Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Charity 
Päivämäärä:   26.3.17 01:17:14

Kun olette ostamassa hevosta, onko teille väliä sillä minkä värinen hevonen on? Jos ei ajatella muuta ulkonäköä, rakennetta yms vaan pelkästään väriä. Jättäisittekö muuten hyvän hevosen ostamatta, jos sen väri ei mielytä?

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   26.3.17 02:21:01

Kai minä ostaisin minkä värisen tahansa jos sillä hinta ja laatu kohtaisivat. Mutta yksi asia on, jota en helposti kelpuuta ja se on isot merkit. Etenkin karsastan korkeita ja erimittaisia sukkia ja kaikista pahinta on jos muissa jaloissa korkeat sukat ja yhdessä ei mitään. Samoin korkeat sukat ristikkäisissä jaloissa ovat pahat. Toinen ikävä merkki on vino läsi. Mutta mieluiten hevosessa ei saa olla yhtään valkoista karvaa.
Rautias ei ole mieleeni etenkin sellainen tasainen, mitäänsanomattoman värinen.
Jos taas kahdesta samanarvoisesta pitäisi valita, niin en ottaisi rautiasta.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Vita 
Päivämäärä:   26.3.17 02:39:25

Itse en ottaisi punarautiasta. Hevonen on kuitenkin niin iso sijoitus että ostan sellasen hevosen joka myös värin puolesta mielyttää silmää, vaikka sellaisen "täydellisen" yksilön löytämiseen menisikin aikaa

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 02:56:32

Vielä en ole niin rumaa hevosta nähnyt että olisin värin takia jättänyt ostamatta. Olen värien suhteen aika kaikkiruokainen eikä minulla ole kovin vahvoja mielipiteitä sen suhteen. Ehkä vähän karsastan kimoja joilla on vaalea iho, ne näyttävät minun silmääni vähän oudoilta, mutta niitä ei ihan joka käänteessä tulekaan vastaan.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   26.3.17 04:08:20

En pidä hevosista joilla on vaaleanpunainen pigmentti turvassa ja/tai silmien ympärillä. En myöskään herasilmistä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.3.17 04:15:11

Ei kimoa hevosta ikinä kouluhevoseksi ja punarautiaat myös vähän mitään sanomattomia..

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Yökkö 
Päivämäärä:   26.3.17 05:18:02

Kimoa en koskaan. Rautias kelpaa jos on muuten hieno. Mieluiten tumma, ruunikko tai musta. Kouluhevosista mitä tummempi, sen parempi. Isot valkoiset merkit muistuttaa lehmää.
Kellertävä väri paljastaa heti hevosessa olevan jotain eestinponia.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: nih 
Päivämäärä:   26.3.17 05:19:24

Vain kimot kelpaa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Muuu 
Päivämäärä:   26.3.17 08:57:12

Kimoa en mielellään ostaisi, ihan käytännön syiden takia.
Puhtaanapito on hankalaa ja riski sairastua syöpään korkeampi.

Muuten oikeastaan ihan sama.
Ns. suikun punaiset suokit ovat mielestäni rumia, mutta rakenne ratkaisee :-)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.3.17 09:56:29

Ei ruunikkoa. Ei ainakaan, jos kyseessä pv. Näyttää lämppäriltä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: värivammainen 
Päivämäärä:   26.3.17 10:17:40

Tavallinen perusruunikko ilman merkkejä tai pienillä merkeillä on inhokki, mutta varmaan senkin ottaisin jos muuten täydellinen.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.3.17 10:27:37

Ei punarautiasta suokkia ilman merkkejä, ei ruunikkoa puokkia ilman selviä merkkejä eikä kimoa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Taffel 
Päivämäärä:   26.3.17 10:33:15

No minäkin sanoin ettei kimoa mutta sellainen on ollut omistuksessa jo 5 vuotta :)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   26.3.17 10:35:35

Omasta tallista löytyy rautiasta isommilla ja pienemmillä merkeillä herasilmillä ja "normaaliruskeilla", (tumman)ruunikkoa, kimoa ja punarautiasta. Omat lempparit ovat ehdottomasti musta (ah, niiden kiiltävä karva ja muutenkin niin upea olemus!) ja punarautias. Kuitenkin harvoin on tullut vastaan hevosta, jota värinsä puolesta pitäisi mitenkään rumana. Itseäni eivät mitenkään haittaa vaikkapa runsaat merkit, nehän tuovat hevoseen vain lisää erikoisuutta.

