Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: apua! 
Päivämäärä:   12.10.22 08:31:56

Olen 55-vuotias ja vaihdevuodet alkoivan noin viisikymppisenä. Käytän estrogeenigeeliä vaivoihin. Ennestäänkin vaatimattomista hiuksista on lähtenyt varmaan puolet ja päänahka alkaa kohta paistaa. Onko mitään toimivaa keinoa saada hiukset vielä kasvamaan vai olenko tuomittu olemaan loppuikäni puolikalju? Jos jälkimmäinen, mikä on paras kampaus? Hius on taipuisa, jopa kihartuva, harmaannuttuaan karhea. Toistaiseksi hiukset ovat pitkähköt ja pidän niitä kiinni.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.22 09:07:06

Oletko jutellut kampaajasi kanssa? Kyllähän noita tuuheuttavia tuotteita (esim. Plantur 39) mainostetaan, mutta en tiedä, onko niistä mihinkään.
Sinulle voisi sopia esim. lyhyempi ja ilmavampi malli, johon liitettäisiin tyvikohotus (permanenttittyyppinen), joka myös turvottaa hiusta.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: apua! 
Päivämäärä:   13.10.22 08:39:12

Mun kampaaja lähinnä toteaa, että liittyy vaihdevuosiin ja on luonnollista. Shampoo tuskin auttaa lisäämään hiusten kasvua, käytän muotoilutuotteita, jotka tuovat tuuheutta ja muotoiltavuutta.

Olen miettinyt myös lyhyempää mallia, jotta voisin pitää hiuksia auki, mutten usko senkään juuri tilannetta auttavan, vain lisäävän hiusten käsittelyn tarvetta.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.10.22 09:02:27

Kyllä sillä leikkauksella on merkitystä siihen näyttääkö siltä että nahka paistaa. Itselläni oli myös hiukset aiemmin puolipitkät ja ponnarilla. Kampaajalle kauhistelin että kaljuunnun varmaan kun hiuksia lähtee ja se näkyy. Leikattiin lyhyempi hiusmalli jossa hiuksia ei pidetä kiinni. Eihän se hiuksia takaisin tuo mutta on tunne että niitä on. Lisäksi rupesin syömään biotiinia ja pellavatuotteita.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: Miisu 
Päivämäärä:   14.10.22 14:07:18

Tuollainen tyvikohotus vasta saakin kaljun paistamaan, oikein kumottaa kun harvat hapset on nostettu irti päästä. Taidan määrätä itselleni henkilökohtaisen huivipakon tämän takia. :(

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   14.10.22 15:32:30

Progestiini (synteettinen) / progesteroni (bioidenttinen) auttavat hiustenlähtöön. Outoa, ettet ole jo jompaa kumpaa saanut estrogeenin oheen. Pelkän estrogeenin käyttämistä pidetään yleensä riskinä.

Hyvää vointia sinulle.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: apua! 
Päivämäärä:   17.10.22 10:42:36

Mulla taitaa olla tyvikohotus ihan luonnostaan :( Hius on aika "lentävä", kun on niin ohut eikä tosiaankaan suostu makaamaan päätä pitkin. Siksi joudun käyttämään muotoilutuotteita, jotka ovat siis tuuheuttavia. Mä en innostu huivipakosta, kun yritän selvitä minimimäärällä estrogeenia ja kuumia aaltoja tulee välillä.

Ja käytän tietenkin keltarauhashormonia, ei kai estrogeenia määrätä munasarjalliselle ilman sitä? Merkki on Provera ja vaikuttava aine progestageeni. Ei auta hiustenlähtöön ja sitähän syödään vain pari viikkoa kerrallaan.

Ruokavalioni sisältää hyviä rasvoja pähkinöiden ja siemenien muodossa. Kokeilin jossain vaiheessa myös "hiuspillereitä" vuoden tai pari, mutta ei niistä mitään apua ollut. Samoilla linjoilla on kampaajani.

Varmaankin järkevintä on taipua ja leikata lyhyempi malli. Nykyisessä viehättää helppous ja se, että saan aina hiukset ruotuun. Lyhyempi malli oli tuulisella ja kostealla kelillä haastava jo silloin kun hiuksia oli enemmän.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   24.10.22 04:36:14

"ja sitähän syödään vain pari viikkoa kerrallaan."

Sinuna pyytäisin (hyvältä) gynekologilta toisenlaisen hormonikorvaushoidon. Nykyisin on tavallista, ettei keltarauhashormonissa pidetä taukoja. Kuvittelisin, että nuo tauot voivat provosoida hiustenlähtöä siinä missä hormonipitoisuuksien vaihtelut ilman hormonikorvauslääkitystäkin tekevät niin.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.10.22 20:53:33

Liittyykö vaihevuosiin vai johonkin muuhun? Ravinto? Uni? Stressitaso?

Meidän suvussa on paksut hiukset säilyneet hautaan asti. Mitään hormonikorvaushoitoja ei olla käytetty.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   20.11.22 07:49:35

Ovat säilyneet hiukset minunkin suvussani, myös miehillä. Nyt minun hiukseni ovat alkaneet harventua syöpähoidon vuoksi. Mutta mieluummin terveys (ja tissit) kuin hiukset, jos valita saa.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: apua! 
Päivämäärä:   19.1.23 12:13:27

Aloittaja täällä hei! Kampaajan kanssa keskusteltuani hiukseni ovat nyt polkkapituiset ja ongelma helpotti. Kiitos rohkaisusta. Olen totutellut uuteen lookiin muutaman viikon ja hiuksia ei ole tarvinnut laittaa sen enempää kuin pitkiäkään. Ehkäpä tarvetta lyhentää tästä ei tulekaan ihan heti.

Gynekologin kanssa pitää jutella myös, vaikka tämä mun harvahapsisuus on ainakin osittain sukuominaisuus. Ohuessa hiuksessa se vain näkyy selvemmin.

  Re: Vaihdevuosien ohentamat hiukset

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   25.1.23 03:33:52

Vaihdevuodet pilanneet täälläkin hiukset. Hiukset olleet hennot ja pitkät mutta menevät nykyään helposti takkuun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.