Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdoitko ovet paukkuen tallia osa 2

Lähettäjä: -jep- 
Päivämäärä:   14.9.12 12:16:59

Vieläkö jatkuu?

Tässä vanha: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=2&i=3667844&t=3667844

Olen lähtenyt tasan yhden kerran tallilta riitaisissa tunnelmissa.
Syitä mm.

-heinät homeessa (tallinpitäjältä rahat loppu ja laskut maksamatta)
-turpeet loppu (sama syy kuin edellä)
-vain tallinpitäjän sisäpiirin hepat hoidettiin kunnolla
-tallinpitäjä käytti asiakkaiden lisäravinteita ja tavaroita kuin omiaan
-suuttui jos kyseli omien tavaroiden perään
-haukkui asiakkaitaan (hevosia)
-ei antanut eläinlääkärin määräämiä lääkkeitä asiakashevoselle koska ei pitänyt hevosen omistajasta enää

Kaikki oli hyvin niin kauan, kuin ei esittänyt hankalia kysymyksiä (heinän laatu, turpeen määrä jne).

Irtisanottuani paikan kohtelu muuttui todella hyiseksi ja välillä pelkäsin hevoseni puolesta, olisihan sille voinut sattua vaikka "vahinko". Monelle hepalle sattuikin, mutta kukaan ei uskaltanut puhua suutaan puhtaaksi.
Asiakkaat äänestivät jaloillaan.

Sama tyyppi pitää taas uutta tallia uudella paikkakunnalla.

Re: Vaihdoitko ovet paukkuen tallia osa 2

Lähettäjä: ''' 
Päivämäärä:   14.9.12 12:29:50

Naamani ei vaan miellyttänyt tallinpitäjää. Armollisesti kuitenkin otti hevoseni talliinsa. Kyttäämistä, vahtimista, selän takana haukkumista, jossa mukana osa tallin asiakkaista.

Kun ilmoitin lähteväni, alkoi mykkäkoulu. Luulisi, että ilouutinen olisi piristänyt ilmapiiriä, mutta toisin kävi.

Lähettäjä: H.S. 
Päivämäärä:   14.9.12 12:37:28

Meillä taas tallinpitäjä puuttui hevosenpitoon ihan jatkuvasti: milloin hevosta treenattiin liikaa, milloin liian vähän (treeni oli säänöllistä ja sitä ei muutettu tallinpitäjän vikinöistä huolimatta). Tulokset vaativista luokista eivät tule itsestään.

Heinän pihtaus oli ihan järkyttävää. Omille hevosille sitä kyllä riitti.

Kuiviketta minimaalisesti karsinoissa ja kintereet auki. Tallissa valtava ammoniakin löyhkä. Sain ohjeeksi ostaa kinnersuojat.

Paskaa tarhat täynnä. Siellähän se "täysihoidossa" sitten eleli. Olisi kuulemma itse pitänyt älytä hoitaa asia.

Ulkopuolisista valmentajista vasta myrsky nousi! Kehtasin jopa muutaman kerran sellaista omalle tallillekin pyytää.

Palveluksia oli kyllä pyytämässä (mm. ilmaista ratsutusta) omilleen, mutta asiakkaan pyynnöt luonnollisesti sivuutettiin.

Ikinä ei voinut tietää, mistä saa huudot talliin tullessaan.

Vuokra korkea jopa pääkapunkiseudun hintoihin nähden.

Vaihdettiin paikkaa ja tyytyväisiä ollaan. Tosin irtisanomiskuukauden alusta alkoi mahdoton juoruilu ja pahanpuhuminen muille asiakkaille. Voi sanoa, että @!#$ repesi. Koskaan enää en asioi kyseisen henkilön kanssa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.9.12 12:42:25

ihan rauhallisesti laitoin vuokratallin oven kiinni kun pihaan valmistui oma talli. Hieman närästi vuokrapaikan omistajan kommentit isomahaisesta suokistani. Lisäksi sillä menasi olla ähkyjä alkuaikoina joiden vuokratallin omistaja väitti johtuvan liian vähästä liikutuksesta. Itse olen taas sitä mieltä että ne johtuivat herkällä hevosella uudesta asuinpaikasta, naftista heinästä vuokratallissa sekä väliilä vedenpuutteesta (kaatunut ämpäri karsinassa aamuisin) Kotitallissa ollut ilman ähkyjä monta vuotta eikä liikutustankaan ole sen enempää kuin alkuun vuokratallilla ja saa kunnolla vettä sekä heinää.

Lähettäjä: nojust 
Päivämäärä:   14.9.12 12:50:33

Itse vaihdoin ovet paukkuen tallia missä vuokrasin omistajan hevosta. Omistaja keksi jatkuvasti tekosyitä ruinata lisää ja lisää rahaa - väitti koko ajan minun olevan jostain velkaa vaikka mielestäni olin maksanut juuri sen mikä oli sovittu. Omistaja myös alkoi kiristämään ja haukkumaan minua lähes kaikesta - meillä oli sovittu vuokrauspäivät mutta välillä pääsin useamminkin omistajan pyynnöstä. Jos en itse kuitenkään päässyt "extra" päivinä tallille rupesi neiti heti kiristämään että saat lähteä jos et käy tallille yms. Kaiken huippua oli se että omistaja soitteli välillä anoen että VOISINKO tulla tämän hevosen hoitamaan ja ratsastamaan kun hän ei itse milläään ehdi. Ja seuraavana päivänä hän halusikin maksun tästä....EN enää muutaman vuoden jälkeen tota lapsellista pompottamista kestänyt, ja lähdin vähän ehkä liiankin raivopäissäni. Harmittaa se että ei olla edes puheväleissä ja itse en haluaisi olla kenellekään vihamielinen!

Lähettäjä: Muita? 
Päivämäärä:   14.9.12 13:06:35

Aloitin sen eka ketjun. Onpas tämä poikinut juttuja.

Minulla siis kilahti siitä kauheasta sotkusta, juoruilusta ja vihdoin kärähtäneistä heinistä. Täytyy vähän tarkentaa näköjään sitä sotkuasiaa. Eli ne saviset ja märät ulkoloimet jäivät kasaan siltä, joka haki hevoset sisään. Hevoselle pantiin siis aamulla niskaan kuivattamaton loimi. En olisi edes tiennyt asiasta, ellei toinen asiakas olisi kertonut. Samassa yhteydessä rupesi selviämään yhtä ja toista.

Edellisen ketjun kommenteista päätellen on makuasia, käytetäänkö ruokaämpäreitä muihinkin tarkoituksiin tai kuljetetaanko paskat ja heinät samalla kottikärryllä. Itselleni onneksi olen nyt päätynyt talliin, jossa puhtaus ja tavaroiden paikat ja järjestys kuuluvat asiaan. Toimii hyvin ja kunnioitan sen vuoksi tallini omistajaa entistä enemmän. Hänellä tuntuu olevan langat käsissään ja hän kunnioittaa myös asiakkaiden
tavaroita eli loimet pannaan kuivumaan päivän päätteeksi.

Minä kiitän tämän tallin omistajaa siitä, että häneen voi luottaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.12 13:33:45

minä pesen itse ruokakupin, vesiautomaatin, suolakiven telineineen ja kaltereita sekä seinää kun näen sen tarpeelliseksi.
hevosellani on toisinaan tapana kakkia ruokakuppiin tai vesiautomaattiin ja on ikävä tulla tallille ja huomata paskat kupissa. hevonen on syönyt paskan seasta tai jättänyt juomatta. ei kiva juttu minusta ja minusta tällaisesta huolehtiminen kuuluu aamutallin tekijälle eli yleensä tallinomistajalle.

pesen ulkovesiastian ja täytän sen päivittäin. olen myös itse sen hankkinut, jotta se olisi riittävät suuri.
tallinpitäjän toimesta vedet huolehditaan mielestäni liian harvoin, vedet usein aivan lopussa ja lähmääntyneet. myös ulkoveden laitto kuuluu mielestäni tallinomistajalle.
talvella ulkona ei ole vesiä eikä hevosia juoteta ulos (tarhaus 8-10 h). hevosellani on ollut talvella ummetusähky juomattomuuden takia. mielestäni juotto pitäisi järjestää jos on pidempi tarhausaika (järjestän nykyään itse).

huolehdin hevoselleni säähän sopivan loimen karsinan oveen, jonka olen ostanut tallinpitäjää ajatellen. mahdollisimman laadukas saateen pitävä ja nopeasti kuivuva, kevyt loimi, jossa on pikalukot.
märät loimet jätetään usein karsinan oveen roikkumaan ja laitetaan seuraavana päivänä taas märkä loimi niskaan. kuivaushuone on, mutta siellä ei kuivu mikään, kun ei ole puhallinta.

kentän pohja on kamalassa kunnossa eikä sille tehdä koskaan mitään. apuakin olen tarjonnut, mutta se ei kelpaa.

tarhoissa on hiekkapohja, mutta ilmeisesti vasemmalla kädellä tehty, kun ovat lillua silti. eikä siinä vielä mitään (ymmärrän että kunnon tarhat maksaa), mutta kun kankaat näkyy joka tarhasta useammasta kohdasta. pelkään, että hevoset loukkaavat itsensä niihin.
tarhat siivotaan kerran vuodessa talkoina. itse siivoan hevoseni tarhan päivittäin.

pesupaikan kaivo on jatkuvasti tukossa, koska osa asiakkaista on niin tyhmiä, että putsaavat kaviot siihen ja harjaavat eivätkä siivoa jälkiään. mielestäni kaivon auki pitäminen kuuluu tallinomistajalle, mutta usein se jää itselle tehtäväksi, jos pesupaikkaa käyttää.

ymmärrän että laatu maksaa, mutta mielestäni hinta on korkea ja sillä pitäisi tuollaiset asiat saada kuntoon. :(

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.12 14:06:58

Jossain alkuvuoden Hippoksessa oli hyvän tallin määritelmä. tallinomistajat vois lukea sen ja miettiä.

Mun mielestä täysihoidon hintaa kuuluu se, että hevoset viedään ulos ja loimitetaan tarvittaessa. Ne ruokitaan ja juotetaan myös ulkona. Karsinat siivotaan kerran päivässä, jos niin on sovittu. Ei asiakkaan tarvitse maksaa mitään extraa siitä, että tallirakennus ja pihaympäristö pidetään siistinä. Täyshoidon hintaa kuuluu se, että omistaja voi tehdä päivätyönsä ja luottaa siihen, että hepan perustarpeet on hoidossa.

Lähettäjä: On ollut 
Päivämäärä:   14.9.12 14:10:58

Oli minunkin hevoseni tallilla, jossa tarhavedet otettiin pois syyskuussa ja takaisin ne tuli aikaisintaan toukokuussa, ihan sama miten lämmin kevät. Hevosia ei juotettu päivällä, kun omistaja töissä muualla. Kesällä vesiastioita ei todella pesty. Omien hevosten kylläkin. Sääli oli aina heittää juuri laitetut vedet pois, pestä saavi ja täyttää se uudelleen. Ihan kiva varsinkin imettävälle tammalle toi juomattomuus jostain aamukasista iltakasiin. No, ei me enää olla sielä. Heinät annettiin aamulla ja seuraavan kerran illalla.

Mun mielestä jos hevonen paskoo ruoka- tai juomakuppiin, kuuluu kyllä omistajan se puhdistaa. Tietty esim. jonkun matkan aikana varmaan hoituu tallin puolesta. Joillakin on sellainen tapa, joten omistaja kärsiköön, kun on niin tollon hevosen ostanut.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   14.9.12 14:52:40

olen, eräästä tunnetusta ent. sipoolaisesta, nyk helsinkilöisestä pikkutallista östersundomissa. Syitä ei tarvine erikseen eritellä.

Lähettäjä: Dipsu 
Päivämäärä:   14.9.12 15:10:31

Kun muuton yhteydessä etsin uutta tallipaikkaa hevoselleni löysin viihtyisän oloisen maneesillisen yksityistallin. Tallinpitäjä näytti esittelykierroksella modernin ja hyvinhoidetun tallin, jossa oli yksi tyhjä karsina ja tallin vieressä olevat hiekkatarhatkin näyttivät todella hyville.
Kun sitten toin hevoseni tallille minulle osoitettiin karsinaa, joka sijaitsi pihan perällä ja jossa en ollut käynyt sisälläkään.
Pikkutalliksi kutsuttu rakennus oli matalakattoinen, pimeä valot päälläkin, ilma oli tunkkaista ja tavaroita oli hujanhajan ympäriinsä.. Mm.talikko makasi keskellä tallikäytävää..
Talliratkaisu oli kuulamma vain väliaikainen, omistajan ystävän hevonen asuisi vain hetken minulle varatussa karsinassa (ei kuulemma sitänyt pikkutallin hevosia...)
Alistuin kohtalooni, mutta kun löysin hevoseni mutaisesta metsätarhasta (hiekkatarhat uuden tallin asukkaille) ja maneesiin en päässyt lähes ikinä (silloin kun tallinomistaja ratsasti omillaan ei sinne muut saaneet mennä ja totta kai hän ratsasti silloin kun hevosenomistajat töittensä jälkeen tallille ilmestyivät) valitin kovaan ääneen asiasta ja tallinpitäjä haukkui minut pystyyn hienohelmalellipennuksi pakkasin hevosen tavaroineen ja vein sen toiselle tallille jota olin käynyt tallipaikkaa miettiessäni katsomassa.

Edelleenkin tämä tallinpitäjän kaverin hevonen asustaa siinä samaisessa karsinassa ja vain uudemman tallin hevoset saavat kunnon hoitoa... (Pikkutalliin asutettu suokkeja, lämpösiä ja poneja)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.9.12 15:15:55

Hevoseni oli aikaisemmin tallissa,jossa pitäjä kävi muualla töissä.
Itse piti siivota karsina, kun sitä ei kukaan muukaan siivonnut.
Vedet piti viedä itse,kun kukaan muu ei kerennyt.
Ruoat piti laittaa valmiiksi,silti ne joskus unohtui.
Heinä viime kesänä aivan ala-arvoista.
Laidun piti rakentaa itse, joshalusi hevosensalaitumelle.
Ja tästäkaikesta ilosta piti sitten maksaa täysi hinta.
Tosiaan, enää emme ole täällä sattuneesta syystä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.12 15:20:18

'tallinomistajan tehtäviin kuuluu'= se mitä on sopimukseen merkitty!
Jos joku mistä ei ole ollut puhetta tuntuu kuuluvan tallinpitäjälle mielestäsi eikä hän sitä tee, kysy kummalle se kuuluu, esim 'sopiiko että laitan itse vedet tarhaan', 'miten usein tämä vesiastia mielestäsi olisi hyvä pestä' jne. Sillähän se selviää ja sitten voi miettiä onko palvelutaso riittävä, voi yrittää pyytää lisäpalvelua, tehdä itse tai vaihtaa tallia. Mielestäni hevosenomistaja on vastuuton jos kokee että terveys vaarantuu esim vesihuollon puuttuessa eikä mitään tee. Loppupeleissä omistaja kuitenkin on vastuussa hevosestaan.