Kuitenkin ymmärrän täysin, että kaikilla on omat lempparit, ja se vaikuttaa myös ostoon. On ihan totta, että kun hevosta hankkii, haluaa sen miellyttävän myös silmää. Kyllä itsekin jos tällä hetkellä saisin valita kahdesta täysin samanlaisesta hevosesta joko mustan tai ruunikon, ottaisin sen mustan. Varsinkin, kun tallista ei nyt valitettavasti yhtään mustaa löydy.
Kuitenkin kaikki oman tallin hevoset miellyttävät silmää ihan älyttömästi, kaikki ovat omasta mielestäni erittäin kauniita. Ja osa on ihan omia kasvatteja, eli pelkän ulkonäön perusteella ei ole valittu. Toki, kun on hyvännäköiset vanhemmat, mitä muuta varsastakaan voisi tulla? ;)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   26.3.17 10:41:22

En tykkää kimoista eli todennäköisesti en sellaista lähde edes katsomaan. Punarautias jolla vilkkuu silmän valkuaiset pn myös ehdoton ei. Myöskään kirjavista hevosista en pidä.
Paras väri musta tai tosi tummaruunikko.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 11:46:19

Itselle ei ole niin värillä väliä, kimoista en niin välitä mutta jos hevonen on kiva niin ei siinä väri haittaa. Ennemin karsastan jos hevosella on rumat silmät, sellaiset kalansilmät että valkuaiset vilkkuu tai muuten todella ulkonevat tai oudot.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Se joku 
Päivämäärä:   26.3.17 11:53:49

Vielä en ole yhtään hevosta värin "rumuuden" takia lynkännyt.
Jos nyt kuitenkin saisi valita vapaasti niin ottaisin mustan - ja monet kirajavat myös kauniita. Kimot olen kokenut raskaiksi käytännön syistä, mutta pitäähän ne muutkin hevoset pitää yhtä puhtaina, vaikka "lika ei näkyisi".
Itseäni kuitenkin eniten ärsyttää sellainen pitkä rujo kaula hevosilla. :( Onneksi ei ole vielä tullut vastaan yhtään kenokaulaa, jolla ois muuten nappi luonne ja kyvyt. Ei ole tarvinnut oikeasti ns. valita. X)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   26.3.17 12:08:22

Mä olen tosi kranttu värien suhteen. Oikeastaan musta on ainoo mikä kelpaa mutta sen on oltava sitten todella musta, ei auringossa ruskeaksi haalistunut

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   26.3.17 12:43:11

Jos vielä ostaisin hevosia, ei värillä olisi väliä, niinkuin ei ollut silloinkaan kun hevosia kasvatin.

Minulla on ollut kaikenvärisiä hevosia jopa kirjava shettis pojan ponina.

Suosikkini toki ovat pienimerkkiset rautias tai punaruunikko. Jop taitaa sangen harvoin löytää suosikkiväriään, ihan oikeita mustia on vähän. On kulomustia, nokikuviota ja mustanruunikoita, jollaisia itsellänikin oli, mutta aito musta...

Sihen, että hevoset olisivat täysin samanveroisia väriä lukkunottamatta en usko, kyllä sieltä suvusta muutakin perustetta löytyy, jos yksilöt ovat lähes yhtä hyviä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   26.3.17 12:59:36

Suomenhevosia kun hankkii niin on parempi tykätä rautiaista. Periaatteessa värillä ei ole väliä mutta mustasta en tykkää. Tosin niitäkin on ollut ja on nytkin. Meille tarkoitetut hevoset tuntivat onneksi olevan helposti tunnistettavissa leveistä läseistään, oli rotu ja pohjaväri mikä hyvänsä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.17 13:02:30

Itse skippasin hevosta katsellessani automaattisesti kirjavat. Ne ei vaan jotenkin natsaa. Kimot on mieleen, mutta omana on ihan tavallinen tummanpunaruunikko, joka on mielestäni kamalan nätti.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   26.3.17 13:34:24

Aikalailla kokonaisuudesta kiinni. Tykkästyn hevosissa yleensä niiden persoonallisuuteen (+ tietty kyvyt ja sopivuus minulle) ja niihin yksilöllisiin "virheisiin".

Eli en oikeastaan tykkää kauheasti kimoista tai yksivärisistä ilman merkkejä on tylsiä. Eniten tykkään vaaleanruunikoista ja Rautiaista merkeillä. Oma hevonen on punaruunikko neljällä sukalla ja läsillä :D tykkään väristä mutta en olisi ostanut jos ei muuten olisi sopinut mulle.
Sitten taas oon törmännyt niin persoonallisiin ja muuten kauniisiin hevosiin että ei haitannut yhtään vaikka olikin kimo tai tummanruunikko ilman merkkejä. Eli ihan hevosesta kiinni :) mutta hyvää hevosta en jättäisi ikinä ostamatta vain koska väri ei ole se kaunein.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   26.3.17 13:43:26

En ymmärrä mitä väliä värillä on, kimo ja kimosyöpä on ainoa, jossa on joku fiksu perustelu. Eli minulle ei ole mitään väliä eläinten väreillä, kunhan terveys on otettu huomioon jalostuksessa. Kimokin käy, mutta sairastumisen mahdollisuus on otettava huomioon.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Kaikki nättejä 
Päivämäärä:   26.3.17 13:44:23

Värillä ei ole väliä, mutta vaaleanpunainen iho turvan alueella altistaa turvan palamiselle kesäauringossa. Se on sellainen, joka ei olisi ihan ykkösvalinta.

Kimot ovat todella nättejä puhtaina, mutta miettisin kyllä oman kimon ostamista kahdesti. :D Riippuisi tallipaikastakin.

