Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   29.8.22 14:17:30

Ikää on 55 ja vaihdevuosia olen hoitanut viimeiset 4 vuotta estrogeenigeelillä ja keltarauhashormonilla. Lisäksi olen nukkunut huonosti viimeiset 30 vuotta. Teen toimistotyötä ja harrastan ratsastusta ja tallitöitä 3-4 kertaa viikossa. Jumppaamaankin joudun pari kertaa viikossa, jotta selkä pysyy kunnossa. Muina päivinä teen pihatöitä, kävelen, pyöräilen tai olen muutoin menossa. Olen perusterve ja lihavasta suvusta.

Näihin asti olen onnistunut pitämään painon normaalilla tasolla, 60 kilon kieppeillä, mutta viimeisen vuoden aikana se on lähtenyt hiipimään kohti 70 kiloa, mikä on liikaa 169 senttiselle. Mitään en ole muuttanut, elokuun alusta olen ollut herkuttomalla linjalla, korostanut kasviksia ja pitänyt huolen säännöllisestä syömisestä. Panostus ei ole vaikuttanut painoon mitenkään.

Ongelmani on se, että uni katoaa, jos olen nälkäinen. Herään aamuyöllä enkä nuku enää. Siksi joudun syömään kunnon iltapalan tai päivällisen vasta klo 20. En oikein keksi, millä huijaisin elimistöä tyytymään pienempään ruokamäärään. Olisiko mummoilla ideoita?

Tässä päivärytmini:
Herätys klo 7 ja aamupala:
Kaurapuuro, mustikkaa, raejuustoa, lasi rasvatonta maito ja muki maitokahvia.
Lounas klo 11:
Kanafilee, grillikasviksia, reilusti salaattia + raastetta ja pala ruisleipää kevytoivariinilla.
Välipala jos muistan ja tuntuu siltä noin klo 14:
Hedelmä tai porkkana ja muutama pähkinä.
Jos tallipäivä, päivällinen klo 16:30. Jos ei tallia, tässä välipala joka suunnilleen sama kuin tallipäivän iltapala.
Päivällinen: Kotiruoka esim. kana-kasvis-tomaattimurskakastike ja peruna/täysjyväriisi, reilusti salaattia + raastetta.
Väli/iltapala:
Pari hedelmää, jogurttia ja sokeritonta mysliä. Lasi maitoa ja leipä levitteellä ja juustolla.
Tallipäivinä syön iltapalan kotiutuessa klo 21-22. Muina päivinä syön päivällisen klo 20.
Nukkumaan klo 23. Yleensä nukahdan hyvin.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.8.22 20:18:28

Hmmm...ei tuo syöminen kovin pahalta kuulosta, mutta jonkin verran voisi nipistää esim. leivän päällisistä ja/tai juomisista, lisäksi annoskoot vaikuttavat.

Itse olen 63v ja vaihdevuosien kanssa elänyt jo 15v, ei korvaushoitoja.Olen 172 cm pitkä ja painan n. 67 kg. Voisin olla pari kiloa hoikempikin, mutta painon pudottaminen on todella vaikeaa, hallinta vähän helpompaa. Pari vuotta sitten sain nuo pari kiloa pois pätkäpaastolla, tein 10/14. Eli söin päivän aikana lähes normaalisti, jopa herkkuja, mutta viimeisen kerran tallilta tultuani, n. klo 17. Sitten taas aamulla klo 7. Nälkäisenä nukkuminen oli aluksi hieman vaikeaa, näin untakin ruoasta, mutta kun siihen tottui, niin itse asiassa nukuin jopa paremmin.

Kun olin vielä töissä, pidin painonhallinta ja -pudotusryhmiä naisille. N. 30 naisesta vain yksi onnistui pudottamaan yli 10 kg ja hänkin vain lisäämällä myös teholiikuntaa. Muilla pudotukset olivat 1-3 kg.
Miehille tämä oli helpompaa, n. 20 miehestä lähes kaikki pudottivat 6-15 kg...epäreilua!

