Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 19:50:49

Meillä ostoheinä, kuiva pyöröpaalit. Nyt osui yksi pyörö kohdalle, jonne kuivan sekaan on päässyt hiukan kosteampaakin heinää (pellon reunasta tms?)..parissa kohdassa tähän mennessä on näkynyt vaaleaa harsomaista, ne kohdat olen repinyt pois ja muuten syöttänyt. Mutta onko siis paali muuten syöttö kelpoinen? Vaikka tuntuiskin välillä kosteampaa seassa? Ja nuo vaaleat kohdat jos nyppäsee pois?

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   18.2.17 19:58:20

Teillä ei ole kuivaa heinää sillä jos olisi ja siellä olisi kosteaa niin se paali haisisi ja pölyäisi. Kuvailujesi perusteella teillä on säilöheinää joka hiukan kuivaa kosteampaa ja joo ota vaaleat kohdat pois ja syötä vain puhdas alue.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 20:04:18

Analyysin perusteella täysin kuivaa pitäs olla ja aikaisemmat ollut..mutta mutta..tosiaan nuo kosteamman kohdan heinät tuoksuu erilaiselle kun ne ei niin kosteat kohdat..tämä myös normaalia? Ei ole semmoista valkoista homepölyä ollut, normaalia kuivemman heinän pölyä vain. Mutta kiitos jo yllä olevalle vastauksesta :)

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   18.2.17 20:45:34

Paljon siinä on kuiva-aine?

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 20:58:57

Tarkistin vielä..niin lappu näytti kuiva-aine 898.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.2.17 21:15:42

Oisko se valkoinen hiivaa, meillä ne kohdat maistuvat kaikkein parhaiten hevosille. Liekö makeaa tms

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.17 21:48:53

Ei ole pistemäistä se valkoinen..vaan sellainen harsomainen pinta heinän päällä tai länttääntynyt heinä kohta, jossa valkea pinta..vaikea sanoa :) millaiselta teillä se valkoinen näyttää?^

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 00:21:25

Muilla vielä mielipidettä? Tai miten itse teette?

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: röökimuija 
Päivämäärä:   19.2.17 07:29:03

Mulle tulis mieleen maitohappoläntti, mut niitä esiintyy kyllä vaan säilöpaaleissa.

Oli mitä oli ni ne kohdat pois ja loput hevoselle.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.2.17 08:13:22

Meillä just sellaista valkoista laattaa tms, tuoksuu makealle. Kyllä homeen haistaa, ne kohdat tietenkin pois. Muuten meillä kyllä menee kaikki muu heinä. Tosin meillä esikuivattua, toki jonkunlaista käymistä voi tapahtua muoviin paalatussa heinässä ilman mitään aineitakin.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: kuiva heinä 
Päivämäärä:   19.2.17 09:16:48

Minulla kuivaa heinää pyöröissä, ei säilöä. Joissakin oli hieman hometta eli vaaleita alueita. Ota vain ne pois.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.17 11:40:04

Minä joskus haistan niitä vaaleita kohtia. Jos tuoksuvat makealta, menevät syöttöön. Jos homeelta, heitän pois. Heinäntuottajan olen kuullut nimittävän vaaleaa "harsoa" sokeriksi tai hiivaksi. Jos kus kysyin asiasta tutulta eläinlääkäriltä, eikä hän pitänyt sitä hevosille haitallisena.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 11:52:49

^onko teillä ihan kuivaheinää pyörössä vai vähän kosteampaa heinää? Jotkut kohdat meillä ollut semmonen harso/huntumainen vaalea heinän päällä, jotkut pienet kohdat ihan selkeän valkoisia kohtia, ei niin harsomaista. Ja välillä sitten hyvä kun erottaa, niin vaalean valkoinen kohta heinän päällä..olen yrittänyt ottaa nämä kohdat aina päällisin puolin pois. Jotkut tuoksuu tosiaan inhottavan imelälle, jotkut taas vähän erilaiselle...mitä lie on en minäkään tiedä. Joku sanonut että hometta, toinen sanoo hiivaksi.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: TUANOIN 
Päivämäärä:   19.2.17 13:26:16

Onko kyseessä pyöröpaaliin pakattu kuivaheinä jossa ei muoveja vai muoviinpakattu
esikuivattu heinä?

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 14:27:27

Muoviin käärästy, kuiva-aine pitäis olla 89% luokkaa..nyt näköjään vaan ollut kosteusvaihtelua parissa paalissa.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   19.2.17 14:59:36

Tiedän myös tuon "harsomaisen" ilmiön. Itse olen vasta tämän talven syöttänyt melko kuivaa esikuivattua johon ei ole laitettu säilöntäainetta. Joissakin paaleissa on tosiaan ollut vaaleita kohtia joista en ole päässyt selvyyteen mitä ovat. Erilaista kuin selkeä home ja hiivaksi olen käsittänyt valkoiset kokkareet heinässä. Jännä jos kukaan ei varmaksi tiedä mitä tuo on.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   19.2.17 15:01:17

Hiivaa se tyypillisesti on. Sormiin tuntuu jauhomaiselta ja tuoksu on makea. Ei ole vaarallista.

  Re: Pyöröpaali kysyttävää

Lähettäjä: viljelijä 
Päivämäärä:   19.2.17 15:44:55

Hiiva ei vaarallista, mutta vaikuttaa kyllä hevosen suolistoflooraan. Eli voi tulla ripuli. En itse syötä noita kohtia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.