Ehkä pitemmän matkaa ajamalla, vaikka treenimahdollisuudesta tinkimällä, lisää maksamalla tjtn olisi mahdollisuus saada hevoselle paremmat olot.

Lähettäjä: X=X 
Päivämäärä:   14.9.12 16:58:51

Hevosen omistaja, joka käy kerran päivässä tallilla, ei voi tietää, jos aamutalli on jäänyt tekemättä tai iltatallia ei tehdä. Tekemätön työ ei näy heti eikä hevonen kerro.

Lähdin tallilta, jossa aluksi oli kaikki hyvin. Olosuhteiden muutos tuli mukaan kuvioihin pikkuhiljaa ja lopulta sitä huomasi itse siivoavansa karsinan joka päivä, hoitavansa vedet ja ruuat itse, korjaavansa langat jne. täyshoidon hinnalla. Irtisanoutumisen jälkeen tallinpitäjä ryhtyi kiukuttelemaan sekä hevoselle että minulle. Halveksittavaa käytöstä.

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   14.9.12 19:11:52

up

Päivämäärä:   14.9.12 19:15:23

Ei ovien paukuttelu mitään auta. Vuokralaisen vaikutusmahdolllisuudet ovat vähäiset. Itse olen aina vaihtanut tallia hyvässä hegessä. Niin kauan kun en itse hoida hevostani on tehtävä kompromisseja.

Lähettäjä: Falour 
Päivämäärä:   14.9.12 20:34:24

Vaihdoin tallia, sillä se oli liian "suurtallimainen". Tallissa asui 55 hevosta, kahteen rakennukseen jaettuna. Omat tarhat - ei kavereita, ei seuraa. Postimerkkitarhojen kokoiset "tarhat", heppa mahtui kääntymään ja kiertämään ympyrän käynnissä. siinä se!
Talvella hevosilla ei ollut vettä tarjolla, muutamilla (kai omistajan/hänen lapsiensa hevosilla) oli. Kentät oli sentäs hyväkuntoiset, ja maneesikin siististi pidetty. Hepat sai olla ulkona kesäisin iltakuuteen, talvisin 07-12:00. Joskus kovina pakkaspäivinä kökkivät sisällä 24 h, kun eivät muka ulkona loimineen päivineen pärjännyt...

Vesiautomaatit piti siivota itse, toisinaan myös karsina. Heinä oli kuivaa, karsinat kuin pieniä "hevoshäkkejä". Tallinomistaja oli kiukkuinen äkäpussi, joka kiroili lapsille ja meni karsinaan huiskimaan hevosia raipalla (kun vähän melusivat). No, ei ole vaikea uskoa, että kaikki hevoset olivat äkäisiä (luimisteli ja äkäsi muille), kun tuollaisissa oloissa olivat, täysin epäluonnonmukaista!

Lähdin sitten aaivan ihanalle tallille, jossa olen edelleen. Tällä tallilla ei ole maneesia, mutta sen verran olen valmis ottamaan omasta ilostani pois, että hevonen voi hyvin!

Päivämäärä:   14.9.12 20:36:37

Totta, vaikka kuinka sapetti, niin en minäkään lähtenyt ovia paukutellen. Enkä ole lähtenyt mistään paikasta. Koskaan kun ei voi tietää, keneen törmää tulevaisuudessa, olipa se sitten työnhaku, tallipaikka, käräjäoikeus tai vaikka lainan saanti;)Enkä ketään nimeltä parjaa.

Päivämäärä:   14.9.12 20:41:39

Vaihdoin tallia, kun omistaja alkoi kiukutella silloin 7-vuotiaalle tyttärelleni siitä, etten kelpuuttanut tallin pitäjätärtä opettamaan lapselleni sahausta. Kiitokseksi sain ht.net-annoksen parjausta ja huhumyllyn maksamattomista tallivuokrista. Edelleenkin minulla on kuitit tallessa, joista ilmenee, että sopimuksen mukaan tallin pitäjä jäi minulle "auki" viiden viikon tallivuokrat.

Lähettäjä: ---hömm 
Päivämäärä:   14.9.12 20:43:46

En ovet paukkuen lähtenyt myöskään, vaihdoin tallia hiljakseen mm. näiden syiden takia:

- tarhat täynnä paskaa, tarhattiin yksin
- pienet tarhat ja huonot aidat
- huono heinä myös säästeltiin heinää ja rehuja
- juoma-ja ruokakupit yltä päältä paskassa ellei ite siivonnut
- karsina siivottiin puolihuolimattomasti, paskat päältä ja kuset jäi karsinaan
- tarha-aika oli välillä 2h välillä 6h, sateella hevoset seisoivat sisällä kun ei jaksanut laittaa loimien kanssa pihalle
- tuntilaiset hakivat yksäreitä tarhoista ja ruokkivat..
- hevoseni oli kerran otettu ratsastustunnille ilman lupaa

Päivämäärä:   14.9.12 20:56:00

kerrotko "On ollut" että onko oikein että hevonen syö paskan joukosta (jos syö) väkirehunsa ja on juomatta sisällä (yli 12 h) koska paskat on ruokakupissa/vesiautomaatissa? mielestäni ei ole oikein että hevonen on syömättä/juomatta jos omistaja ei ole huolehtimassa ettei kupeissa ole paskaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.9.12 21:04:44

Mut kato kun tallinpitäjän vastuulle kuuluu vaan rahan keruu eräpäivään mennessä, muuten tulee ulosottomies sun oves taa.

Ei tallinpitäjän tarvi siivota juoma- tai ruokakuppeja, ihan sama mitä siellä on. Jos hevonen on syömättä ja juomatta, niin sehän on omistajan ongelma. Sun pitää kato käydä tallilla aamulla, päivällä ja illalla tsekkaamassa tilanne.

Ai täyshoito, no joo, mitäs me pienistä, kato ku pitää vähän joustaa!!!!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.9.12 21:56:56

Jos perusasiat kunnossa ja hevoset voi hyvin, lopuista voi keskustella... silloin kannattaa pitää pikkujutuista mölyt mahassa. Jo se hyvä perushoito on valtava työ - eikä kovankaan tuntuisesta tallivuokrasta tosiaan jää useimmille yrittäjille mitään sunnuntailisiä tai lomarahoja, ehkei edes mainittavaa palkkaa. Rahat menee investointeihin ettei paikat täysin rappeudu, kun saat hommat valmiiksi pitää jo toisesta päästä alkaa uudelleen.

Itse koen tärkeäksi riittävän ja riittävän säännöllisen ruokinnan, väkirehut ym omistajan ilmoittamalla tavalla, vedet tarjolla, ei upottavat tarhat joissa hevoset pysyy, hyvä kuivitus ja hyvä ilmanlaatu tallissa, että hevosia kohdellaan asiallisesti ja vähän katsotaan perään jos on haavoja tai jotain poikkeavaa ja niistä ilmoitetaan + hoidetaan ensiapu. Jos vielä saa tarvitessaan pientä apua, kamat pysyy tallessa (ellei itse tai vuokraajat hukkaa), on keskusteluyhteys henkilökuntaan ja kenttä/maneesi käyttökunnossa ja käytettävissä valtaosan aikaa - sen yli menevä on jo aivan luksusta.

Ovien paukuttelu ja pahan puhuminen osuu yleensä omaan nilkkaan jossain vaiheessa, maksuista luistamisesta puhumattakaan.

Lähettäjä: talliton nyt 
Päivämäärä:   14.9.12 22:48:07

...itse aikoinaan tallinpitäjänä nätisti ohjailin asiakkaat muualle, jos olivat hankalia/meidän palvelut eivät riittäneet.

Meille silloin tullessaan käytiin läpi paikat ja mitä vuokraan kuuluu-
Sitten, jos yhtään natinaa asioista mitä meillä ei ollut- kehoitin vaihtamaan paikkaa.

Jos- on tullessaan hyväksynyt paikan, niin kuukauden päästä ei voi ruveta vaatimaan- vapaata heinää/täydellistä estekalustoa sun muuta- mitä meillä ei tule koskaan olemaan.

Lähettäjä: vielä tallikas 
Päivämäärä:   14.9.12 23:06:34

Vähän sama kuin edellisellä, mutta mä vaan mainitsen paikkoja joissa niitä puuttuvia asioita on (esim maneesi, jonka puuttumisen luulisi huomaavan vaikkei puhetta ymmärtäisi :D).

Moni turtuu normaalihoitoon ja alkaa toivomaan kuuta taivaalta, miten sen selittäisi että toki itsekin tykkää että olisi kiva mutta budjettikuri on oltava tai vuokrat nousee sitten - niillähän hankinnat ja työt pitäisi voida rahoittaa.

Lähettäjä: talliton nyt 
Päivämäärä:   14.9.12 23:18:14

...minäkin taisin joskus mainita, että se maneesi olisi niin kiva...sekin oli kai virhe=D

Lähettäjä: vielä tallikas 
Päivämäärä:   14.9.12 23:26:57

Kivahan se olisi, paitsi kai siitäkin vika löytyisi :D pahana päivänä. Jos tallillisena mainitsit että kiva olisi, se kuuluu vuokralaisen korvaan että kohtako on harjakaiset :D ja miksei mitään tapahdu :D.

Vuokralaisena jos mainitsit niin ihan perussettiä, maininta eri kuin kitinä ovenraossa 'ei tonne voi mennä, yhyy, maneesia ilman ihan karmeeta, byäääh' :D päivästä toiseen. Ihan kun toi ropina ei olisi veemäisintä just sille loimenkuivattelijalle :D No yhessä tätä säätä valitetaan, nyt sadetta ja hirvikärpästä, sitte jäätä ja sitte lunta. Yleensä ihmiset on ainakin siitä yhtämieltä että keli on huono. Onhan sekin jo jotain.

Lähettäjä: vielä tallillinen 
Päivämäärä:   14.9.12 23:33:37

Tästä pääsemmekin osioon tallinpitäjän haavekuva yhdestä omasta hevosesta VIERAALLA tallilla, (eli maneesitallilla kaikilla mukavuuksilla).
Tällä hetkellä siis kärvistelen omalla tallilla omien vaativien asiakkaiden kanssa, välillä haaveillen vain yhdestä hevosesta vieraalla täyshoitotallilla, jonne voisin työpäivän jälkeen mennä ja ah... hoitaa, ratsastaa, seurustella muiden hevosten omistajien kanssa, laittaa omat ihanat lisämössöt hyllylle (jotka tallinpitäjä antaa illalla tottakai!)

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   15.9.12 01:44:21

Olen itse tallityöntekijä,

ja kyllä talli henkilökunnan kuuluu pitää paikat ojennuksessa kuten ne tarhojen, laitumien lankut ja langat. Ja myöskin siivottuaan karsinat muut viedä ne työvälineet paikoilleen, tallinpitäjä/työntekijät tulisi järjestää työvälineille ja muilla tavaroille asianmukaiset paikat jossa ne ovat turvallisesti ja käytönnisesti helposti jokaisen löydettävissä. Tottakai jos hevosen omistaja sattuu käyttämään jotain tallin yleistä tavaraa on hänen tehtävänsä viedä ne takaisin paikoilleen, sekä tietysti siivoaa muut omat sotkunsa ja omat tavaransa omiin säilytykseensä kaappiinsa.
Omistajat itse siivotkoon kaappinsa niin ettei ovea avatessa kaikki tipu alas.

Meillä jokainen joka hevostaan hoitaa käytävällä tai pesupaikalla siivoaa hevosen lannat ja isot moskat jos sattuu kavioista tulemaan, ja pesupaikan lattialta pahimmat vedet kohti kaivoa. Myöskin nykyään melkein kaikkkialla ratsastaja siivoaa hevon lannat ratsastuskentältä, hevosen omistajalle kuuluu mielestäni myöskin siivota lannat jos kuljeksii tallin muilla alueilla ja tulee lannat. Minä siivoan ne jos hevonen tekee sen kun heppa on mun käsittelyssä, eli yleensä tarhaan meno matkoilla. Mä siivoan pihoilta ne mitä päivittäin hevosia tarhatessa, tallitöitä tehdessä pihaa sotkeentuu. Hevosen omistaja olkoot ystävällinen ja siivotkoon jälkensä jos levittää purua/heinää esim. kuljetuskoppia käyttäessään.

Vesi ja ruokakuppien on tarkistus ehkä hyvinkin tallikohtaista, meillä kuitenkin työntekijänä mä putsaan ne vähintään kerran kuussa tai jos huomaan erityisesti olevan likainen, nämähän kuitenkin pitäisi pistää jokaisen työntekijän sekä omistajan silmään joka päivä !! -> syöppä itse soppasi kun olet sontinut lautaselle tai juo.. Jos vesikupissa lilluu lannat voi hevonen saada ähkyn kun ei ole juonti kelposta vettä tarjolla.
Ja siis myöskin tarhojen/laitumien vedet tietysti kuuluu tallin puolesta tarkistaa päivittäin, täyttää, vaihtaa ja astia pestä jos kerran talli järjestää hevosille vedet. Ja ei sitä levää kasvavaa vesiastiaa tarvitse KÄDELLÄ pestä -> tallista sieni, tiskiharja tai muu käypä harja mukaan. Ja vesiastia EI kasva levää jos se asiallisesti hoidetaan.

Etenkään isoilla talleilla ei voi olettaa että kuivaushuoneesta työntekijä ehtii kerätä ja parittaa suojat, viikata loimet jne ja viedä nätisti jokaisen hevosen kaappiin. Näille kehitellään oma keräyspaikka josta omistajat sitten saavat tavaransa koota pois. En itse kerää toisten tavaroita pois kuivaushuoneesta ellei ne ulkoloimien tiellä jotka on pakko saada kuiviksi. Ja tallityöntekijä vie loimet kuivumaan tai ripustaa oveen otettuuan hevoset sisään. Omistaja itse jos on itse hakenut hevosen sisään.

Tarhojen siivous on tallikohtaista (ja jos siivotaan niin kuka, ketkä ja koska), kysy ennenkuin vuokraat karsinapaikkaa!
On myöskin kohtelista ja työntekijää ilahduttavaa jos omistaja itse joskus jaksaa käydä siivoamassa, vaikka sitä ei vaadittaisi. Tiedättekö paljon märkä lanta ja heinä painaa... Mun työssä mä siivoan kaikkien hevosten tarhat, eikä omistajia ole hommaan velvoitettu.