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.8.22 20:19:56

Ja nämä ryhmät olivat siis viisikymppisille!

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   29.8.22 23:53:16

Kokeile vaihtaa kaikki rasvattomat ja sokerittomat ihan reilusti aitoa ravintoa lähemmäksi ja katso mitä tapahtuu. :)

Jos elimistö omasta mielestään kituuttaa kokoajan säästöliekillä, niin se alkaa varastoimaan 'pahan päivän varalle' kaikesta ja paino alkaa nousta.
Aineenvaihdunta hidastuu ja voi jopa tulla uupuneempi olo.

Kokeile vaikka kuukausi kituuttamatta. ;D
Poista leipää ja viljaa ja korvaa se vähäravinteisilla kasviksilla, ei juureksilla, ei maissilla, herneillä tai avokadolla, ne ovat energiapakkauksia.
Syö jogurttisi vehnä- tai kauraleseillä, jos on pakko ottaa leipää niin näkkäriä juustonsiivulla.

Juo lämmintä vettä.
Pyri syömään kolmen tunnin välein joku juttu, kokeile rahkaa marjoilla iltakuuden nurkilla jälkkäriksi ja pyri löytämään joku pitkäkestoinen iltapala, kuten vaikka hiukan sitä kaurapuuroa ja keitetty kananmuna, että energiaa riittää yön yli.

Laihduttaessa on se juttu, että unentarve vähenee selvästi ja se hämää ihmistä sitten syömällä itseään nukuttamaan ja käy kuin Ragni Malmstenin laulussa.
https://www.youtube.com/watch?v=RsAMy5qoJ3Y&ab_channel=RagniMalmst%C3%A9n-Topic

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   30.8.22 14:59:07

Kiitos kommenteista ** ja Okarino. Luin huolella ja mietiskelin.

Olen kokeillut tuota "nipistelyä" sieltä täältä, mutta sen ainoa seuraus tuntuu olevan isompi nälkä illalla. Annoskoot ovat omasta mielestäni kohtuulliset, mutta riittävät. Vähän joudun säätämään liikunnan mukaan (kulutus Polarin mukaan vaihtelee 2000-3000 kcal/pvä) ja epäilenkin, että annoskoot voisivat olla pienemmät vähäisen liikunnan päivinä. Olen yrittänyt sitä toteuttaa jättämällä esim. leivän ja maidon pois klo 16 välipalasta.

Mun "pätkäpaasto" on parhaimmillaan 12/12 :) Tuntuu ihan mahdottomalta edes vähäisen liikunnan päivinä syödä illan viimeinen ateria ennen klo 19 tai sitten pitää vetää kokonainen pizza, jotta selviää heräämättä aamuun. Tallipäivinä iltapala on silloin kun tulen tallilta. Aamupalan yli hyppääminen aiheuttaa taas migreenityyppistä päänsärkyä. (Unohdin aloitusviestissä mainita, että olen päänsärky/migreeniherkkä jos verensokeri laskee liikaa.)

Teholiikuntaa voisin kokeilla hetkellisesti lisätä, jos vain polvi kestää. Aika paljon tulee liikuntaa jo nyt, mutta ei maksimitasolla. Onnistuisikohan tuo kuntopyörällä?

Mä olen ollut koko kesän kituuttamatta ja paino vain nousi. Mielestäni en nytkään kituuta vaan mun on pakko syödä jaksaakseni. Voimaton olo tulee jos en saa tarpeeksi energiaa eikä tallilla silloin jaksa.

Leivän pois jättämistä olen joskus kokeillut, mutta lienenkö korvannut liian energiapitoisesti, vaikka paljon kasviksia syönkin.

Mikäs tää lämmin vesi -juttu on? Juon mieluiten veteni huoneenlämpöisenä. Iltapalan pitkäkestoiseen ja unettavaan vaikutukseen olen pyrkinyt panostamaan, kaurapuuro ja muna kuulostaa ihan pätevältä.

