Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Viivain 
Päivämäärä:   24.9.17 16:20:42

Ihan vaan mietin, kun hevonen meinasi lähteä käsistä maastossa kun säikähti... Suussa oli pelhamit ja onnistuin niiden avulla pitämään hevosen pään menosuuntaan, ei saanut pyörähdettyä ympäri ja ryöstettyä kotiinpäin. Jos mulla olisi ollut kuolaimettomat tai edes normikuolain, tää hepo olisi onnistunut kotiinlähtöyrityksessään ja olisi saattanut käydä huonosti, oltiin hetki sitten ylitetty vilkas autotie.

Lueskelen KKK ryhmää ja tulee vaan aina haaveiltua siitä, että voisin maastoilla kuolaimettomilla. Kentällä toimii ihan ok, joskin punkee ja on raskaampi kädelle, mutta hallittavissa kuitenkin. Maastoon jos erehdyn kuolaimettomilla tai edes tavan kuolaimilla ja tulee tollanen tilanne niin hevonen lähtee... Olen kokeillut eikä enää huvita kokeilla. 99% hevonen on pomminvarma, mutta joskus niitä säikkyjäkin tulee.

Pitäiskö mun siis lopettaa maastoilu (koskaan kun ei voi tietää mitä käy) vai jatkaa hyvillä mielin pelhameiden käyttöä, kun niillä selvitään niistä 1% tilanteistakin? Hämmentää vaan onko oikeesti niin monella siinä ryhmässä tyyliin kaulanarulla aina hallittavissa oleva hevonen vai eikö ne tee niiden hevosten kanssa mitään niin ei tule tilanteitakaan? Mitä mietteitä herättää?

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   24.9.17 16:24:29

Niillä on kuule siinä ryhmässä pystyynkuolleita lehmiä tai turrikoita jotka asuu pihatossa eikä harrasteta mitään kunnolla. Oloneuvoksia siis.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

LähettäjäFenrir 
Päivämäärä:   24.9.17 16:25:17

Hevoset on yksilöitä. Toiselle toimii joku juttu kun taas seuraavalle ei. Oman turvallisuuden vuoksi sinuna jatkaisin maastoilua pelhameilla, ei nuo KKK jutut autuaaksi ketään tee :)

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: kantis 
Päivämäärä:   24.9.17 16:27:03

Jos jokainen vain osaisi tehdä ratkaisunsa sen perusteella, mikä hevoselle (ja ratsastajalle) sopii kussakin tilanteessa, niin tällaista typerää vääntöä ei tarvitsisi käydä. Omallani on aina vain kuolaimeton käytössä, maastossakin. Mutta tiedän niitä, jotka tarvitsevat kovempaa tavaraa, etteivät lähtisi lätkimään. Hevoset on erilaisia, samoin kuin ratsukoiden väliset suhteet. Se mikä toimii toisilla,ei toimi taas joillain muilla...

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 16:46:53

Toisilla toimii toisilla ei

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   24.9.17 16:58:37

Totta kai jatkat maastoilua pelhamilla jos hevonen sillä pysyy käsissä.

Mutta jos nyt pehmeämmillä menetelmillä haluat mennä, pitää opetella ratkaisut mitä tehdä jos hevonen lähtee käsistä. Yhdenohjan pysäytys on se ratkaisu. Ja se nyt kannattaisi opetella vaikka pelhamilla meneekin, koska ei hevosta kuitenkaan voimalla vaan pysty hallitsemaan. Ja tietysti myös mitä enemmän maastoilee ja totuttaa hevosta enemmän erilaisiin tilanteisiin, sen parempi.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   24.9.17 20:39:25

Mulla on kuumia ja reaktiivisia hevosia (¾ tai enemmän täyttä verta jos sillä nyt on väliä, mutta ei siis mitään suokkeja tai issikoita), jotka saattaa säikähtäessään olla todella nopealiikkeisiä, mutta ikinä ne ei lähtisi minua viemään kotiin päin tai muuallekaan, kyllä kai hevosiin nyt sen verran täytyy olla kontrollia ihan ilman pelhameitakin.. Tai siis en vaan voi ymmärtää miten voi olla että ei ole sitä kontrollia. Maastoilen pelkällä riimulla tai sitten ihan tavallisella kolmipalakuolaimella.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Maas 
Päivämäärä:   24.9.17 21:01:16

