla - hevosia nyvitään tarhaan miten halutaan, loimet puetaan miten sattuu, lattia lakaistaan niin että lapiokaupalla jää tavaraa, loimia ei jakseta viedä kuivumaan (puhumattakaan siitä että ne jaksettais hakee takas käyttöön), käytävillä maleksitaan ja pahimmassa tapauksessa parkkeerataan käytävälle se oman mammanmussukka sillein et on 100 varmasti muiden tiellä! Ja lisäksi kaiken tekemisessä kestää (koska ollaan vaan hitaita ja rutiini puuttuu!).

Ja sit kokonaan oma juttunsa on tää maneesikäyttäytyminen, OMG! Vahingossakaan ei ilmoiteta kun tullaan/lähdetää, ovea remmotaan niin et se tippuu paikoiltaan, hevosia survotaan jos sun millasista väleistä, se oma mammanmussukka purjopirkko on ihan pakko juurruttaa just siihen uralle ja just siihen oven eteen-> siirtymällä muutamia metrejä keskemmälle muiden elämä saattais jopa helpottua kun pääsis ovesta ulos/ohittamaan). Mun hevonen reagoi muihin hevosiin, varmasti antaa kengän kuvaa takalistoon jos teini hölköttää liian läheltä -> silti se pitää kokeilla kerta toisensa jälkeen uudestaan! Mä olen tehnyt ihan sveedusti töitä että olen saanut mun hevosesta edes vähän vähemmän reaktiivisen. Sitten tulee joku joka haluaa juoksuttaa hallissa just sillon ja just sitä vauhtia että Rovanperänkin mutkat jäävät kakkoseksi! Sit ihmetellään kun mun hevonen sekoilee siel joukossa....

"Mun hevonen reagoi muihin hevosiin, varmasti antaa kengän kuvaa takalistoon jos teini hölköttää liian läheltä -> silti se pitää kokeilla kerta toisensa jälkeen uudestaan!"

- Vai että potkasee jos TEINI hölköttää liian läheltä, entä jos aikuinen henkilö hölköttääkin liian läheltä? Sekö on poikkeus?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setämies 
Päivämäärä:   22.1.18 14:08:01

Tämä "täti-ihminen" koettaa kirjoittaa kuin 15-vuotias "OMG". Tai sitten ei vain osaa kirjoittaa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: piu 
Päivämäärä:   22.1.18 14:25:07

Minun mielestäni kamalimpia henkilöitä tallilla ovat ne, jotka puuttuvat toisten tapaan toimia vaikka olisivat vain parin sekunnin ajan nähneet. Diagnosoivat vetopaniikit ja muut vain sillä perusteella, että näkevät hevosen hetken ajan vetävän painetta vastaan. Täysin hevosta tai ihmistä tuntematta tai taustoja tietämättä alkaa pätemään.

Jep, meillä valitettavasti tallilla tällainen ja suorastaan raivostuttava tyyppi, vaikken ole nähnyt häntä kuin pari kertas vasta...

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.18 14:38:43

Ne sellaiset tuntiratsastajatädit, jotka ovat juuri niin huonoja ja tietämättömiä ratsastajina, että luulevatkin oikeastaan tietävänsä ja osaavansa kaiken. ...Siinä määrin jopa, että pitää jatkuvasti "antaa vinkkejä" ja opastaa muita asiakkaita.

Ja tarkoitan tällä nyt sellaisia vuosien jälkeen satulaan palaajia, jotka ovat saaneet itsensä hilattua sille helppo c -tasolle.. (En tiedä, voihan olla, että sitä tasoa parempia ratsastajia ei koskaan aiemminkaan olla oltu..) ja siihen ovat sitten jämähtäneetkin..

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Er 
Päivämäärä:   22.1.18 14:46:10

Meidän tallilla käy eräs (ilmeisesti) huomiota kaipaava täti ihminen.. yli 50 v. Hän tuntee aina suurta tarvetta "esiintyä" laulamalla tupakan polttamalla äänellään mahdollisimman kovaa.. Ilmeisesti kovin aina odottaa kehuja muilta tallillaolijoilta ja kun niitä ei kuuluu, silmin nähden möksähtää...

