Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   28.5.17 18:51:00

Uusi valmentajani käski kääntää jalkateriäni ulospäin (klo 10 ja 14 asentoon). Vakio-valmentajani taas on ennen jauhanut ulospäin sojottavista jaloistani ja olen niitä yrittänyt vääntää suoraan eteenpäin, mikä kuulemma olisi oikea asento. Nyt kun vihdoin olen tuon oppinut, niin kuulenkin että jalat pitäisikin olla enemmän ulospäin. Miten tämä nyt oikeesti menee, mikä on oikeaoppinen asento?? Molemmat henkilöt tasokkaita opettajia.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 18:59:56

http://www.coachingwithconnection.com/sanakirja-osa-1-pitkat-jalat/

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Myös hämmentynyt 
Päivämäärä:   28.5.17 19:41:49

Samaa pohdin, toiset opettavat "sammakkoasentoa" jalat vähän edempänä, jalkaterät osoittaen ulospäin. Polvi hyvin irti.

Toiset aivan toisin, niin että polvet ja varpaat suoraan menosuuntaan... polvi ei purista, mutta koko reisi "halaa" hevosta

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   28.5.17 20:22:38

Itselle tuo "sammakkoasento" tulee luonnostaan, mutta vakiovalmentajani mielestä se on ihan väärin... Tämän "sammakko"valmentajan opeilla kyllä heppa tuntui rentoutuvan nopeammin. Ehkä jatkan siis tällä linjalla!

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.5.17 20:27:15

Jalkaterän pitää osoittaa samaan suuntaan polven kanssa. Paras jalan asento riippuu lonkkien joustavuudesta.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: örkki 
Päivämäärä:   28.5.17 20:44:45

Niin varmaan niinkuin ylempänä sanottiin. Mulle kans neuvottu jalkaterät ennemmin ulos ja polvet "löysänä" irti satulasta. Jalkapohjat samalla viivalla kuin maan kamara, eli vaakataso. Ei kiskota kantapäitä alas, joka jännittää koko jalan.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Myös hämmentynyt 
Päivämäärä:   28.5.17 21:26:32

Miten huiput istuvat? Tuskin sammakossa?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.5.17 21:42:16

Tää turhauttaa mua ihan älyttömästi ratsastuksessa kun opetetaan eri tavalla. Ja sitten ei tiedä @!#$ kumpi on oikein.
Itse en ainakaan ala väkisin vääntämään jalkojani tiettyyn asentoon. Paras on mikä tulee luonnostaan. Ja mun vasen jalkaterä kääntyy luonnostaan enemmän ulospäin ihan seistessäkin. Niin annan sojottaa.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.5.17 23:17:03

"toiset opettavat "sammakkoasentoa" jalat vähän edempänä, jalkaterät osoittaen ulospäin. Polvi hyvin irti."

Paitsi että tämä on se väärä tapa, niin se myös parhaiten varmistaa sen, että hevosen pysähtyessä äkisti ratsastaja jatkaa yksinään matkantekoa. Ainakin hetken...

.

"Itse en ainakaan ala väkisin vääntämään jalkojani tiettyyn asentoon."

Jalkateriä ei suinkaan väännetä toivottuun asentoon, vaan kääntäminen tapahtuu lonkista.

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.5.17 23:39:51

Ai niin, jos hevonen haluaa nykäistä ratsastajan pois selästään (eli menee kuolaimen alle), jalkaterät ulospäin sojottaen ja polvet irti satulasta ratsastaja auttaa huomaavaisesti hevosta vapautumaan matkustelijastaan.

