Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pesukone loimia varten?

Lähettäjä: Pyykkäri 
Päivämäärä:   5.7.21 01:08:49

Onko teillä käytössä pesukone "loimipyykille"?

Tähän saakka olen kesäisin pessyt loimet painepesurilla, mutta nyt tilasin siihen tarkoitukseen ihan oman pyykkikoneen. Tilasin "uusvanhan" päältä täytettävän pulsaattorikoneen hyrskyttämään loimia kellarissa. Lotus XPM60. Tässä ei ole mitään "hienouksia", vaan vedet täytetään ja tyhjennetään käsin. Ei ole myöskään linkoa. Pitäisi pestä 6 kg kerralla, joten kaipa kapasiteetti loimipyykille on riittävä.

Re: Pesukone loimia varten?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.7.21 07:35:02

6 kg on aika vähän... Mulla on kaksi pesukonetta, joista toinen, 8 kg on pelkälle hevospyykille.
Pesen siinä talli- ja ötökkäloimet, lisäksi olen nyt kokeillut vuorittomien sadeloimien pesua siinä (niiden reunat eivät enää kestäneet painepesuria). Jo 300 g täytteellä oleva loimi mahtuu huonosti huuhtoutumaan linkoutumaan. Jäi usein pesuainejäämiä, kunnes siirryin nestemäiseen pesuaineeseen.

Päivämäärä:   5.7.21 09:29:09

Lisään vielä. Ehkä tuo 6 kg menee, kun ei ole linkousta. Loimet, joissa on täytettä ovat vaan hurjan painavia käsitellä...
Olen joskus pessyt aamutallin jälkeen 200 g täytteellä olevan loimen ja sen on saanut laittaa illalla takaisin päälle :(

Päivämäärä:   5.7.21 09:31:49

Oho, piti laittaa iloinen hymiö! :)

Lähettäjä: Pyykkäri 
Päivämäärä:   5.7.21 11:47:41

Tätä pohdinkin, mutta totesin tarpeeni olevan enmmänkin "täytteettömien" loimien pesuun. Hevosillani on talviloimena sellaiset villavuorelliset sadeloimet. Niitä en tohtisi koneeseen laittaa, vaikka kapasiteettia olisikn. Pesun tarve koskee lähinnä fleece- ja ötökkäloimia. Näiden lisäksi ajattein voivani pyykätä koirien loimia ja kaikkia siivousrättejä ym.

Päivämäärä:   5.7.21 12:20:15

Pyykkäri, sitten varmaan 6 kg kone riittää. Olen omassa koneessani pessyt myös mm. satulahuovat, neopreenisuojat ja -satulavyöt.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.7.21 09:10:09

Jos kone olis tallissa niin miten estää jyrsijöitä rikkomasta letkuja. Kissaa ei aijota hankkia.
haaveena teollisuuspesukone, niissä peseytynee parhaiten kun tilavuus iso. ja sellaine vaatii voimavirran.

Päivämäärä:   6.7.21 10:41:02

Plussa, voisiko letkut suojata esim.ohuella metalliverkolla?
Tyttärelläni on tallissaan ihan tavallinen pesukone ja sen letkut ovat saaneet olla rauhassa...

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   1.10.21 15:22:09

Noiden hiirien kanssa pesukoneen paikka vaikuttaa paljon. Meillä pesukone on kuivaushuoneessa.
Siellä ei oo mitään lattialla, eli kuivaushuoneesta hiiri ei löydä mitään syötävää.
Eikä siellä oo mitään koloa pesäpaikaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.21 21:32:36

Up

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   13.10.21 13:21:10

Hiiret tunkevat itselle turvallisiksi tuntuviin paikkoihin. Siis pesukoneeseen, jos
kuivaushuoneessa ei oo muuta tilaa.
Eli hiirien pääsy kuivaushuoneeseen pitäisi estää tiiviillä ovella, joka pidetään kiinni.
Ja kuivaus huoneeseen ja sen lähelle kannattaa laitaa muutama hiirenloukku.

Päivämäärä:   14.10.21 18:51:31

Juttelin lopettavan pesulan työtekijän kanssa vanhasta pesukoneesta, joka näytti odottavan ostajaa..