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Hämmästynyt 
Päivämäärä:   22.1.18 15:52:17

Miten täti määritellään hevospiireissä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   22.1.18 16:15:12

Se että tallella on näitä "karseita tallitätejä" johtuu suurimmaksi osaksi siitä, ettei tallilla ole yhtenäisiä sääntöjä ja käyttäytymisohjeita. Tallinpitäjä lisäksi ottaa muutaman suosikikseen ja näin kohtelee muita asiakkaitaan epäreilusti.
Tallinpitäjä ei uskalla puuttua näiden päällepäsmäreiden ja häärääjien touhuihin. Yrittää pehmitellä ja menee näiden "tätien" taakse.

Tallia vaihtamalla löytää lopulta sopivan. Miksi maksaa kallista tallivuokraa ja pitää itse kärvistellä muiden takia.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: vvvv 
Päivämäärä:   22.1.18 17:46:45

Tätsyn kirjoitus oli hyvä! Minäkin haluan olla tallilla rauhassa. En neuvo muita (ellei pyydetä) enkä halua että minua kytätään/neuvotaan. Hallitsen hevoseni ja osaan sitä taatusti liikuttaa. Ja joo. Olen TÄTI. Uudelleen aloittanut eli juuri se pahnan pohjimmainen, joita täällä niin kovasti haukutaan.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 18:00:43

Toi realmummo on aika järkyttävä. Että randomien loimenviikkausohjeet ei kiinnosta. Hankkisi vtun besserwisser oman tallikiinteistön. Voisi siellä rauhassa pilata hevostaan vähän lisää.

Eikö siluetti joskus nimitellyt tallinpitäjä loimenviikkausohjeet? Jäi vähän ylimielinen vaikutelma. Sukunimeä en tiedä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.18 18:05:31

Siis loimenviikkaajiksi :-D

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.1.18 18:45:34

mielestäni täti on kuka vaan yli 30 v naispuolinen ratsastaja

alaryhmät ovatkin sitten erikseen aina kuollakseen pelkäävistä hurjiin treenaajiin ja kilpauransa jälkeen huvikseen ratsastaviin.

Olen ylpeästi täti, minusta 140 tasaokseri ei ole iso eikä sarjat kakkosella tai piffi paffi vaikeita - eikä hevosen opettaminen sille tasolle, että suorittää niitä kunniallisesti kisoissa menestyen.

Minulla on aika monet toimihenkilöoikeiudet ja osaan hoitaa hevosia paremmin kuin uunituore elli tai amiksen käynyt "hevosenhoitaja".

Mutta se on ihan minun oma asia mitä osaan ja mitä teen. En huutele lehtereiltä, en neuvo, en valmenna kuin ystäviäni, en järjestä kisoja, en osallistu niihin, en järjestä valmennuksia enkä osallistu niihin. Jos iskee himo, löydän sitten ihan kunnon valmennuksia ihan muualta. Haluan vaan viettää laatuaikaa ystäväni, entisen viimeisimmän kisahevoseni kanssa ja laitella nuorta tulevaa tätihevostani.

Joka päivä joku tulee kertomaan, että pitäisi osallistua taalin valmennuksiin tai kisoihin tai edes järjestää niitä ja että on väärin, etten osallistu. Kieltäydyn kauniisti miettien samalla, että "valmentaja" on entinen oppilaani ja kisoissa joutuisin viheltämään rakentamaan ja paimentamaan ja hankkimaan palkinnot. Ja se aika olisi pois hevosiltani, koiraltani ja perheeltäni. No sitten pitäisi valmentaa? Miksi? miettiä verottajalle ilmoittamista ja kuunnella suuria epärealistisia tavoitteita ja seistä kylmässä ja olla poissa kotoa tai hevosen luota. Minulla on hyväpalkkainen siisti sisätyö.

