Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 16:12:29

Vertaistukea kaipailisin. Eli tuskailen sellaista tilannetta kun on jo hevosalan perustutkinto ja ammattitutkintoa opiskelen ja pitäisi pikkuhiljaa alkaa saamaan palkkaa työpanoksestaan. Tietoa ja taitoa on, mutta ei asiakkaita. Mieluusti ihmiset kyllä ottaa palveluitani vastaan ja käyn eri paikoissa ratsastamassa ja kouluttamassa, mutta ei siitä makseta mitään. Päinvastoin ihmisillä on ajatus hyvin nurinkurinen eli enemmänkin niin että minä SAAN ratsastaa ja kouluttaa heidän hevosiaan. Miten hitossa tästä pitäisi saada ammatti? Vai pitääkö odottaa siihen saakka kunnes on se ammattitutkintokin suoritettu ja toiminimi perustettu ja hinnasto? Siihen saakka tehdä ilmaiseksi, miinuksen puolella koska bensatkin täytyy maksaa?

Tässä vaiheessa jos rupeaa pyytämään rahaa tekemisistään niin voi käydä niin että ei olekaan enään niitä koulutettavia/ratsastettavia eikä täten pääse itsekään treenaamaan taitojaan. Ihmiset kun eivät ole valmiita maksamaan kovin helposti kellekkään kellä ei ole hurjasti kokemusta. Omaa hevosta ei ole millä pääsisi taitojaan näyttämään... Ja kuitenkin sitä tarvitsisi jonkun hevosen kenen kanssa pääsisi säännöllisesti treenaamaan jotta pääsisi näyttämään että edistystä tapahtuu.

Eli onko se oikeesti niin että hevosalalla joutuu tekemään ilmaiseksi töitä eripaikoissa ennenkuin ihmiset näkee että hei, toihan on oikeesti hyvä ja saa hevoset toimimaan hyvin. Sitten kun sana kirii niin rupee olemaan ihan oikeita asiakkaitakin?

Toinen asia mikä ärsyttää on ihmisten kiittämättömyys. Tekisin ihan mielelläni ilmaiseksikin hommia jos näkisin että omistaja todella arvostaa työpanostani ja haluaa oppia lisää, mutta yleensä asia on juurikin päinvastoin. Minä SAAN ratsastaa heidän hevosiaan. Ja koska edustan hyvin hevosystävällistä, hieman erilaista toimintatapaa, (en sitä ohjat lyhyiksi, kannukset kylkiin ja gramaaneilla kaula kaarelle tyyliä) ei ihmiset helposti ymmärrä mitä teen. Ja jos yritän kertoa heille mitä teen ja miksi (esim. otan alaturpiksen pois koska haluan nähdä mitä suu tekee) niin sitten vedetään herne nenään. Omia näkemyksiään kun ei saa tyrkyttää vaikka kuinka olisi oikeassa eikä saa tuoda esille mitään negatiivista kuten että hevonen on jostain kipeä tai joku apuohja ei ole hyvä. Siitä syntyy paskamyrsky, koska eihän kenenkään oma kultamussukka voi olla kipeä!

Miten helkutissa tällä alalla pääsee etenemään harrastelijasta ammattilaiseksi? En kilpaile, toimin enemmänkin kuntoutuspuolella ja peruskoulutuksessa. Ylimielinen en ole vaan haluan ihan oikeasti auttaa hevosia ja heidän omistajiaan. Useamman kerran on käynyt niin että olen jostain asiasta maininnut, esim että apuohjat satuttaa hevosta suuhun, ja omistaja on vetänyt herneen nenään. Sitten jokin aika myöhemmin omistaja huomaa että hups, hevosen suu onkin ihan rikki. Pitäisikö näistä olla vaan hiljaa ettei kukaan loukkaannu? Saman tyyppisiä tilanteita näkee joka puolella. Enään en uskalla sanoa mitään, mutta pahaa tekee katsoa vierestä kun ihmiset tietämättömyyttään satuttaa hevosiaan.

Samaan aikaan palvotaan ratsastuksenopettajia/valmentajia jotka piiskaa hevosensa omaan tahtoonsa, ja näiden ihmisten tekemisiä ei kyseenalaisteta mitenkään?? Kun on sitä nimeä hevosalalla niin porukka katsoo kaikkea heidän tekemistään vaaleanpunaisten sydänlasien läpi ja heiltä kyllä otetaan neuvot vastaan vaikka ne olisivat kuinka huonoja.

Rakkaus hevosiin on oltava todella vahva jotta jaksaa tällä alalla puskea eteenpäin vastoinkäymisten läpi kohti hevosystävällisempää maailmaa. Kaikki jotka harkitsee hevosalaa, eikun vaan tervetuloa!! :'D

Siinä oli päivän avautuminen, huh! Joten, miten olette siirtyneet harrastelijasta palkkalistoille oman yrityksen puitteissa?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: :o) 
Päivämäärä:   28.5.17 16:17:18

Paperit taskuun (tutkinto), oma yritys pystyyn ja kunnon nettisivusto selkein hinnastoin. Käyttäydy kuin ammattilainen - selitä mitä palveluun kuuluu ja mitä palvelu maksaa. Jos ei kelpaa niin ei sitten kelpaa. Kokeile saada ensin hommia puskarummun kautta - mainosta kaikille tutuille hevosihmisille yritystäsi ja palveluitasi, laita muutama mainos fb:n kirppareille sekä printattu mainos tallin ilmoitustaululle.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Yx 
Päivämäärä:   28.5.17 16:33:10

^ samaa mieltä, hinnasto nettiin. Laita vaikka tutustumistarjous, kesällä 5 krt alennetulla hinnalla tms.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   28.5.17 16:33:36

No et ole ainut joka näitä miettii.... itse olen ravipuolella ja alan koulutus loppusuoralla. Kokemusta kertyny kuitenkin paljon ihan jo oman hevosen kanssa. No nyt lätköistiin treeniin hevonen joka piti kuntouttaa. Kuntoon tuli kyllä. Omistaja sai koelähdön läpi ja nyt pitäisi selästään jumissa ja jalat ruvella oleva saada starttiin.

Omistaja viis veisaa lihashuollosta, ruokinnasta ja siitä millainen treeni on hyvä juuri hänen hevoselle. Pitää kuitenkin minua hyvänä ja osaavana ja arvostaa tietämystä, vaan ei sitten usko puhetta. Omistaja räimii juoksutusraipalla hevosta kentällä, pohjat on liian kovia tai pehmeitä, vain radalla voi ajaa ja sinne mentävä ja päästeltävä urku auki, kivennäistä ei saa antaa ja karsinassakaan ei juuri saa olla purua, ettei ole liian oehmeä.

Itse ajattelen ensin hevosen hyvinvointia kaikin puolin. Ja treeni olisi hieman toisenlaista. Kaikki, joilta olen kysellyt neuvoja, ihan ammattivalmentajilta, hierojalta, kengittäjältä jne, ovat kanssani samoilla linjoilla. Vaan mitäpä teet kun omistaja on @!#$ jääräpää...edes ell:iä ei usko.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   28.5.17 16:35:43

Ja saan jopa palkkaa tästä. Mutta usko ja halu tehdä tätä ammattina on kärsinyt.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   28.5.17 16:37:08

Noin teoriassa, onko hevosalaa opiskelevilla mielenkiintoa kouluttaa/ratsuttaa lämppäristä ratsua tai ratsun juttuja? Hevosia olisi, tasoa puska Ö ja ratsuttajaa on kysytty mutta ilmeisesti on töitä oikeidenkin ratsujen parissa kun sanoi ei kiitos koska hän ei ratsuta entisiä ravureita. Jos tällaisien ratsutus/koulutus kiinnostaa esimerkiksi hevosien kotitallilla vaikka 2 kuukauden ajan jotakuta alaa opiskelevaa niin maksan kyllä asiallisen korvauksen.En ihmeitä odota, olisi kiva seurata että mitä alan opiskelija saa aikaan kun aloittaa satulaan laittamisesta. Itse en osaa kouluttaa, lyön satulan selkään ja sitten mennään.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 16:41:07

Tätä vähän ajattelinkin, eli siihen saakka kunnes on se kakkostutkinto ja yritys pystyssä täytyy tehdä ilmaiseksi mikäli haluaa kokemusta erilaisista hevosista...

Sen voin kyllä sanoa kaikille hevosalaa opiskeleville että pelkällä perustutkinnolla ei tee hölkäsen pöläystä ennenkuin on myös se syventävä koulutus (ammattitutkinto) taskussa. Ellei sitten siis halua olla vain toisella töissä paskaa lappaamassa. Hevosala on yksi niitä harvoja aloja jossa joutuu oikeesti tekemään töitä ilmaiseksi PALJON alkuun. Ei esimerkiksi ravintola alalla olla ensin ilmaiseksi harjoittelemassa vain kokemusta keräämässä jotta joskus voi pistää oman yrityksen pystyyn. :D

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 16:50:41

Oli kerennyt tulla muitakin vastauksia tuota kirjoittaessa...

On se kiva että muutkin pyörittelee näitä päässään. Piste: Mulla ainakin olisi halua, juuri tuollaisia projekteja etsin! Mulle ei ole väliä mikä hevonen millä taustalla, kaikki hevoset on samanarvoisia ja toimii periaatteessa samalla lailla. Haluan päästä vain harjoittelemaan erilaisilla hevosilla. Itse näen sen niin että jos pystyn kouluttamaan lämppärin kivaksi ratsuksi joka osaa käyttää itseään oikein ja liikkuu rennosti, osaan sen myös tehdä ratsusukuiselle. Haastavampiahan nuo lämppärit vaan on :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 16:54:29

Ilmaiseksi ei muille kannata tehdä. Sen sijaan voi hankkia omia hevosia ja tehdä niillä tulosta markkinoinniksi.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   28.5.17 17:07:57

Ala on tuollainen, että koulu antaa vain pohjan ja varsinainen taito tulee harjoittelun ja kokemuksen myötä. Kun olen ostanut itselleni hevosen, jotta voisin sen kanssa oppia ratsastamaan, ja maksan sen elättämisestäkin paljon, miksi maksaisin sinulle siitä, että saat harjoitella hevosellani? Jos olen kiltti, saat ehkä harjoitella sillä ilmaiseksi, jos olet hyvä.

