Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Della 
Päivämäärä:   4.4.22 10:59:52

Olen jäämässä piakkoin eläkkeelle ja mietin mikä olisi paras ja edullisin asumismuoto eläkkeellä ollessa?
Nyt asun omakotitalossa, mutta olen ajatellut,että jos myisi talon pois ja muuttaisi vuokralle. Saisin siitä talon myynnistä vähän käyttörahaa ja eläkkeellä ollessani olisin oikeutettu asumistukeen vuokralla ollessani.
Oletteko kukaan laskeneet näitä kuluja?

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.4.22 11:21:45

Vuokralla asuvat eläkeläiset vaipuu köyhyyteen ellei sitten eläke ole iso.
Itse asun omistusrivitalossa ja asumiskustannukset on n. 300€/kk. Kun pääsen eläkkeelle pärjään hyvin.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   5.4.22 15:39:05

Asumiseen vaikuttaa ihmisen kunto. Hyväkuntoinen eläkeläinen pärjää maalla tai
kaupungissa omakotitalossa hyvin.
Taajaman rivitalo ei oo paljoa maalla asumista helpompaa.
Ja nää kirkonkylien hissittömät kerrostalot portaineen on huonokuntoiselle vaikeita paikkoja.

Jos oikeesti myyt sen talon, niin osta kaksio jostain taajamasta. Silloin rahasi ei valu,
jollekin asuntoja vuokraavalle sijoittajalle.
Myös kunnan ja kaupunkien asuntojen vuokrat ovat yllättävän suuria.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   5.4.22 17:26:52

Tai osta pienempi omakotitalo tai rivitaloasunto läheltä palveluja.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.4.22 22:02:53

Eläkeläisen asumistukeen vaikuttaa omaisuus. Jos sulla on talon myyntirahoja tilillä , asumistuki menee äkkiä nollaan.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.5.22 18:13:52

Hulluja kirjoituksia, että vuokralla asuva vaipuu köyhyyteen. Aina näitä vähäjärkisiä. Jos ihmisella on suht hyvä eläke, niin ei hän mihinkään vaivu.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   8.5.22 23:17:16

Meillä on jo pläni:
myydään iso perheasunto ja ostetaan kaksio keskustasta hissitalosta. Asutaan touko-syyskuu pääasiallisesti mökillä (talviasuttava ja tilava), käydään välillä kaupungissa ja marras-helmikuuksi muutetaan Espanjaan, vuokrataan sieltä kiva asunto.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.22 11:51:17

Toivottavasti bibbanin suunnitelma toteutuu. Liikaa nyt lähiaikoina kuullut näitä, että toinen puoliso kuollut tai sairastunut heti eläkkeelle jäämisen jälkeen. Tutun puoliso sai aivoverenvuodon pari vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. Tuttu (vaimo) oli just jäänyt eläkkeelle. Espanjan sijaan omaishoitajuus. Kollega kuoli kaksi viikkoa eläkkeelle jäämisen jälkeen sydänkohtaukseen.

Niitä asioita kannattaa tehdä ihan just nyt eikä suunnitella tekevänsä joskus sitten eläkkeellä. Matkustaa pitää, kun on vielä riittävän nuori, terve, töissä ja rahaa siihen.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Hopla 
Päivämäärä:   10.5.22 07:44:04

Mä jouduin/ pääsin tapaturmaeläkkeelle 34- vuotiaana, vuotta myöhemmin vanhemmat kuoli jättäen minulle 150000€ rahaa ja kesämökin.
Muutin samantien tänne Thaimaahan.
Toukokuun lopusta syyskuun loppuun olen suomessa kesämökillä.
Tosin nyt korona on vaikeuttanut reissaamista.
Yksi hyvä kaveri, erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja varakas, sanoi 45- vuotiaana että pari vuotta vielä ylitöitä ja sitten muuttaa perässä.
Aina tuli se "vielä pari vuotta".
Kuoli viime vuonna varakkaana 52- vuotiaana sydänkohtaukseen.
Ei osannut pitää lomia, teki duunia säästäen Thaimaahan muuttoon.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.5.22 13:33:36

Itse voisin asua kaupungissa pikku kaksiossa mutta minne sitten majoittaisin lapset kun tulevat kylään?