Mikki on niin erkki esimerkki siitä että ei ymmärretä hevostenkin olevan yksilöitä. "Kyllä mun hevonen vaan... niin kyllä kaikki muutkin hevoset pitää olla samanlaisia" Siitä niitä ongelmia tulee, kun luullaan kaiken pyörivän oman navan ympärillä. Jos on toimiva juttu hevoselle ja kuskille löytynyt, niin niillä mennään! Älä välitä niistä, joilla ei ole kokemusta eikä näkemystä tarpeeksi ja kuvittelevat jonkun jutun käyvän kaikille, koska se meillekin käy..

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   25.9.17 07:37:17

Käytät sitä mikä toimii. Kkkkkk pellet voi unohtaa.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: tää 
Päivämäärä:   25.9.17 08:23:33

Hevosen luonteen lisäksi asiaan vaikuttavat paljon hevosen aikaisemmat kokemukset. Jos hevonen on joskus keksinyt, että ryöstäminen on mahdollista, se tulee melko varmasti kokeilemaan sitä jatkossakin samankaltaisessa tilanteessa. Ehkä tosi harvoin, mutta niitä tilanteita kuitenkin tulee joskus vastaan.

Itse olen maastoillut vuosia sekä ryöstäjillä että hevosilla jotka eivät ole koskaan ryöstäneet. Ryöstäjällä ei koskaan lähdetty maastoon ilman pelhamia tai gramaneita JA raippaa ja kannuksia. Ei niitä juuri koskaan tarvittu, mutta ne pari kertaa kun sillä keitti, oli täysi työ estää sitä häipymästä apuvälineistä huolimatta.

Toisaalta olen maastoillut paljon nuorella kilpasukuisella puoliverisellä, jonka kasvattaja on huolellisesti totuttanut maastoiluun eikä sen kanssa ole koskaan sattunut vahinkoa. Normi nivel riittää ja yleensä uskoo ääntä, joskus joutuu antamaan tanakamman pidätteen. Kerran siltä on ratsastaja pudonnut maastossa kun säikähti jotain laukkapätkällä ja hevonen jäi viereen ihmettelemään kun kuski puuttui.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.9.17 08:34:44

Mulla ei ole pystyynkuollut lehmä, vaan reaktiivinen kenttähevonen. Ennen kuolaimettomalla menoa luulin, ettei koskaan pysähtyisi ilman kuolainta. Aloitin kokeilut kahdella ohjalla: kuolaimeton ja toisien ohjien päässä kuolaimet hätäjarruna. No huomasinkin, että hevoseni pysähtyykin tilanteessa kuin tilanteessa istunnalla :) Se ei kyllä muutenkaan säikähtäessään vie eikä ryöstä maastossa, saattaa pelätä kyllä, mutta luottaa johtajaansa ihmiseen.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   25.9.17 09:14:25

Kannattaisi ensimmäisenä pureutua siihen että mitä se hevonen säikkyy ja hoitaa se alta pois. Jos aina vaan hevonen säikähtää ja pakotat sen siitä ohi, se ei opi tilanteesta mitään ja vain jännittyy entisestään. Oppii pelkäämään ja oma toimintasi vain pahentaa asiaa.
Tai.
Voi olla että se on säikähtänyt hiukan vaikka haukkuvaa koiraa muttei ole lähtenyt mihinkään, sitten säikähtää hiukan ohi posottavaa autoa muttei karkaa mihinkään ja lopulta se näkee jonkin asian joka normaalissa tilanteessa ei aiheuta ongelmaa, mutta nyt sillä on säikähdyksien tuoma jännitys siellä taustalla ja boom. Se on kuin itse katsoisit kauhuelokuvaa, ensimmäisen säikähdyksen kohdalla säpsähdät, toisen säikähdyksen kohdalla tunnet jo etukäteen jännittyväsi ja kolmannella tai neljännellä jo kiljut minkä kurkusta saat. Hevonen räjähtää ja pyrkii paikkaan jota se pitää turvallisena ja johon se tuntee vetoa = kotiin. Ihmiselle se olisi se että laittaisit elokuvan pauselle ja valot päälle.
Jos hevonen ei pääse jännityksestä yli, se ei poistu sen mielestä vaikka se pystyy olemaan sen kanssa.
Katso netistä sellainen asia kuin cup full of worries. Helpoiten sen löytää etsimällä Warwick Schillerin youtubesta.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.17 09:57:50