Miksi en saa harrastaa ilman neuvoja ja paineita osallistua? Luulen, että muutun niin ikäväksi, että kukaan ei kysele. En ole tallilla tavatakseni ihmisiä - tapaan niitä töissä aivan riittävästi. En ole tallilla kehittyäkseni ja ollakseni aktiivinen vaan seurustellakseni ja hengaillakseni hevosystävieni kanssa.En edes pidä hevosista enkä hevosihmisistä - pidän vain valikoiduista yksilöistä. Ostan tallipaikan ja palvelun enkä halua kaupan päälle roikkuvia ihmisiä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Al 
Päivämäärä:   22.1.18 18:56:54

+ kuulostaa muuten vakuuttavalta, mutta hän kirjoittaa ht.netissä, käyttäen aikaa muuhun kuin valikoituihin ystäviinsä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: II 
Päivämäärä:   22.1.18 19:10:40

Muutin viime syksynä eräälle maneesitallille hevoseni kanssa. Tallilla on uudelleen aloittajia tätejä ja teinejä. Kukaan ei oikein tunne minua, joku tietää minun pitäneen tunteja joskus jollekin.
Joku joskus ihmettelee kun tallin omistajan prinsessatytär, isoa kisaava, pyytää minua katsomaan, mutta koska suljemme maneesin, kukaan ei tiedä mitä puhumme tai teemme. Käyn tallilla omina aikoinani, liikutan mitä 18v nyt tarvii ja hengailen sen kanssa. En ole kisannut tällä seudulla 20 vuoteen ja ihmiset ei paljon katsele tuloksia muualta ja maailmalta. Minua ei siis ole, niinkuin kilparatsastajana. Olen vain verkkareissa ja kalastajahaalarissa hiiviskelevä täti, joka ei tee mitään järkevää.
Sitten se alkoi.. ensin joku kysyi osallistunko tallille järjestettäviin valmennuksiin. Onnistuin väistämäään jollain tekosyyllä. Sitten olisi pitänyt tulla kisoihin töihin ihan rivihommiin. Sitten joku keksi toimihenkilöitä etsiessään, että ratamestari tuomari on ihan samanniminen kuin se täti meidän tallilla. Noniin, sitten olikin vaikeampi sanoa ei. Sanoin silti ja sitten olin tosi paha ja ahne ja vaikka mitä - AHNE?! Sitten joku keksi googlettaa ja nyt pitäisi pitää valmennuksia, neuvoa ruokinnassa, lääkitsemisessä, arvostella kengityksiä, ratsastaa.. ja naama on niin nurinperin kun sanon, kiitos, mutta ei kiitos.
Nyt olen jo niin kypsä, että keväällä muutan takaisin maalaistallille ja kärvistelen mieluimmin ilman maneesia kuin kuuntelen tuota kiukuttelua. Ihmisistä tulee ihan hulluja, kun ne keksii, etttä jotakuta voisi hyödyntää vähän vaikka missä ja se ei vaan suostu. Ja olen vaikka miten karsea tai pelottava tai ilkeä, kunhan ymmärtävät kiertää minut kaukaa ja olla suu kiinni.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.18 20:20:38

Nää plussat ja IIset olisi minusta varmaan juuri niitä "karseimpia" tallitätejä. Niitä jotka tietää osaa neuvoo vetää piffitpaffit140tasaokserit mennen tullen, ja. Oikeasti kertovat sen tallillakin kaikille, koska täälläkin kirjoittelevat. Ja jos eivät suoraan kerro tallilla saavutuksiaan, niin ainakin olettavat että kaikki heitä haluaisi sinne ja tänne. Mutta. Sorry vaan. Ei tarvitse. Saatte olla ihan rauhassa. Mutta se ei teille riitä.

Arvostakaa toisianne. Myös niitä jotka on ekan hevosen kanssa. Niitä jotka haluaa järjestää kisoja. Niitä jotka ei halua. Niitä jotka kyselee. Niitä jotka haluaa häärätä hiljaa. Mitä hittoa siellä tallilla tarvitsee koittaa kaikkia sovittaa samaan muottiin. Ja uskon, että 95% talliporukoista näin tekeekin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: dooh 
Päivämäärä:   23.1.18 08:24:34

