Lähettäjä: ppppple
Päivämäärä: 19.9.12 13:41:11
Toisaalta lohduttavaa ettei ole yksin kokemuksiensa kanssa, toisaalta säälittää että kajahtaneita tallinpitäjiä löytyy noinkin paljon..
Toki asialla on aina kaksi puolelta, mutta jos asiat kärjistyvät sen takia, ettei tallinpitäjää satu jonkun naama miellyttämään tai asiakas haluaa toimia omalla tavallaan, tai eri asiakkaille on eri säännöt on tallinpitäjä väärällä alalla. Ammattilaisuus punnitaan juuri siinä, että osaa pitää mölyt mahassaan tarvittaessa.
Niin kauan kun hevonen voi hyvin, sitä ei hakata, varusteet sopivat ja treeni ei ole liian rankkaa, on aivan sama uskooko hevosen omistaja tai tallinpitäjä menninkäisiin vai ufoihin, hevosen omistaja sen hevosen omistaa ja päättää miten sitä käsittelee.
Ei tallinpitäjällä ole oikeutta tunkea nokkaansa pyytämättä joka paikkaan.
Jos maksan tallipaikasta, maksan myös vapaudesta harrastaa.
Tottakai, jos oikeasti hevonen kärsii, tulee asiaan puuttua, mutta jos kyse on näkemyseroista, on se tallinpitäjän puolelta naurettavaa olla kokoajan pätemässä.
Itse kuvittelin löytäväni todella mahtavan paikan.
Tallinpitäjä oli todella mukava ja avulias, paikat olivat hyvässä kunnossa ja siistejä.
Ensimmäisen viikon aikana heinä väheni, koska hevosia piti alkaa laihduttaa laidunta varten (huhtikuun alussa), tai siis ne hevoset ei ole enää niin nälkäisiä, selkeästi tietävät että kesä ja vihreä tulossa.
Vaikka siis hevoseni oli jo tullessaan laiha ja laihtui tulonsa jälkeen entisestään ja vaikka pyysin lisäheinää hevoselleni, ei sitä voitu toteuttaa, koska muut siinä laumassa olisivat lihoneet.
No, rupesin sitten itse syöttämään hevostani samalla kun hoidin sitä, että nyt ainakin heinää saisi riittävästi. Vaikka tallinpitäjä tätä itse ehdottikin, silti piti sitten toisten tallilaisten edessä naureskella, että teet tuon aivan väärin. Kun hevonen haetaan töihin, silloin tehdään töitä eikä syödä. Totta sinänsä, mutta jos hevonen ei saa "vapaalla" ollessaan tarpeeksi ruokaa, pakkohan se on syöttää jossakin vaiheessa ja kerta töissä käyn, aika tallilla oli kuitenkin rajoitettua.
Sovittiin lisäksi hevoseni laihtuessa, että tallinpitäjä antaa sille päiväheinien kanssa lusernin, kerta heinää ei voinut lisätä. Mutta kuinkas sattuikaan ei niitä muistettu.. Vaikka hän väittikin muuta, lisäsi hän tarhaan vietävää heinää hevoseni tulon jälkeen vajaan paalin päivässä. (kyseessä iso pv ja siis lihotustarpeessa)
Ottaen että hevoset pihalla 24/7 ja omani tietysti alin laumassa, ei ihme että tuolla määrällä laihtui. No, tallinvaihto ei ollut sillähetkellä mahdollista, joten siinä sitä vaan sumplittiin..
Hyvin nopeasti rupesi tallinpitäjä pyytelemään minua töihin ja kuukauden jälkeen suostuinkin. Ajattelin että siinähän pystyn varmistamaan että hevoseni hoituu kunnolla. Virhe.
Eli tallivuokra+palkkaa einyt niin kummosen paljon, mutta juuri toimeen tuli. Lisäksi piti saada käyttää tallin puolesta hoitotuotteita.
Ensimmäisen pari viikkoa kaikki menikin hyvin, kun en ollut työvuorossa sain harrastaa rauhassa ja kun pyysin, sain apua.
Sitten se alkoi.
Ekaksi vihjailu siitä että hoitotuotteet maksavat niin kamalasti, monta sataa kuussa, että tulee konkurssi jos kaikki niitä käyttää. Hankin siis omat. (kyse siis muutamasta erityistuotteesta, omat betadinet joo oli)
Sitten pikkuhiljaa vihjailtiin että minulle maksetaan liikaa.
