Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   8.2.21 13:11:50

Nyt on päivittelysetti luotu, tänne vain sitä 'uutta ja vanhaa' vakikävijoiltä ja vierailijoilta..

Mitä maailmassanne tapahtuu juuri nyt, entä mikä jäi viime vuodesta vaivaamaan ja mitä suunnitteilla tälle vuodelle?

Minä vain Ragni Malmstenin tavoin päivät laihdutan ja yöt vietän jääkaapilla.
-..mutta erittelen asiaa tarkemmin 'hiljaisuudessa'. :)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: tähti 
Päivämäärä:   8.2.21 18:21:28

Samaa kurjuutta kuin ennenkin tänne kuuluu. Hiukan elämän haasteellisuus (kai) alkaa helpottaa joten henkiin jäätäneen.
Viime vuosi, edellinenkin, oli haastava. Ongelmia ja ihmissuhde kiemuroitakin toisen perään, tässä iässä tuntuvat jo raskailta.
Tirskun elämää olen seurannut jo pitkään, viime aikoina aina vaan ymmärtäväisempänä näiden omien ongelmien myötä.
Joten go Tirsku go, elä anna periksi, ei täälläkään lannistuta kurjuuteen vaan ootellaan aurinkoisempia päiviä.
(ja kiva kun jaksat pitää täällä jutunjuurta yllä)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.2.21 21:24:49

Olen jo eräänlaisella eläkkeellä, vaikka työeläkkeeseen on vielä reilu kaksi vuotta.
Teen hevoshommia ja satunnaisia keikkoja entiseen työpaikkaani.

Koronakevät ei ole vaikuttanut kovin paljoa elämäämme, paitsi matkustelun osalta. Lapsilla on hyvät työpaikat, pärjäävät kivasti. Miniäni on lomautettu, mutta opiskelee ja on tyytyväinen tilanteesta.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   9.2.21 08:02:43

Etätöitä teen, olen ollut jo vuoden verran. Viihdyn kyllä näin, koska työssä tulee asiakaskontakteja sekä puhelimitse että etätapaamisina, joten en koe olevani yksinäinen. Väsymys vaan painaa, kun viime vuosi töiden suhteen oli todella kova.

Lapset ovat muuttaneet kotoa jo aikapäivää sitten, eli miehen kanssa ollaan kahdestaan. Muutama hevonen on pihassa, joten tekemistä kyllä riittää. Saisin ajan kulumaan ilman tätä työtäkin, mutta palkkapäivinä on ihan kiva, että työtä on :)

Pakkasta oli tänä aamuna -17, mutta todellisuudessa enemmän. Mittari on suojaisessa paikassa ja falskaavan ikkunan vieressä, vanhassa talossa kun asutaan.

Hevoset eivät tietysti pakkasesta ole moksiskaan. Jos aurinko sattuu paistamaan, niin se lämmittää jo (yllättävää kyllä) ja nauttivat sitten keskellä tarhaa paisteesta. Valo on kyllä parina pakkaspäivänä ollut ihanan keväinen, antaa toivoa siitä, että vielä se kevät koittaa.

Tällä hetkellä suurimpana asiana mielessä on isäni syöpä. Olemme vieraantuneet erinäisistä syistä viimeisten parinkymmenen vuoden aikana ja nyt hänen kerran parantunut syöpänsä on uusiutunut. Pitäisi tänään soittaa, koska on saanut tulokset syövän ennusteesta. On todella vaikea tarttua puhelimeen. Mitä siinä tilanteessa sanotaan, jos ennuste on huono? Ei taida mikään sanominen auttaa mitään.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.2.21 10:03:08

Soppis, olen pahoillani isäsi puolesta.