Noh, anakin yksi ryhmän hevostenkoulutajista (tekee siis kouluttamista ihan työkseen) ei ole poistunut kotipihalta hevosensa kanssa mihinkään moneen vuoteen, koska ei hallitse hevostaan. Ei anna ymmärtää muuta, mutta ei asiaa kerrokaan julkisesti, joten ihmiset olettavat että ratsastaa kaulanarulla pitkin kyliä.

Tämän kouluttajan pisteet tippuivat kyllä suuresti kun sain kuulla tämän. Kouluttelee siis pelkällä positiivisella vahvistamisella.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Viivain 
Päivämäärä:   25.9.17 10:16:26

Mistä te näitä oletuksia revitte? Olen opettanut hevoselleni yhden ohjan pysäytyksen kaikissa askellajeissa huolellisesti ja se osaa sen. Paitsi kun tulee tällainen tilanne ja teen sen, hevonen hermostuu siitä entisestään. Se ei vaan toimi tämän kanssa. Edellisen hevosen kanssa moinen toimi loistavasti ja se oli sen hätäjarru. Nykyisen hevosen kanssa toimii parhaiten, että pidän hevosen pään tiukasti menosuuntaan enkä anna kääntyä. Saa peruuttaa tuhatta ja sataa, mutta ei kääntyä. Kun aikansa saa rauhassa katsoa pelästyksen aiheuttajaa eikä edes yritä pakottaa ohi, tämä kipittää kiltisti mutta epäluuloisesti kohteen ohi. Nimenomaan EN pakota, se vain lietsoisi hevosen paniikkia. Pysyn itse täysin coolina enkä hermostu, mutta en anna kääntyä. Aina ollaan hetken tuumailun päästä menty pelottavien juttujen ohi hevosen omasta aloitteesta.

Eikä tällä ole mitään jännittymisiä jonka takia kuppi menee lopullisesti nurin, rentona lompsottaa kanssani pitkin ohjin. Joskus harvoin vaan bongaa jotain omasta mielestään kauheaa ja sitten se olisi heippa. Minua edeltävä omistaja ei uskaltanut maastoilla tällä ja jouduin tekeen paljon hommia tän nykyisen mahtavan maastovarmuuden eteen kanssani, mutta vähän harmittaa kun muulla kuin pelhamilla ei voi vieläkään maastoilla sen pirun 1% takia jos keksii säikkyä.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.9.17 10:45:42

Eikö aloittaja ole lukenut hooteenettiä? Ainahan se on täälläkin kuten kkk ryhmässä, että muut kyllä osaavat ja sinä et :D

Ps. Teillä menee ilmeisen hyvin, jatka samaa rataa!

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 19:01:25

Ainoa virhe, minkä aloittaja teki oli se, että luki KKK-ryhmää.
Näille hörhöille varusteettomuus ja kengättömyys on uskonto. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on järkevää.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   25.9.17 19:31:24

Itse olen miettinyt, miksi kuolaimeton nähdään niin paljon hevosystävällisempänä vaihtoehtona.. Osaisiko vaikka aloittaja tai joku muu vastata tähän? :) Mitä itse olen yrittänyt etsiä, en oikein ole löytänyt tutkimuksia, joiden tekijänä olisi luotettava taho ja joissa kuolaimeton todella olisi todettu selvästi paremmaksi vaihtoehdoksi. Tuntuu myös, ettei kaikista kuolaimettomien vaikutusmekanismeista tiedetä yhtä paljon, mitä kuolainten, mikä luo oman vaaransa. Samoin se ajattelutapa, että kuolaimeton on absoluuttisesti parempi, on mielestäni vaarallinen. Ratsastajan kädellä yms. kun on joka tapauksessa suuri vaikutus, olipa hevosella päässään mitä tahansa.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: kantis 
Päivämäärä:   25.9.17 20:42:26

^^Niin ketkä luulevat? Ihan yleisesti kaikki ihmiset? Kkk-ryhmäläiset? Kuolaimettomat ovat yksi kritisoiduimpia ja tyrmätyimpiä nykyajan asioita hevosmaailmassa, joidenkuiden mielestä ihan silkkaa rääkkäystä.

