Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Heko 
Päivämäärä:   26.5.17 20:10:38

Kertokaahan nyt ihan kokemuksella mitkä jalustimet ovat turvallisemmat? Freejump ei ilm laske kantapäätä kunnolla alas eli siitä huonot?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   26.5.17 20:16:53

Koppajalustimet. Niihin en tiedä kenenkään jääneen kiinni ja irtoavat jalasta hyvin putoamistilanteissa. Tosin Freejumpeihinkaan en tiedä kenenkään jääneen kiinni, sen sijaan olen kuullut joskus hajonneen omia aikojaan kesken esteradan.

Kumilenkillisiin, nivellettyihin ja S-jalustimiin tiedän ratsastajia jääneen kiinni. Pahin seuraus on ollut reisiluun murtuma ja lievin nilkan nivelsiteiden revähdys.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.17 20:40:50

Tietysti koppajalustimet. Ihan selkeä asia. Kaikkiin muihin voi jäädä jollain tavalla kiinni, itsekin jäänyt jumiin sivulta aukeavaan jalustimeen...

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.17 22:21:00

Kopan jälkeen kumilenkilliset. Ne kuitenkin pysyy käyttökuntoisena, ei voi hajota kuten freejump

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.5.17 23:38:26

No jopas on super jalustimet kun ei voi hajota! Tuohon et usko itsekään :)

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.17 23:39:41

metalli väsyy. yhtälailla niitä metallisia voi hajota

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.5.17 23:40:18

Miten muka kumilenkkiin voi jäädä kiinni?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   26.5.17 23:58:55

En ymmärrä, miksi muka Freejumpissa ei saisi kantapäätä alas? Ei sillä, että haluaisinkaan, mutta eihän siinä ole mitään ongelmaa.

Kumilenkillisiä jalustimia olen joutunut laittamaan metallinkeräykseen ainakin kaksi paria niiden taivuttua.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.5.17 00:24:32

"Miten muka kumilenkkiin voi jäädä kiinni?"

Itse jäin kumilenkilliseen jumiin pahanpäiväisesti, en edes pudonnut vaan olin nousemassa selkään ja horjahdin jotenkin kun jäin jumiin ja piti kenkä ottaa pois että pääsin kiikistä.
Jalassa turvakärkiset kengät ja kengän varpaita suojaava metalliosa meni jotenkin sen jalustinraudan yläosan "taakse" jumiin ihan siihen metalliosioon, varpaat suoraan kohti taivasta eikä jalka siitä enää kääntynyt alemmas enkä irti saanut.

Hetken siinä pompin yhdellä jalalla miettien että mitäs nyt, kunnes otin kengän pois. Onneksi hevonen pysyi paikoillaan eikä ollut oikea tippumistilanne, tippuessakin olisi voinut jäädä. Ja tuo olisi voinut käydä kaikissa jalustinmalleissa paitsi kopassa, siinä ei se rauta pääsisi sinne taakse.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Heko 
Päivämäärä:   27.5.17 06:47:48

Onko siis et freejump ois ainut oikeasti turvallinen jalustin?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.17 10:00:50

Ainoa varmasti turvallinen on koppajalustin!

Kaikkiin muihin voit jäädä kiinni. Itse en enää ikinä suostu ratsastamaan kumilenkkijalustimilla missään tilanteessa, niihin olen jäänyt roikkumaan kiinni ja jalassa oli oikeat ratsastuskengät.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.5.17 11:39:13

Kumilenkkijalustimet ovat kyllä kaikista turvallisimmat. Kumilenkki aukeaa aina.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   27.5.17 11:40:15

Niinhän se kumilenkki aukeaa, mutta siihen jalustimeen voi kyllä jäädä jalka kiinni, kuten tuollä yllä joku selitti.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.17 12:55:10

Itsellä koppajalustimet. Mukavat varsinkin näin kesällä kun voi lenkkareilla ratsastaa

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   29.5.17 10:24:58

Itse olen jäänyt kumilenkkijalustimeen kiinni niin että kengän lesti jäi jalustimeen kiinni vaikka kuvittelin potkaisseeni jalustimen pois jalasta. Olin poistumassa satulasta ja heilautin jalan hepan selän yli kun tajusin että jalustin seurasi mukana ja tietenkin siinä sitten lipsahdin mahan alle, kun olin takertunut toisesta jalasta kiinni jalustimeen.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: harlem 
Päivämäärä:   29.5.17 11:59:53

"Onko siis et freejump ois ainut oikeasti turvallinen jalustin?"