ne tädit vaan pelkää enemmänkin muiden kuin omasta puolestaan, ne olleet nuoria myös ja niillä on jo kokemusta siitä, mihin pienet pukit voi johtaa. ne näkee teidän hevosenne naaman, mitä että itse sinne selkään näe, ja siinä kasvaa otsassa, noh, tiedättehän yksisarvisten miehisemmän version... kyllähän se ihmetyttää, että hankitaan hienoja vaikkapa estehevosia, ja sitten vuosisotalla mennään jotain alle metriä; että mitä nää mimmit luulee reenaavansa? tädit on aikanaan joutuneet tekemään merkit sun muut tuntsareilla 120 tasolla, ja siitä on valokuvat muistoja... se on aika tekijä se teini, joka saa tätien kunnioituksen taidoillaan, ja siihen on syynsä. tätien kuuluu toimia laadunvalvojina, ja niinkuin tämä ketju todistaa, pissikset harjoittelee tulevaa tätiyttä antaumuksella. sieltä se tulee, aikaisemmin kuin arvaavatkaan!

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: elina k. 
Päivämäärä:   23.1.18 10:06:53

Joku jossakin topassa kirjoitti, että pahinta on ei-täteinä itseään pitävien päivittäinen päteminen "aina on joku kisa tulossa, mutta koskaan ei olla mihinkään kisoihin menossa".

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   23.1.18 11:42:13

Valehteleva, manipuloiva, kaksinaamainen, ilkeä -naaman edessä mielistelevä oppimaton ihminen, joka luulee olevansa maailman napa ja tietävänsä kaiken. Luulee, että muut eivät näe shown läpi.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Er 
Päivämäärä:   23.1.18 17:19:47

VÄÄRIN! Tätien nimenomaan EI kuulu toimia kenenkään "laadunvalvojina". Ei, ellei sitä valvottava ole itse toivonut ja pyytänyt.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   23.1.18 18:29:54

Olen todella tyytyväinen tästä keskustelusta. Kuukausia mietin ja pohdin mitä tein väärin kun sain järjettömän raivon ja vihan niskaani. Yleensä tulen ihmisten kanssa toimeen ongelmitta. Tallipaikan vaihdoin lopulta kiusaamisen vuoksi. On helpottavaa lukea että vika ei ehkä ollutkaan minussa, muutkin ovat kokeneen saman.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Öhö 
Päivämäärä:   23.1.18 19:20:27

Tädit vaan ovat olleet kauemmin hevosten kanssa tekemisissä mitä heidän arvostelijoillaan on ikää...

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: marru 
Päivämäärä:   23.1.18 20:08:20

:D Hehehehe.. tuo Dinan teksti paljon ylempänä. Minä olisin tuossa tilanteessa sohinut sitä tätiäkin raipalla "turpaan" vaikka itselläkin ikää liki 50, voi luoja mikä täti :D

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.1.18 22:13:43

Yks: se, joka sinua on eniten kaivannut takuulla on tallinpitäjä! Tervetuloa meillekin pitämään jöötä! 

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.18 07:03:29

Karsein tallitäti on se joka estää, poistaa ja kieltäytyy kuulemasta mielipiteitä jotka eivät häntä miellytä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Katsea tallitätu 
Päivämäärä:   25.1.18 07:53:36

Miksi halveksin teinejä? Ja näitä karseita hiutaleita..?

ROK I olivat tasoa SM mitalistit ja ainakin vahva He A ja 120, myös kisatuloksin

He C on säännöissäkin 100 cm, mutta nykyään hiutaleille 100 cm rata on jotain isoa. Me kisattiin sitä tuntiponeilla voittaen.

Me jaksetaan kantaa 3 4 tolppaa tai kaksi puomia, hiutaleita tarvitaan samaan hommaan neljä viisi.

Me ei pelätä pukkilaukkaa tai äkkikäännöksiä tai loikkia, hiutale jäätyy ja
Panikoi tai ainakin on ylpeä, jos selviää.

Me tädit paikataan isot haavat ja letkutetaan ähkyt, hiutale panikoi, googlettaa ja kysyy watsapissa apua..

Me tädit suoritettiin ekat ratsastusmerkkimme tuntihevosilla HeB ja 110 rata. Yritäpä laittaa 2 v ratsastanut houtale samaan.