Ehkä sanomiset eivät auta syövän hoidossa, mutta sinulla voisi olla tilaisuus puhua niistä asioista, jotka ovat johtuneet vieraantumiseen. Kaikki eivät tosin välitä käydä läpi vanhoja juttuja.
Ehkä riittää, että sanot olevasi pahoillasi. Rakastaminen ja välittäminen ovat jo vahvempia tunteita, joiden sanomisesta päätät itse.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   9.2.21 14:16:09

Soppis, jos isäsi on huumorimiehiä, niin se auttaa kantamaan vaikeidenkin aikojen yli. :)

Kysy reilusti, että jaksaisiko hän jutella mieltäsi painavista seikoista suhteessanne, jos sanoo että ei, niin siihen on sitten tyytyminen, tiedustele kuitenkin voisitko jotenkin olla avuksi tai helpottaa tilannettaan.

Kiitokset tähti positiivisesta asenteesta ja tosi hyvä jos hankalat ajat alkavat olla jo 'menneen talven lumia'. ;D

*, pikkutähti, :) on todella arkea helpottavaa, kun lapset ovat omilla jaloillaan, vaikka he ovat rakkaita, niin tavallaan itsenäisten persoonien sovittaminen saman katon alle on väliin jopa mahdotonta. On rauhallisempaa ja riidattomampaa kun on etäisyyttä ja omat ympyrät kullakin.

Tuttavapirissäni on joitain lapsia tullut 'häntä koipien välissä' kotinurkkiin takaisin, kun on hiukan ammuttu yli omissa raha-asioissa ja hankinnoissa, joillain on jopa käynyt ylivoimaiseksi henkisesti selvitä omassa taloudessaan, on ekstrahuippua kun/jos lapset tulevat toimeen ja luovat lapsilleenkin turvallisen arjen.

Mitä näin keväisin on teillä ollut tapana tehdä, laitatteko esikasvatuksia tai vastaavia projekteja pyörimään? :)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   12.2.21 17:05:32

Pakkasta on pidellyt, mutta potkukelkka luistaa hyvin.. :)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   15.2.21 09:57:40

Kiitos tsempeistä!
Sain soitettua ja tässä vaiheessa syöpätilanne on tarkkailussa. Etäpesäkkeitä ei löytynyt, mutta kasvain suurentunut vähän. Eli nyt vain odotellaan. Ilmeisesti, kun ikää on jo noin paljon ja syöpä tosiaan uusiutunut aiemmin parantuneen jälijtä, ei mitään aktiivista hoitoa tässä vaiheessa anneta. Tiedä sitten, kertoiko koko totuuden.

Pakkasta taas tänä aamuna -15. Tuntui ihan hyytävältä, saisi jo riittää!
Kevät tuntuu taas kovin kaukaiselta.

Meillä ei tehdä kevätkylvöjä :)
Olen aiemmin ollut innokas puutarhaharrastaja, mutta on sittemmin jäänyt, kun aikaa ei ollut riittävästi ja hyvät aikomukset kääntyivät lähinnä rasittavaksi työksi. Kukkapenkit hukkui rikkaruohoihin. Nyt olen vähentänyt istutuksia (poislukien marjapensaat) ja toivon mukaan joskus saan aikaiseksi yhden näyttävän penkin johonkin sopivaan kohtaan.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   15.2.21 17:45:50

Aivan, omat 'kylvöni' ovat sen verran edenneet, että sain tilattua kasvilampun.. ;D

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   16.2.21 06:43:33

Kaikista hyvistä aikomuksistani huolimatta haaveilen pienestä ryytimaasta, sellaisesta naistelehdissä nähdystä keittiöpuutarhasta. Haluaisin lavoille kasvamaan yrttejä ja salaatteja. Viime kesänä pääsin jo niin pitkälle, että kävin paikallisesta rautakaupasta kyselemässä lavoja, mutta olivat jo loppuneet. Luovutin.