Aika paljon joudun panostamaan nukkumiseen tai tulee 3-4 tunnin öitä, joiden jälkeen onkin olo ihan onneton ja koko elämänhallinta vaakalaudalla. Ennemmin nukun hyvin kuin olen laiha. Vuosikausia olen joutunut käyttämään unilääkkeitä ja tiedän että parempi on ilman. Ragnin tapaan yöpalani eivät mene överiksi, puoli lasia maitoa ja pieni juustovoileipä tuovat yleensä unen.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.22 18:40:56

Hei, hyvä kun syöt ja liikut säännöllisesti. On hyvä pitää muutenkin kiinni säännöllisestä rytmistä, saati sitten kun reagoit herkästi verensokerin laskuun. Voitko tehdä kokeiluja keittiössäsi, joissa lasket tarkasti syömäsi kalorit ja hyvin vähäsen hilaat niitä alemmaksi tehden kokeiluja kalorimääriin sopivista maistuvista tuotteista, ja tutkit missä on se juuri sinulle sopiva raja, jossa ensinnäkään paino ei enää nouse, ja seuraava raja, jossa paino lähtee hitaasti alaspäin? Hitaus on hyvä asia ja pudotusta ei ole sinulla edes paljon. Kyllä se lähtee. Mutta joudut etsimään juuri sinulle sopivaa tapaa hitaasti ja hapuillen. Ehkä aamuun ja iltaan satsaat ja uskallat päivällä syödä vähän vähemmän? Kokeile mikä sopii.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   30.8.22 19:07:22

Kituuttamisella tarkoitin rasvattomien ja sokerittomien tuotteiden käyttöä.

Joskus kun elimistö saa tarvitsemansa nopeammin ja luonnollisemmin niin se alkaa asettua ja vointi tasoittua.

Itse olen juonut täysmaitoa ja käyttänyt aina voita ja normaaleja jogurtteja ja rahkoja ja silti hiukan vähentämällä pystynyt tiputtamaan painoa hiukan ilman mitään näläntunteita ja paljon vähentämällä päässyt puolen kilon päiväpudotukseen ja sekin ilman nälkää, mutta kuria se itseltä vaatii ja laiskana olen vaan möllöttänyt.

Nyt on ollut pakko hiljalleen lähteä tinkimään, kun selkä on ollut koko vuoden tosi hankala, eli pitää vaan ottaa se hyvä ote niskasta ja syödä todella vähän, mutta silloinkin luonnollisesti vähäkalorista.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Xenia 
Päivämäärä:   1.9.22 11:10:21

Keto

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   1.9.22 12:07:21

Säännöllisen elämän viettäminen ei ole ongelma, sen on herkkäunisuus opettanut normiksi. Kaloreita en ole koskaan kunnolla laskenut, jotenkin pelkään alkavani stressaamaan laskemista ja ruokailun menemistä hankalaksi. Nuo vakio aamu-, väli- ja iltapalat voisin laskea, jotta tiedän edes missä suhteessa niissä on energiaa.

Olen aika lailla eri linjoilla Okarinon kanssa. Mulle kituuttaminen tarkoittaa nälkää, en tarvitse kovia rasvoja ja sokeria syödäkseni hyvin. Myöskään voinnissani ei ole mitään vikaa, vain painossa. Puolen kilon päiväpudotusta en ymmärrä normaalipainon sisällä, itse toivoisin pudottavani edes puoli kiloa kuukaudessa.

Myöskään hiilareita en voi vähentää ketoon asti, koska se vie viimeisetkin unet ja unettomuutta riittää kyllä kauemmin kuin ketoa. Uskon kyllä että keto auttaisi, mutta se ei sovi mulle.