Etsi hevoskasvattaja, joka tarvitsee sinua nuorille hevosilleen. Saat paljon kokemusta ja ehkä rahaakin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 17:08:52

Ongelma on siinä että ei ole varaa vielä omaan hevoseen opiskelijana kun ei ole töitä... Mitään ongelmaa ei olisikaan jos olisi oma hevonen kenen kanssa treenata, silloin en tekisi kenellekkään ilmaiseksi. Olisin valmis jopa ottamaan koulutukseen hevosen sillä periaatteella että omistaja maksaa vain hevosen kulut. Ja vaikka niin että jos on tyytyväinen lopputulokseen maksaa lopussa minulle omantunnon mukaan. Mutta vain jos hevonen tulisi niin pitkäksi aikaa että oikeasti kerkeisi kehityksen mm. lihaksistossa näkemään. Väh. 4 kk. Tehdäänkö tällaisia diilejä paljon?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen 
Päivämäärä:   28.5.17 17:22:41

Tuota siis... aloittajahan on aloittelija, ei voi käytännössä olla mitään muuta, jos ei kerran ole omaa hevostakaan.

Itsellä on alalta ammattitutkinto (useampiakin), omia hevosia yli 30v, ja kilpaillutkin olen korkeimmalla mahdollisella tasolla Suomessa. Minä voin ottaa rahaa ratsutuksesta ja kilpailutuksesta,mutta aloittaja ei todellakaan voi.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   28.5.17 17:27:57

Missä päin vaikutat? Olisi kaltaisesi ihminen etsinnässä (ihan korvausta vastaan). :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 17:41:49

Aloittelija alalla kyllä, ensimmäistä hevosalan yritystä perustamassa. Aloittelija hevosten kanssa en ole, kokemusta on kertynyt muiden hevosista vaikka omia ei ole. Minä en nyt puhu ratsutuksesta ja kilpailutuksesta, siitä en todellakaan voisi ottaa maksua kerta en edes kilpaile. :'D

Teen siis enemmänkin kuntoutusta, uudelleenkoulutusta sekä peruskoulutusta maastakäsin. Myös ratsastan mutta se ei ole pääasia, enkä siitä vielä tässä vaiheessa rahaa tarvitsekaan. Ratsutus ei siis tule olemaankaan pääelinkeinoni. Sen sijaan siitä kun opetan hevosta liikkumaan oikeinpäin maastakäsin, koulutan hevosen toimimaan juoksutuksessa hyvin, ja saan umpikireän hevosen rentoutumaan ja käyttämään selkäänsä oikein, siitä voisin pyytää rahaa koska siinä hommassa päästään tuloksiinkin.

Ratsuttajat ja kilpailuttajat on erikseen, minä haluaisin työskennellä juuri niiden puskahevosten kanssa joiden omistajat haluavat että niiden hevoset liikkuu siellä puskassakin itseään kehittävällä tavalla, tai hevosten jotka täytyy uudelleen kouluttaa koska ensimmäisellä kerralla ollaan menty niin pieleen että hevonen rupee hajoamaan... :)

Miten sinä Ammattilainen siirryit harrastelijasta ammattilaiseksi? Kilpailuiden myötä?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 17:42:49

Omistajalle: Pohjois-savossa vaikutan :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   28.5.17 17:44:33

Tuntuu, että ihmiset mieluummin sitten maksaa OIKEAN hinnan sille OIKEASTI osaavalle ammattilaiselle, jolla on ikää ja tunteja satulassa varmasti enemmän kuin sinulla. Hevosihmiset on malttamattomia ja tarkkoja rahoistaan, jos et saa ensimmäisellä kerralla hevosta kulkemaan niin se on bye-bye, vaikka hevoslähtöisempää olisi korjata pienin askelin väärää tapaa liikkua.

Mieti myös asiakkaitasi - oikeasti, suomalaiset hevosihmiset ovat 99% sellaisia, etteivät he halua kuulla totuutta! Laput silmillä on helppo elää. Siksi parhaiten menestyvät valmentajat ja ammattilaiset, joilla on laaja asiakaskunta harrastajista ja joka kerta asiakkaalle jää hyvä mieli ja työskennellään mukavuusalueella, vaikka se johtaa siihen, ettei laajempaa kehitystä juurikaan tapahdu.

Suomessa on vaikea kehittyä ratsastavaksi ammattilaiseksi, jos omaa kisataustaa ei ole jo lapsesta alkaen. Kannattaa unohtaa asiakkaat ja saada jalkaa oven väliin jonkun ammattivalmentajan apuriksi, jossa pääset näkemään oikeasti millä systeemillä niitä toimivia hevosia rakennetaan jo ratsutuksesta alkaen. Selkeästi olet vielä nuori ja naiivi ja tarvitset kokemusta osaavamman oppipoikana. Siellä pääset ratsastamaan myös niitä oikeasti hyviä hevosia - ne eivät ole liikkumisellaan lähelläkään ratsastuskoulun hevosia tai suomenhevosia!

Sanoisin, että sinun kannattaa joko etsiä paikka, jossa voit toimia oppipoikana ja apuratsastajana TAI sitten keksiä kokonaan muuta duunia hevosalan ohelle. Keskinkertaiset taidot omaava ihminen ei valitettavasti elä ratsastaen ja hevosia hoitaen, vaikka polte työhön olisi kova. :(

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 17:46:45

Hankit jonkun leipätyön, jonka ohessa teet sivutoimisesti hevoshommaa. Ja pidät sitä omaa hevosta, jolla saat tuloksia ja näkyvyyttä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: lullaby 
Päivämäärä:   28.5.17 17:51:39

Palvelualalla on hankalaa sanoa ei tutuille yms ihmisille omista palveluista. Itsellä vähän samalla arvostuksella oleva ammatti ja meille koulussa sanottiin että älkää vain tehkö ilmaiseksi. Koska omaa aikaa (ja sitä saatua koulutusta) tulisi arvostaa myös. Olen messuilla antanut neuvoja ilmaiseksi, mutta joskus tuntuu että koko projekti pitäisi saada suunniteltua siinä paikan päällä valmiiksi. Silloin täytyy pistää homma poikki arvokkaasti ja antaa ammattilaisen numero joka voi viedä homman loppuun asti. Kumma kyllä koulusta tullut putkimies kelpaa 50€/h palkalla tulla hoitaa röörit kuntoon, mutta kun puhutaan sellaisesta työstä jota ei arvosteta tai sen työn hedelmä on hyvin pitkällä tulevaisuudessa (samoin myös sen huonon työn hedelmä) niin on jo yhtäkkiä liian kallista.

Itse olen töissä ja teen töitä myös vähän ilmaiseksi kotona yritykselle. Sellaisia jotka tiedän että ottaa vaan turhaa aikaa koska sitä rutiinia homman tekemiseen ei ole vielä tullut. Mutta ilmaiseksi en tee mitään rutiini hömppä paperihommia todellakaan.

Sun pitää vaan itse vetää se raja, ja kun alkaa kokemusta ja "näyttöä" tulemaan niin vetää sitä rajaa hiljalleen sinne suuntaan että kaikki maksaa. Näin se on että ihmiset ennemmin maksaa kokemuksesta, mutta arvosta myös sinäkin sitä, että toimit hevosen parhaaksi etkä vaan vedä näennäisesti linkkuun. Siitä, kun kukaan ei todellisuudessa halua maksaa, koska se pamahtaa joskus käsiin.. Sitäkin kannattaa mainostaa niin että toimit esimerkiksi hevosen anatomian mukaan ja pyrit oikeiden lihasten työskentelyyn. Joo anteeksi olen huono ilmaisemaan itseäni, mutta sun pitää löytää SE juttu mikä sussa maksaa.

Jos olet jo olemassa oleville asiakkaille mainostanut palvelujasi "saanko harjoitella hevosellasi"-tyylisesti niin siitä on vaikea alkaa pyytää maksua. Jos alusta lähtien olet "Autan mielelläni, kuinka paljon rahaa ajattelin investoida hevosesi ratsutukseen?"-tyylillä. Koska ihmiset nyt heittää "ilmaiseksi varmaan saadaan"-vitsejä kassallakin vaikka siellä nyt on selvää että tavarasta maksetaan.. Ilmaiseksi otetaan mitä saadaan.

Tuli tarina, mutta ei ole helppo tie. Ensin kokemusta ja sitten se arvostus sieltä tulee itseäsi kohtaa kuin myös muut sua kohtaan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   28.5.17 18:08:04

Ravihevosten valmentamisessa tuollainen oikeinpäin ratsastus, puomit, kuntoutus, laukkaaminen ym. olisi hyödyllistä. Jos se ei ole mielestäsi liian kaukana siitä, mitä haluat tehdä, kannattaisi myös isommille ravitalleille tarjoutua maksua vastaan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.5.17 18:15:18

Kannattaa lukea huolella mitä "S." kirjoitti.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 18:25:15

Ihanaa kun on tullut asiallisia viestejä, kiitos! Ei tosiaankaan ole helppo tie tämä, mutta ehkä se tästä, pikkuhiljaa... Lullabylla oli oikein hyviä pointteja, ongelman ydin varmasti onkin siinä että vielä tässä vaiheessa itse tarjoudun auttamaan kun nään että joku apua tarvii. En tosin harjoittelu mielessä vaan nimenomaan auttamalla omistajaa.