Kaikenmaailman lautaa ja lankkua löytyy omasta takaa, mutta oli varmaan tähtiin kirjoitettu, että viime kesänä ei ollut vielä ryytimaan aika, enkä alkanut itse nikkaroimaan mitään. Ehkäpä nyt otan tavoitteeksi. Harkitsen kyllä tarkkaan, ennenkuin lähden touhuamaan, ettei jää kesken :D

Nyt en saa mielenrauhaa, kun pitäisi raivata keittiön kaapit. En ymmärrä, miksi niihin on kahden hengen taloudessa kertynyt niin paljon tavaraa! Vaikkeivat näy sieltä minnekään, kuulen ahdettujen tavaroiden ahdingon ja parkumisen koko ajan. Haaveena on keittiöremontti, joten jossain vaiheessa keittiö on tyhjennettävä joka tapauksessa. Olisi sitten helpompaa, kun ylimääräistä ei kaapeissa olisi. Talovanhukseen on tehty pientä kasvojen kohotusta viime aikoina ja nautin, kun olen sen varjolla saanut isoimman tilan lähes minimalistiseksi. Kun huone tyhjennettiin sain hyvän syyn kantaa kaiken ylimääräisen, myös taulut pois. Jännästi eivät ole löytäneet vielä takaisin tilaan. Odotan kauhulla, kun mies alkaa niitä kaipailemaan.

On jollain tapaa helpompi hengittää, kun tavaraa on vähemmän. Salaa nautin myös siitä, kun tilassa vähän kaikuu. Taidan olla vähän hullukin vielä.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.2.21 11:05:50

Heip, mulla siemeniä tilattu. Keijunmekot jo istutettu. Viime kesän kasvihuone saa paljon taimia hyllyilleen. Hmm, ne hyllyt vielä puuttuu sieltä.
Minultakin vie vähän kevätmieltä tämä pakkanen. Tänään onneksi vain viitisen astetta.
Soppis, et oo hullu, turhasta tavarasta luopuminen on vaan tervettä.
Ei sulla sattuis olemaan ylimääräisenä Nanny Still Kehrä sarjan pullalautasia. Niitä olen etsinyt. Haluaisin käyttää kevään Yo juhliin. Pidetään pienet juhlat puutarhassa.
Minullakin valtavasti astioita kaapeissa. Olen aina tykännyt niistä.
Kerrohan tuosta kesäkeittiöstä ja ytrritarhasta. Ne kiinnostaa kovasti. Suunnitteletko kesäkeittiöön puuhellaa?

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   17.2.21 06:25:26

Ah, keijunmekko! Ovat kyllä ihania ja melkein alkaa jo iskeä vanha kunnon puutarhainnostus. Onnea kasvihuoneesta!

Mä olen kerännyt silloin aikanani vanhoja ikkunoita sitä varten, että tekisin niistä joskus kasvi- tai oleskeluhuoneen. Eipä ole tuokaan rakennelma itsestään pystyyn noussut, mutta onpa nyt ikkunoita varastossa odottamassa, jos joskus.

Pilkku, ei valitettavasti ole tuota Kehrää. Kannattaa varmaan ilmoitella FB-kirppiksillä, niin ehdit juhliin kerätä lautasia. Varmasti ihanaa, kun on tuollaiset juhlat tulossa. Meillä on jo lapset lentäneet pesästä, eikä mitään juhlia tiedossa.

Sain eilen siivottua about puolet keittiön kaapeista. Poisheitettävää ei sitten ihan hirveästi tullut, olivat vain epäjärjestyksessä. Vähän mieleni kapinoi kyllä, koska meillä on perusastiastokin 20 hengelle, mikä on aivan liikaa. Toivottavasti saan joskus uuden keittiön, jonne tulee vähemmän säilytystilaa. Saisin syyn nakata kaikki ylimääräiset vaikka aittaan - arkena pärjäisimme hyvin paljon vähemmällä astiamäärällä.

Tunnustan, tykkään kauniista astioista :) Olen hävittänyt paljon ylimääräisiä jo aiemmin, nyt lähes kaikki on sellaista, mitä voi käyttää myös arkena. Yksi vitriinikaappi on, missä on sellaisia vanhoja astioita, joita ei tule käytettyä ollenkaan tai kerran vuoteen. Niistä vielä kun tulisi hankkiuduttua eroon!