Me tädit osaamme ja osasimme myös nuorina laittaa hevosemme valtakunnan pääsarjoihin, hiutale tarvii rikkaat tyhmät vanhemmat ostamaan ja vieläpä auttamaan kisoihin. Meidän vanhemmat eivät tunkeneet kisoihin mukaan.

Me emme puutu muiden tekemisiin emmekä paljoa seurustele hiutaleiden kanssa muutoinkaan - paitsi, jos maksavat siitä.

Ihana olla karsea täti ja pysyä kaukana aroista tyhmistä taitamattomista selfie belfieistä hiutaleista. Rikkoutuva ja sulava hiutale on paras hiutale.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: tositäti 
Päivämäärä:   25.1.18 08:08:29

"Tädit vaan ovat olleet kauemmin hevosten kanssa tekemisissä mitä heidän arvostelijoillaan on ikää..."

Kun on ollut koko ikänsä hevosten kanssa tekemisissä ja ratsastanut (minulla kuusikymmentä vuotta) ja harrastanut ensin itse, sitten omien lasten kanssa, ja nyt tallilla lastenlasten kanssa, niin on huomannut miten harrastajien tietämys on muuttunut ohuemmaksi koko ajan. Ja ettei suurella osalla nykyteinejä ole mitään tolkkua tekemisissä. Ja miten voisi ollakkaan jos vanhemmat eivät ole kokeneita hevosihmisiä ja teini saanut opetella asiat ihan itsekseen muutamassa vuodessa. Mutta, se kun näille nenäkkäille teineille ei saa huomauttaa mistään. Pahoitetaan mieli ihan asiallisista neuvoista. Ennen nuoriso oli nöyrää ja talleilla säännöt joita myös noudatettiin, mutta nyt tuntuu, että joka toinen on vähintään näitä "onks pakko kun ei haluu". Ja minä en todellakaan puutu kuin kahdenlaisiin asioihin; kun turvallisuudesta (varsinkin toisten) ei välitetä, tai ei ymmärretä (tätä on yllättävän paljon), tai jos hevosen käsittelyyn on puututtava jo eläinsuojelun takia (tätä onneksi kuitenkin harvoin). Huonoon käsittelyyn ja muihin hölmöilyihin en puutu, vaikka ehkä pitäisi.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.18 08:23:00

Tädin tunnistaa siitä etteivät kuuntele tai lue kysymystä, puhuvat mieluiten itsestään ja vähättelevät muita.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setä 
Päivämäärä:   25.1.18 09:56:16

karsea tallitäti, "hiutale tarvii rikkaat tyhmät vanhemmat ostamaan..." ja "paras hiutale on rikkoutuva ja sulava hiutale."
Tallitäti on mielestään hauska. Ulkopuolisen mielestä tallitäti on ansainnut nimimerkkinsä.
1) asenne ja ennakkoluulot, rikkaat ovat myös tyhmiä
2) halveksunta, lapsi- ja nuorisoviha
3) järjetön ylimielisyys, liioittelu ja omakehu,"me tädit osasimme nuorina laittaa hevosemme valtakunnan pääsarjoihin"

Taitaa aika kullata tätikullan muistot, tai sitten herra Alzheimer on syönyt osan tädin muistikapasiteetista. Täti voisi yrittää ymmärtää, että tädinaikaisista nuorista vain osasta tuli tädinkaltaisia supertätejä, suurin osa lopetti hevoshommat vähin äänin ja siirtyivät järkevämpiin hommiin.
Aivan kuin nykyisistäkin nuorista ja hiutaleista sitten aikanaan. Mutta tädille tiedoksi, kyllä nykynuorissa ja hiutaleissakin on niitä tulevaisuuden supertätejä, jotka joskus opastavat nuoria kertomalla, että kyllä mekin aikoinaan ratsastimme 500 km kisoihin suuntaansa, yövyime ojissa, söimme itsepyytämiämme eläimiä, voitimme 170-luokat kolmijalkaisilla, itsekasvatetuilla hevosilla ja teimme niille tarvittaessa avosydänleikkauksia käsivaralta lusikka-haarukkayhdistelmällä. Emme tarvinneet rahaa sillä rikkaat pilasivat jo silloin lajin. Eikä tuntunut missään.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.1.18 11:14:08

