Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 15:12:03

Eli minulla on kana kynittävänä tämän yhden herra Pollen kanssa, jota käyn satunnaisesti yksin ratsastamassa. Kiva ratsu, sopiva puskailutason hevonen minun vaatimattomille taidoilleni (joka kuitenkin kai jotain osaisikin, jos ratsastaja osaa), eikä me ihmeitä tehdä, kun kenttää vähän kierrellään ja minä harjoittelen ja kokeilen sillä ratsastuskikkoja, mistä olen lukenut jne.

Hevosella on kuitenkin kaksi outoa tapaa, joista en tiedä mistä johtuu tai miten ne voi oikaista.

Ensinnäkin, hevonen ei suostu pysähtymään. Se kuuntelee apuja hyvin kaikissa askellajeissa, mutta huonoiten käynnissä ja kun on tarkoitus pysähtyä paikoilleen, siitä ei tule mitään. Hevonen ei yksinkertaisesti korvaa lotkauta pidätteille ja puskee ne läpi (ei kuitenkaan koskaan ryöstä eikä ole menohaluinen kuin hyvällä, normaalilla tavalla - eli ei laiska maitojuna). Aloitan pidätteet aina pienesti ja isonnan niitä, kun vastausta ei kuulu. En jää vetämään suusta, vaan otan ja päästän, otan ja päästän. Hevonen hidastaa, kun otan ja heti, kun ohjalla myötään, se palaa alkuperäiseen käyntitahtiin. Siinä sitten mennään hidastettu askel kerrallaan niin kauan eteen, että seinä tai aita tulee vastaan. Ei toivoakaan kentän keskelle pysähtymisessä. Olen yrittänyt kaikkea mitä osaan, koko kehon käyttämistä ja ääniapuja ja pidempiä ja lyhyempiä pidätteitä... What gives?

Toinen ongelma samalla hevosella, tosin ei tapahdu ihan aina: hevonen saattaa ihan yhtäkkiä tehdä omatoimisen voltin, vaikken anna siihen apuja. Tapahtuu yleensä ravista, joskus käynnistä. Istun hiljaa, en tee niin yhtään mitään, ja hevonen päättää, että "joo voltti tähän" ja lähtee kääntymään. Jos otan ohjalla ja pohkeella, että ei me volttia tehdä, hangoittelee vastaan ja puskee sen ympyrän väkisin läpi tai jää kiemurtelemaan. Ei tee aina samassa kohtaa (jolloin ajattelisin, että pinttynyt opittu tapa), vaan milloin missäkin. Mitä ihmettä?

Mistä on kyse ja mitä voin näille tavoille tehdä?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Ninna 
Päivämäärä:   18.9.17 16:08:45

"Vähän kenttää kierrellään" ja "kokeilen kikkoja" ei kuulosta määrätietoiselta ratsastukselta, vaan matkustelulta kenttää ympäri ja yhtäkkiä yllätetään hevonen satunnaisilla vaatimuksilla. Hevonen ei siis ole kuulolla, vaan joutuu arvailemaan omiaan ja ehkä kokee ratsastajan väliaikaisena riesana.

Näkemättä todellista tilannetta on vaikea neuvoa. Lähtisin kokeilemaan käynnissä. Ei ollenkaan uralla, vaan esim. lävistäjillä, kiemuraurilla, ja muutaman metrin välein rauhallisesti tehtävää vaihdellen ja suuntaa muutellen. Pysähdyksiä, liikkeelle lähtöjä, peruutuksia, väistöjä, voltteja... rauhallisesti, ystävällisesti, täsmällisesti. Niin, että hevonen rupeaa odottamaan, mitä seuraavaksi.

Vasta kun käynnissä sujuu ja hevonen on kuulolla, pieniä pätkiä ravissa, mutta vain pieniä, sitten taas käyntiin, uudestaan raviin, voltti, käyntiin, seis, raviin jne. Sinulla pitää olla selkeä suunnitelma siitä, mitä olet tekemässä ja minne menossa (älä mene uraa pitkin). Ja muista kehua hevosta, kun se kuuntelee!

Tätä ehkä kannattaisi kokeilla.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 16:28:49

Mielessä on ratsastuskerralle mitä tehdään, ja niitä pyrin tekemään. Esim. siirtymisiä, pohkeenväistöjä, temponvaihteluita jne. Juuri mitä neuvoit. Käytin kentänkierrostermejä, koska en ratsasta tavoitteellisesti. Eli teen jo sitä, mitä ohjeistit.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.17 16:41:26

Pyydä joku tallilaisista tqi vaikka hevosen omistaja pitämään sulle tuntia, kuulostat siltä että et ihan hirveästi ole ratsastanut niin silloin jos et saa edes pysäytettyä hevosta niin ei kannata ilman ohjausta ratsastaa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.9.17 17:15:10

Eihän tuossa ratsastuksessa ole mitään järkeä. Jos olisin hevosen omistaja, olisin vihainen mikäli et minulta kysyisi neuvoa vaan osaamattomana kyselet netissä ja sovellat miten sattuu. Tarvitsisit kipeästi ratsastustunteja itsesi JA hevosen kannalta.

Joko alat ottamaan tunteja tai lopeta vuokraus on minun neuvoni. Tuosta nykymenosta ei hyödy kukaan. Jokaisen ratsastajan pitäisi olla sen verran kunnianhimoinen, että haluaa oppia paremmaksi ratsastajaksi ihan jo hevosen kannalta. Oli sitten puskailija tai kilpaileva.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.9.17 17:47:38

Hevonen oppii paineen poistamisella. Se näkee siis myötäyksen palkintona/oppii että tee näin niin et tunne painetta. Kannattaisi mieluummin pitää paine siihen asti tasaisena, kunnes hevonen hidastaa ja silloin poistaa kaikki paine = palkinto. Se saattaa etsiä ratkaisua kiihdyttämällä vauhtia tai nostamalla päätään, mutta kun vaan palkitsee aina vauhdin hidastumisen, niin pian hevonen yhdistää vapautuksen pysähtymiseen.

