Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   25.3.17 16:59:49

Kertokaapas nyt tyhmälle kuinka teidän talleilla toimitaan kun hevoselle jotain sattuu? Soitetaanko haavoista? Hoidetaanko haava ensiavuksi ennen kuin omistaja ehtii paikalle? Kerrotaanko ontumista? Kokeillaanko jalat aamuisin jne jne? Eli tarkistaako henkilökunta teidän tallilla hevoset kuinka tarkkaan ja kerrotaanko teille? Vai onko se enemmän että hups, ai jalka turvonnut, enpä huomannut. Alkaa meinaan vähitellen ottaa aivoon kun nykyisellä tallilla täysin kädetöntä toimintaa. Kuinka yleistä tällainen on? Ja kehukaa vuolaasti talleja jossa oikeasti hoidetaan hevonen ja välitetään siitä!

Minulla on parhaat kokemukset pienistä kotitalleista. Aina on hoidettu hevonen kuin oma ja pohdittu mitä tehdään jos jotain käy. Ilman muuta on huuhdeltu haavat heti kun huomataan ja ilmoitettu sekä hoidettu parhaan mukaan kaikki. On jopa ilmoitettu jos ollaan epävarmoja onko hevonen kunnossa vai ei. Isommin pyöritetyillä talleilla olen ihmetellyt leväperäisyyttä. Ei hoideta, ei ilmoiteta. Tai jos ilmoitetaan, vähätellään vaikka selvästi asia vaatii hoitotoimenpiteitä. Kyllästyttää tällainen niin kamalasti. Kerrankin hevonen potkittiin laitumella ja olisi ehdottomasti vaatinut tikkausta. Soitettiin ja sanottiin että on haava, mutta ei näytä pahalta. Joopa, antibioottikuuri ja saikku. Tai sitten on nähty että hevosella haava tarhasta tullessa, ei edes letkuteta puhtaaksi saatika ilmoiteta asiasta. Kiva ylläri tulla tallille ja imppari päällä. Suututtaa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: WADW 
Päivämäärä:   25.3.17 17:06:04

Ensiapu toki annetaan, lukeehan se jo sopimuksessakin. Tottakai ilmoitan kaikesta omistajalle, jos jotain huomaan hevosessa.
Kyllä varmaan niillä kunnollisilla isommilakin talleilla, riippuu niin tallihenkilökunnan empatiakyvyistäkin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   25.3.17 17:17:17

Yksi ihminen vuorossa ja 45 hevosta. Ei todellakaan huomaa kaikkia kolhuja. Tehdään mitä pystytään ja soitetaan omistajalle

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.17 17:19:16

Tallipaikan hintaan kuulunee yleensä hevosen perushoidosta huolehtiminen: tarhaus, ruokinta, juotto ja siivous. Muu on extraa, ellei siitä ole nimenomaan sovittu.

Kyllä minä ilmoitan omistajille kaikesta poikkeavasta, jonka huomaan. Olen soitellut eläinlääkäriä, puhdistanut haavoja ja kävelyttänyt vuosien mittaan useampaakin ähkyhevosta. Laitumella tsekkaan alkukesästä kaikkien distaalipulssit, jos on ollut kylmä yö. Joskus olen jopa pessyt ihottumaloimia ja lotrannut omia karkotteitani toisten hevosiin, jotka kärsivät ötököistä. Toisaalta olen huomannut, että liian avuliaskaan ei kannata olla - joku käyttää sitä aina hyväkseen eikä tee lopulta juuri mitään huolehtiakseen hevosestaan itse.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   25.3.17 17:20:02

Ihanaa, antakaa mulle toivoa että on paljonkin talleja jossa hoidetaan. Kyllästyttää kun tietää ettei voi luottaa että homma hoituu. Hevosen parastahan tässä ajattelee, ja oman huolen minimoimista.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   25.3.17 17:22:00

Ja siis minä en ole ikinä mitään ekstraa pyytämässä, kaiken pyrin hoitamaan itse. Huokailuttaa vaan kun ei perusasioista välitetä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.3.17 18:39:19

Oma työhistoria hevosten kanssa onkin hyödyllistä jos pitää hevosta kädettömien tallissa. Jonkun kerran olen huomannut jonkun hevosen olevan kipeä ja tallinomistaja taas ei ole havainnut mitään..

Sinänsähän se on sama kuka huomaa. Jokaisen kuuluu minusta pitää silmänsä auki, ei nyt kytätä tarvitse mutta sivusilmällä silmäilee. Tarkoitan siis ihan jokaista joka tallilla pyörii. Jotkut hoitavat vain omansa ja muiden elukoista viis, mutta minusta on kaikkien etu jos viitsi katsoa. Se nyt on selvä että kiireessä ei ehdi katsella, ja oman harrastuksen sivussa joku raja menee " muista huolehtimisessa", mutta noin yleensä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   25.3.17 19:49:31

Tarkastan päällisin puolin aamulla samalla kun vien ulos. Jos jotain huomaan, jätän sisään ja vien muut ulos ja hoidan sen minkä pystyn ja vien ulos jos on sellainen että voi tai jätän sisälle. Ilmoitan omistajalle heti jos vaatii tarkempaa syyniä. Pienistä jätän lapun jos en ehdi nähdä omistajaa tai soitan.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.3.17 19:50:34

Meillä hevoset olleet aina kotitallilla, joten en tiedä miten täyshoitotallilla "kuuluu" tehdä, mutta pari mietettä heräsi.
Ensinnäkin, kuinka usein hevoset oikein loukkaavat itsensä tai saavat haavoja, varsinkin sellaisia, joille kannattaa tehdä jotain? Meillä toimenpiteitä vaativia haavoja ei ole edes joka vuosi.
Toiseksi, mitä sopimukseen on kirjattu? Jos on sovittu, että henkilökunta käy jokaisen hevosen jalat läpi tarhauksen yhteydessä, se tietenkin pitää tehdä, mutta jo siitä ei ole sovittu, se ei kuulu normaaliin täyshoitoon.
Toki kokenut henkilö huomaa pienetkin muutokset tuttujen hevosten voinnissa ihan normi hommien yhteydessä ihan ilman erillistä tarkkailua, mutta kokemattomammilta sitä ei oikein voi edellyttää.
Jos touhu mietityttää, siitä kannattaa jutella tallilla eikä valittaa täällä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Heips 
Päivämäärä:   25.3.17 20:09:56

No aika vähänlaisesti meidän kisatallillakaan isompia haavereita sattuu, mutta tarhasta hakiessa jos huomataan niin puhdistetaan haavat yötä vasten, jos on isompi niin ilmoitetaan omistajalle, tietenkin hätätapauksissa ensiapu ja soitto ell / omistajalle miten sovittu homma hoidettavaksi kenenkin kanssa. Ontumista ilmoitetaan heti ulos viedessä / sisäänhakiessa jos huomataan, samoin kaikesta muusta epämääräisestä (puuttuvat kengät, rikkinäiset loimet/riimut ym). Hevoset oppii tosi hyvin tuntemaan kun tekee pitkiä päiviä työntekijänä, jalkoja ei erikseen kokeilla aamuisin, päällisin puolin tsekataan et syövät kun ruoka annetaan ja heppa läpi samalla kun loimitellaan. Tarhaan viedessä katsotaan miten kävelee ja tarhasta hakiessa samat hommat + katsotaan etenkin "vahinkoalttiit" tapaukset tarkemmin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: hiiih 
Päivämäärä:   25.3.17 20:32:59

Töissä oon talilla, missä ratsikoulun lisäksi jokunen yksäri. Aamulla ulos viedessä katon miten liikkuu taluttaessa, jos jotain normista poikeevaa kokeilen jalat läpi. Jos päivällä/ tarhasta hakiessa osuu silmään jotain haava niin ensiapu annetaan oli sitten pieni tai suuri, konsultoin yleensä paikan omistajaa ja hän ilmottaa sitten hevosen omistajalle jos katsoo tarpeelliseksi. Toimii ja hevoset voi hyvin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ipa 
Päivämäärä:   25.3.17 20:40:00

Täysin sopimuskohtaista. Ei ole olemassa mitään yleistä käytäntöä eikä standardia. Kuitenkin pääosin kaikkien ammattietiikkaan kuuluu hyvä hevosen hoito, mikä tarkoittaa myös sitä että ähkyistä hevosta jäädään taluttamaan vaikka työaika loppui jo ja haava huolletaan.