Yhteenvetona mielestäni järkeviltä ja kokeilemisen arvoisilta ohjeilta kuulostaa:
- lisätä raskaampaa liikuntaa kevyisiin päiviin
- lisätä vielä kasviksia
- jatkaa mahdollisuuksien mukaan "pätkäpaastoilua" venyttämällä aamusta ruoatonta aikaa yli 12 h
- olla tarkkana leivän kanssa 1-2 palaa / päivä
- satsata aamuun ja iltaan ja yrittää päivällä syödä vähän vähemmän

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.22 17:39:42

Minun mielestäni puuro ei pidä nälkää vaikka marjat ja kananmuna siinä mukana voivatkin vähän auttaa. Minä söisin täysjyväkauraleipää kurkku tai tomaattisiivuilla myöhäiseksi iltapalaksi, esim kaura 100%, koska se pitää tosi pitkän kylläisenä ja se pieni hiilihydraattiannos minkä aikoo syödä kannattaa säästää juuri illaksi niin se auttaa samalla vähän unensaantiinkin.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   14.10.22 06:36:22

Täällä pyöreähkö mummeli vaihdevuosien kourissa, hoidot alkamassa.
Syön mitä huvittaa ja nautin elämästä, nukunkin hyvin.
Ihan hullua ottaa ressiä noinkin vähäisestä asiasta kuin paino.
Nauttikaa elämästä ennenkuin on myöhästä.

Jos uni häviää nälän vuoksi, niin pitänee syödä illalla jotain mikä pitää tehokkaammin nälän poissa?

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   14.10.22 08:47:01

Vähän päivitystä tilanteeseen ja vastauksia kommentteihin. 300 grammaa vaikuttaisi paino tippuneen parissa kuukaudessa. Oikea suunta siis. Tällä viikolla ei kannata punnita, kun keltarauhashormonikuuri on meneillään.

Tavoitelistaltani on toteutunut lähinnä kasvisten lisääminen ja jokapäiväinen liikkuminen. Olen ratsastanut nyt niin usein, että venynyt iltapala on estänyt pätkäpaaston venyttämisen useimpina päivinä ja leipääkin on mennyt 2-4 palaa päivässä. Kun kulutus on kovaa, ei lounaastakaan ole voinut tinkiä tai nälkä on ollut jo parin tunnin päästä.

Iltapuuroa en ole saanut keitettyä kertaakaan vaan rahka/jogurtti + leipä linjalla on menty. Joten en osaa sanoa puuron täyttävyydestä iltapalana. Aamupalana puuro lisukkeilla pitää mulla hyvin nälkää lounaaseen saakka. Sitä mietin, miksi kauraleipä olisi parempi kuin ruisleipä?

Mummotammalle: Kuten olen aiemmin kertonut, uni on minulle tärkeämpi kuin paino, joten uni edellä mennään. Painon haluan pitää ratsastuksen vuoksi kohtuullisena, se on reilumpaa hevoselle ja helpottaa ratsastusta. En halua joku päivä lopettaa ratsastusta sen takia että painan liikaa. Myöskään alkava nivelrikko ei ainakaan helpota painon lisääntyessä.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: 50 vee 
Päivämäärä:   14.10.22 17:33:46

Mullepa kävi niin että kun vaihdevuodet loppui niin alkoi paino tippumaan koska makeanhimo poistui. Sitten omaan rytmiin alkoi sopimaan että juon vain aamulla kahvin sitte syön vasta klo 11 ruokaisan salaatin leipien kera. Päivällisen (normi kotiruoka, mitä milloinkin) syön kli 17-18 sitten hevoshommiin pihalle ja tulen sisään klo 22-23. Ennen nukkumaanmenoa syön taas ruokaisan salaatin ja leipää. N. 1 minuutti niin nukahdan ja herään pirteänä kuuden-seitsemän tunnin päästä.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.10.22 22:26:35

Komppaan Mummotammaa, tässä iässä on järjetöntä stressata muutamasta kilosta.