Kokisin olevani melkosen huono amatissani jos hevosen omistajan tarvitsee itse tarkistaa hevosensa tarhan langat ja lankut. (Tässäkin erotuksena se, että olisi hyvä jos omistajat kulkisivat silmät auki ja infoisivat sitten jos jostain joku onkin rikki tms.) Mutta siis jos omistajat joutuu varmistamaan hevosensa tarhojen ehjyyttä tai menevät mun perässä uudelleen pesemään juoma-astiat etc. Taikka tarkistelee kuinka karsina on siivottu, tai onko antamai heinä hyvälaatuista.
Tässä kohtaa pitäisi varmaan vakavasti harkita alan vaihtoa, tai ottaa itseään niskasta kiinni jos asiat on huonosti hoidettu.

Mutta onpa sellainenkin koettu että omistaja juoksee miljoona kertaa päivässä tallilla tekees hevoselleen sitä tätä tota jotta on varmasti esim. loimi päällä.
Vaikka kertaakaan hänen hevosensa ei ole ollut tallin puolesta väärin puettu. Hänellä ei ollut ikinä mitään valittamista karsinan siivouksesta tai heinän laadusta. Ei valittanut ikinä että joku on väärin tai huonosti tehty, jos mieltä joku paino sen huomasi heti vaisummasta käytöksestä (ei kylmäkiskoinen), sanoi/kysyi sitten kun oli siihen valmis ja miettinyt asian niin jotta ei turhaan ketään stressaisi ja esittikin aina asiat asiallisesti ja jutut oli ok kun sai asiallisen vastauksen ja perustelut. Mutta eipä ollut itsellä ollut häävi olo tehdä töitä kun ei luotettu vaikka ei ollut aihetta olla luottamatta...

Talliyhteisöjen toimivuuden perusta lähtee
-keskustelu taidosta
-valmiudesta kompromisseihin/ole valmis myöntämään jos olet väärässä
-maalaisjärjestä, asiallisuus ja rehellisyys
-tarkat sopimukset = luottamus, ei sisnisilmäisyys.
-mieti asiat valmiiksi mitä tallilta haluat ennenkuin kirjoitat sopimuksen ja kysy niistä.
-lue mitä allekirjoitat.
-käytä niitä paria sanaa ja tekoa jotka jo äitisi on sinulle opettanut; kiitos, ole hyvä ja siivoa omat jälkesi. Pienet auttamiset ilahduttavat toisia omistajia ja työntekijöitä = voin viedä/tuoda samalla kun menen/tulen :)
=hyvä yhteishenki.

Tämä oli nyt lähinnä kun tuolla ekassa topiicissa alettiin hyökkää aika kärkkäästi kelle kuuluu ja mikäkin... Ja sorry tuli vähän pitkä mutta, tämä nyt sit työntekijän näkökantista :)

Lähettäjä: dolly 
Päivämäärä:   15.9.12 02:02:34

voi kiesus..
Tottakai tallityöntekijä tai pitäjä siivoo kakat juomakupista tai ruokakupista, kun ne näkee. Eihän kukaan nyt hevosta jätä sen takia ilman vettä tai heitä ruokaa kakan päälle. sehän on selvä!!
Mutta jos hev. on vaikka aamuruoan jälk. tehnyt munkit ruokakuppiin ja on menossa päiväksi tarhaan, niin silloin saa hevosen omistaja tai hoitaja/vuokraaja sen tehdä.
Jos hevosen tullessa sisälle on vielä kupissa p..skaa, niin totta kai se siivotaan. Jokaiselle siis ihan jokaiselle kuuluu välittää hevosista/eäimistä/ihmisistä niin että perusasiat hoidetaan maalaisjärjellä, kuten että vettä on saatavilla esim. yöksi. Muuten normaalisti yleinen vesi- ja ruokakupin siisteys kuuluu huom! Mielestäni ja tallillani! hevosen omistajalle.
Se että käyttääkö samoja kottareita heinälle ja karsinan siivoukselle huh on kyllä hiukan yli hysteeristä että pitäisi olla eri. Tuo on sellaista epänormaalia bakteerikammoisuutta! Jota nykyään näkee paljon muutenkin siis ihan ihmisten elossa.
Merkitystä on silloin jos oikeesti joku tarttuva tauti tallissa (pääntauti, herpes).
Ja jokainen tallinpitäjä tekee omat säännöt esim. loimitukseen. Mitään yleisiä pakkosääntöjä ei ole!!
Sinä hyväksyt asiakkaana sen tai et. Tämä tietenkin pätee kaikkiin sopimuksessa oleviin asioihin.
Tietenkin tallinpitäjän on pidettävä luvatut asiat!
Ja normaalia on kyllä ihan kaikille että jos pois ottaa loimen joka märkä niin se laitetaan kuivumaan! ihan hemmetin loogista, jota kyllä ihan nuorimmat ei aina tajua, mutta aikuisen se nyt pitää tajuta.
Siis vääryyttä löytyy sekä asiakkaissa että tallinpitäjissä.
Tallinpitäjä joutuu katsoman hevosia ja työtä niiden kanssa tallissa kokonaisuutena, kun taas hev. omistaja näkee sen oman kullanmussukan kantilta ja tämä johtaa niihin ainaisiin ongelmiin.
Oma lukunsa on ne tallit joissa tapahtuu räikeitä rikkomuksia hevosten hoidossa kuten esim. homeinen heinä, petokset jms.
Loppujenlopuksi asiakas itse päättää sopiiko talli hänen hevosenpito filosofiaansa vai ei

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   15.9.12 02:10:04

Ja lisäys äskeiseen vielä loimituksesta, kun me tallityöntekijät olemme ulkotyössä niin mielestäni kuuluu hieman vilkaista sitä seuraavan päivän säätä jotta tietää mitä kannattaa hepojen päälle pukea.
- On inhottavaa huomata että on pukenut kaikille sadeloimet aamulla ja lakkaa satamasta melkein heti kun kaikki on saanut tarhattua. Ja lopun päivää elukat paistuu ja omistajat ei tykkää.

Myöskin on inha todeta että kaikki on ulkona ilman loimia ja kello 10 alkaa koko lopun päivän kestävä rankkasade.

Vaikka hevosia ei pystytä lähteä pukemaan/riisumaan kesken päivää ajankäytön ja turvallisuuden takia kun sää vaihtelee niin on mielestäni tallityöt hoitavalla velvollisuus seurata hevosten vointia sen verran jos joku oikeasti hikoo kun sieni tai toinen paleltuu pystyyn - tällöin asialle on tehtävä jotain kun asiakas eli omistaja on hevosensa hoitoosi luottanut.

Lähettäjä: tasapuolinen 
Päivämäärä:   15.9.12 06:19:00

jj vaikuttaa asiansa osaavalta ja järkevältä. Sinunlaisen tallinpitäjän / työntekijän talliin mielelläni hevoseni hoitoon toisinkin. Omanikin on hyvä ja olen tyytyväinen.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   15.9.12 06:28:49

Kyllä ruokakuppien ja juomakuppien puhdistus kuuluu hevosen omistajalle. Yleensä myös tarhan siivous mutta siitä pitää sopia alusta asti tallinpitäjän ja omistajan kesken. Keskustelkaa asioista jo heti kun saavutte talliin. Ei tule sitten yllätyksiä matkan varrella. Jokaisella tallilla on omat systeemit. Tallinpitäjäkään ei varmaan kaikkea muista kertoa, kenen tehtäviin kuuluu mikäkin "ylimääräinen". Sopimuksessahan kerrotaan perusasiat. Monet riidat talleilla tulee kommunikaation puutteesta. Ja toteaa, että asioista ei voi keskustella, sitten voi katsoa parhaaksi vaihtaa tallia. Mutta jos sama ongelma tulee joka tallilla, sitten pitää miettiä, kenessä on vika.

Lähettäjä: talli 
Päivämäärä:   15.9.12 07:11:41

Riitelyksi jos menee, on parempi että toinen lähtee. Ja se toinen harvemmin on paikan omistaja...

Lähettäjä: Rapsi 
Päivämäärä:   15.9.12 07:18:50

Lantojen puhdistaminen ruoka- ja juomakupeista kuuluu sille joka hevosia ruokkii. Ei kukaan oman ammattinsa hallitseva ihminen vie hevosta olemaan karsinaan missä vesi on juomakelvotonta ja ruokinta-astia käyttökelvoton. Hifistelyputsauksen voi omistaja hoitaa - tarkoitan siis tyhjän kupin puhdistamista. Jos tallipaikan vuokrasopimuksessa lukee että talli hoitaa juoma- ja ruokinta-astioiden puhdistuksen x kertaa ajassa y (sisällä ja ulkona) niin sitten omistajan ei pitäisi joutua puuttumaan asiaan.

Kukaan ammattinsa osaava tallityöntekijä ei heitä hevosen niskaan märkää loimea. Jos hevosenomistaja on itse jättänyt loimen märkänä myttynä jonnekin nurkkaan eikä sille osoitettuun paikkaan, niin se ei ole tallintekijän syytä. Silloin hevoselle laitetaan varaloimi, se tarhataan ilman lointa tai jätetään sisälle tapauskohtaisesti. Jos tallintekijä jättää loimet minne sattuu eikä vie kuivumaan niin sitten pitää pyytää anteeksi huolimattomuuttaan sekä hevoselta, hevosenomistajalta että työnantajalta.

Jos hevosia suojitetaan ulos, niin jälleen sopimuksesta riippuu kuka suojat puhdistaa. Yleensä käytäntönä on että omistaja tarjoaa hevoselle varusteet - loimet, päitset, narut, suojat ja muut sekä huolehtii itse niiden kunnosta. Kukaan ammattitaitoinen tallintekijä ei laita hevoselle (sisäpuolelta) paskaisia, hiertäviä suojia jalkaan vaikka miten olisi sovittu. Ei kyllä pesekään niitä jos se ei kuulu tallipaikan vuokrasopimukseen.

Jokainen tässä (ja edellisessä) ketjussa mainittu kiistakapula kuuluu niihin asioihin, jotka tulee selvittää ennen tallipaikan valintaa. Jokaisella tallilla pitäisi myös olla kuukauden "koeaika" jonka jälkeen sopimus muuttuu toistaiseksi voimassaolevaksi. Kuukaudessa paljastuu kaikki - tallin todellinen meininki, omistajan ja hevosen luonne sekä puheiden todenperäisyys. On olemassa myös hevos- ja ihmisasiakkaita joita ei toivota talliin sitten kuitenkaan, johtuu yleensä molempien käytösongelmista ;)

Homeisten rehujen syöttämiseen, liialliseen tai liian vähäiseen ruokintaan, kuivikkeissa pihtaamiseen, asiakkaiden tavaroiden ja rehujen luvattomaan käyttöön ja muuhun selkeästi väärään toimintaan pitää puuttua ja siihen pitää reagoida. Sama toimii myös tallin puolelta - jos asioita ei hoideta kuten on (sopimuksessa!) sovittu, niin asiakkaalle pitää antaa noottia. Ei voi olettaa että yksi asiakas saa jättää esim. pesupaikan toistuvasti sotkuun, mellastaa oman tahtonsa mukaan yhteisten sääntöjen vastaisesti tai raivota tallin puolelle asioista jotka ovat hevosenomistajan vastuulla - kuten ne ehjät käyttötavarat eli loimet, riimut jne. Siitäkään ei sovi valittaa että joku erikoisrehu on jätetty antamatta, jos sen loppumisesta on sanottu hyvissä ajoin ennen kuin säkki on tyhjä, vieläpä muistuteltukin ja silti omistaja ei niitä rehuja osaa ostaa.

Lähettäjä: sahalaitapippuri 
Päivämäärä:   15.9.12 07:36:27

Ensimmäisestä paikasta irtisanouduin seuraavista syistä:
-ruokinta-ajat heitteli aamu 7-11.30 välillä.
-pikkutytöt teki tallivuoroja
-kenttä pieni, lähes koskaan ei saanut yksin käyttää
-huonot maastot, vaikka kehuttu hyviksi
-heinän kanssa pihtailtiin, koska tallinpitäjä oli korviaan myöten veloissa ja yritti säästää joka asiassa, ja omia hevosia oli silti 5-10 ja vaihtuivat tiuhaan

Toisesta:
-junanrata kulki aivan tallin vierestä, hevonen ei säikkynyt mutta itseä pelotti
-tarhassa ei yhen ainutta kuivaa kohtaa, hirveää mutaliejua
-ruuat annettiin miten sattui, aina ei edes muistettu
-hevoset oli päivän ilman heinää (pihattohevosia, vapaalla heinällä)
-tallinpitäjä paljastautui alkoholistiksi, häneen ei saatu yhteyttä ja jätti hevoset hoitamatta

Kolmannesta:
-ruokinta-ajat heitteli miten sattuu, syitä mm. "oho, nukutti vähän", "ei niillä ole edes nälkä"
-laitumia ei vaihdettu tarpeeksi usein, ihan loppuunkalutulla olivat monta päivää ja nälkäisiä, hevoseni laihtui silmissä tämän kesän laidunkaudella
-kenttää ei lanata eikä muut siivoa hevosten paskoja
-kehuttiin että maastoja on pilvin pimein, ja aina lähtee joku näyttämään kun vain kysyy - no ei todellakaan. suurimpiin osiin piti kävellä asfalttitietä vähintään pari kilometriä, jossa kulki kohtalaisesti autoja, ja tuolla asuttiin puoli vuotta ja kolme kertaa kävin muiden kanssa maastossa. jälkeenpäin sain aina kuulla miten muut olivat tehneet monen tunnin maastolenkkejä eikä minua edes pyydetty mukaan, ja kun itse kysyin ei mikään päivä muka käynyt vaikka itselle olisi käynyt mikä vain.
-varustehuone pieni koppi, monen hevosen tavarat tungettu paikkaan, jossa mahtuisi säilyttämään 2-3 hevosen kamat. loimet kuivatettiin samassa paikassa satuloiden kanssa. loimet roikkui koukuista naulakoissa suitsien ja satuloiden edessä.
-monesti jätettiin ilmoittamatta koska opettaja on tulossa pitämään tuntia, kiva huomata että "ai se kävi eilen, eikä minulle ilmoitettu taas mitään!"
-kaikkea luvattiin tehdä (esim. juurikin tuo kentän lanaus) mutta mitään ei saatu aikaiseksi.
-kun irtisanoin itseni, tallinomistaja veti hernerokan nokkaansa, ei tervehdi ja aloitti mykkäkoulun. Aikuismaista!

Viimeisessä paikassa pitäisi vielä olla kuun vaihteeseen, sitten luojan kiitos pääsen pois. Nyt hevoseni muuttaa ystävättärelleni 50km:n päähän, mutta mieluummin ajan sen sata kilometriä päivässä, kun tiedän että hevoseni hoidetaan ja ruokitaan oikeasti miten olen pyytänyt!