Että tallin pyörittämisestä saatava tulo menee kaikki minulle eikä riitäkään. Ei kyllä pitänyt paikkaansa.
Sitten alkoi se, että kun vapaa-aikana tulin tallille, jouduin kuitenkin tuomaan hevosia sisälle ja jakamaan ruoat omistajan kanssa. Ja tämä alkoi aina kun tulin tallille, ei suinkaan sen jälkeen kun olin liikuttanut hevoseni.
Eli tarhaan vietiin iltaheinät kun olisin lähtenyt liikuttamaan hevostani. Kunhan siis oli lisäkäsiä ilmaiseksi paikalla. Parin tunnin hoidon ja ratsastuksen jälkeen ei olisi ollut paljoa enää jäljellä.
Eli aloin työpäivän jälkeen nopeasti liikuttamaan ja sitten kotiin liikuttamaan koiraa ja harrastamaan muuta elämää.
Sitten olinkin huono hevosen omistaja kun en tehnyt tarpeeksi hevoseni kanssa.
Sitten palkka viivästyi, kun voi hitsi sekin oli päässyt unohtumaan.
Tämä kyseinen henkilö aina sanoi tallin olevan hänelle harrastus, ettei haluakaan tehdä sitä työkseen niin että siitä pitäisi saada tuloa ja hänen mukaansa "sitoutua toimintaan ja aikatauluihin), kunnes tuli aika maksaa palkka, tai hankkia jotain, silloin kyllä tarvi tehdä jotain tallinpidolle, koska ei ollut varaa toimia niin ja kun mies joutui maksamaan hänen harrastuksiaan ja valitti niin kauheasti ja kun kaikki rahat tosiaan menivät minuun ja hevoseeni.
Siis se, että osti 900e satulan ja trailerin joka olikin liian pieni ja jouduttiin muokkaamaan ja satulaa ei viitsinyt koeajan puitteissa palauttaa, ei ollut rahanmenoa..
No, etsiskelin kaikessa hiljaisuudessa uutta työpaikka, kun sitten löysin uuden oli hän hyvin harmissaan että lähden.
Kun en ollut enään töissä hevoseni hoito toki huonontui ja kun viimein kyllästyin siihen, että hänen mielestään jos hevonen on oikeasti nälissään, syö se saveen painuneet heinät, eli enempää ei tarvitse ja sanoin lähtevämme alkoi syytökset.
Ja miksikö muka lähden, luulenko pärjääväni muualla, tajuanko että hevoseni on päästään sekaisin, kuinka huono käsittelijä olen, kuinka hevoseni kärsii siitä ja tästä.
Toki paskanjauhaminen jota hän siis harrasti kaikista ja kaikille, vain lisääntyi.
Kun viimein muuttopäivänä tulin traikun kanssa tallille, oli piha täynä autoja niin ettei traikku mahtunut pihaan. Vaikka tiesi monelta tulen. Tämä oli hänelle täysin tyypillistä, pistetään näkemään paikkansa-käytöstä.
No, nyt olemme uudella tallilla, hevostani ei kukaan pidä hulluna, se ei potki seiniä vaikka niin edellinen tallinpitäjä väittikin tekevän. Hevonen on rauhoittunut todella paljon, ilmapiiri vaikuttaa todellakin niin hevoseen kuin ihmiseen. Itse nautin siitä, että saan harrastaa rauhassa ja jos pyydän apua saan sitä, mutta kukaan ei tuputa.
Kun kävin katsomassa nykyistä paikkaa, muutama asia oli sellaisia joista en kovin välittänyt, mutta ajattelin sen niinpäin, että ei ainakaan vaikuta liian hyvältä ollakseen totta.
Mutta tämä uusi paikka on osoittautunut paremmaksi kuin kuvittelin. Hommat todellakin hoituu, hevoset loimitetaan, ruokitaan ja lääkitään sopimuksen mukaisesti. Vammat ja haavat hoidetaan ja toiminnassa näkyy oikeasti ammattimaisuus.
Ja mikä parasta, vaikka tämäkin talli on maalla pihapiirissä, ei tarvitse erikseen kysyä lupaa, voiko kaveri tulla käymään ja katsomaan hevosta :)
Ehkä pitäisi järjestää kiitä tallinpitäjää-päivä...
|