En ollut suunnitellut kesäkeittiötä tehdä, vaan ihan yrttimaan ja ehkä jokin kukkaistutus jonkinlaiseksi kokonaisuudeksi. Sinne voisi sitten laittaa myös pienen pöydän ja tuolin istuskelua varten. Sellaisen ihan oman paikan, jossa voisi kuunnella äänikirjoja ja nautiskella.

Ja niin, pakkasta taas lähemmäs 20!

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.2.21 09:17:33

Astioista puheenollen, minulla on ollut Arabian perus-Pirttiä kaapeissa lähes 40 vuotta. Sain mieheni työkavereilta aikanaan kahviastiaston kihlajaislahjaksi ja siitä oli sitten helppoa toivoa samaa sarjaa häälahjaksi.
Aikaisemmin on ollut säännöllisessä käytössä vain puurolautaset, joissa näkyy jo kulumaa. Isompia lautasia, vuokia sekä niitä kahvikuppeja (mokkakuppeja?) on käytetty pari kertaa vuodessa, ovat kuin uusia. Tutuille tarjotaan kahveja mieluimmin isoista mukeista :)
Arkilautasina meillä on ollut muovilautasia, mutta kun pari kertaa on koko setti vaihdettu mm. naarmuuntumisen takia, niin nyt otettiin Pirtti käyttöön! 6 isoa lautasta, muutama keittolautanen. Kaappin jäi vielä puolet...Itseäni oikein ihmetyttää, miksi en ole käyttänyt niitä aikaisemmin. Eivät ne ole kovin juhlavia, eikä niitä kukaan ostaisi, jos yrittäisi myydä. Mutta arkikäytössä loistavia. Tuli säästettyä pitkä penni, kun en ostanut täysin uusia :)

Muute, kaapissa on vielä pino lasilautasia, Nuutajärven Rositaa ja Wirkkalan Solarista, ne taitavat jäädä vielä sinne pölyttymään!

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   17.2.21 12:49:50

Pirtti astiathan on mitä parhaita arkiastioita :)
Kiitos, vinkistä laitankin fb hen kyselyjä pullalautasista.
Kasvihuone on ollut kauan haaveena ja nyt on viime kesänä valmistunut, ihan pohjatkin tehty kunnolla ja sitten laatoitettu. Nyt talvella siellä palaa lyhdyissä kynttilät ja kirpparilta ostan kaikkea roikkuvaa sinne, vanhoja kynttelikköjä ja rautaisia amppeleita.
Kertokaahan mitä aiotte laittaa idätykseen ja milloin. Mulla tosiaan vasta tuo Keijunmekko mullassa, saas nähdä kuinka sen tulee käymään.
Tuo ryytimaakin kiinnostaa. Laitatko siemenestä asti yrtit. Mulla yleensä kasvanut tilliä, Rucolaa ja muutamaa salaattia. Ja Laventelit nousee yleensä aina tuolta penkistä myös.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.2.21 13:18:48

Pilkku, toivottavasti löydät! Viime kesänä kuolleella anopillani (101 vuotta <3) oli astiastona juuri Kehrää, mutta olivat kovin kuluneita ja lahjoitettiin kierrätyskeskukseen.
Haaveilen joka kesä kasvihuoneesta, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi...jospa teidän tarinanne saisi minut aktivoitumaan!

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   17.2.21 14:17:18

Selailin vanhempia Viherpiha-lehtiä, siellä sanottiin tomaatista, että jos on kylmä kasvihuone tai avomaa, niin laitetaan itämään vasta huhtikuussa, jos lämmitetty niin maaliskuussa ja itämislämpö on 20-25 astetta.
-Ärsyttää kun meillä ei ole tuota kahtakymmentä sisälläkään kuin joskus kesällä. :(

Kasvihuonetta 'tein' joka kesä viimeiset 20 vuotta, mutta viime kesänä siihen viimein nousi kulmapuut ja ikkunatkin saatiin viereen odottamaan, eli kyllä se 'aikominen' joskus kantaa hedelmää. ;D

Onkos oikeaa tietoa tuosta paprikasta tai kurkusta, vai pitäisikö vain idättää niitä Kello-ja Päivänsiniköynnöksiä..?