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: hym 
Päivämäärä:   28.5.17 23:46:02

Mulla on ongelmana polvilla puristaminen. Kun saan jalan rennommaksi ja varpaat menosuuntaan, niin polvipuristuskin hellittää.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.5.17 23:58:28

Pekka, miksi näin käy?
Miksi sammakkoasennosta sinkoaa helpommin, etenkin jos jalat ovat vähän edessä ottamassa liikettä vastaan?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.5.17 00:00:58

Koska lonkka on auki, eikä kiinni.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Myös hämmentynyt 
Päivämäärä:   29.5.17 06:33:36

Minulle on aina ollut vähän mysteeri tuo "lonkat auki" onko missään vaikka jotain kuvaa tms joka selkeyttäisi asiaa?
Olen tähän mennessä ymmärtänyt (varmaankin väärin) että just varpaat ja polvet eteenpäin, ja ikäänkuin pyrstö leviää takaa :D

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Myös hämmentynyt 
Päivämäärä:   29.5.17 07:20:44

Eli siis sammakkoasennossa lonkat ei olisi auki?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 08:18:47

Entäs sitten, kun sanotaan, että polvet irti satulasta. Väkisin ne jalkaterätkin on sitten vähän sivuille päin.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.5.17 08:32:55

Tähänhän vaikuttaa todella paljon ihmisen rakenne ja liikkuvuus. Jos ihmisellä on hyvin liikkuvat nivelet ja jalkaterä voimakkaasti ulos, hänen jalkansa yleensä siirtyy eteen, eikä jalalla voi vaikuttaa.

Polvet irti ja lonkat auti auttaa rentouttamaan reiden, jolloin alapohje tulee paremmin alas, lähelle hevosen kylkiä.

Kyllä se hieman ulos on juuri oikea.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.5.17 08:45:56

ja muistyakaa nyt sitten, että tässä täytyy erottaa esteistunta ja kouluistunta. Jalustinpituus ja satulat ovat aivan erilaiset, kuten myös tapa istua.

Esteistunnassa polvella EI SAA puristaa, polvi pitää olla irti, tai kevyesti vasten satulaa. Jalkaterät aavistuksen ulos, viittävaillayksi, maksimissaan kymmentävaillakaksi-asennossa. Tällöin alapohje on tuntumalla kylkeen koko ajan.
Varpaat satulavyön kohdalla. noin suurinpiirtein.

Kouluistunnasta sanokoon joku siitä tietävä.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Kkkkk 
Päivämäärä:   29.5.17 09:05:36

Mun mielestä se on jokaisen rakenteellinen asia miten jalkaterät ovat. Ei kaikki voi mennä samaan muottiin. Jollain voi jokin asento tehdä kipeää tai on muuten vaan luonnotonta ja silloin asento on kaikkea muuta kuin hyvä ja rento. Tämäkin asia siis pitäisi tehdä jokaisen kropan fysiikan mukaan ja jos joku mua pakottaisi johonkin asentoon mikä ei tunnu hyvältä syystä tai toisesta, niin kyllä mä siitä sanoisin. Ammattitaitoinen ihminen kyllä ymmärtää asian.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.17 09:19:55

LähettäjäKkkkk
Päivämäärä29.5.17 09:05:36

Mun mielestä se on jokaisen rakenteellinen asia miten jalkaterät ovat. Ei kaikki voi mennä samaan muottiin. Jollain voi jokin asento tehdä kipeää tai on muuten vaan luonnotonta ja silloin asento on kaikkea muuta kuin hyvä ja rento. Tämäkin asia siis pitäisi tehdä jokaisen kropan fysiikan mukaan ja jos joku mua pakottaisi johonkin asentoon mikä ei tunnu hyvältä syystä tai toisesta, niin kyllä mä siitä sanoisin. Ammattitaitoinen ihminen kyllä ymmärtää asian.

<----- näin ainakin mun fysioterapeutti sanoo ketä myös itse ratsastaa ja kilpailee ja pitää istuntatunteja.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   29.5.17 09:36:58

Jalkaterän ulos kääntäminen eli lonkan kääntäminen ulkokiertoon tuntuu olevan joidenkin opettajien/valmentajien "oikotie onneen" polven puristuksesta eroon pääsemiseksi. Toki siinä jalka helpommin rentoutuu, mutta monta tärkeää asiaa myös menetetään - näitä sivusi Pekka, ja niitä on ansiokkaasti esitelty myös pisteen Coaching with connection -linkissä.