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   15.9.12 07:38:28

Itselle ei ole tullut mieleenkään että joku omistaja putsaisi vesi- tai ruokakuppeja, sellaista ei ole meillä ikinä tapahtunut. Enpä ole nähnyt kenenkään edes vilkaisevan niitä. Minä pesen ja huollan.

Loimen ripustaa se joka sen riisuu - jos omistaja/hoitaja paikalla niin hän. Varusteista vastaa omistaja, minä autan sekä lainaan omiani ellei hän siihen kykene esim sairastuttuaan.

Vaivat hoitaa sopimuksen mukaan omistaja, käytännössä minä. Palvelualttiutta se koettelee (ihmistä kohtaan) jos ei hevosta kiinnosta tulla hoitamaan kun vaikka on kipeenä ettei voi ratsastaa, tekstataan vaan että 'kiire en ehdi tallille'... ja tietävät etten minä kaveria jätä, vaan hoidan niin ei tarvitse edes pyytää (jotten kehtaisi laskuttaa).

Tallinpitäjille pitäisi olla jotain jälkiasennettavia selkärankoja myytävänä, en vaan osaa pitää puoliani :D

Tiedän että burnout tästä joskus vielä tulee, eli pitäisi fiksuuntua ajoissa.

Lähettäjä: sahalaitapippuri 
Päivämäärä:   15.9.12 07:41:13

Ja mainittakoon, että jokaista paikkaa olen käynyt katsomassa, kysellyt siellä olevilta ihmisiltä, että millainen paikka, ja vaikuttanut oklta ja homma toimii.

Ehkä olen niin kranttu, etten siedä tuollaista, etenkin kun hevosellani on ollut mahahaava, ja ruokinta-ajat ei saa heittää. Jokainen tallinomistaja on ollut tästä tietoinen, ja luvattu niin säännöllinen, niin säännöllinen ruokinta. Ja vuokrat ei ole mitään halpoja olleet. Totesin että seuraavan hevosen kun ostan, se on saatava omaan pihaan niin saan mieleisen hoidon, ja jos jokin mättää niin voi katsoa vain peiliin.

Päivämäärä:   15.9.12 09:06:34

Eihkön jokainen tallintekijä puhdista suurimmat paskat sieltä kupista ennen kun sinne ruokaa laittaa. Mutta voihan sen kupin jättää puhdistamatta esim. aamulla ja jättää mulle puhdistettavaksi kun tulen illalla, jos se mun heppa sattuu sinne kakkimaan vielä ulosvientiä odotellessa. Aika usein ne taitaa paskoa ruokien jälkeen.

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   15.9.12 09:46:53

Kamalia juttuja:(
Tuntuu ettei noissa paikoissa edes todella pidetä hevosista, niin miksi sitten pitää edes asiakkaita.
Ei tulisi nukuttua hyvin öitään, jos jotain eläintä kohtelisi huonosti,ihan sama kuka sen eläimen omistaa, niin eläin ei siihen itse voi vaikuttaa.

On mukava mennä illalla nukkumaan, kun tietää, että kaikilla hevosilla on hyvä, turvallinen olo, heinää edessä, juomavettä ja pehmeä puhdas peti.

Itse hoidan tallipaikkalaisen hevoset vähintään yhtä hyvin, kun omatkin, enkä voi ymmärtää, että noin paljon voi olla sadistista hevosenkohtelua tallilla:(

Kyllä pitäisi olla itsestäänselvä asia, että jos ottaa vastatakseen toisen ihmisen hevosen hyvinvoinnista, niin silloin siitä myös huolehditaan, että ainakin hevosella on perusasiast hyvin huolehdittu, sitä kohdellaan rauhallisesti ja ystävällisesti.

Päivämäärä:   15.9.12 10:25:11

Kardemumma - sun ehkä ei tarvitse yöunia näiden tarinoiden vuoksi menettää eikä noin kiillottaa omaa sädekehää :). Valtaosalla talleista hoito on vähintäänkin asiallista, hevosista tykätään ja silti monesti ihmiset keksii tarinoita joita sitten paisuttelevat... perimmäinen syy että joku ei tykkää jostakin (ihmiset toisistaan siis) mutta sitä ei haluta sanoa lähdön syyksi.

Paljon pahaa olen talleista kuullut ja tiedän itse että liioiteltuja juttuja monet, kaikki on ollut ok kunnes asiakkaalle on jostain huomautettu ja hän suuttunut -> ei ole kiinnostunut hevosen oloista mutta ei kehtaa sanoa suuttumisensa oikeaa syytä. Fiksu ei niin erehdy tallia katsastaessaan että kamalaan vie, vastuullinen ei jää jos muka hengenvaarallista on touhu, sosiaalisesti älykäs ei juorua ja kohkaa asioista.

"...hevosilla on hyvä, turvallinen olo, heinää edessä, juomavettä ja pehmeä puhdas peti." <- täysin perussettiä, ei mainitsemisen arvoista. Joku 'sadismi' on varsin poikkeuksellista tosin ei mahdotonta, hevosten hoitajilta. Piittaamattomuus, laiskuus, osaamattomuus, rahan puute, sopimattomat tilat, osaamattomuus - sama lopputulos jota voidaan yrittää värittää tällä 'hevosrakkaus' / luonnonmukainen hoito- puheella.

Enkä nyt tarkoita ettet juuri sinä hoitaisi hyvin tms, vaan että juttuja väritetään ihan ei-hevosiin liittyvistä syistä paljonkin, esim tallinpitäjän äärimmäisen miellyttävä luonne sekä edullinen kk-hinta saa sietämään saastaisia, jopa vaarallisia tarhausolosuhteita yms kun taas jostain toisesta puhutaan pahaa ilman oikeaa syytä, vain koska on oltu joskus jostain ehkä eri mieltä, tai tultu ojennetuiksi vaikka sääntöjen rikkomisesta tai maksujen laiminlyönnistä...

Puheisiin kannattaa aina suhtautua varauksella, ne kertoo puhujasta monesti enemmän kuin puheiden kohteesta.

Päivämäärä:   15.9.12 10:38:46

Ja sitten on oikeasti niitä paikkoja joissa se perushoitokaan ei vaan toimi. Ja myös tallinpitäjissä niitä joista "juorut" pitävät paikkaansa.

Maailma ei ole mustavalkoinen paikka, siis että kaikki asiakkaat on hulluja ja tallinpitäjät äärimmäisen tervejärkisiä.

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   15.9.12 10:56:58

talli: totta tuossakin.En minä yöunia menetä, kun tiedän asiat hyvin hoitavani, ihmettelyni lähinnä oli retorinen, ja koski sitä epäoikeudenmukaista hevosen kohtelua.

Jos tallipaikka täysihoidolla ja kaikilla "herkuilla" olisi 100e/kk niin tuskin olisi paljon valittajiakaan missään;-)
Mutta kyllä näissä jutuissa on luettavissa ihan sadistisiakin asioita, jos sille hevoselle kostetaan se, ettei pidetä sen omistajasta.
Johtuneeko siitä, että tallinpitäissä on niin paljon empatiakyvytöntä porukkaa?
Hyvä asia on tämä uusi laki tallinpidosta ja sen vaatimuksista, että pikkuhiljaa ajan mittaan, toivon mukaan niitä surkeitakin paikkoja alkaa kadota, ei valvonnan, mutta ilmoitusten ja sitä seuraamien tarkastuksien takia.
Valvontatarkastuksiahan tuskin on mahdollista näillä resursseilla järjestääkään, että kyllä ne ilmiantojen perusteella ne olosuhteet sitten tutkitaan.
Tallivuokrathan on aivan liian alhaisia, eikä täysihoitotallin pitämisellä kukaan pelkästään voi suomessa tullakaan toimeen, harrastushan se vaan usealle on.

Päivämäärä:   15.9.12 11:29:44

kardemumma: sen ei kuuluisi olla vain harrastus. nimenomaan nämä harrastemielessä puuhaavat monesti ihan hyväntahtoiset on hevosille niitä vaaarallisimpia.

Et näköjään suostu uskomaan että ihmiset tykkää puhua, keksiä juttuja, kaikki ei aina ole ihan mitä kirjoitetaan. Ei niille hevosille todellisuudessa juuri missään kosteta jos omistaja on hölmö, se on vaan sellaista mustamaalaamista useimmiten kun ei haluta sanoa että fudut tallilta tuli (taas) kun en viitsinyt käyttäytyä / maksaa.

Ja ei ne muut tallinpitäjät kuule sen empatiakyvyttömämpiä ja sadistisempia yleensä ole kuin sinä itsekään. Jos pitää muiden pahuutta päivitellä itseään korostaakseen kannattaa vilkaista ihan rehellisesti sitä omaa talliympäristöä ym, että josko sitä kohentamalla saisi itsetuntonsakin kohdalleen...

Minä tulen täysihoitoa tarjoamalla toimeen, en leveästi mutta kuitenkin. Eli mahdollista sekin on, vaikka todella en ole varmaan keskivertoa mitenkään parempi tällä alalla.

Päivämäärä:   15.9.12 11:34:24

Niin ja se jäi että usein suuret epäkohdat johtuu suuresta epärealismista alalle ryhdyttäessä. Tämä homma oikeasti vaatii paljon rahaa ja se ei saa olla edes niistä vuokranmaksuista kiinni, ajoittain joutuu investoimaan enemmän kuin rahaa tulee sisään. Tässä ei ole vapaapäiviä ellet palkkaa tuuraajaa. Eikä ehkä sittenkään - palkollisen on lupa sairastaa, yrittäjän ei. Ne hevosten heinät ym on maksettava ennen kuin omat tarpeet.

Liian mukavat ihmiset ei tässä hommassa pärjää ja jaksa, pitää olla vähän luonnettakin, jotta todellinen tasa-arvo ja arkirealismi toteutuu.

Lähettäjä: harmi 
Päivämäärä:   15.9.12 12:39:25

Meillä pakon sanelemana tänään paluu tallille, jossa on puutteita..Vaihtoehtoa ei ole, koska tällä seudulla ei ole toista täysihoitotallia. Nyt ollaan oltu koko kesä tähän saakka yhteislaitumella ja olo on hyvä sekä hevosella että meillä omistajilla.

Viime talvesta jäi kyllä huonot muistot ja pelottaa palata.

Alku oli hyvä mutta pian alkoi tulla epäkohtia esiin;

Tarhat oli aivan paskassa ja saviset. Niitä ei siivottu edellisen talven jäljiltä
No pitkällinen rivihän siitä seurasi..

Vettä ei saaneet hepat koko talvena ulos ja sisälläkin oli vain tosi likainen pieni ämpäri. Tallin puolesta ämpäriä ei pesty. Joten pesimme itse päivittäin ja juotimme myös hevosen päivällä.. Olisin halunnut juottaa kaikki tallin hevoset mutta 20 hevosen juottaminen olisi jo vienyt liikaa harrastusajastamme.

Tallin omistajan tytön, jonka vastuulla hevoset ovat, teki myös toista työtä, josta johtuen hevoset saivat aamuheinät ulos ennen klo 6 ja päiväheinät vasta tytön palattua töistä klo 17.00. Tässä välissä ei mitään! Joten ajoitimme tallikäynnit päiväsajalle ja ruokimme itse tässä välissä. Pian huomasimme ilman eri korvausta ruokkivamme kaikki hevoset!

Illalla otettiin märkä loimi pois ja aamulla sama loimi märkänä takaisin selkään! Eli alomme iltaisin itse käydä vaihtamassa kuivan loimen oveen valmiiksi...

Kerran hevoseni oli päivän ulkona ilman loimea 28 asteen pakkasessa.
Tyttö ei ollut omien sanojensa mukaan JAKSANUT loimea pukea. Maksoin kuitenkin hoitomaksun päälle päivittäinloimitusmaksusta
kuukausittain.

Ja muutaman kerran sain tytön kiinni siitä, että hevoseni oli ollut koko yön ulkona. Siis ilman sitä vettä.

Ja se kohtelu, jota sai osakseen se vuokralainen, joka oli uskaltanut kertoa epäkohdista varsinaiselle tallinpitäjälle, tämän tytön äidille!
Äitihän ei tiennyt tytön huonosta hoitamisesta mitään. Tyttö sai väännettyä äidillleen asiat omaksi edukseen, eikä tätä vuokralaista uskottu. Tytön jäätävä kohtelu asiakasta kohtaan oli kamalaa katsottavaa. Ja tämän vuokralaisen hevonen sai vielä kammottavampaa kohtelua.. kaksi kuukautta kestivät ja muuttivat sitten etelämmäksi ja kunnon tallille.

Kaiken huippu oli sitten joulun jälkeen heinän kunto. Ihan pöllysivät paalit mustaa pölyä! Ja kaikki hevoset tallissa yskivät. Hommasin sitten omat heinät mutta koko kevään syöttivät muille näitä homepaaleja.
Omista heinistä huolimatta maksoin täyden hoitomaksun...

Näitä asioita riitäis kerrottavaksi enemmänkin..

Pakko on palata , ei ole vaihtoehtoa. Positiivinen asia kuitenkin on se, että oman tallin rakennuslupa on vireillä!!

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   15.9.12 12:43:44

Aina löytyy vaihtoehto.. Haluaako sitten tinkiä omasta ajastaan, pidentää ajomatkoja vai haluaako tinkiä hevosen terveydestä ja turvallisuudesta.. se on oma asia.