Itsellä ei kyllä periaatteet anna periksi että lähtisin oikomaan mutkia omistajan mieliksi... Varmasti tarvitsen lisää kokemusta osaavamman oppipoikana ja sitä saankin kokoajan, toisin etänä ulkomailta. Ei tätä ilman kunnon mentoria voi tehdä. :) En ole suomesta, ainakaan lähiseuduilta, löytänyt valmentajaa kenelle haluaisin oppiin. Kauemmas en voi muuttaa töiden perässä. En siis ole niin nuori etteikö olisi jo tullut muita velvollisuuksia elämään :)

Muuhun leipätyöhön ei aika riitä mikäli haluan panostaa hevoshommaan, loppuu opiskeluiden ja muiden velvollisuuksien takia vuorokaudesta tunnit..

Annu: ei ollenkaan huono idea, samaa olen itsekkin miettinyt mutta jotenkin se on jäänyt miettimisasteelle... Mielenkiintoista olisi varmasti! :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 18:32:47

Hei ammattilaiseksi haluava, missä päin Pohjois-Savoa? Meillä kaivataan Pohjois-Savossa kotitallilla käyvää hevosystävällistä valmentajaa/opettajaa, mutta maakunta on aika iso. Ei tunnu olevan ainakaan näillä seuduin liikaa tarjontaa nimenomaan näistä, jotka koittavat pitää ajatuksen mukana tekemisissään.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   28.5.17 18:35:38

Näin hevosenomistajana sanoisin, että aloittaja vaikuttaa kyllä tosi aloittelijalta. Vaikka oma uskosi omaan osaamiseesi on kova, ehkei muiden vielä. Hevosalan tutkintojen, myös ammattitutkinnon arvostus ja taso on Suomessa tosi huono. Ja oikeastaan sillä ei saa töitä. Kun opetuksen ja koulutuksen taso niin huono. Ihmiset haluaa ratsuttajaksi tyypin jolka on kisatuloksia näytöksi osaamisestaan, ja mielellään pitkä kokemus. Ei semmoista koka vain itse kertoo olevansa hyvä, erityisesti jos kertoo että käyttää "erilaisia" metodeja kuin muut.
Hakeudu jonkun arvostetun tyypon talliin töihin, Hattel, joku kasvattaja, Ruskeasuolle, Keisarinmäkeen tms, tai vielä parempi, vuodeksi ulkomaille. Koska, usko pois, vaikka olet käynyt koulua et oikeasti osaa vielä mitään. Varsinkin jos olet pyörinyt vain jossain maakunnassa. Suomi on hevisurheilun kehitysmaa, sen huomaa kun lähtee kauemmas.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   28.5.17 18:43:34

Jos ja kun et kilpaile, olis todella tärkeää että sulla olis ne netti/fb-sivut, jonne voisit laittaa videoita missä näkyy hevosen kehitys sun käsittely/koulutusjakson aikana. Videoita vaikka siitä mitä yhden kerran aikana saat tehtyä ja lisäksi videoita siitä miten joku pidempiaikainen projekti on edennyt. Paljon videodataa siitä kuinka käsittelet useita hevosia, jotka pysyy rentoina ja on motivoituneita.

Kun nimeä ei ole, sulla pitää olla näyttää jotain meriittiä että todella osaat ja teet sen minkä lupaat, etkä vaan halua harrastella muiden rahoilla. Voit pyytää vaikka nykyisiltä asiakkailta suosituksia.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Gggg 
Päivämäärä:   28.5.17 18:49:20

Ja voi kysyä, että onko ne asiakkaat semmoisin, että niiden "suosituksilla" on jotain arvoa...
Hakeudu töihin jollekin pitkän linjan arvostetulle hevosihmiselle.
Tai todellakin, ammattitallille ulkomaille. Siellä ehkä opit mitä "hevosammattilaisuus" oikeasti merkitsee.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 18:58:48

Kuopion ja Jyväskylän välissä olen, osuuko sinne päinkään?

Aloittelija koulutushommissa kyllä olen, tässähän nimenomaan kiroan sitä kun on vaikeaa päästä alkuun. :D Vasta pari vuotta syventynyt hevosten koulutukseen. Uskon kyllä vahvasti omaan tekemiseen, juurikin siitä syystä että olen löytänyt niin hyvän ja ammattitaitoisen mentorin jonka oppien mukaan edetä. Ja kyllä, oikeassa olet myös siinä että vaatii lisää näyttöä eri hevosilla että muutkin tämän huomaa :) Kuten S tuolla jo mainitsikin että suurin osa omistajista haluaa nähdä hevosensa liikkuvan jo sillä ensimmäisellä kerralla "kauniisti" paketissa joten on paljon vaikeampaa löytää ne ihmiset ketkä haluaa edetä hevosen ehdoilla, hitaasti mutta varmasti.

En edes lähde kilpailemaan näiden ratsuttajien kanssa, tyylini on aivan toisenlainen. Mutta eikös se ole asiakkaidenkin kannalta parempi että jokaiselle löytyy vähän eri tavoin toimivia? En edes sanoisi itseäni ratsuttajaksi koska se tuo heti ihmisille mieleen kilpailemisen ym. vaan enemmänkin hevosten kuntouttaja. Haluan tehdä töitä siellä ruohonjuuritasolla, yleensä ne ongelmatkin alkaa sieltä. :)

Eikä mulla ole sellaista käsitystä että nyt tiedän kaiken koska opiskelen hevosalaa, päinvastoin. Siellä koulunpenkillä ja muuten tietoa hamuamalla ymmärtää vain sen kuinka paljon on vielä opittavaa. Koko elämän mittainen opiskeluhan tämä on, parhaiten oppii tekemällä :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 19:00:44

Videopäiväkirja ja nettisivut on kyllä tekeillä! :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.5.17 19:08:19

Olet kyllä varsin hanakka etsimään jotakin haukuttavaa kaikesta. Nimimerkki "S." ei maininnut mitään mistään "kauniista paketista".

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Jur 
Päivämäärä:   28.5.17 19:24:12

Vaikka kouluttaisit kymmenen lämppäriä heC-B-tasolle, se ei nosta uskottavuuttasi ratsuhevosten kouluttajana, etkä tule sitä kautta saamaan maksavia asiakkaita. Ei kannata tuhlata siihen aikaa.

Aniharva tienaa Suomessa pelkällä ratsastamisella. Mukana on lähes aina hevoskauppaa, valmentamista, tallihommiakin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 19:40:55

Siis mitä ihmettä, kirjoitanko noin väärin ymmärrettävästi? Olen koko ajan koittanut painottaa että en yritäkkään luoda uraa ratsuttajana tai täyspäiväisesti ratsastavana, vaan enemmänkin kuntoutuksen ja maastakäsittelyn puolella. Nämä eivät nyt ole ihan sama asia.. Ja siis kyllä tulee olemaan muitakin hevosalan palveluja tarjottavana lisäksi :)

---- Viittasin tähän: "Hevosihmiset on malttamattomia ja tarkkoja rahoistaan, jos et saa ensimmäisellä kerralla hevosta kulkemaan niin se on bye-bye, vaikka hevoslähtöisempää olisi korjata pienin askelin väärää tapaa liikkua." En nyt oikein tiedä ketä tässä mielestäsi haukuin, se ei ainakaan ollut tarkotus.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.5.17 19:47:37

Ongelma taitaa olla siinä että edustat niin sanotusti tätä narunpyörittäjien kansaa, ja suurin osa hevosenomistajista eli asiakkaistasi, ei

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 19:50:14

Olisko jotain vinkkiä mistä aloittajan tavoittaisi, tai mitä kautta kannattaisi etsiä yhteystietoja tms?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Yritys 
Päivämäärä:   28.5.17 19:56:31

Mä teen ratsutusta ja pidän ratsastustunteja sivutoimisesti laskutuspalvelun kautta. Kokemusta on 30 vuodelta ja olen aktiivinen kilparatsastaja. Koulutan myös kisahevoseni itse nuorista kisakentille. Mun palveluille on ollut kysyntää vaikka en juuri markkinoi. Minua tunnutaan käyttävän siksi että omaan hyvät asiakaspalvelutaidot sekä mulla on näyttöä hevosten kouluttamisesta että kilpailujen kautta myös ratsastustasostani. Tällä hetkellä opiskelen myös hevosalaa. Mä en ole koskaan tehnyt mitään ilmaiseksi. Miksi tekisin? Autan mielelläni mutta kyllä siitä tietotaidosta jonka jaan, pitää saada korvausta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Jur 
Päivämäärä:   28.5.17 19:58:50

Leiväntynkä on vielä tiukemmassa kuntouttajana ja maastakäsittelijänä. Ei ihmiset ole valmiita maksamaan. Ainoastaan jos pystyt koulimaan oikeasti vaikeita ja vaarallisia hevosia toimiviksi ratsuiksi, voi markkinaa olla.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.5.17 20:00:42

Minä kirjoitin "haukuttavaa kaikesta" ja sinä vastasit "ketä tässä mielestäsi haukuin".

Sinä jatkuvasti käännät asiat pahoinpäin. Minä kävin asiakeskustelua väittämällä että sinä haukut asioita ja sinä väänsit tämän että minä olisin väittänyt sinun haukkuneen jotakuta henkilöä. Näin minä en väittänyt ja näillä on valtava ero.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

LähettäjäAmmattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 20:08:54

En minä mitään narua pyörittele :'D Tiedän kyllä mitä tarkoitat mutta se ei ole mun juttu.