Kannattaisi tosin ensin puhua omistajan kanssa siitä, ettet pärjää hevoselle. Se pilaa hevosen.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 17:53:10

Nyt kyllä on ihan ihmeellinen vastaanotto ja omat johtopäätökset vedetty. Hyvin hämmentävää! En näe syytä moiselle aggressiivisuudelle. Ette tiedä ratsastuskokemustani. Kyllä kaikki muut hevoset pysähtyvät, kun niillä ratsastan - kyse on tästä hevosesta. Halusin näkökulmia siihen, mikä saa hevosen käyttäytymään näin - en teitä herjaamaan minun taitoani, josta ette tiedä.

En ole tavannut omistajaa, hevosen ratsastettavaksi minulle järjesti tuttuni. Olen tutulleni sanonut hevosen hassuista tempuista ja hän sanoi hevosen tekevän samaa hänenkin kanssaan. Vika tuskin siis minussa.

Voisiko täällä joku nyt ystävällisesti antaa vinkkejä varsinaiseen aiheeseen, jos on ollut kokemusta tällaisesta epäloogisesta käytöksestä hevosen suhteen? En ole ihan tampio, you know.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 17:56:02

X
Olen kokeillut niin pitkää kuin lyhyttä pidätettä eli painetta, ei vaikutusta. Hevonen vetää läpi.

Kyllä minä hevosen kanssa pärjään (mistä hitosta vedätte nämä aina ratsastajaa alentavat johtopäätökset?!), mutta nämä pari hassua tapaa ovat vain sellaiset, joihin en ennen ole törmännyt! Ja kyllä, olen ratsastanut vuosia.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   18.9.17 18:01:19

Ihmiset kertovat mitä mieltä ovat. Jos kysyt neuvoja, niitä annetaan.
Jos hevonen ei halua pysähtyä, harjoittele yhden ohjan pysähdys. Siihen tosin tarvitaan hevoselta taipuvuutta, vaikka vaatiikin ihmiseltä hevosen jumppaamista.
Minustakin kuulostaa vaaralliselta, ettei hevonen kuuntele ratsastajan apuja.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.17 18:24:35

Anteeksi jos sanon liian suoraan, mutta EI SE OLE PÄRJÄÄMISTÄ JOS ET SAA HEVOSTA PYSÄHTYMÄÄN TAI MENEMÄÄN SUORAAN.

Jos auto ei pysähdy tai käänny, niin mitä virkaa sillä on? Jos hevosta ei saa pysähtymään tai olemaan kääntymättä, silloin ei pidä ratsastaa ilman opetusta. Jos pärjäät muille, hyvä juttu, tee mitä lystäät, mutta tällä hevosella en suosittele metriäkään ilman opetusta! Ihan oman turvallisuutesi vuoksi.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 18:46:51

Taisitte käsittää aloituksen väärin tai ehkä olin liian epäselvä.

Hevonen tottelee apuja hienosti, mutta ongelma on paikoilleen pysähtymisessä. Käynnistä. Siis KÄYNNISTÄ. Kuten sanoin, hevonen ei ryöstä ja haistaa aina pienistäkin avuista, joten en puhuisi kovin vaarallisesta tilanteesta, jos hevonen ei vain suostu ottamaan aloilleen, kun haluaisin sen seisovan paikoillaan ratsastaja selässä. Hevonen siis siirtyy laukasta raviin normaalisti, ravista käyntiin jne., hidastaa ja lisää tempoa - kaikki hyvin. Mutta. Se ei seisahdu ennen kuin seinä tai aita tulee vastaan. Ymmärrättekö nyt paremmin? Kyse ei ole mistään sellaisesta, että hevonen ei olisi hallinnassa tai lähtisi käsistä.

Hevonen myös kulkee hyvin, lukuunottamatta noita hassuja voltteja, joita haluaa välillä tehdä.

Jos nyt ei polteta täällä näppejä ylireagoinnilla.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 18:48:39

Oho, en tiedä mikä tuo "haistaa" tuolla on :D

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   18.9.17 19:00:25

Mutta sehän että hevonen ei pysähdy ja tekee omia volttejaan, tarkoittaa juuri sitä ettei hevonen ole hallinnassa. Jos se olisi hallinnassa, se pysähtyisi ja tottelisi ihmistä kaikissa tilanteissa.
Sama asia kuin "Hevonen tottelee tosi kivasti, mutta välillä se jyrää ylitseni ja lähtee omille teilleen."

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Ninna 
Päivämäärä:   18.9.17 19:11:56

Varmaan riippuu siitäkin, miten hevonen on koulutettu, tai onko se ylipäätään koulutettu.

Oma hevoseni varmaan järkyttyisi, jos se haluttaisiin pysäyttää ohjista vetämällä tai tekemällä ohjilla pidätteitä toisensa perään. Se luultavasti lähtisi painamaan vastaan. Se on tottunut siihen, että ohjat ovat paikoillaan ja jalka ja istunta ratsastaa sen päin ohjaa, johon se pysähtyy. Mitä enemmän jalkaa, sitä napakampi pysähdys. Jos sen haluaa peruuttavan, pitää se tehdä taas istunnalla (suunta) ja jalalla (miten ripeästi). Jos siinä käytää ohjaa, hevoseni nostaa pään. Aika harva osaa tällä ratsastaa, mutta niillä, jotka osaavat, se kulkee upeasti.