Lähettäjä: töissä 
Päivämäärä:   15.9.12 13:18:55

Minä vaihdan kohta tallia siksi etten jaksa tallinpitäjän lapsellista käytöstä enää hetkeäkään. Jakelee ihmisille turhia porttikieltoja, puhuu asiakkaista paskaa, puuttuu asiakkaiden asioihin liikaa ja ilkeään sävyyn (kengitys, loimitus, treeni, ruokinta ym). Esimerkiksi loimittaa (salaa) suokkia omalla loimellaan vaikka asiakas haluaa sen ulkoilevan ilman. Vähentää erään kisahevosen kauroja puoleen (salaa) koska hänestä se on hankala taluttaa. Kieltää omistajilta kaikki vuokraajat, hoitajat, liikuttajat, tietyt eläinlääkärit, ratsuttajat ja kengittäjät.. Yleisestikin kitisee kaikesta ja on jatkuvasti oikeudessa milloin mistäkin asiasta. Kaikki muut ovat aina väärässä ja hän oikeassa (mainittakoon että on harrastaja).
Kokopäivätarhaus on eläinrääkkäystä ja hevosen pitäminen kesäsateessa ilman loimea myöskin rikos.. Vähän aikaa sitten kun oli +10 astetta ja tuuli niin käski kahden tunnin tarhauksen jälkeen hakea hevoset sisälle ettei niille tule flunssa.. Hänellä on kuulemma paremmat pohjat kuin naapuritallilla tai hartwall areenalla, ei ymmärrä miksi pitäisi hoitaa tai vaihtaa (kamalampia en ole nähnytkään) Ihan ääliömäisiä periaatteita hevosten hoidosta ja se jatkuva haukkuminen ja paskanjauhaminen tekee mut hulluks vaikka ei hauku minua vaan muita. Minua yksinkertaisesti hävettää ihan sikana hänen puolestaan! Itse olen ammattilainen joka tekee tätä täydellä sydämellä mutta työpaikka on vaan pakko pistää vaihtoon koska en enää pysty seisomaan tämän tädin touhujen takana. Asiakkaat valittaa ja äänestävät jaloillaan. Pitävät minusta mutta eivät hänestä. Tyhjiä karsinoita on vaikka muille jakaa.. Eikä mikään koskaan muutu.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.9.12 15:02:45

Minullakin hevonen joka paskoi juomakuppiinsa kun oli tapana paskoa aina samaan kohtaan karsinassaan. Aina sai sitä siivota ja hyvä keino oli kun laitettiin yhdessä tallinomistajan kanssa rautaputki poikittain juomakupin eteen niin ei pääse paskomaan kuppiin enää.

Lähettäjä: ajatuskatko 
Päivämäärä:   15.9.12 15:20:26

Minusta tallityöntekijän tehtävä on siivota ruoka/juomakuppi mikäli hevonen on siihen kakannut. Mutta normaalit sotkut, esim. pellava, kuuluvat mielestäni omistajien siivottavaksi: hevonen kyllä syö ja juo ja tuskin sairastuu pelkistä ruokasotkuista...

Lähettäjä: Selväpyy 
Päivämäärä:   15.9.12 15:44:49

Muutin hevoseni pois hyvämaineiselta isohkolta yksäritallilta, koska vuokra vain nousi ja taso laski.
Mutatarhat (omistajat siivosivat itse), vesiastiat tarhoihin oli omistajan itse hommattava ja vesi kannettava matkan päästä, kenttä ratsastuskelvoton, heinä huonolaatuista, puuceessä ei kansi mahtunut kiinni kun sitä ei tyhjennetty tarpeeksi, rottia vlisteli, linnut paskoivat hevosten päälle karsinoissa, karsinat täytyi itse pestä (vuosipesu), tallivuokraa ei alennettu vaikka hevonen olisi ollut yötä päivää laitumella (eli ei vaatinut tallityöntekijältä yhtään mitään, ei myöskään heinää), laitumellekin oli vesi itse raahattava, laitumella ei välillä kulkenut langoissa sähkö. Vaarallista rojua pitkin tallipihaa lähellä hevosten kulkureittiä, roskikset pullistelivat, sotkuinen ympäristö, koirat kuseskelivat ulkona säilytettäviin avattuihin heinäpaaleihin...

Oli pakko äänestää jaloillaan. Tilalle tulikin laadukas, ja edullisempi, siistimpi ja kaikinpuolin turvallisempi talli.

Lähettäjä: O: 
Päivämäärä:   15.9.12 15:51:42

talli: ...vaan että juttuja väritetään ihan ei-hevosiin liittyvistä syistä paljonkin, esim tallinpitäjän äärimmäisen miellyttävä luonne sekä edullinen kk-hinta saa sietämään saastaisia, jopa vaarallisia tarhausolosuhteita yms kun taas jostain toisesta puhutaan pahaa ilman oikeaa syytä, vain koska on oltu joskus jostain ehkä eri mieltä, tai tultu ojennetuiksi vaikka sääntöjen rikkomisesta tai maksujen laiminlyönnistä...

Itse en lähtenyt tallilta ovet paukkuen, vaikka siihen tallinpitäjä käytöksellään pyrkikin. Huojentunut olen, kuukausi oli yksi ikävimmistä kokemuksista tallilla. Tallinpitäjä, joka on erittäin miellyttävä ja pidetty, kuukausihinta edullinen -> monet viihtyivät, niin itsekin. Suljimme silmämme monelta epäkohdalta, mistä varmasti jos olisi ollut kalliimpi paikka, olisi tullut huomauttamista. Mutta tallinpitäjän kanssa ei voinut olla eri mieltä, tuloksena joko se, että tallinpitäjän reakoi itkemällä ja olemalla marttyyri. Tai sitten kuten kanssani käytös oli niin ala-arvoista, että hämmästyin, tuntemani tallinpitäjä oli kuin toinen ihminen, millaiseksi olin hänet luullut. Itsekään en ole virheetön, mutta ansiottomana pidin kyllä kohtelua, asiat väännettiin joko tarkoituksella tai vahingossa. Luottamus on osittain karissut tallinpitäjiä kohtaan, olen varauksellinen.

Päivämäärä:   15.9.12 16:25:02

O: muista että ihmisiä tallinpitäjät on kuin muutkin, jokaisella omat kummallisuutensa eikä kaikilla samat. Ei sen luottamuksen pitäisi mennä kuin sitä kohden joka on sen rikkonut, muuten ehkä sitten oma katsanto vaan muuttua hieman kyynisemmäksi :)

kardemumma: en väitä että VAIN siksi valitetaan että itse on tyhmäilty ja sitä peitellään, vaan että sekin syynä on otettava huomioon sekä ihmisten ajoittainen pahanpuhumisen hinku. Itse jos muodostaa mielipiteen, tai mistä ei tarvitse muodostsaa niin antaa olla ja vastailee vaan hmm, jaa, sepäs oli... kun eipä näkemättä voi todella tietää onko perää moitteissa. Vai esim henkilökemiajuttuja taustalla. Tietenkin on niitäkin joissa on moitteet aiheesta, ja jopa miedommat kuin ansaitsisi.
Sädekehän kiillottamisella tarkoitan että hyvä perushoito on se mitä useimmat tallit tarjoaa, ei sitä tarvitse erikseen mainita.

Kunpa kaikki ihmiset oppisi keskustelemaan niin monelta väärinkäsitykseltä vältyttäisiin. Itse mukaanlukien :)

Lähettäjä: lololl 
Päivämäärä:   15.9.12 18:15:03

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 13.9.12 16:19:06

bgh, no mutta ei tietenkään aina joutuisi vaihtamaan villaa sisätoppaan, vaan jos on yhtäkkiä tullut kylmempää ilmaa. Jos tänään on -1 ja huomenna -10, ihan yllättäen, eikö muka silloin voisi vaihtaa yhtä loimea? Ei siis jatkuvaa vaihtelua vaan kylmyyden mukaan. Yhtään lisää loimea en hanki, niitä on jo 15...

///tässä taas yksi.... mites jos on vaikka 20 hevosta tarhattavana, kaikille pitäisi sisäloimi vaihtaa toiseen sitten kun niitä pakkasia tulee (eli tammi-helmikuussa joka päivä) ja sitten vaihtaa illalla ne sisäloimet TAAS? ihan oikeasti? tekisitkö itse? ajatelkaa aivoillanne te kitisijät

Lähettäjä: Jut 
Päivämäärä:   15.9.12 19:27:30

Mä en jaksa siivota sellaisen hevosen ruokakuppia, joka paskoo siihen joka yö tai aamu. Se on ylimääräinen työ ja meillä itse asiassa sovittu, että ruokakipot kuuluu hevosen omistajalle.. Otan isoimmat pois, jos huomaan paskat, mutta jos on niin tyhmä hevonen, että paskoo ruokakippoonsa, niin siitä vaan. En edes ottaisi sellaista hevosta talliini, jos tietäisin asian ennakkoon. Se nyt vaan on niin.

Lähettäjä: O: 
Päivämäärä:   15.9.12 21:08:10

talli: minkä alan koulutus sinulla on? Mielipiteesi vaikuttavat siltä, että olet opiskellut muutakin kuin hevosalaa. Ihan mielenkiinnolla olen lukenut näkemyksiäsi ja niissä on paljon sellaista, mitä esimiesvetoisessa työssä joudutaan käymään läpi.

Päivämäärä:   15.9.12 21:13:21

Elämänkoulua ja sitäsuntätä :)

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   16.9.12 11:35:26

Asun nyt tallilla, jossa on täysihoito ja suht. kallis tallivuokra, kun ollaan pääkaupunkiseudulla. Hevoset tarhaa puoli päivää isohkoissa, mutta osittain tai kokonaan mutaisissa tarhoissa. Tarhan koko on hyvä lähes ½ha, mutta muta-aikana tarhat aivan toivottoman mutaiset...

Tallissa 2,5x2,5 kokoiset karsinat tosikorkeilla väliseinillä ja juoma-automaateilla. Mikään ei pelaa täydellisesti, mutta kaikki hevoset saavat vettä kupeistaan ainakin 363päivää vuodessa. Kenttä on iso, mutta pohjassa on parantamisen varaa. Maneesi sen sijaan on pieni ja muistuttaa teollisuushallia. Estekalustoa on suht. reilusti ja maastojakin on jonkun verran.

Tallinomistaja on usein hapan, mutta erittäin asiantunteva ja järkevä. Loimet ja suojat laitetaan ulos ja otetaan pois ilman erillistä korvausta ja kaikille on piemähkössä satulahuoneessa iso kaappi ja kaksi satulapaikkaa. Kuivatusmahdollisuudet ovat minimaaliste, mutta molemmissa talleissa kuivatuskaappi.
Pesuboxista tulee myös lämmintä vettä. Ruuasta eikä turpeesta pihistellä, mutta kauraan ovat joskus linnut ja hiiret erehdyksessä paskoneet.

Älyttömän siistiä ei missään nimessä ole, mutta voisi olla paljon huonomminkin, mikään talli ei ole täydellinen tai sitten talli on vain muuten liian kaukana tai kallis.

Lähettäjä: Kukko 
Päivämäärä:   17.9.12 17:31:28

Minä en ole lähtenyt ovet paukkuen mutta lähdin, koska tilanne tallilla meni kestämättömäksi. Irtisanottuani paikan (monesta ilmenneestä epäkohdasta johtuen), hevoseni karsinaa ei enää siivottu eikä kuivitettu. Kun tulin työmatkalta ja näin tilanteen, oli peli sillä selvä. Vein hevoseni seuraavana päivänä "hätämajoitukseen" toiselle tallille.

Jälkeenpäin kuulin että hevoseni tarhattiin tarkoituksella paskaisimpaan ja huonoimpaan tarhaan, tallinpitäjä halusi "paljon harmia sille pskalle". Eikä tarhausajallakaan ollut väliä, "ei se oo niin justiinsa ton kaakin kanssa". Muut pääsivät iltaruokinta-aikaan talliin, omani seisoi talvimyrskyssä vielä 22 kun tulin antamaan yhdet lääkkeet. Oli kuulema unohtunut, pihalta oli sammutettu valot eikä pimeästä näkynyt. Ei tyhjä boksikaan näkynyt ruokkijan silmään.

Ruokia ei annettu (muut saivat ne tallinpitäjän puolesta automaattisesti) jos en ollut tehnyt niitä omakätisesti valmiiksi boksin oven eteen.

Loimi viskattiin vesiboksin nurkkaan, ei viety kuivaushuoneeseen niinkuin muiden hevosten loimet.

Satulahuovat ja upouusi satulavyö hävisivät. Joskus joku huopa löytyi märkänä ja hokkikengillä puhki tallottuna jostain karsinasta.

Eikä tämä ole pahanpuhumisen halua vaan karua totta. Tilanne muuttui tuommoiseksi vähän kerrassaan. Vuokra oli alueen markkinoiden mukainen eikä edes halvimmasta päästä. Ja maksoin sen ajoissa.

Hevoset ja ihmiset olivat tallinpitäjälle eriarvoisia. Onneksi tuo aika on kaukana takana ja tiedän sen ihmisen olevan yksi mätämuna. Episodi opetti minut varovaisemmaksi. Kaikki muut tallinpitäjät ovat olleet asiansa hoitavia ja kunnollisia.

Päivämäärä:   17.9.12 17:57:40

Kukko, hyvä ettet antanut yhden huonon kokemuksen myrkyttää mieltäsi koko ammattikuntaa vastaan :)

Luulen että ns hevoselle kostaminen kaikessa sairaudessaan ja naurettavuudessaan on sentään todella harvinaista, eikä tulisi yhdellekään vähänkään ammattimaisesti suhtautuvalle tai henkisesti terveelle mieleenkään - saati jos mitään kostettavaa ei ole. Itse olen kyllä hoitanut maksamattomien ja ikävien vuokralaisten elukat aivan kuten muutkin, ne on muut keinot joilla ns oikeutta tulee hakea (jos se edes on sen väärti).

Lähettäjä: mop 
Päivämäärä:   17.9.12 21:29:20

Lähettäjä: ss
Päivämäärä: 14.9.12 14:52:40

olen, eräästä tunnetusta ent. sipoolaisesta, nyk helsinkilöisestä pikkutallista östersundomissa. Syitä ei tarvine erikseen eritellä.

---

samasta lähin.