Laitoin sähköpostin, niin voi ottaa yhteyttä jos tahtoo :)

On tää kyllä niin kakspiippunen juttu. Kilpaileminen toki toisi sitä näkyvyyttä mutta se vaatisi todellakin sen oman hevosen jonka olisi kouluttanut. Ehkäpä jonain päivänä vielä siihenkin mahdollisuus.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.5.17 20:12:35

Ammattilaisuus on vielä kaukana, ja voi olla, että siellä pysyykin. Vaikea nähdä että tuolla itsesi elättäisit.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ffdd 
Päivämäärä:   28.5.17 21:10:55

Ehkä jos olet koulutettu hevoshieroja, fysioterapeutti tai sitten ell, voit puhua hevosen "kuntouttamisesta". Muuten noi puheet on ihan huuhaata.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

LähettäjäAmmattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 21:26:27

Kyllä, hevostenvalmentajan ammattitutkintoa, hevoshieronnan osaamisalalla opiskelen. Nimenomaan kuntoutukseen tähtään :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.17 21:35:15

"Opiskelijalla tulee olla alan työpaikka koulutuksen ajalle"

eikö siis sulla ole jo työpaikka vai miten tää toimii?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Vanhus 
Päivämäärä:   28.5.17 21:48:15

Aloittajasta on siis tulossa hevoshieroja. Se on hyvä ja tarpeellinen ammatti, muttei takaa mitään osaamista ratsastajana. Jos tarvitsen ratsastusapua vaativien koululuokkien hevoselle, valitsen ratsastajan tarkkaan, eikä se varmasti ole kukaan sellainen, joka vasta harjoittelee ratsastusta. Jos aloitteleva ratsastaja ylipäätään pääsisi hevosen satulaan, olisin itse valvomassa ja neuvomassa koko ajan satuloimisesta lähtien.
Suosittelen töihin lähtemistä johonkin ulkomaiseen ammattitalliin. Sielläkin tosin katsotaan tarkkaan, kuka pääsee minkäkin hevosen selkään ja kuinka usein. Oma osaaminen pitää esittää. Jos sitä ei ole, päätyy talikon varteen. Palkkana usein asunto, ruoka ja taskurahaa. Tie on pitkä ja kivinen. Arvostuksen saaminen ratsastajana vaatii yleensä kisanäyttöä. Vaikka ratsastus on arvostelulaji, tuomarit käyvät säännöllisesti skaalantarkastuksissa ja kisatulokset antavat aika luotettavan kuvan ratsastajan tasosta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

LähettäjäAmmattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 21:49:46

Siis kotona täytyy olla projektihevosia kyllä, ei tarvitse kenenkään palkkalistoilla olla.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 22:01:40

Ja projektihevoset hierontaan liittyen siis. En halunnut tuoda esille opintojani juuri sen takia että tässä aloituksessa puhun hevosten treenaamisesta, en niinkään hieronnasta. Kaksi eri asiaa vaikka käsikkäin kulkevatkin. Taidot siihen koulutuspuoleen tulee muualta, anatomian ja biomekaniikan tuntemus tietenkin on hyödyksi. Ja kuuluu siihen hevostenvalmentajan ammattitutkintoon muutakin kuin hierontaa, myös ratsuvalmennusta.

Yritin välttää kertomasta itsestäni niin paljoa koska ennenkin ollut siinä tilanteessa täällä että sitten tullaan arvostelemaan ja haukkumaan, toivottavasti tällä kertaa ei käy niin. En ole tarjoamassakaan palveluita vaativien luokkien hevosten ratsuttajaksi, ja se tulee kyllä ilmi moneen otteeseen ylläolevista kommenteista. Enkä myöskään ole aloitteleva ratsastaja, keikkunut hevosen selässä kuitenkin jo 16 vuotta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.5.17 22:32:57

Aloittaja vaikuttaa kukkikselta.

Näin ratsuttaja-ammattilaisena voin sanoa että tekstisi perusteella kuulostat todella aloittelijalta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   28.5.17 22:37:01

Voi lapsi hyvä, ei täällä kukaan lyttää, vaan kertoo tosiasioita! Kannattaa oikeasti koulussa tehdä tarkat kustannuslaskelmat, paljonko sinun pitäisi toiminnastasi saada voittoa ja kuinka paljon asiakkaita sinulla tulisi olla, että toiminta olisi kannattavaa - miinus verot ja bensat. Alkaa tuntumaan uskomattoman toivottomalta sen jälkeen hevosalalla itsensä elättäminen - valitettavasti. :D

Aloitteleva ratsastaja on jokainen, joka ei saa ratsastettua hevosta järjestelmällisesti n. Va B-tasoiseksi. Vielä Helppo A-tasolla voi ratsastaa teknisesti väärin ja saada hyviä pisteitä, mutta sitä vaikeammilla tasoilla pitää jo hallita laadukas perusratsastus.

Aloittelevalta ratsastajalta myös tuntuu, kun sinut ensimmäisen kerran isketään OIKEAN ammattilaisen kouluttaman kouluhevosen selkään, se on aivan uskomaton tunne kun pääsee ratsastamaan ammattilaisen ratsastamaa hevosta. Olen itse oppinut valtavasti siitä, kun työskentelin erään suomalaisen gp-kouluratsastajan tallilla ja ratsastin hänen hevosiaan ja hän valmensi minua. Luulin tietäväni ratsastuksesta jo jotain ennen sitä, mutta olin väärässä! Vasta siellä opin oikeasti ratsastamaan, enkä vieläkään sanoisi itseäni osaavaksi. Vasta silloin tajuat, miltä oikeasti tuntuu koota, ratsastaa sujuva voltti hevosella jolla on "swungia" ja miltä kaiken PITÄISI tuntua ja mihin PITÄISI pyrkiä.

En usko, että hevosia voi opettaa kulkemaan oikein päin, ennen kuin tietää miten niiden PITÄISI liikkua, kun ne liikkuvat oikein. Se on se tunne, joka ratsastajan pitää oppia. Parhain tulos väärin liikkuvan hevosen korjaamisessa saadaan, KUN RATSASTAJA OPETETAAN RATSASTAMAAN HEVOSTA KEHITTÄVÄSTI. Muuten ollaan kierteessä, joka on tietysti hyvä - sinulla riittää työtä, mutta hevonen on kerta toisensa jälkeen huonosti ratsastettu.

1) Ne jotka ovat ostaneet halvan hevosen ovat tuskin kiinnostuneita maksamaan monia satoja ekstraa siitä, että joku ratsuttaa heidän hevostaan. Mututuntumalla ajateltu.
2) Suomessa on jo Kari Vepsä ja Vepsäksi Vepsän paikalle on vaikea päästä.
3) Et voi tarjota esimerkiksi fysioterapisia palveluita hevosille ilman siihen soveltuvaa ylempää koulutusta ja tieteellistä näyttöä.
4) Tieteellinen näyttö ja yhteistyö eläinlääkäreiden kanssa on tärkeää. Itse en käytä mitään palvelua, jolle ei ole tieteellistä näyttöä.

Voithan testata, että puhut nykyisten asiakkaidesi kanssa siitä, että kesästä alkaen alat tekemään toiminimellä samaa hommaa kuin olet nyt tehnyt ja testata kepillä jäätä. :) Jos sinusta on oikeasti hyötyä, he kyllä ovat valmiita maksamaan, jos eivät, et ole sen rahan arvoinen - valitettavasti.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   28.5.17 22:39:11

Ja vaikka et itse sitä myönnä, niin "kuntouttavana ratsastajana kilpailet aivan samoilla vesillä koulutettujen valmentajien kanssa! Valmennuksen tarkoituksena on tukea hevosen hyvinvointia.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.5.17 22:39:42

>>> "Omaa hevosta ei ole millä pääsisi taitojaan näyttämään... Ja kuitenkin sitä tarvitsisi jonkun hevosen kenen kanssa pääsisi säännöllisesti treenaamaan jotta pääsisi näyttämään että edistystä tapahtuu."

Ehkä sinä olet järjestänyt asiasi vaan mahdollisimman hankalasti. Tää hevosala on vaan senverran kivikkoista parhaimmillaankin tehtynä että ei tuollaiseen tasoituksen antamiseen muille ole paljon varaa. Minusta sun kannattaa nyt järjestää asiasi jotenkin täysin uusiksi koska minä näen vain tuskaa tulevaisuudessa.

Sellainenkin ajatus että kuinka paljon sinä luulet tässä vielä kehittyväsi ratsastuksessa tuolla tyylillä ottaen huomioon että 16 vuotta on kuitenkin jo ratsastuskokemusta ja ikää ja jäykkyyttä on varmaan jo kertynyt ja et varmaan halua ongelmahevosia alkaa kouluttaa tuossa iässä ja sellaisia sulle kuitenkin tuossa harrastehevosten treenaajana tulee olemaan tarjolla 5-10 vuoden päästä tulevaisuudessa kunhan olet ensin oppinut tätä ratsastushommaa.

Eli minä näen tässä noin 20 erillistä ongelmaa joista mikään ei ole ratkeamassa ja joitten kaikkien mukanaroikottaminen estää minkään niistä ratkaisemisen että tulos voisi olla hyväksyttävä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: HhhhEn 
Päivämäärä:   28.5.17 22:44:32

Keskity olemaan hyvä hevoshieroja äläkä haikaile kaiken maailman hörhöä. Hyvälle hevoshierojalla riittää kyllä töitä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: misu 
Päivämäärä:   28.5.17 22:52:33

Usein ratsuttaja näkyy kilpailusuoritusten kautta, ehkä ratsastaja, joka ei kilpaile, mielletään harrastajaksi? Ja jos ratsastat tosi kukkahattutyyliin (anteeksi ilmaisu, ei ole haukku), niin saattaa näyttää, että vahvempaan ratsastukseen tottuneet hevoset menee (alkuun?) huonommin, siksi ehkä omistajat ajattelevat, että antavat sun ratsastaa itseäsi paremmalla hevosella.