Keijunmekko oli se monivuotinen, mitä en tiennyt kuin viime syksynä ja en tiedä mitä sähläsin, mutta ajattelin laittaa ne humalan kanssa autonrenkaaseen ja joku talvisuojaus päälle, mutta niin jäi humala, kuin ne keijunmekotkin muiden ajatusten jalkoihin.

Yritän siis uudelleen tulevana kesänä/syksynä. :)

Kuulemma keijunmekko on joillakin ollut todella vaikea idätettävä, eli kokeilen, jos olen ostanut siemeniä, mutta ostan ihan kasvihuoneelta kesäkukkina, niin tomaatit, kurkut, kuin sen mekonkin, jos ei onnistu, eihän se ole häpeä, jos ei kasva, mutta ehkä nolompaa olisi olla kokeilematta. ;)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.2.21 11:07:51

Heips, ihanaa täällä juttuseuraa puutarhan hoitoon!!
Keijinmekko taitaapi paleltua siellä ulkona talvehtiessaan, mutta sisällä voi yrittää, jos ei roskaaminen kauhistuta. kyllä on hankala idätelä siemenistä, mutta omista siemenistä lähtee hienosti alkuun. Nyt on siis aika laittaa idätykseen.
Itse saan ohjeet selaiselta kuin Selätönpuutarhuri, hänellä seikkaperäiset ohjeet tähän mekkosen kasvatukseen ihan kuvineen.
Tomaatteja laitan myös tulemaan, leikkaan viipaleen tomaatista ja johonkin multaan vaan, ei aina edes idätysmulta. Sieltä sitten vahvimmat yksilöt nappaan purkkeihin. Tomaatti vaatii tasaisen kastelun.
Kehrä pullalautasista vielä, niitä löytyi tusina kirpparilta, jeee!!
Kesällä saimme kaivuupalkaksi laattoja. Kyllä niitä kertyikin valtavasti. Sellaisista kivilaatoista, joita näkee joskus ulkomailla. Ihan kiiltäviä ja tasainen pinta. Ne laitettiin kasvihuoneen pohjalle. Rautaiset kalusteet ruusukuvioiset on siellä odottamassa keväisempiä kelejä kahvitteluun.
Hirmusen helppoa on tomaattien kanssa, jos laittaa ne sellaiseen kasvusäkkiin, jossa kaikki valmiina. Itse vähän vierastan niitä. Istutan tomaatit vanhoihin pläkkisankoihin, joissa on puoet palanutta hevosenlantaa ja se toinen osa multaa. Aikaisemmin laitoin ne eteläseinustalle ja vanha ikkuna siihen suojaa antamaan. Hyvin on pikkutomaatit kasvaneet.
Tämä Selätönpuutarhuri löytyy helposti, käykää katsomassa hänen kirjoituksiaan.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   18.2.21 13:17:08

Ah, täällä on ihmisillä ilmeisesti jo sormet mullassa :D

Meillä aamulla pakkasta -26, eli pitäisi vaan uskoa, että talvi on vielä täällä. Kaunistahan tuolla ulkona on, aurinko paistaa ja hanget hohtaa.

Tuosta tomaattiviipaleista kasvattamisesta olen myös lukenut, mutta en ole testannut.

Olen joskus innoissani idättänyt siemenistä mm. ritarinkannuksia, punaista kärsämöä, punapäivänkakkaroita ja ties mitä. Sainkin joitain onnistumisia, mutta tosiaan rikkaruohot sitten tukahduttivat ne muutamassa vuodessa, kun jäivät hoitamatta. Lisäksi olin laittanut penkkiin liian vahvoja, rikkaruohomaisia perennoja, jotka valtasivat myös alaa hirvittävällä nopeudella.