Päivämäärä:   17.9.12 22:51:46

mop, alkaa jo kiinnostaa, että mikä siellä tallilla sitten mätti?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.12 08:42:26

mm, jos tallissanne on todellakin 2,5x2,5 karsinat, niin iso remontti tiedossa vuoden sisällä, 2014 alusta niissä saa pitää vain poneja.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.9.12 10:52:28

Itse lähdin tallista kyllästyttyäni kuulemaan kaupungilla kiertäviä perättömiä juoruja niin itsestäni kuin muista tallilaisista, tallilla kuulin samoja juoruja niistä jotka eivät olleet paikalla/olivat lähteneet tallista hevosineen. Tallinpitäjä haukkui lähteneet ja heidän hevosensa jokaiselle joka jaksoi sekunninkin kuunnella.
Ruokinta ei toiminut, koska tallinpitäjän mielestä hevosille tuli riittää kaura+kivennäinen illlalla. Aamulla ei "ehditty" ruokkia hevosia. Todella "mukava" yllätys mahahaavaisen hevosen omistajalle, joka selvisi vasta kun oli oltu muutama kuukausi. Ja siis kannoin omat rehut talliin, koska oli sovittu karsinapaikkaa kysyessä, että hän antaa hevoselleni aamuin illoin myslit jos ne itse tuon. Loppujen lopuksi oma hevoseni söi kauraa, joka ei sille sovi, ja myslit meni tallinpitäjän ponien suuhun.
Tarhat oli kuraisia, aidat repsotti ja naapurit huonosti valittuja.
Suolakiven piti kuulua tallivuokraan, itse ne ostin.
Loimia ei suostuttu käyttämään, jos satoi tai oli kylmä, hevoset jäi sisälle, jolloin ei karsinoita siivottu, kun hevoset hoidettiin karsinoissa. Ainoastaan kengittäessa hevosen sai laittaa ulos katokseen kiinni.
Kerran erehdyin illalla loimittamaan hikisen hevoseni fleesellä, jonka iltatallia tekevä tallinpitäjä lupasi hövelisti ottaa aamulla pois. Hevosella oli seuraava päivä vapaana koska olin itse pitkää vuoroa töissä. Menin siis sitä seuraavana päivänä tallille, missä löysin hevosen seisomassa tarhassa kurainen ja repaleinen fleese päällä, kun tallinomistaja oli keksinyt mainion idean ja laittanut oman poninsa joka repi aina kavereiltaan riimutkn rikki, hevoseni kanssa samaan tarhaan. Poni oli myös potkaissut hevostani jalkaan, ja oma hevoseni ontui siitä hyvästä pitkään. Voin sanoa että se ei muuta vaatinut, tein U-käännöksen, hain kopin ja kuskasin hevoseni ystäväni pihattoon hänen islanninhevostensa joukkoon. Johan alkoi loimitus ja ruokinta toimimaan niin kuin kuului. Nykyisin hevonen on jo mullan alla, mutta kyllä jäi niin suuret traumat itselle, että seuraava hevonen joka kenties joskus tulee, tulee omalle pihalle. Saampahan valittaa sitten peilikuvalle jos on valittamista.
Tallilta lähdön jälkeen opin myös erään asian, jota nuorena ja sinisilmäisenä en tajunnut. Kaikki on parempi olla mustaa valkoisella ja maksut hoitaa pankin kautta kuitin saamiseksi. Tallinpitäjä kun halusi aina tallivuokran käteen, niin oli helppo haukkua jälkeenpäin että heitti meidät ulos kun en muka maksanut talivuokria.
Nykyisin tuolla tallilla ei ole yhtään vuokralaista, mitä tallinpitäjä ihmettelee suureen ääneen. Kyllä sitä niille 390 eurolle nyt edes jotain vastinetta haluaa, muutakin kuin katoavia tavaroita ja rehuja.

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   18.9.12 14:15:01

Ovet paukkuen ei lähdetty, mutta ripeästi kuitenkin. Nuori (alle 30-v) tallinpitäjä ja omastamielestään melkoinen guru. Ruuat tuppas unohtumaan vähän liian usein (myös muiltakin hevosilta) ja ilmapiiri kireetä, karsinoihin lisättiin vaan kuiviketta (järkky löyhkä kun kaivamaan alkoi), tarhat siivoamatta ( vaikka talkoitakin ehdoteltiin), jokapaikka kaaoksessa ja vaarallisia esineitä pitkin pihoja ( välillä myös tallin käytävillä levällään ja useamman päivän putkeen). Kesähelteellä vesiä ei viitsinyt letkulla kovin hanakasti laskea hevosille ja saavin puhdistaminen oli sitten jo käsittämätön käsite. Hevoset alkoivat laihtumaan, joten autoon ja asialliseen "aikuisen" ammattilaisen talliin..... huoh nyt kaikki hyvin

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   18.9.12 15:06:16

Aina se ei ole työntekijästä kiinni. Meillä annetaan tallinpitäjän toimesta hädin tuskin riittävä aika perustöiden tekoon, eipä jää aikaa "ylimääräiselle". Ei se niinkään voi mennä että työntekijä ottaa persnahastaan ajan ja palkatta korjailee aitoja jne.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   18.9.12 18:43:57

en minäkään uskonut ennenkuin itse koin. aivan mielettömän mukava ja höveli bling bling tallinomistajatar, jonka sanoihin luotin ja kesäisen kaunista tallia katsastin. vähän ihmettelin kun muut asiakkaat välttelivät katsettani kun moikkailin heitä esittelykierroksen aikana. no, kyllähän sitten tuli selväksi vähitellen, että omistajatar on ehkä hieman haavemaailmoissaan ja tosissaan uskoo, että heinä on hyvää, kuiviketta on tarpeeksi ja ilman vettä tulee toimeen, puhumattakaan kaikesta muusta. tallilaisest tukivat toisiaan, tekivät tallia, hankkivat heiniä ja kuiviketta ja ties mitä, kunnes yksi toisensa jälkeen otti hatkat. en usko että omistajatar vielä tänäkään päivänä ymmärtää, miksi asiakkaat häipyivät ja miksi kaikkien kanssa tuli vähän riitaa...hän kun ei suostunut takuuvuokraakaan maksamaan ilman tappelua,

Lähettäjä: Tinna 
Päivämäärä:   18.9.12 19:05:21

"Merkitystä on silloin jos oikeesti joku tarttuva tauti tallissa (pääntauti, herpes)."

!!!

Merkitystä on ENNEN kuin tallilla on joku tarttuva tauti. Ei kukaan navetan, sikalan tai vaikka kanalan omistava tai sellaisessa työskentelevä raijaa paskoja ja ruokia samoilla työkaluilla ja astioilla. Talleilla on pahoja puutteita hygieniassa ja usein pärjätään joten kuten ilmankin, mutta kyllä monelta ongelmalta olisi vältytty, jos kaikki osaisivat edes tallihygienian alkeet.

Ei ravintolan keittiössäkään käsiä pestä vain silloin, kun kokilla on ripulitauti päällä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.12 19:42:06

Mun mielestä ainakin on aika törkeetä ratsastaa toisen hevosella, vieläpä käyttää tunneilla ilman lupaa!

Lähettäjä: Kukko 
Päivämäärä:   18.9.12 22:59:06

Täytyy vielä mainita, että tunnistin tästä topikista oman tallinpitäjäni from hell. Joku toinenkin on näemmä avautunut kokemuksistaan. Hänellä on ollut paljon asiakkaita. Ja yllättävän monet "niin ärsyttäviä" että ovat lähteneet hänen talliltaan pois... ;-)

Mutta kuten jo sanoin, hän on onneksi vain inhottava poikkeus, suurin osa tallinpitäjistä on mukavaa porukkaa joille hevosen hyvinvointi on kunniakysymys.

Päivämäärä:   18.9.12 23:47:28

Kuka tallinomistaja oikeasti väittää, että paskaa ja heinää voi turvallisesti kuljettaa samalla kärryllä tyyliin vie paskaa mennessäsi ja tuo heinää tullessasi? En ikinä veisi hevostani sellaiseen paikkaan. Eipä ole sitten ihme, että näitä mahavaivaisia ilmaantuu aina isompi joukko samaan talliin. Ja ihovaivaisia myös.

Lähettäjä: Himppu 
Päivämäärä:   19.9.12 11:44:46

Huh mitä kokemuksia. Paljon olen itsekin hevosteni kanssa nähnyt ja yhden ihmisen kanssa meni hevosenhoidossa niin paljon näkemykset ristiin, että vaihdoin paikkaa.
Hänen tallillaan oli tapana hoitaa hevoset omistajan pärstäkertoimen miellyttävyyden mukaan.

Nyt hevoset omassa tallissa eikä satunnaisista ongelmista voi syyttää muita kuin itseään.

Meillä on aina ollut heinäkärryt erikseen heinävarastossa ja lantakärryt erikseen. Ja pesuletku jolla vesipestävät lantakärrytkin saa tarvittaessa puhtaammaksi.

Hangolla heiniä, talikolla lantaa. Kullekin työlle omat työvälineensä.

Jonkun mielestä voi olla turhaa hifistelyä mutta meidän tallissa perussääntö.

Lähettäjä: Tinna 
Päivämäärä:   19.9.12 12:05:50

No kyllä Himppu tuo pitäisi olla ihan joka tallissa perussääntö.

Nykyisinhän tallit pitäisi pyrkiä myös suunnittelemaan niin, että ruoka- ja lantalinjat eivät leikkaa. Eli että heinää ei asu lantalan vieressä ja lannat siis kulje heinävaraston tai muun ruokavaraston läpi tms.

Lähettäjä: ppppple 
Päivämäärä:   19.9.12 13:41:11

Toisaalta lohduttavaa ettei ole yksin kokemuksiensa kanssa, toisaalta säälittää että kajahtaneita tallinpitäjiä löytyy noinkin paljon..
Toki asialla on aina kaksi puolelta, mutta jos asiat kärjistyvät sen takia, ettei tallinpitäjää satu jonkun naama miellyttämään tai asiakas haluaa toimia omalla tavallaan, tai eri asiakkaille on eri säännöt on tallinpitäjä väärällä alalla. Ammattilaisuus punnitaan juuri siinä, että osaa pitää mölyt mahassaan tarvittaessa.
Niin kauan kun hevonen voi hyvin, sitä ei hakata, varusteet sopivat ja treeni ei ole liian rankkaa, on aivan sama uskooko hevosen omistaja tai tallinpitäjä menninkäisiin vai ufoihin, hevosen omistaja sen hevosen omistaa ja päättää miten sitä käsittelee.
Ei tallinpitäjällä ole oikeutta tunkea nokkaansa pyytämättä joka paikkaan.
Jos maksan tallipaikasta, maksan myös vapaudesta harrastaa.

Tottakai, jos oikeasti hevonen kärsii, tulee asiaan puuttua, mutta jos kyse on näkemyseroista, on se tallinpitäjän puolelta naurettavaa olla kokoajan pätemässä.

Itse kuvittelin löytäväni todella mahtavan paikan.
Tallinpitäjä oli todella mukava ja avulias, paikat olivat hyvässä kunnossa ja siistejä.
Ensimmäisen viikon aikana heinä väheni, koska hevosia piti alkaa laihduttaa laidunta varten (huhtikuun alussa), tai siis ne hevoset ei ole enää niin nälkäisiä, selkeästi tietävät että kesä ja vihreä tulossa.
Vaikka siis hevoseni oli jo tullessaan laiha ja laihtui tulonsa jälkeen entisestään ja vaikka pyysin lisäheinää hevoselleni, ei sitä voitu toteuttaa, koska muut siinä laumassa olisivat lihoneet.
No, rupesin sitten itse syöttämään hevostani samalla kun hoidin sitä, että nyt ainakin heinää saisi riittävästi. Vaikka tallinpitäjä tätä itse ehdottikin, silti piti sitten toisten tallilaisten edessä naureskella, että teet tuon aivan väärin. Kun hevonen haetaan töihin, silloin tehdään töitä eikä syödä. Totta sinänsä, mutta jos hevonen ei saa "vapaalla" ollessaan tarpeeksi ruokaa, pakkohan se on syöttää jossakin vaiheessa ja kerta töissä käyn, aika tallilla oli kuitenkin rajoitettua.
Sovittiin lisäksi hevoseni laihtuessa, että tallinpitäjä antaa sille päiväheinien kanssa lusernin, kerta heinää ei voinut lisätä. Mutta kuinkas sattuikaan ei niitä muistettu.. Vaikka hän väittikin muuta, lisäsi hän tarhaan vietävää heinää hevoseni tulon jälkeen vajaan paalin päivässä. (kyseessä iso pv ja siis lihotustarpeessa)
Ottaen että hevoset pihalla 24/7 ja omani tietysti alin laumassa, ei ihme että tuolla määrällä laihtui. No, tallinvaihto ei ollut sillähetkellä mahdollista, joten siinä sitä vaan sumplittiin..
Hyvin nopeasti rupesi tallinpitäjä pyytelemään minua töihin ja kuukauden jälkeen suostuinkin. Ajattelin että siinähän pystyn varmistamaan että hevoseni hoituu kunnolla. Virhe.
Eli tallivuokra+palkkaa einyt niin kummosen paljon, mutta juuri toimeen tuli. Lisäksi piti saada käyttää tallin puolesta hoitotuotteita.
Ensimmäisen pari viikkoa kaikki menikin hyvin, kun en ollut työvuorossa sain harrastaa rauhassa ja kun pyysin, sain apua.
Sitten se alkoi.
Ekaksi vihjailu siitä että hoitotuotteet maksavat niin kamalasti, monta sataa kuussa, että tulee konkurssi jos kaikki niitä käyttää. Hankin siis omat. (kyse siis muutamasta erityistuotteesta, omat betadinet joo oli)
Sitten pikkuhiljaa vihjailtiin että minulle maksetaan liikaa.
Että tallin pyörittämisestä saatava tulo menee kaikki minulle eikä riitäkään. Ei kyllä pitänyt paikkaansa.
Sitten alkoi se, että kun vapaa-aikana tulin tallille, jouduin kuitenkin tuomaan hevosia sisälle ja jakamaan ruoat omistajan kanssa. Ja tämä alkoi aina kun tulin tallille, ei suinkaan sen jälkeen kun olin liikuttanut hevoseni.
Eli tarhaan vietiin iltaheinät kun olisin lähtenyt liikuttamaan hevostani. Kunhan siis oli lisäkäsiä ilmaiseksi paikalla. Parin tunnin hoidon ja ratsastuksen jälkeen ei olisi ollut paljoa enää jäljellä.
Eli aloin työpäivän jälkeen nopeasti liikuttamaan ja sitten kotiin liikuttamaan koiraa ja harrastamaan muuta elämää.
Sitten olinkin huono hevosen omistaja kun en tehnyt tarpeeksi hevoseni kanssa.
Sitten palkka viivästyi, kun voi hitsi sekin oli päässyt unohtumaan.
Tämä kyseinen henkilö aina sanoi tallin olevan hänelle harrastus, ettei haluakaan tehdä sitä työkseen niin että siitä pitäisi saada tuloa ja hänen mukaansa "sitoutua toimintaan ja aikatauluihin), kunnes tuli aika maksaa palkka, tai hankkia jotain, silloin kyllä tarvi tehdä jotain tallinpidolle, koska ei ollut varaa toimia niin ja kun mies joutui maksamaan hänen harrastuksiaan ja valitti niin kauheasti ja kun kaikki rahat tosiaan menivät minuun ja hevoseeni.
Siis se, että osti 900e satulan ja trailerin joka olikin liian pieni ja jouduttiin muokkaamaan ja satulaa ei viitsinyt koeajan puitteissa palauttaa, ei ollut rahanmenoa..
No, etsiskelin kaikessa hiljaisuudessa uutta työpaikka, kun sitten löysin uuden oli hän hyvin harmissaan että lähden.
Kun en ollut enään töissä hevoseni hoito toki huonontui ja kun viimein kyllästyin siihen, että hänen mielestään jos hevonen on oikeasti nälissään, syö se saveen painuneet heinät, eli enempää ei tarvitse ja sanoin lähtevämme alkoi syytökset.
Ja miksikö muka lähden, luulenko pärjääväni muualla, tajuanko että hevoseni on päästään sekaisin, kuinka huono käsittelijä olen, kuinka hevoseni kärsii siitä ja tästä.
Toki paskanjauhaminen jota hän siis harrasti kaikista ja kaikille, vain lisääntyi.
Kun viimein muuttopäivänä tulin traikun kanssa tallille, oli piha täynä autoja niin ettei traikku mahtunut pihaan. Vaikka tiesi monelta tulen. Tämä oli hänelle täysin tyypillistä, pistetään näkemään paikkansa-käytöstä.
No, nyt olemme uudella tallilla, hevostani ei kukaan pidä hulluna, se ei potki seiniä vaikka niin edellinen tallinpitäjä väittikin tekevän. Hevonen on rauhoittunut todella paljon, ilmapiiri vaikuttaa todellakin niin hevoseen kuin ihmiseen. Itse nautin siitä, että saan harrastaa rauhassa ja jos pyydän apua saan sitä, mutta kukaan ei tuputa.
Kun kävin katsomassa nykyistä paikkaa, muutama asia oli sellaisia joista en kovin välittänyt, mutta ajattelin sen niinpäin, että ei ainakaan vaikuta liian hyvältä ollakseen totta.
Mutta tämä uusi paikka on osoittautunut paremmaksi kuin kuvittelin. Hommat todellakin hoituu, hevoset loimitetaan, ruokitaan ja lääkitään sopimuksen mukaisesti. Vammat ja haavat hoidetaan ja toiminnassa näkyy oikeasti ammattimaisuus.
Ja mikä parasta, vaikka tämäkin talli on maalla pihapiirissä, ei tarvitse erikseen kysyä lupaa, voiko kaveri tulla käymään ja katsomaan hevosta :)
Ehkä pitäisi järjestää kiitä tallinpitäjää-päivä...