Enpä tiedä, olen nähnyt miten jalka luiskahtaa jalustimesta läpi ja jäi pohkeeseen kiinni. Taisi joku linkata siitä joskus videokin tänne?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 13:44:23

Koppajalustin on turvallisin, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Mikään muu malli ei mene koppien edelle. Minusta varsinkin maastoilijoilla pitäisi aina olla koppajalustimet...

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.5.17 13:51:00

Lähettäjä: Heko
Päivämäärä: 27.5.17 06:47:48

Onko siis et freejump ois ainut oikeasti turvallinen jalustin?

Ei todellakaan ole turvallinen. Taas vkl hajonnut Hampurissa jalustin radalla. Boikottiin tommoset lelut!

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 14:35:09

Koppajalustimien käyttäjät: käytättekö kyseisiä jalustimia kisoissakin? Ihan sillä kysyn, etten ole koskaan nähnyt ja mietin, jos itse menisin kouluradalle koppajalustimissa, herättäisikö se ihmetystä. Tärkeintä on turvallisuus, mutta ikävä kyllä se ei kaikkien tajuntaan ole uponnut ja turvavarusteille naureskellaan.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Theressa 
Päivämäärä:   29.5.17 14:48:26

Eikös koppien kanssa käytetä yleensä ihan tavallisia jalustimia? Jos sellaisiin voi jäädä kiinni, niin mitä se koppa siinä estää, että itse siihen metallikehään jäisi kiinni? Toki koppa estää sen, ettei jalka lipsahda läpi. Mutta tarkoitetaanko kuminauhajalustimenkin yhteydessä sitä, että jalka on mennyt läpi vai jääkö jalka siihen metallikehään jumiin?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: R-G Bengtsson 
Päivämäärä:   29.5.17 14:56:45

Rolf-Göran Bengtsson (vai miten kirjoitetaan) hyppäsi joku vuosi sitten maailman cupia metallijalustimella, jossa oli vain toinen (hevosen puoleinen) kaari ja jalustimen pohjaosa. Jalustimen ulkopuoli oli täysin avoin. Vähän kuin kumilenkkijalustin ilman kumilenkkiä, mutta ulkopuolelta puuttui ne kumilenkin kiinnityskohdat.

En tiedä mikä jalustin oli kyseessä, mutta turvalliselta näytti. En tiedä miten helposti se pysyy jalassa tavisratsastajalla ja jos jalustin putoaa jalasta, miten helposti sen saa takaisin jalkaan. Ns. normijalustimissa kun vauhdissa saa jalustimen jalkaan juurinkin sitä jalustimen ulkoreunaa hyödyntäen.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: E.S. 
Päivämäärä:   29.5.17 14:57:09

Itse olen jäänyt MH:n turvajalustimiin, joissa irtoava toinen kumisyrjä, ihan samalla tavoin, kuin -. Jalassa ratsastuskengät ilman turvakärkeä. Roikuin jalustimen varassa selälläni kentällä. Onneksi hvonen pysähtyi. Ainoa keino oli riisua kenkä.

Koppa estää varpaiden menoa metallikehän taakse, koska kengän kärki liukuu koppaa pitkin pois, jos tulee tuollainen roikkumistilanne.

Itsellä nykyään todella taipuvat Sprenderin system 4 jalustimet. Luulen niiden olevan parhaat koppien jälkeen.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Theressa 
Päivämäärä:   29.5.17 15:09:16

Lähettäjä: R-G Bengtsson
Päivämäärä: 29.5.17 14:56:45

Rolf-Göran Bengtsson (vai miten kirjoitetaan) hyppäsi joku vuosi sitten maailman cupia metallijalustimella, jossa oli vain toinen (hevosen puoleinen) kaari ja jalustimen pohjaosa. Jalustimen ulkopuoli oli täysin avoin. Vähän kuin kumilenkkijalustin ilman kumilenkkiä, mutta ulkopuolelta puuttui ne kumilenkin kiinnityskohdat.

En tiedä mikä jalustin oli kyseessä, mutta turvalliselta näytti. En tiedä miten helposti se pysyy jalassa tavisratsastajalla ja jos jalustin putoaa jalasta, miten helposti sen saa takaisin jalkaan. Ns. normijalustimissa kun vauhdissa saa jalustimen jalkaan juurinkin sitä jalustimen ulkoreunaa hyödyntäen.