Nykytalleilla huolehtisin sopimusta tehdessä kuitenkin sen että näistä on sovittu.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.17 20:59:31

Joop. Meillä oli hevosella ähky. Soitettiin sieltä kyllä, että taitaa hevonen ähkyillä. Sanoin lähteväni heti tulemaan tallille, että voisivatko sen aikaa talutella siellä. Saavuin tallille 20 minuutissa ja sinä aikana oli hevosen kunto romahtanut. Ei oltu talutettu, kaksi työntekijää istuivat tallissa kahvia juoden, kun hevonen kramppasi silmät selällään tarhassa maaten. Olin jo valmiina rahatuppo kädessä maksamassa ylimääräisestä vaivasta, mutta mitä vielä. Sen jälkeen vaihdoin tallia.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   25.3.17 21:40:20

Olen tarkka hevosestani ja haluan että aina toimitaan niin kuin sovitaan! Näin myös itse toimin.
No, nyt on uudella tallilla tullut jo monta tilannetta, joissa tallinomistaja tekee omia ratkaisujaan kysymättä/ilmoittamatta. Olen myös kuullut entisiltä asiakkailta, ettei ole mitenkään uutta. Harmittaa todella, kun luulin vieneeni hevoseni hyvään paikkaan, mutta nyt en pysty luottamaan yhtään, että hommat oikeasti tehdään kuten sovittu;(
Vien hevoseni pois heti, kun sopiva paikka löytyy.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   25.3.17 21:58:50

Meillä ilmotetaan kaikki. Ja ilmotan jos muissa jotain, annan ensiavun jne. Talutan ähkystä, hoidan haavat jne, oma voi odottaa.
Valitettavasti myös törmannyt siihen, kun ei ilmoteta/huomata/hoideta. Tai kiitetä edes avusta. Toinen ääripää on ylihysteriä, mm pihatto hevonen nukkuu ulkona ja epäillään ähkyä kun märkä. Joo, lunta vasten ollu puoli voi olla märkä ;) samalla hysterialla olis kurkannu toisen puolen tai loimen alle, josta kuiva.
Kokemattomuus, välinpitämättömyys ja vähättely on pahasta

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: kiitos 
Päivämäärä:   25.3.17 22:23:06

ei ole kirosana. Viisitoista vuotta pidin tallia ja kaikenlaista siiheen mahtui. Kaikki hoidettiin, jos jotain sattui hevosille. Taluteltiiin yöllä- hoidettiin haavat- lääkittiin.
Kiitosta en saanut saati rahaa tarjottu.
Lähinnä etsittiin tallioloista tai minun tekemisistäni virheitä- miksi jotain oli sille kultsumussukalle tapahtunut.
Ihan hirvee duuni oli- onneksi nyt ihan normi töissä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   26.3.17 00:42:39

Kiitos! Tarvitsin kuulla että on vielä talleja jossa pidetään silmät auki. Ja myös reagoidaan hevosen parhaaksi. Ymmärrän että liikaa on liikaa, mutta se että ei vaikka laita ontuvaa hevosta ulos aamulla tai että puhdistaa ensiavuksi haavan ei liene liikaa vaadittu. Ja että tosiaan konsultoi omistajaa mitä tehdään sekä että tallinpitäjällä/ henkilökunnalla on sen verran osaamista että pystyy arvioimaan tilanteen. Keskellä päivää jos tulee vaikka töihin soitto, olisi kiva jos paikallaoleva ihminen pystyisi tekemään jotain, kun ei sitä voi tuosta noin vaan laukata kesken työpäivän tallille.

Toimiva verkosto tallilla ylipäätään on kyllä kullanarvoinen. Olen kuullut vastaavista tapauksista kuin yllä ähkyhevosista, kukaan ei muka huomaa tai välitä. Itse olen kyllä talutellut muidenkin ähkyhevosia ell odottaessa ja oman hevosen avohaavan hoiti kerran täysin ulkopuolinen ihminen (toisen tallilaisen ratsuttaja), kun tallihenkilökunta vaan levitteli käsiään. Minun hevonen olisi vaan isketty vertavuotavana karsinaan ellei häntä olisi ollut siinä. Tällaista en oikein ymmärrä. Ollaan kyllä tietyistä epäkohdista useankin ihmisen voimin sanottu, mutta ei vaan meinaa onnistua. Joskus onnistuu, joskus ei. Ja hyvin tallilla tiedetään kunkin hevosen herkkyydet ja mitkä hevoset kestävät mitäkin. Joku hevonen on aina rikki, toinen ei koskaan. Sen verran tulisi olla ajatusta mukana kuten jo joku yllä kommentoi, että ne kolhuherkät sun muut tsekataan ehkä vähän tarkemmin kuin muut. En tarkoita, että joka milli pitää hevosesta tutkia, vaan juurikin sisään- ja ulosviennin yhteydessä vilkaista edes ettei hevonen vuoda verta. Parikin sellaista on nykyisellä tallilla jotka sotkeutuu aina jalkoihinsa. Pahimmilla toki on suojat jalassa, mutta ei nekään aina auta.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.17 07:28:17

Niina, millaisia juttuja tarkoitat? Onko ruokittu väärin tmv?

Koko ajan ei voi vahtia mutta vähintään aina heinät viedessä, tarhatessa ym tulee vilkaista läpi. Ja ensiapu sekä ilmoitus omistajalle viipymättä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Hubaaa 
Päivämäärä:   26.3.17 07:42:01

kyllä sitä joka aamu katsotaan että kaikki liikkuu kunnolla ulos mennessä ja samoin sisälletullessa.päällisin puolin ehtii vilasemaan ettei verta näy ja kaikki neljä jalkaa toimii ja onko kengät jalassa,tosin on näitä jäänyt huomaamattakin(hävinneitä kenkiä lähinnä).

kun ollaan koko päivä paikalla niin hevosten käytösmuutokset huomaa aika nopeaan ulkona.
ne muutamat ähkypotilaat on kyllä esihoidettu ja kutsuttu el paikalle.samoin ensihoito haavoille.

millään kammalla ei käydä ketään läpi(en omianikaan) tai käy kopeloimaan jalkoja ellei näy selkeää vikaa(jalka veressä/tukki tms).

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   26.3.17 09:42:15

Ihmisillä on erilaiset käsitykset siitä, mikä on hoitoa vaativaa. En omiltanikaan hoida kaikkia pikku naarmuja, tai jos tulee pieni imppari, en välttämättä sitäkään. Siksi en soita jokaisesta pienestä naarmusta. Meillä ei sisälly sopimukseen hevosen päivittäinen läpikäyminen käsikopelolla. Siihen menisi viitisen minuuttia aikaa joka hevoselta. Lisämaksusta onnistuu sekin. Jos tulee jotain, jonka huomaan muiden toimien yhteydessä, ilmoitan toki, jos on mielestäni sen laatuista, että vaatii hoitoa. Mutta esim. tuosta ähkystä. Ei nykyisin enää suositella kävelyttämään hevosta tuntitolkulla. Kävelytetään sen verran, että näkee, jos pelkkä kävelytys laukaisee homman. Muuten otan hevosen sisään, ilmoitan omistajalle, joka saa kutsua eläinlääkärin tekemään arvion, millainen ähky on kyseessä, kenties letkuttamaan ja antamaan kipulääkkeen. Meillä ei kyllä ole juuri koskaan ollut ähkyjä. Kerran tainnut olla vakava tapaus kymmenen viime vuoden aikana. Imppareistakin moni menee ohi parissa päivässä ilman antibiootteja. Turvotuksista, ontumista tms ilmoitan aina, jos ne on nähtävissä normaalien tallirutiinien yhteydessä. Jotain pientä herneenkokoista palleroa hevosen kaulalla harjan alla en varmasti huomaa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   26.3.17 09:58:28

Jos tallilla on ähkyjä usein/useammalla, on vika jossain, mitä työntekijä/t eivät huomaa/ymmärrä. On myös omistajien asia olla skarppina.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Yyy 
Päivämäärä:   26.3.17 10:03:07

Perusasia hevosen omistamisessa on että terveyteen liittyvät asiat on omistajan vastuulla. Meillä jokainen omistaja päivittäin tarkistaa hevosensa ja tekee naarmuille mitä lystää. Eli hevosia ei mitenkään tutkita sen enempää tallin puolesta. Jos joku liikkuu epäpuhtaasti tallista tai tarhasta otettaessa, niin se kerrotaan omistajalle mutta ei joka naarmusta mitään puhelinrallia aloiteta. Jos on selkeästi saanut jonkun hoitoa vaativan vamman niin toki ilmoitetaan, mutta edelleen se on omistajan asia ilmestyä paikalle tai pyytää ell. Jos omistajaa ei tavoiteta niin tallin henkilökunnan arvioinnin mukaan tilataan ell omistajan kustannuksella. Tämä lukee sopimuksessa. Ja älköön kukaan selittäkö että kun hevosen omistaja on töissä tai jossain niin ei pääse. Kyllä tallin henkilökunnallakin töitä riittää ilman ylimääräisiä ohjelmiakin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   26.3.17 10:09:57

Itse olen talutellut ähkyhevosta jokusen kerran yöllä, ja ei tulisi mieleenkään jättää hevosta kärsimään ja jatkaa unia. Olen ollut ell.kanssa siihen asti kun omistaja tuli paikalle.
En ole mitään hintaa näistä ottanut koskaan, mutta olisi ihan reilua sitten asiakkaan vastavuoroisesti pyyteettömästi joskus auttaa myös minua.
No ainakin pari sellaista asiakasta on ollut, yksi on nytkin :)
Pienellä tallilla se vastavuoroisuus on suurempi apu, kun se rahan tarjoaminen.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   26.3.17 10:29:54

Omat hevoset on aina olleet omassa tallissa, joten en tunne täysihoitotallin käytäntöjä kunnolla. Kuitenkin aina, kun ollaan hevosten kanssa tekemisissä, lähdetään siitä, että hevonen voi hyvin. Mielestäni on ok, jos joka aamu/ilta ei tunnustella hevosta tarkkaan, mutta ehdottomasti jalat tulisi vilkaista turvotusten tai isojen kolhujen varalta, katsoa, miten hevonen kävelee ja seurata mm. kaikki ähkyt ja vastaavat. Tämä lähtee ihan siitä, että yleensä se tallinpitäjä/tallityöntekijä on hevosen kanssa enemmän, kun kyse täysihoitotallista, joten kyllä heidän tällaiset pitäisi huomata. Mielestäni kaikista haavoista pitäisi ilmoittaa omistajalle. Ihan jo lyhyt tekstiviesti tyyliin: "Moikka, Mintulla oli hokinpolkeama vtj. Ei paha, suihkutin haavanhoitoainetta" riittää. Isommista sitten mielellään puhelinsoitto,varsinkin jos tarvitaan ell.
Yleisesti mielestäni omistajan vastuulla soittaa ell ja hoitaa isommat haavat yms. ongelmat. Mutta jos omistajaa ei saada kiinni, kyllä tallinpitäjän pitäisi ehdottomasti se tehdä. Koska kyseessä tosiaan on se eläimen hyvinvointi, ei se, mitä sopimuksessa sattuu lukemaan.
Omistajan kyllä pitäisi kaikesta ylimääräisestä tarjota tallinpitäjälle joko rahaa tai vastavuoroista apua, ihan automaattisesti.