Koita sanoa hankalista asioista syyllistämättä ja koita antaa ihmisten hoksata itse. Esim. näytä konkreettisesti, että katso, tästä on karvat lähtenyt kyljestä tai nirhauma suussa. Tai pyydä miettimään, voisiko esim. päänviskominen johtua vaikka huonosta satulasta tai piikeistä suussa. Pistä ajatukset itämään ja odottele tappahtuuko jotain. Mä sanon odottelun jälkeen kaksi kertaa suoraan ja seuraavan kerran sanon, jos alkaa olla todella iso hätä hevosella. Usein siinä kohtaa 50/50 ratsutettava lähtee jos omistaja on erimieltä tai omistaja muuttaa kantaansa ja homma jatkuu. Molempi parempi. Ja ammatikseni teen, kisaan myös. Hyvällä mielellä ja prässäämättä, terveillä rauhassa koulutetuilla hevosilla, jotka kykenevät silti ikäluokkakisoihinkin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ex-Nyx 
Päivämäärä:   28.5.17 22:58:41

Hyvä topa. mm. Lullaby:llä hyvää tekstiä.
Aloittajalle ehdottomasti suosittelen investoimaan hyviin nettisivuihin. Ota nätit layoutit, käytä oikeita avain/hakusanoja eli esim. pyri saamaan sivusi tulemaan googlen etusivulle kun joku kirjoittaa "ratsutus Pohjois-Savo" jne.
Suosittelen myös tässä vaiheessa vähentämään näiden ilmaishevosten ratsastusta. Saat juuri sitä mainetta mitä viljelet - ja tällä hetkellä viljelet "ilmaisapua". Yritä päästä maksavien ihmisten piiriin. Esim. nim. S. teki hyvän huomion siitä, että aika harva 2t puskahepan ostanut kauheasti sitoutuvat kerran vko/kk ratsutukseen. Lisäksi jos nyt noita ilmaistöitä teet, niin katso ihmeessä että saat ne CVhen/nettiin tai muuten näyttämään hyvältä PR:ltä eli vaadi omistajilta vähintään oikeus julkaista hevosten kuvia ja kuntoutumistarinoita jne.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 23:12:36

"Ehkä sinä olet järjestänyt asiasi vaan mahdollisimman hankalasti. Tää hevosala on vaan senverran kivikkoista parhaimmillaankin tehtynä että ei tuollaiseen tasoituksen antamiseen muille ole paljon varaa. Minusta sun kannattaa nyt järjestää asiasi jotenkin täysin uusiksi koska minä näen vain tuskaa tulevaisuudessa."

Tästä olis voinu loukkaantua mutta varmaan oot ihan oikeassa, juuri tuollainen fiilis on :D 20 erillistä ongelmaa minäki nään tässä, sitähän alkujaan valitinkin ja kaipasin vertaistukea kivikkoiselle tielle. :'D Ongelmahevosia olen kyllä valmistautunut ottamaan myös projekteiksi. Yleensä niidenkin taustalla on kipu tai huonot koulutusmenetelmät...

Sitä en ymmärrä että miksi pitäis tyytyä johonkin jos tahtoo tehdä lisäksi muuta? Ei kukaan tuu mun puolesta mun unelmia täyttämään. Todellakin aion yrittää parhaani siinä mitä haluan tehdä! En aio vanhana valittaa sitä että en ikinä edes yrittänyt.

Kyllä täältä sentäs jotain hyviä vinkkejäkin irtos, kiitos niistä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Kikka 
Päivämäärä:   28.5.17 23:26:15

Jos olet koko elämäsi katsellut hevosmaailmaa vain Pohjois-Savossa niin etpä paljoa tiedä. Ihan ystävällisesti sanottuna. Kyllä kannattaisi vähän "laajentaa horisonttiaan". Hyvät ja kokeneet ammattiratsuttajat tekee just sitä mitä,haluaisit tehdä, eli vie hevosia eteenpäin johdonmukaisesti ja ajan kanssa. ehkä et ole koskaan päässyt seuraamaan oikean ammattilaiset työtä? Mun kokemuksen mukaan hevososaaminen koko Savossa on tosi alkeellisella tasolla, oikein kukaan ei osaa mitään.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 23:27:39

misu ja Ex-Nyx, kummallakin hyviä pointteja. Itsekin kyllä aion tulevaisuudessa kilpailla sitten kun on oma hevonen alla. Monen mielestä ratsastan varmasti kukkahattutyylin, mutta onhan suomessa aika paljon muitakin kukkahattuja. ;) Se ei tarkoita kuitenkaan sitä ettenkö vaatisi hevoselta mitään, en vain vaadi pakottamalla. Nettisivuihin täytyy nyt keskittyä kunnolla ja kerätä sitä materiaalia sinne. Tätä ilmaisapuna olemista koitankin välttää, mutta ajaudun siihen väkisinkin koska haluan auttaa...

Tuo omistajille jostain asiasta sanominen on todellakin taitolaji, se on tullu huomattua..

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   28.5.17 23:35:54

Kikka: Horisonttiani olenkin juuri sen takia laajentanut ja otan oppini ulkomaalaiselta valmentajalta, jolla taatusti on kokemusta johdonmukaisesta ja hyvästä valmentamisesta :) En ole tällä alueella muutenkaan kauaa ollut, nähnyt myös miten muualla suomessa toimitaan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   28.5.17 23:39:07

Ehdotus: Hanki se nuori hevonen nyt, kouluta sitä samalla ikäluokkakilpailuiden läpi ja myy sitten, kun se on n. A-tasolla. Saat näyttöä ja nimeä ja voit huomata, että AIKOMINEN ei yleensä johda TULOKSEEN. Tekijät tekee ja puhujat puhuu. :)

Et voi harjoitella hevosen kouluttamista asiakkaiden hevosilla, vaan silloin sulla pitää olla jo selkeä visio, mitä teet! Ensimmäinen hevonen pilataan, sitten se korjataan ja siitä opitaan, seuraava on vähän parempi ja niin eteenpäin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 00:44:47

Kikka, paitsi että Pohjois-Savossa (tai osa Etelä-Savon pohjoisreunalla) kasvatetaan ja koulutetaan Suomen parhaat kilpahevoset. Ne, jotka kelpaa sitten ulkomaillekin ja esim. MM-kisoihin. ;)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.5.17 02:19:50

Eri ala itsellä mutta kuitenkin. Hinnasto esille ja ilmoitat sen kun pyydetään ratsastamaan,kysyttiin mitä maksaa tai ei.(Tämä siksi ettei sitten kun laskutat, tulla huulipyöreenä että en mä tienny et tää makso jotain. )
Mikä kannattaa huomioida on, että sama hinta kaikille. Jos homma kaatuu hintaan niin se on asiakas joka sinulla on varaa menettää.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   29.5.17 06:06:40

Vieraalle töihin muutamaksi vuodeksi, siis jollekin oikein hyvälle. Näin alkuun.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.5.17 06:35:02

Itselläni on vain perustutkinto, mutta olen ollut muiden palkkalistoilla suomessa ja ulkomailla. Perustin toiminimen ja tallityöt on lähinnä se mistä leipä tulee mutta samalla olen päässyt juurikin "oppipojaksi" hyville ratsuttajille joille teen ratsastushommaa puoli-ilmaiseksi/matkakulujen hinnalla. Itselläni kiinnostus sisäänratsastuksessa ja nuorissa hevosissa.
Lisäksi pidän ratsastustunteja ja myös ratsutan niille tavallisille harrastajille ja heidän hevosiaan, näissä en nirsoile :) ei ole tarvinnut markkinoida, hommia riittää niin paljon kun jaksaa tehdä, tyytyväiset asiakkaat levittää sanaa. Ja auttaa kun voi sanoa keneltä on oppia saanut ja ne on sellaisia nimiä että kaikki on ainakin kuullut :)
Eli summasummarum: Jos saan itse oppia/valmennusta/harjoitteluhevosen teen ilmaiseksi/matkakuluilla ja jos ollaan sillä tasolla että tiedän pystyväni opettamaan ratsastajaa / hevosta niin otan ihan oikean hinnan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 07:14:04

Kannattaa lähteä ulkomaille. Useamman vuoden ruopeama on tehty ratsuttajana ja ei voi kuin ihmetellä Suomen menoa.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Noooh 
Päivämäärä:   29.5.17 07:40:14

Ulkomaille. Annattilaiseksi ei tulla kouluissa vaan laittamalla hevosia isoille radoille ja kisaamalla.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Vanhus 
Päivämäärä:   29.5.17 07:51:48

Useampi tuttu on ollut Saksassa ja Belgiassa ratsuttajana. Ennen töihin pääsyä on ollut useampi koeratsastus, ennen sitä on kysytty näyttö Suomesta. Opinnot ja kilpailutulokset.
Yli 30 vuotta ratsastusharrastuksessa mukana olleena olen nähnyt aloittajan kaltaisia hevosten kanssa puuhailijoita. Heidän on ollut vaikeaa päästä töihin "kunnollisiin" ja arvostettuihin talleihin, koska menetelmät ovat liian epämääräisiä. Hyvää tahtoa on kyllä, mutta jos joutuu kilpailemaan esim. jonkun ulkomailta lennätetyn kuntoutusgurun kanssa, mitään jakoa ei ole. Silloin päätyy tekemään hommia nobody-hevosten ja ratsastajien kanssa, eikä ikinä nouse sieltä. Leipä täytyy hankkia muualta, esim. siivoustöistä, kun ainoa ammattipätevyys on hevosalalle. Jos aloittajan ikä alkaa hipoa kolmeakymppiä, kannattaa miettiä, elättääkö ala. Ammatinvalinta on osin kutsumusasia, mutta se ei saa olla uskonnon kaltainen juttu: kaikki likoon vaikka kerjäten. Joskus täytyy ottaa realiteetit huomioon.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 08:11:22

Ulkomaille ei ole mahdollisuutta lähteä. Enkä edelleenkään halua isoille radoille ja kisaamaan. Kilpailumaailma on ihan oma lajinsa, varmasti siellä kokemusta kertyy mutta jos sitä kokemusta haluaa kuntoutettavista pikkuvikaisista (tai isommista) ja enemmänkin hevosista joilla on jotain ongelmaa niin sinne ulkomaille pitäisi lähteä jonnekkin ihan muualle kuin kilpatalleille. Kotimaassa riittää ihan varmasti työsarkaa kun vaan pääsee alkuun.