Lonkkanivelellä on kolme eri liikesuuntaa - jalat yhteen/sivulle, ulkokierto/sisäkierto sekä ojennus/koukistus. Se "lonkat auki", jota ratsastuksessa peräänkuulutetaan, on yhdistelmä ojennusta (polvi pääsee alas), toki tarvittavassa määrin sivulle avautumista (hevonen mahtuu väliin) ja ehkä lonkan yleistä liikkuvuutta. Se EI tarkoita ulkokiertoa.

Jalan asentoa pitäisi korjata nimenomaan lonkan ja lantion asennosta lähtien, ei jalkaterää ja/tai polvea vääntämällä. Jos jalat ovat "luonnostaan" eri asennossa keskenään seistessä ja kävellessäkin tai lonkkaa tuntuu mahdottomalta saada em. tavalla auki, kannattaisi ehkä käydä hyvällä fyssarilla ja ruveta jumppaamaan. Ei vain ratsastuksen, vaan tulevaisuudessa vaanivien selkä- ja iskiaskipujen vuoksi.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Huh. 
Päivämäärä:   29.5.17 09:38:14

Ole siinä asennossa, missä pystyt istumaan syvälle satulaan, puristamatta reisillä ja polvilla.

Yhden totuuden tarjoajat ovat aina väärässä.

Kun puristaa polvella ja reidellä, samalla nostaa itsensä irti satulasta. Tämä tarjoaa hevoselle mahdollisuuden vetäistä sinut ohjasta eteen.

Takapuoli satulaan niin hevonen vetää sinua vain syvemmälle satulaan.

Vanha totuus myös on ettei polvi ja pohje voi olla samaan aikaan kiinni hevosessa. Polvi siis irti.

Pekka on väärä profeetta.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: === 
Päivämäärä:   29.5.17 09:40:04

Mulla esim on vaikea pihtipolvien takia olla puristamatta polvilla kun jalkaterät on eteenpäin, joten lonkkia on täytynyt opetella käyttämään. Pitempi jalustin auttaa siinä ettei alapohje pääse liian eteen (siis koulusatulassa).

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Myös hämmentynyt 
Päivämäärä:   29.5.17 10:01:36

Tämä aihe kyllä jakaa mielipiteitä... kun oikeasti hyviä ratsastajia katsoo, kyllä niillä varpaat ja polvet eteenpäin osoittavat.

Ennen luulin myös että satulaan kuuluu istua mahdollisimman raskaasti, mutta asia ei ilmeisesti olekaan näin?! Vaan siellä pitäisi reisillä jotenkin vähän keventää istuntaa

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Ruua 
Päivämäärä:   29.5.17 10:08:32

Mitä esim. ratsastuspilates sanoo asiasta?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.5.17 10:31:07

Tässä teille tosi paljon jalkojen oikeaa asentoa, monellako varpaat eteenpäin?

www.youtube.com/watch?v=nGDtBaaaMFs

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: rämä 
Päivämäärä:   29.5.17 10:31:49

Hah, mulle kans sanottu raskaana istumisesta! Ja kun teen sen, hevoseni joko hiljentää tai pysähtyy. Olen havainnut pienen jäntevyyden olevan aivan hyvä lisä.
Arvatenkin hämmäntynyt olen...

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Ruua 
Päivämäärä:   29.5.17 10:40:00

Esteillä istunta on täysin erilainen kuin kouluratsastuksessa ja koulusatulalla.
Käsitin että tässä keskustellaan juurikin kouluratsastuksesta...

Miltä sen "lonkat auki" piäisi tuntua?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Huh. 
Päivämäärä:   29.5.17 10:52:33

Ei istuta tietenkään kuin jauhosäkki.

Ratsastajan pitää olla jäntevä, mutta rento.