Niinkuin moni on jo sanonut, on hyvä mennä sillä, mikä toimii. Vaikka omallani menen aina kuolaimettomilla, en ikinä menisi kellään muulla maastoon ilman kuolaimia. Luotto ja uskallus ei yksinkertaisesti riitä, oma henki on sen verran kallis. Omaa ja hevosen terveyttä ei kannata riskeerata vain siksi, että joku jossain joskus pahastuu tavastasi toimia. Teet ihan mitä tahansa, niin AINA joku pahastuu. Ei ole olemassakaan sellaista asiaa, joka ei aiheuttaisi närää jossakussa. Jos nykyinen kuolain toimii, miksi lähteä vaihtamaan sitä jonkun tuntemattoman mielipiteen takia? Sinä siellä selässä keikut, ei kukaan muu, joten sinä teet ratkaisut.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 20:43:37

Ihan yhtälailla kuolaimettomilla saa aikaan harmia kun kuolaimilla, hevosten mukaan se pitäis mennä mitkä kamat on eikä muodin mukaa!

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   25.9.17 20:51:20

Mutta... miksi ette KOULUTA niitä hevosianne niin että vaikka ne pelkäisikin tai säikähtäisi jotain niin eivät katoa paikalta? Miksi asialle ei tehdä mitään vaan tungetaan rautaa suuhun ja gramaaneita yms? Sitä minä en vaan ymmärrä. On tässä nyt vuosikymmenet ollut vaikka minkälaisia hevosia ja nykyään mm. yksi jolla ei entiset omistajat ole uskaltaneet maastoon ollenkaan ja se on ihan "hullu" ja mahdoton ratsastaa, mutta meillä menee kyllä ihan hyvin, vaikka kuolaimettomalla en juuri tämän kanssa lähde mutta tavallisella kolmipalalla kuitenkin. Säikkyy helposti ja saattaa jopa pyörähtää ympäri (tai teki tätä lähinnä alussa kun tuli minulle, ei ole ollut ongelmaa pitkään aikaan) ja vaikka on nyt rauhoittunut paljon niin kyllä se silti saattaa jotain välillä katsella ja jännittää joitakin autoja, mutta vaikka se vähän johonkin suuntaan hypähtäisikin niin se kestää sen sekunnin ja sitten se on taas kontrollissa eikä todellakaan lähtisi käsistä. En nyt tarkoita että olisin mikään hevoskuiskaaja mutta siis eikö asioille voi tehdä jotain ja pureutua tuollaisen käytöksen syihin mieluummin kuin vaan yrittää estää käytöstä?

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   25.9.17 20:51:26

Itse taas olen kuullut lähinnä sitä "kuolaimettomat ovat niin paljon kuolaimia hevosystävällisemmät", mutta ehkä tosiaan sitten on vain kyse siitä, mitä itse olen sattunut kuulemaan. Kritisointia en juurikaan ole kuullut, mutta hyvä kuulla, että muutkin sitä kyseenalaistavat. Itselläni ei siis mitään kuolaimettomia vastaan, jos todella toimivat hyvin! Mutta sitä en todellakaan pidä hyvänä juttuna, jos ihmiset sanovat jonkun tavan olevan ehdottomasti parempi, vaikka siitä ei olisi kunnolla tietoa.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.9.17 21:13:52

No Mikki. Mikset sitten kouluta sitä hevostasi, kun muilta kuitenkin moisia kyselet? Jos et uskalla lähteä sen hevosesi kanssa kuolaimettomilla maastoon niin mikset opeta toimimaan sielläkin ilman kuolainta?

Ihan samanlaista jeesustelua tuli sinulta pelhameita kohtaan. Jos ne hevosen kanssa toimivat niin niitä käytetään, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää. Ei kaikista hevosista tule pystyynkuolleita lapamatoja teki ratsastaja mitä tahansa. Hevonen on saaliseläin ja nämäkin saaliseläimet ovat yksilöitä. Se vaan niin monelta unohtuu ja ylenkatsotaan muita, kun oma elukka toimii eri tavalla kuin jonkun toisen elukka...