Kaikki hevosten värit ovat kauniita. Omia suosikkeja koulupuolella tummanruunikko, estepuolella punaruunikko, molemmissa tummanpunaruunikko.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 14:05:49

Tottakai on väliä. Ostan aina hevosen vain värin perusteella.
Eli ei todellakaan ole väliä. Hevosen luonne ja käyttötarkoitus ratkaisevat toki jos saatavilla on kaksi täysin saman tasoista hevosta joiden ikä yms. on samat eikä muita vertailunkohteita niillä ole valitsen sen mikä enemmän mielyttää värinsä perusteella. Mutta väri on siis viimeisenä hevosen valinta kohtana eikä todellakaan merkitse lähes mitään.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.17 14:31:32

Joo kyllä. En ottaisi mustaa tai muuta todella tummaa, kimoa, tai jotain jolla kauheasti vaaleanpunaista turvassa tai silmien ympärilä. (Tumma kesällä kuumin ja vetää eniten ötököitä puoleensa eikä miellytä silmääkään, kimolla puhtaanapito ja kimosyöpä, vaaleanpunaisilla kohdilla varustetulla palamisen riski)

"En ymmärrä mitä väliä värillä on, kimo ja kimosyöpä on ainoa, jossa on joku fiksu perustelu. "

Minä taas en ymmärrä miksi jotkut ei ymmärrä että jotkut haluavat myös pinnallisesti kivan näköisen. Se ei poissulje sitä että katsotaan myös terveyttä ja sopivuutta. Etsiä voi joutua kauemmin, mutta mitä sitten, hevonen on kuitenkin kallis ostos.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   26.3.17 14:47:51

Kisahevosta ostaessa niitä kriteereitä on muutenkin paljon. Jos vielä väri rajoittaisi ei sopivaa löyisi ikinä :)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: napsu 
Päivämäärä:   26.3.17 15:36:40

Kimoa en ostaisi. Minusta sukat, tähdet, piirrot ja läsit on nättejä, vaikka kieltämättä tuollainen "kolme korkeaa sukkaa ja yksi kokonaan sukaton jalka" voisi näyttää vähän epätasapainoiselta kouluradalla. Mustatukkainen on parempi kuin rautias, mutta voisin kyllä rautiaankin hevosen ostaa jos muuten sopiva, että se ei ole mikään ehdoton juttu. :)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: kimo 
Päivämäärä:   26.3.17 16:01:54

varsinaisesti ei värillä väriä, mutta kyllä sen kimo täytyy olla :D

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   26.3.17 16:08:11

Kyllä sillä värilläkin on aika iso merkitys, muiden asioiden lisäksi. Itse en koskaan haluaisi täysin merkitöntä hevosta tai punarautiasta, ovat vaan jotenkin tylsiä. Omani ovat kimo, tummanruunikko ja kirjava.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.17 16:24:10

Korkeamman tason kouluhevoset taitavat olla aina ruunikkoja, rautiaita tai mustia. Onko nimekkäitä poikkeuksia?

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: värivammainen 
Päivämäärä:   26.3.17 16:34:57

^kyllä korkeamman tason kouluhevosissa on kaiken värisiä, rautiaita isoilla merkeillä ja jopa myös yksi kirjava. Toki enemmistö on tummanruunikoita ilman merkkejä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   26.3.17 16:38:11

Kyra K kisasi 2003-4 Andiamo Tyme -nimisellä kimolla.

Itse en ostaisi kimoa, jo aiemmin mainituista syistä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: poniliini 
Päivämäärä:   26.3.17 17:02:57

Ei kimoa ikinä. Vaikeita pitää puhtaina ja lisäksi se kimosyöpäriski. Kärpäskimot ja kimoutuvat rautiaat kaikkein kamalimpia (omasta mielestäni).

Punaruunikko isolla läsillä ja neljällä korkealla sukalla ois unelma. Ruunikko ilman merkkejä ei ikinä kiitos.

Unelmavärejä ois pikeen puhtaan kullanvärinen voikko tai ruunivoikko, hiirakko, loistoliinakko (oikeasti vaalea), tumma maksanrautias tai punarautias, musta ilman merkkejä, musta läsillä ja korkeilla sukilla joka jalassa tai mustankirjava, jolla enemmän mustaa kuin valkoista. Myös ruunivoikonkirjava. Tai sitten juuri punarautias läsillä ja sukilla joka jalassa, sabinokuvioinneilla vielö parempi. Isot merkit on mun mieleen, mutta ei herasilmät.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: poniliini 
Päivämäärä:   26.3.17 17:03:18

*oikeen

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.3.17 17:10:29

Kimosta ja herasilmästä en tykkää.