Lemppareitani on myös jättipoimulehti. Sitäkin yritin siemenestä kasvattaa, mutta muistaakseni eivät itäneet. Olen myös kokeillut kaikenmaailman outouksia exotic gardenilta siemeniä tilattuani aikanaan, mutta nekin päättyivät lähinnä itämättömyyteen. Muutaman unikon onnistuin saamaan, mutta sinivaleunikko ei itänyt ollenkaan.

*: hyvä, että otit Pirtti-astiaston käyttöön! Se on tosi kaunista eikä kannata hillota kaapissa. Mulla on itselläni periaate, että kaikki ihanuudet on käytössä, mutta sitten on noita esim. soppakulhoja, tarjoilulautasia jne. joita ei sitten vain viitsi arkena käyttää. Vielä olisi muutamia vanhoja Arabian koristeena olevia astioita, jotka ehkä pistän pois myös. Ovat sellaisia ei-käyttöesineitä.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.21 13:37:50

Soppis, joitakin Arabian astioita kannattaa myydä fb-ryhmässä. Olen myynyt sellaisia 20-luvun kahvikuppeja pullalautasineen sekä kahden eri sarjan lautasia tarjoilukulhoineen.
Näitä eivät lapseni ole halunneet, enkä itse käyttää, koska kultausten takia ei kannata pestä koneessa. Halvalla olen myynyt, niin kaupaksi ovat menneet.
Myin ennen joulua myös Iittalan Paula-sarjan glögimukit + muita osia. Ne ovat myös olleet käyttämättöminä lähes 40v. Onnellinen ostaja lähetti vielä kuvan joulukattauksestaan!

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.2.21 22:18:20

Ihania aarteita nuo vanhat astiat.
Soppis, mulla samantapaisia kokemuksia perennoista. En oikein jaksa kitkeä niitä ja voimakaskasvuiset valtaavat tilan.
Kesällä laitoin Pionipenkin. Istutin ne kohopenkkiin ja muokkasin maan tosi syvätä, niinkuin ohjeessa sanottiin. Saapa nähdä kuinka kalliiden Pionieni käy.
Kaikki Unikot ovat ihania, niitäkään en saa kasvamaan.
Olen keksinyt sen, että teen penkkeihin yhtä sorttia kukkasia. Korkeintaan reunuksille jotain pienempää.
Se Tirskun idea laittaa useita köynnöstäviä samaan on kyllä hyvä, kun esim Humala ei sillai kuki, mutta näyttää samassa joku kukkiva kukka.
Viime kesänä Klemattikset kasvoi ja kukkivat valtavasti. Yksi tumma viininpunainen ihan kylmille asti. Valeistutin ne maahan ruukkuineen, josko saisin uudelleen kasvamaan ne. Ostin niitä Klemattiksia alle 5e kappale ja valtavan upeita olivat.
Viini kasvaa mulla myös hyvin ja tekee kiloittain rypäleitä, joku pakkasen kestävä lajike jonka nimee en muista.
Villiviineistä tykkäisin, mutta ne eivät jostain syystä viihdy yhtä hyvin, kuin tämä viini.
Rohtosormustinkukka viihtyy ja lisääntyy mulla.
Nyt idätän uutena Maurinmalvaa, komea on josko saan onnistumaan.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: soppis 
Päivämäärä:   22.2.21 07:26:23

Viikonloppu tuli ja meni - lumitöissä!
Tänään on kolmas päivä, kun käydään sama urakka läpi. Monen tunnin homma, vaikka on traktori käytössä ja kaksi ihmistä tekemässä. Lisäksi puhaltaa jäätävä tuuli, joten tässä nähdään taas talvea "pahimmillaan". Tai sitten ei, koska loppuviikolle luvattu lämpöasteita ja se tarkoittaa kaikkien pintojen jäätymistä. Tiedä sitten, kumpaa kiroaa taas enemmän :D

Yhyy, mulla ei ole yhtään pionia, haluaisin kyllä pionipenkin. Ongelma on se, että en vain osaa nyt suunnitella pihaa. Ei ole kauhean kauan täällä asuttu, joten kaikki vielä etsii paikkaansa. Hevosiakin viedään tarhoihin kolmea eri reittiä vuodenajasta riippuen, mikä aiheuttaa omat haasteensa. Haluaisin tallin ja talon välisen pihan kokonaan hiekalle, ei nurmikkoa ollenkaan. Tämä helpottaisi myös autojen ja hevoskopin pyörittelyä pihassa.