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   19.9.12 17:57:27

Tästä tapahtumasta on jo jonkin verran aikaa. Meitä oli hyvä talliporukka ja hoideltiin tarvittaessa toistemme hevosia esim. liikutus, erikoisruuat, haavanhoidot tms. miten nyt sovittiin ja oli tapana.

Kerran eräs porukan jäsen meni myöhään tallille viemään aamuksi ehjää sadelointa rikkoutuneen tilalle. Talli ja piha olivat jo pimeänä. Omistajat asuivat pihapiirissä. Kaveri hipsi talliin ja heti valon laitettuaan näki, että hevosten iltaruuat olivat kaikille antamatta. Hoito oli ollut aina hiukan epäsäännöllistä ja kellonajat joustavia, joten kaveri tuumasi, että iltaruuat annetaan tosi myöhään sinä päivänä. Asiasta ei tehty mitään numeroa eikä siitä kyselty silloin mitään tallinpitäjä kun oli vähän teatraalinen tyyppi.

Ajan kuluessa kuitenkin huomattiin, että ne iltaruuat jäivät kokonaan antamatta aika usein. Joka kerta tallinpitäjän selvitys oli se, että jonkun piti hoitaa iltatalli, mutta se "joku" ei sitten ollutkaan tehnyt sitä. Rupesimme vahtimaan iltaruokia. Joku talliporukastamme oli aina paikalla iltatallin aikaan ja varmisti, että hevoset saavat ruokansa. Jos iltaruokaa ei annettu klo 21 mennessä, joku meistä hoiti sen. Siitäkös tallinpitäjä riemastui ja syytti, että varastamme heinää häneltä. Hän ei kuunnellut mitään eikä vastannut siihen, miksi oli jättänyt jatkuvasti iltaruuat antamatta. Hän vain raivosi heinien varastamisesta.

Tilanne muuttui nopeasti niin tulehtuneeksi, että kukin vei hevosensa muualle.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   20.9.12 11:41:27

Erään kaverini hevosta käytettiin tunneilla ja kun samassa laumassa oli muita saman rotuisia, niin tallinpitäjän mielestä oli ilmeisesti paremman näköistä väittää kaikille, että hevonen on hänen.
Samoin, yksi siitä laumasta oli risteytys, mutta kun ulkonäkö täsmäsi, niin puuhtaaksi väitti.
Myöskään omat hevoset eivät tehneet mitään pahaa/tuhoja/karanneet ikinä, vaikkakin monta kertaa viikossa tuo risteytys tuli langoista läpi, oli sähköä tai ei.
Toki se oli aina jonkun muun ihmisen vika, ei se normaalisti.. yeah right..
Eräs toinen hänen hevosistaan tuli lautakyhäelmä aidoista läpi lähes viikottain, tulee varmaan edelleen, tietysti jos paikalla oli muita ihmisiä tai hevosia, oli se heidän vika.
Valehteli annetun rehun määrästä, jos oli hyvällä päällä antoi normaalisti, jos huonolla, oli hevoset lihavia ja niitä täytyy laihduttaa, kunnes taas seuraavana saivat normaalisti.
Jauhoi paskaa selän takana, kaikilla tallilaisilla eri säännöt sen mukaan, kuinka hyvältä kyseinen ihminen/hevonen näyttää "ansioluettelossa", säännöt muuttui vähän väliä, käytti muiden tuotteita omilleen, ei hoitanut haavoja/tarkastanut hevosia, vaikka sopimuksessa niin luki.
Kyllästyin ja lähdin. Ja siitäkös riemu repesi kun kehtasin lähteä. No, en ole ensimmäinen enkä viimeinen.
Harrastelija tämäkin.

Lähettäjä: mur 
Päivämäärä:   20.9.12 11:54:23

Pitää nyt omakin tarinansa tänne lisätä vaikka tuskin kukaan jaksaa näitä kaikkia lukea.
Hevoseni (niin kuin varmasti monen muunkin hevonen) on aina hermostunut muuttaessaan uuteen talliin. Kerroin tallin omistajalle, että hevonen saattaa olla hyvin hermostunut ja sen kanssa täytyy olla ensimmäisinä päivinä varovainen.
No heti ensimmäisen tarhauksen yhteydessä hevonen irti ja myös pieniä henkilövahinkoja. Tästä minä sain syyttäviä katseita osakseni vaikka olin asiasta kyllä varoittanut. Tämän tapauksen jälkeen hevosellini ilmestyi riimunnaruun solmuja ja myöhemmin ketjunaru. Ymmärrän jos pelottaa kesitellä hevosta vastaavan tapauksen jälkeen, mutta kun kysyin miten hevoseni kanssa sujuu sain aina vastaukse hyvin. Kuitenkin ketjunaru pysyi, hiukan ihmetytti koska jos hevosine käyttäytyisi sille normaalilla tavalla niin pelkkä riimukin riittäisi.
Ei siinä muuten mitään mutta häiritsi kun minulle ei kerrottu asian oikeaa laitaa.
Myöhemmin hevoseni alkoi saada kauraa vaikka sen piti saada vain kauratonta täysrehua. Asiasta huomautin ja vastaus tuli kyllä kyllä, mutta mikään ei muutu.
Hevoseni ei ole GP tason ratsu ja sain myös usein halveksuvia katseita osakseni. Usein tuli myös tallilta lähdettyäni viesti perään "muistiko siivota käytävän" ikäne en ollut unohtanut. Tallin ovet eivät aamulla olleetkaan auki sovittiin aikaan ja hevosten hoito ei mielestäni ollut hyvien hevosmiestaitojen mukaista.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   20.9.12 12:35:07

Tuo yllä(kin) kuvattu paikan näyttäminen on valitettavan yleistä...
Miksei vain voi sanoa irti vuokralaista, niin ei tarvisi tuollaista pelleilyä pitää..

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   20.9.12 12:36:42

En tapausta tuntematta tietysti voi paljon sanoa mutta jos hevonen oikeasti noin vaikea aina muuttaessaan, olisi se ketjunaru ollut hyvä jo ihan omistajan riimuun kiinnittää valmiiksi... joku hevonen kulkee 'hyvin' vaikka vapaana, toinen 'hyvin' ketjunarulla, kolmas 'hyvin' orikuolaimella.

Jos hevonen on vaarallinen, pitäisi omistajan ymmärtää että ketjunaru ei ole se huonoin vaihtoehto, jos sillä toimii siis 'hyvin'.

Ei ketju tarkoita että menee huonosti. Vaan että on varauduttu siihen ettei norminaru riitä.

Tämä sellaiselta joka ei ketjua kyllä ole joutunut käyttämään, edes niillä joilla se on valmiina ja muuten käytetty. Paljon vaikuttaa tallin olosuhteet ja matka tarhalle, rauhallinen ympäristö edesauttaa mielestäni vähän raisummankin hevosen käsittelyssä.

Niin ja siihen että jotkut antaa kauraa jos hevosen oma rehu loppuu, itse en ole antanut ellei erikseen kysyessä ole annettu lupaa tähän. Kun ei se väkirehun antamatta jääminen (jos omistaja ei siis muista ajoissa tuoda uutta pussia) ole vaarallista, rehun vaihto äkisti sen sijaan voi olla. Tälläkään siis ei välttämättä ole pahaa tarkoitettu.

Ja kysymisestä ei ehkä kannata loukkaantua, ei kai silläkään välttämättä pahaa tarkoiteta?

En siis tapausta tietysti tunne.

Lähettäjä: Kerrankin 
Päivämäärä:   20.9.12 12:39:24

Ihmisten turvallisuus ennen kaikkea. Riittää kun tekee kerran vuodessa jotain. Jos se ketju voi tapaturman ekäistä, niin hyvä niin. Jos hevonen käyttäytyy, niin eihän se ketju edes vaikuta.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   20.9.12 12:54:09

En kovin paukkuen, mutta tyytymättömänä. Tallinpitäjä oli ihan kaamea juoruämmä, joka pani kaiken kuulemansa kiertoon heti, kun selkänsä käänsi. Lisäksi käytössä oli hevosten hoitaminen omistajan pärstäkertoimen mukaan. Niin kauan meni hevosella hyvin, kun pärstä miellytti, mutta täyskäännös tuli, kun oli ... tattadaa ... eri mieltä tallinpitäjän kanssa. Irtisanoutumisviikot olivat @!#$ä. Kaikesta tuli huomautuksia ja muistutuksia tekstareina tai soittoina perään. Mitään en kuulemma ollut siivonnut enkä mistään paskoja kerännyt ja suoraveloituksessa olleet tallimaksutkin kuulemma olivat aina myöhässä. Viemärit olivat jäljiltäni kuulemma tukossa, maneesissa paskaa korjaamatta, loimet rikkinäisiä ja pesemättömiä, sairastin mielenterveyshäiriöitä ja olin kyvytön tekemään palkkatyötäni. Jälkikäteen kuulin, että olin niin hankala ja yhteistyöhaluton ihminen, että minut oli pakko irtisanoa.

Minkäpä noille puheille sitten voi. Pahaa teki ja tunsin tulleeni kohdelluksi hyvin väärin ja epäasiallisesti. Mutta aikaa kuluu ja ne ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä nykyään, ovat tehneet omat päätelmänsä minusta ja tavoistani enkä sitten ehkä olekaan mikään asiakas from hell. :D

Lähettäjä: J* 
Päivämäärä:   20.9.12 12:59:46

Ollaankohan me oltu aloitttajan kanssa samalla tallilla?
Kaiken lisäksi hevoseni laihtui ihan järjettömään kuntoon, kun ei oltu ruokittu.
Onneksi lähdin ennenkuin hepalle sattui mitään pahempaa. Tallinpitäjä vaihtoi vain paikkakuntaa ja homma jatkuu..
Onneksi sain tallipaikan paikasta jossa kokemusta ja näkemystä ja homma toimii :)

Päivämäärä:   20.9.12 13:33:47

Meille tuli aikamoinen äkkilähtö, kun hevosen käytös muuttui radikaalisti aivan yhtäkkiä. Ennen peruskiltti ja mutkaton hevonen alkoi hyökkäilemään ihmisten päälle, pelkäämään kaikkea, mitä ei ennen ollut pelännyt. Hoitaessa alkoi olemaan niin peloissaan, että vähän kun kättä nosti (otti esim harjan), niin meinasi pari kertaa kaatua nurinkin käytävälle. Kaksi viikkoa ja kaikki tämä tapahtui, joten järjestimme pikaisen tallipaikanvaihdoksen.

Selvisi muitakin asioita - tallinpitäjä ei todellakaan käsittelyt hevosia niin kuin oli puhunut käsittelevänsä, vaan hakkasi hevosia ihan kaikesta. Karsinoita ei saanut siivota kunnolla (pissat pois vasta kun karsina lillui kusesta ja paskoistakin vain päälimmäiset = siivosin salaa aina omani karsinan lopun ajan, jonka jouduimme olemaan tuolla), ja karsinoissa oli niin vähän kuiviketta, että omien kenkien kannat kopisivat betoniin. Heinät piti saada neljästi päivässä, mutta nekin jaettiin vain kahdesti päivässä.

Tallinpitäjä puhui kaikista entististä vuokralaisistaan jaskaa, enkä edes halua tietää, mitä meistä puhuttiin äkkilähtömme jälkeen. Hevoseni hyvinvointi tulee kuitenkin ensimmäisenä, eikä se tuolla voinut hyvin.

Kaikki oli niin toisin, kun paikkaa kävimme katsomassa, ettei tuollaisia asioita voinut ennalta edes tietää - paikan hintakaan ei antanut mitään epäluuloa asialle. Puitteet olivat ihan asialliset, perussiisti kotitalli, vanhaan navettaan tehty. Ei mikään ihmeellinen paikka, mutta toimiva.

Toivon todella, ettei kyseinen ihminen ota enää ainakaan vieraita hevosia talliinsa. Tuo "hupi" ei ollut sen arvoista, että siitä olisi maksellut melkein 400€/kk.

Päivämäärä:   20.9.12 14:11:56

mikä tuol östersundomissa vikana? kiinnostaa, kun tarkotus alkaa siellä käymään...

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   20.9.12 14:15:23

Lähdin tallilta, jossa olin sinnitellyt kolme vuotta:

- hevosta ei loimitettu pakkasella, vaikka se oli klipattu vaikka asiasta oli sovittu
- ruoka annettiin koska sattui
- maksoin ylimääräisestä heinästä, jota ei kuitenkaan annettu
- iltamössöä ei suostutta antamaan, vaikka laitoin sen aina valmiiksi
- tallinpitäjä heilui välillä lähes kaatokännissä ruokkimassa hevosia
- lehmäsäiöä syötettiin jäisenä vaikka olin kieltänyt ja maksoin ylimääräistä kuivasta heinästä

ym.ym. Onneksi nykyinen talli on tosi mukava ja pitäjä asiallinen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.9.12 14:18:37

Meillä myös oli paikka, jossa tallinpitäjä oli viehättävä ja hyväkäytöksinen aluksi. Kaikki kävi ja sovittiin vaikka mitä suullisesti. Sitten alkoi arki ja kiinnitin huomiota siihen, että tallilla käyneet kengittäjät eivät enää tulleet, ulkopuolinen istuntaopettaja haukuttiin pystyyn, sitten haukuttiin muutama muu valmentaja, jotka oli kutsuttu tunteja pitämään jne. Kaikkien kanssa tuli riitaa ja asiakkaat haukuttiin selän takana.