Vielä yksi vinkki pysähtymiseen: ratsasta päin aitaa, ja pyydä pysähtymään. Jos hevonen ei kävele läpi aidasta, vaan pysähtyy, myötää ohjalla ja kehu kovasti. Tämän onnistuminen vaatii sen, että hevonen on pohkeittesi välissä. Jos ei ole, se kääntyy ja karkaa jommalle kummalle puolelle. Tämä luultavasti tapahtuu myös siinä omatoimisessa voltille lähdössä.

Eivät saamasi vastaukset ole aggressiivisia. On vain todella vaikea tietää, mikä on vialla (et tiedä itsekään, vaikka olet livenä tilanteessa - me ei olla).

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.17 19:14:28

Ei se hevonen ole hallinnassa jos saa mennä minne sattuu, mitä jos tapahtuu jokin hätätilanne? Tai jos samaan aikaan on muita ratsastamassa? Ratsastatko vaan päälle koska hevonen ei pysähtynyt, tuo on vaarallista ja vastuutonta.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 20:01:23

Minä ratsastan aina ensisijaisesti istunnalla ja kyllä, pidätteet aloitan pienesti ja ohjaa vastaan pysäytän, mikä ei ole tälle Pollelle riittänyt sen enempää kuin isommatkaan pidätteet. Olen yrittänyt eri konsteja. Seinään ja aitaan pysähtyy, ei tosin mielellään, ja kyllä jälleen, olen aina kehunut hevosta, kun se on tehnyt oikein. Ainut, mistä pysähtyy kiltisti, on pitkiltä ohjilta, kun käännytään kaartoon --> tietää, että "tunti" on ohi. Hevonen on koulutettu, on tietääkseni kisannut helppo A:ta joskus (niistä ajoista voi olla aikaa, en tiedä). Ja tekee tätä samaa ilmeisesti muillakin kuin vain minulla.

En tiedä oletko sama sinä ., joka täällä vauhkoat edesvastuuttomuudesta ja muusta, mutta viestisi OVAT minusta aggressiivisia ja reagointisi menee tilanteeseen suhteutettuna hieman yli. Hevonen on rauhallinen eikä nyt sentään juokse ihmisen tai hevosen yli. Kuten selvitin jo, hevonen ei juokse seinästä läpi. Käyttäytyy vain uppiniskaisesti, kun pitäisi pysähtyä ja peruuttaa KÄYNNISTÄ. En jaksa vängätä teidän kanssa, jotka maalaavat piruja seinille.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.17 20:05:23

Pysähtyykö sitten ravista tai laukasta? Miten tulet alas selästä kun olet lopettanut? Kuinka kauan olet itse ratsastanut ja minkä ikäinen olet?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   18.9.17 20:28:41

"Pysähtyykö sitten ravista tai laukasta?" Käyntiin asti, eli hidastaa, mutta ei pysähdy paikoilleen. Saattaa seisahtua ja sitten heti taas lähteä ottamaan käyntiaskeleita, kun "rentoudun" selässä eli lopetan paineen.

"Miten tulet alas selästä kun olet lopettanut? Kuinka kauan olet itse ratsastanut" Nämä olen jo kertonut.

"ja minkä ikäinen olet?" Onko tällä jotain merkitystä vai oletko vain nenäkäs?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Ninna 
Päivämäärä:   18.9.17 20:51:12

Vielä yhtä kokeilisin. Mitä hevonen tekee taluttaessa? Itse kokeilisin maasta käsin pysäyttää ja jäädä seisomaan. Jos ei toimi taluttaen, tuskin toimii selästäkään. Ratsukouluttamattomalta ravurilta tuo olisi ihan ymmärrettävää, mutta helppo A-tasoisen kohdalla epäilisin kumminkin, että ratsastaja jollakin tavalla, tietämättään, estää hevosta pysähtymästä tai ajaa sitä liikkeelle.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   18.9.17 21:10:01

Edelleen, ota ratsastustunteja!! Ei ongelmasi täällä ratkea, vaan itseäsi paremman opettajan kanssa. Ja omistajan kanssa pitäisi ehdottomasti jutella.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.17 01:27:40

Edellinen vuokrahevoseni ei pysähtynyt pelkillä ohjilla tai istunnalla, sitä piti puristaa polvilla. Sen kun keksin, ei tarvinnut kuin siirtää painoa hieman taakse, pieni pidäte ja polvilla puristus. Tuota ei opettajakaan osannut neuvoa, käski vaan vetokilpailuun ja pysähtyihän se aina lopulta, mutta itselleni teki pahaa se kiskominen.
Mene tunneille, ei tuollaisessa oikein järkeä ole.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   19.9.17 11:00:08

Kiitos, Ninna, tuota voisin vielä ihan erikseen yrittää vaikken tähän mennessä ole hevosta taluttaessa ongelmaa huomannut (paitsi siinä, ettei malta seistä aina aloillaan, kun pitäisi selkään nousta). Voisin tuon toisen kommentoijan polvikikkaakin testata, kuka ties tälläkin on joku salainen nappi jossain... Tunteihin ei ole varaa, kyllä muuten kävisinkin. :(

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.17 11:08:31

Joku tuolla kysykin että pysähtyykö ravista vai laukasta ja vastasit että menee käyntiin asti, muttei siitä pysähdy.
Nyt kuulosti siltä että teit ravi-käynti-pysähdys siirtymän. Ravista tai laukasta suoraan pysähtyminen on eriasia kuin, että siihen tulisi käyntiä väliin.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   19.9.17 11:11:51