Jalat rentona, jotta pohje pääsee hevosen kyljen lähelle.
Lantio liikkuu hevosen liikkeen mukaan, kuin polkupyörän polkimet. Vatsalihakset pitävät lantion kohtisuoraan satulaan.

Reisi- ja pakaralihakset ovat rentoina.

Eilen Kyran klinikassa käytiin tätä myös läpi.

Se, kuinka hyvin lonkka aukeaa on hyvin yksilöllistä. Ei kannata juuttua siihen miten jalka on millilleen. Etsi hyvä asento, jossa pääset hevosen liikkeen mukaan.

Jos haluat jalat pidemmiksi ja lonkat enemmän auki, venyttele!

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: === 
Päivämäärä:   29.5.17 10:56:23

Ei ole minusta ihan helppo juttu, jos jalkojen rakenne ei ole optimi. Omat lonkat helposti menevät ulkokiertoon kun yritän polvia puristamatta pitää jalkaterät eteenpäin. Hevoset kuitenkin liikkuvat paremmin kun ei purista polvilla.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 12:17:01

Kun käännät varpaat osoittamaan ulos, pohkeesi jäykistyy eikä siinä ole enää liikkuvuutta. Se on kuin kivi joka välillä osuu hevoseen, kun sen pitäisi levätä hevosen kylkeä pitkin.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   29.5.17 12:25:17

Tämän luettuani aloin miettimään enemmän jalkojen asentoa.
https://www.ellikki.fi/hevoset/hevostapahtumat/peggy-brown-liike-sattuu-sita-pida-tehda/

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Huh. 
Päivämäärä:   29.5.17 12:58:17

Erittäin hyvä kirjoitus

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 13:24:27

Kyllä ratsastuksessa nimenomaan pitää rikkoa niitä omia mukavuusalueita, ainakin alkuunsa jotta kaunis klassinen istunta ohjelmoituu kehomuistiin. Se että kokeeko kipua, vai kiristääkö lonkankoukistajat, joita voi venytellä jotta jalka laskeutuu oikein on kaksi eri asiaa.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 13:29:42

Itselleni on opetettu kello 11 ja 1, tuntuma satulaan "with the back of the knee", lonkka auki, reiden sisä-takaosalla tuntuma satulan pikkusiiven takaosaan. "Sammakkoasennossa" on aika mahdotonta pitää satulaan tuntumaa muuten kuin takapuolella. Polvi sojottaa ulos, kantapää on hevosessa, varpaat sojottaa ulos. Silloin taitaa lonkassakin olla jännitystä.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Ruua 
Päivämäärä:   29.5.17 13:47:08

Moni täällä toistelee "lonkat auki" mutta mitä se siis on?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   29.5.17 13:50:51

Joku logiikka olis kiva löytää kaikille nivelille ilman ristiriitaisuuksia, koska suuri osa ohjeistetuista yhdistelmistä ei näytä sopivan edes suht suorille jaloille.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   29.5.17 13:52:02

"Vanha totuus myös on ettei polvi ja pohje voi olla samaan aikaan kiinni hevosessa. Polvi siis irti."

Nähtävästi et tiedä, että (ala)pohje on se paksu osa polven alapuolella - ei siis missään tapauksessa nilkka eikä kantapää...

Vanha totuus sen sijaan on, että polven ja satulan välistä ei päivä saa paistaa.

.

Pekka on väärä profeetta.

Profeetta en ole, mutta jotain toki tiedän ratsastuksesta. Enkä muuten ikinä ole sanonut, että polvilla tai reisillä pitäisi puristaa.