Meillä oli kaksi hevosta ja oli kuulemma tiukkapipoista vaatia ulkoboksiin hevosille vettä yöksi. Suullisesti sovitut asiat lakkasivat pätemästä ja yhtäkkiä säännöt muuttuivat. Tallille palkatun harjoittelijan käytös oli sitten viimeinen asia, joka kypsytti lähtöpäätöksen. Palattiin vähin äänin sinne, mistä oli tultukin.

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   20.9.12 14:40:06

En ole paukutellut ovia koskaan lähtiessäni, eikä ole ollut kostonhaluisia tallinpitäjiä. Olen vaihtanut tallia vain omista syistäni, joskus lähemmäs kotiani, joskus maastojen takia tai kouluratsastukseen sopivamman kentän/maneesin takia. Aina on kuitenkin on ollut melko selvää mitä hintaan kuuluu, joitakin satunnaisia kertoja lukuunottamatta. Ja nuo kerrat ovat olleet yhden käden sormilla laskettavissa.

Päivämäärä:   20.9.12 15:26:44

Lähettäjä: J*
Päivämäärä: 20.9.12 12:59:46

Ollaankohan me oltu aloitttajan kanssa samalla tallilla?
Kaiken lisäksi hevoseni laihtui ihan järjettömään kuntoon, kun ei oltu ruokittu.
Onneksi lähdin ennenkuin hepalle sattui mitään pahempaa. Tallinpitäjä vaihtoi vain paikkakuntaa ja homma jatkuu..
Onneksi sain tallipaikan paikasta jossa kokemusta ja näkemystä ja homma toimii :)

---

Hyvin todennäköisesti monet meistä ovat olleet saman ihmisen asiakkaina :-(
Niin monta samankaltaista tarinaa.
Paha kello kauas kuuluu...

Lähettäjä: ,-' 
Päivämäärä:   20.9.12 21:14:04

Ihan oikeesti ... onks nää koskaan kuullu asiakaspalvelusta. Osalle tallinpitäjii olis varmaan helpompi muuttaa korpeen yksinää asumaa. Kukaa ei pakota yrittäjäks jos ei tuu ihmisten kans toimee.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   20.9.12 22:31:56

Onko osa asiakkaista koskaan kuullut lauseita 'palvelu maksaa' ja 'kenen tupa sen lupa' - ei normihintaan sisälly kuin peruspalvelut, muuten oltava omatoiminen, sekä sopeuduttava tallin tapoihin (toiv keskustelumahdollisuus jos jotain toiveita on), ts valittava talli sen mukaan ettei sen käytännöt ole itselle mahdottomat.

Aina toivotaan kustannussäästöjä, mutta ne täytyy jossain vaiheessa ottaa muualtakin kuin selkänahasta.

Enemmän peräänkuuluttaisin laskutaitoa ja omien voimien realistista arviointia alalle. Ettei tulisi turhia lupauksia joita ei kertakaikkiaan voi pitää.

Enemmän kuin palvelua tarvitaan rehellistä ja avointa kommunikointia, sekä ymmärrystä että tavoitteet on yhteiset vaikka niitä vähän eri vinkkelistä katsotaan.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   20.9.12 22:52:06

Ootko kuule xx väärässä topassa. Ei tasan liity asiaan mitenkään toi sun avautuminen.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   21.9.12 00:43:49

"Lähettäjä: ,-'
Päivämäärä: 20.9.12 21:14:04

Ihan oikeesti ... onks nää koskaan kuullu asiakaspalvelusta. Osalle tallinpitäjii olis varmaan helpompi muuttaa korpeen yksinää asumaa. Kukaa ei pakota yrittäjäks jos ei tuu ihmisten kans toimee."

En siis liene enemmän väärässä topassa kuin muutkaan :D
Itse en kylläkään edes haluaisi joutua tulemaan osan tähän kirjoittaneista kanssa toimeen, osa taas vaikuttaa ihan järki-ihmisiltä.

Käsittääkseni tallinpitäjät asuu lähinnä korvessa ja pärjäävät itsekseen loistavasti. Eivätkä ole hakeutuneet alalle palvellakseen ihmisiä :) silti en ole vielä törmännyt täysin sosiaalisesti kyvyttömään hevosalan ihmiseen, sellaiseen jonka kanssa en itse olisi pärjännyt.

Eli itse en ole paukutellut ovia.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   21.9.12 02:42:25

...: Östersundomissa on monta tallia! Olisiko 5 tai 6

Mene rauhassa tutustumaan paikkaan niin saat parhaimman kuvan paikasta.

Aika järkkyjä tapauksia täällä kijroitettu, toivon että eivät oikeesti ole totta.

Eihän kukaan täysijärkinen kosta hevoselle, omistajan käytöstä, sellainen moraali sentään pitää olla, samoin kuin kirjoitella netissä omistajista tai tallinpitäjistä. Ala-arvoista toimintaa.

Lähettäjä: opa 
Päivämäärä:   21.9.12 08:23:58

En vaihtanut ovat paukkuen, mutta tallinpitäjä ulkoilutti kitapurjeitaan siihen malliin, että katsoin paremmaksi lähteä tallilta. Stressiä, vainoharhaisuutta ja narsistisia piirteitä oli ilmassa niin paljon, että oli paras poistua. En ollut ensimmäinen tallinvaihtaja pienessä ajassa ja Jälkeeni lähtivät loputkin hyvästä talliporukastamme. Oli hauskaa niin kauan kuin sitä kesti! Onneksi muiden hevostenomistajien kanssa ovat välit säilyneet ja vertaistukikeskustelut on käyty.

Päivämäärä:   21.9.12 08:24:41

Räikeimmät kauhutarinat on vähiten todennäköisesti totta. Yleensä katkeruutta voi olla puolin toisin tuossa vaiheessa kun avoimessa sodassa ollaan?

Ja joskus pienikin asia saa leimahtamaan, esim neuvo hetkellä jolloin muutenkin tuntee syyllisyyttä vaikka hampaiden raspauksen unohtamisesta/lykkäämisestä - joillekin nämä on tosi herkkiä asioita, kuin ekan lapsen saaneille äideille se vauva :D Samoin joku voi kokea tallilla ettei 'kuulu joukkoon' ja koska itse kiukun aihen näissä esimerkeissä on ns nolo/hävettävä, on helpompaa keksiä vikaa muualta jotta saa pahaa mieltään purettua.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   21.9.12 08:53:34

Onko todella noin vaikeaa löytää asiallista tallipaikkaa hevoselleen? Jos näin on, en enää harkitsekaan oman hevosen hankintaa, enkä myöskään vuokrahevosta.

Parempi pysyä ratsastuskouluissa ja jos lähtee, ei ole huolta hevosesta.

Olisi kiva kuulla mukavista talleista näiden ainaisten haukkumisten sijaan.

Lähettäjä: oili 
Päivämäärä:   21.9.12 08:54:47

Kerran olen vaihtanut tallia uuden asiakkaan takia, joka myrkytti tallin ilmapiirin aika pahast. No jälkeeni lähti lähes kaikki muutkin ja omistaja muutti ulkomailla.
En lähtenyt ovat paukkuen vaan keksin jotain...

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   21.9.12 09:57:27

Mari, on täällä ollut topikkeja mukavistakin talleista. Niistä ei vaan tahdota puhua :)

Mulla on esimerkiksi heppa ihanalla pikku tallilla. Kaikki ei ole täydellistä, mutta en odotakaan mitään hienohelmailua. Hevosista pidetään huoli ja tallin omistaja ja työntekijät on mukavia. Pienissä asioissa joustetaan puolin ja toisin.

Esimerkiksi omistaja saattaa vahtia hevoseni, jos ell käy päivällä ja olen itse töissä. Kun taas minä siivoilen käydessäni, vaikkei tarvitsisi. Autan hevosien sisään tuonnissa, loimitan tarpeen vaatiessa hevosia omistajan apuna, siirretään laitumelta toisille ja korjailen aitoja. Mikään näistä siis ei ole pakollista, ne tulisi hoidettua muutenkin, mutta jos olen paikalla, niin usein voin auttavan käden tarjota.

Jaamme omistajan kanssa saman näkemyksen hevosten käsittelystä (pehmeys) ja pyrimme yksinkertaisuuteen hevosen ruokinnassa (tehdään rehulaskelmat ja annetaan ne lisämönjät mitä tarvitaan, muttei turhia purkkeja ja purnukoita). Muutenkin tallilla mietitään jatkuvasti hevosen hyvinvointia (jista seurauksena tarhoihin tuli slow feeding verkot jne.) Koen että omistajalla on paljon tietoa jota minulla ei ole. Meillä on molemmilla sama koulutus (hevosenhoitaja) mutta hän on pyörittänyt talleja vuosia, joten on kokenut enemmän kuin minä. Pidämme samoista valmentajista jne.

Harvalla tallilla sitäpaitsi on hevoshieroja, kengittäjä ja ratsastuksen ohjaaja paikalla 24/7. Tämä on helpottanut meidän elämää huimasti. Vaikka talli päältäpäin näyttää puskatallille, koen silti, että meillä on ihan luxus-hoito.

Vielä ihanammaksi tämän tekee ihanat tallikaverit! Porukkaan on eksynyt aivan ihania ihmisiä ja toisten hevosista pidetään aina huoli, ei vain omasta.

Monelle talli ei olisi riittävä, koska tuolla ei ole hienouksia (kuten pesupaikka tai maneesi) mutta silti homma toimii :)

Päivämäärä:   21.9.12 11:05:36

Te, jotka epäilette, että nämä jutut ovat vähintään vahvasti väritettyjä, ette onneksi ole joutuneet tilanteeseen, jossa pelkkä tallille lähteminen pelottaa. Koskaan ei voinut tietää mikä siellä odottaa. Parasta oli nähdä jo kauas tallitielle, ettei hänen autonsa ollut parkissa tallin päätyoven edessä. Silloin siellä oli rauhallista.

Kun minä ja hevoseni lähdimme, ainoa ovi joka paukahti, oli oman autoni ovi. Samalta tallilta lähti samoihin aikoihin moni muu, samoista syistä. Jäljellejääneet saivat kuulla tallinpitäjältä hänen versionsa tapahtumiin johtaneista syistä. Omaan piikkiinsä ei vieläkään ota mitään. Vaikka on joutunut tilille tekemisistään mm. vuokraamansa tallin omistajien toimesta.

Päivämäärä:   21.9.12 11:36:48

-jep-, niin komppaan sua..
Todellakin parasta oli huomata olevansa yksin tallilla, pystyi oikeasti harrastamaan. Ja hevonenkin toimi erilailla, kun ei itse ollut kokoajan varpaillaan, että mistäköhän se nyt tulee huutamaan.
Kun kerroin vaihtavani paikkaa, alkoi syyttely. Valehteli selän takana ja kielsi muita tallilaisia pitämästä mitään yhteyttä.
Kerroin suoraan kaikki syyt miksi muutamme, siis liian vähän ruokaa (tarhaan yksi paali, vaikka väitti kaksi, eikun kolme, taisiis neljä vievänsä, ei enää muistanut mitä oli valehdellut), hevonen kokoajan hajalla, kun muu lauma hyökkii kimppuun kun tämä nälissään yrittää päästä syömään, eikä suostunut laumaa vaihtamaan. Se, että ilmapiiri oli niin huono, etten halunnut enää käydä tallilla, joka oli siis minun vikani, hän ei tehnyt mitään väärää.. ei tee vieläkään.. pihatto oli niin täynnä paskaa, että hevoseni upposi syvälle ja hautoi haavojaan, jotka sai jalkoihinsa siitä, että tarhan katos oli totaalisen epäsopiva ja hajoamispisteessä, joka oli toki hevoseni vika, ei hänen kolmen hevostensa jotka häntiään ja harjojaan siihen hankasivat..ja se, että hevosilla oli vähän väliä kesällä vesi loppu, astioita ei siis täytetty kolmesti päivässä, vaikka näin väittikin..
No, tosiaan minä sanoin sopimuksen irti. Hän oli sitä mieltä että hevoseni kannalta olisi parempi että jäisin, koska en sille muualla pärjäisi..
No, ne kaksi ja puoli viikkoa ennen muuttoa oli aivan @!#$ä, rupesi kääntämään asiaa niin, että hän oli käskenyt minun lähteä ja tallilla ihmiset uskovat tämän varmaan vieläkin..
Nyt yksi jälkeeni tullut tyttö ön myynyt hevosensa, koska tallinpitäjä väitti sen olevan niin hullu ettei se voi olla hänen tallillaan ja saanut tytön uskomaan, ettei hän olisi sille pärjännyt missään muualla ja että paikkoja johon mennä ei olisi ollut..
Tyyppi on todella narsistien, pyörittää omaa "hoviaan", johon toki kuuluu myös se, että yksi jäsenistä on se jota poljetaan ja syljetään.
Tullessani tallille, siellä oli sylkykuppi joka sai tarpeekseen ja lähti, me perimme hänen paikkansa..
Ja jos sylkykuppi käyttää omia aivojaan, on se ennenkuulumattoman

Päivämäärä:   21.9.12 11:42:38

..vähän karkasi teksti :)
Eli siis jos käyttää omia aivojaan on se julkeata, niin kauan, kun tallinpitäjä sai olla oikeassa, oli kaikki hyvin.
Jos olit erimieltä tai kyseenalaistit jonkun hänen sanomansa tai tekemänsä, olit ihan itse aiheuttanut kohtelusi.. samoin kuin hevosesi kohtelun.
Yksi hyvä puoli irtisanomisesta oli, tuon kaksi ja puoli viikkoa vesiastia pysyi täynnä :D
Tällaisissa tapauksissa kaikkihan näyttää ylöspäin hyvältä ja kun narsisti ön niin hyvä puhumaan, ei sylkykupin sanaa usko kuin saman kohtelun saaneet...
No, onneksi emme ole enää siellä..

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   21.9.12 11:43:03

Meidän tallilta lähti yksi hieman erikoinen tapaus ja sen jälkeen koko erikoinen "kaveriporukka" enemmän tai vähemmän ovet paukkuen. Hauskaa tässä oli se, että olivat "kavereita", mutta eivät tienneet, että jokainen näistä kavereista haukkui toisiaan porukan ulkopuolisille ja tallinpitäjälle. Itse en tuollaisia kavereita haluaisi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.