Niin siis, hevonen voi seisahtua, kun ottaa pysähdyksen ravista tai laukasta, mutta lähtee sitten melkein samoin tein itse käyntiin ja siitä alkaa taas tämä käyntivemputus. Eli ei ota oikeasti seis.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.17 11:17:35

Aa :/ Suosittelen kanssa ottamaan omistajalta tunnin, en itse osaa oikein neuvoa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   19.9.17 11:36:48

Omistajaa en tosiaan ole koskaan tavannut, on kuulemma niin kovin kiireinen heppu ja sen takia tuttavalleni vinkkasi, että jos hän tietää ratsastajia niin saa tulla hänen hevostaan liikuttamaan. Eikä tuossa hepassa muuten mitään vikaa olekaan, hyvin meillä synkkaa, PAITSI nämä kaksi omituista tapaa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   19.9.17 11:50:28

Suosittelen että käyt pysähdykset ja ainakin käynti/seis siirtymiset maastakäsin läpi. Eikö löytyisi ketään tietävää tuttua joka voisi tulla kokeilemaan ja neuvomaan?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   19.9.17 11:52:51

Tässä se taas nähdään, kun joku varaton haluaa vähän heppastella... Jos et pärjää hevosen kanssa, sen kanssa otetaan tunteja tai lopetetaan ratsastaminen. Toisekseen, vaikka pärjäisitkin, sinulla pitäisi olla halua kehittyä ja halua ottaa tunteja. Pelkästä itsenäisestä ratsastuksesta ei hyödy kukaan, se on valitettava fakta.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   19.9.17 12:19:22

Anteeksi nyt, mutta viivapiste, asenteessasi on jotain mätää. Jos minulla ei tässä elämäntilanteessa ole varaa maksaa opetuksesta, niin en saa nauttia itselle tärkeästä harrastuksesta, vaikka siihen olisi mahdollisuus? Miksi? Selitä.

Ja pitääkö sata kertaa toistaa, että pärjään hevosen kanssa ihan hyvin? :) Mistähän penteleestä vedit oman käsityksesi, ettei minulla ole haluja kehittyä tai käydä tunneilla? Jäikö sinulta nämä kohdat lukematta: "minä harjoittelen ja kokeilen sillä ratsastuskikkoja, mistä olen lukenut jne." (eli opiskelen ratsastuksen teoriaa ja kokeilen soveltaa silloin, kun käytännössä voin) ja "Tunteihin ei ole varaa, kyllä muuten kävisinkin." (eli haluaisin tunneille, mutten nyt voi) Ja vaikka ei olisi halua kehittyä tämän enempää, minulla olisi silti täysi oikeus ratsastella vaikka pelkkää takaperinkäyntiä kenttää ympäri, jos tämä hevosen omistajalle on ok.

Jos yksikin tulee vielä samoista jonninjoutavuuksista päätään aukomaan, en enää heille vastaa. Haluan kuulla neuvoja niiltä, jotka ehkä jotain oikeasti tietäisivätkin, että mistä tällainen hevosen käytös voi johtua ja mitä voin itse sille tehdä. Ennen kuin joku tulee sanomaan: pyysin tuttuani mainitsemaan tästä hevosen omistajalle, katsotaan, mitä hänkin tuumaa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Figaro 
Päivämäärä:   19.9.17 14:31:31

Minulle on tullut v

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.17 14:34:50

Tunneille mars. Jos ei ole varaa, hevonen ei sovi sinulle. Tosin pitäisi olla varaa ottaa sopivankin hevosen kanssa silloin tällöin tunteja.. itsenäinen ratsastus ei yksin kehitä yhtään mitään. Ei tämä ole köyhien harrastus.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Norsu 
Päivämäärä:   20.9.17 00:19:02

Tästä nyt ei varmaan oikeasti apua ole, mutta vertaistukena: kuulostaa ihan mun älykkäältä ja itsetietoiselta tammaltani. Meillä on ongelma helpottanut, kun ollaan taas keskitytty nysväämään keskenämme eikä kuuntelemaan valkkujen hyvää tarkoittavia neuvoja. Avut pienenpieniksi, niin ratsu havahtuu miettimään eikä paina tavan vuoksi eteenpäin tai loukkaannu mielestään liian kovista otteista. Kehun ja palkitsen kun malttaa totella.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   21.9.17 15:57:57

Kiitos, Norsu, yhdestä ensimmäisistä oikeasti asiallisista vastauksista. Voiko olla, että kun hevosella käy useampi ratsastamassa, jonkun avut saattavat olla sellaisia (kovia tms.), että hevonen niskuroi sitten valmiiksi jo muillakin? Tämä ei toisaalta selitä voltteja.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Lullaby 
Päivämäärä:   21.9.17 18:28:51

Kyse on todennäköisesti siitä, mitä hevoselle on koulutettu ja mitä hevonen on ihmisillä ratsastaessaan oppinut, vaikka sitä ei olla koulutettu aktiivisesti.