Oon nähny myös jotkut tällaiset! Mitkähän lie nimeltänsä?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 15:36:05

Koppajalustimista jalka luiskahtaa putoamistilanteessa jotenkin tosi helposti pois, on tullut koettua liian monta kertaa :D En tiedä miksi lähtee niin hyvin jalasta tippumistilanteessa, pääasia että lähtee. Minäkin tiedän ihmisten jääneen vaikka mihin turvajalustimiin kiinni niin uskomatonta kuin se onkin, mutta koppiin en tiedä kenenkään jääneen nalkkiin.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.5.17 15:50:33

Mulla ollut kenttääkin harrastaessa ihan perusturvajalustin kumilenkillä, aina on luistahtanut jalasta pois, tosin olen pitänyt huolen että myös ratsastuskenkä on sellainen ettei se luisu eteen pudotessa vaan taakse.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   29.5.17 15:58:52

Mihin Theressa viittaa niin kyseessä on freejumpin X'UP lukkojalustimet. Jalustin on kiinni kengän pohjassa. Lukkomekanismi aukeaa pudotessa kun mekanismiin kohdistuu iso vääntö. Normaalissa ratsastuksessa jalka ei voi irrota ja jalustin on aina oikealla paikalla

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: ta 
Päivämäärä:   29.5.17 16:38:14

Olisko sprengerin ne taipuisat hyvat - bow balancetkin ehka?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

LähettäjäFenrir 
Päivämäärä:   29.5.17 18:36:02

Kopat turvallisimmat, kumilenksu ja MHn ulkoa aukeavat seuraavana. Molemmilta sivukaarilta kiinni olevat kuten sprengerin bow balancet aiheuttaa pahimmallaan sen että jalka luiskahtaa läpi tai jää nalkkiin kun jalka kääntyy tippuessa.

Freejumpit turhan yliarvostetut ja ylihintaiset palikat jotka näyttää poksahtelevan millon missäkin tilanteessa vaikkei kuski olisikaan tippumassa/vaaratilanteessa.

Itse olen rasvaillut tai pitänyt auki satuloiden jalustinhihnan klipsuja, estää pahimmassa tilanteessa sen että hinaudut kintusta kiinni hevosen jaloissa kun jalustinhihna lähtee enemmin irti.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 19:14:46

"Kumilenkkijalustimet ovat kyllä kaikista turvallisimmat. Kumilenkki aukeaa aina."
-Kumilenkki aukeaa joo, mutta metalliosaan kiinni voi jäädä helposti.

"Onko siis et freejump ois ainut oikeasti turvallinen jalustin?"
-Ei todellakaan, kisoissakin nähty vaaratilanteita niiden takia, kun jäänyt kiinni jalkaan. Googlaamallakin löytää aika paljon kokemuksia kun on jääty kiinni.

"Eikös koppien kanssa käytetä yleensä ihan tavallisia jalustimia? Jos sellaisiin voi jäädä kiinni, niin mitä se koppa siinä estää, että itse siihen metallikehään jäisi kiinni?"
-Irrotettavissa kopissa käytetään, mutta on myös varsinaisia koppajalustimia.
http://www.velvetrider.com/wp-content/uploads/2015/09/safetystirrups.jpg
Ei kovin kauniita mutta turvallisia kyllä.
Irroitettavissakin se koppa yleensä estää varpaan nousun niin ylös ja pitkälle että kehään jäisi kiinni.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Theressa 
Päivämäärä:   30.5.17 09:23:38

Kiitos selvennyksestä -!

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   30.5.17 10:00:44

Esim tällainen kumilenkkijalustin, mihin osaan tässä voi jäädä kiinni jos kenkä on sopivan kokoinen, ei liian iso? Tuohon yläosan kohtaan mihin kumilenkki nostetaan?

https://tinyurl.com/y8kfzbad

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.5.17 14:06:02

Jalustimet varvaskopalla ja länkkäsatula niin ei heilu jalustimet.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Feg 
Päivämäärä:   30.5.17 21:01:14

Kun tasapaino horjahtaa, voi jalustin mennä syvemmälle jalkaan ja siitä sitten jalka jääkin helposti nalkkiin jalustimen pohjan ja yläreunan väliin. Ei auta kuminauhat mitään.