Ite rakastan tummanpunaruunikoita joilla erilaisia merkkejä. Rakastan läsiä hevosen päässä. Ja mustaa pitkää harjaa.
Mitä enemmän merkkejä sen mielenkiintoisempi ja yksilöllisempi.
Täysin musta on tosi tylsä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 18:47:34

Tuplavoikko eli bec eli cremello ei oikein omaa silmääni miellytä ja on varmasti vaikea pitää siistinä siinä missä kimokin + vaaleanpunainen, auringossa palava turpa. Mutta ottaisin sellaisenkin, jos olisi muuten täydellinen hevonen. Varsinaista suosikkiväriä minulla ei oikein taida edes olla, mutta jostain syystä ns. elämäni hevoset ovat olleet hillityillä merkeillä varustettuja punarautiaita ruunia (eivätkä edes suokkeja) tai sitten kimoja. Voikko tai ruunivoikko on kyllä kaunis, ehkä ne on ne unelmavärit.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: ää 
Päivämäärä:   26.3.17 18:54:55

Haluaisin mustan kouluhevosen jolla tähti tai piirto. Joka jalassa valkeet sukat. Kirjavaa en ottais. Nyt mulla ruunikko läsipää.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Huaso 
Päivämäärä:   26.3.17 18:59:59

Myyntihevosia selatessani skippaan heti rautiaat, vaikka olisikin muuten sitä mitä itsin. Eli kyllä sillä on väliä minkä värinen

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 19:52:55

Kimot ja voikot parhaita. Tai rautiaat, joilla isoja merkkejä ja sukkia jaloissa. Vaaleanpunainen turpa on ihana. Rakenne kuitenkin tärkein.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   26.3.17 20:48:03

En tykkää ruunikoista enkä mustista ja mieluiten ottaisin punarautiaan. Nykyinen hevonen on kuitenkin tumma ruunikko.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: mac 
Päivämäärä:   26.3.17 21:20:39

Rautias, mielellään punarautias ja valkoinen piirto/läsi ja sukat. Tummaruunikko ilman merkkejä ei kiinnosta. Tosin ostaessa kuitenkin luonne ja sopivuus kuitenkin ykkösasia.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Opå 
Päivämäärä:   26.3.17 22:38:17

Rotu tulee ensin, vain suomenhevonen kelpaa. Sitten tulee väri, omaa silmää miellyttää eniten punarautiaat. Liinakko ehdoton ykkönen. Kimoa suokkia en huolisi ja mustat sekä ruunikotkin on vähän siinä ja siinä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.3.17 22:58:05

Minä pidän värikkäistä hevosista. Kirjavat (tosin riippuen siitä miten värit ovat asettuneet, tobianot yleensä upeita), ja tummat hevoset suurilla merkeillä, esim pitkät sukat, iso tähti tai laukki, ja/tai tummat hevoset joilla on hyvin vaaleat jouhet. Perus rautiaat ja ruunikot ilman merkkejä ovat tylsiä, samoin epämääräisen harmaat hevoset. Minua ei haittaa jos hevosella on pitkä piirto tai laukki joka tekee turvallekin vaaleanpunaisen raidan - se muuten tosiaan palaa herkästi auringossa! -, mutta jos koko turpa ja suupielet ovat vaaleanpunaiset, en tykkää. Samoin en tykkää jos silmien ympärystät ovat vaal.pun. Herasilmät eivät häiritse, mutta jos silmät ovat vaaleanruskeat (=maitokahvin väriset), se näyttää jotenkin oudolta.

Väri ei ole tärkein juttu hevosta hankkiessa, mutta onhan se kiva jos kaverin ulkonäkö miellyttää omaa silmää, kun sitä kuitenkin aika kauan elämässään katselee. Jos on kaksi tasaväkistä vaihtoehtoa, ottaisin sen minkä väritys enemmän miellyttää.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 23:10:31

Paras topicci tällä hetkellä, hauska lukea miten eri ihmisten mieltymykset eroaa.
Itse kiinnitän automaattisesti ekana huomiota hevosen väriin, vaikka se ei olekkaan se tärkein asia tietenkään. Aina kun kisoissa nään kimon hevosen ajattelen mielessäni "onpa hieno hevonen" vaikka se ei tarkemmin katsottuna sitten olisikaan niin hieno. Hevosta valitessa etsinkin sitten itselleni juuri kimon.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   26.3.17 23:26:50

En inhoa mitään väriä, mutta cremello ois vähän siinä rajoilla, toki jos muuten olis täydellinen niin se väri olisi toissijainen.
Lempiväriä en kyllä osaa sanoa. Nyt on punarautias suokki piirrolla ja tummanruunikko puokki, molemmat kyllä miellyttää silmää. Mustat on kyllä hienoja missä rodussa tahansa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 23:42:14

Jos muuten täydellinen, niin en antaisi värin haitata. Lähtökohtaisesti en kyllä kovin helposti lähtisi kimoa kokeilemaan.
Tällä hetkellä mulla on toivevärinen, eli tummaruunikko ilman mitään merkkejä. Seuraava hevonen toivottavasti myös tumma kouluruuna/ori, joten varmaan sitten haksahdan johonkin kimoon estetammaan ;)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.17 01:16:02

Mä ostin hevosen viisi vuotta sitten ja rehellisesti mulle väri oli yksi kriteereistä: en ostanut enkä olisi ostanut ns. väärän väristä. Toki väri ei ylittänyt muita kriteereitä, vaan aikaa oli etsiä niin pitkään, että löysin juuri sen oikean, joka vastasi haaveitani niin väriltään kuin muiltakin ominaisuuksiltaan.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.3.17 21:40:36