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   25.9.17 22:07:04

Omani oli ns täysin maastovarma, mutta silti maastoilin aina gägin kanssa yhdellä ohjalla. Tämä siksi, että voitiin mennä niin kovaa kuin sielu sieti, mutta hevonen tuli aina _heti_ takaisin kun oli tarve.
Nivelillä ei toiminut maastossa siten, vaan kovaa mennessä oli täysin pidätteitä vastan ja tappeli pitkään. Silloin peruskuolain oli pahempi kuin vahvempi kuolain mitä käytettiin vain tarvittaessa.
Kentällä saatoin mennä riimulla, kaulanarulla tai peruskuolaimella.

Toisen omani kanssa maastoilin välillä hackamorella, välillä riimulla ja välillä kolmipalalla. Toimi kaikkie näiden kanssa samalla tavalla. Tämä oli perusluonteeltaan paljon rauhallisempi ja laiskempi kuin tuo toinen.

Aloittaja: menet sillä mikä toimii. Ennemmin vahvempi ja turvallisempi kuolain pehmeällä kädellä kuin vaaratilanne. Niillä onnistuneilla kokemuksilla saa niitä toimivia ratsuja, ja onnistunut tilanne on, kun hevonen ei pääse aiheuttamaan vaaraa. Vaikka paras olisi jos ei ikinä pääsisikään mitään pelästymään, mutta koska ketään ei vielä ainakaan asu omassa kuplassa, missä ei mitään tapahdu, tälläistä vaihtoehtoa ei ole.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   26.9.17 20:34:53

Maija: ei tarkoitus olekaan tehdä hevosista pystyynkuolleita lapamatoja, mun hevoset ei todellakaan ole sellaisia :D vaan tulisia ja reaktiivisia täykkäreitä. Tarkoitin sitä että pitäisi sen hevosen pysyä sen verran kontrollissa normaalilla kuolaimella ettei se vie ratsastajaa kotiin asti kun säikähtää jotain. En muuten ole mikään kuolaimettomien vannoutunut kannattaja (tällä kys. hevosella josta puhuin en menekään kuolameittomalla) enkä hae takaa sitä että olisi TÄYDELLISESSÄ kontrollissa vaan TARPEEKSI kontrollissa että ei tarvita sen erikoisempia vipstaakeja siihen että hevonen pysyy tarpeeksi käsissä.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.17 21:42:43

Mitä pahaa on käyttää kuolainta, jolla hevonen toimii? Tuskin aloittaja repii pelhamista koko ajan, jolloinhan se on ihan sama mikä siellä suussa on, jos pehmeällä kädellä ratsastetaan.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Viivain 
Päivämäärä:   26.9.17 21:49:20

Kiitos rohkaisuista, ehkä me jatketaan hyvillä mielin pelhameilla maastoilua ja unohdan kuolaimettomista haaveilut. Eihän sitä tiedä, jos tuostakin tulee vielä idioottivarma, kuitenkin tosi hyvin edistynyt vrt ex-omistaja ei uskaltanut maastoilla ja nyt menee mun kanssa jo missä vaan eikä tarvii pelätä kun pysyy hanskassa pelhamilla hätätilanteessakin.

Ps. Me maastoillaan pitkin ohjin ihan laukassakin eli onhan se sinänsä sama mitä siellä suussa on, pelham on tosiaan vaan hätävarana säikkyjen varalta - ne kun ei pääty hyvin peruskuolaimilla.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Tinni 
Päivämäärä:   26.9.17 23:17:51

Kuolen nauruun Mikin jutuille. Korostaa ja ylpeilee miten reaktiivisia hänen omat hevosensa ovat... Reaktiivisuus ei kerro mitään siitä, miten hevonen reagoi pelottavassa tilanteessa tai kuinka rohkea se on.

Minulla on myös täykkäri, entinen laukkahevonen, todella kuuma ja haastava ratsastaa. Se pysähtyy lähes poikkeuksetta säikähtäessään istunnalla. On ennen ryöstänyt, mutta se oli kohtuu yksinkertainen opettaa tästä pois, perusratsastusta ahkerasti treenaamalla alkoi kuunnella maastossakin.