Kyse ei välttämättä ole siitä, että et osaisi ratsastaa, mutta suurinosa syistä on siellä satulan päällä. Tämä hevonen ei jostain syystä ymmärrä sun istuntaa, tai ymmärtää sen väärin. Jos pysähtyminen menee vetokilpailuksi, on uudelleenkoulutuksen aika hevoselle. Koska siitä ei tule mitään että joka kerta käytte tämän saman taistelun, se on hevoselle mukavempi, että otetaan reilusti takapakkia ja lähdetään pienistä asioista kuin että jumputetaan samaa. Ja tässä kohtaa on mentävä pois selästä ja aloitettava maasta (niin kuin ratsukoulutus yleensäkin)

On varmaan ikävä saada palautetta "vika on sinussa" kun odotit sen olevan jotain muuta. Monet ovat varmaan vaan oman kokemuksen kautta todenneet että kaikki ongelmat mitä on hevosten kanssa, ratkeaa kun itse tekee oikein. Eikä sitä aina edes tiedä tekevänsä väärin, muuten kuin kokeilemalla tai ottamalla ammattilaisen katsomaan (johon sinulla ei ymmärrykseni mukaan ole varaa). Vika ei tosiaan suorannaisesti ole sinussa vaan siinä mitä hevonen on oppinut ihmisiltä.. Ja hevostyypistä. Joillekin pystähtyminen on epämiellyttävää eli käy ikäänkuin "rangaistuksesta" joten eteenpäin kulkeminen on ainut vaihtoehto välttää tätä epämukavuutta. Joka johtaa siihen että hevonen ei halua pysähtyä.

Sanon tuohon satunnaiseen kääntelyyn sen, että itse olen vasta parin hevosen jälkeen huomannut että jostain kummallisesta syystä istun vinossa, koska kaikki hevoset puskee oikealle. Enkä sitä itse pysty korjaamaan, eikä ulkopuolinenkaan siihen osaa sanoa mitään miten korjata. Ja se näkyy monissa harjoituksissa.

Vielä yksi asia: ratsastustuntia en enää näe asiana, joka on minua varten, vaan hevosta varten. Koska jo ratsastaminen itsessään on hasardia hevoselle (ylimääräinenpaino+väärät lihakset+väärä ratsastus.. mikä vaan voi pilata hevosen terveyden) koen itse velvollisuudekseni hevoselle että yritän tehdä sen mahdollisimman miellyttäväksi hevoselle, ja niin että ei siitä koidu haittaa. Ja sen saavutan vain oppimalla ratsastamaan oikein ja lempeästi. jne. Koska hevosta käytän kuitenkin hyväksi tässä omiin tarkoituksiin. :)

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   21.9.17 19:25:36

Lullabyltä hyvä vastaus! Odotin täältä vinkkejä ja mahdollisia syitä hevosen käytökseen sekä ehkä apuja, en mitenkään poislukien sitä, että vika olisi minussa ratsastajana. Oli hyvä pointti, että hevonen on voinut oppia pysähdyshankaluuden myös muiden käsittelyssä (en ole ainut, joka sillä ratsastaa), mutta tuo volttipakkomielle on kyllä jotain ihan omituista... En voi uskoa, että kyse olisi (ainoastaan) viasta istunnassani eli esim. vinous, sillä hevonen ihan totta PUSKEE voltille, vaikka antaisin estävät ja suoraa menemistä tukevat avut. Ja lähtee kääntymään, vaikken tekisi selässä yhtään mitään (jopa silloin, kun mennään pitkin ohjin laiskaa käyntiä!).

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Lullaby 
Päivämäärä:   22.9.17 19:02:13

Hoitoponini kääntyilee minne sattuu pieni ratsastaja (ja joskus yrittää isollakin ratsastajalla) selässään. En ole muuta keksinyt kuin sen että se jollain pienillä hevosen aivoillaan ajattelee, että se pääsee helpommalla kuin että jatkaa samaa ympyrää. Ehkä ihminen tekeekin jotain sellaista, josta se pääsee jotain paineesta? esimerkiksi ohjien vetäminen kädestä: hevonen ei pidä tuntumasta suussaan joten se on oppinut että saa hetkellisen helpotuksen kun nykäisee päätään-> ohjat lähtee kädestä-> ohja löystyy. Ja jos haluaa rankaista niin 2 sekuntia tapahtuneen jälkeen on jo liian myöhäistä korjata asiaa. Ehkä jotakin tapahtuu hetkeä ennen, kun se kääntyy voltille(vaikka ihminen ei sitä näekään). Ehkä se on oppinut että voltilla ihminen ratsastaa lempeämmin? Tarjoaa sitä siis itse jos se ihminen vaikka tekisi jotain kivaa (tai mielellään olisi tekemättä mitään) kun itse käännyn tästä..

Se on tosiaan vaikeaa arvioida mistä käytös johtuu, kun sama käytös voi johtua eri asioista. Jos kysyt miksi hevoseni on vino niin syitä riittää mielikuvituksen kantamattomiin. Joista ehkä pahin olisi sitten se hermoja painava aivokasvain.

Itse koen paljon ahaa elämyksiä kun käyn CR-tunneilla nyt ekaa kertaa sen sijaan että keskitytään siihen mitä hevonen tekee allani.. Koska välillä ei hevonen voi suorittaa vaikka pyydänkin koska olen kuin kiero makkara tiedostamattani siellä selässä. Kun on taas varaa, suosittelen opettajaa joka pystyy eliminoimaan sun omat virheet, jolloin jää jäljelle hevosen virheet (ja se onkin helpompi korjata).

Kokeile miltä hevonen tuntuu taluttaessa tai juoksuttaessa(älä tosin juoksuta jos hevosta ei ole siihen opetettu) ja mieti kuunteleeko hevonen sun kehonkieltä ja kuinka herkästi. Etenkin vapaana hevonen voi näyttää vapaasti sen mitä se sinussa näkee... ja voit yllättyä. ;)

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.9.17 22:54:29

Haluaisin kysyä, että miten sinä teet sen pysäytyksen (jota ei siis tapahdu)? Miten vaikutat istunnallasi? Mihin suuntaan vedät ohjista (suoraan taakse, ylös, alas)?