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 13:54:10

Itse käsitän lonkkien auki olon siten, että ne saavat olla rentona, "loksautettuna" auki sivulle päin. Itselläni on kapea lantio, ja minua on opetettu nostamaan jalkojani sivusuunnassa ylös satulasta että ne rentoutuisivat ja aukeaisivat paremmin. Toki olen vain harrastelija, mutta niin minä sen käsitän että lonkkien auki oleminen tarkoittaa sitä että ne pääsevät "leviämään" rentona sivuille päin, kuitenkin pysyen jäntevinä kantamaan oman osuutensa jalasta. Ei siis mitään haarat levälleen polvet 180 asteen kulmaan, vaan lähinnä miettien sitä ajatusta että hevonen mahtuisi jalkojesi väliin paremmin, siis kärjistettynä työnnät oikeaa puolta oikealle, vasenta vasemmalle, vaikka tosiaan vain annat niiden rentoutua ja valua omille puolilleen. En tiedä, en oikein osaa muotoilla ajatustani ja fiilistäni sanoiksi. :D Varmaan olen ihan väärässäkin.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 13:56:03

Ja tosiaan omat jalkani hakeutuvat aikalailla automaattisesti menosuuntaan, kun normaali seisomis- ja kävelyasentoni on jalkaterät suoraan eteen tai jopa vähän sisällepäin.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   29.5.17 14:02:04

Kannattaisi välillä katsoa, minkä mallinen on ihmisen reisiluu todellisuudessa on, miten se kiinnittyy lantioon, ja miettiä sen perusteella, milloin reisiluut ovat kauimpana toisistaan, eli istunta 'auki'.
(Reisiluuhan ei suinkaan ole suora 'tikku' kuten lasten piirustuksissa... ;)

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 14:13:20

pekka, mihin tuolla viittasit?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.5.17 14:16:27

menosuuntaan jalkaterät, ei ulospäin, vaikka ne esteillä sinne hakeutuvatkin ja sileällä kyllä näkee istunnasta ainakin mulla että on paljon tullut hypättyä.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   29.5.17 14:26:12

Mä en ainakaan oo törmänny yhteenkä opettajaan, joka käskis varpaita työntää ulos. Istuntaan vaikuttaa niin moni asia, joku istuu jäykkänä yliryhdissä, joku tuolissa ja joku oikein. Lihas kiristykset voi vaikeuttaa ja kääntää jalkaa, tai huono kehonhallinta, huonot lihakset tai opittu tapa. Musta on kiva kattoo kun toinen osaa istua kovin luonnollisesti ja toinen ei. Toisilla vaan on se kehon hallinta olemassa.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   29.5.17 15:07:02

"pekka, mihin tuolla viittasit?"

Kun hiukan tutkii ihmisen anatomiaa, huomaa, että istunta on eniten auki, kun jalkaterät (jalkaterien sisäsivut) osoittavat jokseenkin suoraan eteenpäin.
Jos jalat sojottavat ulospäin, istunta ei ole auki - eikä missään tapauksessa syvä, vaan sen sijaan, että ratsastaja istuisi 'hevosen sisällä', hän istuu 'hevosen päällä'.
Ts. ratsastajalla ei ole ratsastuksen edellyttämää istuntaa.

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 15:18:34

Hyvä Pekka! Sisäreisi on ratsastajan tasapainon kannalta tärkeää olla lähellä hevosta, samoin kuin istuinluiden tulee olla leveällä. Lukekaa tämän ketjun eka linkki..^^

Itselläni on kaksi asiaa joiden vuoksi vaihdan valmentajaa:

1.valmentaja käskee taivuttamaan hevosta siirtämällä kättä johonkin suuntaan sivulle, varsinkin jos käskee levittämään kädet reisille.

2. Käskee irroittamaan polven satulasta, kiertämään jalkaa ulos tms.

Ko. asiat kertovat aina ammattitaidottomuudesta.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Muuu 
Päivämäärä:   29.5.17 15:38:01

Täällä nää "klassisen ratsastuksen gurut" taas päsmäröi.

Älkää uskoko mitään, mitä nää Pekat ja muut höpsii. Menkää CR tunneille tai muualle istuntaan erikoistuneille valmentajille liinatunneille, venytelkää ja fiilistelkää.
Fysioterapeuttikaan ei ole pahitteeksi, jos kovin epämiellyttävältä tuntuu istuminen.

