Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: ISO-J 
Päivämäärä:   8.3.21 10:56:46

Onko kukaan nostanut Kevalta haettavaa em eläkettä palkan lisäksi 25 % tai 50%. Entäs työuran jatkaminen vuodella tai kahdella, kokemuksia, mielipiteitä...

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.3.21 11:44:10

No, joillekin sopii, joillekin ei. Varhennettu eläkehän pienentää lopullista työeläkettä.
Mutta jos palkan lisäksi tarvitsee lisää rahaa tai esimerkiksi vähentää työntekoa ja täydentää pienentyvää palkkaa varhennetulla, niin mikäpä siinä.
Kannattaa kuitenkin etukäteen tutkia tulevan työeläkkeen määrää ja sen verotusta, ettei tulojen väheneminen (joka tapauksessa) tule ikävänä yllätyksenä.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.21 10:00:13

Voi perua 3kk jos ei haluakkaan. Joutuu palauttamaan maksetun eläkkeen.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   18.3.21 14:58:07

Otin sen 50% palkan lisäksi. Eipä siitä juuri mitään käteen jäänyt.
Ja jatkoin n. 1½ vuotta vielä eläkkeelle jäännin jälkeen töissä.
Pelkkää lisääntynyttä veroa siitä työssäkäynnistä eläkkeellä ollessa tuli.
Eläke ja palkka laskettiin yhteen.
Sanon ihan suoraan, ettei rahallisesti kannata.
Se mikä tässä iässä on arvokkainta on AIKA.
Kun ei tiedä kuinka kauan elää niin kannattaako sekin AIKA uhrata töissä käyntiin?

*ollut työssä joka päivä yhteensä 43 vuotta*

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   22.3.21 14:03:43

itse aion jäädä 60v ja tehdä vapaaehtoisen eläkkeen lisäksi vain jotain keikkahommia

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: Villasukka 
Päivämäärä:   31.3.21 08:19:54

Tietysti tuohon käteen jäävään osuuteen vaikuttaa merkittävästi se aiemmin kertynyt eläke. Itse nostan tällä hetkellä 25% ja vuoden päästä aion nostaa sen 50%:iin. Työnantajan kanssa olen sopinut alustavasti, että teen n 1,5 vuotta pidempään töitä. Osa-aikaista työntekoa en ole edes harkinnut. Olen ainakin tällä hetkellä tyytyväinen tähän järjestelyyn, enkä näe tarvetta muuttaa suunnitelmia, mutta kukas se meistä huomisen osaa ennustaa.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: bbbj 
Päivämäärä:   27.5.21 18:50:58

Olen työttömänä ansiosidonnaisella ja otan sen 50% varhennetun. Laskin että se pienentää mun vanhuuseläkettä sitten aikanaan, kun verot on vähennetty, 45e kuussa! Itsekin yllätyin miten vähän. Saan kuitenkin käteen varhennettua yli 800e kuussa, ansiosidonnaisen päälle. Tekee ison eron.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   27.5.21 22:09:39

Minkä ikäisenä voi aikaisintaan jäädä eläkkeelle? Olen vasta 54-vuotias, mutta on niin paljon sairauksia, että on vaikea jatkaa työntekoa. Olen yrittäjä, eläkevakuutus Melassa. Sairauteni eivät ole sellaisia, joita Mela pitäisi työstä aiheutuneina, vaikka ne käytännössä ovatkin.

Käsittääkseni Mela aikoo kertoa minulle sitten, kun olen 67-vuotias, milloin siihen maailman aikaan on mahdollista jäädä eläkkeelle.

Onkohan muita vaihtoehtoja olemassa? Oletteko olleet vastaavanlaisissa tilanteissa? Kiitos tiedoista.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: kh 
Päivämäärä:   27.5.21 23:34:16

Muistin väärin. Kun olen 62-vuotias eli kahdeksan vuoden päästä Mela aikoo kertoa minulle, milloin voin aikaisintaan päästä eläkkeelle.

  Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lähettäjä: bbb 
Päivämäärä:   31.5.21 13:00:51

Sulla kh on mahdollista päästä sairauseläkkeelle, jos saat lääkäreiltä paperit että olet työkyvytön. Ei väliä onko sairaudet työstä aiheutuneita vai ei. Riittää että ne on sellaisia että estää kaiken työnteon. Toki vaikeeta saada semmosia papereita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.