Siinä, kun hevonen alkaa punkea voltille pyytäisin itse sitä vain rivakasti eteen. Ei kannata ainakaan vetää vastaan, vaan mielummin keksiä sille jotain muuta.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Mikki 
Päivämäärä:   23.9.17 22:28:02

Taas asiaankuulumaton kommentti mutta en voi näin hevosen omistajana ymmärtää miten joku antaa tuntemattoman ihmisen ratsastaa hevosellaan, siis sellaisen ihmisen jota ei ole koskaan tavannut. Vaikka ratsastaja ei siis saisikaan mitään vahinkoa aikaan niin minä en itse koskaan päästäisi hevosieni selkään ihmistä, jota en ole koskaan tavannut tai nähnyt miten ratsastaa ja käsittelee hevosia jne. Mutta ehkä voin aloittaa tästä oman topiikin :)

Neuvona, pitää olla koko ajan valppaana esim. jos hevonen lähtee voltille niin se täytyy estää jo siinä vaiheessa kun hevonen alkaa miettiä sitä; reippaasti eteen. Lisäksi, en tekisi niin että kääntäisin aina lopuksi keskelle ja tulisin siinä pois selästä koska hevonen selvästi odottaa sitä. Tulisin pois selästä ihan missä sattuu. Tämä voisi auttaa siihen pysähtymiseenkin. Muuten sanoisin, että jotta hevonen voi pysähtyä hyvin niin sen pitää mennä eteen hyvin. Eli pohkeella pyydät sitä aktiiviseen käyntiin, sitten kun haluat pysähtyä niin edelleen pohkeet kiinni mutta istunta ja ohja pitää vastaan niin että hevonen pysähtyy. Ohjista ei vedetä, mutta ne pitävät vastaan, ja istut liikettä vastaan.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.9.17 09:47:50

Jos olisin sinä niin ehkä tekisin niin etten harjoittelisi hetkeen muuta kuin pysähdyksiä. Vasta kun ne sujuvat siirtyisin eteenpäin. Ja aloittaisin ne hyvin yllättäen ja pienin avuin (oma liikkeen lopetus) ja heti myötäisin jos heppa pysähtyy. Mutta hankala sanoa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   24.9.17 11:12:09

Minulla on vähän saman tyyppinen hevonen. Se tulee helposti edestä vahvaksi ja puskee pidätteistä läpi silloin, kun työskentely ei huvita. Sen kanssa olen tehnyt paljon töitä asian korjaamiseksi. Kun pyydän hevosta pysähtymään, sen on oikeasti pysähdyttävä. Jos se ei tapahdu istunnan ja ääniapujen vaikutuksesta, teen pidätteen myös ohjilla. Jos viesti ei mene perille, teen voimakkaamman pidätteen. Jos mikään ei auta, käännän hevosen sisäohjasta pyörimään niin pientä ympyrää kuin mahdollista, kunnnes se pysähtyy. Yleensä tätä ei tarvi toistaa montaa kertaa.

Kun hevonen on kuulolla, pienennän apuja huomattavasti. Useimmiten uloshengitys ja istunnan rentouttaminen syvälle satulaa riittää hevosen pysättämiseksi ihan täsmällisesti. Myötääminen on äärettömän tärkeää: kun hevonen alussa edes ajattelee oikeaan suuntaan, poistan kaiken paineen.

Tuon volttiasian suhteen tarkistaisin tosiaan oman istunnan ja painon jakautumisen satulassa. Onko painosi enemmän sisäistuinluulla? Ovatko kylkesi yhtä pitkät? Ethän kierrä yläkroppaa tai lantiota sisäänpäin?

Jos mikään istunnassasi ei vihjaa hevoselle kääntymistoiveesta, vaan se keksii ja puuhailee omiaan, laittaisin sen töihin. Jos se kääntyy voltille, jäädään pienelle voltille useammaksi kierrokseksi ja sillä tehdään oikeasti töitä, esim. avotaivutusta. Luulisi hevosen vähitellen hoksaavan, että suoraan jatkaminen on helpompaa ja mukavampaa.

Tsemppiä!

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   24.9.17 11:55:36

Kiitos kommenteista!

Mikille sen verran, että en minäkään päästäisi tuntematonta omaani ratsastamaan näkemättä, jos minulla hevonen olisi. Mutta enpä kieltäydy tarjouksestakaan, kun sellainen on omistajan taholta tullut. Mitä olen ymmärtänyt, omistaja on hirveän kiireinen ja (minun oma päätelmäni:) ei ilmeisesti ihan niin hevosihminen henkeen ja vereen. Mutta anyways, hänen asiansa.

Olin itse asiassa eilen taas ratsastamassa ja pysähdykset menivät tällä kertaa paljon paremmin! Alkuun oli tuttuja pikku erimielisyyksiä tästä, ikään kuin testailua, mutta sitten sujui ja hevonen tuntui olevan hyvällä ja levollisella tuulella. Otan korvan taakse vielä tuon vinkin pysähtymisestä ja alastulosta muuallakin kuin vain keskellä kenttää, sitä en ole kokeillut.

Voltit ovat sitten toinen tarina. Olen totta kai yrittänyt ennakoida niitä, mutta hevonen ei aina anna yhtään minkäänlaista ennakkovaroitusta. Ravaa nätisti ja tottelevaisena eteen...KÄÄNNÖS. Se kääntyy siis nopeasti, kuin sukeltaen sinne ympyrälle, ihan niin nopsaan, että joskus horjahdan vähän satulassa. Olen kokeillut jatkaa ympyrällä pyörimistä, ajaa vain sinnikkäästi eteen, tehdä omia voltteja minun avuistani kun minä niin päätän, ottaa avut kääntymistä vastaan, kääntää takaisin uralle, seis ja peruutus jne... Joku ratsastuskerta voi mennä hienosti ilman tätä volttihulluutta, ja jonain toisena päivänä hevonen ei muuta haluaisikaan kuin olla ballerina.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.9.17 12:17:40

Vaikka omistaja olisi "kiireinen heppu" niin varmana voit vaikka laittaa viestin hänelle, tuon saman minkä tänne laitoit ja kysyä neuvoa. :) Hän varmana on paras auttamaan tähän.