Sen verran voin sanoa omasta kokemuksesta että lonkat auki tuntuu kuta kuinkin ravissa siltä, että juokset maassa. Sen tunteen tunnistaa, kun sen on kokenut.

Kilometrejä alle ja hyvä valmentaja, niitä löytyy googlaamalla pilvin pimein.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   29.5.17 15:53:20

"Älkää uskoko mitään, mitä nää Pekat ja muut höpsii. Menkää CR tunneille"

CR-tunnilla opetetaan ihan samaa. Suosittelen erittäin lämpimästi!

:))

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: tsetse 
Päivämäärä:   29.5.17 17:03:29

CR- suositukset täältä myös. Jos oivallat nopeaa, alkavat turhat kivut ratsastuksesta olla historiaa hyvin pian :) Minulle on toiminut kyseinen suuntaus hyvin, ja olen kehittynyt hevoseni kanssa huimaa vauhtia.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   29.5.17 17:09:48

Pekan selitys lonkista kuulosti niin vaikealta, että selvennän vähän...
lonkka auki= reisiluun päät kaueammas toisistaan.
-kun jalka kiertyy ulos, reisiluiden välinen rako pienenee.
-kun jalka kiertyy sisään reisiluiden välinen rako on suurimillaan.

Kun istut satulaan yritä saada reisiluut mahdollisimman kauas toisistaan. Levitä pyllyäsi molemmille puolille satulaa. Kun olet mielestäsi levittänyt pyllyn niin leveelle kun saat ja katsot tästä mihin suuntaan polvesi osoittavat ja asetat jalkaterät sen mukaan, niin tämä asento on se sinun varpaillesi oikea menosuunta. Jos et saa jalkoja osoittamaan eteen tarvitaan lisää venyttelyä. Väkisin vääntäminen jännittää istunnan

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   29.5.17 17:19:04

Vaikka "lantio on auki" eniten sisäkierrossa sitä ei siis tietenkään haluta koska se puristaa polven kiinni..

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Ruua 
Päivämäärä:   29.5.17 17:58:54

Mitä venytyksiä kannattaisi tehdä? Lonkankoukistajat ja sisäreidet ainakin? Tai olisiko jotain kuivaharjoittelu vinkkejä?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: === 
Päivämäärä:   29.5.17 18:56:07

Minä en kanssa paljon ymmärrä noista "lonkat auki"-jutuista, varsinkaan siitä mitä kukakin sillä tarkoittaa. Mutta kyllä cr-tunneista hyötyä on ollut, niillä ohjeilla ainakin on saanut ratsastaessa joustoa tulemaan lonkista. En tosin tiedä miten ne siinä sitten on auki. Lonkissa kuitenkin on pallonivel, joten luulisi sen aukeavan moneenkin suuntaan.
Polvet ja jalkaterät on minulla vaikeimmat saada pidettyä oikein, tosin ei niihin muut kiinnitä niin paljon huomiota kuin cr-opettaja. Mutta keventäessä tosiaan tuntuu joskus työläältä käyttää pohkeita, joten kaipa jalkojen asennossa on sitten korjattavaa.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: eh 
Päivämäärä:   29.5.17 18:57:45

tämä kun taitaisi olla ihan perusasia, niin miksi tätä ei opeteta ymmärrettävästi missään ratsastuskoulussa?
oma istunta sanoinkuvaamaton, koska aikoinani aloittanut ratsastuksen työhevosilla ilman satulaa :D

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 19:42:38

auttaako leveä lantio istumaan helpommin oikein? jotenkin olen kiinnittänyt huomiota, että kapealanteiset taistelee notkoselän ja jäykkien lonkankoukistajien kanssa. Vai liekö sattumaa?
itsellä ja monella muulla leveälanteisella tuntuu istunta olevan luontevaa ja helppoa.
Viimeksi sunnuntaina mietin tätä, kun katselin Kyran ruumiinrakennetta.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 19:45:51