Tallihenkilökunta on paikalla kuitenkin niitä hevosia varten. Töitä on, kuten aina talleilla, mutta omasta mielestäni niihin töihin kuuluu myös se, että huolehditaan hevosten hyvinvoinnista haavojen ja vammojenkin osalta. Ähkyistä hevosta en itse missään nimessä jättäisi seisomaan, joskus on myöhälle iltaan omaakin hevosta talutettu. Taluttamisesta ei pitäisi olla mitään haittaa, joten sitä kannattaa tehdä siihen asti, kunnes ell pääsee paikalle. Toki välillä voi käyttää karsinassa, koska siellä yleensä näkee parhaiten, mikä tilanne on, mutta muuten kyllä itse kävelyttäisin. Samoin itse laitan imppareihin esim. suola- tai betadinehauteen, koska se nopeuttaa jalan sulamista ja parantumista ihan selkeästi. Se on ihan totta, että eläinlääkäriä ja antibiootteja impparissa tarvitaan vain harvoin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.17 10:43:06

Taluttamisesta todella voi olla haittaa. Ei missään nimessä väsytetä ähkyistä hevosta taluttamalla sitä, vaan juuri niin kuin Vanha kertoi aiemmin. Karsinaan seisomaan ja talutusta vaan siinä tapauksessa, että uhkaa vaan piehtaroida. Maatekin on ok.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.17 10:47:56

Näin siis eläinlääkäriä odotellessa. Pienissä jaksoissa voi kävelyttää. Mutta ei niin, että koko yö kävellään. Jos on pieni tukos, niin voi laueta vaan niinkin, että näyttää hevoselle tai tekee sen kanssa jotain, mikä hiukan stressaa, esim. lastaa traileriin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   26.3.17 10:54:54

Ei tietenkään koko yötä kävelytetä, koska jos ähky kestää niin kauan, silloin tarvitaan ehdottomasti eläinlääkäriä :D Itse tarkoitin lähinnä sitä, että kävelyttämällä katsotaan, meneekö ohi, jos ei mene soitetaan ell ja kävelytetään siihen asti, kunnes eläinlääkäri pääsee paikalle. Ja kävelytystä jatketaan eläinlääkärin käynnin jälkeen vain, jos tämä niin määrää, mutta harvemmin on onneksi määrännyt. Ja siis tosiaan kävelytyksestä pidetään taukoja, mutta kuitenkin pidetään liikkeessä. Makaaminen (varsinkin makuulleen meno/ylösnousu) voi olla hevoselle oikeasti vaarallista, vaikka se ei piehtaroisikaan.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   26.3.17 11:16:06

Mulla on paljon harrastusvuosia ja kertyneet kokemukset kyllä vähän pessimismiä aiheuttavat. Ei voi luottaa hyvään hoitoon ei pikkutalleilla eikä isoilla.
Hevosella on ollut isot haavat, eikä ole huomattu sisään otettaessa.
Rikki menneistä loimista tai välineistä tai muista varusteista ei ilmoiteta.
Äkillisistä ontumista ei ilmoiteta.
Ei osata nähdä, että hevonen on kipeä (kuume, ähky).
Koskaan ei ilmoiteta pudonneista kengistä.
Jne.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   26.3.17 12:43:00

Meillä ei eläinlääkäriä soiteta, jos ei omistajalta saa lupaa tai ei olla etukäteen sovittu, että saa soittaa hätätapauksissa kuten ähkyssä tai pahemmassa akuutissa jalkavammassa. Toki silloinkin tehdään voitavamme, ennen kuin omistajan saa kiinni. Yhden tapauksen jälkeen on voinut sopparit muuttua niin, että tallinpitäjällä/työntekijällä on oikeus soittaa ell paikalle eläinsuojelullisista syistä jos tilanne on paha.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   26.3.17 12:55:18

Lähti vähän kesken. Tallilla katsotaan kyllä hevonen päällisinpuolin aamulla ja jos jotain on, niin hoidetaan jos hoitoa vaatii ja ilmoitetaan omistajalle. Eli lähinnä pienet haavat, turvottelut tai jalkojen lämmöt jne pystytään hoitamaan ja antamaan ensiapu ja aina ilmoitetaan omistajalle nämäkin. Ell hoitoa vaativissa jutuissa sitten omistajan pyynnöstä voidaan soittaa ell paikalle muissakin tapauksissa, kuin vain hätätapauksissa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   26.3.17 12:55:26

Tsekataan päällisin puolin ja tarkemmin jos jotain havaitaan. Hokin polkematta ja muut pienemmät jäljet putsataan ja ilmoitetaan omistajalle. Ähkysiä on käveletetty kun odotettu omistajaa ja elliä paikalle ja jääty avustamaan vielä ellin saavuttua.
Monesti ei kuulu edes kiitosta saati tarjota muuta korvausta asiasta.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   26.3.17 13:02:34

Ehdottomasti esimerkiksi ähkyistä pitää ilmoittaa omistajalle ja hoitaa vähintään heinät hevosen nenän edestä pois. Tämä ei ole itsestäänselvyys vaikka niin kuvittelisi, ei edes se että omistajalle ilmoitettaisiin siitä _heti_ kun se huomataan. En odota että tallintekijä sen enempää hevostani tutkisi päivittäin mutta kyllä sellaiset ongelmat jotka tulee hoitaa nopeasti PITÄÄ ilmoittaa heti ja tehdä asialle jotain ja minusta sellainen ihminen on melko moraaliton jos ei hevosta aloita hoitamaan jos se voi huonosti ja tarvitsee apua.

Välillä ihmetyttää myös miksi tallia on tekemässä henkilöt jotka eivät esim uskalla taluttaa nuorta hevosta sen iän vuoksi, vaikka kyseessä olisikin kiltti ja hyväkäytöksinen heppa :)

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: jepjep 
Päivämäärä:   26.3.17 17:17:24

Olen itse työntekijän roolissa ja pyrin ilmoittamaan lähes kaikesta omistajalle sekä annan tarvittavan ensiavun. Puhdistan aamulla kaviot, joten katson siinä samalla jalat. Jokaista turvonnutta milliä ei mitenkään pysty huomaamaan mutta selkeät turvotukset/vammat kyllä. Katson että kävelee ok tarhatessa, onko kengät jalassa, ehjät varusteet, yleinen olemus ym mitä nyt tallitöissä voi ylipäätään huomata. Hoidan mahdolliset haavat, kylmään jos jännevammaepäily, kävelytän ähkyhevosta kunnes omistaja tai ell tulee.. Jos hevonen jotenkin fletku/syö huonosti mittaan myös oma-aloitteisesti kuumeen.
Kiireellisissä tapauksissa soitan omistajalle heti. Vähemmän kiireelliset (pienet haavat, hajonnut riimunlukko, irronnut kenkä etc laitan viestiä). Keskusteluyhteyttä ylläpidän kaikkiin. Kerron mahdollisesta muuttuneesta käytöksestä/syömisestä/sotkemisesta ja tarpeen vaatiessa neuvon loimituksen tai ruokinnan suhteen jos siinä on jokin pielessä. Aivotkin löytyy, eli osaan kaivaa paksumpaa/ohuempaa loimea jos keli yllättäen muuttuu, jättää kolmijalkaisen eläimen karsinalepoon ja hokittoman hevosen peilijääkelillä samoin..

Pyrin siis tekemään parhaani (hevosta ajatellen). Harvemmin sekään riittää kaikille kukkahattutädeille.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: jepjep 
Päivämäärä:   26.3.17 17:19:11

Lisättäköön että tallilla jossa oma hevoseni on ei ilmoiteta mistään. Ei yllättäen iskeneestä räkätaudista, kahtia menneestä loimesta, tikkausta vaativasta haavasta, irronneesta kengästä.. Hevonen ruokitaan ja tarhataan. Karsina siivotaan. That's it.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   26.3.17 18:01:33

Minä en haluaisi, että hevoseeni suihkutettaisiin haavasuihkeita tms "ensiavuksi". En myöskään tarvitse soittoa töihin jokaisesta naarmusta. Itse puutarha-alalla ja naarmuja tulee ja menee, kuten hevosalalla, enkä niitä itseltänikään jokaista lääkitse tms.
Haluan itse katsoa tilanteen ja hoitaa kuten parhaaksi näen. Ell-hoitoa vaativat tapaukset haluan ilmoitettavan, kuten jos silmässä on turvotusta/vuotoa, tai hevosella on iso haava, jota mahd tarvitsee ommella.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   26.3.17 18:49:53

Jepjepin talliin veisin heti omani!