Hevoselle järkevä ratsastus on tärkeämpää kuin ratsastajan paino, jos nyt ei aikonut aivan poneihin siirtyä.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Lelia 
Päivämäärä:   15.10.22 08:59:08

Kertomastasi esimerkkiruuistasi jättäisin pois lounaalta grillikasvikset, niissä on kuitenkin jotain rasvaa. Salaatit riittää hyvin lisukkeiksi, kokeile pariviikkoa, tuskin muuttaa nälkää suuntaan toiseen, mutta vähentää kaloreita.
Päivällisestä pois riisi ja peruna, tilalle höyrytettyjä kasviksia.
Iltapalasta pois mysli. Johan ne sun unihiilarit tulee noista leivistä. Ennen yöunta valkoista teetä tai kamomillateetä, tällä vaikutusta hyvinvointiin, rauhoittumiseen ja monilla painonhallintaan.
Tarkasta, ettet syö rahkaa jugurttina, vaan katsot kaupasta vähäkalorisimman maustamattoman jugurtin. Rahka ei ole laihdutusruokaa, siitä saat reilusti kaloreita viikkotasolla. Rahkavillitys alkoi, kun alkoi salivillitys, ja päätettiin, että koska lihaksia pitää kasvattaa, niin pitää syödä rahkalla proteiinia.
Annoskoko, ruokavaliosi kuulostaa about ystäväni ruokavaliolta. Sinänsä ei kovinkaan huonoja valintoja muuten, paitsi sitä ruokaa menee ihan järkkyjä määriä. Syö, kunnes olet kylläinen, ei todella päde vaan nälkäkin on tunne, joka tulee ja menee ja jota voi oppia hallitsemaan.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Lelia 
Päivämäärä:   15.10.22 09:02:14

Ja siis lounaalla et tarvi leipää, se ei auta sua nukkumaan paremmin. Syöt senkin siivun iltapalalla, jos mielestäsi hiilarit tuo sulle unta paremmin.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   26.10.22 22:04:26

Pelkkä kävely auttaa, jos jaksat tehdä sitä säännöllisesti.

Kun koronarajoutukset alkoivat ja tapaamispaikat menivät kiinni, ajattelin että metsiä ei voi sulkea. Niinpä päätin, että kävelen joka päivä tuossa lähimetsässä vähintään 30 minuuttia. Nyt kun siitä on tullut tapa, kävelen usein jopa 2-3 tuntia. Vaatekoko on pudonnut numerosta 44 numeroon 40.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   26.10.22 22:07:07

Ja siis ikäni on 60 v. Muutoksia ruokavalioon en ole juurikaan tehnyt, ehkä pientä siirtymää kasvisten puoleen. Mutta suurin elämänmuutos on tuo liikunnan säännöllisyys, siihen uskon.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.22 12:13:52

Aloitin kolme kk sitten Cambridge ohjelman, painoa lähtenyt 15kg ja nyt jumittaa.
Olo on kuitenkin hyvä ja liikun huomattavasti enemmän kuin ennen. Toivon että lihas on alkanut painaa niin puntari näyttää siksi Max 100g päivässä pudotusta.
Vaatteet istuu paremmin, toivon että saan vielä 10kg pois kesään mennessä mutta tällä vauhdilla lähtee enää kilo kolmessa kuukaudessa :/

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   28.10.22 14:59:21

Onneksi olkoon jokaisesta pudotetusta grammastakin, kuulemma 5 kiloa jo parantaa vointia selvästi.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.22 10:43:40

Oli se 5kg jo mukava tiputus, varsinkin kun paino meni alemmalle kymmenluvulle.
Pitää nyt tsempata jouluun asti ja sit annan viikon itselle luvan syödä mitä haluan ja tammikuussa taas niskasta kiinni.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Glory 
Päivämäärä:   2.11.22 11:00:47

Minä toteutan pätkäpaastoa niin, että syömisikkunani (8h) on klo 13-21 + - 1h. Päivinä, joina tulen myöhään tallilta, voin syödä vielä sitten hyvin itseni kylläiseksi. Etätyöaamuina, jolloin käyn aamulenkin ennen kahdeksaa, jaksan liikkua ihan mainiosti. Tallille taas lähden neljän jälkeen hyvinsyöneenä, ja jaksan.

