Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Faggh 
Päivämäärä:   25.3.17 09:55:46

Olen mennyt pari kk ilman satulaa ja nyt mulla on pari kokeilussa. Toinen on aika kova ratsastajalle ja säkäkohta nousee sillee jyrkästi et se painaa pim***piä kun yrittää istua kunnolla alas. Ai saakeli. Totunko siihen vai onko malli huono ..? Istunko väärin o.O

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: ..illä 
Päivämäärä:   25.3.17 09:58:37

Joko tai. Veikkaisin että satula väärä. Mulla esim. mahdoton istua joissakin Kiefferin satuloissa..

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Minpe 
Päivämäärä:   25.3.17 09:58:58

Onko Kiefferi? Ne painaa itsellä.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.17 10:02:24

Elä kiduta ittees, hanki satula joka sopii sekä hevoselle että sinulle. Et voi istua oikein ja rentona, jos satula on noin huono..

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Sirkutin 
Päivämäärä:   25.3.17 10:03:22

Malli ei sovi sinulle. Istuin liian pieni/jalka ei pääse laskeutumaan oikeaan asentoon.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Faggh 
Päivämäärä:   25.3.17 10:09:57

Ei ole kiefferi (globus) ja uskon että hevoselle sopiva koska mielestäni laadukkaasta paikasta hankittu ja sovitettu. Käytetty ja edullinen. Hitto kun toinen satula on hyvä mutta kallis. Vaan ei taida olla vaihtoehtoa :D.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Äksä 
Päivämäärä:   25.3.17 10:10:28

Osta rungoton! Ne ei paina hevosta eikä sua! Mä olen nyt mennyt jo nelisen vuotta pelkästään rungottomalla, enkä vaihda takas koviin runkosatuloihin.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Ma 
Päivämäärä:   25.3.17 10:59:08

Älä ota satulaa, joka painaa sua. Jatka etsimistä.

Äläkä ota rungotontakaan, ellet ole pelkkä sunnuntairatsastelija.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.17 11:22:36

Komppaan Ma:ta, eli jatka etsimistä, ei kannata ostaa huonoa, vaikka se sitten vaatisi jokusen satasen enemmän uhraamista. Satularumbaa itse läpi käyneenä tiedän että olisi kiva vain saada joku hevoselle jotenkin istuva edullinen satula mahdollisimman äkkiä käyttöön, mutta lopputulos on yleensä se että hetken päästä alat miettiä, että ei tämä sittenkään ole hyvä ja sitten olet taas saman rumban edessä (ja siinä taas kuluu helposti joitain satasia jos ei saa hyvällä hinnalla myytyä satulaa eteenpäin tai joutuu maksamaan välityspalkkioita). Sen sijaan kun kerran satsaa hyvään satulaan (varsinkin jos on joku esim. Kiefferin muokattava joten hevosen pienet leveysvaihtelut eivät haittaa), niin sillä pärjää onnellisesti yleensä vuosia.

Ja ei, älä osta rungotonta äläkä joustorunkoista. Voit toki kokeilla jos ne kiinnostavat, mutta henkilökohtaisesti useita eri merkkejä kokeilleena en ymmärrä miten niissä haluaisi kukaan tehdä mitään muuta kuin ns. löhöillä ja harrastaa rentoa ratsastusta. Monesti kuuleekin kokemattomilta ratsastajilta, että rungottomat/joustorunkoiset ovat ihania istua, kun taas esim. harvalta huippuratsastajalta olen kuullut mitään positiivista niistä...

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.17 12:36:56

Joustorunkoinen tuntuu selässä olijalle normaalilta satulalta, mutta muokkautuu hevosen leveyden mukaan. Mitäköhän halppiksia piste on nähnyt...

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.17 15:45:21

Joustorunkoisista olen kokeillut paria eri Trekkeriä ja yhtä (en muista merkkiä) hintaluokaltaan uutena ~1200e joustorunkoista, eivät varmaan mistään kalliimmasta päästä mutta varmaan pitäisi olla ihan keskivertolaatua joustiksissa? Ero runkosatuloihin ihan valtava.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjäjassu 
Päivämäärä:   25.3.17 22:46:34

Itsellä satulat ovt sopivia eikä paina mutta ilman satulaa jos menee niin silloin saattaa painaa. Riippuu myös ilman satulaa että mikä poni/hevonen

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Plääh 
Päivämäärä:   26.3.17 00:21:17

Meillä joustorunkoinen koulusatula ja ai että.. Ihana. Eikä ollut mikään halpis, todellakaan. Merkkiä en nyt kirveelläkään muista. Melkein yhtä hyvä kuin paras rungollinen jossa olen istunut (Windsor Elite).

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.17 00:26:01

Liian pieni satula sinulle. Itsellä oli joskus tota ongelmaa, alapää hankautui verillekin. Liian pieni kuppimainen istuin. Oikean kokoisessa ei lähelläkään hinkkautumista.

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.3.17 08:30:25

- just näin!

Liian pieni istuin sinulle. nim. kokemusta on!

  Re: Satula painaa alapäähän-tottumiskysymys?

Lähettäjä: Innu 
Päivämäärä:   26.3.17 13:06:23

Lantion asento vaikuttaa. Eteen kippaava lantio painaa häpyluuhun ja hevosen liike pyrkii viemään ratsastajan satulan takakaarelle. Painopiste jää liikkeen taakse ja istunta alkaa "vatkata". Naisilla on melko yleinen vaiva. Liian pieni istuin satulassa voi myös aiheuttaa painetta edestä. Liian iso istuin taas vie painopisteen liian taakse. Lantion eteen kippaus aiheutuu mm. syvien vatsalihasten heikkoudesta, usein myös yliryhdistä.
Satuloita valmistetaan korkealla ja loivalla etuosan nousulla. Kannattaa siis valita loiva, kuten mm. Henri de rivel (hdr), Kent&Masters (k&m), Strada

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.