"Eli summasummarum: Jos saan itse oppia/valmennusta/harjoitteluhevosen teen ilmaiseksi/matkakuluilla ja jos ollaan sillä tasolla että tiedän pystyväni opettamaan ratsastajaa / hevosta niin otan ihan oikean hinnan." Kuulostaa järkevältä, kiva kuulla muiden kokemuksia :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.5.17 08:14:45

ei ehkä ainesta ammattilaiseksi aloittajasta ja tuskin kovin huima on taitotasokaan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   29.5.17 08:17:26

Aloittaja: et vaikuta nöyrältä etkä halukas muuttamaan / oppimaan uusia toimintatapoja.
Sanot itsekin että teet toisin kuin muut... miksi kuvittelet että sinun metodisi on parempi kuin useampien vuosi (kymmenienkin) ratsuttaneen metodit?? Olet täysin aloittaja vielä tällä alalla ja et ikinä kehity siitä mikäli et ole valmis myöntämään heikkoutesi ja yritä parantaa. Lisäksi kaipaat täältä vertaistukea... sitä saat ystäviltäsi! Täällä monet jo hyvinkin ammattilaiset kertovat sinulle totuuden:
Nöyryyttä peliin ja ulkomaille tai johonkin suomalaiseen isompaan paikkaan oikeasti oppimaan mitä se ratsastus & hevosen koulutus on. Pidä mieli avoimena myös muille kuin "sinun tavalla" kouluttamiseen, koska yhdellä työkalulla ei pitkälle pötkitä millään alalla!

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 08:21:33

pitää olla tosi hyvä, jos haluaa saada keikkahevosesta sen 90 - 150 euroa kerta mitä pitäisi saada eli matka-aika, kilometrit, seurustelu, ratsastus ja alvi ja sivukulut eli 3 x 30 - 40 x 1,24 ja näinkään et pääse lopulta autokuluineen kuin mäkkärin kassan palkoille ja hirveällä loukkaantumisriskillä.
Niiden hevosten pitää tulla sinun luo ja sinun pitää osata tarpeeksi, että silloinkin voit ottaa 50 - 60 euroa.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.17 08:37:27

Mulle on tosi epäselvää, että mitä aloittajalla on tarjota hevosenomistajille? Jos et ole "kilparatsuttaja" et oikein voi tarjota koulutuspalveluita, paitsi ehkä jotain sisäänratsastusta jos olet todella hyvä siinä hommassa. Tai sitten narunpyöritys lastausharjoitusta sille kansankunnalle joka sellaista haluaa, tässäkin tosin sinulla pitää jo olla nimeä ja vankkaa osaamista.

Jos haluan kuntouttaa omaa hevosta, niin konsultoin siihen eläinlääkäriä, osteopaattia, kengittäjää ja mahdollisesti kiropraktikkoa. Hevoshieroja tulee sitten mahdollisesti myöhemmin jos ongelma on lihasperäinen, mutta hän ei ole ensimmäinen ammattilainen johon otan yhteyttä. Heiltä saan sitten ohjeet miten hevosta pitäisi liikuttaa/ratsastaa kuntoutuakseen ja tämän voin tehdä itse.

Sellaista ammattia kuin "neuvojen tarjoaminen tietämättömille hevosenomistajille" ei olekaan, tai muuten minäkin voisin ryhtyä sellaisesta laskuttamaan. Joten kannattaa nyt miettiä se oma profiloituminen ja se mitä asiakasryhmää lähdet tavoittelemaan.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 09:45:54

Itsekin huomasin että ei täällä monikaan ymmärrä mitä olen tarjoamassa, enkä sitä ihmettele koska tämäntyyppisiä palveluita ei ole suomessa. Tai on, mutta toimii aika eri periaatteella. Teen selkeät nettisivut videopäiväkirjoineen niin eiköhän se kiinnostuneille ihmisille sieltä selviä. Senpä oikeastaan näkee vasta sitten onko kysyntää laajemmalti :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   29.5.17 09:50:42

Jos sinulle on kerta tuote, jota markkinoida, selvitä onko sille ylipäätään kysyntää.
Itse kuuluun siihen harrastajatätien loputtomaan joukkoon, mutta ihan heti en keksi, mihin ja missä olosuhteissa tarvitsisin kuvailemaasi palvelua.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Vain harrastaja 
Päivämäärä:   29.5.17 10:00:14

Näyttöjä tarvitaan, jotta todistat ammatilaisuutesi ja kättesi jälki on paras työnäytteesi. Jos myyt kapean alan segmentille palvelua, sinun tulisi voida liikkua ympäri tämän maan tai pystyttää oma valmennuskeskus, jonne asiakkaat voisivat hevosineen tulla. Edelleenkin, tämä vaatii näyttöjä ja ymmärrystä aika paljon muustakin kuin vain siitä omasta osaamisalasta. Aika harva sisäänratsastajakaan tulee valituksi, jollei edes alkeellisia kisanäyttöjä ole, ellei suosittelupohja ole valtava tai työnantajana ollut joku ammattimainen talli.

Minulle tarjotaan (harrastajana) enemmän hevosia ratsastettavaksi mitä ikinä voisin ratsastaa ja olen tehnyt alleviivaten selväksi, että _mitään_ alan koulutusta minulla ei ole, ainoastaan omien valmentajien opit takataskussa ja päivätyönkin teen ihan muualla enkä ole siitä luopumassa. Eikä todella ole rahasta kiinni, saisin ihan kunnon liksan jos vain haluaisin tehdä, mutta en halua koska tämä on _harrastus_.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ylli 
Päivämäärä:   29.5.17 10:12:06

Jos et edes meille pysty kertomaan mitä ihmettä on tämä "kuntoutuspalvelu" jota tarjota, niin kuinka kuvittelet että kukaan olisi siitä kiinnostunut, tai maksaisi?

Mitä teet, miksi, miten se hevoseen vaikuttaa, missä ajassa, mitä sillä tavoitellaan ja tieteelliset todisteet maailmalta että homma toimii ja sillä on vaikutusta hevoseen.

Jos tätä ei pysty kertomaan ja todistamaan kyseessä on huuhaa.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 10:18:31

Tämä kuulostaa niiin paljon siltä, että aloittaja kuuluu Art to ride -porukkaan ja Will-gurun opetuslapsiin. Jos näin todella on, et tule koskaan elättämään sillä itseäsi ainakaan Suomessa. Puhumattakaan että saisit arvostusta pitkän linjan hevosammattilaisilta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: EevisHt 
Päivämäärä:   29.5.17 10:21:36

Pohjois-Savossa koulutettu hevonen ollut MM kisoissa?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 10:22:30

Vain harrastaja: Ymmärrän tämän kyllä.
Täälläkin on tullut monenlaista neuvoa. Osa on sitä mieltä että ilmaseks ei kannata lähtee tekemään missään vaiheessa, kuitenkaan kukaan ei maksa ellei ole paljon näyttöä omasta osaamissta. Ilman omaa hevosta ja kisaamista on näyttöä vaikea saada ellei sitten tee ilmaiseksi ja kerää esim. videomateriaalia. Kinkkinen tilanne, kuten varmasti kaikki ymmärtää. Kommentteja on tullut huikea määrä, kiitos niistä. Tämä toki vain vahvisti aiempaa käsitystä kuinka hankalaa alkuun pääseminen on.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: selvennätkö? 
Päivämäärä:   29.5.17 10:28:11

Olet maininnut monesti että haluat kuntouttaa hevosia. Itselle humaanipuolen fysioterapeuttina kuntouttamisen miellän loukkaantumisen/leikkauksen/tms. jälkeiseksi ajaksi, jolla hevoselle saadaan palautettua sellainen toimintakyky, että pystyy tekemään työtään, oli se sitten ravuri, ratsastuskoulun putte tai kilparatsu. Antaisitko jonkin konkreettisen esimerkin siitä, mitä sinä tarjoat kuntouttavana? Ihan siis että hevosella on sitä ja tätä, teen näin ja näin ja sitten se on kunnossa- tyyppisesti. Niin ja Suomessa on noita joitain hevoskuntoutuskeskuksia, mutta onko ne nyt sitten niitä eri tyyppisiä kuin sinun tarjoamasi palvelut, niissä kun on vesikävelymattoja, hevosfyssareita yms. kuntouttamassa hevosia.

Suosittelisin että kun valmistut hevoshierojaksi, niin vakiinnutat sillä työllä itsellesi asiakaskunnan ja sitä kautta saat leipää pöytään: ostat sen oman hevosen, saat ehkä näyttöä ja hieronnan ohelle otat sitten niitä kuntoutettavia/ maastakäsiteltäviä hevosia, mitä se toiminta sitten pitäkään sisällään.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 10:29:08

Täällä itsestään ja palveluistaan kertominen on kuin heittäytyisi suoraan susien suuhun. Nimettömänä kun kirjoitetaan ei paljoa säästellä mielipiteissä... Kerron heti itsestäni ja palveluistani kaiken kun joku omalla nimellään ja taustoillaan kysyy :) Muuten joutuu kyllä odottelemaan niitä nettisivuja.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Eevis 
Päivämäärä:   29.5.17 10:43:15

Kaikki mitä olet täällä kirjoittanut kertoo että asenteesi ei todellakaan ole kunnossa. Ikävä sanoa mutta en usko että tulet pärjäämään yrittäjänä ja asiakaspalvelijana tolla asenteella. Hanki kunnon ammatti ja jätä hevoset harrastukseksi.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 10:45:12

täysin asiallista keskustelua täällä on ollut. Sinä sensijaan haukut aivan kaikki suomen muut hevosalan ammatilaiset. Kukaan ammattilainen ei ole sinulle tarpeeksi hyvä jotta sinä voisit ajatella mennä hänen firmaansa oppia ottamaan ja he ovat rääkkääjiä ja väärien neuvojen tarjoajia.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   29.5.17 10:51:42

"palveluistaan kertominen on kuin heittäytyisi suden suuhun"
Haloo, onko sun korvien välissä mitään? Yrittäjän täytyy markkinoida itseään ja palveluitaan kaikissa mahdollisissa paikoissa ja pystyä vakuuttamaan potentiaaliset asiakkaat siitä, että palvelu jota tarjoaa on hyödyllistä ja tarpeellista. Sitä sanotaan markkinoinniksi. Ja silti, osa ihmisistä ei ehkä usko tarjottuun palveluun vaan kyseenalaistaa sen. Ja senkin asian kanssa yrittäjän pitää elää, ja pystyä asialliseen keskusteluun myös näiden ei-uskovien tyyppien kanssa.
Kuten joku yllä kirjoitti, sulla on asenneongelma ja et kyllä yhtään ymmärrä mitä hevosammattilainen-yrittäjänä toimiminen tarkoittaa.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 10:53:22

Aloittaja ei ole mitenkään ainutlaatuinen. Viimeisen 10 vuoden aikana täällä on ollut suunileen joka kuukausi joku joka kiroaa aivan kaikki muut ammattilaiset maanrakoon ja on olevinaan niin oikeassa tarjotessaan erilaista oppia kuin kaikki muut. Yhteistä näille kaikille on ollut se että tämä varmuus omasta erinomaisuudesta on siinä vaiheessa kun vielä yhtään hevosta ei ole oikeasti koulutettu ja tätä oikeassaoloa siis testattu. Tämän näkee vast1 20 hevosen jälkeen. Yhden hevosen kanssa kun voi tuurillakin onnistua.