Ja jos tosiaan lantion leveys vaikuttaa niin paljon, kannattaisiko, kapealanteisten ratsastaa ja opetella istuntaa tosi kapeilla ja pienillä hevosilla?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Äksä 
Päivämäärä:   29.5.17 20:37:57

Tuo lonkat auki on melko tuntematon käsite monelle ratsastajalle. Ilman että opettaja selittää/näyttää mitä tällä tarkoittaa tuo lause tuskin tuottaa mitään tuloksia. Itse ajattelen lonkan/reiden yhtä liikkuvaksi kuin olkapää/käsivarsi. Tuolloin ymmärrän miten paljon liikettä useaan suuntaan tuo pallonivel voi liikkua. Eli auki voi tarkoittaa montaa suuntaa. Riippuen sitten ratsastajan lantionasennosta, lonkkien liikkuvuudesta/kireyksistä mihin suuntaan avaus on järkevää tehdä.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

LähettäjäFenrir 
Päivämäärä:   29.5.17 21:11:17

Kokeilkaa kotona lattialla esimerkiksi lähteä polviltaan taivuttamaan selkää lattiaan ja sitä kautta levittämään polvia ulospäin. Kertoo paljon kuinka lonkat toimii :) Avonaisilla lonkilla pystyy hyvin selkä lattiassa avaamaan polvia mutta jos on jäykkä/ tai rakenne ei anna myöten niin pistää vastaan.

Itseä on opetettu aina että jalan täytyy olla suora ja jalkaterän mennä polven ja hevosen myötäisesti suoraan eteenpäin RENNOSTI. Ratsastaesa jalan täytyy mukautua liikkeeseen ja toimia jäntevästi sekä tehokkaasti tarpeen mukaan.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.5.17 23:00:39

Jalat menosuuntaan piste! Myös esteillä! Jalustimilla keikkuminen ei kuulu moderniin esteratsastukseen millääm lailla. Katsokaa huippuja, jenkitkin ratsastavat kevyesti liikkeen mukana, kantapää alhaalla, lähellä hevosta mutta parhailla ihan klassiset perusistunnan ohjeet ja jalat menosuuntaan, jos ei taivu niin muutama viikko väkisin ja taipuu, kyse on tavasta ei rakenteesta, ulospäin oleca jalkaterä myös kaivaa kannuksella kylkeä koko ajan. Kukaan huippu ei ratsasta polvet irti ja carpaat ulospäin, missään lajissa!

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   29.5.17 23:50:56

"Ja jos tosiaan lantion leveys vaikuttaa niin paljon, kannattaisiko, kapealanteisten ratsastaa ja opetella istuntaa tosi kapeilla ja pienillä hevosilla?"

Voi olla, että vähän vaikuttaa. Mulla on lantion levein kohta 89cm ja menen mieluiten hevosilla, joilla satuloiden leveys on korkeintaan MW, ja niissäkin istuinosa vähän kapeampaa mallia. Minulla SI-nivelkin on kyllä vähän viallinen, lievää tulehdusmuutosta löytynyt.
Kapeammassa penkissä jalatkin rentoutuu paremmin, sen lisäksi, että lonkat ja alaselkä ei kipeydy.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   29.5.17 23:51:14

http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   30.5.17 05:34:02

Jalkaterät kävellessä sisäänpin on kyllä virheasento ihmisellä.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.17 07:44:52

Miten sen polven sitten saa irti satulasta?

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.5.17 07:58:56

Polvi voi olla kiinni, mutta ei saa puristaa.

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.17 08:50:15

Hmm, mitä sanot näiden huippujen jalan asennosta?

<www.youtube.com/watch?v=nGDtBaaaMFs>

  Re: Jalkaterien asento, mikä on oikein?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.17 09:51:24

Polven nimenomaan kuuluu olla kiinni. Irti oleva polvi on istuntavirhe ja silloin lonkat ei pääse joustamaan, eikä pohjeapua voi käyttää oikein.Sellaiset tuulessa lepattavat jalat pilaavat istunnan oikeanlaisen käytön.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.