Olen vain miettinyt, kuinka sitten ne kohdat, joissa ei juuri kuljeta, pidetään rikkaruohoilta vapaana? Nyt nurmikkoa on jonkin verran ja ruohikko kasvattaa mättäitä ja leviää kaventaen kulkureittejä. Eli on siis todella epäsiistin ja hoitamattoman näköinen tuo etupiha. En ole sille vielä tehnyt mitään muuta kuin purkanut kukkapenkkejä.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   22.2.21 10:26:01

Katekankaat ovat melkoisen hyviä siinä rikkaruoho-ongelmassa, maksavat ne jos isolle alueelle pitää laittaa, mutta on yksi mielenkiintoinen juttu tullut lähiaikoina, eli ne kukkaniittykankaat. :)
https://www.puutarha.com/products/kukkaniitty-siemenkangas-1-m-1
(Kodin kukat)
Neliöittäin myydään valmista kukkaniittyä, joka vain levitetään mullan päälle, kastellaan ja simsalabim on kukkiva niitty valmis.. ;D
-Kaikkihan me tiedetään ettei se välttämättä toimi ihan niin, mutta joillain toimii ja siksi mielestäni on ainakin kokeilunarvoinen juttu.

Eli ne alueet pihasta missä harvemmin kuljetaan, miksi eivät voisi kukoistaa kukkaketona..? :)

Rikkaruohoa estävän materiaalin päälle voisi myös sommitella erilaisista kivistä katseenvangitsijoita.
Koristekivissä on monenvärisiä, -kokoisia ja -muotoisia kiviä, kuten myös muita materiaaleja, jotka eivät ole eläviä, eli eivät vaadi hoitoa, kuten kastelua ja kestävät tilapäisen päälläkin kävelyn rikkumatta.
https://i.pinimg.com/236x/81/bc/76/81bc7617b8dfed4057d0855397c7361a.jpg
https://i.pinimg.com/236x/49/8c/e7/498ce73619555fdc2a0a4f4373bbad82.jpg

Pionipenkki on ihastuttavan upea, mutta vain lyhyen aikaa, vaikka käyttäisi kaikkia kolmea eri aikaan kukkivaa lajiketta, eli siihen on hyvä sijoittaa muitakin perennoja, että saa kukkivan keitaan koko kesäksi.
-On aivan uskomattoman ihania syyskukkiakin, jotka kukkivat liki lumentuloon asti ja ruokkivat syksynkin perhosia. <3

Pihaansa saa myös upean kukkaloiston ruukuilla, amppeleilla ja muilla siirrettävillä jutuilla, siihen asti kun pysyvien kukkapenkkien paikat hahmottuvat, jos hahmottuvat, ruukuilla, parvekelaatikoilla ja amppeleille voi mennä vaikka 'maailman tappiin'. :D
https://i.pinimg.com/236x/b0/2a/a2/b02aa253e7b9e242445948add272fcff.jpg

Pioneissa on sitten se, että ne eivät pidä siirtelystä, heillä pitää olla pysyvä paikka, jolloin komistuvat vuosi vuodelta.