Värillä ei väliä, kunhan on suomenhevonen ;)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Täplä 
Päivämäärä:   27.3.17 23:18:13

Värillä ei väliä, kunhan on pilkullinen! :) Ja niitähän on jo kerääntynyt rautiaan-, tumman- ja punaruunikon sävyissä. Ihanaa! :)

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   27.3.17 23:47:10

Itse joskus nuorena ihannoin vaaleanpunaruunikkoa jolla merkki päässä ja jaloissa ja jalat ruskeat pitkälle, eli sukattomissa jaloissa vain vähän mustaa.. kaverillani oli tämän värinen ratsu. Ja suomenhevosissa taas silmää miellytti jo nuoresta asti sellainen vehnäpulla, eli liinaharja jolla vaaleat merkittömät jalat ja vaalea maha ja muuten punarautias. Kuinka sattuman kauppaa, tämän hetken hevoseni ovat juurikin tämän näköisiä, omia kasvattejani.
Rautiasta, voikkoa tai kirjavaa puoliveristä en varmaan ensimmäisenä lähtisi edes katsomaan, samoin suokeissa kiinnostaisi se ruunikko tai kimo, mutta näillä mennään rakenne edellä. Ja suku.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: x) 
Päivämäärä:   27.3.17 23:48:05

No on todellakin! Itse etsin hevosen värin ja sitten suvun perusteella, hakusessa pilkullinen tai kirjava joka kasvaa ihan reiluun hevoskokoon.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: lumi 
Päivämäärä:   28.3.17 12:16:45

Teille syöpää pelkääville tiedoksi, että kimosyöpä on yleensä hyvälaatuinen kuin taas ruunikolla syöpä on yleensä aina pahalaatuinen. Toki harvinaisempi mutta mahdollinen. Omilla kimoilla ei kimosyöpää.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   28.3.17 12:25:40

Saisi olla kyllä aika hélvetin hyvä hevonen, että suostuisin kimon ottamaan, muuten ei juurikaan värillä väliä. Nykyinen hevonen on tilausvarsa, toiveena oli punainen ori ja sehän sieltä tuli. Minun makuuni saisi olla vielä tästäkin punaisempi.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.3.17 13:15:21

Brindleä en ottaisi. On tosin niin harvinainen väri että tuskin tulee vastaankaan. En myöskään ottaisi valkoista tai vaaleaa kimoa. Ei valkovoittoista kirjavaa, paitsi ehkä lasten poniksi.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: XX 
Päivämäärä:   28.3.17 13:22:23

Kimoa välttelen jo siitä syystä, että teurastamo ei huoli.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: aurora 
Päivämäärä:   28.3.17 13:24:16

Ei väliä,mutta jos olisi rivissä rautias,kimo ja musta jotka jokainen olis kelpo hevonen minulle,niin sitte ottasin mustan, muuten en kato väriä kyllä ollenkaan.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: grr 
Päivämäärä:   28.3.17 13:33:29

Ei oo todellista! Kommentit värin vääryydestä ja vääränlaisista merkeistä kertoo nyt kyllä kaiken hevosihmisistä. Noh, sain ainakin kunnon !!! naurut.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   28.3.17 14:17:41

Tottakai jotkut ominaisuudet miellyttävät silmää, kuten koko ja väri, ei käy kieltäminen.
Rautias on lempivärini ja yksikään kolmesta hevosestani ei ole sitä. :) Eli muut ominaisuudet menivät ohi ja väristä huolimatta näyttävät silmissäni kaikkein kauneimmilta. No eivät ole kimoja tai mustia, se olis varmaan vähiten oma juttu.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   28.3.17 14:28:01

Ne merkit voivat kyllä todellakin olla aivan väärät. Kouluhevosella epäsymmetriset merkit ovat ikäviä koska ne saattavat tehdä optisen harhan. Kaikkein pahin on läsi joka on vino ja toiselta puolelta menee posken puolelle. Sellainen on ikävä arvosteltava.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.17 14:30:30

Haluaisin erikoisemman värisen hevosen, eli just kimon tai kirjavan, tai isot sukat ja päämerkit. Perus ruunikko tai rautias ilman merkkejä on ehdoton nou nou.

Ja mitä on tallissa? Ruunikko ilman mitään merkkejä.

Värin takia hylkäisin hevosen vain siinä tilanteessa että voisin oikeasti valita kahdesta samanlaisesta mutta eri värisestä hevosesta. silloin ottaisin sen, kumpi miellyttää silmää. Onneksi hevosissa on puskatasolla ihan mukavasti tarjontaa niin voi jo vähän valitakin värin mukaan.

Mutta jos vastaan tulee se täydellinen ruunikko tai rautias, niin tottakai ostan pois!

eikai se keneltäkään ole pois että haaveilee kimosta tai täysmustasta? Eikai tietyn värisen etsijä tee mitään väärää? Hänhän vain etsii sitä oikeaa hevosta kauemmin kuin sellainen, jolle värillä ei ole mitään väliä. Onko se keneltäkään pois?