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   16.5.22 15:40:37

Mummolla on hyvä olla mummonmökki, pihasauna ja pieni perunamaa.
Perunamaan voi sitten jättää muokkaamatta kun kunto on huono, tai lapset muokkaavat.
Vieraat voivat yöpyä pihasaunalla. :)

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.5.22 16:38:13

Ne lapset perheineen voi mennä hotelliin, kun tulevat kaupunkiin kylään. Ei sitä varten tarvitse pitää isoa (ja kallista) asuntoa, että joku käy muutaman viikonlopun vuodessa yökylässä. Et sinä ole majoitustoimisto. Joku lapsenlapsi mahtuu varmasti patjalle lattialle, jos tarvitsee.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   17.5.22 16:17:45

Edellä mainitulla ihan järkevä ajatus.
Mieheni haluaa asua omakotitalossa, mutta itse olisin valmis muuttamaan pieneen kerrostalo kaksioon.
Miten paljon omaisuus,tilillä olevat säästöt, vaikuttavat asumistukeen?

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.5.22 12:07:48

Kokeile kelan laskurilla. Ja muista laittaa nimenomaan se eläkeläisen asumistuki.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   13.6.22 06:41:43

Itsellä omakotitalo maalla ja asumiskustannukset n.300e luokkaa tosin nyt sähkö nousee ja nostaa hieman. Kyllä mä näen että pärjään täällä pitkälle eläkeikää jos terveys sallii..pihatöissä voi pyytää apuun paikallisia nuoria vaikka puskaradiosta jos itse ei jaksa nurtsia hoitaa. Mikäs täällä ollessa..neliöitä on. sähköpyörällä pääsee kauppaan 7km ja saas nähdä vaikka ostais talveks sellasen katetun sähkömopon? ois aika huokeeta menoa

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   18.6.22 11:14:52

hannan kirjoituksessa järkeä =)

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   19.6.22 18:34:17

Asumisoikeusasunto, panttimaksulla asut normaalisti vuokralla, mutta pääset tarvittaessa asunnosta nopeasti eroon. Voit valita vielä sellaisen talon, missä on senioriasuntoja, esteetön kulku, jos joskus vaikka on rollaattori käytössä. Vielä jos pystyy rahalla saamaan palveluita, esim. kaupassakäyntiä tai siivousta, siinä on pitkäksi aikaa toimiva oma koti.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.6.22 00:18:46

Kaikki rahat tilillä vaikuttaa asumistukeen eli et saa.
Mulla rivarikaksio. Kulut pienet kunnon maalämpö. Ei siis vuokralle kannata mennä.
Haluisin kyllä pienen mökin

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Sairasta 
Päivämäärä:   26.7.22 19:16:35

Sairasta tämä yhteiskunnan tukien kuppaaminen. Miten joku kehtaakin laskea asumisen jonkin asumistuen varaan vaikka omaisuutta on.
Jokainen itseään kunnioittava kansalainen suunnittelee eläkeaikansa niin että pystyy itsensä elättämään.
Omistusrivari on ainakin edullinen asumismuoto. Itsellä vastike 100€ plus vesi ja sähkö

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: Ughh 
Päivämäärä:   31.7.22 01:53:17

Sairas taitaa olla kateellinen!
Jos saa asumistukea, niin siihen on laillinen peruste.

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.8.22 22:43:25

Ughh ei varmaan tiedä että että asumistuet ja muut ei tipahda taivaasta vaan maksetaan verovaroista. Suomi verottaa ihmiset näännyksiin ja työnteko on kannattamatonta

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   2.8.22 08:22:57

samaa mieltä edellisten kanssa..ei munkaan kannattais töitä tehdä mutta omatunto ja arvot ei anna jäädä kotiin.Mieluummin vähän paskalla palkallakin kannan yhteiskunnan kekoon korteni ja KOSKAAN milloinkaan en ole mitään tukia saanut. Ihmisten moraali on löyhä

  Re: Paras asumismuoto eläkkeellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.22 22:45:13

Oma koti on paras

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.