Kiva olla karsea täti..
Meille tädeille viisi hevosta on vähän, pennuille se on urheilusuoritus
Meille tädeille pronssimerkki on ihan ensimmäinen ja alin perusmerkki ja siinä mennnään ja mentiin He B ja 110-rata ja tuntsarilla, penskoille He A on A-merkki ja helppo C ei ainakanna missään nimessä metrin rata.
Me tädit kannetaan usemapi tolppa tai puomi kerralla, penskoja moiseen tarvitaan nelinkertainen määrä. Me täidt tiedetään välit ja syyt niihin, penskat yrittää katsoa wikistä tai hötönetistä eikä silti ymmärrä.
Me tädit ei välitetä hevosen virkeydestä tai iloisuudesta ja tippumisen jälkeen kiivetään naureskellen satulaan, penska lähtee ensiapuun ja röntgeniin ja tarkkailuun, kohtasi onnettomuuden ja vähintään läheltä piti.
Meitä ei paljon kolotukset haittaa, ei ole katkennut luita eikä leikelty vanhusten vaivoja. Pennnut on monet jo kymppikerhossa ja seli seli kun on taas sieltä täältä pipi.
Meitä motivoi ja jos ei niin silti motivoi. Pennut taas.. ei aina vaan jaksa. Väsyttää ja aamulla paljon enemmän.
Me pärjätään sillä, että syödään, juodaan ja levätään kun ehditään, muttta entä penskat.. se juominen.. koko ajan pitää juoda ja syödä ja levätä ja roikkua kännykässä.. ja kuvata ja photoshopata ja tykätä ja pahoittaa mielensä ja olla mieltä asioista, joista ei näe tiedä ja olla olematta mieltä asioista, joista pitäisi titeää..

Meitä ei kiinnosta pentujen tekemiset eikä neuvominen - toiveajattelua, Se nimittäin maksaa, eikä aina saa rahallakaan.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Oi 
Päivämäärä:   25.1.18 11:22:40

Setä tainnut unohtaa lääkkeet.. vaikka kyllä tiedän tuollaisenkin sedän, joka on sellainen kuin kirjoittaa..
Me tädit ei vihata lapsia eikä nuoria. Mutta laiskuus toistaitoisuus motivaation puute heikkous tyhmyys taitamattomuus typeryys jne eivät ole hyväksyttäviä ja niitä esiintyy usein ”hiutaleilla”. Ei kaikilla nuorilla vaan niillä huonoilla nuorilla ja niiden lapsilla.

Tädeissäkin on huonoja, mutta valtaosa on kestäviä ahkeria työtäpelkäämättömiä ja rohkeita.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   25.1.18 12:10:25

Minä en puutu yhtään mihinkään lasten nuorten tms tekemisiin elleivät vaaranna minua tai läheisiäni ja silloinkin vain suojellakseni omaani välittämättä mitä tekijälle itselleen käy.

En puutu vaikka kehotettaisiin tai pyydettäisiin tai aiheuttaisivat itselleen tai muilee merkittävää vaaraa. Jokainen on omillaan.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setä 
Päivämäärä:   25.1.18 12:40:49

Ei jäänyt lääkkeet väliin, kirjoitukseni oli kommentti nimimerkki "katsea tallitätu": n kirjoitukseen. Liekö tuo sitten suomeksi "karsea tallitäti."
Ja jostain kumman syystä nimimerkki "??" kirjoittaa miltei sanasta sanaan samat itsekehujorinat kuin "katsea tallitätukin".
Onkohan tämä siteeraus jostakin karseiden tallitätien salaliiton uskontunnustuksesta? Täytyykin ruveta tarkkailemaan niitä, jos niillä on jotakin salaisia tervehdyksiä, rituaaleja tms. Ehkä ne uhraavat yhden hiutaleen täydenkuun aikaan?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.18 12:53:57

Mitä vauvavihasta voi päätellä niin varmasti uhraavat.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.1.18 13:11:27

Penskojen on vaikea ymmärtää, että heitä ja heidän kykyjään halveksitaan..