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.3.17 14:37:04

Ei se ole keneltäkään pois, jos ei halua tietynväristä hevosta. Jos elukkaan sijoittaa 5 numeroisen summan niin kyllä sen pitää myös miellyttää silmää eikä niin, että vítuttaa joka kerta kun tallille menee, että onpas ruma.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.17 15:17:00

Kimoa en huolisi, ne vain ovat silmääni niin rumia. Mitä tummempi hevonen, sitä komeampi ja mieluiten isoilla merkeillä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Perjantai 
Päivämäärä:   30.3.17 15:13:14

Punarautiaista en tykkää. Tarvii hevosen olla aivan äärettömän kiva, jos sellaisen ostan. Tämä on pelkästään makuasia. Ei liity mitenkään huonoihin kokemuksiin tms.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.17 16:09:55

värillä ei ole väliä, kunhan se on musta ;) noiei vaiskaan, vaikka tummat on kyllä lähimpänä sydäntä. yleinen nätteys on tärkeämpää kuin väri ja muut ominaisuudet sitten oikeasti tärkeitä. jos pitäisi kahdesta muuten samanlaisesta valita niin punarautiasta en ottaisi, enkä ehkä kimoakaan.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.17 16:41:41

Musta tai kullanpunainen rautias ovat suosikkivärejä. Nokinen ruunikko on mielestäni vähän tylsä, ja isot valkoiset merkit ja vaaleanpunainen kuono eivät miellytä, varsinkin kun valkoiset alueet palavat auringossa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: finski 
Päivämäärä:   30.3.17 17:13:13

Tärkeintä itselle on luonne ja liikkeet. Väri on extraa. Lemppari värit ovat ruunivoikko, vaalearuunikko, mustat ja tummaruunikot.
Isoista läseistä en hirveästi tykkää.

Voisin ostaa myös tuikitavallisen punarautiaan isolla läsillä, jos luonteemme kävisivät yhteen ja hevonen olisi oikean kokoinen.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: nosku 
Päivämäärä:   30.3.17 18:12:47

Kyllä värillä on väliä :) Ensin toki etsisin sellaisia kanditaatteja jotka täyttävät muut hevoselle asettamani kriteerit ja niistä eniten silmää miellyttävät (väri väri väri) sitten koe ratsastamaan. Kyllä niin kalliin ostoksen kuin hevonen, kannattaa myös olla mieluisan värinen, toki sopivan hevosen löytymiseen voi mennä enemmän aikaa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Chilam 
Päivämäärä:   30.3.17 18:34:19

Isot merkit ja erikoisvärit plussaa.
Nyt pihassa yks pilkullinen, hopeenruunikko ja mustanhallakonpäistärikkö. Merkkejä ei kyllä yhelläkään.
Tammat tiineenä, pilkullinen ruunihallakosta ja mustanhallakonpstr pilkullisesta. Ja orit valittu kyllä rakenteen ja luonteen perusteellakin eikä värin.
On ollu pari kimoa ja ruunihallakkokin. Ja toinen pilkullinen.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   30.3.17 18:41:31

Näyttely ja siitostammoja minulla. Ei ollut muuta kriteeriä kuin ulkonäkö ja väri, joten värillä oli todellakin väliä. Kärpäskimoja molemmat.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   30.3.17 21:20:42

Kouluhevonen mustana, esteille voikko ois makee tai muuten erikoinen

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Ma 
Päivämäärä:   30.3.17 21:29:34

Ei tod ole värillä väliä, muut ominaisuudet ratkaisee. Tietyt suosikkivärit on toki kaikilla, mut on kyllä aika typerää ostaa hevonen VAIN värin takia tai jättää se ostamatta, jos muuten natsaisi mut väri on väärä. Ellei hepoa tosiaan ole tarkoitettu vain koristeeksi.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Khyl 
Päivämäärä:   30.3.17 21:45:26

Joskus pikkutyttönä kun hevosesta haaveilin mulle ei värillä tai rodulla olisi ollut mitään väliä, kunhan vaan joku kopukka olisi! Nyt kun hevosia on ollut jo useampi niin on alkanut värilläkin olemaan entistä suurempi merkitys hevosen valinnalle. Varsoja olen ostanut täysin värin (vähän myös suvunkin) perusteella ja kouluttanut siitä sitten itselke mieleisen. Laukkipäät ja rautiaat ei kiinnosta, ei myöskään kirjavat tai sukat. Eniten huomio kiinnittyy mustiin tähtipäisiin.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.3.17 21:46:46

En ottaisi kirjavaa tai päistärikköä. Päistärikkö näyttää aina likaiselta ja komeaa kirjavaa hevosta en ole vielä nähnyt, aina häiritsee ne laikut, vaikka isomerkkisistä hevosista pidänkin (esim siinä ohjelmassa Katie Pricen ponikerho on aivan upea musta isomerkkinen poni).