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   26.3.17 20:24:17

Jepjep, kuulostat todella vastuuntuntoiselta ja ammattimaiselta työntekijältä! :)

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 22:02:27

Mmm, mitä haittaa haavasuihkeesta? Etenkin kesällä voi tulehtua kovasti jos kärpäset menee haavaan eikä mitään tehdä.

Mainitsetteko tallilla toiveistanne tai jos haluatte että joku asia tehdään toisin?

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   26.3.17 23:03:10

Haluan itse ensin nähdä ja huuhdella haavan, joskus suihke on hyvä asia, mutta esim hiekka on saatava pois ensin, joskus taas on parasta antaa hengittää ihan ilman suihkeiden tekemää kalvoa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   26.3.17 23:05:17

Jos haavalle pitää tehdä jotain, esim tikata, siihen ei pidä suihkutella muuta kuin vettä. Jotkut desinfiointiaineet myös tuhoavat tervettä kudosta. Jos haluaa auttaa, niin vesi on turvallisin. Itse valuttaisin vain juoksevaa vettä ja jättäisin omistajan päätettäväksi mitä haluaa tehdä. Vedellä ei saa vahinkoa aikaiseksi.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   26.3.17 23:05:24

Mainitsen toiveet ja yleensä siitä suututaan vaikka nätisti sanoo miten haluaisi että jatkossa toimitaan. Tai selitellään ummet ja ammet miksi toimikin näin ja miksi se oli parempi kuin ilmoittaa omistajalle :D

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.3.17 20:36:31

Kaikenlaisia sitä on tullut vastaan, työntekijänä n. 50 hevosen tallissa. Osa omistajista on hysteerisiä pienistäkin jutuista, ja vaativat joka aamuista letkutusta yms viikkojen ajan pieniinkin vammoihin. (ilman mitään korvausta, tietenkin!) Siinähän se työpäivä vierähtääkin mukavasti. Tottakai hoidetaan niin hyvin kuin kyetään, ilmoitetaan omistajille jne, mutta jotain tajua myös toivoisin omistajilta: ) jos haluatte pitkällisiä hoitotoimenpiteitä, tulkaa tekemään ne itse tai maksakaa vaikka jollekin joka tulisi.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ppp 
Päivämäärä:   27.3.17 21:45:12

Juurikin näin, ei laiteta haavaan mitään muuta kuin vettä ennenkuin ollaan varmoja tikkauksen tarpeesta!
Meillä hevoset vilkaistaan läpi kun tarhataan, muuten ei tutkita tai vahdita. Tämän asiakkaat tietävät.
Ähkyjä ei oikeastaan ole ollut mutta ensiapu aloitetaan aina, kunnes omistaja tulee jatkamaan. Sopparissa määritellään nää kaikki ettei mun tarvii alkaa makselemaan asiakkaitten hoitoja.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   27.3.17 22:40:29

No itse ainakin ajattelen (ja toivon) että jokaisella tallityöntekijällä on sen verran järkeä päässä, että näkee, tarvitseeko haava tikkausta, osaa putsata sen ennen haavasuihkeita jne. Mutta ilmeisesti se ei ole itsestäänselvyys..?

Tuo on siis tosi hienoa, jos omistaja haluaa itse nähdä ja tehdä :) Ajattelin tuossa tekstissäni lähinnä niitä omistajia, jotka eivät pääse tallille hoitamaan haavaa, syystä tai toisesta.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   28.3.17 08:22:01

En voi olla ihmettelemättä, että millaisissa oloissa hevosianne pidätte, ja miten niitä kohdellaan, jos tikkausta tarvitsevia haavoja on useasti? Meillä oli viimeksi vuonna 1995....

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: pöpöh 
Päivämäärä:   28.3.17 09:31:56

Jos on nuoria hokitettuja hevosia tai porukassa niin riskit kasvaa.

Ja kaksi eri ihmistä voi hoitaa saman haavan eri lailla. Toinen soittaa ell joka tikkaa sen, toinen voi tuumata että tuon voi hoitaa itsekin ja tikkaamatta?

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   28.3.17 09:52:15

Meillä on jatkuvasti hevoset yhdessä isoissa aidoissa, hokkikaudellakin. Suurin osa on nuoria hevosia tai varsoja. Eikä koskaan ole ollut tikkausta vaativaa haavaa. Eikä nyt ole kyse siitä, ettei tikattaisi helposti vaan yksinkertaisesti kaikki haavat ovat olleet niin pieniä, ettei kukaan ell edes sellaista alkaisi tikkaamaan :D Toki pikkuvarsat on ilman kenkiä, mutta ei ole isommillakaan mitään sattunut.
Kerran tosin kakkostallilla joskus ruuna sai sellaisen vekin takareiteen, että eläinlääkäri piti kutsua. Iho roikkui niin pahasti ja osa oli lähtenytkin, ettei sitä edes voinut tikata. Hyvin se siitä kuitenkin parantui, kun huolella hoidettiin.

Toki vahinkoja hevosten kanssa sattuu, mutta jos jatkuvasti on tarhakaverin aiheuttamia haavoja, varsinkin sellaisia, jotka vaativat tikkausta, pitää kyllä alkaa miettiä, onko jossain jotain vikaa. Ehkä hevosten kemiat ei sovi yhteen, tarha on useammalle liian pieni tms. Itse kannatan ehdottomasti sitä, että hevoset saavat olla aidoissa, tietenkin! Joskus vain joidenkin kemiat ei pelaa, ja on parempi kokeilla silloin toisia kavereita.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   28.3.17 09:52:53

Huh huh, aika kamalaa että on ihmisiä joiden mielestä omistajan tulisi viiivana tulla sieltä töistä. Mites jos olet vaikka lääkäri ja olet leikkausta tekemässä. Sieltäkö pitäisi tulla? Tai matkahommissa toisella puolella Suomea. Tai asiakaskäynnillä joka on tosi tärkeä. Jotain järkeä hei! Kyllä pitäisi hevosenomistajan pystyä luottamaan, että tallilla asiallinen ensiapu hoituu. Juurikin niin, että vaikka letkutetaan sitä vettä ensin haavaan ja soitetaan sitten mitä tehdään, TODELLAKIN huomaa, että eri ihmisillä on eri ajatus kuinka haavat yms tulee hoitaa. Mutta kyllä se nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että ei anneta vaan esim. haavan olla, antaa impparin tulla ja omistajalle ei kerrota mitään. Juurikin hokinpolkemista tulisi mielestäni ilmoittaa, varsinkin jos huono talvi kuten nyt ja paskaa pääsee haavan. Ei nyt mistään pikkunaarmuista ja sellaisista, mutta ihan oikeasta asiasta. Kaiken lisäksi jos puhelimessa vielä vähätellään haavan laatua, niin ei se omistaja voi tietää kuinka nopeasti pitäisi tulla, sumplia työt, lastenhoidot, luoja ties mitä. Ei kaikki hevosenomistajat voi tuosta noin vaan tupsahtaa tallille sekunnissa. Tain mitä jos omistaja on lomamatkalla juuri kun jotain käy. Hevonen seisoo hoitamatta ja pötköttää siellä karsinassa kuolleena kun tulee takaisin. Tallinpitäjä vaan levittelee käsiään, ai eikö se nukukaan. Tietenkin on itsestäänselvää, että omistaja hoitaa vaivat ja maksaa sitten ekstraa jos joutuu turvautumaan henkilökuntaan. Mutta kun aina se ekstranmaksaminenkaan ei näemmä onnistu, silti ei haluta hoitaa. En ymmärrä tällaisia ihmisiä eläinalalla. Kyllä se eläin on tärkein! Ja selvät säännöt tulisi olla tallilla mitä hoidetaan ja mistä saa maksaa ekstraa. Ei ihmiset ole ajatustenlukijoita. Itse olen kyllä aina kaiken pystynyt hoitamaan tai pyytämään muilta tallilaisilta apua, ja autan vastavuoroisesti. @!#$ vaan jos ei tallin puolesta tajuta ajatella ensiapua, vaan annetaan tilanteiden eskaloitua sellaiseksi, että minulla sitten on pidempi rupeama hoitaa se kopukka kuntoon. Tai sitten tämä, ettei ennakoida. Annetaan naulojen törröttää seinissä, lankojen roikkua alhaalla yms yms. Kyllä on kaikkea vuosien varrella nähty. Onnittelut niille, jotka oikeasti hoitavat hommansa hyvin ja hevosta ajatellen, tässäkin on ollut jo monta hyvää esimerkkiä siitä. Mutta myös huomaa turhautuneisuuden jos vaaditaan likoja, joka pienestä asiasta. Itse korostan etten nyt todellakaan vaadi, että hevonen kopeloidaan läpi joka hetki ja kaikesta ollaan hysteerisiä, vaan ihan oikeasta asiasta pitäisi pystyä reagoimaan. Mutta kun ei. Monta samanlaista esimerkkiä on myös tullut yllä, ja se on surullista. Juurikin tyyliin, silmät ummessa hevoset ulos ja sisään, ruokinta ja karsinanputsaus, siinä se.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

LähettäjäHannele 
Päivämäärä:   28.3.17 16:41:52

Siili;

Valitettavasti täysihoidossa hevoset hoidetaan miten sattuu, nälsisään ovat. Heinää annetaan vähän ja punnitsemaan tarkastaminen kertoo ihan muutakuin on siovittu/ hevonen tarvitsee

Tarhataan miten sattuu, hokillinen hevonen toisen kanssa uoden kemiat ei toimi ja saisi olla tyytyväinen jos imppari lla selviäisi jollaiseksi tallinpitäjä väittänyt murtuman. Tallilla on pakko käydä usein ei puhettakaan että voisi olla reissussa koska hevoselle on vietävä heinää kun sovittu lisäheinä painaa max 10% väitettä jne jne

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

LähettäjäHannele 
Päivämäärä:   28.3.17 16:44:49

Ja mm tarhausmuutokset tulee yllätyksenä kysymättä vaikkq aina ollut yksittäistarhaus !