Lymihiutale on erinomainen kuvaus toistaitoiselle luuserille

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setä 
Päivämäärä:   25.1.18 13:16:21

Miksi niitä pitää halveksia? Eikö niiden voisi antaa vain olla? Tiina Lymihiutale?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.18 13:22:35

Luulen että alkuperäinen karmein tallitäti yrittää kääntää katseen pois itsestään täyttämällä ketjun jonninjoutavalla.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.1.18 13:26:14

Setä on oikeassa.

Todella kammottavaa tekstiä "karsealta tallitädiltä" (suomennettuna).

Jos asenne on noin ylimielinen ja suorastaan vihamielinen, ei mistään taidoista ole mitään iloa edes tädille itselleen. Kyllä tuollainen mielenlaatu myrkyttää koko elämän, läheiset ja koko ympäristön mukaan lukien.

Herää epäilys että nämä ovat työpaikallaankin niitä kauhuja...

Siinä vaiheessa kun oma hevosharrastukseni muuttuisi tuollaiseksi niin lopettaisin koko homman siihen paikkaan. Kyse on kuitenkin elävistä eläimistä, minulle ystävistä, ei mistään harrastus- tai työvälineistä joilla pönkitetään omaa egoa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.1.18 14:23:25

On hyviäkin nuoria: fiksuja, sitkeitä, ahkeria, ykeissivistyneitä, esiintymiskykyisiä, realistisia, vahvoja niin fysiikaltaan kuin psyykkeeltään sekä aikaansaavia.
Niiden huonojen osuus on huolestuttava ja se on vastenmielistä. Siksi karsea tallitäti toivookin, että annetaan kaikkien 80- luvulla ja sen jälkeen syntyneiden elää omillaan eli kaikki etuudet ja tuet perustuviksi palkkatienesteihin ja kaikki ansaitsematon tuki pois, kaikki ylimääräinen apu kannustus motivointi ja pönkitys pois ja tilalle vain aktiivisuutta edellyttävä koulutus ja neuvonta. Eli annetaan passiivisten, laiskojen, heikkojen ja motuvoitumattomien mieltään pahoittavien väsyneiden hiutaleiden leijua alasja sulaa.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: iki-nuori? 
Päivämäärä:   25.1.18 15:17:15

Saanen huomauttaa, että osa 80-luvulla syntyneistä ovat lähemmäs 40-vuotiaita:D

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Täti tallinpitäjä 
Päivämäärä:   25.1.18 15:35:04

Tässä esiintyneet supertädit on niitä pahimpia tolloja irl :-D

Ylimielisyys ei kerro hyvää minkään ikäisestä ihmisestä.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   25.1.18 15:41:13

Jessus mitä vihaa/ asenteellisuutta puolin ja toisin, vaikka se onkin mukamas ohuesti verhoiltu huumoriin.

Meitä on tallilla kiva porukka tädeistä teineihin, ja tulemme mainiosti toimeen! Keskinäinen kunnioitus on ainakin omalla kohdallani avain onneen, iästä riippumatta: en koskaan ajattele, ettenkö voisi oppia joltakin toiselta ja vaikken jaksakaan olla tallilla yltiösosiaalinen, olen silti myötämielinen ja avoin muita tallilaisia kohtaan.

Tallille on aina kiva mennä, sillä tiedän kohtaavani siellä ystävällisiä kasvoja ja tyyppejä - toivon jokaiselle samaa fiilistä kyttäyksen, arvostelun ja panettelun ilmapiirin sijaan! Peace and love.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.1.18 15:44:37

Onneksi mun harrastaminen ei ole noin ankeaa, että pitäisi vahdata mitä muut tekee tai ei tee, tai ärsyyntyä muiden pelkäämisestä tai neuvoista. Ihan älytöntä, että hevospiireissä ihmiset halveksuvat toisiaan iän ja taitotason takia, ja myrkyttävät ilmapiiriä jotta voisivat itse tuntea jonkinlaista paremmuutta.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: kylä näi o 
Päivämäärä:   25.1.18 16:04:29

Kun tätä lukee, niin me suomalaiset hevosihmiset ei edes ansaita nousta mihinkään tästä rytökuopasta nimeltään kateus, katkeruus ja pahansuopaisuus.
Hukutaan tähän ja hukutetaan muutkin.
Positiivisuus lienee oikeesti sieltä arseesta.
Mahdatte ihan kauhean valtavasti rakastaa harrastustanne?