Kenestäkään siis näistä noin sadasta yrittäjästä ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun he alussa uhosivat.

Tilanne kun on usein niin että tämä aloitteleva yksinään oikeassaoleva ei loppujenlopuksi poikkea juuri mitenkään niistä ihmisistä joita hän kuvittelee asiakkaikseen eli niistä kenen jäljiltä hevonen menee oikeasti huonompaan suuntaan koko ajan.

Ammattilaisia kun on oikeasti ne kenen kanssa se hevonen menee parempaan suuntaan ja tämän näkee vasta kokemuksen kauta meneekö se niin. Ja tämä porukka joka tähän pystyy on vähän enemmän oppinut kuin se aloittelija joka on vasta netistä lukenut kuinka netissä on besserwissereitä kenen mielstä kaikki muut tekee väärin. Vähän luulen että tämä aloittajankin guru etäopettaja on näivä netin besserwissereitä jotka ei itse kuitenkaan hevosia kouluta vaan joka on vain nettiguru ja jos joku menee hänen talliinsa oikeasti katsomaan niin siellä voi nähdä vaikka mitä ihmeellistä kaikenlaista joka ei kestä päivänvaloa.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 11:55:22

Suomessa on paljon todella taitavia hevosihmisiä jonka oppiin olisi mielekästä päästä, mutta elämäntilanne ei sitä salli että lähtee jonnekkin toiselle puolelle suomea töiden perässä. Läheltä en ole löytänyt itselle sopivaa opettajaa, eikä sekään tarkoita että he olisivat huonoja, edustavat vain eri tyyliä kuin mitä itse haluan opiskella.

Suomessa niinkun joka paikassa muuallakin on monta eri kuppikuntaa, jokainen löytäköön rauhassa omansa. Enhän ole arvostellut muuta kuin ei hevosystävällistä toimintaa, eikä siitä kenenkään pitäisi ottaa nokkiinsa. Jos tässä topassa joku pätkä on kolahtanut omaan nilkkaan niin voivoi. Täällä aika moni muu on sanonut että ulkomaille pitää lähteä jos jotain haluaa oppia.

Mitä yksityiskohtaisemmin erehtyy nettipalstoilla kertomaan sitä enemmän ihmiset innostuu arvostelemaan. Ja tullaan jopa arvostelemaan sitä että aloittaja on arvostellut :'D

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ammattilainen? 
Päivämäärä:   29.5.17 11:59:16

Enkä missään nimessä kuuntelisi ohjeita sellaiselta valmentajalta joka ei itse hevosiaan kouluta, viitaten tuohon nettiguru hommaan jonka toiminta ei päivänvaloa kestä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: selvennätkö? 
Päivämäärä:   29.5.17 12:04:23

avaisitko edes tää tyyliä jota haluat oppia? se ei voi olla niin ainutlaatuista, että et voisi sitä täällä avata.

kannattaa varmaan myös miettiä, että jos nyt elämäntilanne ei sallia kotikonnuilta opin perässä poistumista, niin olisi tämä hevosalabisnes sitte vasta siellä tulevaisuudessa eikä tässä hetkessä?

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 12:12:43

"joka ei itse hevosiaan kouluta".

Just tällainen kun on juuri noitten monien nettigurujen väite mitä he tekevät. Joku voikin tehdä näin mutta kuka sen tietää miten asiat on. Kuka ne hevoset on kouluttanut ja miten kun sitä ei kukaan ole todistamassa. Monissa tapauksissa on hyviä perusteita epäillä esim johtuen homman salamyhkäisyydestä. Ostetaanko sinne esim valmiiksi melko hyviä hevosia ja huonon lopputuloksen hevoset myydään pois kaikessa hiljaisuudessa. Vai oliko tilanne vain niin että kun tarpeeksi kauan yrittää niin luontaisesti hyvä hevosihminen onnistuu millä tahansa opeilla. Mutta jos sinne tulee joku toinen tekemään samaa hommaa niin eipä onnistukkaan.

Oikeilla ammattilaisilla koulutetaan asiakkaitten hevosia jotka näkevät alkutilanteen ja lopputuloksen miten on onnistuttu ja siellä on töissä apukäsinä jatkuvasti vaihtuvaa porukkaa jotka näkevät jokapäiväistä työntekoa todistajina siis miten hevosia koulutetaan ja jotka itseasiassa tekevät tämän työn monisssa tapauksissa. Tällainen todistaa itse koulutusmetodin toimivuudesta kun siihen ei niinkään vaikuta sen yhden guruihmisen oma persoona miten se vaikuttaa hevosiin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.5.17 12:27:07


Kikka, paitsi että Pohjois-Savossa (tai osa Etelä-Savon pohjoisreunalla) kasvatetaan ja koulutetaan Suomen parhaat kilpahevoset. Ne, jotka kelpaa sitten ulkomaillekin ja esim. MM-kisoihin. ;)

Niin että kuka :D

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: gjelm 
Päivämäärä:   29.5.17 12:44:06

Jotkut (barokki)"gurut" opettaa hevoselle sen mikä siltä tulee luonnostaan, yhdelle piaffia, toiselle passagea ja kolmannelle vaihtoja. On paljon vaikeampaa valita oikea hevonen ja opettaa sille kaikki, vaikka toiset asiat oppii helposti ja toiset vaatii enemmän töitä

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: iita 
Päivämäärä:   29.5.17 13:04:19

Tiedä sitten onko aloittajan kaltaisille "kuntoutuspalveluille" oikein kysyntää, ainakaan pidemmän linjan hevosihmisten keskuudessa. Itselläni on vuosien varrelle mahtunut eri tavoin kuntoutettava jos toinenkin. Kuntoutukset on tehty eläinlääkärin, taitavan hevosfysioterapeutin, kengittäjän ja luottoratsuttajan / -valmentajan avulla ja tehdään jatkossakin.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: HhhhEn 
Päivämäärä:   29.5.17 13:10:25

Mitäs pahaa siinä on että ihmiset "arvostelee"?? Sitä sanotaan keskusteluksi ja vuorovaikutkseksi ja se on kaiken kehittymisen perusta. Että joutuu perustelemaan omia näkemyksiään, eikä vain pyöri sanalla tavalla ajatteleviin kanssa.
Ja jos et ole valmis lähtemään jonkun hyvän oppiin koti- tai ulkomaille, niin et ole tosissasi koko jutun suhteen. "Elämöntilanteet" on järjestelykysymys.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: +-0 
Päivämäärä:   29.5.17 13:30:31

se kamala katkera nypyttäjä on sitten Suomen paras.. huhuh, En kyllä arvosta edes sadan joukkoon ja tunnen sieltä violetin takin ajoilta. Valittaa osaa ja olla marttyyri, Siinä on tosi hyvä! Suomen paras.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   29.5.17 14:19:14

Toivottavasti joku ammatinvalinnanohjaaja ottaa talteen tämän ketjun. Olisi todella hyvää luettavaa monelle hevosalan työurasta ja yrittäjyydestä haaveilevalle tyttöselle!

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   29.5.17 14:39:00

Ikävä tosiasia on myös se, että vaikka sinulla olisikin se oma hevonen ja saisit sen toimimaan hienosti, ei se tee sinulle nimeä/mainetta. Hevosten kanssa kokemus ja ammattimaisuus tarkoittaa kymmeniä/satoja hevosia. Sinulla pitää olla valtavasti kokemusta ERILAISISTA hevosista, jotta on välineitä toimia ammattilaisena. Tutkinnot on ihan hyvä juttu, mutta vain tukena osaamiselle/kokemukselle. Pelkällä tutkinnolla et saa yhtään asiakasta.
Sanoit:"että jos pystyn kouluttamaan ex-ravurin kelpo ratsuksi, pystyn toki ratsunkin". Väärin!! Minäkin olen kouluttanut ravureita jo 15 veenä ratsuksi ja luullut olevani aika taitava... Vähänpä tiesin. Niillä taidoilla lentää alta 2min. rektiivisen 3v. kilpahevosen kyydistä.
Toki ratsujakin on helppoja, mutta tarvitaanko niille puksuttimille ammattimaista kallista ratsutusta?
Joku täällä sanoi, ettei ilmaiseksi kannata tehdä mitään.. Kyllä kannattaa, jotta kertyy kokemusta! Nöyrä asenne on kaikkein tärkein.
Voit suorittaa vaikka kolme tutkintoa ja tehdä hienot nettisivut, mutta ei se valitettavasti riitä.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 14:59:18

Jos elämäntilanne ei salli lähteä ulkomaille tai edes muualle Suomeen töihin eikä lähialueen ammattilaista _kukaan_ kelpaa eikä omaa hevostakaan ole mahdollista hankkia, niin miten aloittaja oikein on ajatellut kartuttaa kokemusta ja saada nimeä?