Soppis, teidän kannattaa katsoa joku, vaikka vain yksi varma, kukkapenkin paikka ja ostatte siihen ehkä yksi tai kaksi pionia aluksi.
Parhaat pionit saa Taivassalosta Pionien koti-nimisestä paikasta, ne ovat hyvässä kasvussa ruukussa jo tullessaan.
Meillä kukki viime kesänäkin yli kymmenen vuotta sitten hankittuja ja ihan hoidotta olleita yllättävän komeasti, joskin myös eka jonka tänne hankin Anttilan postimyynnistä yli 20v sitten kukki myös. :D

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.2.21 12:05:46

Soppis, mullakin kestää aikansa löytää uusia juttuja pihaan tai kotiin. Mutta ne on useimmiten aika harkittuja ja pysyviä, paitsi taimimyymälöiden ihanuudet niitä lähteen mun auton takaronttiin aina paljon, eikä kaikki jaksa uusiutua.
Kuulostaa kyllä että jonkun sortin sorapiha osuus sopisi teille, on oikein teehtynä kyllä kestävä ja miksei sihhenkin voi jotain reunusta laittaa johomkin katseenvangitsiaksi.
Meilläkin osa pihasta soralla, nk parkkipaikka.
Kuulostaa että pihaasi voisi sopia myös jotain näyttävää. Vaikka pensaita tai se suurempi kukkapenkki.
Saas nähdä mun Pionien kanssa. Paljon jo maksoivatkin ja osan sain ilmaiseksi.
Kerran siirsi yhden vanhan penkin eri paikkaan, laitoin samaan ilmansuuntaan ja meni kolmisen vuotta ettei kukkinut.
kun perustat penkkejä käytä syvälle runsaasti jo palanutta hevosen kakkaa ja kohopenkki. Kyllä ne sieltä nousee.
Tuon Tirskun laittama kukkaniitty on kyllä hurmaava, laittaisin tuolaisen niityn kyllä, jos olisi paikkaa kedolle, tai olisin nurmikkoa tekemässä, niin sen tilalle.
Ehkäpä keksin pari säikälettä sille jostain, kun saa muloksen aikaan...
Joo, ja nuo kukkalaatikot ne on hurjan hyviä, suuret ruukut myös, kalliita ovat mutta jostain aina löytyy edukkaampaakin.
Suurissa ruukuissa odottaa mun klemattikset ja köynnösruusut valeistutuksessa maahan pääsyään.
Lilja penkkejä myös suosittele, ne kasvaa ja komistuu jopa mun hoidossa. kanattaa katsoa vähän niiden kokoja, että matalamoia eteen ja korkeita taemmas, Rohtosormustinkukkaa laittelen sekaan ja väleihin, kun osa liljoista ei kuki tietty koko kesää.
Kiitos, vinkistä käyn katsomassa lisää Pionilajeja Taivassalosta.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.2.21 13:20:26

https://www.suomela.fi/Taydenna-pioni-ryhmaa-muilla-kasveilla-50117
tuolta löytyi kivasti Pionin kanssa kasvavista kukista

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   22.2.21 15:19:44

Liljat sitten lisääntyy melkoisesti ja kukkivat loppujen lopuksi myös lyhyen pätkän kesävalikoimasta, mutta parantavat juoksuaan pionien jälkeen, ennen syyssädekukkia.. :)

Todella miellyttävä on pikkujasmike, vaikka jonkun syreenin vieressä pieni pyörylä jossain sivummalla tuoksuu hyvälle ketjussa ja joku ruusu vielä saa jatkaa kohti syksyä tuoksutusta.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.2.21 15:50:44

Mun liljoissa on niin monenlaista, niitä kukkii aika pitkään. Vain yksi liljallajike on vallannut koko penkin, sellainen sininen.
Kyllä olisi ihanaa saada kukkasia, jotka kukkisivat eriaikaan.
Mun köynnösruusut kukkivat tosi pitkään.
Syreenejäkin voisi lisäillä, jotain jalosyreenejä ehkä vielä.
Tirsku, syyssödekukat kuulostaa myös hyviltä.

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   1.3.21 21:57:01

Vähän on raapustelijoita.
Voihan tässä kertoa vaikka mitä mieltä on näistä uusista k-rajoituksista, tai vaikka onko kukaan aloittanut uutta harrastusta, onko laihdutusaikeita, tai mitä vain..? :)

  Re: Nykymenoa ja nostalgiaa l

Lähettäjä: pöö 
Päivämäärä:   10.4.21 22:11:52

up

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.