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: kiti 
Päivämäärä:   30.3.17 21:52:00

Unelmien hevonen olisi maksanvärinen rautias, valkoisilla merkeillä. Päässä vähintään piirto, mieluiten leveä läpi. Kimo saisi olla tosi upea, että kelpaisi. Tai on nekin nuorena nättejä, kun ovat vielä tummia. Ponit myös kimoina kauniita. Tallissa on tällä hetkellä perus tummaruunikko, jolla tähti. Alkuun ajattelin että tylsähkön värinen, mutta oli muuten niin hieno, että ostin mielelläni. Nyt kun se on oma ja rakas, niin sehän on maailman kaunein hevonen!

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: dressage 
Päivämäärä:   30.3.17 23:01:07

Melkein musta maksanrautias, pitkät sukat ja pyrstötähti.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: x.x 
Päivämäärä:   31.3.17 07:13:36

Kyllä on värillä väliä, mutta ei saisi olla ainut kriteeri. Perusväreistä musta on mieleisin, tykkään myös kimoista, voikoista, hiirakoista ja liinakoista ja isoista merkeistä. Omani ovat mieleisen värisiä, mutta muutenkin sopivia.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.17 07:14:01

Pitäisi olla erikoisen ihana hevonen muuten, että kimon ottaisin. Aivan puhtaanvalkoiset ovat kyllä kauniita katsella, mutta puhtaanapito...Pidän punaruunikoista eniten, myös rautiaat miellyttää silmää enemmän ja enemmän. Jännä miten mielipiteet vaihtelee iän myötä, vielä joku aika sitten pidin tummanruunikkoa ja mustaa unelmavärinä, nyt se perusruunikko on mielestäni kaunein. Herasilmää en varmaan voisi koskaan ostaa.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   31.3.17 08:54:31

Ihan valkoinen kimo on suosikkiväri. Ostin mustan viimeisimpänä vaikka se ei ole suosikkiväri. Hevonen ratkaisee, väri voi olla lisäbonus mutta ei vaikuta valintaan sen enempää.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.17 17:12:19

Jos olisi kaksi tasavahvaa ehdokasta ja toinen olisi ruunikko, lähtisi se mukaan.

En haluaisi kimoa (ihan järkyttävää yrittää saada pysymään puhtaana) tai mustaa. Rautiaat menevät jos ovat hyvärakenteisia ja on isoja merkkejä, mutta tusinasuokit ovat niin tylsiä...

Ruunikko on ihan selkeästi lempparini. Joka jalassa suht samanlaiset sukat ja päässä vielä jokin nätti merkki niin kyllä silmä lepää.

Itselläni on lehmänkirjava hirvitys, mutta on siihenkin tottunut ja osaa pitää nättinä nykyään. Väri oli viimeinen asia mikä ratkaisi, tuossa vaan on ihan kaikki muu kohdallaan. Ja on tuo lehmäväri ihan hauska omalla tavallaan. Paitsi silloin kun ruskeaa on enemmän kuin yleensä tai valkoinen onkin vihreä.....

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: tollo 
Päivämäärä:   31.3.17 17:42:34

Jop, Sinäkö todellakin luulet, että se auringossa ruskeaksi palanut musta on ikuisesti pilalla? :D :D

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Minnatje 
Päivämäärä:   31.3.17 17:44:35

Kyllä värilläkin on väliä. Jos olisi kaksi muuten tasavahvaa ehdokasta niin valitsisin sen, joka ei ole rautias.

Ja jos rautias on vielä isomerkkinen sabino ("omassa" rodussani eli welsheissä yleinen väri) niin sen pitäisi olla muuten aivan käsittämättömän hieno, että ostaisin.

Toisaalta on vähän tylsää, jos hevosella ei ole mitään merkkejä. Omallani on vain tähti otsassa, se on juuri sopiva määrä valkoista.

Mutta kyllä muilla asioilla on paljon enemmän merkitystä kuin värillä. En ostaisi upeanväristä hevosta, jolla on huono rakenne tai huono luonne. Ja voisin ihan hyvin ostaa rautiaankin, jos se olisi muuten poikkeuksellisen hieno. Oman ensimmäisen kasvattini isäkin on rautias (varsasta tuli onneksi tummanruunikko sillä tähdellä).

Omat suosikkivärini ovat voikko (mustanvoikkoa lukuun ottamatta kaikki voikot, erityisesti ruunivoikko) ja musta.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

LähettäjäXxxxx 
Päivämäärä:   31.3.17 20:31:50

Periaatteessa kaikki käy, mutta en välttämättä ottaisi kermanvaaleaa, vaaleanpunaisilla huulilla/silmänympäryksillä varustettuna... mitään niin rumaa väritystä en tiedä.....
Unelmaväri on musta tai maksanruskea <3 kimo olisi myös ihana, mutta voih voih sitä siivoomista, kun kaikki mahdollinen lika näkyy :D

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   31.3.17 22:15:29

Minä aina lapsena katselin inhoten ratsastuskoulun tuplavoikkoa ponia (blue eyed white) ja ajattelin että tuollaista en ainakaan hanki. Siniset silmät, vaaleanpunainen turpa..yyh. No, kun nuorena ostin ensimmäisen oman hevosen niin mikäs muukaan se oli kuin tuollainen kermanvärinen "kauhistus". Rakas siitä tuli ja väriinkin tottui jopa niin paljon, että voisi toisenkin ottaa jos muuten sopisi itselleni.