Heräilen kyllä öisin, mutten nälkään. Tämä rytmi sopii mulle. Viikossa on yleensä yksi tai kaksi päivää, jolloin en pätkäpaastoa toteuta, meillä saattaa silloin olla vieraita, ja ruokailurytmi muuttuu.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.12.22 10:40:20

Suosittelisin kokeilemaan kasvisruokaa ja luomua. Kasvisruoalla on vaikea lihoa, varsinkin jos jättää maitotuotteet eli eläinrasvat pois.

Luomu on siinä(kin) mielessä suositeltava valinta, että ns. tavanomaisesti tuotetussa ravinnossa on tutkitusti hormonihäiritsijöitä eli maatalouskemikaalien jäämiä. Ne lihottavat etenkin naisia.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   14.12.22 13:20:08

k vois laittaa tutkimustulosta kehiin väitteistään.

Millaisia maatalouskemikaalien jäämiä eli hormonihäiritsijöitä esiintyy tavanomaisesti tuotetussa ravinnossa?
Miten ne lihottavat naisia?

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.12.22 14:54:48

Voi ihan itsekin googlettaa. :) No koetan löytää sopivan hetken ja etsin linkkejä sinulle.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.12.22 15:02:45

Xenoestrogeeneja on ympäristössä muuallakin kuin ravinnossa. Mutta kun tämä topikki käsittelee nimenomaan sitä, mitä pitäisi syödä, niin tässä hakusanoja ja googletuksia. Arvioithan itse kunkin linkin pätevyyttä, sitä en kerkiä nyt tekemään:

Xenoestrogens agriculture:
https://tinyurl.com/3j3azm96

Xenoestrogens glyphosate:
https://tinyurl.com/38rsnujm

Xenoestrogens Roundup:
https://tinyurl.com/nhm35rue

Xenoestrogens pesticides:
https://tinyurl.com/s8dwjzmt

Xenoestrogens fat:
https://tinyurl.com/ykj8db98

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   14.12.22 16:40:48

"Arvioithan itse kunkin linkin pätevyyttä..."?
Öö listaat googlet lukuisista ulkomaisista artikkeleista? Ei sitten mahda olla kotimaista tutkimusta, joiden pätevyyttä voisi olla helpompaa arvioida?
Yksi asia mikä heti pisti silmään (sen kummemmin lukematta) ovat linkkaamasi kasvinsuojeluaineet. Kasvinsuojelulainsäädäntö ja -aineet lienevät eri maissa erilaisia kuin Suomessa? Eli voidaanko käyttää vertailuna?

En ole tietenkään eri mieltä kanssasi luomuruoan puhtaudesta, vaan peräänkuuluttan sitä, miten meillä Suomessa tutkitaan maatalouskemikaalien vaikutusta ympäristöön ja ihmiseen. Tiedän ammattinikin puolesta että näitä valvotaan ja tutkitaan, mutta varsinkin näinä levottomina aikoina välttelen kaiken maailman ulkomaisia tutkimuksia ja "tutkimuksia", joiden todenperäisyyttä taviksen on mahdotonta todentaa.

Ja entä jos en osaa englantia?

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.12.22 22:46:52

"Kasvinsuojelulainsäädäntö ja -aineet lienevät eri maissa erilaisia kuin Suomessa? Eli voidaanko käyttää vertailuna?"

Aineet ovat pitkälti samoja länsimaissa. On muutamia jättimäisiä maailmanlaajuisia toimijoita, esim. Monsanto, joka on siis esim. Roundupin valmistaja. Roundupista ja siihen liittyvistä tutkimuksista löytyy paljon tietoa suomeksikin.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.12.22 22:53:45

Tukes on varmaan riittävän pätevä lähde. Tässä on tietoa myös siitä, miten tätä aihepiiriä tutkitaan EU:ssa:

https://tukes.fi/hormonitoimintaa-hairitsevat-kemikaalit

Näyttäisi löytyvän suomeksikin lukuisia lähteitä, jos kirjoitat hakusanoiksi vaikka näitä: hormonihäiritsijä, xenoestrogeeni, maatalouskemikaalit, torjunta-aineet, kasvinsuojeluaineet.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   15.12.22 07:41:20