Lihava suokkimme joka on nykyään patalaiska ja yleensä seisoo rauhassa kuormurin ja moottorisahan välissä on välillä kiikuttanut maastosta kotiin. On vahva HeA, osaa koulupuolen "temppuja" ja toimii kuin ajatus sielällä. Yksin maastoillessa se yksinkertaisesti on koko elämänsä säikkynyt, vaikka sitä on tehty aina paljon ja sileällä tosiaan toimii pelkällä istunnalla ihan priimasti. Haluisin nähdä kun Mikki vähän kouluttaa tämän tyyneksi maastossa pelkällä kolmipalalla niin, ettei se pyri kotiinpäin sataa pelästyessään :D

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.17 01:28:11

Mulla hevonen jonka kanssa en ikinä voisi mennä ilman kuolaimia maastoon. Joinain päivinä on pomminvarma ja toisena päivänä pelkää tuhat kertaa nähtyä postilaatikkoa. Eli mene sillä mikä on turvallinen. Itse en ole kuullut kuolaimettomista muuta kuin sen että nenäluu murtuu hackamoren kanssa jos on liian vahva käsi ja tästäkin on jo vuosia aikaa, että ei ainakaan meidän piireissä kukaan niitä ihannoi. Mun mielestä turvallisuus menee aina etusijalle, siellä maastossa se hevonen voi kuitenkin saada pahaakin jälkeä jos pääsee irti.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.9.17 02:10:52

Toisaalta ihmetyttää myös nämä "kuolaimettomat on saatanasta"-ihmiset. Kun ei sekään ole se totuus. Oma hevoseni kulkee superhyvin niin kuolaimella kuin kuolaimettomalla aina. Miksi sitten käytän kuolaimetonta? Hevonen pureskelee. Pureskelee, oli sitten kuolain suussa tai ei. Edelliseltä omistajalta oppinut tämän tavan ja pinttynyt se on. Kuitenkin mielestäni on pienempi paha pureskella ilmaa kuin kuolainta. Hevonen ja varusteet on usean ihmisen toimesta tutkittu täysin terveeksi ja hyviksi joten kipua ei ole. Tiedän tämän olevan edelliseltä omistajalta opittu, koska vuosia hänen ratsastustaan katselin.
Uskon, että aloittajakin voi päästä kohti pehmeämpää kuolainta/kuolaimettomuutta, mutta välttämättä ei ikinä pääse sinne kuolaimettomuuteen, jos se on se tavoite. Tietyllä tapaa herkemmät hevoset toimii paremmin kuolaimettomalla kuin toiset. Oma hevonen esimerkiksi on superherkkä, mutta ei sielunelämältään vaan kuuliaisuudeltaan. Jos nostaa hieman kättä ohjat kädessä, hevonen pysähtyy. Jos puristaa vatsalihaksilla, hevonen pysähtyy. Kaikille tämä ei sovi ja sen tiedän. Eikä aloittajan kannata itseään syyttää. Jo sisäänratsastuksessa voi tulla se, miksi hevonen ei myöhemmin toimi esim kuolaimettomalla tai sitten matkan varrella. Osa hevosista ovat vain sen luontoisia, eivätkä millään tapaa herkkiä. Hevonen kuitenkin pystyy oppia, ja asioita voi ja kannattaa opetella. Toisaalta voisi olla hyväksi, jos vähän muutat tavoitettasi. Ainakin ensin alkuun. Se voi olla esim, että hevonen pysähtyy istuinavuilla maastossa (jos ei vielä onnistu, en tiedä) tai ettei tarvisisi miettiä kuinka raju olikaan, vaikka tulisikin pieni paniikki tai yrität keksiä jonkin tavan, jolla hevosen halutessa sännätä kotiin, saatkin sen pidettyä tilanteessa. Ne pienet askeleet on tärkeitä. Tsemppiä teille!