Lisäksi mä alkaisin tekee ihan maastakäsittelyä, vaikka aina ennen ratsastamista. Ihan perus juttuja: pysähtyy nätisti, kääntyy nätisti, peruuttaa nätisti, seisoo paikoillaan nätisti. Kun homma skulaa siinä, voi se alkaa helpommin toimia myös selässä. Ainoot mahdolliset syyt hevosen käytökseen on sun ratsastus tai se on kipeä.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: kantis 
Päivämäärä:   24.9.17 13:31:48

Sinun on hankala saada selville todellista syytä tuolle käytökselle, koska sillä ratsastaa moni muukin ihminen etkä tiedä, miten he ratsastavat. Joku tai jotkut heistä ovat yksinkertaisesti saattaneet pilata hevosen ratsastettavuuden etkä välttämättä yksin pysty muuttamaan hevosta. Jos tiedät muut ratsastajat, niin kannattaa palaveerata heidän kanssaan ja kysyä, miten he oikeasti ratsastavat, minkälaisia apuja käyttävät tai mennä yksinkertaisesti seuraamaan heidän ratsastustaan?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.9.17 16:17:02

Edelleen kysyisin, että miten sinä teet sen pysähdyksen? Miten vaikutat istunnalla? Mihin suuntaan ohja liikkuu, taakse, ylös, alas? Mites jalat?

Se voltille kääntyminen on todennäköisemmin sitä, että hevonen pyrkii sinne keskelle. Jos ei ole mikään ihan älyttömän herkkis, niin ota ensi kerralla ja aja ihan kunnolla eteen, siis kerran potkaiset kunnolla tai näpäytät raipalla takapuolelle. Tuollaiset on ikäviä opittuja tapoja ja ei niistä sillä pääse eroon, että jää voltille pyörimään.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   24.9.17 18:01:42

Tekeekö omia voltteja kumpaankin suuntaan? Onko hevosen tasapaino noin yleensä hyvä vai huono?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: ajatus 
Päivämäärä:   24.9.17 19:12:16

Onko hevonen vino? Kulkeeko se uralla suorassa kummassakin kierroksessa?

Tekeekö se voltteja yhtä innolla kumpaankin suuntaan vai erityisesti toiseen?

Hevosella voi olla jokin kipu tai vaiva (jäykkyys) mikä saa sen "kampeamaan" sisään toisessa kierroksessa. Jalkakipu tai selkäkipu, jumi lihaksissa tai kaikki ne yhdessä.

Yleensä joka hevosella on toinen kierros toista vaikeampi. Ne voivat keksiä keinoja helpottaa siihen suuntaan kulkemista.

Esimerkiksi oikeassa kierroksessa hevonen voi olla aina hieman asettunut sisälle (jopa olla kiinni vasemmassa ohjassa) ja kulkea takaosa ulkona. Siitä se sujahtaa helposti voltille jos ei ratsastaja osaa oikaista sitä.

Jos et anna hevosen hölkötellä aivan pitkin ohjin (jolloin hevonen kuin hevonen määräisi suunnan itse) epäilisin vinoutta. Asia pitäisi selvittää.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 20:06:24

Tarkista, että jalustimesi ovat yhtä pitkät, eivätkä keikkaa sinua vinoon satulassa. Samoin, että satulavyö on riittävän kireä eikä satula valunut vinoon.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: sisu 
Päivämäärä:   24.9.17 20:52:39

Vaadit hevoselta koko tunnin liikettä.

Lopuksi pysäytät käynnistä ja kun pysähtyy kiität vuolaasti.

Silittäen ja äänellä kehuen.

Kerrothan tepsikö ?

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   7.10.17 12:12:10

Heippa taas.

Hevonen on nyt sairaslomalla, ontumista kuulemma ollut, enkä siis ole viikkoihin käynyt ratsastamassa.

Pysäytän ensisijaisesti istunnalla, joko rentoutan lihaksia tai olen enempi liikettä vastaan, riippuu vähän hevosesta kumpaan reagoi paremmin. Ohjilla otan otteen, en ylös enkä alas (en vedä).

Voltteja heitteli oli kierrossuunta kumpi hyvänsä. Ei hakeudu keskelle, vaan tekee nimenomaan ympyrän (aika pienen, ei mitään isoa). Jalustimet ja satulavyöt aina kunnossa, olen tarkka, mutta satulan sopivuudesta en ole 100%. Toisaalta, en ole niin harjaantunut, että sen sopivuuteen osaisin puuttua ja pakko luottaa omistajan ja muiden hevosta enemmän hoitavien ammattitaitoon siinä suhteessa.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Mmmm 
Päivämäärä:   8.10.17 00:53:26

Kuka hevosen on kouluttanut ratsuksi? Mikä on aloittajan ratsastustaso?

Kyllä ne ratsastustunnit on ihan perusedellytys ratsastusharrastukselle. Hevonen joka liikkuu väärin, kipeytyy ajan myötä. Samaa tekee väärin istuva ja epäjohdonmukaisesti apuja käyttävä ratsastaja.

Nyt oikeasti järkeä päähän. Tasapainottomasti volteille kaatuileva hevonen taatusti alkaa ontua.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Rocky 
Päivämäärä:   8.10.17 11:46:29

Minä en tiedä kuka hevosen on kouluttanut, en myöskään osaa arvioida omaa ratsastustasoa (en ole suorittanut merkkejä tai kisannut). Hevosella oli säteeseen painunut kivi takakaviossa ontuman syynä, se tuskin ihan oleellinen seuraus volttitouhusta kuitenkaan on...