Hän suositti kiertämään vehkeen kaukaa. Laite kuulemma on lopussa ja sen korjaaminen vie aikaa ja on törkeän kallista.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.11.21 08:48:09

Minä pesen betonimyllyssä tallissa pesupaikalla :)

Lähettäjä..se.pienitalli 
Päivämäärä:   22.11.21 14:59:28

Eikö betonimylly revi loimia ? Vai onko sen sekoituslavat pyöristetty tai poistettu?
Betonimylly ainakin jaksaa pyörittää raskaat loimen ja siihen mahtuu tarpeeksi vettä.

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   26.11.21 12:49:04

Meillä normaali vanha 6kg kone käytössä, toppaloimet ja paksut vuorelliset ulkoloimet sinne ei mahdu, mutta niitä käytännössä pesty vain keväällä talvisäilöön laittaessa niin pesen ne painepesurilla. Ohuemmat menee hyvin ja samalla menee kätevästi riimut, harjat, suojat, pyyhkeet, huovat ym.

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   28.11.21 20:31:20

Ei meillä ainakaan ole yksikään loimi mennyt rikki, ja useamman niitä olen jo vuosien varrella siinä pyörittänyt :) Se pyörii niin hitaasti kuitenkin että ei revi mitään. Tosiaan helposti saa pestyä paksut toppikset ja villaloimetkin :)

Päivämäärä:   30.11.21 10:42:41

Lähettäjä: sanna
Kiitos tuosta ideasta pestä loimet betonimyllyssä.
Nää pikkuiset betonimylly ovat halpoja https://www.puuilo.fi/axa-betonimylly-550w-140l

Miulle tuli ensin mielen että tuota meidän vanhaa betonimyllyä on jossain hitsattu huolimattomasti. Ja sen seiniin on kovettunut betonia, eli se hankaisi loimia myllyn karkeisiin pintoihin.,
Uudessa ja hyvin pestyssä betonimyllyssä noita karkeita pintoja ei ole. Ja sen sisälle on helppo katsoa, onko myllyssä teräviä kohtia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.21 19:54:46

Meillä on tallissa ihan perus 8 kg pesukone. Hyvin pesee 300g talliloimen, vuorettomat-, fleecevuorelliset ulkoloimet, villaloimet ja fleecet.
Samoin kätevä pestä huovat, suojat, riimut jne :)

Paksummat ulkoloimet pesen vanhassa isossa voimavirtakoneessa kesäisin.

Lähettäjä: Cassis 
Päivämäärä:   31.12.21 14:51:36

Tallissa on hyvä pesukone mutta minä pesen ulkoloimet käsin tallin pesupaikan lattialla. Helpompaa kuin matonpesu laiturilla kun halutun lämpöinen vesikin tulee hanasta.
Talviloimet ei edes likaannu vaan tuuletus riittää kauden lopuksi.
Mutaiset eli piehtaroidut syksy/sadeloimet suihkutan päältä puhtaaksi hevosen päällä.
Kunnon kokopesu kun jäävät pidemmäksi aikaa käyttämättä.

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   9.1.22 09:38:51

Meillä 10 kg kone tallissa. Hiiret eivät ole rikkoneet mitään yli 20:n vuoden aikana. Isot toppaloimetkin kone pesee. Kyllä meillä talviloimetkin likaantuvat ja pesua vaativat. Kuivaus talvisin tapahtuu sisällä aina valmiissa saunassa.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   21.3.22 07:55:15

Mulla on käytettynä halvalla ostettu 8 kg normipesukone hevospesukoneena, joka on toiminut jo useamman vuoden. Pessyt olen siinä ohuemmat ulkoloimet ja sitä pienemmät hevospyykit. Myös kuomakenkiä, satulahuopia ja suojia yms. Omat hevoset ei menneenä talvena käyttäneet kertaakaan paksuja toppaloimia jotan niiden pesuun ei itsellä suurta tarvetta, pesen ne ulkona kesällä isossa saavissa.

Ihmispyykille siis ihan oma kone.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.