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   27.9.17 08:58:59

Tässä just rasvailin töissä yhden opetushevosen naamaa jonka hoitsutyttö oli saanut viikonloppuna verille kun on kuolaimetta-fanaatikko. Varmaan hevoselle todella miellyttävää kun karkea naru hankaa koko turvanympäryksen verille. Onneksi pääsee taas viikolla menemään kuolaimen kanssa, jätetään turpis pois niin voi parannella.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Pipu 
Päivämäärä:   27.9.17 10:26:24

En nyt sano että kumpikaan olisi parempi, mutta miksi on parempi kiskoa nenäpiitä kuin suuta? Tiedän niin monta jotka pysähtyvät kuolaimettomalla kättä vasten ja sitten niillä auttamatta kiskotaan nenäpiitä. Tämä on välillä myös nähtävissä kuolaimella. Mutta MIKSI paineen luominen nenäpiihin on parempi kuin suuhun? En sano että ei olisi, tämä kysymys vain kiinnostaa minua.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Hahhhhhh 
Päivämäärä:   27.9.17 10:33:24

Tää on kyllä hauskaa luettavaa!

" Vika on aina entisessä omistajassa ja kyllä se mun kanssa toimii... " "Reaktiiviset täykkärit yms..."

Joo-o... :D

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   27.9.17 19:36:28

Tinni: sittenhän sinä olet tehnyt hevosesi kanssa juuri niin kuin olen tässä nyt koko ajan yrittänyt selittää! Hyvä! Viittaan tähän: "Minulla on myös täykkäri, entinen laukkahevonen, todella kuuma ja haastava ratsastaa. Se pysähtyy lähes poikkeuksetta säikähtäessään istunnalla. On ennen ryöstänyt, mutta se oli kohtuu yksinkertainen opettaa tästä pois, perusratsastusta ahkerasti treenaamalla alkoi kuunnella maastossakin."

En ole missään vaiheessa halunnut korostaa että olisin mikään kouluttaja tai että minua kiinnostaisi kouluttaa kenenkään hevosia vaikka osaisinkin (ja en osaa) vaan kummastelen vaan sitä että miten tuollaisia tapoja reagoida ei saa hevosen omistaja koulutettua pois tai edes huomattavasti lievennettyä. On se nyt kumma kun ihmiset vetää tästä herneet nenään :D

Enkä myöskään ole halunnut korostaa mun "reaktiivisia" hevosia vaan vastasin kommenttiin että "kaikki hevoset ei ole pystyynkuolleita lapamatoja" -- ei ole minunkaan hevoset ja silti ne pysyy käsissä, tämä oli tarkoitus selittää. Ja täykkäri mainittu siksi että ei ole kyseessä mitkään ex-ravurisuokit vaan kyllä täykkärin omistajan pitäisi se tietää että täykkäri on eri asia, vaikka tietysti hevonen sekin ja hevosena pidettävä.

Rauhoittukaa.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   27.9.17 19:44:36

Ei ole Mikillä vielä ymmärrystä siitä, että hevoset ovat erilaisia ja niitä on erilaisilla luonteilla, erilaisella historialla, erilaisilla omistajilla... Sitten kun sinulle tulee eteen SE hevonen, joka avaa silmäsi tälle voi olla valaiseva kokemus. Joillekin ei ikinä tule eli jäävät elämään kuplaansa, kun ymmärryskään ei muuten riitä.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.17 19:47:17

Enkkutäykkäreistä ei ole kokemusta, mutta muista kyllä. Vaikka täysiverinen on reaktiivisempi ja nopeampi kuin esim suokki, niin käpälissä sellainen pysyy paljon paremmin. En ymmärrä mitä pahaa on käyttää kuolainta, jolla hevonen toimii, varsinkin kun joku pelham nyt on aika peruskuolain kuitenkin vaikka vähän vipua onkin. Ja tähän on vielä paree lisätä, että omat hevoset ovat aina käyttäneet perusniveliä tai kolmipaloja. Ei minulla silti ole tarvetta sanoa, että ne tekevät väärin, jotka muilla kuolaimilla ratsastavat. Hevosella täytyy olla sellainen kuolain, joka sille sopii ja jolla se toimii.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Tinni 
Päivämäärä:   27.9.17 19:53:24

Mutta miten sitten koulutetaan tämä pois tuolta suokiltani? Edelleen, se täykkäri kaikessa reaktiivisuudessaan ja herkkyydessään voi olla paljon HELPOMPI. Niinkuin minunkin tapauksessani. Suokiltani maastoon on pakko laittaa vahvaa rautaa. Eikä se reaktiivisuus edelleenkään kerro hevosen rohkeudesta tai välttämättä siitä, miten se reagoi pelottavassa tilanteessa.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   28.9.17 10:47:07