Kyllä, selasin Tukesin ja muut ympäristöasioista tiedottavat sivut. Tiedän, mitkä kasvinsuojeluaineet ravintokasveissa ovat meillä sallittuja.
En vaan löytänyt todistetta siitä, että kotimaassa käytettävät kasvinsuojeluaineet aiheuttavat esim naisten lihomista.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.12.22 16:40:42

Kaikkea pätevää tietoa ei ole saatavilla suomeksi. Englanniksi on paljon tutkimustietoa Suomessa ja muualla Euroopassa käytetyistä maatalouskemikaaleista sekä niiden hormonihäiritsijyydestä.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.12.22 17:26:37

"En vaan löytänyt todistetta siitä, että kotimaassa käytettävät kasvinsuojeluaineet aiheuttavat esim naisten lihomista."

Kannattaa googlettaa esim. glyfosaatti. Se on Suomen, Euroopan ja maailman eniten käytetty rikkaruohomyrkky eli kasvinsuojeluaine. Suomeksi on paljon tietoa siitä, mitä haittoja glyfosaattiin on liitetty (esim. syövät ja hormonihäiritsijyys eli mm. hormonaalisia syöpiä ja lihomista).

Negatiivisiksi koettuja tutkimustuloksia on salattu kaupallisista syistä. Ongelmana on ylipäätään, että maatalouskemikaaleista tiedottamisen tekevät pääasiassa valmistajat ja jälleenmyyjät itse.

Ei kannata ylenkatsoa muunkielisiä artikkeleita ja tutkimustuloksia eikä olettaa, että tieto on saatava suomeksi. Suomi on pieni kielialue.

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   16.12.22 18:12:45

Ainoa linkki jonka löysin (glyfosaatti- naisten lihominen) johti vauva.fi-sivustolle....
Ammattini puolesta tunnen glyfosaatin oikein hyvin. Tunnen myös tutkimuksia, joita sen vaikutuksesta ympäristöön ja mikro-organismeihin on tehty. En ylenkatso ulkomaisia artikkeleja, mutta en lähde selailemaan mitä tahansa google syöttää.

Meillä Suomessa Tukes ja Ruokavirasto tekevät hyvää työtä ympäristömme hyväksi mm. tutkimalla ja ohjaamalla, jopa kieltämällä. Väitätkö, että nämä virastot nielevät mitä tahansa ja kieltävät "negatiivisten tutkimustulosten" olemassaolon koska Monsanto?

Sinulla ei siis ole antaa tutkimustulosta väitteellesi?

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.22 19:51:40

Hei, on huolestuttavaa, jos tunnet glyfosaatin mielestäsi hyvin – eli ehkä käytät sitä itsekin – mutta et tunne sen haittoja.

Sen verran saat nyt selvittää itse, että ymmärrät, mitä tarkoittaa hormonihäiritsijä. Eli että se aiheuttaa mm. lihomista. Ja sitten googlettamaan suomeksi. Esim. hakusanoilla 'glyfosaatti hormonihäiritsijä'.

https://tinyurl.com/yck8nm2u

https://tinyurl.com/4rwdctsr

Hyvää joulun aikaa kaikille. :)

  Re: Onko laihduttaminen vaihdevuosissa mahdotonta?

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   16.12.22 22:20:30

Edelleen siis googlesivuja, jotka eivät kerro yhtään mitään.
Tunnen glyfosaatin, tiedän sen tehon biosidinä ja vaikutuksen ympäristöön ja mikro-organismeihin (kuten mainitsin) erityisesti väärin käytettynä, olen käyttänyt, joskin lähimmässä tulevaisuudessa se on kielletty myös maataloudessa - ja sitten tullaan siihen, joka on taas ihan eri juttu, eli mitä sen tilalle ... Sillä luomulla kun et ruoki kaikkia.
En puolusta myrkkyjä, mutta kolikolla on kaksi puolta.

Edelleenkään en saanut vastausta kysymykseeni, joten jätetään arvoitukseksi ja toivotellaan kaikille hyvää, maukasta ja runsasta joulua!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.