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   25.1.18 16:29:05

**, lisäisin vielä halveksintalistaasi iän ja taitotason listaasi varakkuuden. Se on silmitön vihan lähde meillä muutenkin. Ei tarvitse olla kummoinenkaan kaakki ja vetoauto, niin johan tädit kuiskuttelevat, että helppoahan noilla on.
Jotenkin ymmärtäisin, että jos käy Porschella leipäjonossa, niin saa vihat niskaansa, mutta kun hevosurheilussa pärjätäkseen pitää olla laadukas polle. Ja nyt ei tarvitse alkaa luetella, keillä kaikilla Jeesuksen aikoihin menestyneillä oli "ihan tavalliset, itse rakennetut hevoset." Se tuli selväksi tuolla jo aiemmin.
Toisekseen voisi muistaa, että kaikki nekään, joilla on hienot hevoset, eivät menesty. Ja siitäkös riemu vasta repeääkin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Ann 
Päivämäärä:   25.1.18 20:35:43

Tallitäti joka useista kielloista (perusteluineen) huolimatta syöttää tallin hevosille jatkuvasti koura kaupalla nameja.. Ihan muuten vaan siis.. tulee siinä samalla myös helposti "palkanneeksi" hevosia vääristä asioista tietämättään. Saattaa kerralla tunkea turpaan viisi kuusikin namia. Sitten kun hevosista tulee ahneuksissaan röyhkeitä ja huonokäytöksisiä ja alkavat hullun kerjäyksen ja pyörimisen, niin aloittaa kamalan räyhäämisen ja räimii päähän hevosia..

Ja meidän tallilla siis tosiaankin kaikenlainen makupalojen antaminen on kielletty.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   26.1.18 08:37:45

Ja mistähän jollekin syntyy ajatus, että täti kadehtisi jonkun varallisuutta tai hevosia? tai kalustoa?

Tädeillä on paremmat hevoset, parempi kalusto, usein hyvä palkka ja omaisuuttakin kertynyt hyvän koulutuksen myötä.. ja sitä taitoa ja tietoa.

Ei kait kukaan luule, että muiden (iskän, äidin tai lahjus tms) rahoilla ratsastava kakara saisi millään osakseen kadehtimista?? En oikein edes keksi mitä kadehdittavaa voisi olla.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setä 
Päivämäärä:   26.1.18 09:45:27

pp, se ajatus syntyy vaikkapa tuosta nimimerkki "katsea tallitätu":n virkkeestä
"... tarvii rikkaat tyhmät vanhemmat ostamaan...", jossa tämä johtava ajattelija ilmoittaa, että mikäli vanhemmat ovat rikkaita, ovat he myös automaattisesti tyhmiä.
Tyhmyys ja rikkaus eivät korreloi keskenään mitenkään, joten en keksi muuta selitystä väitteeseen rikkaudesta seuraavaan tyhmyyteen kuin kateus.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.1.18 14:39:33

Vanhemmat, jotka oikoo kyynerpäillä tai rahalla on tyhmiä, olipa sitä rahaa tai ei.

Kukaan ei voi olla hiutaleelle kateellinen. Myötähäpeä pikemminkin.

  Re: Karseimmat tallitädit

Lähettäjä: Setä 
Päivämäärä:   26.1.18 14:48:13

Miten oiotaan kyynärpäillä?
Ja joo, olen kyllä nähnyt kateutta tädeissä silloin, kun toiset hiutaleet ovat pärjänneet paremmin, kuin tätien omat hiutaleet huolimatta sukupolvesta toiseen periytyvistä suurenmoisista ratsastustaidoista.
Vielä pahemmaksi asia muuttuu, jos paremmin pärjäävien hiutaleiden vanhemmat ovat varakkaita. Silloin tätien kateus on aivan pidäkkeetöntä.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.