Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 21:11:27

Olisin kysynyt mielipiteitä ja kenties ihan faktojakin, että onko näissä edellä olevissa tilanteissa sallittua "oikoa" liikennesäännöissä?

1. Tulen tielle, josta aikeissa kääntyä vasemmalle, ja siitä ehkä max. 100m niin käännyn taas vasemmalle. Tuo 100m on siis maantie, jossa nopeus 60km/h. Kysymys kuuluukin, onko minun "pakko" ylittää tie 100m matkalla, koska minunhan täytyisi kulkea lain mukaan oikealla laidalla? Kyse on kuitenkin niin lyhyestä matkasta, että eikö siinä tule enemmän riskejä jos ylitän tien kahteen kertaan, vai voinko tuon 100m kulkea vasemmassa laidassa? Sanooko laki vastaavaan tilanteeseen mitään, ja jos jotain sattuu kun olen väärällä puolella niin minun on kaikki vastuu?

2. Toinen tilanne se että ratsastan autotiellä. Aikeissa ylittää tie ja jatkaa siitä eteenpäin toiselle tielle. Ennen risteyskohtaa on kuitenkin todella paha mutka, josta autot paahtavat menemään ylinopeuttakin. Kysymys kuuluu, saanko ylittää tien aiemmin jotta pääsen turvallisemmin kääntymään toiselle tielle? Näin ollen joudun taas kulkemaan väärällä puolella tietä jonkun matkaa.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 22:14:10

Ratsukko rinnastetaan jalankulkijaan eli mennään tien vasenta puolta. Kärryjen kanssa hevonen rinnastetaan ajoneuvoon ja silloin mennään oikeaa puolta.

Faktoista en osaa sanoa, mutta itse menen näissä tilanteissa aina sitä puolta kumpi on turvallisempi. Eli juuri tuollaisen 100 m takia en vaihda puolta ja tiukoissa mutkissa menen aina mielummin ulkokaarteessa.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: poliisiko 
Päivämäärä:   18.2.17 22:45:58

Liikenneturva: "Maantiellä ratsukoiden paikka on tien oikeassa reunassa, hevosta talutettaessa käytetään vasenta reunaa."

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.17 00:12:36

1. Ei tarvitse rampata tien yli. Voidaan katsoa vaikka poikkeuskäännökseksi. Eihän tuollaisesta kukaan nipota. Ihan sama kumminpäin kuljet, ei muuta vastuukysymyksiä kyllä mihinkään suuntaan. :)

2. Todellakin voi ylittää tien turvallisessa kohtaa missä on parempi näkyvyys!

Harkintaa todellakin saa ja pitää käyttää.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   19.2.17 00:22:19

Itsellä tuo ykköstilanteen tilanne. Meillä tosin myös se että siellä toisella puolella on aidattu piha jossa iso vahtikoira. Hevonen jännittää koiraa jos on pihalla ja haukkuu, olen katsonut parhaaksi olla väärällä puolella toiseen suuntaan mennessä (toiseenhan olen oikealla puolella kuitenkin :) ), sillä hevonen saattaisi siirtyä autojen eteen jos oikein paljon pelästyy (ei ole mutta olen nähnyt parhaaksi olla kokeilematta turhaan).

Myös kakkostilanteessa "rikkoisin" lakia ja parantaisin kaikkien turvallisuutta.

Itselläkin kun on alla se 95% liikenneturvallinen hevonen. Yleensä ei mitään hämminkiä ajoneuvoista, tuli ne mistä suunnasta tahansa, mutta joskushan joku ääni on saattanut saada hypähtämään, yleensä muutama raviaskel eteen, joskus puoli sivulle. Ja kerran on käynyt se millä mikään hevonen ei ole täysin turvallinen (tuollakin olen mennyt kymmeniä kertoja maanteiden varsia, nähnyt satoja kulkuneuvoja sen kanssa). Ensimmäisten rapakelien aikaan marraskuussa takaa tuli auto joka ruopaisi. Hevonen sekosi, yritti potkaista autoa. Vastaan tuli auto (hiljentämättä), hevonen hyppäsi "omalle" kaistalleen, alkoi hyppiä pystyyn ja potkimaan autoja. Vastaan ja perästä tuli autoja (edelleen hiljentämättä, yleensä hiljentävät, en tiedä pelästyivätkö hekin vai mikä oli) ja hevonen riehuu edelleen. Ei mitään kohtaa mistä pääsisi tieltä pois (syvät jyrkät ojat molemmin puolin tien ja pellon välissä, peltojen liittymiä ei lähellä). Jossain vaiheessa hevonen rauhoittui kun autoja tuli vähemmän, näiden tapahtumien aikaan tuli siis noin 6 autoa. Päästiin sitten hiljaisemmalle tielle. Kun uudelleen lähdin tienvierustoja, aloitin lyhyemmistä pätkistä, mistä päästiin nopeammin takaisin. Vielä en ole näillä keleillä sille pidemmälle reitille uskaltanut kun vähän pelästytti se autoilijoidenkin reaktio. Toki on mun vastuulla lähteä hevosen kanssa liikenteeseen, mutta jotain pelisilmää voisi olla :/

