Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Jäykkis 
Päivämäärä:   26.3.17 12:34:42

Mitä oheisliikuntaa pitäisi harrastaa, jotta kehittyisi yhtä näppäräksi esteillä kuin 120 cm tason pikakiiturien ratsastajat? Taas Horse Fairissa katselin, miten hirveän näppärästi ja ketterästi siellä vähän pyöreämmätkin ratsastajat menivät!

Itsellä oman ketteryyden puute häiritsee esteillä kehittymistä, vaikka vartalonhallinta on periaatteessa ihan keskinkertaista ja osaan myödätä hypyissä käsivarsilla. Ratsastuskoulun opettajat eivät ole tästä huomauttaneet (esteet max. 80-90 cm), mutta videolta näen, ettei keveästä ketteryydestä ole tietoakaan. Jotenkin käyn vähän hitaalla, vaikka pysynkin hypyissä mukana.

Olen 25, keskipituinen, normaalipainoinen, treenaan salilla kevyesti tai keskiraskaasti ja venyttelen säännöllisesti, myös ennen ja jälkeen ratsastuksen. Teen toimistotyötä, ja se jotenkin näkyy... Miten tuota esteratsastajien näppäryyttä ja ketteryyttä oikein saa? En haluaisi kiusata hevosia (ja kukkaroa) turhaan, jos jollain oheislajillakin voisi kehittyä esteratsastajan ketteryydessä. Toki ainoa tapa oppia ratsastamaan on ratsastaa, sen kyllä tiedän :)

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: ProTeini 
Päivämäärä:   26.3.17 12:46:06

Ei se ainaka postinviennillä parane. Ratsastajat nyt yleensä hoitaa ne hevosensa ja hyvin usein tallityötkin siinä sivussa, niin että sitä ketteryyttäkään ei tarvi erikseen mistään hakea! ;)

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   26.3.17 15:56:08

Rutiinilla hyppäämiseen. Se on vähemmän ketteryyttä ja enemmän automaattista reagointia ja apujen antoa.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Huhuh 
Päivämäärä:   26.3.17 16:34:21

Hevosen ja tallin hoito harvoin riittää. Liikkuvuutta ja voimaa, siinä se.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: ratskuto 
Päivämäärä:   26.3.17 17:08:23

googlaa ratsastajan kunto, löytyy valmiita ohjelmia mm. ratsastajan liikkuvuuteen.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: MfnfnfEi 
Päivämäärä:   26.3.17 17:28:50

Itse katsoin just Horse Fairissa että onko todella monta ylipainoisia ratsastajatyttöä. Ja urheilijoita pitäisi olla... Ei missään muussa lajissa voi kisata jos on 20kg ylipainoinen...

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Mmmm 
Päivämäärä:   26.3.17 17:39:53

Jaa vai et ylipainoisia... en mä nähnyt

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   26.3.17 18:07:29

Voisiko jooga auttaa?

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   26.3.17 18:32:17

Pilates auttaa myös kehonhallintaan.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Vot 
Päivämäärä:   26.3.17 18:34:38

Samaa olen katsonut kuin mfnf..., jos ratsastajan takapuoli on leveämpi kuin hevosen, on ylipainoinen, se näkyi myös suorituksissa tasapainottomuutena ja oman kehon hallinnassa. Urheilijasta ei voi tuolloin puhua.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.3.17 18:41:26

Jooga ja pilates, myös olisi hyvä opetella hyvä venyttely ja ottaa rutiiniksi kotona. Usein ratsastajat unohtavat venyttelyn ja oman kehonhuollon, vanhemmiten sen merkitys sitten kasvaa ja alkaa huomata miten venyttely auttaa ratsastukseen.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 18:48:25

suosittelen Joogaa!

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   26.3.17 19:17:42

Jos nopeutta ja motoriikkaa kokee kaipaavansa, tanssilliset tunnit koreografialla on jees.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.17 19:20:02

Ylipaino ei kyllä tarkoita tasapainottomuutta ja oman kehon hallinnan puutetta. Keskivartalon heikko hallinta ja huono lihaskunto aiheuttavat noita, ei ylipaino.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 19:25:01

Vot / Ei se takapuolen leveys Kerro onko ylipainoa!
Ite oikeen järkky päärynä vartalo. 170/60kg. Housut 40/42 ja paidat xs/s.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   26.3.17 21:34:43

Tanssi, pilates, jooga, baletti, miksei myös esimerkiksi tennis, siinäkin pitää reagoida nopeasti

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.17 21:41:50

"Ei missään muussa lajissa voi kisata jos on 20kg ylipainoinen..."

Aha. Entäs kuulantyöntäjät, vahvuuskilpailijat, sumopainijat? Näistä löytyy ylipainoisia.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   26.3.17 22:54:41

Mikä ylipainoisten puolustelu täällä nyt on? Ei se kovin hevosystävällistä ainakaan esteillä ole, että neidit ei luovu siidereistään ja perä pursuaa satulan yli.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.3.17 10:41:02

Onkohan kaikilla uimareillakaan bmi alle 25? Osa on tosi lihaksikkaita.

No mutta, itse suosittelisin kamppailulajeja. Ovat melko symmetrisiä, kehittävät notkeuden ja voiman lisäksi keskittymiskykyä, reagointia toisen elävän olennon toimintaan ja sellaista hyvää tsemppimieltä, ettei jätetä asioita kesken tai hätäännytä kesken suorituksen.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   27.3.17 10:58:08

LähettäjäMmmm
Päivämäärä26.3.17 17:39:53

Jaa vai et ylipainoisia... en mä nähnyt

Silmät auki! Itse olen kyllä ihmetellyt että miten kukaan ylipäänsä pystyy pitämään kiinni liikakiloistaan kun tätä lajia harrastaa. Itse ainakin kulutan niin paljon että täytyisi syödä aivan järjettömiä määriä saadaakseni ylimääräistä.

  Re: Mitä oheisliikuntaa jäykälle esteratsastajalle?

Lähettäjä: Jusu 
Päivämäärä:   27.3.17 12:46:23

Kuntosali treeni vähemmäksi ja aerobista tilalle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.