Tätä ei pääse kopan kanssa tapahtumaan. Itsellä kopat muovijalustimissa, kun paljon menen yksin.

Ne ketju/taipuisat Sprengerit ym on ihan vihoviimeiset; siitä kun menee jalka läpi, niin pois ei hevillä lähde, kun taipuu jalan mukaan.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.5.17 21:22:21

En kyllä ikinä hyppäisi millään koppajalustimilla. Lähtee aivan liian helposti jalasta jos tulee yhtään huonompi hyppy ja sen jälkeen putoaa taatusti.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Billie 
Päivämäärä:   31.5.17 08:31:46

Onko kukaan koskaan oikeasti nähnyt, että jalkaterä olisi luiskahtanut kokonaan jalustimesta läpi, eli kantapääkin olisi luiskahtanut. ts. jalustin on nilkan ympärillä? poislukien hajonnut Free Jump-tarina.

jätin eilen jalustinhihnojen koukut auki, katotaas pysyykö hihnat kiinni "normimenossa"

joi supertaipuisat toimivat niin, että jalustimen pohja taipuu pystysuoraan, että jalka putoaa pois, jos pohja ei käänny, niinkuin kumilenkkijalustimissa, ei jalka putoa pois.

Kopat olisi kyllä turvallisimmat.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   31.5.17 10:18:16

Minulta ei ole koskaan lähtenyt, hyppään 80cm ratana ja kaikenlaisilla puksuttimilla on tullut kokeiltua, myös niillä joilla loikat eivät aina suju. Myöskään ratsuttajalta joka ratsastaa minun hevostani säännöllisesti ei lähde koppajalustimet jalasta, ei ole lähtenyt kertaakaan?

Kai se on sitten eri asia jossain 120cm -> tasolla? Itse en pidä itseäni edes mitenkään hyvänä ratsastajana, joten tuskinpa se on taidoistakaan kiinni.

Lähettäjä: --
Päivämäärä: 30.5.17 21:22:21

En kyllä ikinä hyppäisi millään koppajalustimilla. Lähtee aivan liian helposti jalasta jos tulee yhtään huonompi hyppy ja sen jälkeen putoaa taatusti.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.17 16:40:16

Mistäköhän saisi ostettua koppajalustimet lännensatulaan?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Feg 
Päivämäärä:   31.5.17 20:20:09

MITEN koppajalustin lähtee jalasta yhtään eri tavalla kuin ilman koppaa? Sama jalustinhan se muuten on, koppa vaan lisävaruste.

Olen nähnyt, kun jalka menee kokonaan läpi. Se hevonen onneksi pysähtyi. Riski on todellinen, jos/kun on siro jalka ja leveä aikuisten jalustin.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.5.17 20:35:24

., kurkkaa EZ RIDE koppajalustin. On sen mallinen ja iso, että passaa varmaan oikein hyvin länkkätyyliin. Niistä saa lisäksi leveille jalustinhihnoille tarkoitetut jalustimet eli löytyy ainakin kahta kokoa.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: dinsdins 
Päivämäärä:   31.5.17 21:20:03

Koppajalustin turvallisin, tiedän useammankin tapauksen lähipiiristä, missä Freejumpit aiheuttaneet sairaalareissun.

"Lähettäjä: --
Päivämäärä: 30.5.17 21:22:21

En kyllä ikinä hyppäisi millään koppajalustimilla. Lähtee aivan liian helposti jalasta jos tulee yhtään huonompi hyppy ja sen jälkeen putoaa taatusti."


Jos on niin huono tasapaino, että putoaa heti ilman jalustimia, ei ehkä kannata hypätä lainkaan?

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: aaaahhjjj 
Päivämäärä:   31.5.17 22:37:15

"Onko kukaan koskaan oikeasti nähnyt, että jalkaterä olisi luiskahtanut kokonaan jalustimesta läpi, eli kantapääkin olisi luiskahtanut. ts. jalustin on nilkan ympärillä?"

Minä olen nähnyt, jäi jalan pohkeen ympärille. Ja tapahtui ihan suomessa ja oli ehjät free jumpit kyseessä.

  Re: Oikeasti turvalliset jalustimet?

Lähettäjä: Feg 
Päivämäärä:   1.6.17 16:47:01

Länkkäänhän voi myös teettää valjassepällä nahkaiset kopat. Kuviot uniikkina... aika päheen näköiset oli, kun joskus näin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.