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   28.3.17 19:42:44

Hyvä Siili! Niin samaistun.
Toivon niin palvelukehitystä tällekin alalle.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   28.3.17 22:21:47

Meillä oli isohko tikattava haava vanhemmalla tammalla, ilmeisesti kaveri astu hokilla kun nysväsivät kylkikyljessä. Eli ei ne aina vaadi riehumistakaan. Vahinkoja käy, silti ei kääritä pumpuliin.
Hokilliset varsat oli talven erillään, oreilla on rajut leikit eikä turhia vahinkoja haluttu.
Mä haluan ainakin tiedon heti, toki luotan tallinpitäjään, joka antaa ensiavun. Ihan samoin mä teen. Ja kerran on oma löytyny tarhasta vekit päässä, entisessä paikassa. Tarhas yksin, joten yöllä tullu, vaan ei muka huomattu aamulla.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   28.3.17 23:32:10

Siili, kirjoituksessasi painotat että eläin on tärkein, onko se sinullekin? ei hevosta voi jättää loman ajaksi tallin vastuulle, vaan pitää olla joku hoitaja/varahenkilö kenelle soitetaan jos hevonen sairastuu. Jos maksat tallivuokraa esim 800e/kk, menee hevosen kuluihin (ruuat, kuivikkeet, sähkö, vesi ja muut kiinteät kulut) noin 300e/kk. Hoitoon (ruokinta, ulos ja sisälle vienti loimituksineen ja karsinan siivous) jää noin 17e/vrk, noihin päivittäisiin toimiin kuluu noin 1/2-1h/hevonen. Lisäksi työntekijät hankkivat rehut ja kuivikkeet, lakasevat käytävät, korjaavat aidat, joissain paikoissa tekevät lumityöt ja huoltavat kenttien pohjat. Nekin maksavat asiakkaat, joita varten asiat tehdään. Tallityöntekijän tuntipalkka on noin 10e/h, joka työnantajalle on noin 17e/h kuluineen..

Jos maksat tallivuokraa esim 600e, jää em kulujen jälkeen 10e/pv hevosen hoitoon ja edelleen nuo kaikki samat asiat tulee työntekijän tehdä.

Todellisella täysihoitotallilla, jossa vaatimuksesi pystyttäisiin täyttämään tulosi tallivuokran olla 1000e tai enemmän.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.3.17 23:48:48

Siili; sieltä nyt on vain singahdettava tai järjestettävä joku muu singahtamaan jos ei itse voi. Toki mahdollisuus on sopia asia tallinpitäjän kanssa etukäteen ja hyväksyttävä hänen vaatima korvaus ylimääräisestä työstä. Pienellä tallilla jousto onnistuu varmasti paremmin mutta isolla tallilla on aika monta muutakin hevosta ja hommaa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Suffe 
Päivämäärä:   28.3.17 23:58:00

Perustsekkaus (silmämääräinen tarkistus samalla kun heittää loimea päälle ja vie ulos, poikkeama tarkistetaan lähempää).
Jos huomaa jotain vakavaa, soitto omistajalle.
Irronneista kengistä ja pikkunaarmuista en halua viestiä, ne kyllä huomaan itsekkin. Jos kaviot huonot, jää sisälle (omillani ei ole haitannut ikinä irtokengät, voivat tarhata normaalisti paitsi peilijäällä).

Ensiapu sen mukaan mitä tarvitsee, soitto ell tarvittaessa isommissa asioissa.

Meidän tallilla onneksi tallikaverit myös infoavat jos näkevät jotain outoa tai ell kaipaavaa. Jopa paremmin kuin tallinpitäjät. Tallinpitäjät kyllä isommissa aloittavat ensiavun pyytämättäkin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   28.3.17 23:58:08

Siis hetkinen... Eikö täysihoitotallin työntekijät muka ole juuri sitä varten, että he hoitavat ne hevoset? Toki lisämaksua kannatan ehdottomasti silloin, kun joutuvat tekemään extraa, mutta miten ihmeessä täällä tuntuu olevan sellainen ilmapiiri, että kaikki työt, jotka tallityöntekijöille tulevat, on jotenkin hirveä taakka ja niitä pitäisi hirveän häpeissään pyytää? :D Tosiaan täysihoitotallista ei itselläni kokemusta ole, mutta aina vain olen ajatellut, että siellä ollaan niitä hevosia varten ja hoidetaan tallin normaali arki, mikä usein tarkoittaa myös erilaisten tilanteiden ratkaisemista. Ei kai kukaan tallille töihin menevä oleta jokaisen päivän olevan tismalleen samanlainen täysin samoine töineen ja työjärjestyksineen? Joskus voi joutua ylitöitäkin tekemään, mutta niin se on suurimassa osassa muitakin ammatteja.

Itse olen ollut töissä ravitallilla, jossa oli n. 25 hevosta ja itseni lisäksi kaksi työntekijää sekä välillä käyvät jobbarit (eivät niinkään tehneet tallihommia vaan esim. metsätöitä tilan alueella). Hevosista ajossa oli tosin vain n. 15, ja osa tammoista ja varsoista oli yötä päivää ulkona, mutta hyvin silti ehdittiin työpäivän aikana viemään hevoset ulos/sisään (mahdollisine loimituksineen)putsaamaan kaikki karsinat ja lakaisemaan käytävät kahdesta eri tallista, ajamaan/ratsastamaan hevoset, tekemään tarvittavat jälkihuollot pesuineen ja kylmäyksineen, viemään vedet tarhoihin, opettamaan varsoja ajolle, pitämään ajopaikat kunnossa traktorilla useamman kerran viikossa, kengittämään hevosia, käymään raveissa, korjaamaan aitoja, putsaamaan ja pesemään varusteita sekä hoitamaan hevosten haavoja, sairauksia ja kaikenlaisia muita pikkuhommia. Välillä osa työpäivästä meni myös siihen, kun esiteltiin paikkoja ja kahviteltiin hevosenomistajien kanssa, jotka olivat tulleet katsomaan omia hevosiaan. Ja kesäisin heinätyöaikaan yksi meistä oli vielä suurimmat osat päivistä pelloilla, jolloin koko homma pyöri kahden ihmisen varassa. Itse olin osa-aikaisena toisen työn ohessa ja työpäiväni venyivät vain harvoin yli 8 tuntiin (jos en mennyt mukaan raveihin). Joten tuskin yksi haava tai yksi omistajan lomareissu kenenkään tallityöntekijän aikataulua kaataa, ainakaan toivottavasti ei?

Arvostan siis ehdottomasti todella paljon tallityöntekijöitä enkä hyväksy minkäänlaista hyväksikäyttöä omistajien puolelta! Silti en ymmärrä sitä, miksi suhtaudutaan kuin kaikki (täysin normaalit, hevosalaan kuuluvat) työtehtävät olisivat hirveä taakka ja kamalan ponnistuksen takana. Jokainen saa kuitenkin toivon mukaan ammattinsa valita itse.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   29.3.17 00:04:37

Niin ja haluan korostaa vielä, jos tekstistäni ei käynyt ilmi. Ehdottomasti omistajien tulisi täysihoitotalleilla maksaa extraa lisätöistä, tai tarjota jonkinlaista muuta apua, jos tallilla se koetaan parempana! Mutta töiden kuitenkin pitäisi hoitua, ihan hevosen takia. Ei sillä niin väliä hevosen kannalta, kuka tekee, kunhan joku tekee hyvin!
Itse en osaisi jättää hevosiani täysin vieraiden vastuulle päivästä toiseen, mutta se nyt varmaan johtuu siitä, että lapsesta asti olen omani oppi ut hoitamaan. On kuitenkin tosi tärkeää, että täysihoitotalleja on, ja että omistajat muistavat arvostaa niitä!!!

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   29.3.17 01:32:36

Herkullista, lopputulemana hevosenomistaja ei siis saa käydä edes lomalla. Kyllä kuulkaas on henkilö jolle voi soittaa jos minä lomailen, eihän tässä siitä ole kyse. Mutta ei hänkään voi tietää jos jotain on sattunut, ellei tallilta ilmoiteta. Sehän tässä on pointti!

