Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.17 08:07:51

Onko käytössä jollsin ja miksi?

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Lillis 
Päivämäärä:   22.7.17 10:17:53

Pienillä lapsilla, jos on tosi kovasuinen poni. Erittäin kova kuolain, ei pitäisi aikuisen tarvita koskaan jos yhtään osaa ratsastaa.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 10:22:27

Meillä käytössä nyt. Siemmin kolmipala mutta painoi kädelle. Kokeilin olympia kuolaimia. Ohjat löysällä mennään ja laukasta käyntiin hidastaa pienen pienellä pidätteellä.
Minusta psrempi nd vahvempi kuilsin jossa pidäte menee pienellä läpi kuin se että joutuu pifättelemään enemmän.
Eikös se mennyt että ei ne kuolaimet kovat ole vaan käsi ;)

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   22.7.17 10:29:47

Kyllä olympia on tosi kova kuolaon kaikissa käsissä. Ja yleensähän sitä käyttää ne kaikista osaamattomimmat vielä. En ole koskaan nähnyt olympiaa taitavalla ratsastajalla. Mutta onhan se helpompi kuin opetella ratsastamaan.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.17 12:03:48

Olympia on paitsi vahva, myös hidas, epätarkka ja kipua tuottava. Vipuvarrellisista kuolaimista löytyy huomattavasti parempia ja reilumpiakin vaihtoehtoja, esim. kimblewick.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: suokki 
Päivämäärä:   22.7.17 12:35:04

Tuottaako kipua kun käyttä vai koko ajan?

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Ria 
Päivämäärä:   22.7.17 12:43:54

Hohhoijakkaa.

Olympiaa voi käyttää ohjat joko normirenkaassa, keskimmäisessä tai alimmassa.

Ohjina voit käyttää myös pelham-ohjia tai kahta ohjaa.

Leuan alle voi (ja pitäisi) laittaa leukaremmin joka tekee kuolaimesta vakaamman ja estää sitä vääntymästå suussa liikaa.

Olympioita saa suorana, kolmipalana, nivelenä, waterfordina, kielentilallisena, kumisena ja metallisena.

Että millainen olympia on kyseessä ja minkälaisilla "asetuksilla"?

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   22.7.17 12:55:41

Minulla on olympia käytössä. Ohjat alimassa renkaassa. Nahkainen leukaremmi käytössä

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.17 17:27:24

Harvemmin enää olympiakuolaimia näkyy. Hyvä niin

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: sg 
Päivämäärä:   23.7.17 17:47:46

Yhdellä ponillani olympiat. Ohjat normirenkaassa, joten tuskin kauheasti kovempi kuin normi kolmipala.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Hhhhh 
Päivämäärä:   23.7.17 18:06:55

Lukaan vastuullinen ratsastaja ei niitä enää käytä.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   24.7.17 00:24:05

Mielestäni olympiakuolaimista vauhkotaan ihan liikaa. Olen tavannut myös hevosia joille ne sopii erittäin hyvin ja olen nähnyt niitä estekisoissa isommissakin luokissa. Ei niitä myytäisi jos ne olisivat erittäin huonot.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   24.7.17 00:52:17

Gag se vasta hidas kuolain onkin. Jää olympia vielä kakkoseksi. Kummatkin jätän kauppaan.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   24.7.17 00:55:41

Mulla on ponilla maastossa olympia suoralla suuosalla, nahkaisella leukaremmillä ja ohja toisessa renkaassa. Ratsastan käytännössä pitkällä ohjalla. Oikein passeli kuolain tälle. Kimblewickiä ja babypelhamia vastusteli ja oli selvästi hevoselle epämiellyttäviä. Olympian kanssa on rennompi, mutta kuulolla jos tarvii.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.17 01:26:17

Olympia on oikein käytettynä ihan yhtähyvä kuolain kuin kaikki muutkin. Sitä pitäisi käyttää aina ketjun kanssa ja osaavissa käsissä. Olympialla on vaan todella huono maine koska juurikin nämä tietämättömät käyttävät niitä väärin.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   25.7.17 13:28:53

Onko oltava juuri ketju? Nahkainenkin vstmadtikkin ajaa saman asian

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   25.7.17 14:16:24

Meillä käytössä olympiakuolain hevosella (en omista hevosta, enkä päätä mitä kuolainta sillä käytetään). Mun mielestä toimii olympialla hyvin. Tälle hevoselle on myös kokeiltu kimblewickejä jotka lähti hyvin nopeasti pois, sekä pelhamia jolla oli myös aika hyvä. Ratsastan yleensä ohjat keskimmäisessä renkaassa ja nahkainen leukaremmi ylimmässä. Toimii näin ja rentoutuu helpommin. Joskus myös olen ratsastanut niin että vain ohjat keskimmäisessä renkaassa. Toimi näinkin ihan ok mutta tuli helpommin vahvaksi (itsellänikin kun pahin tapa on juuri kova käsi). Mun mielestä siis olympia on kuolain siinä missä muutkin kuolaimet.

  Re: olympia-kuolaimet?

Lähettäjä: oly 
Päivämäärä:   25.7.17 14:21:33

jos on helposti käsistä lähtevä vahva hevonen niin silloin olympia on ihan toimiva (keskimmäisessä renkaassa). Mutta muuten kankikuolain on kaikin puolin parempi ja hevosystävällisempi, koska kankien kanssa voi ratsastaa pelkällä nivelellä. Ei tarvitse koko ratsastusta käyttää vipua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.