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Realisti 
Päivämäärä:   8.10.17 11:53:17

Tämä ketju oli kyllä sykähdyttävä. Ennen ajateltiin, että jos hevonen ei ollut kuulolla ja teki omiaan, vika oli satulan päällä kategorisesti. Mutta tässä ketjussa on nyt todistettu, että hevonen voi käyttäytyä täysin omavaltaisesti, vaikka satulassa istuu ihan oikea istunnalla ratsastaja. Melkein kuin pro.
P.S. Osaatteko ja ymmärrättekö (lähinnä siis aloittaja) te ollenkaan, että jokainen ratsatus on hevosen koulutustilaisuus, halusitte tai ette. Yksin saa ratsastaa vasta, kun osaa hevosen koulutuksen (hyvin yksinkertaiset) perusteet. Ja kas, jos tulee ongelma... eli vaikka hevonen ei pysähdy, niin ongelma ratkaistaan = hevoselle opetetaan pysähdyksen avut, ... ja kas, seuraavalla ratsastuksella jatketaan siitä jo hienostelun puolelle, kun se hevonen jo jollain tyylillä pysähtyy.
P.P.S Ennen myös ajateltiin, että hyvin ratsatettu hevonen pysyy terveenä. Sillä itse asissa perusteltiin koko kouluratsastuksen tarpeellisuus. Mutta nykyään valitettavasti nyökyssä menevät etupainoiset virkkukoukut hajoavat väistämättä. Mutta koulutuomarit tykkää....

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: Realisti 
Päivämäärä:   8.10.17 11:55:16

P.P.P.S. Ne kaviot kuuluu muuten putsata päivittäin ihan oikeasti. Säteeseen painunut kivi jos ehtii aiheuttaa ontuman, niin hevosen päivittäinen hoito on ollut täysin ala-arvoista jo pitempään.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.17 12:43:11

Minun korvaani kuulostaa että kyseessä on vanha ratsastuskouluhevonen, joka tekee mitä haluaa jos ratsastaja ei ole tarpeeksi määrätietoinen. Etenkin juuri tuo, että pysähtyy vain "loppukaartoon" eikä jää uralle seisomaan. Moni paljon alkeistunteja juossut hevonen oppii ratsastuskoulun säännöt niin hyvin että noudattaa niitä hamaan hautaan saakka ellei ratsastaja ole tarpeeksi hyvä että hevonen tuntee ettei sen tarvitse huolehtia "tunnin" sujuvuudesta.

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: lieska 
Päivämäärä:   8.10.17 12:50:37

Olen vanhan liiton ratsastaja-akka ja mielestäni asiaan ehdottomasti kuuluu, että kaviot putsataan/tarkistetaan AINA ennen ratsastusta ja ratsastuksen jälkeen.

Vaikka olisit satavarma ettei kiviä tai klönttejä ole jäänyt mihinkään, on kavioiden tarkistus myös ihan hyvä kuuliaisuusharjoite hevoselle. Tavallisesti sellaisetkin hevoset jotka ovat varustettaessa vähän niinkuin omissa maailmoissaan tai muuten haluttomia, oppivat nopeasti että kavioiden nostelu ennen ja jälkeen ratsastuksen kuuluu asiaan ja alkavat suhtautua siihen rennosti ja nöyrästi. Paitsi tietysti sitten ne jotka eivät todellakaan nosta..

Mutta joo, - haluaisin vaan sanoa että kavioiden tarkistuksen kanssa ei todellakaan kannata olla laiska. Juuri noiden turhien ontumasaikkujen välttäminen on yksi asia, ja toinen on se hyöty, että hevonen tottuu siinä rennosti tottelemaan käsittelijänsä pyyntöjä, ja se on suuri etu myös ratsastettaessa.

Jos hevosella on epävarmuutta pysähdyksissä, apujen "juurruttamista" voi aluksi helpottaa se, että hevonen pysäytetään aluksi aina samoissa kohdissa kentällä, ja silloin kun se pysäytetään, se todellakin saa ja joutuu jäämään paikoilleen kunnes sitä selvästi kiitetään ja pyydetään eteenpäin. Se että heppaparka yht'äkkiä pysäytetään ja jos se pysähtyy, sille isketään palkinnoksi kantapäät kylkiin (= olevinaan terävä siirtymä eteenpäin) opettaa hevoselle vain välttämään pysähtymistä (ja potkua mahaan)

Kannattaa muistaa siis nämä kolme tärkeää asiaa: johdonmukaisuus, johdonmukaisuus ja johdonmukaisuus :)

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: lieska 
Päivämäärä:   8.10.17 12:55:03

.. ja sekin on ihan hyvä kokeiluehdotus, että hengähtää syvään ulos kun pysäyttää hevosen. Hevoset oppii hämmästyttävän nopeasti yleensä reagoimaan myös uloshengitykseen. Ja siinä rentoutuu kummasti itsekin :)

  Re: Hevonen ei kuuntele pidätteitä / kääntyy itse

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   8.10.17 13:13:27

Pari mieleeni tullutta ajatusta..

Käynnissä hevonen ei ole pohkeen edessä (moottori ei käy):

mitä hitaampi vauhti, sitä enemmän tarvitaan eteenpäinpyrkimystä!

.

Kun hevonen tekee voltin, jatka suoraan toisella voltilla (tai kahdella) - ts. näytä hevoselle, että on ok tehdä päätöksiä, mutta siitä seuraa ylimääräistä työtä...

:))

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.