Minä olen valitettavasti tottunut pienenä siihen, että talli on ollut omassa pihassa ja asiat ovat hoituneet. Ihan olen itse hoitanut kakarasta lähtien. Nyt ei vaan enää ole mahdollisuutta ollut kotitalliin. Siksi ihmettelenkin asioita, ja olen ehkä aika tarkka sen hevosen kanssa, koska olen tottunut näkemään eläimiä päivittäin, seuraamaan niiden yleistilaa ja hoitaamaan heti kaikki asiat. Kyllä se eläin on tärkein, mutta samalla minunkin pitää pystyä hengittämään, eikä joutua jännitäämään mikä tallilla mahdollisesti on vastassa. Että silleen. Ylihysteerinen en ole, koska kaikenlaista on tullut nähtyä, mutta juurikin se sapettaa, kun ei asioita ennakoida, vaan omistajalle tulee isompi työ jostain asiasta kuin pitäisi, jos asian olisi ilmoittanut heti. Ei minusta tarvita mitään 1000 euron tallimaksua siihen, että ilmoitetaan jos hevonen verissäpäin karsinassaan yön jäljiltä, kuten yllä oli esimerkki. Ihan normaalin maalaisjärjen tulisi riittää. Ja Valon mainitsemat hommat tallilla ovat ihan itsestäänselviä JOKAISELLA tallilla, hinnasta riippumatta. Ne satalappuset siihen päälle määrittyy sitten ihan muista asioista,kuten maneesista yms.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   29.3.17 01:39:06

Ja tsempit Hannelelle. Ei hääviltä kuulosta.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: pingopongo 
Päivämäärä:   29.3.17 06:14:51

Ringo: Ravitalleilla onkin ihan eri asia keskittyä hevosten hoitamiseen ja muihin askareihin kuin ratsutallissa. Ja jos 25 hevosen tallissa kolme HYVÄÄ työntekijää niin se homma todellakin pyörii silloin. Minusta yksi asia on jonkin verran erilaista ratsu-ja ravitallin arjessa: ravitalleissa tuntui että hevosilla ei ollut ollenkaan samanlaisia ongelmia terveyden kanssa. Haavoja kyllä, irronneita kenkiä ja sellaista pientä mutta esim ähkyjä erittäin harvoin - se kävelytyshän vie työntekijän aikaa ja aikaa menee myös siihen kun se omistaja siellä luurin päässä saattaa pyytää vielä " seuraamaan" ja arpoo mitä pitäisi tehdä eikä ymmärrä että sellainen arpominen vie aikaa muulta työnteolta. Ja mitään muitakaan ns sairauksia ei juuri ravureilla näy, sellaisella hevosella kun ei ravitallissa tee oikein mitään kun taas ratsutallissa sillä voi harrastaa edes kevyesti jotain. Ähkyilynkin vähyys johtunee siitä että hevoset liikkuvat kunnolla, niiden juominen on tarkkailun alla jne, ennaltaehkäiseminen on paremmin ehkä tällä tavoin kunnossa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Joopas 
Päivämäärä:   29.3.17 08:39:04

Ringolle sen verran, että itse teen 25 hevosen tallia yksin aamu- ja päivävuoron, illalla tulee sitten joku joka ottaa hepat sisään ja heittää iltaruuat. Olisi ruhtinaallista, jos 25 hepoa hoivailisi kolme hyvää tallityöntekijää =) Eroa on ratsu- ja ravipaikoissa näemmä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: 001 
Päivämäärä:   29.3.17 09:12:17

Ongelma talleilla on yleensä se järjetön kiire ja siksi asioita saattaa jäädä huomaamatta.

Kiireen aiheuttaa riittämätön henkilökunta.

Olin talleilla töissä useita vuosia ja eroja oli paljon, mutta missään ei keretty kahvittelemaan omistajien kanssa 8-/

Myös yksäreiden omistajissa on eroja. Toisten kanssa oli sovittu että eläinlääkärin saan kutsua tarvittaessa heidän piikkiinsä ja ongelmia ei ollut.
Toiset olivat niin nuukia että sai monta kertaa kehottaa kutsumaan eläinlääkärin ja vaivoja vain vähäteltiin.

Että sopikaa sen työntekijän kanssa asiat ja valitkaa talli, jossa on ammattitaitoinen henkilökunta. Vaikka siitä sitten joutuisi maksamaan niitä satalalappusia enemmän.

Kuka vielä kuvittelee että vain seinät maksavat? Kyllä ne henkilöstökulut ovat merkittävä osa hintaa. Kukaan kunnollinen ammattilainen ei työskentele millään 1000€/kk palkalla.

Muistakaa että myös hevosalaa koskee työlainsäädäntö ja jos haluatte olla väleissä tallimestarinne kanssa niin halveksunta on huono lähtöasetelma.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   29.3.17 09:17:11

Itse kun tallilla työskentelin, niin hoidettiin haavat, piikitettiin penkut, kävelytettiin, kylmättiin, haettiin kengitykseen/ellille ja oltiin mukana vaikka omistaja olis ollu paikalla, usein sai hoito-ohjeet jne. Joskus päivät veny, ei silti jätetty hoitamatta.
Elukoiden kans ei voi tehä työpäiviä kellon mukaan, joskus tulee jotain ja päivä venyy. Jos tähän ei oo valmis, on väärällä alalla

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ennen oli 
Päivämäärä:   29.3.17 09:36:25

Ennen oli ennen ennenku tuli perhettä ym. Olen mäkin tehnyt koko päivän töitä hevosten kanssa.

on muuten ratsutalleis nähty sairaimmat luuskat ja vielä kiusataan niitäkin ratsastamalla. Pakkohan se on tallinpitäjien jostain pestä jo kätensä tai niitä kipeitä elukoita joutuu hoitamaan kaiken ajan kun omistaja ei raaski laittaa kuoppaankaan.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Grenadine 
Päivämäärä:   29.3.17 11:42:11

Onneksi meillä on maailman paras tallinpitäjät ja talliporukka missä maalaisjärki toimii ja kaveria autetaan.

Tarhatessa tsekataan että kengät on alla (kuulee tallinkäytävää taluttaessa jos joku puuttuu tai kilkattaa), katsotaan että liikkuu neljällä jalalla ja on muutenkin ulkoisesti normaali. Ei kopeloida sen erityisemmin läpi, mutta ulkoisesti vilkaistaan. Jos ontuu, löytyy iso haava tai vaikuttaa edes vähän ähkyiseltä tai muuten oudolta, niin aina soitto omistajalle ja ensiapu kunnes omistaja pääsee paikalle. Tallivuokrasopimuksessa on myös eritelty ell vaativat tilanteet ja niissä toimiminen. Pikkujutuista (irtokenkä, pieni hokinpolkema tms) laitetaan viestiä tai sanotaan kun nähdään.

Vaikka hevosia on ihan reilusti, niin tallin omistajat tuntevat ne kunnolla. Olen saanut itse puhelun hevosestani joka söi heiniä vähän normaalia haluttomammin. Ähkyhän sieltä oli tulossa, ja se yö meni talutellessa ja valvoessa. Mutta kun huomattiin ajoissa, niin ei ehtinyt kehittyä pahaksi. Lounaan tai viinipullon olen tarjonnut kiitokseksi.

Olen myös saanut toiselta hevosen omistajalta kuvan hevoseni jalassa olevasta vähän isommasta haavasta (oli huomannut omaansa tarhasta hakiessa), että ei näytä kiireelliseltä mutta mitä haluat että tehdään. Vastaavasti olen talutellut kaverin ähkyhevosta pari tuntia yötä vasten, että kaveri ehtii ajaa kauempaa paikan päälle. Tälläisiä esimerkkejä on valtavasti, kaveria autetaan aina kun tarve on.

Kun kyseessä on eläimen hyvinvointi, ei siinä kohtaa voi tuijottaa kelloa tai omaa napaa.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: FYI 
Päivämäärä:   29.3.17 11:44:25

Mä peräänkuulutan maalaisjärkeä tässäkin asiassa - ja molemmilta osapuolilta. Meillä on pieni maalaistalli, omia hevosia 3 ja vuokralaisia 1. Kaikesta poikkeavasta ilmoitan, hoidan naarmut yms. niinkuin omiltani ja jos on oikein kurassa kierinyt niin harjaan ennen karsinaan laittoa (vaikkei harjaamista sopimuksessa mainitakaan). Eläinlääkäriä ei ole tarvinnut onneksi soitella hätätapauksiin mutta tottakai sen soittaisin ja samalla ilmoittaisin siitäkin omistajalle.