Nyt kyllä hieman vierasta noita valkoisia, kimoja ja tuplavoikkoja juuri sen puhtaana pidon takia. Niissä näkyy heti jokainen kusiläntti ja ruohotahra. Omat on tätä nykyä ruunikko ja rautias, välissä ollut pari muutakin rautiasta ja hetken yksi musta, eli värillä ei niin väliä kun mieluinen on muuten.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.17 11:23:00

Kimot jostain syystä skippaan. Rautiaat tylsiä, tummanruunikot/ruunikot ja punaruunikot menettelee. Mustat miellyttää silmää, mutta omaksi en oo taas mustaa koskaan hakenut (nyt etsimässäni rodussa eli suokeissa nyt muutenkin vähän harvinaisia.) Voikot on ehkä eniten omaa silmää miellyttäviä. Omat on punaruunikko ja toinen ruunikko, tämä ruunikko kiinnitti huomion pään pitkän valkoisen läsin vuoksi, tuskin oisin ilman läsiä päätynyt ostamaan.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: yksi 
Päivämäärä:   1.4.17 11:40:18

Minäkin 3 vuotta sitten etsin ehdottomasti ruunaa, eikä missään nimessä kimoa. Tuloksena minulla on aivan superluonteinen terve (saikkupäiviä on ollut vain yhden laitumella tulleen haavan takia) kimo tamma. Se on kyllä aina enemmän tai vähemmän ruskea-keltalaikukas, mutta aivan loistava peli muuten. Nykyään ajattelen että luonne, luonne ja terveys ovat tärkeimmät kriteerit harrastehevoselle.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   1.4.17 12:06:08

Värillä ei ole väliä, kirjavien/tai tanskalaisten täplikkäiden kanssa jo hieman miettisin -mutta hevosissa kirjavia/tanskalaistäplikkäissä on vähän ja sielläkin on ollut muutama miellyttävä poikkeus. Olen kokenut, että hyppäämiseen näissä on vähemmän innokkaita tai penaalin terävämpiä kyniä.

Kaikki kelpaa, on ollut tooosi kivoja rautiaita, ruunikoita, mustia, kimoja, hallakoita ja voikkoja. Yhteen aikaan hyypyhevosissa oli sopivan säpikkäitä moottoroituja kimoja (myös poneissa) ja mustia/mustanruunikoita).

Suomenhevosella aloittaneena rautias on aina miellyttänyt silmää. Kolmen eka hevosen mukaan punarautias isoin merkein, tummanrautias ja punarautias ilman merkkejä. Ensimmäisen väritys toki eniten edelleenkin sykähdyttää eniten: punarautias liinaharja, herasilmät, leveä laukki pinkillä turvalla ja takajalan sukat, joista toinen korkea.

Rautiaat olen kokenut sävyisimpänä kimojen, voikkojen ja mustien ohella. Pentuna en niin pitänyt hiirakoista (lue nuori kimo) ja ruunikoista, joiden kanssa helpommin oli odotettavissa jotain ekstra koikkelehtimista.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: === 
Päivämäärä:   1.4.17 12:12:56

Eipä pahemmin ole väliä. Tosin aikoinaan kimosyövästä kuultuani ihastus "valkoisiin hevosiin" laimeni.
Yleensä menee niin päin, että johonkin tiettyyn hevoseen miellyttyäni tulee kiinnitetettyä huomio enemmän muihin saman värisiin, mutta sekin tendenssi häviää aika äkkiä.

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: Mustang 
Päivämäärä:   1.4.17 13:31:50

Muuten sopivaa en jättäisi värin takia ostamatta, mutta tottakai väri vaikuttaisi tilanteessa jos olisi täysin identtiset hevoset muuten ominaisuuksiltaan. Musta ja ruunikko suosikkeja. Rautiaalla pitää olla isot merkit, muuten tylsä. Kimokaan ei suosikkini ole, mutta kelpaisi kyllä. Mustia

  Re: Hevosen valinta. Onko värillä väliä?

Lähettäjä: maalta 
Päivämäärä:   2.4.17 09:52:46

Mulla on ollut 30 vuoden aikana koko joukko ruunikoita ja rautiaita, ruunikonpäistärikkö, ruunivoikko ja mustankimo. Tällä hetkellä liinakko.

Eniten tykkään tummista ruunikoista, mitä tummempia sen parempi. Merkeistä en oikein välitä ja valkoisia kavioita karttelen.

Rautiaista pidän vähiten, mutta jos heppa on muuten miellyttävä, niin ei sekään haittaa. Tosin sellainen rautias läsipää nelisukkajalkainen pitäisi olla ihan todella mahtava kauppa ennen kuin sen huolisin.

Moni tuntuu pelkäävän kimosyöpää, mutta lähtökohtaisesti ne kimot kyllä päätyvät kuoppaan yleensä ihan muista syistä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.