Samaa mieltä kyllä siitä että täykkäri voi olla ja varmasti onkin paljon helpompi koska niissä on sopivasti sitä herkkyyttäkin. Jos nyt yleistetään vähän.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   28.9.17 11:55:09

Kuolaimettomat suitsethan ovat huomattavasti esim. tavallisia nivelkuolaimia kovempi vaihtoehto. Kuolaimeton suitsitus perustuu puristukseen nenäpiissä. Se tuottaa kipua. Alueella on paljon hermotusta, ohutta rustoa sekä rangassa "hengitysreität", jotka tukitaan kuolaimettoman suitsituksen turparemmillä. Tästä syystä mm. kouluratsastuskisoissa tarkistetaan, ettei turparemmi ole liian tiukalla.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.9.17 12:34:34

C, ei sitä turparemmiä kuolaimettomissakaan revitä tiukalle. Tuolla logiikalla voisi samalla kieltää riimutkin. Oletko siis myös riimuja vastaan? Kyllä sinne kuolaimettomankin turparemmin väliin se kaksi sormea menee. Niskaremmi on se mikä pitelee turparemmin ylhäällä, eikä se kireys.

Ja tiedän kyllä, että ihmiset käyttävät niin kuolaimia kuin kuolaimettomiakin väärin. Molemmat voivat tehdä ihan yhtä pahaa jälkeä. Olen kaikkien välineiden väärinkäyttöä vastaan. Siitä ei seuraa mitään hyvää. Tietämättömiä ihmisiä pitäisi valistaa

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   28.9.17 13:11:17

Et ymmärrä asian ydintä. Tavallisilla kuolaimilla paine ei kohdistu kyseiselle alueelle lainkaan. Kuolaimettomalla suitsituksella ratsastettaessa aiheutetaan kipua joka kerta kun otetaan ohjastuntuma, jolloin kuolaimettoman turpaosan paine kohdistuu nenäpiihin. Tämän aiheuttama kipu ja epämukava tunne ei ole millään lailla parempi kuin kuolaimen aiheuttama tunne. Moni kuolaimettomalla ratsastava on yllättynyt siitä, että kuolaimeton toimii ja hevonen tottelee. No totta hemmetissä se tottelee, koska sille aiheutetaan kipua.

  Re: Miksi kuolain on parempi? Onko?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.9.17 13:38:50

C, ymmärrän kyllä asian ytimen. Tuntumankaan ei tarvitse olla mikään kova. Se voi ollahyöyhenen kevyt jolloin ei paina yhtään sen enempää kuin turparemmi itsessään. Tätä tarvitsisi myös ratsastajien tavoitella. Oli kuolain tai ei. Jo tietyt niskaremmit aiheuttavat osalle hevosista sietämätöntä kipua, koska sieltäkin löytyy hermoja. Aina on vaihtoehtoja. Suuri hermorykelmä on pään sivussa siinä kohtaa, mistä turparemmi kulkee. Tähän painamista voi välttää esimerkiksi nenäluun päällä sijaitsevalla pehmusteella, joka korottaa sen verran ettei turparemmi koske tähän hermorykelmään. Toinen erittäin suuri hermorykelmä on kohdassa, josta alaturpis kulkee. Niitä ei ainakaan pidetä löysällä. Enkä nyt yritä olla mikään jeesustelija tai ituhippi, älä ymmärrä väärin. En ole mikään suuri kuolaimettomien puolestapuhuja, vaikka itse niitä käytänkin. Kuitenkin se, että toinen asia on jotenkin aivan kamala, vaikka aiheuttaa yhtä paljon kipua vain koska se ei välttämättä omaan ajatusmalliin mahdu tai se vaikuttaa liian hippeilyltä... En tykkää. Enkä nyt sano, että tämä olisi juuri sinun ajatusmallisi, mutta näitäkin ihmisiä löytyy. Itse haluaisin hevoselle mahdollisimman hyvän olon vaati se sitten 20 loimea tallissa tai vapaan heinän pihatossa. Hevoset ovat lisäksi niin yksilöitä. Osalla hevosista on myös hermot enemmän pinnassa kuin toisilla. Eihän se tuntoa poista, mutta silläkin on vaikutusta

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.