Ei meillä omiakaan suurennuslasilla päivittäin tutkita; jotenkin sitä vain vuosien varrella kehittyy aika tarkka hevosenlukutaito, joten poikkeavuudet huomaa helposti.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Ringo 
Päivämäärä:   29.3.17 11:54:07

Pingopongo ja joopas, tosiaan 3 työntekijää tuollaisella tallillahan on todella paljon! Yleensä on vain 2 tuolla määrällä, mutta tosiaan itse tein sitä hommaa kakkostyönä toisen työn ohessa enkä käynyt töissä 6-7pvä/vko, kuten toiset. Palkkani oli reilusti vähemmän kuin 1000e/kk, mutta teinkin sitä työtä puhtaaasti rakkaudesta lajiin :D Mutta siis täysihoitotalleihin siinä oli se ero, että me myös liikutettiin hevoset, mihin meni aina se reilusti suurin osa päivästä.
Yksi meistä hoiti suurimmaksi osaksi tilan ylläpitoasiat (tilasi rehut, lanasi ajopaikat jne.) ja sen lisäksi ajoi hevosia ja kävi raveissa. Me kaksi sitten hoidimme karsinoiden putsaukset, aitojen korjaukset, hevosten ulos- ja sisäänviennit yms. "normaalimmat" hevoshommat. Näin homma toimi parhaiten, kaikki tiesi, mikä on homman nimi ja miten asiat hoidetaan. Pomo oli laatinut joka viikon alussa ajokalenterin hevosille, joten homma toimi, kun kaikki heti aamulla tiesivät, ketkä sinä päivinä olivat treenissä ja millä tavalla ne treenattiin.
Meillä itseasiassa ell kävi useamman kerran kuussa yleensä. Oli peruskäyntejä, kuten tammojen tiineystarkastuksia, rokotuksia jne. Mutta välillä oli myös ähkyjä, hevonen loukannut itsensä jotenkin tms. Ja aikaa tosiaan meni myös siihen, kun kuskattiin hevosia hierontoihin, hiitille ja raveihin :D Usein oli niin, että yksi meistä lähti puolenpäivän aikaan raveihin parin hevosen kanssa, jolloin tietysti työtahti vähän muuttui. Joskus myös tuli jotain yllättävää, jolloin työpäivät venyivät. Se saattoi silloin tuntua raskaalta, mutta aina kuitenkin oli pääajatuksena se, että itse olen työni valinnut ja hevosten eteen tätä tehdään.

Muttaa siis tosiaan se hommahan pyöri ihan älyttömän hyvin, kun tosiaan oli osaavat ihmiset hommissa ja kaikki oli suunniteltu viimeisen päälle. Kuitenkin lähinnä se pointti, että ei yhden haavan tai sairastumisen pitäisi kenenkään työaikataulua kaataa, koska se nyt vaan kuuluu hevosalaan. Juuri kuten ;; sanoi, eläinten kanssa ei voi aina mennä töihin kahdeksaan ja lopettaa neljältä. Mutta siis varmasti monessa paikkaa on liian kiirettä, mikä johtuu hyvän ammattihenkilökunnan puutteesta, ja tietysti siihen täytyy saada muutos! Tämä on kuitenkin talliyrittäjän vastuulla, koska hevosen tulee saada hyvää hoitoa, eikä omistaja voi välttämättä edes tietää, jos tallissa on pulaa henkilökunnasta. Oman kokemuksen mukaan sitä kun kaikkia puutteita pyritään piilottelemaan viimeiseen asti.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   29.3.17 17:29:53

Edelleen Siililtä hyviä kommentteja, täytyy kompata, kun en itse jaksa kirjoittaa.
Mulla täysin samat kokemukset, paras hoito olisi kotona, mutta työasioiden vuoksi ei enää pysty siihen. Hitto, kun pitää olla aina huolissaan hoidosta, kyllästyttää. Ja aina kun et ole päässyt tallille käymään, voi olla varma, että jotain haveria on käynyt. Ja vaikka ilmoiettaisiin, niin mitenkäs pääset itse parinsadan kilometrin päästä paikan päälle. Ei minulla ole mahdollisuuksia palkata henkilökohtaista hevosenhoitajaa ns. täysihoidon päälle. Kaikkia hevosia ei voi vuokrata, eikä syrjäkylille riitä niitä ilmaisia harrastavia hoitajiakaan. Kimppahevoset taitavat olla ainoa mahdollisuus sellaisille, joilla on muitakin velvoitteita elämässä...

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Tuhina 
Päivämäärä:   29.3.17 22:31:22

Aihetta sivuten, oletteko koskaan joutuneet tallinpitäjän mustalle listalle? Olen muidenkin kuin omasta mielestä ihan täysipäinen aikuinen henkilö, joka ei sotkeudu ikävästi muiden tallilaisten touhuihin, noudattaa käyttäytymissääntöjä ja hoitaa hevosen ok ja tarjoaa apuaan. Onpa näitä ikäviä kokemuksia sattunut silti omallekin kohdalle. Parissakin eri tallissa on omistaja alkanut käyttäytymään oudosti, vihjailemaan perättömiä muille, ilmaisemaan käytöksellään että hoidettava hevonen on rasittava, ehtojen yhtäkkistä muuttamista, puhumattomuutta ja niin edespäin.
Aloin miettimään, josko tämmöinen käytös ei kai nyt sittenkään ole ihan hirveän harvinaista. Onko teillä muilla tällaisia kokemuksia? Tosi kurjaa, että on täysin tallinpitäjän mielivallan armoilla, vaikka maksaa palvelusta. Ainut ratkaisukeino on äänestää jaloillaan, mutta ei siinäkään mitään tolkkua ole, kun ei tiedä, joutuuko taas kohtaamaan tuollaista. Paikanvaihdot eivät oikein sytytä. Sopimuksissahan kaikki on ok, mutta sopimusten ja oikean elämän väliin jää aika suuri harmaa alue.
Saako yrittäjät ja ammattilaiset mistään mitään tukea tai työnohjausta itselleen?

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: *o* 
Päivämäärä:   29.3.17 22:31:47

Olisipa mukava kun asiakkaat olisivat useamminkin tuollaisia.
Meillä mä olen se joka haluaisi eläinlääkärin mielipiteen, edes puhelimessa, kun omistajat käskee odottamaan ja letkuttamaan..
Paras oli kun syvä pistohaava hoidettiin omistajan toimesta jeesusteipillä.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

LähettäjäHannele 
Päivämäärä:   29.3.17 23:42:06

Kiitos Siili tsempistä !

Ja juu näin kuten aiemmin joku totesi jos ei pääse tallille niin aina saa olla huolistaan miten hoito sujuu ja mitä on taas kerennyt sattua.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Tinde 
Päivämäärä:   30.3.17 07:38:48

Olis ihan kiva että jos perusasiat hoituu esim. loimi laitetaan kunnolla päälle ei jää repsottamaan, turvetta ja heinää olisi oikeat määrät.
Hevoset ehtisivät syödä aamuheinät ennen ulos menoa.
Hevosia käsiteltäisiin oikein.
Olisi myös hienoa jos hevosten ei tarvitse luistella liukkailla käytävillä kun työntekijät taluttavat kiireessä

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.17 10:26:55

Hevosellani on naarmuja kintuissa vähän väliä, en todellakaan odota, että tallin puolesta näitä oltaisiin puhdistamassa ja minulle ei tarvitse niistä ilmoittaa. Suurin osa on niin pieniä, ettei niitä huomaa, jos ei käy jalkoja läpi. Tallityöntekijä on kuitenkin usein suihkuttanut sellaiset naarmut, mistä on verta näkynyt jalassa ja kirjoittanut tallin taululle viestin, pidän tätä hyvänä palveluna, mutta en itsestäänselvyytenä. Mikäli hevosellani olisi isompi haava tai se tulisi merkittävästi ontuvana tallityöntekijää vastaan, uskon, että tästä minulle soitettaisiin kyllä heti.

Jos lähden matkalle, ilmoitan selkeästi, että en käy hevostani itse tarkastamassa päivittäin ajankohtana x, joten tallilla tiedetään katsoa hevonen myös tarkemmin läpi, lisämaksua tästä ei ole vielä pyydetty, mutta suostuisin kyllä sellaisen maksamaan.

Mielestäni tallilla, jossa hevoseni asuu, pidetään hevosista hyvää huolta. Luotan siihen, että hevosista huolehtiva ihminen tuntee hevoset ja huomaa kyllä muutokset, joista tarvitsee olla huolissaan.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: *o* 
Päivämäärä:   30.3.17 12:47:33

Ihmettelen kyllä, miten joku voi valita hevoselleen paikan jossa täytyy käydä päivittäin vahtimassa, että hevonen pysyy ylipäätään hengissä?!
Toki ne on varmaan halpoja tai rahat käytetään puitteisiin työntekijöiden sijasta.

Meillä asuu 17 hevosta, 15 vuotta. Eläinlääkärin hoitoa vaativia ähkyjä on ollut kolme, kaksi samalla hevosella joka ei juonut kunnolla. Yksi söi hiekkaa. Pieniä ähkynoireita on ollut kahdella muulla, niissäkin kyllä turvauduttiin ell.iin ihan varmuudeksi.
Kaikki laiduntavat pienissä laumoissa, joten joka kesä on jotain naarmuja, mutta ei vakavia. Kliniikkahoitoa vaativia potkuvammoja on ollut kaksi, tosin tarha-aikana, ei laitumella.
Suurin osa tikattavista tai muuten pahemmista vammoista on tullut kuljetusten yhteydessä, jänne jne rasitusperäiset havaittu liikutusten yhteydessä. Nämä tapahtuu omistajien, ei tallin toiminnan yhteydessä.