Itse olen ihan tavan amatööri, mutta ratsastettavia ja valmennettavia on tyrkyllä enemmän kuin ehdin ottaa. Enkä todellakaan tee mitään ilmaiseksi, toiminimi on ollut jo vuosia. Koulutusta ei ole enkä enää ole edes alan töissä, mutta aikaisemmin olen työskennellyt ulkomailla ja Suomessa tunnetuille ammattilaisille. Omat hevoset olen kouluttanut vaativiin luokkiin eli en edes kilpaile millään korkealla tasolla.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Hhhh 
Päivämäärä:   29.5.17 15:00:17

Hevosala on nimenomaan mestari-oppipoika -ala. Koulutus on aika joutavaa, sillä homma opitaan käytännössä, seuraamalla vuosikymmenten kokemuksen osaavan työskentelyä. Sitten kun alkaa itse jossain vaiheessa ymmärtää jotain voi myös olla eri mieltä mestarin kanssa, ei ennen.
Parasta olisi hankkia oppia vain parhailta, mielellään monelta, sillä jokaiselta oppii jotain uutta.
Hevosalalla kilometrit on kaikki, ne sadat hevoset, ne kymmenet tuhannet tunnit satulassa. Kokemus josta seuraa näkemys. Koulusta ei ole haittaa mutta oikeiksi ammattilaiseksi kasvetaan vuosien mittaan, mestarin apuna.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 15:49:57

Edelleen veikkaan vahvasti, että aloittaja puhuu Art to ridesta. Sen guru tuntuu "kuntouttavan" hevosia, jotka on "murrettu" ratsastamalla niitä liian lyhyelle kaulalle. Sitten hiippaillaan pari vuotta turpa maassa ylälinjaa "rakentaen" ja otetaan ennen/jälkeen kuvia tai videoita, joissa meikäläisen silmä ei näe suurtakaan eroa. "Valmentajaksi" voi ryhtyä kuka tahansa, joka kelpuuttaa gurun metodin ja toimii "hevosen ehdoilla" - taidoista viis. Enkä nyt sano, että aloittajalla voisi olla taitoakin. Tuo metodi vain ei oikein vakuuta.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   29.5.17 18:32:16

Jos on pokkaa voi tarjota ihan mitä vaan palvelua (myös ilman koulutusta) ja ottaa siitä rahaa. Jos on supliikki (Savolainen :D) onnistuu varmasti vielä paremmin. Uskottavat nettisivut ja kyky puhua niin, että ihmiset "uskoo" ovat oleellisia. "Uskottavuuteen" auttaa hyvin, jos uskoo itsekin omaan juttuunsa ihan oikeasti, muuten pokka saa olla aika hyvä. Aloittajalle kiitettävä omaan juttuun uskomisesta, mutta esitietojen perusteella pokassa ja puheenlahjoissa voisi olla parantamisen varaa. Keskity siis kehittymään näillä osa-alueilla.

Alla erilaisia nettisivustoja, joista voit ottaa mallia (olen pahoillani, puhelin ei linkitä) ja ei, en sano, että olisivat huuhaata (kaikki), kukin tavallaan, mutta idea on näissä tuotu hyvin esille;

http://www.horselistener.eu/hinnat/
http://www.tasapainoon.net/index.php
http://hippiina.com/palvelut/hevoskoulutus/
https://www.valkoisenliekinvoima.fi/page/yksisarvishoitajakoulutus

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.5.17 19:11:21

MM-kisoissa on hypännyt Kimmo Kinnusen kasvattama Emmanuel.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: no-niin 
Päivämäärä:   29.5.17 19:32:13

Hieman off topic, mutta kauniniisti ja pyöreästi liikkuminen on harvemmin se miksi ammattilaiselle viedään hevonen. Itselleni tulee hevosia enempikin a) sisäänratsutukseen b) jonkin ongelmakäyttäytymisen takia c) kilpailutettavaksi tai d) myytäväksi
Hyviä sellaisia paikkoja, jossa pääset näkemään tätä asiakaskuntaa, joilla on hyvää hevosmateriaalia ovat kaikki nämä päänimet kansallisista kisoista, lisäksi pari isompaa siittolaa ja oman valmentajan kautta sitten nuo ulkomaan kontaktit.
Kisaaminen on muuten suurin mainos mitä voit saada hevosalalla, joten suuntaisin sinuna niillä ilmaisratsututettavilla hevosilla kisoihin niin että omistaja maksaa, niin saat oikeasti siitä hyödynkin. Sitten täytyy myös käydä aktoivisesti valmennuksissa niillä ratsutettavillakin hevosilla.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   30.5.17 10:30:56

Samaa sanon, kuin monet aiemmatkin: mieti, mitä palvelua tarjoat ja onko sille kysyntää. Edes tässä ketjussa et kunnolla suostu avaamaan sitä, mitä teet, joten miten ihmeessä asiakkaasi siis ymmärtäisivät, mistä sinulle kannattaa maksaa?
Mielestäni tässä ketjussa tiivistyy hyvin hevosalan ongema. Ensiksi päätetään, että halutaan "hevosalalle" töihin ja sitten aletaan vain myydä "hevosalan ammattilaispalveluja". Missään vaiheessa ei mietitä esimerkiksi sitä, että A) mikä on tuote, mitä tarjoat ja B) onko tuotteelle kysyntää.

Hevosala ei ole muista markkinatalouden laista irrallinen oma juttunsa, van hevosalaan pätevät ihan samat yritystalouden lait kuin muuhunkin yrittämiseen ja palveluiden myyntiin.

Jos aloittaja haluaa oikeasti tehdä hevosalaa ja on korvessa (itä-suomi nyt on aika korpea), suosittelen, että menet paikallisen yritysneuvojan (esim. proagria) puheille. He osaavat kysyä sinulta oikeat kysymykset ja auttaa täyttämään oikeat paperit. Mikäli liiketoimintasuunnitelmasi tuntuu missään määrin kannattavalta voit saada myös strattirahaa ja muita tukia, joita myönnetään pääasiassa syrjäseuduille.

Lähtökohtaisesti näkisin, että hevosalalla (ratsupuolella) on kysyntää seuraaville palveluille:
1) kengitys
2) hieronta, fysioterapia ym
3) tallipaikat
4) ratsastustunnit
5) ratsutus
6) valmennus
7) ongelmahevoskouluts (esim. lastausongelma)
8) oheispalvelut, mm. heinän, turpeen, rehujen ym tuotto sekä erilaiset hevostarvikekaupat
9) hevoskasvatus (tämänkin kysyntä on vähän kintaalla, toiminta ei oikein meinaa kannattaa)

Marginaalista, pienempää kysyntää on sitten erilaisille homeopaattisille hoidoille, kraniosakraaliterapialle, ratsastajan mielenhallintakursseille, ratsastajien joogalle/jumpalle jne...

Aloittaja tarjoaa palvelua ("hevosen kuntoutus"), jolle ei ole kysyntää. Siksi aloittaja ei löydä hevosalalta töitä. Jos teet hevosvalmentajan ammattitutkintoa hierontapuolella niin esimerkiksi hevoshieronta voi palveluna olla sellainen, että e kannattaa. Mutta silloinkin sinun täytyy olla valmis ajelemaan.

Lähtökohtaisesti loittajan yritystoiminnan ongelmia on siis kaksi: 1) aloittajan tarjoamalle palvelulle ei ole kysyntää ja 2) aloittaja on paikassa, jossa asiakaskuntaa ei ole (koska koko itä-suomessa asukkaita on kohtuu vähän ja oikeatsi hyviä hevosalan ammattilaisia löytyy)

Suosittelen siis aslan vaihtoa, palvelukonseptin vaihtoa hevosalalla tai muuttamista.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: mkp 
Päivämäärä:   30.5.17 11:39:29

Koulutuksessa oppii perusteet hevosalalle, se on hyvä pohja. Todellisuus ja käytäntö opitaan kuitenkin töissä. Pelkällä työnteolla ei taas opi perusteita, joten molemmille on tarvetta.

Kannattaa mennä muille töihin, mieluumin ulkomaille muutamaksi vuodeksi.
Näyttöjä joko kilpailuista tai nuorten hevosten Kyvyt- Esiin tms saralta jos ei halua ratsastaa kilpaa.
Hyvä asiakaspalvelutaito kannattaa opetella heti alkuun.
Nämä asiat kun ovat kunnossa, niin asiakkaita saattaa löytyäkin jossakin vaiheessa mikäli onnistuu saamaan hyvät suositukset.

Harva vastavalmistunut kampaajakaan tms. perustaa heti omaa yritystä.

Tsemppiä kuitenkin aloittajalle, tie on pitkä ja kivinen jos sille ryhtyy :)

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.5.17 12:12:56

Voisko aloittaja tarkentaa vielä bisnesideansa? Eli mitä teet oikeasti, asiakkaankin täytyy se ymmärtää. Lisäksi jos ratsuttaa aikoo, tarvitsee paljon kokemusta erilaisista hevosista. Itse kuvittelin olevani ihan hyvä ratsastaja vielä 18-vuotiaana. Nyt 30-vuotiaana tätinä kisaan omalla hevosella vaB ja tuntuu, etten osaa mitään :D Pystytkö ratsastamaan myös vaikeita hevosia? Kuten joku totesikin on eri asia ratsuttaa ravuri ratsuksi kuin 3-vuotias temperamentikas koulusukuinen ;) On nopeat liikkeet ja siinä ei aina narunpyöritys auta, vaan pitää pysyä selässä ja osata toimia.

  Re: Harrastelijasta ammattilaiseksi, hankalaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.17 12:29:56

Vasta valmistunut ratsuttaja kuulosti todella hyvältä. Hevosläheinen tapa kouluttaa jne. Mutta hintapyyntö...täällä periferiassa 700 euroa /kk. Jollekin tunnetulle ammattilaiselle sen voisin maksaakin, mutta en nuorelle yrittäjälle, jolla ei ole meriittejä. Surullista, mutta on varmasti todella vaikeaa saada nimeä.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.