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: Suffe 
Päivämäärä:   19.2.17 00:52:09

Hevonen kulkee vain talutettuna samalla puolella kuin kävelijät, muuten hevonen on "polkupyörä" = kulkee samaan suuntaan kuin autoliikenne.

Mutta aina on järjen käyttö sallittua ja menee siellä missä on vähiten aihetta vaaraan.

1. tapauksessa menisin ns väärää puolta sen pienen matkan ja 2 tapauksessa vaihtaisin väärälle puolelle mutkan ajaksi.

(Ja esim näitä molempia variaatioita noudatan omilla maastolenkeilläkin. Aina mennään mahdollisimman turvallisesti koko ympäristö huomioiden.)

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   19.2.17 00:54:57

Se on käytännössä ihan se ja sama kumpaa reunaa menee.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.17 00:58:33

^ nimenomaan käytännössä se ei ole ihan se ja sama, riippuen alueen autoilijoista. Osa ei osaa hiljentää ja/tai väistää, joten väärällä puolella ollessa ihan vierestä tuleva tulee edestä, kauempaa menevä takaa. Näin nämäkin jotka tulevat hevosen takaa eivätkä osaa hiljentää tai väistää, eivät raavi kylkiä ja taas se joka tulee vierestä, niin ratsastaja näkee, väistääkö ja hiljentääkö vaiko ei.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   19.2.17 14:21:01

Menen aina siitä, mistä on yleisen turvallisuuden kannalta parempi. Joskus myös vastoin liikennesääntöjä. Poliisitkin nähneet monesti, mutta sanomista ei ole koskaan tullut. Ja mieluummin maksan vaikka rikesakon kuin riskeeraan itseni, hevoseni ja muut tiellä liikkujat. Valitettavasti vaikka itse osaisi ja hevonen on varma, autoilijat eivät osaa huomioida hevosta millään tavalla ja siinä tulee turhia riskejä.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: 1511 
Päivämäärä:   19.2.17 15:51:42

Yleensä jos omistaa kuulevat korvat, niin sen auton tulon kyllä kuulee.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: SilMänpeiluri 
Päivämäärä:   19.2.17 15:54:11

Juu. Sen kyllä näkee millon oot kenenkin väärällä kaistalla!

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: HDsää 
Päivämäärä:   19.2.17 16:01:34

Aika monesta liikennerikkomuksesta keppihevosratsukoille on sakkoja ennenki jaeltu.

Enää ei niil sakoillakaan selviä!

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: 9 11 
Päivämäärä:   19.2.17 20:26:55

Osta se tie osuus omax! Voit sitten sujuvasti kieltää ratsastuksen ja muunkin kulkemisen siinnä. Kiva jäädä yxin?

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   19.2.17 20:43:06

1511: mitä hyötyä siitä on kun autoilija ei kuule ja jos näet sen, on autoilijalla parempi mahdollisuus nähdä ratsukko.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   19.2.17 20:48:55

Kumpi on elintärkeämpää: kulloistenkin sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen vai oma terve järki?

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 20:51:00

Siellä lakipykälissä nimenomaan käsketään tekmään ratkaisuja yleisen turvallisuuden puolesta. Ei ole lainrikkomista valita turvallisin tapa.

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: Uber VähäLeuka 
Päivämäärä:   19.2.17 21:06:35

9 11 : Sunhan ei tarvi ees ostaa ku riittää, että manipuloit jonkun puomin ja puhkot renkaat päälle! ;)

  Re: Ratsukot liikenteessä

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   19.2.17 21:45:55

No kyllä auto näkee, kiertää ja väistää hevosta ihan yhtä hitaasti ja kaukaa, ihan sama kumminpäin se on. Ihan samanlevyinen möykky on kummastakin suuntaa.
Tieliikennelaissa käsketään hidastamaan kun on eläimiä tiellä. Jos ei hidasta, niin rekkari ylös.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.