Meillä asiakkaat käyvät tallilla noin 4-6 kertaa viikossa ja pitkät lomamatkat on ihan tavallisia. Hintataso on vähän korkeampi kuin muilla puitteiltaan samanlaisilla alueen talleilla, mutta raha menee laadun ylläpitoon.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.4.17 08:23:06

Itse pidän pientä täysihoitotallia, teen niin kuin on sopimuksessa sovittu: siivoan karsinat, vien sisään ja ulos, heinät ovat vapaalla (meillä se tarkoittaa heinää nokan eteen ulkona 4kertaa säännöllisin väliajoin + yöheinä talliin). Muu ruokinta aamulla ja illalla. Vettä koko ajan tarjolla, talvella lämmin vesi ulos. Heinän laatu on sovittu sopparista. Loimitusmäärä/ loimien määrä ja millä säällä loimitetaan on myös sovittu sopparissa. Sopparista on poikettu loimituksessa hevosta katsomalla: palelevan ei tarvitse palella siltikään. Eläinlääkärin tilaus ja kengitys on omistajan vastuulla, eläinlääkärin tilaukseen on otettu omistajalta varahenkilön yhteystiedot. Juu, katson sisään ja ulos vieressä ja päivällä ohikulkiessani, että hepat voivat hyvin.
Vuosien varrella on soppariin lisätty selvennyksiä mielestäni ettei tarvitse riidellä: kohdattu on muutama omalaatuinen omistaja, joka olettaa hevosen olevan tallinpitäjän hyväntekeväisyyskohde ilman lisämaksua (kun ei ole rahaa) ja ennen kaikkea ettei hevonen olekaan omistajansa hoidettava / vastuulla:
- lomailu, omistaja voi lomailla ilman ilmoittamatta yhteystietoja kuka vastaa sillä aikaa hevosen hoidosta
-kengitys, otettu omistajansa työajalle: sinähän oot tallilla, joten otatko hepan ja pitele käytävällä kengityksen ajan. Sillä on vetopaniikki, älä sido kiinni ja maksaisitko kengityksen. Tuon huomenna, kun tulen tallille.
- heinä: tallipaikan katsomisessa ollut keskellä pihaa pyöröpaalirivistö. Todettu talliin tullessa, katoppa kun tämä tarvitsee pikkupaaliheinää. Lisämaksusta, totesin. Ei löytynyt ja pyöröpaalia söi sitten, ei ollutkaan tärkeää.
- kuivike: karsinoissa puru ja puruvarasto näkyvillä. Ihmetellään, että teilläkö on puru, tää on pölyherkkä.
- loimitus: sata loimea messissä, mihin nää mahtuu, ei minulla kotona ole tilaa. Nestori tarvii + 10 kelillä tämän ja tämän että ei vilustu. Halvalla ostettu, ei pikalukkoja, ei vedenpitävyyttä vaan sen vuoksi tarvitaan useampi ja tallinpitäjä joutaa rahtaamaan.
- raha: vuokranmaksupäivä sovittu. Nykyään edellisen kuun viimeinen päivä eli etukäteen. Aiemmin kuun viimeinen päivä. Arvaatteko miksi?
Mutta: pääsääntöisesti omistajat mukavia, tavallisia hevosistaan huoltapitäviä maksavia asiakkaita. Joukkoon vain mahtuu myös muita ja selvä aoppari näyttää auttavan myös tallinpitäjää.
10 vuotta olen tallia pitänyt , ähkyhrvosta ei ole tullut vastaan tallissamme ja järettömistä rehumääristä suhteessa hevosen käyttöön olen myös omistajia huomauttanut.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Samis 
Päivämäärä:   1.4.17 11:05:27

Niinpäniin, Juu. Minullakin oli talliyrittäjyyden alussa yksisivuinen sopimus. Nyt siinä on kuusi sivua. Arvatkaapa miksi?

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.17 11:15:41

Ei soiteta pikkuhaavoista yms. ei vakavista. Niistä kyllä kerrotaan tallilla mikäli siellä nähdään. Jalkoja yms ei tutkita kun iso talli kuitenkin kyseessä mutta jos hevonen ontuu yms niin aina siitä tulee tieto ja tarkistetaan onko syy kengässä (jos on ottavat sen pois) Mutta hevosen omistajan vastuulla on tutkia oma hevosensa haavojen yms. varalta. Tallin omistaja näkee ne vain jos ovat isoja tai aiheuttavat haittaa. Toki jos hevosen jalasta vuotaa verta ja sen näkee selvästi (ei siis pieni hokin polkema yms.) niin katsovat tarkemmin ja tarvittaessa tekevät ensiavun.
Jos hevosella on oireita ähkyyn yms muuhun vakavaan ilmoitetaan siitä aina jos se huomataan (jotkut eivät näytä mitään merkkejä eikä tallin omistajilla todellakaan ole aikaa montaa minuuttia hevosta tuijottaa) Yleistä tämä siis on.
Jos haluat kunnon tarkistuksen tee oma talli. Ei siellä halua 30min ylimääräistä kuluttaa joka päivä vain sen takia että pitää hevosia tuijottaa jos omistajat kuitenkin tulevat joka päivä talille.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.17 19:43:08

Minulla on ollut hevonen tai hevosia vuosien saatossa kahdeksalla eri täysihoitotallilla tai vastaavassa eli siis "vieraalla hoidossa" siten, että hevonen viedään ulos ja sisään ja se ruokitaan ja karsina putsataan jne.

Kahdessa paikassa on ollut ongelmia. Kuudessa on kaikki hoidettu niin kuin "pitää". Aina on tullut ilmoitus, jos hevosella on jotain ihmeellistä eli haava, ontuu, vaikuttaa selkeästi oudolta (ei syö tms). Aina on saatu kaikki asiat sumplittua palveluntarjoajien eli tallinpitäjien kanssa.

Kahdesta paikasta on lähdetty pois alle kahden kuukauden asumisen jälkeen. Näissä hevonen on ollut mielestäni vaarassa. Toisessa näistä paikoista tallinpitäjä oli niin hullu, että piti lähteä "salaa" eli uskalsin ilmoittaa hevosteni lähteneen vasta sitten, kun ne oli pihasta viety seuraavaan paikkaan... Tästä tallinpitäjästä valitettavasti en kuullut etukäteen, mutta kun ongelmia alkoi meilläkin hyvin nopeasti olla, kuulin myös muualta erittäin huolestuttavia asioita, jolloin tehtiin ratkaisu lähtemisestä ja siitä, ettei etukäteen tallinpitäjälle mitään kerrota. Hevoset muuttivat lähtöpäätöstä seuraavana päivänä. Irtisanomisajalta toki maksoin maksut (vaikka mieli teki kyllä riitauttaa asia).

Tällä omalla otoksella sanoisin, että suurin osa paikoista toimii vastuullisesti ja asiat toimii.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: yrittäjä 
Päivämäärä:   2.4.17 02:00:26

Tuonpa keskusteluun selllaisen pointin, että vastaavatko teillä omistajat miten hyvin puhelimeen kun heitä yritätte tavoittaa? Minulla monesti niin, että en saa yhteyttä vaikka haluaisinkin. Mielestäni hevosen omistavalla henkilöllä ei ole mahdollisuutta pitää puhelinta kiinni tai äänettömällä, mikäli ei vähintäinkin useampia kertoja päivässä sitä vilkaise.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Juupa juu 
Päivämäärä:   3.4.17 20:46:55

Vastaa, laitan viestin.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.4.17 21:49:00

Vastaa kaikki hyvin pian, jos kestää on esim töissä palaveri, mutta kyse harvoin on tunneista edes.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   3.4.17 23:03:23

Itselläni on tullut vastaan hyvin asioita hoitavia tallityöntekijöitä kuin myös osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä johtuvia huomiotta jättämisiä.
Jos ruokkii, taluttaa ja siivoaa karsinan niin pystyy siinä jo paljon huomioimaan hevosen hyvinvointia. Miten syö, miten liikkuu ja päällisin puolin kunnossa. Onko oma itsensä, onko karsinassa kaikki normaalisti jne.
Ammattitaitoinen henkilökunta seuraa ja ilmoittaa epätavallisesta viestillä ja kiireisen puhelulla.
Ikävä kuulla perjantai illalla että aamulla oli jo kipeä mutta ei ilmoitettu. Siinä sitten päivystys ajan soitat kun olisi voinut jo virka-aikana saada pienemmällä kuluilla.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   3.4.17 23:03:50

Itselläni on tullut vastaan hyvin asioita hoitavia tallityöntekijöitä kuin myös osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä johtuvia huomiotta jättämisiä.
Jos ruokkii, taluttaa ja siivoaa karsinan niin pystyy siinä jo paljon huomioimaan hevosen hyvinvointia. Miten syö, miten liikkuu ja päällisin puolin kunnossa. Onko oma itsensä, onko karsinassa kaikki normaalisti jne.
Ammattitaitoinen henkilökunta seuraa ja ilmoittaa epätavallisesta viestillä ja kiireisen puhelulla.
Ikävä kuulla perjantai illalla että aamulla oli jo kipeä mutta ei ilmoitettu. Siinä sitten päivystys ajan soitat kun olisi voinut jo virka-aikana saada pienemmällä kuluilla.

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   4.4.17 09:58:50

Olen asiakaspalvelutyössä, vaikkakaan en tallissa, ja tässäkin hommassa hoidetaan vastaantulevat asiat nurisematta, vaikka ne eivät aina ihan työnkuvaan kuuluisikaan ja syövät aikaa niiltä varsinaisilta töiltä - jotka ehkä sitten pitää vaan tehdä rivakammin, koska tekemättä ei voi jättää.
Ihmettelen, miksei tämä pätisi myös täysihoitotallissa?

  Re: Tallihenkilökunnan toimenkuva ja vastuu

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   4.4.17 11:07:33

No ei tehdä missään yrityksessä ilmaiseksi hinnoiteltuja palveluita asiakaspalvelun nimissä. Jos tehdään ilmaiseksi, on kyllä aika pientä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.